Co jsem se naučila v hospodě

Před pár dny jsem skončila s prací v jedné hospůdce, kde jsem pracovala něco přes dva roky. Jako účetní, pochopitelně, na práci provozní nemám. Tuto činnost vykonávala kuchařka Boženka, která vládla hospodě pevnou rukou.

Pan šéf byl šarmantní muž, trochu záhadný. V hospodě se nezdržoval a ukázal se tak jednou týdně, kdy si přijel pro tržby. Při první schůzce mi vysvětlil, že mým úkolem bude mimo jiné dohlédnout na to, aby ho paní Boženka „neokrádala“. A to bylo moje velké dilema. Paní Boženka mu odevzdávala vždy tolik, aby měl na poplatky a na dost slušný život. Sama nakupovala a vyplácela mzdy. Dřela od rána do noci, žádná pracovní doba. Je pravda, že za dobu svého působení tam si postavila pěkný domek, ale pracovala celé dny od časného rána do pozdní noci. Nepochopila jsem, kdy vůbec spala, a jak dokázala mít stále tolik elánu a být tak pohodová.

Dlouho jsem to řešila se svým svědomím :-), až jsem se přiklonila k názoru, že ty peníze „navíc“ morálně patří paní Božence.

Měla jsem kancelář nad kuchyní s pěkným výhledem a těšila jsem se, že v ní budu nejen pracovat. Mám ráda takové únikové konspirační buňky ;-). Jenže z těchto svých nadějí jsem byla brzy vyvedena. Byla tam neustále cítit spálená cibule a podobné pachy z kuchyně, takže jsem se tam zdržovala co nejméně.

Letos se šéf rozhodl hospodu výhodně prodat. Zaměstnanci dělali celý den od časného rána inventuru a předávali vše nové majitelce. Všechno bylo ve vzorném pořádku, pracovnice kuchyně, uklízečka, servírky a dokonce i barman byli zmakaní a utahaní jako koně, bylo to na nich vidět. Pan šéf přišel, až když bylo všechno hotové. Paní Boženka stála spolu s ostatními a jakoby čekala na alespoň uznání a poděkování z jeho strany.

Jenže jsem přišla i já& Přinesla jsem šéfovi odhlášky zaměstnanců, evidenční listy, různá potvrzení a podobně, byla to halda papírů. Stála jsem za ním a podávala mu je k podpisu a orazítkování. Vypadalo to, že jsem pracovala nejvíc ze všech, že jsem snad celé to předávání řídila, přestože jsem tam byla páté kolo u vozu. Šéf poděkoval mně, podal mi ruku a na ostatní se ani nepodíval&

Neudělala jsem to schválně, byla jsem zaskočená a nevěděla jsem, jak reagovat. Mám z toho pořád dost špatný pocit…

***

No a co jsem se v té hospůdce naučila? No přece některé finty při vaření. Paní Boženka byla špičková kuchařka, skutečná profesionálka, její kuchyně byla vyhlášená a do hospody se chodilo jíst.

Na ukázku dvě finty při vaření guláše:

Dáme zpěnit cibuli na oleji s trochou sádla. Když mírně zrůžoví, zakápneme nepatrně vodou a přidáme trochu rajčatového protlaku, rozmícháme a zasypeme paprikou. Tahle úvodní finta má dva cíle – paprika se rozpustí v tuku a přitom nepřepálí. Potom obvyklý postup – hovězí maso na kostky, osmahnout, dusit, koření, to všichni znají.

Finta druhá se týká zahušťování. Každý má nějaký svůj způsob, různé jíšky či jen mouky rozkloktané ve vodě, nebo také kupovaná instantní jíška. Naučila jsem se tam opražit mouku na suché pánvi, až trochu zrůžoví. Pak se rozmíchá ve vodě a přidá do omáčky. Má to tu výhodu, že se nepřepaluje tuk, jako při běžné jíšce, čímž, jak známo, vznikají kancerogenní látky. Také jde takhle opražená mouka dobře rozpustit ve vodě, netvoří hrudky. Mám ji vždycky trochu v hrnečku do zásoby. Dá se použít do všech omáček i polévek. Kousek másla či sádla se může přidat samostatně.

