Mona Lisa obrácená

Otočíme-li prý namalovaný portrét na druhou stranu, působí to na nás nepříjemným dojmem, který je o to silnější, oč větší je umělec, který ho namaloval.

Tvrdí to Lyall Watson v knize Temné síly přírody. Není to prý náhoda, z jaké strany umělec obraz maloval. Rembrandt prý namaloval většinu svých autoportrétů z pravé strany, kdežto naprostou většinu portrétů cizích žen namaloval zleva. Lyall Watson z toho vyvozuje dalekosáhlé závěry týkající se šroubovnice DNA a směru jejího zatočení…

O této jeho teorii jsem začala pochybovat, když jsem si uvědomila, že své autoportréty maloval malíř s pomocí zrcadla. A tam je to obráceně – svou levou tvář v zrcadle bych namalovala otočenou doprava, jako pravou tvář člověka sedícího proti mně…

No řekněte, působí na vás převrácený obraz Mony Lisy nějak negativně?  mona

20 comments

  1. Jessie

    To je relativní, Kvíčalo, tehdy ještě nebyl měřítkem krásy Hollywood a jeho Barbíny :-).

  2. Daniel

    Nejsem si jist, zda dobře chápu smysl napsaného. Jde o stranově převrácený pohled nebo o směrové parametry malovaného potrétu? To znamená, zdali malíř ztvárňuje portrét dané osoby s přihlédnutím k tomu, která strana tváře bude dominantní – tedy v popředí? Můžeš to, prosím, upřesnit?

  3. Jessie

    Teď zase nevím, jestli ti rozumím já, Danieli. Když s pomocí techniky :-) prostě horizontálně převrátím obraz s namalovanou přivrácenou levou tváří, tak to bude vypadat, jakoby malíř maloval pravou tvář. Pak je tu ještě otázka, že opravdu malíř maluje nějakou stranu přivrácenou z nějakého důvodu, jiný, než estetický nejsem schopna posoudit :-).

  4. Jessie

    Ještě jsem četla další zajímavou věc, že prý někteří malíři malují portrét modelu s použitím zrcadla. Je to proto, že se tak portrétovaná osoba přirozeněji tváří, než když na ni umělec zírá přímo… Tak to už by byl úplný zmatek…

  5. Daniel

    Myslím, Jessie, že jsem tě pochopil. Jen jsem se chtěl ujistit, že chápu podstatu otázky. Moc o tom nevím, ale je mi známo, že není jedno, z které strany je člověk zobrazován. Existuje pojem Assimetric faceside. podle toho nikdo nedisponuje dokonalou symetrií obou stran své tváře.

  6. Jessie

    Hastone, já ti nevím…, ale někdy je ta hranice mezi sympatií a antipatií opravdu nepatrná. Takže by to mohl být zrovna ten rozdíl v té symetrii obou stran tváře, o kterém píše Daniel, který rozhodne.Mod., ratko, díky za hlasování :-), tak zatím to nikomu nepřišlo divné, až na tu Kvíčalovu "naducanost" :-).

  7. ratka

    onaje i z druhe strany naducana. me se nikdy nejak extra nelibila, ale casem si clovek zvykne. kdyz vsichnirikaji jak je uzasna.a kdyz ji clovek otoci naopak tak ji vidi znovu – jako novou. A ten puvodni pocit se vrati.

  8. Jessie

    Říkal mi dnes někdo, že možná takový divný pocit, když se podívá do očí… Ratko, proč je tak úžasná, to je možná něco mimo tvoje i moje chápání, ale věřím tomu, že někdo tomu rozumí :-).

  9. ratka

    Jessie :o)) videla jsem original. byl uzasny. ale nebyla to ta dama,byl to OBRAZ,ktery byl uzasny.TAkze ja nemyslim ze nekdo obdivuje tu damu. Obdivuje spise dilo.

  10. Wicky

    Spíš bych řekla, že je zajímavější to pozadí, které "nesedí". Jsou tam dva horizonty a nestýkají se. Jak vypadá krajina, kterou svým tělem zakrývá?

  11. Jessie

    To je pravda, Wicky, nesedí to moc. Zajímalo by mě, jestli to už někdo zkoušel domalovat.Ale neseděla asi před žádnou krajinou, spíš v nějaké místnosti :-).