Z blogů o Libyi

Pokoušela jsem se najít na internetu nějaké blogy přímo z Libye, které by mi daly odpověď na otázku, co se vlastně v Libyi děje, co si skutečně myslí většina obyvatel, což mě opravdu zajímá a přála bych si to vědět. Bohužel, moc se mi to nedaří. Přesto občas najdu něco zajímavého, jako tenhle blog člověka, který v Libyi žil a pracoval a na svém blogu o tom vypráví. Autor rozhodně není příznivcem současné Kaddáfího vlády, přestože o dřívější Libyi píše, že byla nádherným místem k žití. Jeden jeho příběh sem přepisuji:

Zákon platí pro všechny

Jel jsem s libyjským přítelem na letiště v Tripolisu vyzvednout nového učitele, který přiletěl z Anglie. Jakmile jsem vešel do letištní haly, věděl jsem, že se děje něco neobvyklého. Bylo tam plno lidí a všude ozbrojení vojáci.

Můj přítel se někoho zeptal, co se děje a řekli nám, že Kaddáfí přijel přivítat ministra zahraničí nějakého arabského státu, myslím, že Sýrie, ale také to mohl být Irák nebo Jordánsko.

Můj přítel trval na tom, abychom se protáhli do čela davu sledovat slavnostní přivítání. Bylo to působivé. Kaddáfí stál venku za doprovodu dechové hudby a s čestnou stráží velmi elegantně oblečených vojáků.

Zahraniční hodnostář sestoupil po schodech z letadla a on a Kaddáfí se objali. Po přehlídce čestné stráže kráčeli oba muži bok po boku, rozmlouvajíce spolu, do terminálu.

Kráčeli kolem imigrační přepážky, která byla obsluhována imigračním úředníkem, který vypadal na 18 let. Ke všeobecnému překvapení imigrační úředník náhle vstal a vykřikl: „Hej, vy! Stůjte!“. Kaddáfí a jeho host se zastavili a otočili se.  

Kaddáfí: Myslíte nás?

Úředník: Ano. (Ukázal na hodnostáře.) Musím vidět jeho vstupní vízum.

Kaddáfí se na hosta omluvně podíval a šel k imigrační přepážce.

Kaddáfí: Víte, kdo jsem?

Úředník: Samozřejmě vím, kdo jste, Muammare. Ale musím vidět vízum vašeho přítele.

Kaddáfí: Vy to nechápete. To je syrský ministr zahraničí a je tady na moje pozvání.

Úředník: To je sice pěkné, ale já musím vidět jeho vízum.

Kaddáfí: On nemá vízum. On je tady na mé pozvání na oficiální návštěvě.

Úředník: Je mi líto, ale pokud nemá vízum, nemůžu ho nechat projít. Každý, kdo přijde do Libye musí mít vstupní vízum.

Kaddáfí: No, ano, já vím, že je to zákon, ale je to můj host, ručím za něj. Můžete ho nechat projít.

Úředník: Zákon říká, že každý návštěvník musí mít platné vstupní vízum.

Kaddáfí: Ale v tomto případě můžete udělat výjimku. Je to můj přítel.

Úředník (viditelně podrážděně): Podívejte se, jen se snažím dělat svou práci. Říkáte, že mám nechat tohoto muže projít bez víza. Jestli si to tedy přejete, nechám ho projít. Ale zítra přijde někdo jiný a bude říkat, že jeho přítel je bez víza, a já ho budu muset nechat projít. Pak se to samé stane další den. A další den také. Osobně mi to jedno, je to na vás. Mám nechat lidi procházet bez víz, nebo ne?

Kaddáfí se na chvíli zamyslel. Pak se otočil ke svému hostu a řekl mu, aby se vrátil zpátky do letadla a vrátil se domů pro vízum.

Mladý imigrační úředník se posadil za stůl za potlesku přihlížejícího davu.

***

Tolik Jeff Mohamed. A já přemýšlím, komu že to ti lidé vlastně tleskali?Usmívající se

21 comments

  1. Janika

    Ale jo, lední brtníku, taky mi to tak připadalo. Jenže ten blog na mě působí autenticky a pravdivě a tohle popisuje jako vlastní zážitek.

  2. pavelhaston

    rozprávka z tisíc a jednej noci. mohamedáni, a vôbec celý východ, majú iné vnímanie sveta a pravda nie je pre nich neohybná matéria..:-)

  3. Hamilbar

    Docela rád bych tomu věřil. Bylo by to moc hezké. Ale nemůžu. Fakt se snažím, ale nemůžu. Takže jak říkával svého času Stanislavský, nevěřím.

