Dobročinné paničky

Zpráva z tisku: Žena ve vysokém stupni těhotenství se ocitla sama bez prostředků na ulici poté, co přišli s manželem oba o práci, neměli na nájem a posléze manžel zemřel.

A co na to dobročinné paničky?

Dobročinné paničky možná uspořádají sbírku. Musí to ale mít publicitu, aby si to náležitě vychutnaly a mohly se sebedojímat vlastní ušlechtilostí. Pak pošlou pár stokorun přes nějakou nadaci, která ještě polovinu těch peněz "sežere", ze zbytku se odvede daň a pak možná ještě přijde příjemce daru o nějakou podporu od státu.

Dobročinné paničky věří, že milodary spasí svět. Věří, že bezdomovec bude štěstím bez sebe, když ho pozvou ke štědrovečerní tabuli se šampaňským. Ani je nenapadne, že by byl radši s lahví rumu, ale ve svém. Mimochodem, pití rumu by ho rády odnaučily a polepšily ho tak :-).   

Dobročinné paničky mají v sobě silně zakořeněný pocit nadřazenosti. Rády dávají najevo, že ony na "to", na cokoliv, mají. Ony mají na poplatky u lékaře. Ve své dobrotě možná někomu jeden poplatek zaplatí. Ale pro plošné zrušení nejsou, to tedy ne :-). Ony chtějí poskytovat jen takové "dobro", které vyhovuje jim. Přijetím jejich pomoci ztrátí příjemce část své svobody. Musí být vděčný a chovat se vhodně. Jinak přestane být vhodným objektem a přesune se do té masy, která je NEVIDĚNÁ.

Pro dobročinné paničky je dobročinnost takovým dnešním náboženstvím. Že nikomu neškodí? Snad. Jen jaksi legalizují stávající systém. Přijímají to, že je těhotná žena v mrazech a hladová na ulici, a stát to tak nechá.  Přitom poskytnutá pomoc je jen kapkou v moři bídy a utrpení. 

Dobročinnost vykonáváme pro sebe, ne pro druhé…

Reklamy

109 comments

  1. Kopřiva

    Pointa? Nějak nechápu, co tím chceš říct. Pár dobročinných paniček znám, jedna z nich je i moje – snad už brzo ex – teta. Taky se zabývá charitou zaprvé proto, aby vzbudila dojem, že něco dělá, a zadruhý proto, že se to očekává. Ale i když je to z podobných důvodů, tak to někomu pomůže. Ono by sice bylo moc hezký, kdyby "od srdíčka" rodina s měsíčním příjmem patnáct tisíc ten měsíční příjem věnovala těhotné ženě v mrazu, ale to je asi dost kravina, co říkáš?A jak s tím souvisí poplatky? Do dobročinný paničky mám daleko a taky jsem jednoznačně proti zrušení. Když za tebe "někdo" zaplatí u doktora, ty to zaplatíš někde jinde a víc. Ale někde jsem četla moc hezký názor, že třetina lidí jsou prostě blbci. Blbec si to nespočítá. A koho pak asi volí.

  2. Jessie

    Ahoj, Kopřivo :-). Asi jsem to špatně napsala… Chtěla jsem zdůraznit to, jak se někteří lidé, dávající rádi milodary, paradoxně brání zuby nehty tomu, aby tyhle věci byly ve společnosti vyřešené a aby stát nedopustil, aby se to dělo. Snad tomu někdo porozumí a vyjádří to za mě líp…

  3. zuzi

    Nevím, co ti která panička udělala, tvůj text je zahořklý a záštiplný. Nic není černobílé, ale špatný to není něčím přispět těm bídným. Málokdo z nás je tak správný, že to dělá anonymně, co s tím naděláš … lepší něco nežli nic …

  4. Jessie

    Zuzi, nikde jsem nenapsala, že je špatné někomu pomoci. Asi jsi četla jiný článek :-).

  5. ratka

    taky v tom citim agresivni a odsuzujici podton. zbytecne.Zkus to napsat jinak. NOrmalne. Ze si treba myslis, ze ti lide (nemusi to byt jen panicky) kteri se venuji dobrocinnosti si tim delaji dobre. Maji pocity dobreho skutku a tim se citi lepsi.Taky znam ten pocit. Ted na vanoce jsem udelala dobry skutek a muj muz mi ho zhatil. To jsem se rozcilila :o))JInak si myslim ze lepsi dobre skutky nez zadne.Proc zustala mlada tehotna zena na ulici nevim. nemela jiz rodice? Zadneho kdo by ji pomoh?Kdysi si pomahali vzajemne rodiny. Byla to takova zalozna. utociste. dne se rodiny rozpadaji a clovek spoleha na stat.Taky se konaji sbirky. Je to moderni. V nemecku jsou o tom cele porady jak lide pomahaji potrebnym. A pak to vysilaji a vsichni se spolecne raduji a dojimaji.

  6. Jessie

    Říct to jinak, ratko? Tak dobře:-)): Víc, než pár milodarů, by všem těm chudákům pomohlo, kdyby lidi volili strany, za kterých by se tohle stávat nemohlo :-).

  7. Christabel

    A ktere strany to jsou, ze jsem tak smela?Lidi, kteri si mysli, ze stat se ma postarat o vsechno, mne fascinuji. Stat neni nejaka odosobnena entita, stat jsme my vsichni.Nevim, oc slo, ale ta pani urcite mohla vyuzit nektere zarizeni pro potrebne, treba azylovy dum.A dobrocinnost je proste dobrocinnost, nekdo da ze sveho bliznimu v nouzi, aby mu pomohl. Odsuzovat to proto, ze to nekomu dela radost? Asi ta "spravna" dobrocinnost je takova, z niz je darce znechuceny a otraveny? Jinak ale jste to mozna myslela jako prispevek k nejakemu silvestrovskemu programu? Pak dobry:)Omlouvam se, ze pisu bez diakritiky, nejsem na svem PC.

  8. Kopřiva

    "Víc, než pár milodarů, by všem těm chudákům pomohlo, kdyby lidi volili strany, za kterých by se tohle stávat nemohlo :-)."Promiň, ale kolik je ti let, že máš tak utopické představy, že nějaká taková strana existuje?

  9. ratka

    z takove strany bych mela strach. pridelovani bytu a stravy pro vsechny by se muselo odnekud zajistovat. Z nebe by to nepadalo. Asi by to pak chtela nejaka donucovaci opatreni. JInak by lidi cekali kdo jim co prideli. Teda vetsina by prestala delat okamzite :o)) naco delat, kdyz se prideluje zadara.

  10. Jessie

    [7]"Lidi, kteri si mysli, ze stat se ma postarat o vsechno, mne fascinuji." – mě taky :-)."stat jsme my vsichni" – kde jen jsem to slyšela… :-). Ale vážně – myslím, že stát je také souhrn nějakých pravidel. A aby ta pravidla byla co nejlepší, musíme na zákonodárce působit a nespokojit se tím, že těhotné ženě na ulici poskytneme milodary. Už z toho, že si lidi vyberou k dobročinnosti jeden případ z mnoha, mám takové rozporuplné pocity. Ale uznávám, že jsem to formulovala zbytečně provokativně a je mi jasné, že se to dotkne nezaslouženě mnoha lidí, kteří mají ty nejlepší úmysly. Jenže ta těhotná mladá žena, zjevně slušná, která prožívá nejkrásnější období života na ulici v mrazu, tak to se mnou teď o vánocích opravdu otřáslo. A kolik je takových, o kterých se ani nedozvíme…

  11. Jessie

    [8] Kopřivo, to byla nadsázka :-). Ale kdybych chtěla pokračovat, tak napíšu, že za komunistů nikdo na ulici nebyl.