26 comments

  1. Janika

    Takže své pracovní povinnosti mám splněné a tímto článečkem se zde na čas loučím. Během pár dní odjedu na dovolenou, potom s dětmi na tábor jako vedoucí, z čehož se budu potřebovat zrekreovat další dovolenou :-).Kdoví, co bude, až se vrátím, s mojí milovanou Libyí a možná i s námi se všemi.Přeji všem krásné, pohodové léto.

  2. @Teo

    Dlouho jsem to řešila se svým svědomím, až jsem se přiklonila k názoru, že ty peníze "navíc" morálně patří paní Božence.Jde o trestný čin podvodu a navíc krácení daně, poplatku či jiné dávky. Měla bys to hlásit! :-i

  3. kolegyně

    K tomu dilematu: se šéfem bych si taky hlavu nelámala, živila Vás stejně vlastně ta kuchařka a udávání je hnusné. Navíc nechápu, co má co účetní lézt do kuchyně, zakazuje to snad i hygiena, pokud vím. Ale nepřiznáváte takhle veřejně krácení daní :o)?

  4. Janika

    Zdravím, kolegyně, jsem ráda, že sem občas zavítá i někdo z oboru :-). Ale žádný strach, zisk by býval tam opravdu nehrozil :-)).Jinak tenhle blog je intenzivně monitorovám z nějaké IP MFCR. Fakt to tady šmírují jak vzteklí celou úřední pracovní dobu. Nevím sice, co je tady může zajímat, ale nedalo mi to něco jim nepředhodit :-)).

  5. timmz

    ??Velice profesionální, jde vidět že jste poctivý pracant a dostojíte svým závazkům. Je opravdu smutné pozorovat klasickou českou povahu v praxi. Proč by si paní Boženka nenakradla na domeček, když tak tvrdě pracuje. A tím se jako chlubíte, že jste jí to umožnila? Zveřejnění má být reklamou na vaše služby? Koukám, že Vaše logická zdatnost je tak na úrovni té profesionálně pracovní.

  6. Hamilbar

    timmzi, není vám hanba? Na základě jakých důkazů obviňujete paní Boženku z krádeže? Je opravdu smutné pozorovat klasickou českou povahu v praxi.

  7. timmz

    Možná jsem se s várazem "krádež" unáhlil, ale Vy i Boženka mi jistě odpustíte. Dle libosti můžete dosadit slova jako podvod, krácení daně, namaštění kapsy, nestoudné plnění lícních torb… Jestli vás napadnou nějaké další výrazy, hrňte je na mě.

  8. timmz

    A ještě abych odpověděl na Vaše dvě otázky. Není mi o nic větší hanba, než by měla být autorce článku. A moje obvinění jsou založená na nepřímém doznání ve druhém odstavci článku, kde sama autorka požila ono hanlivé a zavrženíhodné slovo "krádež" ve významu, že jí měla zabránit, v čemž fatálně selhala.

  9. Vera

    Timmz tomu rozumi, jako koza petrzeli :-)). Hlavne, ze do vseho keca, typicka ceska vlastnost.

  10. Janika

    [4] [6] [7] No konečně teplé, lidské slovo, timmz :-)). Vy jste tedy zastáncem jiné, typicky české vlastnosti, udavačství a špiclování? No, nic proti gustu. Ale víte, já jsem účetní, nejsem udavač, špicl ani špión. Své spolupracovníky bych nikdy nešpehovala a neudávala. A slovo "krádež" jsem použila v uvozovkách, jestli jste si nevšiml.

  11. Janika

    [8] Máte pravdu, Vero, neví o tom nic, ale moralizovat se dá i tak :-). Kdysi někdo napsal v nějaké diskuzi, že účetní by měla být "prodlouženou kontrolní rukou státu". Smála jsem se tomu půl dne :-). Já považuju účetní za ochrannou ruku před státem :-).

  12. Janika

    [5] Díky, Hamilbare. Dlužím Vám omluvu, že jsem Vás (a některé další, radši nejmenuji) do toho všeho nepřímo zatáhla. Je mi to moc líto a vyčítám si to. Na rozdíl od ne-špehování paní Boženky, to mi líto není :-).

  13. Janika

    Ale ale, teď jsem se koukla na IP, ten takzvaný "timmz" je starý známý, který se zapřísáhl, že sem, k té ošklivé Janice už nikdy, nikdy ani krůčkem nevstoupí. To se dělá, takhle nedržet slovo, a ještě se vydávat za někoho jiného :-))?

