Každá ponožka jiná

Jeden známý nosí schválně každou ponožku jinou. Prý aby tím ukázal, že jeho hodnoty jsou jinde.

Připadá mi to hlubší, moudřejší a smysluplnější, než ta buranská trapná Entropa, o které teď píšou všichni, všude.

Muži s každou ponožkou jinou mě vlastně přitahovali vždycky. Vypovídá to o jejich povznesení se nad malichernostmi, je v tom hluboký smysl, vtip a poezie. Když se mi poštěstí někoho takového potkat, vyvolává to ve mně bezděčné zamyšlení, zasnění, evokuje to nejrůznější představy.

Možná bych měla začít nosit jen jednu náušnici…

35 comments

  1. pritelkyne

    muži s každou ponožkou jinou tě přitahovali vždycky? já žádný takový neznám, snad jsem ani nikoho takovýho nepotkala..

  2. Jessie

    Fakt :-)? To je jednoduché, stačí netřídit manželovi ponožky… a je to hned :-).

  3. Jessie

    Mimochodem, teď poslouchám, jak jsou všichni dychtiví tu Entropu shlédnout. Tak já ji fakt neviděla, ani nechci. Taky bych nešla na prohlídku středověké mučírny, kde úchylové chrochtají blahem. Brrr… obojímu…

  4. Lauryne

    :))) a ačkoli jste je neviděla, šmahem jste ji odsoudila, stejně jako všechny lidi, kteří můžou mít jiný vkus než vy. Mně například přijde vtipná, nicméně za chrochtajícího úchyla bych se kvůli tomu rozhodně neoznačila. Stejně jako bych neoznačila každého, komu se nelíbí, za zastydlého prudiče.Samo za sebe nicméně mluví, že každou ponožku jinou považujete za vrchol intelektuálního vyjádření jinakosti.

  5. Jessie

    Čekala jsem, kdo se toho „neviděla a odsoudila“ chytí :-). No, nemusím přece vidět růžový tank, abych si na takové „umění“ udělala názor, že. Nepředpokládáte snad, že bych po shlédnutí toho tureckého záchodku změnila názor.

  6. tresen

    tresenVím, že vám to asi bude jedno, Jessie, ale mám pocit, jakoby Pospiszyl, Kintera a Černý při plánování té ptákoviny mysleli speciálně na vás.:)

  7. Jessie

    No to je pecka :-)). Smůla je, asi tedy moje, že jejich genialitu nechápu, naprosto mě to nezajímá a ani nijak nepohoršuje. Jen z toho cítím takovou samoúčelnou „zlovolnost“ a takovým věcem se vyhýbám.

  8. Lauryne

    :) opravdu krásná argumentace. „Turecký záchodek“, jak jistě víte, už je zakryt, ten byste tedy tězko shlédla. Ale tak nějak mi to od Vás sedí, takovéhle pejorativní zjednodušování. Hezký den.

  9. Jessie

    tresen,pochopitelně chápu, jak to bylo myšlené, jako že jsem typický omezený šosák, nebo tak něco, a to dílo mělo právě takové provokovat a pobuřovat. Jenže mě neprovokuje, ani nepobuřuje, jen se ho prostě jaksi „štítím“, jde to úplně mimo mě. Zmínila jsem se jen že se mi to hodilo k těm ponožkám a taky že se o tom všude kecá a mě to tedy dost nudí :-).

  10. Jessie

    Hele, Lauryne, tyhle móresy převádět jiný vkus a jiný názor hned na osobní útoky si nechte jinam, jo?

  11. tresen

    Spíš jsem myslela,že je baví číst si pak o umění v uvozovkách.Pokud hned na vernisáži nerozdají lidem klacky, aby jim umožnili příjemně se odreagovat.

  12. Lauryne

    Na lidi s jiným vkusem tady útočíte vy (viz. chrochtající úchyl). Pejorativního zjednodušování (biz Entropá= turecký záchodek) jste se prokazatelně dopustila. Tak co máte za problém? Kde vidíte osobní útok?

  13. Jessie

    Lauryne vy to máte dost popletené, co já s tím, že jo… Pejorativní si buďte jak chcete, ale vyjadřujte se k jednotlivým konkrétním názorům a ne na základě toho celkově k osobě, to bude pro začátek stačit :-). Co takhle kdybyste mi vysvětlila v čem spočívá hodnota onoho „díla“?