  12. Jessie

    [9] L., mám pocit, že se tím jakoby vyjadřuje smíření se s tím, že to stát dopustí, jakoby to takhle bylo v pořádku.

  13. Jessie

    [10] Já bych pracovala dál, protože by mi to holé přežití, jídlo a střecha nad hlavou nestačilo :-).

  14. Christabel

    No, Jessie, ta formulace skutecne nebyla stastna, rekla bych, ze to vyzniva velice hloupe.Z te uvodni vety vyctete, ze zena pracovala a jeji manzel take. Mela tedy narok asi na podporu v nezamestnanosti, materskou a vdovsky duchod. Potom take existuji davky v nouzi, prispevek na bydleni a podobne. Nemyslim tedy, ze by takove lidi stat nechaval na holickach. Komuniste by takovou zenu nechali tak leda sebrat pro prizivnictvi, je ale pravda, ze v kriminale by na ni asi neprselo.A tim, ze ji nekdo pomuze, rozhodne nechvaluje to, ze socialni sit statu (u nas dosti husta v porovnani se svetem), treba nezafungovala dobre.Tohle se vam tedy moc nepovedlo.

  15. Jessie

    [15] Nevhodnost vyjádření jsem uznala v tom smyslu, že nechci lidem šlapat po jejich "víře", i když ji nesdílím. Jsem ráda, že se alespoň částečně shodneme (doufám) v tom, že tyhle věci by měl řešit v první řadě stát. Mimochodem, za komunismu nemohl být nikdo vyhozený na ulici, vždy musel dostat náhradní ubytování.

  16. graver

    Jessie: omlouvám se, že ti sem lezu, nejsa zván ani vítán. Jen bych chtěl vědět, jestli tou stranou myslíš ČSSD nebo KSČM nebo jinou. Nemusíš samozřejmě odpovídat, ale pokud odpovíš, nebudu to dál komentovat.

  17. ratka

    napadlo me ze jsem byla taky ve vysokem stupni tehotenstvi a bez prostredku. kdysi. Muz byl na vojne. A tak jsem si musela poradit jak jsem umela. Dite se mi narodilo presne na Stedry vecer. V neuveritelne odpornych podminkach v jedne hnusne nemocnici na Slovensku. Netekla voda. Tepla vubec a posleze ani studena. Nebylo jidlo. Zima. Trepala jsem se jak osika.Presto ta nadeje ze vse nejak dopadne byla porad. Muzi nedali opustak, takze jsem slavila narozeni maleho s mymi rodici. ale toje jine tema. v zivote spousta zakrut a nahorudolu.Myslim ze tyhle veci by fakt nemel resit stat. Ze stat je jen instituce. Resi zejmena ochranu (aby nas kdekdo na ulici neprepadl a nezabil) ale dal by podle me pravomoce statu nejak extra zasahovat nemely. Vsecko ostatni (krome vlasnti ochrany) si muzou obyvatele nejak uridit. Ale to pak zalezi na dohode. Zdravotni, socialni, vzdelani, vyzkum a vyvoj. Vse jsou pak veci solidarity nikoliv zasahu statu. Lide jsou si solidarni jeden k druhemu. Prenachaji cast vydelku jeden druhemu. S tim uz stat nejak ehm nemusi moc michat. Ten by mel jen chranit aby tahle solidarita mohla fungovat. Aby se lide neokradali a nezabijeli.A tak i milodary tehotne zene muzou jit cestou oficialni. Lide se vzdaji casti prijmu a pres oficialni instituci (pojistovnu) to predaji tehotne pani. nebo primou tj. daji ji to primo do ruky. Ale podle me je to porad totez. Pojistovna akorat cast penez ukroji pro vlastni administrativu.Opakuji se. Stat ma jen vytvaret ochranu aby tohle bylo mozne. Aby ti comaji vice mohli davat tem co maji mene. uplne normalni postup.

  18. mistral

    Zavítal jsem do lesíku v Praze-Strašnicích a nestačil jsem se divit. Našel jsem tam tři bezdomovecké přístřešky. To za socialismu opravdu nebylo.

  19. ratka

    Za socialismu bylo slovo prizivnik uplnenormalni a bezdomovec skoncil v base. jeste k tomu bytu. je iluzi si myslet ze kdysi byly byty pridelovany nejak automaticky. Mozna nekomu ale ja vim ze v mem pripade to tak nebylo. Ze bezne existovalo vicegeneracni bydleni. Kdy mladi zili urcitou dobu se starymi (nekdy nafurt) protoze nebylo jednoduche sehnat byt v panelaku. Cekalo se nekolik let. A pak se slavnostne stehovalo do panelaku. Taky jsem se takhle stehovala. Do druzstevniho. To jsem mela jiz dve male deti. A za sebou dobrodruzne bydleni na chalupe bez vody, pak na ubytovne a take se svagrovou a tchyni :o)) Vsecko povazuji ted s odstupem za pozitivni zkusenost. Ze to tak melo byt. Ze zena s malymi detmi si vzdycky nejak poradi. I kdyby mela jit do nejake ubytovny. (taky jsem tam byla)zalezi jak se k tomu postavi. DEti jsou poklad a dar nejvetsi. A s timto darem se protlaci vsude. Ostatni ji nechaji projit. A zahrnou ji pomoci. (vlastni zkusenost)

  20. mistral

    Bezdomovec=člověk bez domova. Já se ale na nikoho nezlobím, že to nechápe, nechápou to ani v televizi.

  21. ratka

    mistral, on je to ma byt clovek bez domova ale fakticky je to clovek bez trvaleho bydliste. I kdyz bydliste ma. TReba boudu v lese nebo ma ustlano v sachte pod mostem. je spousta lidi (treba i u nas) kteri jsou hlaseni u obecniho uradu na azylovem dome, to aby meli adresu. TAm muzou bydlet kdyz chteji. Ale vetsinou nechteji a vyrazeji do sveta.Prece nedavno byl pripad nejake rodiny bez tvaleho bydliste s malou holcickou. Tu holcicku dali do domova a maminku myslim zavreli . Nebo tak nejak.ja to zase moc nesleduju.prijde mi ze zivot bez trvaleho bydliste ma pro nektere lidi kouzlo. nechteji se vazat na jedno misto. Chodit denne do prace, vstavat a osm hodin nekde stat, aby si to misto mohli zaplatit.a pak jsou lide nemocni. Invalide. O ty se stat stara velice dobre.

  22. ratka

    casto me napadne, ze maloktery z tech lidi ktere potkavam kolem supermarketu ale i mlade lidi v cernem a cirokezem na hlave polehavajici v prikopu by so te se mnou sel vymenit.ani jeden by nesel misto memozna by vydrzel tyden a pak by utekje to urcite otazka nastaveni k vykonu. kolik je clovek ochoten obetovat ze sveho casu. ze sveho zivota, kolik usili je ochoten vydat pro urcity standard.pro moje decka ktere jsou jiz dospele taky bydleni neznamena nic. potaceji se po ruznych ubytovnach aniz by projevili nejmensi chut na nejake "vlastni bydleni" pry naco? ze se citi volni kdyz se nemusi vazat. a muzou kocovat z mista na misto.

  23. ratka

    otazkou je zda bydleni v najmu je domov.zda se take nejedna o lidi bez domova.Ja to alespon takhle v urcite fazi zivota zacala pocitovat. jako kocovnik ktery se stehoval asi osmkrat jsem v urcitem momentu pocitila nutkani mit misto, ktere bude moje. Takove misto jsem si poridila kdyz mi bylo pres ctyricet let. Do te doby jsem nemela potrebu domova ve smyslu nejakeho bytu.Domopv bylo misto kde jsem mela vztahy. Kde byli lide ktere jsem mela rada. To byl domov.A to u tzv. "bezdomovcu" je prostor (treba v lese) kde jsou i jejich pratele. tak nejak pocituji domov. Jako misto kde se citim dobre.