  4. ratka

    podle me se to da vykladat jako podobenstvi.je to o pravidlech, jejich stanoveni, jejich smyslu a jejich dodrzovani.stoji pravidlo nad lidmi?nebo lide nad pravidly?je jedno jestli to byl kadafi, lenin nebo alah.jde o to ze existuje pravidlo (pres tento kruh bez razitka neprojde ziva duse jinak smrt)a existuje varianta poruseni pravidlamusi kazdy umrit kvuli razitku?nebo to muze nekdo prezit?to jen tak filosofuji.cela ta historka je z meho pohledu absurdni divadlo, at se stala nebo nekdyz bude prikaz ze vsichni musi mitcervene ponozky a vsichni v bilych budou zastreleni tak je hrdinsky cin jit v bilych.takze podle me by bylo hrdinske kdyby kadafi ten prikaz porusil a nechal se zastrelit i s ministrem. nebo alespon posadit do vezeni :o))

  5. @Teo

    Chybí tam konec. Kaddáfí pak nechal toho úředníka v tichosti popravit. S celou jeho rodinou. :-i

  6. @Teo

    Mezistátní návštěvy z důvodů bezpečnostních i diplomatických NEJSOU nejméně už půl století NIKDY převáděny přes letištní odbavovací haly, nýbrž "nakládány" do limuzín už na letištní ploše. Ta "událost" se tedy nemohla odehrát a jedná se tudíž o bajku, které může uvěřit pouze jedinec s íkvé tykve. Podobných příběhů, kdy si třeba prezident zapomněl průkaz a ochranka ho odmítla vpustit do úřadu, jsem četl už mnoho. Má vyvolat zdání, že zákony platí pro každého bez rozdílu postavení. Vždycky se však najdou tací, kteří si na podobné vrtění psem ochotně naběhnou.

  7. Janika

    [7] @Teo, samozřejmě vím, že to tak při zahraničních návštěvách chodí, ale tohle se odehrálo v Africe kdysi dávno. A psal to důvěryhodný učitel na inteligentním blogu. Pochopitelně, kdybych to četla například u tebe, taky bych tomu nevěřila :-).

  8. Janika

    [4] Hamilbare, Vám to věřím. Skoro :-). Stanislavský psal taky cosi o "nepřevtělené víře" :-).

  9. Janika

    [3] To jako že lžou, Pavle :-)? Nebo jinak vnímají realitu? Ale souhlasím, oni jsou prostě jiní, než my. Díky tomu mi začínají být dost sympatičtí…

  10. Janika

    [5] Ratko, tímhle komentáře jsi mi udělala radost. Tohle je ten správný pohled a měla jsem to podat v tomhle smyslu. Vzpomínám si, jak u nás byla na návštěvě princezna Diana, šla si zaplavat do Podolí a měla tam nějaký incident se šatnářkou. Tu bábu všichni odsoudili a protahovali ji novinami, jakou že dělá národu ostudu, když na princezně chtěla to, co na jiných návštěvnících. Takže, jak píšeš: "stoji pravidlo nad lidmi? nebo lide nad pravidly?" tak pravidla jsem obcházela vždycky, ale ne kvůli někomu vysoce postavenému.

  11. ratka

    Janiko, zalezi taky na selskem rozumu. zda ho zapnu nebo vypnu. selsky rozum rika, ze vizum do zeme je obranny (restriktivni) akt, aby tam nechodil kdejaky obejda a vyzirka. takze statni navsteva ma samozrejme dvere otevrene. nepotrebuje vizum. neni tam od toho aby kradla a obtezovala, ale od toho aby prinasela nejake vyhody. takze samozrejme vizum nepotrebuje. a tohle kazdy kdo ma trochu mozku v hlave musi jaksi ihned videt. vsecko ostatni je kabaret.Princezna Diana samozrejme nemusi platit satnarce na hajzlu, jelikoz se vubec nepredpoklada ze bude mit pet korun. taky si neumim predstavit diskusi s satnarkou v anglictine. o cem si asi povidaly damy :o)takze selsky rozum rika ze je to taky fama, jedna pani povidala.MOje znama si vzpomina jak vyhnala do rady Landovskeho, protoze predbihal nekde v rade na salamy. Proste ho poslala do prdele a vsude o tom mluvila jaky je ten Landovsky drzoun :o))) ze predbihal.rekla bych ze tohle je typicke. kazdy se cpe jak muze, ale beda kdyz se cpe nekdo jiny :o))

  12. Janika

    Jistě, Ratko, tak se na to dá taky dívat. Ale na druhou stranu, není povinností úředníka posuzovat účel nějakého nařízení. A pak taky se na to dá dívat tak, jestli je nutné pro chod společnosti vytvářet nějakou elitu, pro kterou předpisy neplatí.

  13. ratka

    urednika bych delat nemohla :o) bud by me zastrelili nebo vyhodili :o)elita me nezajima. ale rozum vypinam v nevhodnych momentech a ne na povel. u prace vetsinou premyslim :o)))

  14. Janika

    No, ono je lepší, když úředníci radši moc nemyslí. Znáš to o aktivním blbovi :-).

  15. tresen

    Ještě mě napadla jedna možnost:všechno probíhalo podle předem připraveného scénáře.Ale toho kluka pak stejně popravili, aby to nevykecal.:)

  16. Janika

    [18] No jo, tresen, ale kdo, při téhle teorii, popravil pak ty popravující, aby to nevykecali :-)?

  17. tresen

    To je samozřejmě problém.:)Ale kolem vládce vždycky bývá pár věrných, kterým je prostě nutno věřit, ne? Aspoň na čas.

  18. Janika

    [20] Vzhledem k tomu, že se jedná o Kaddáfího, tak by připadala v úvahu možnost, že toho posledního odpraví vlastnoručně :-).