  14. Jessie

    Aha, tresen,takže to je jako když děti zlobí, aby na sebe upoutaly pozornost provokacemi a lumpárnami, protože nic jiného předvést nedovedou? A potřebují si alespoň takovým způsobem zajistit pozornost a „seberealizovat se“. Takže pan Černý, @Teo a podobní dělají takovéhle věci, protože opravdové umělecké dílo je mimo jejich dosah. Tak to jo, je jim to přáno :-).

  15. tresen

    Ani ne, Jessie.Problém je v tom, že některé směry se ještě do povědomí moc neprosadily /jako že jde o umění/. Jinde než u výtvarníků, případně na pomezí výtvarna a literatury anebo výtvarna a filmu se už leccos mění. Ale konceptualisti a následovníci jsou pro českou veřejnost pořád za šílence anebo hochštaplery. Jinde si na to od těch šedesátých let už přece jen zvykli.:)

  16. Jessie

    Tak jestli to má nějakou hodnotu ukáže čas, ne? Je to tak v pořádku. Když mě něco neosloví, a toho je většina, tak je možné, že prostě nerozumím. Můžu se snažit rozumět – ale čemu? Všemu, co se jako umění předkládá, to nejde, nebudu přece volit podle toho, že „jinde ve světě“ to oproti nám barbarům „frčí“. Americká pakultura, která zaplavuje svět, mě taky dost odpuzuje…

  17. Jessie

    Tresen, ale Vy jste zřejmě myslela nějakou avantgardu, nějaké „laboratoře“, za ten posun k americké pakultuře se omlouvám :-).

  18. tresen

    Souhlasím, že dnes těžko odhadujeme,co bude mít jepičí život a co přežije.Překvapení se nevylučuje.Pochybuju, že by v roce 1917, kdy Duchamp vystavil svou Fontánu /obrácený pisoár/, vůbec někdo soudný hádal, že tahle věc zvítězí v britské anketě o nejvýznamnější dílo 20. století.Takže je docela dobře možné, že za sto let to bude pro změnu třeba nějaká alegorie v Hynaisově akademickém duchu.Na dnešku je ovšem prima, že si každý najde, co snese a co může mít rád.Neboli, jak pravil stařičký pan profesor, co učil mého tatínka: Každý trhá vznešené ovoce krásy z té větve, ke které dorostl svým duchem.K tomu dodávám já, že pan profesor by byl asi dost vysoko na větvi z komiksů, fantazy filmů a z akcí hochů, jako je DČ, podobně jako nejspíš čučel na dadaisty.

  19. Lauryne

    Já to mám popletené, nicméně vy mě tu kontinuelně obviňujete, že na Vás útočím. Opravdu Vám nerozumím. K Vašemu konkrétnímu názoru jsem se vyjádřila poměrně jasně. Nechápu, jak můžete říci jedním dechem, že Entropa je buranská a trapná a zároveň že jste ji neviděla a vidět nechcete. Dost mi to evokuje prohlášení typu „nic o tom sice nevím, ale mám na to velmi vyhraněný názor“. To je zase můj názor a není jediného důvodu, proč byste si ho měla vykládat jako osobní útok.

  20. Jessie

    Lauryne, nechci se hádat. Tak jinak: tohle dílo není založené na nějakých estetických kvalitách, které by po jejich shlédnutí změnily můj názor. Nebo co by se, proboha, změnilo na mém názoru na onen záchodek (nechytejte mě za slovo, uvádím to jen jako příklad) a další věci, kdybych to viděla na vlastní oči? To přece není jako stát před van Goghem v galerii a to dílo vnímat a vstřebávat jeho krásu. Co bych asi tak tady vstřebávala, prokristapána :-))?

  21. Jessie

    Tresen, to je hezké, o té větvi :-). Líbí se mi tam taky to slovo „krása“, tak nějak mi to k umění pasuje, já jsem ale zaostala někde u impresionistů :-)

  22. @Teo

    20Van Gogh prodal svůj první obraz teprve půl roku před smrtí. Jeho současníkům nepřipadala jeho díla krásná, nýbrž šeredná, vulgární a primitivní. Domnívali se, že „opravdové umění“ je zcela mimo dosah tohoto asociálního magora. :-i

  23. Jessie

    Je to vlastně docela moudré, aspoň se tím prověří, jestli umělec tvoří vnitřně poctivě, nebo se jen tak prostituuje.

  24. Tribun

    No právě, @Teo:je umění uměním vždy, po celou dobu své existence, nebo až když je za umění uznáno? Tedy: byl van Gogh umělcem od počátku, nebo se jím stal až tehdy, když jeho díla začala oslovovat veřejnost? Nejde přeci o to, zda za padesát let po Entopě ani pes neštěkne, nebo se naopak za její fragmenty budou platit horentní částky. Důležité je, jak působí nyní, co nyní může a umí říct. A prohlašovat ji nyní za umění není podle mne nic jiného, než póza. Což samozřejmě neznamená, že během let nedozraje.