  24. ratka

    minuly rok byl pribeh nejakeho bezdomovce, ktery zachranil dite a vsichni mu chteli pomahat. nabidli mu bydleni i praci. az skoncil na psychiatrii. byly toho plne noviny :o)

  25. Jessie

    [19] To není o nějaké konkrétní straně, to je o způsobu myšlení většiny lidí a pak teprve tlaku společnosti na ty strany. Je to ale těžké, když si lidi myslí, že nezaměstnaní jsou nesvéprávný odpad a je třeba si na ně pořádně došlápnout.

  26. Jessie

    [27] Ahoj, mistrale, jsem ráda, že jsi neodolal a přispěl do debaty :-). Co se týče toho brlohu, tak kdyby to byl třeba srub, tak to bych zase radši, než ten byt. Ale s podmínkou, že je můj a nikdo mi ho nemůže zbořit a vyhnat mě. Pak je to teprve domov. A dřeva na vytopení je v lese dost :-).

  27. graver

    [29]Nic proti, i když ta představa o tlaku veřejnosti na nějakou stranu je poněkud úsměvná. Způsob myšlení "většiny lidí je dost jasný" – součet voličů ČSSD a KSČM jasně převyšuje ty ostatní.Já osobně -nedobrovolně- nezaměstnané nepovažuji za nesvéprávný odpad. Je ovšem pravda, že za odpad (i když bohužel velmi svéprávný) považuji ty, pro které jsou sociální dávky lepší byznys, než být zaměstnán. Tedy ty, kteří jsou nezaměstnaní dobrovolně. Myslím, že na tom se můžeme shodnout.Na sociálním státu a principu sociální solidarity není nic špatného – jak to vidím jsem už vysvětlil jindy a jinde.

  28. Jessie

    Ratko, být na ulici a bez prostředků, nechci být odkázaná na nějakou milost kohokoliv. Chtěla bych mít nárok na třeba jen málo, co stačí k chudému přežívání.

  29. Jessie

    [31] Jestli myslíš sebrat Romům a podobným podpory, tak tomu já říkám podřezávat si pod sebou větev. Co by asi dělali, začali pracovat? Haha… Spíš by asi začali rabovat.

  30. graver

    [33]Hm, to je zajímavá filosofie. Nepřu se o tom, co by začali dělat nefachčenkové, kdyby je stát (=já, ty a ostatní) přestal prokrmovat (rabovat asi ne). Ale krmit někoho jen ze strachu, že jinak začne rabovat, to asi není ten stát, o kterém říkáš, že se o nás má postarat.btw: možná to není o konkrétní straně, ale ty říkáš, že to chce jen volit tu správnou a to musí být nějaká konkrétní, tak proto jsem se ptal.

  31. Jessie

    [35] Proč by to nemohl být "ten stát"? Já v tom opravdu nevidím především solidaritu a soucit. Je to spíš racionální rozhodování. Na Slovensku před časem opravdu rabovali. Strany mají jakž takž smysl jen pokud si konkurují. Žádnou prioritní nemám, mění se to podle okolností. Takže lituju, chápu, že je to hrozné dilema, jestli mi nadávat kvůli Zemanovi, nebo kvůli komunistům :-D.

  32. graver

    "Strany mají jakž takž smysl jen pokud si konkurují" – na tom se asi shodnou všichni kromě komunistů."Žádnou prioritní nemám, mění se to podle okolností" – jenže ty okolnosti se nějak nemění…Smyslem otázky nebylo najít důvod k "nadávání" kvůli politickému přesvědčení – na urážky tohoto druhu jsou tu jiní experti. Prostě mě zajímalo, kterou stranu považuješ za správnou. Za svou volbou bych si spíš stál, než ji skrýval – pokud tomu opravdu věříš, tak ti názory ostatních můžou být lhostejné.Zeptal bych se tak kohokoliv, nemám žádný důvod k dalším flame.

  33. Taras

    Tedy Ratko,že budete mlít ty nesmysly o tom, kterak jsou bezdomovci šťastni ve své svobodné volbě, to mě dost překvapilo.Tady http://tarasz.blog.cz…caru-a-zpet je vyvěšen článek o tom, jaký přístup měl k těmto převážně DUŠEVNĚ NEMOCNÝM lidem (pokud se za duševní chorobu může považovat i závislost na alkoholu a drogách, tak je jich takto postižených 99 procent) minulý režim, a skutečně rozhodujícím hlediskem je výklad v odkazech na mém blogu.A poslední, dnešní pohled na jejich štěstí máte tady: http://www.lidovky.cz…_nazory_glu .

  34. Jessie

    [37] "na tom se asi shodnou všichni kromě komunistů." – to mají někde napsané, nebo je z toho podezříváš? "kterou stranu považuješ za správnou" – za jedinou správnou žádnou.

  35. Jessie

    [38] Děkuji, Tarasi, za ten odkaz na tvůj článek. To je moc hezký příběh, tak to opravdu tenkrát chodilo. To není žádné tesknění po té době, nechtěla bych, aby se to vrátilo. Ale ne všechno bylo špatné.

  36. ratka

    kurna TArasi, co melete Vy? Kde pisu ze jsou bezdomovci stastni?Urcite jsou ale v ty volbe kteru maji (nepracuji) vic spokojeni nez tezce delat u nas ve fabrice. A ja se jim nedivim. svarece nebo zamecnika aby hledal clovek lupou. neniTAky pisu ze se o dusevne nemocne a invalidni lidi stat DAva jim slusne duchody. Pokud jseminformovana z okoli i moznost bydleni.Ale kazdy ma svoje zkusenosti.ZA komunistu zadne chranene bydleni nebylo. TEd je.invalide a dusevne postizeni maji svoje zazemi.

  37. ratka

    prijde mi to ze se to zase zvrhava na divne postekavani. nevidim k nemu duvod. Svuj nazor jsem si rekla, myslim si ze spousta lidi to nema vubec lehke. Ze jiz start do zivota maji velice tezky, protoze jim bylo ruzne nadeleno a rodice jsou taky ruzni. Ja se citim byt na te obdarovane strane. A jsem za to vdecna. A mam samozrejme i pocity viny. Ze jini tolik stesti nemeli.Takze asi tolik.Hezky vecer.

  38. Jessie

    [42] Promiň, ratko, ale žádné "divné poštěkávání" "zase"(!) nevidím. Nehodnoť to tady, prosím. Taras reagoval na tvé vyjádření ve smyslu, že jsou bezdomovci šťastní a mají, co chtějí. Přiznám se, že jsem tomu, co jsi napsala, také tak rozuměla. Reagovala jsi stejně peprně, nevidím v tom nic špatného.

  39. Taras

    Nejde o pocity ale o fakta, a ta jsou v naprostém rozporu s tím, co jste tady psala, Ratko. Bezdomovec, který zachránil z kontejneru nemluvně, ten do ústavu od začátku patřil, byl to schizofrenik, a do roka od události byl mrtvej, kvůli mizerné péči o pacienty v nemocnicích.Takovýhle humus o něm napsal jeden humanista vašeho ražení: "Pan Szamszely žije ten nejúžasnější svobodný život, který si dovedl vysnít, on nemá problém, ten máme a vytváříme my, tzv.civilizovaná společnost. Ten tým psychologů by se měl spíš zaměřit na nás."Když si přečtete dva články Ivana Davida o tomtéž, zjistíte, jak těžce jste s tímhle "humanistou" mimo mísu.Svůj názor jste řekla, je naprosto nesmyslný a nepravdivý, je to siláž z pravicových keců k téhle věci. Když vám dám odkazy na odborná vyjádření a upozorním na vaše omyly, označíte to za poštěkávání. Je mi líto, ale poštěkávala jste tady vy, nevěcně a nepravdivě.