  14. Hamilbar

    To mě nepřekvapuje [12]. Tihle týpci se zásadně nestydí. Zato neustále vyžadují aby se styděli, či se za něco omlouvali ti druzí. Ať jde do … špína jedna. Jo a líto vám nic být nemusí.

  15. jonáš

    Tak přejupěkný prázdniny .. a všechno nějak dopadne, přece to nezůstane nafurt viset někde ve vzduchu. Jak a kam, to už tak moc neovlivníme, ani těch skoro padesát tisíc lidí v sobotu u koně (jak mi tyhle přeorganizovaný akce moc nesednou, bylo to docela úchvatný retro).K těm věčnejm poučovatelům o správnym modrym životě je dobrej postřeh u Tribuna, "Snaží se nám v podstatě vnutit že, kromě jejich práva hovořit, existuje i naše povinnost je poslouchat. " Napsal jistej Hamilbar .. gratuluju :-)

  16. Hamilbar

    Janiko, já se ale stydím. Pro samé rozčílování jsem vám zapoměl popřát hezké prázdniny. Takže stejně jako Jonáš vám přeji: Užijte si prázdniny.Jonášovi děkuji za kompliment a též přeji hezké prázdniny. K tomu dopadání a demonstrování. Rok 1848? Někteří dokonce říkají, že na podzim by měl arcivévoda vyrazit do Sarajeva. Necháme se překvapit.

  17. timmz

    Tak koukám, že když má člověk jen trošku jiný názor, je okamžitě ušlapán stádem navzájem se podporujících ovčanů. Navíc na rozdíl ode mě svoje názoy nepodkládáte fakty a zákony, ale pouze se snažíte útočit a to ještě tak chabými prostředky, že opakujete dokola po mě větu o českém chování. Nepřišel jsem moralizovat ale diskutovat. V mých očích jste člověk, který nedokázal odvést svoji práci. Nebyla jste v pozici, kdy se můžete rozhodovat o udávání/neudávání. Jestli jste měla nějaké morální dilema, měla jste práci odmítnout. A přesně tohle je důvod proč my (tento stát) jsme tam kde jsme. Protože spousta lidí je jako vy a řekne si co je špatné na tom, si "nakrást" (vydíte ty uvozovky) na baráček. Pravidla tady nejsou jen tak a i když člověk pracuje sebevíc, neznamená to, že může krást, vraždit atd. Budu rád, když mi budete konstruktivně oponovat a třeba mě i přesvědčíte o opaku, ale neztrácejte prosím čas bezduchým žvatláním, které mě má jen pošpinit. Zároveň přestaňte být paranoidní. V dnešní době sdílených IP a wifi sítí neplatí stejná IP=stejný člověk a kdybyste byla schopna zjistit více, dozvěděla byste se, že jste se i zde mýlila.

  18. Zd.

    Styl psaného projevu je zrcadlem duše. Jasně že timmz je graver jak vyšitý :)).

  19. Roj

    Hospody a nevěstince jsou jedny z mála oáz, kam chamtivá pracka státu nedošátrá :-)

  20. Majka

    Paní Božence přeju jen to nejlepší. A ty si Janiko hezky užij dovolenou bez jakýchkoliv výčitek svědomí :-)

  21. karel

    Popisujete, Janiko, Vaše působení v podniku, který měl, pro Vás, trochu záhadněho, povahově, majitele. Co když jste byla pro něho, přes dva roky Vašeho působení, záhadná i Vy? Myslím si, že jako on požádal Vás, abyste mu hlásila, mými slovy, různé nepřístojnosti, tak měl podchycené i druhé, aby dělali vůči svým kolegům stejně. Nic divného. Co Vy víte, jak hodně znal ostatní zaměstnance? Možná, že více jak Vás. Když Vám poděkoval za služby a rozloučil se s Vámi, šli potom všichni, včetně jeho a paní provozní, možná, do jiného podniku na neformální rozloučení a gulášek… Nebo nešli, protože pan majitel je absolutně nad lidské běžné snažení povznesený člověk, který ani neví , co všechno jeho aktiva obnášejí?No, politik to určitě nebyl. Ti jsou podezíraví a hlavně lakomí… Tak,že by nějaký, třeba.., třeba, hokejista?Vrcholový? Ti jsou pěnězi oplývající a většinou velkorysí…Nebo to všechno bylo úplně jiné, jednodušší. Pan majitel měl plnou hlavu starostí, tak v roztržitosti podal při loučení ruku jenom Vám a pospíchal rychle jinam za těžkým získáváním prostředků na obživu…Ne, neberte mě vážně, Janiko. To je jenom takavá moje fantazie. Přeji Vám příjemně prožité léto.