  25. Jessie

    „byl van Gogh umělcem od počátku, nebo se jím stal až tehdy, když jeho díla začala oslovovat veřejnost?“ – taky jsem o tom přemýšlela, myslím, že jelikož umělec tvoří z vnitřní potřeby (měl by), takže pokud je tomu tak, tak je umělcem i když nikoho dalšího neoslovuje. A druhá věc je, že když něco, co třeba takhle poctivě z vnitřní potřeby nevzniklo, tak mě to oslovuje a umělecké dílo z toho „vytvářím“ svým vnímáním.

  26. Jessie

    Ještě k té póze – ano, přesně tak mi to připadá. Entropa (a podobné věci) je vydávaná za něco avantgardního, pokrokového, a všichni snobové a šosáci se předhánějí v tom, aby dali najevo, jak jsou zrovna oni „in“. Třeba taková Lauryne, bez urážky (a jsem moc ráda, že se tu objevila :-), byla znechucená tímhle mým cáklým spotem (jo, píšu tak schválně :-), tahle moje „provokace“ jí vadila a přitom okázale fandí Entropě. Takže je vidět, že to není nějaká přemíra tolerance a pochopení, naopak velmi silná konformita.

  27. @Teo

    Když vy furt onanujete nad tím pojmem umění… a jedná-li se o umění pravé nebo neumění levé. To přece není třeba. Mezi malířem pokojů a malířem obrazů není až tak zásadní rozdíl, oba chtějí jen ozdobit stěnu. A kecy o vnitřním přetlaku jsou mi k smíchu. Prostě je někdo kreativní a pokud se tím živí, tak přijme konkrétní zakázku a nějak se s tím popere. Černý se s tím pere víc než dobře. Meditovat nad tím, je-li Entropa „uměním“ mi nedává smysl. Užité umění, to je třeba design, výstavnictví, obaly zboží, architektura a jánevímco všechno. Není to ateliér, ale obrazně jeřáb, malta a beton. Francouzi tam pověsili jakousi impotentní kouli, která sice nikoho neurazila, ale ani nezaujala. Prostě si tam bez zájmu visela. Ta vylamovací skládačka je podle mě dobrej nápad. A pendrek mě zajímá, jaké pohnutky měli autoři. Jako mě v souvislosti s jeho dílem nezajímá, že si van Gogh uřízl břitvou ucho. A bez provokování se v téhle branži asi těžko někdo prosadí. Svět je přehlcen podněty. Proto si ti kařpaři najali Černého. Aby TO mělo koule. No a pak se s úlekem divěj, že bramborák je moc bramborovej a kyselo moc kyselý… :-i

  28. @Teo

    Ne, děd mě učil vidět v obrazech, sochách a obecně ve výtvarnu to, co jsem tam předtím neviděl…

  29. Jessie

    Dobře, ale to „něco“ tam přece musel někdo vložit, nedostalo se to tam nějakým „hozením kostek“.

  30. @Teo

    Tak znovu… „umění“ je oblast subjektivního projevu. Jeho vnímání a kritika rovněž. Každý vidí a vnímá jinak. To „něco“ není univerzální vklad „Mistra“, který každý musí dešifrovat shodně tak, jak byl autorem zamýšlen. Už proto, že každý pozorovatel má jiné životní zkušenosti, jiná estetická kritéria a tudíž různé „vkusy“. Snáze je to pochopitelné v muzice. To, co jednoho odpuzuje, jiného naléhavě osloví. A myslím, že je to tak v pořádku. Umění není matematika. Ale pokud bychom zůstali u této exaktní vědy, pak by se dalo přirovnat k integrálnímu počtu. Tři lidi řeší příklad se shodným zadáním. Každému vyjde jiný výsledek. A všechny jsou správné…

  31. Jessie

    No, na tom něco bude, budu o tom přemýšlet. To víš já takové štěstí na výchovu neměla, můj děda byl vyhlášený pytlák… :-).

  32. Jessie

    Tak to mi nic nového neřeklo. Prostě mě to neoslovuje, nevidím v tom žádný smysl, co to lidem dává a kam to vede. Bulharsko odpovědělo Švejkem kálejícím na Česko, k popukání…, a kdyby bylo Japonsko členem EU, tak ho někdo zobrazí jako atomový hřib, a to už se někteří smíchy posypají…