  40. ratka

    Kurna Tarasi, nesedte si na vedeni. Dyt jsem prece nerikala ze postekavate vy.myslela jsem samozrejme sebe. Ja se z toho fakt picnu. ja jsmeprece postekavala.a stekat dal teda nebudu. citim se pak blbe. Jak jsem psala. Co delate vy a vase pocity me zas tak moc nezajima :o))MTo je vas zivot. Do toho se nepletu :o)) mejte se.

  41. Taras

    Ratko, jde o suchý z nosu, ale:1. když řeknete, že "prijde mi to ze se to zase zvrhava na divne postekavani. nevidim k nemu duvod." tak to rozhodně nevypadá, že byste myslela na sebe.2. Když napíšete, že "Domopv bylo misto kde jsem mela vztahy. Kde byli lide ktere jsem mela rada. To byl domov. A to u tzv. "bezdomovcu" je prostor (treba v lese) kde jsou i jejich pratele. tak nejak pocituji domov. Jako misto kde se citim dobre.", vyplývá z toho že se bezdomovci cítí v zemljankách dobře, tedy jsou tam šťastni. Už jste alespoň jednou v životě přenocovala za -10 pod širákem?3. Když napíšete, že " nabidli mu bydleni i praci. az skoncil na psychiatrii. byly toho plne noviny :o)" tak z toho vyplývá, že bezdomovec neunesl péči, kterou mu společnost dala a zbláznil se z toho. Ve skutečnosti pan S. do Bohnic patřil a venku se pohyboval jenom proto, že tato zkurvená společnost na tyhle lidi (kteří se neumí kvůli své duševní chorobě bránit)zvejšky sere a omlouvá to těma kecama, které jste – řekněme že z nevědomosti – použila i vy.Takže ono vlastně ani moc o suchý z nosu nejde, je to dost vážnej problemo.

  42. mistral

    Něco podobného udělal Reagan, když nechal zavřít blázince a tisíce duševně nemocných vyhnal na ulici.

  43. ratka

    TArasi.1. myslela jsem predevsim sebe, ja se pak vidim v prdeli Coz byl tento pripad. Preberte si to jak chcete. VAse postekavani mi nevadi ovsem vyvolava to me reakce ktere mi pak vadi. (muj problem)2. Venku jsem spala za daleko nizsich teplot, az do minus 40 stupnu. a opakovane. Ovsem vybrala jsem si to dobrovolne. mam rada extremni podminky. chci vedet jake to je. jak se odolava tezkym podminkam. a vim ze je to moc tezke. presto jsem rekla to co jsem rekla. svuj nazor jste rekl taky. takze OK.3. Pomahala jsem dusevne postizenym lidem v chranenem bydleni nekolik let. Vim jak to maji tezke. Vsecko co nam prijde samozrejme je pro ne obrovsky vykon. Treba jen se oblect, vyprat si veci, navarit. To vse jsem je ucila a zarovne jim dodavala odvahu. Kazdy den jsem vnimala tu nespravedlnost. KOlik je stoji usili jednoduchy ukon zatimco my "zdravi" to zvladneme levou zadni a jeste se na ne posklebujeme. trapilo me to. ale na druhe strane poucilo. Spoustu veci nevim. a jsem rada kdyz me nekdo pouci. Kdo vi jak na to. Ja to bohuzel nevim. ale divam se pozorne. mejte se hezky.

  44. graver

    [39]1. Tuto filosofii praktikují už mnoho desítek let. Pokud to chce někdo vidět napsané, v knihovnách se Rudé právo dá ještě sehnat.2. Všichni současní komunisté (ať už členové partaje nebo voliči), které znám osobně (asi 4), mi to řekli jasně: pro stranu "jejich typu" je pluralita jen překážkou pro realizaci jejich cílů."za jedinou správnou žádnou" – jenže pokud se rozhodneš jít k volbám, budeš přece muset volit jen jednu. Já taky nepovažuju žádnou stranu za správnou, ale pokud budu volit, budu si muset vybrat. Těžko doporučovat volbu té správné strany, když žádná taková není, ne?ad houmles: 4all – znáte nějakého osobně? Byli jste s nimi někdy v nějakém kontaktu? Jsou ty vaše úsudky (ať už jakékoliv) založené na něčem lepším, než na zprávách z TV Nova a MF Dnes (event. v některých případech Haló noviny)?Až se vrátím do Brna, zeptám se těch "svých", jak jsou šťastní ve své svobodné volbě.A o řešení se nedohadujte – žádné není. Ani na modré straně, ani na rudé.

  45. Jessie

    [50] Přesněji, je to takto: kdysi za totality to byla jediná strana. Po revoluci sám Čalfa odpověděl na otázku, co bylo největší chybou komunistů, že to byla vláda jedné strany. To už dneska fakt nikdo nechce ani neplánuje.Jednu stranu volit, to samozřejmě, ale z toho jak se ptáš, vyplývalo, že by se měl člověk rozhodnout pro jednu stranu navždy, jako snad nějaký důkaz morální pevnosti, nebo co. (To by mohl být další evergreen, po formě a obsahu, změna názoru ano/ne :-) Já říkám, že názor nemění jen blbec, protože při jeho vytvoření jako důsledek nějakých okolností nikdo nemůže znát PŘEDEM ty okolnosti budoucí. To je o logice, ne o morálce.)

  46. ratka

    ja nevim, psal tady nekdo o tom ze je nekdo stastny ve sve volbe? mozna jsem psala ja neco o spokojenosti. ale to bylo spis rovine metaforicke. ze nekteri lide se chovaji (rozhoduji) pokazde zpusobem který jim vyhovuje lepe nez jiny zpusob. temer kazda situace ma ruzna reseni. i kdyz jsou obcas ty karty zatracene spatne rozdany. casto jsou moznosti blba – blba a jeste blbejsi. Jenze i v techto posranych moznostech se obcas rozsviti. Kdyz se poda pomocna ruka a tak.mam zkusenost s jednim takovym bezdomovcem. ZAmestala ho moje sefka, kdysi. velice prijemny clovek, mily a dela dobre svoji praci. ale obcas neprisel. pak znovu a pak opet. osobne jsme ho volali, ze ho protrebujeme. ze je pro nas dulezity. nebyla to tezka prace. pak neprisel vubec.ono je to tezke. Nekdo se z uplneho marastu dokaze vysekat a vytahnout za vlastni pacesy. a nekomu to nejake ehm nejde. a kolikrat fakt to neni vinou spolecnosti a lidi kolem nej. kdyz jsem delala s lidmi v chranenem bydleni tak jsem nejen poznala jako to maji nekteri lide tezke a slozite. Ale i to ze urcite situace fakt reseni nemaji. ze se s tim musime smirit. ze ani plakat a litovat nema smysl. i to se musi clovek ucit. akceptovat to co je. nenenechat se znechutit.

  47. graver

    [51]"Po revoluci sám Čalfa odpověděl" – o tom to je – po revoluci."z toho jak se ptáš, vyplývalo" – nevyplývalo – jen jsi to tak ty pochopila."názor nemění jen blbec" – mnozí mají problém s definicí pojmu názor. Bude-li mým názorem, že medvědi snáší vajíčka, asi nebudu mít problém ho změnit. Bude-li mým názorem, že komunisti jsou zločinci a vrazi, asi budu mít problém ho změnit."vždycky se dá něco dělat" – ano, tuhle formulaci s tím slůvkem -se- většinou používají ti, kteří jsou přesvědčeni, že by -se- něco dalo a mělo dělat, jen neví co a kdo. Ono by -se- jistě něo dělat dalo, ale já jsem měl na mysli něco, co ten problém skutečně řeší, nikoliv pouze generuje hlasy před volbami.