  22. Janika

    [19] No, on se kdesi chlubil, že se dokáže umlátit na žíněnce úplně sám :-).

    Aktualizace po čase: Na tom blogu má jen ten jeden článek:

    Jak okrádat zaměstnavatele

    Rubrika Síň idiotů
    Aneb Janika v akci

    Na internetu můžete narazit na strašné lidi a strašné věci. Nejhorší je potom, když narazíte na strašné lidi, kteří dělají strašné věci. Janika je příkladem.

    Janika ve svém článku vesele popisuje, jak přihlížela okrádání svého zaměstnavatele i přesto, že měla v popisu práce tyhle věci ohlídat. Ba ne, ona se tímto faktem snad přímo chlubí. Byla najata jako účetní a měla kontrolovat tok peněz od p. Boženky (provozní) k majiteli, v čemž fatálně selhala. Co mohlo zapříčinit takovou evoluční odbočku? Nebo se kousek omáčky vylil i na Janičiny brambory?

    Sama sebe utěšuje, že paní Boženka přece dřela jako šroub, potom má tedy právo odvádět tolik procent tržby, kolik ona sama uzná za vhodné. Ona přece dokáže odhadnout, kolik potřebuje majitel na vyžití. Šokující je, že si paní Boženka našetřila z takto “vydělaných” peněz na domeček. Kolik dnes může stát takový průměrný domeček, 4-5 milionů. A jestli si to nedejbože vydělala za zmiňované dva roky, potom je ve své práci sakra dobrá (a teď nemyslím práci provozní).

    Nejen že je to celé nezákoné, nemorální, odpudivé a oplzlé, ale holý fakt, že to Janika považuje za dobrý skutek je zarážející. I kdyby byl majitel ras a sdíral své zaměstnance (což podle článku nedělal) tohle není cesta pomsty. Jsou určitá pravidla a přesně kvůli lidem jako je Janika vypadá náš stát tak, jak vypadá. Co není pevně přišroubované, okamžitě je ukradeno.

    Jako třešnička na dortu pro dotvoření obrazu o Janice je diskuze pod článkem, kde jsem byl ušlapán stádem jejich přisluhovačů hned po tom, co jsem naznačil antipatie k jejímu jednání. Snažil jsem se držet na uzdě a pouze naťuknout, nastínit celou “špatnost” věci. Na to se mi dostalo očekávané házení hnoje na moji hlavu bez jakýchkoliv konstruktivních argumentů a zablokování mojí IP adresy. Žijte si ve svém omezeném světě a odstraňte vše nežádoucí. Co mi to jen připomíná, trestat vše co jakkoliv pomlouvá nebo zpochybňuje režim?

    Hospoda byla nakonec prodána, okrádán je už někdo jiný. Janiku hřeje na srdci pocit z dobře odvedené práce a p. Božence chybí posledních pár kaček na luxusní jachtu. Figurantům mého bohužel nesmyšleného příběhu přeji brzké prozření a vyvedení z omylu nejlépe prostřednictvím finančáku a PČR zvonících na dveře vaší poctivě vykradené haciendy.
    timmz,23.05.2011, 11:40:00,

    Komentáře (1)
    24.05.2011, 14:06:38

    )))) gravere, ty už se jdi léčit )))

  23. Janika

    [20] Děkuji za milý komentář, karle. Správně tušíte, že jsem toho dost nenapsala, a ani nenapíšu, z pochopitelných důvodů :-).S tím sledováním, to jako že já jsem měla za úkol sledovat B., jestli nešidí, a ona mě, zda ji sleduji, jestli nešidí? To je trochu komické :-). Ona mě moc sledovat nemohla, do papírů neviděla a pracovní dobu jsem měla volnou.Ale díky za zájem. K tomu "morálnímu" problému bych se ještě někdy ráda vrátila.

  24. Janika

    [18] Ráda tě vidím, Majko, mám radost, že zase píšeš na blogu, moc hezké :-). Děkuji za přání a taky si užívej léta.

  25. Janika

    [17] Chacha, to druhé jsem taky účtovala, ale z papírů by se nic nepoznalo, takový solidní penzion :-).