  48. Jessie

    [54]"komunisti jsou zločinci a vrazi" – aha, tak moje babička byla zločinec a vrah. Pochopila jsem to správně?

  49. ratka

    55. pokud budeme posuzovat skupinu kolektivni vinou tak ano. Pokud by souhlasila se zabijenim a vesenim "nepratel lidu".Muj tatinek komunista nebyl (vystoupil ze strany jeste v 54 asi po pul roce kdyz zjistil co se tam deje) ale porad je presvedcen ze treba HOrakova si za to muze sama. Ze kdyby se nepostavila komunistum tak by zustala ziva.Kdyz se postavila proti tak je proste mrtva.Proto vystoupil ze strany. Zdalo se mu normalni ze strana zabiji lidi kteri jdou proti ni a tak s ni nechtel nic mit. S takovou stranou.Boooze, stara generace byla (a je) presvedcena ze ten u moci musi zabijet (likvidovat) svoje oponenty. ja si to nemyslim. ale jak koukam kolem sebe, z tech starsich si to mysli vetsina.

  50. graver

    [55]To musíš vědět sama…Jinak jsi odpověď už dostala, já k tomu nemám co dodat, protože tvá otázka je zjevně zástupná. Kdybych prohlásil, že fašisti jsou zločinci a vrazi, nikdy by se nikdo nezeptal tak, jako ty – a už vůbec by se neodvážil zveřejňovat, že někoho takového v příbuzenstvu měl.Komunismus v té podobě, v jaké byl a je praktikován, je zločinná, zvrácená filosofie (s politikou to nemá co dělat) a každý, kdo s ní sympatizuje a touží po návratu těch časů, je darebák. A v tom je i moje odpověd. Komunistou nenazývám toho, kdo byl -tenkrát- v KSČ jen proto, aby se vezl nebo si ušetřil problémy – každý z nás není horáková. komunista je pro mne ten, kdo s touto filosofií souhlasí, aktivně ji podporuje a snaží se o její reinkarnaci. Do které kategorie patřila tvoje babička, víš jen ty.Zkuste někdy upřesnit, co konkrétně se vám na komunismu líbilo, co byste chtěli, aby se vrátilo a jaké máte důvody se domnívat, že by se vrátilo jen to, co chcete. Jen prosím vynechte ekonomické lapsy typu "všichni měli práci".

  51. Eddie

    Jessievite, ze Vas tajne miluji, tak jsem si dovolil skromnou otazku. Jakpak jste Vy osobne te ubohe pani pomohla ?

  52. Jessie

    [56] "Pokud by souhlasila se zabijenim a vesenim "nepratel lidu". " – jsi normální???" stara generace byla (a je) presvedcena ze ten u moci musi zabijet (likvidovat) svoje oponenty. " – no to už je k zblití…

  53. Jessie

    [57] To, co u nás bylo, nebyl komunismus, proboha, myslela jsem, že to už snad každý ví… Ale promiň, na téhle úrovni stupidního antikomunismu, s někým bez základních znalostí o těchto věcech, nemám opravdu potřebu se bavit. Ke své babičce se nejen hlásím, já jsem na ni hrdá. Byla komunistkou z přesvědčení, ne kvůli prospěchu, nikdy z toho nic neměla, jen dřinu v JZD a práci navíc zadarmo. Takže jak vidíš, jsme každý jinak situováni, nikdo z nás sé mínění nezmění a vedlo by to zase jen k flame.

  54. Jessie

    [58] Zdravím, Eddie :-). Dobrá otázka – udělala jsem to, že jsem napsala tenhle článek. Protože není v mých silách poskytnout takovou pomoc, aby měla smysl. Pár korun ve sbírce? Komu ano, a komu ne? Těch potřebných jsou mraky. Vidím hned vedle sebe lidi přicházet o rodinné domky, ve kterých žili generace, osamělé matky protloukající se životem, jak se jen dá, o tom muži, který skočil kvůli dluhům pod vlak jsem nedávno psala (pak jsem to stáhla, nevím, jestli by to jeho rodina chtěla takhle zveřejňovat). Dobročinnost to neřeší, je mi líto.

  55. ratka

    60. Jestli je to k zbliti tak proc tihle lide schvalovali politicke procesy? ty procesy byly verejne. BYlo to v novinach. I na vesnicich museli vedet, ze ti lide jsou zabijeni jen proto ze patri k druhe strane. Ze jsou oponenti.nic k zbliti na tom nevidim.Muj tatinek i maminka to vedeli urcite a neschvalovali. a proto si drzeli od komunistu odstup. nechteli s komunisty nic mit.

  56. ratka

    ale abych byla spravedliva, tak muj tatinek si byl vedom ze takova byla doba. ze vladni garnitura proste oponenty likviduje. Po vzoru ameriky a SSSR. Cesko nebylo vyjimkou.Po valce narosta vetsina lidi (stejne jako moji rodice) verila ze komunisti prinesou spravedlnost a lepsi zivot. Verili tomu i moji rodice. Ale to co se pak zacalo dit. To zabijeni a zavirani do vezeni je vratilo zpet na zem. vystrizliveli.Ted tatinek opet sympatizuje s komunisty. Rika ze je treba tem kapitalistum (CSSD a ODS) vytvaret rovnovahu. Aby si moc nevyskakovali a bezostysne nekradli :o)) ZE komunisti je brzdi v jejich chamtivosti.Skoda ze neni i jina strana, ktera by tuhle rovnovaznou ulohu mohla plnit.

  57. Jessie

    [62]"proc tihle lide schvalovali politicke procesy?" – tihle lidé, to myslíš jako moje babička? Jak to víš, že si dovolíš takovéhle sprosté obvinění vůči někomu, koho jsi vůbec neznala? "I na vesnicich museli vedet, ze ti lide jsou zabijeni jen proto ze patri k druhe strane." – to je další sprostá, účelová lež, a ty to sama musíš vědět. Takhle jednoduché to v té době určitě nebylo.

  58. graver

    [60]Komunismus jako původně definovaná filosofie nikdy nebyl ani u nás, ani jinde – prostě proto, že je to absolutně nereálný výplod pseudointelektuálních kvaziburžujů (Ani Uljanov, ani Marx, ani Engels nebyli žádní proletáři). Já mluvím o tom, jak byl komunismus praktikován u nás – a myslím, že to moc dobře víš. Věřím tomu, že pokud budeš někdy schopná odhlédnout od toho, že to říkám já a nebránit se tomu, že dobře víš, co chci říct, tak se na spoustě věcí shodneme.Pokud jde o můj stupidní antikomunismus, tak tady bych to asi ukončil. Nebudeme nahrazovat argumenty invektivami – toho už jsem si užil dost.[61] – "Dobročinnost to neřeší": neříkám, že je to tvůj případ, ale tohle je typický argument těch, kteří nikdy nikomu nijak nepomohli. Tvé tvrzení, že pomáhat má jakýsi "stát" (tzn. institut, který tu pomoc vytáhne z kterékoliv kapsy kromě tvé) není ani sociální cítění, ani politické přesvědčení, ale pouhý alibismus někoho, kdo je fanatickým vyznavačem sociálního dobra – pokud ho konají jiní.Než začnete diskutovat o sociální spravedlnosti a dobrodiní, tak byste měli zveřejnit, kdo z vás kdy jak a komu pomohl – aby se neukázalo, že diskutuje teoretik s praktikem. Já sám jsem nikdy nevhodil ani korunu do nějaké pokladničky či napřažené ruky, nikdy jsem neposlal ani penny na účet hladovějících dětí v Africe, ale můžu ukázat prstem na pár lidí, kterým jsem pomohl osobně a průkazně.

  59. ratka

    64. jestli to beres jako obvineni… moji rodice o tom vedeli a mluvili se mnou o tom. Nemuzeme vedet jak by se chovaly jine strany kdyby mely absolutni moc. mozna stejne.Ze snad ani nejde o to co strana hlasa, ale zda ma totalitni moc. A jak se pak chovaji lide pod ochranou absolutni moci.To fakt neni vec komunisticke strany. To je podle me sociologicka otazka.

  60. graver

    [63]Tatínek má pravdu – je potřeba zabránit ostatním v rozkrádání, aby taky něco zbylo na soudruhy – i když už mají pár desítek let náskok, že :-))."komunisti je brzdi v jejich chamtivosti" – to je z nějaké silvetsrovské estrády?Mé rodině momentálně soudruzi dluží to, co jí ukradli – a mému dědečkovi pěkných pár let života. A tihle lidi jsou pořád tady, mají se líp, než ti zlí kapitalisti (díky tomu zlému kapitalismu) a chtějí se mít ještě líp.Jistě, já chápu ty, kteří se za totáče měli dobbře a neviděli zlo kolem sebe. Chápu, že byli ve straně a proč tam byli. Chápu papaláše, kteří přizvukovali, chápu jejich paničky, kterým manžílci zajišťovali velmi slušné živobytí. Ale chápat neznamená akceptovat a souhlasit.Možná byste tedy už konečně mohli říct něco víc o tom, co přesně chcete z těch časů vrátit. Opravdu něco víc, než svoje koryta? Opravdu byste volili komunisty, protože věříte, že tu nastolí sociální ráj? Nebo jen z třídní nenávisti ke kapitalistické lůze (která tu socialistikou zatím živí)? Máte někdo odvahu se přiznat ke svým motivům?

  61. ratka

    67. ja nic :o)) jsem spokojena. ja jen ze starou genereci nepredelam. alespon tatinka. maminka je rozumna. ta chape souvislosti. Ale tatinek vidi vsude zlodeje :o)) a tohle mu nevymluvim.

  62. graver

    [68]Jestli to není tím, že taky skoro všude zloději jsou. Jenom nejsou tak jasně vybarvení, jak si někteří fundamentalisté myslí…

  63. ratka

    69. zlodej je zlodej. to s nejakym barvama nesouvisi. On vidi zlodej i tam kde zadni (podle mme) nejsou. Pak musim pred nim chranit nase remeslniky :o)) aby je nevyplasil

  64. Jessie

    Kapitalisti nás všechny živí… :-D, aha, vy už oslavujete… Tak mě omluvte, jdu se taky opít. Obávám se ale, že takhle se mi ztřískat nepodaří :-i.

  65. ratka

    Kdo koho zivi? na to je fakt tezka odpoved. To je podobne jako kdyz se manzele zacnou obvinovat kdo koho zivi. Zda vice vydelavajici manzel ktery odpociva na gauci nebo uhonena manzelka s vyplazenym jazykem :o)) Drsne tema. tezka odpoved.nikdo nikoho nezivi. kazy se zivi sam tak jak umi.Teda alespon ja to tak vidim.JInak bychom museli obvinovat lekare, vedce a ucitele ze je zivime my pracujici. A ja jsem asi zivena majitelem firmy, ktereho vidim jen o vanocich :o)) Kdyz nam dekuje jak jsme pilni :o)))

  66. tresen

    zprávy z tiskuskutečné lidské osudydobročinné paničkyNějak se to všechno popletlo dohromady.Schválně nebo náhodou?Nikdy se nedozvíme, jak se má ta paní dneska, jak se bude mít za rok. Nikdy se nedozvíme, jak dopadl ten hoch z Tarasova příběhu.Dobročinné paničky, které se rozplývají nad svou vlastní dobrotou, taky nemám ráda. Jenom nechápu, jak ze stejného pocitu někdo dokáže vygenerovat otázku, jestli by náhodou neměl volit komunisty.

  67. Jessie

    [73]Zdravím, tresen, vidím, že jste ve formě takhle poránu na Nový rok :-)."jak ze stejného pocitu někdo dokáže vygenerovat otázku, jestli by náhodou neměl volit komunisty" – to jsou dvě různé věci, a já jsem je v článku nespojovala a nespojuju je ani teď. Štve mě ten dnešní opravdu hloupý antikomunismus, takže se nechám snadno vyprovokovat.

  68. tresen

    Antikomunismus má dnes určitě i své přihlouplé podoby.Ale kromě nich existuje antikomunismus rozumný a plně oprávněný. Není to jen pochopitelný postoj těch, kterým minulý režim sebral roky života i naději na normální existenci, kdy by mohli uplatnit své schopnosti. Je to i postoj, který vychází z podstaty toho učení, podpořený historickou zkušeností. Je to přesvědčení, že komunismus, postavený na dobrovolnosti, je mimo malé komunity pouhá utopie, a nikdy se o něj nikdo takto nepokusil. Zato pokusů o vybudování komunistické společnosti včetně dlouhodobého udržení vlády, která to má ve štítě, za pomoci násilí, tu bylo mnoho, a není jediný příklad, že by se to k dobrovolnosti a ke spokojenosti lidí a tedy k potvrzení komunistické ideologie byť jen přibližovalo.Ještě poznámka:Nazývat minulý režim komunismem je jistě zjednodušující. Jenže on si o to sám říkal. Když někde po desetiletí vládnou lidi, kteří si říkají komunisti, a když u toho mají komunismus stále v ústech, je pak těžké to lidem vymlouvat.

  69. Jessie

    Tresen, za hloupé považuju právě to ztotožňování oné ideje s minulým režimem. Je to podobné, jako ztotožňování křesťanství se zvěrstvy, kterých se dopouštěla církev.Myslíte, že je možné, aby našli shodu v hovoru ti, které minulý režim nějak poznamenal, a ti, kteří žili třeba v takové rodině jako já?

  70. tresen

    Mám kolegyni, která pochází z podobné rodiny jako vy /její babička byla výstavní družstevnice a jezdila se stranickými delegacemi po světě/, a přesto to nebránilo dlouhým hovorům s knězem, kterého chtěl komunistický režim původně popravit a pak ho poslal na mnoho let ve vězení.Nevím, jestli našli shodu ve všem, nejspíš ne. Ale to nebylo úplně to nejpodstatnější.Asi je to individuální. Nedá se vždycky dopředu říct, jestli to půjde anebo ne.

  71. Taras

    Už to zase holky hrajete hop nebo trop, černá – bílá, panna – orel.Antikomunismus coby názor je samozřejmě oprávněný jako výsledek historického a politického hodnocení stalinismu, maoismu, reálsocialismu a brežněvismu. Coby chucperovský strašák (nasadit Paroubkovi čepici s hvězdou a do pařátů dát srp a kladivo) nebo Topolánkovo strašení KSČSSD je to trapný a goebbelsovsky nechutný propagandistický nesmysl, házení špíny na socialistickou levici. A pak si na tom ještě hňácají kadlasy stovky blých novinářů a netových modráckých ksindlů.Neboli – když přejde názor do ideologické zuřivosti a fanatismu, je to vždycky špatně, zleva i zprava.Jenže máte tam chybu, Tresen, když říkáte: "… pokusů o vybudování komunistické společnosti včetně dlouhodobého udržení vlády, která to má ve štítě, za pomoci násilí, tu bylo mnoho, a není jediný příklad, že by se to k dobrovolnosti a ke spokojenosti lidí a tedy k potvrzení komunistické ideologie byť jen přibližovalo."Jistě, jenže: když zaměníte slovo "komunistický" za "kapitalistický", je věta stejně platná a pravdivá. Nejčkon mudrujte, dámy (abych sprsvil ty holky z úvodu).

  72. Taras

    Šmarjá, sprsvil, to by mohla být nějaká forma brutálního pohlavního násilí, a toho nejsem mocen. Netěšte se.Mělo být spravil.

  73. Jessie

    [77] Tresen, zase bych to s tím vlivem rodiny nepřeháněla. S minulým režimem nebyl nakonec spokojen nikdo, ani sami komunisté. Po 89tém jsem vyhazovala materiály na nástěnky a nevěřícně jsem pronesla: "V čem jsme to museli žít, co to s námi udělali." A kolega ironicky pronesl větu, na kterou nikdy nezapomenu: "KDO nám to udělal?" A je to tak, kromě těch málo, co opravdu bojovali a byli oběťmi jsme byli na vině všichni. Proto mě dneska ti opoždění "hrdinové", co si vždycky kopnou, až když už se to může, znechucují. Hlavně ti, co si třeba v poklidu zadarmo vystudovali, to se komunistů neštítili.

  74. Jessie

    [78] Ano, fanatismus, to je to správné slovo. Třeba tenhle pán: http://matuska.blog.idnes.cz…l#t2 stvořil jakési hodnocení všech politických stran. Jen u komunistů se vyjádřil ve smyslu, že ho to prostě nezajímá. Tarasi, sprsvit můžeš :-), ale nemohl bys, prosím, ještě k tomu vložit pod "Kde tě můžu číst" odkaz na tvůj blog? Pro nepořádné lenochy, jako já :-).

  75. tresen

    Tarasi, to málem vypadá, jako kdybyste považoval komunismus a kapitalismus za srovnatelné kategorie.Vznik kapitalismu, pokud mermomocí chcete nazývat dnešní globální ekonomickou formaci tímto archaickým názvem, byl velmi pozvolný a spontánní, prorůstal živelně feudalismem, až na něj nakonec sami feudálové museli přistoupit. V jeho jménu nikdo nikoho nevěšel, vždyť byl pojmenován a analyzován teprve tehdy, až když už neoddiskutovatelně převládal.Zatímco komunismus je intelektuální konstrukt, vzdálený a neurčitý ideál, o kterém se ví hlavně to, že je nutno zavést ho uměle a krvavě.

  76. Jessie

    Tresen, není komunismus spíš dávný lidský sen o spravedlivé společnosti a rovnosti všech lidí? Že není realizovatelný, to už je věc jiná. Nedávno mistral napsal u Tribuna, že prvním komunistou byl Ježíš, taky jsem o tom už dřív četla.

  77. Taras

    Tohle míchání teorie a praxe je zhoubné pro dosažení jakéhokoliv rozumného výsledku diskuze.Když zůstaneme v rovině teoretické, ideologické, tak kapitalismus vlastně žádnou ideologii nemá, pokud za ni nedosadíme nedotknutelnost soukromého vlastnictví výrobních prostředků a kapitálu. Nemá ani ideology, jenom propagandisty, kteří se snaží vytvářet mlhu okolo esenciálně otrokářského charakteru téhle společnosti.Komunismus odbydeme jako nedosažitelnou utopii, postavenou na idealistických představách, neslučitelných s lidským charakterem.V rovině praktické pak jsou si oba řády zgruntu zcela rovny, jak ve zločinnosti režimů, tak v odpudivosti vnějších projevů nebo množství lidského neštěstí a počtu lidských obětí, které na sebe navršily.Přitom obě formace měly své světlé stránky, intelektuální i celosolečenské vrcholy. Víc jich samozřejmě mají na kontě kapoušové, jenom proto, že doby producírování oproti komoušům jsou nesrovnatelné.

  78. tresen

    Tahle debata vzešla z toho, že Jessie prohlásila, že to, co u nás bylo, nebyl žádný komunismus, a že antikomunisté, kteří minulý režim takhle nazývají, jsou stupidní.Takže jsem jí v podstatě přisvědčila až na to, že není možné se tomu zmatení pojmů divit, když ti, co za to mohou, se nazývají komunisti a říkali slovo komunismus v každé větě třikrát.No a vy, Tarasi, tu teď zase chcete porovnávat počty obětí nějakých řádů. Tak se teda nejdřív dohodněte s Jessií, jestli komunismus už byl anebo jestli to je ideál, hudba neurčité budoucnosti, něco jako království nebeské, jak naznačuje Jessie.

  79. Taras

    No vidíte, tresen, jak na Nový rok, tak po celý rok, a vy takhle…Je úplně jedno, z čeho beseda vzešla, ale to, o čem debatíme v posledních výměnách.O tom, jestli komunismus byl v kotlice v létech 45 až 90, o to se hádali na BL Čulík s Kotrbou, dost vášnivě, padali tam i hlupáci, ale je jedno, jak to nazýváme, terminologie je v této chvíli nepodstatná, pokud víme, o kterém režimu mluvíme. Čili já se nedivím, že tomu Západ a Čulík a Tresen říkají komunismus, i když všichni jinak vědí, že s oním ideálem tahle totalita neměla nic společného, vždyť v ideálu mělo dojít k osvobození člověka. Asi jej bylo předtím nutno zotročit, stejně, jako to slavné české pravičácké potápění se na dno a pak odrážení se od něj.No a pokud jste vůbec četla můj traktát, tak vašemu poslednímu odstavci nemohu rozumět jinak, než že je to známý třešňový úkrok stranou, pověstný stejně, jako goodbodyovský mimochodný krok.

  80. Jessie

    [86]"víme, o kterém režimu mluvíme" – něco podobného mi řekl i graver, vidíte, jak se shodnete :-). Jenže když mluvím o současné KSČM, tak si právě nemyslím, že mluvím o tom starém režimu. Myslím, že ani oni by ho nechtěli vrátit a dívají se dopředu.

  81. tresen

    Tarasi, mě to je celkem fuk. Teda ta terminogie. To já jen vznáším námitky s ohledem k paní domu, protože když budeme mluvit o bývalém režimu jako o komunismu, hrozí nám, že nás nazve stupidními antikomunisty a vyžene nás.Takže vy jste chtěl slyšet něco k té praktické rovině a mluvil jste o odpudivosti projevů a lidském neštěstí na jedné straně a intelektuálních a celospolečenských vrcholech na straně druhé. Jenže já nevím, které epochy vlastně chcete porovnávat. Bídu anglických textilních dělníků v 19. století s životem severočeských textilaček v sedmdesátých letech minulého století? Nebo nějaké souběžné děje?

  82. tresen

    "Myslím, že ani oni by ho nechtěli vrátit a dívají se dopředu."No, to je asi pravda. Ale cíl si nechávají pro sebe. Respektive jaksi samozřejmě předpokládají, že se o tom "mezi námi soudruhy" mluvit nemusí. Proč by si říkali komunisti, kdyby komunismus nechtěli? A jsme zase u toho ideálu, kterému se ovšem musí pomoci, aby se přiblížil. Někde určitě mají Poučení z krizového vývoje II.Příště už budou šikovnější.Ale ne, Jessie, neberte to vážně. Tihle, co sedí v parlamentu, to nebudou.

  83. Taras

    Fšecko, tresen, všecičko chci porovnávat. A když mluvíte o bídě dělníků v západním světě v devatenáctém století, tak ona je tady pořád, jenže teďka ve světě třetím, ve světě rovněž a nepochybně kapitalistickém, tedy tom nejsvobodnějším ze všech světů.

  84. Jessie

    [90] Asi je tam v tom třetím světě "ti jejich" kapitalisté blbě živí, kdežto nás "ti naši" živí ještě celkem dobře :-).

  85. tresen

    Já si na takhle široké, ahistorické a třetí svět zahrnující "fšecko" netroufám. Takže Tarasi, je to na vás. Mě by například zajímalo, jak se změnila situace příslušníků nižších kast v Indii v průběhu 19. století. A srovnat ji třeba s postavením chudších vrstev v Číně, kde nebyli Britové. A porovnat to s dneškem v obou zemích.

  86. Taras

    Řekl bych, že vaše zájmy, tresen, jsou roztodivné. Myslíte to skutečně pojmout z hlediska varnášramy? Ale Britové byli v tom devatenáctém století i v Číně a podporovali rozkvět celé oblasti hlavně skrze vzájemné obchodní styky. Hlavní komodita – opium.Ale jestli chcete naznačit, že nejvyšším cílem a úkolem kolonialismu byla osvěta a prospěch a rozkvět podmaněných zemí, to vše na úkor koloniální mocnosti, tak to by asi nešlo.Jde jednoduše jenom o to, že kapitalistický řád je TAKÉ pěkná hnusota a jeho otrokářský až zločinný charakter – stejně jako to je u bolševismu – je nesporný. A to se ani za pomoci indického konopí zamlžit nedá.

  87. tresen

    Ale houby. Chci tím opravdu říct jen to, že o spoustě zemí, o jejich dějinách a o proměnách života lidí, kteří tam žili, toho moc nevím, a vlastně, jak zjišťuju, ani často nevím, kde se to dočíst. Takže ani nevím, jak a co srovnávat.Ovšem vy víte, že za všechnu bídu světa může kapitalismus.

  88. Anonymní

    A teď z tebe promluvil Guru. Dělba práce vyplývá z rozmanité povahy práce a z rozmanitých lidských schopností, je to technicky a systémově vynucené řešení; že se na management a řídící pracovníky přesunula část výkonné vykořisťovací pravomoci, to pořád nic neznamená, jsou to jenom drobky, o které se vlastníci dělí s pohůnky. Vyvozovat z toho PŘÍČINU zlořádů kapoušského otrokářského systému je nesmysl. Ehhhh…Vulgarizace stanoviska oponenta, tresen, aTeo by řekl vulvarizace, ale já nejsem sprosťák.Kapoušský neřád může jenom za tu bídu světa, kterou evidentně už tři století způsobuje. Za ostatní bídu mohou zase jiní kosové, a že jich je.

  89. Anonymní

    A vůbec, když jsi mě na Terase buzerovala za odkaz, tak ti to oplatím: můžeš v adminským rozhraní měnit písmo a řádkování diskuzních příspěvků? Aby to nežralo háčky a čárky…

  90. Jessie

    [96] Jasně, že to není z mé hlavy. Mluvit o tom a nějak to rozebírat nechci. O tuhle dělbu práce, jak popisuješ, ale nejde.[97] Nevím, jestli rozumím dotazu – v komentářích nemůžu měnit nic. Jen je nahradit vlastním textem, třeba že komentář je blbý. Jak dlouhý text můžu vložit, to jsem nezkoušela.

  91. Anonymní

    Ale jde o tuhle dělbu, jiná ani není, leda na práce blbé a blbější.My, co máme blog na Blog.cz, si můžeme nastavit druh písma, barvy, rámečky atd. sami i u komentářů, nejenom v textu článku. Na druhý straně my co máme blog na iDnes, můžeme nastavovat akorát tváře.

  92. Jessie

    [100] A co třeba takové rozdělení práce, o kterém píše Exupéry: je velký rozdíl, udeří-li krumpáčem o zem galejní otrok, nebo zlatokop.Na Blog.cz můžete využít přednastavených možností, ale nedá se tam použít HTML, což u Bloguje.cz jde. Ale máš tam hezké rámečky, ještě by to chtělo kytičky :-). Ne vážně, líbí se mi to :-).

  93. Anonymní

    Kterýžto rozdíl se významně setře, když zlatokop prodá nakutané zlato obchodníkovi, překupníkovi, a když zaplatí pronájem claimu a desetinásobně předraženou whisky v saloonu a stejně předraženou bardámu a daně z příjmu – možná si pak nebude připadat jako otrok, ale jako vůl.HTML se dá použít pouze v případě, že ho dotyčný ovládá. Mně je platný asi jako hrochovi zpěvník.A tos ještě u těch rámečků asi nepostřehla, že Ctihodný je má červený, kdežto plebs jenom modrý.

  94. Jessie

    [102] To už je ale o něčem jiném. Mně šlo o ten prvopočáteční vztah člověka k nějaké práci. To, co popisuješ, to už je až důsledek toho, že bylo zapotřebí lidi přinutit k vykonávání prací, které by sami pro sebe nevykonávali.HTML taky neovládám, ale je zajímavé občas vložit do blogu nějaký kód a koukat, co to udělá :-).Červeného rámečku jsem si nevšimla, ale ty sis zase nevšiml, že ti pořád mizí podpis, nedejbože že bys vložil pod "Kde tě můžu číst" odkaz na tvůj blog :-p.

  95. Taras

    No jo, odborníci mi nainstalovali jeden úžasnej prográmek, stroj tohle vylepšení neunes a nechce sviňa startovat. Tak jsem ho zase odinstaloval, jenže zůstaly z něj trosky, tak jsem obnovoval a vono se mi vždycky smažou zadaný data. Ale lidi už mě poznaj, podle hvizdu.S tou prací je to fakt jinak, dělení F/D práce v tom hraje roli zcela podružnou, hlavní je to, co popsal starej Kárl. Bohužel, i dneska jeho rovnice platí. Čímž jsi mě přivedla na to, že na blogu dám jednu vykopávku, která o rovnicích pojednává.

  96. Jessie

    [104] Já tě sice poznám, ale občas mívám paranoiu a vidím za vším nepodepsaným svůj fanklub, tak se pak nediv :-).

  97. Jessie

    [105] Ahoj, hastone, máš pravdu, je to záhada s těmi příspěvky :-). Přitom někdo píše opravdu moc pěkné a hodnotné věci a příspěvky nemá skoro žádné. Takže to určitě o nějaké kvalitě nesvědčí.Už jsi něco zkoušel s tím svým blogem http://www.haston.bloguje.cz , aby se ti to celé nemizelo? Je to škoda, ráda jsem tě četla, ale teď není šance…

  98. Phil

    Ne moc často se pletu své "paničce" do blogováníale někdy tp jinak nejde.Nejvíc keců k dobročinnosti, je slyšet od lidí, kteří pro ni neudělaj nic, ne proto, že třeba nemaj prostředky který by někam poslali, ale proto, že nejsou ochotný zvednout prdel a jít pomáhat třeba tělesně postiženejem, aspoň třeba tak, že jim přinesou jednou v tejdnu nákup, nebo jim pomůžou se dostat do biáku a zpátky domů, nebo starejm lidem do domovů, nemocnejm dětem, Tohle všecko sou věci, které nestojej ani kačku, stojej mnohem víc, darovat vlastní čas a mnohdy dost fyzickejch i psychickejch sil, rpzhodně víc sil, než je třeba k vypsání složenky.

  99. Jessie

    [108] Celkem nic proti, pravidelně pomáhat je určitě lepší, než tu a tam poslat pár korun pro klid svědomí. Taky chodím do domova důchodců, mám tam "svůj" pokoj a když vidím ty čekající oči těch starých lidí, pokaždé mě to bere za srdce… Ne každý ale může věnovat svůj čas, někdy je situace v rodině taková, že člověk sám sotva přežívá. Starat se o blízkého, nemocného člověka, to dá pěkně zabrat. Osobně jsem si "užila" za poslední dobu nemoci a umírání až až… To si člověk sáhne až na dno. Takže, nic proti pomáhání si, ale tvrdím, že důležitější je tlak na to, aby tyhle věci byly ve slušné společnosti ošetřeny jinak, než dobročinností, která být může, ale zítra už nemusí.