Slovo nevyřčené

Napsal Lev Veršinin, převzato odtud.
pussy
Poslali a zeptali se.
Dobře, odpovídám.
Ponechám stranou všechny politické aspekty. Byly už tisíckrát probrané.
Ale pokud by osud těch tří závisel na mně a jen na mně…

„Děvčata“, řekl bych, „všechno je jasné. Chtěly jste rozruch a slávu. Provedly jste bláznivinu v naději, že vám to projde. Neprošlo.  A teď vám dochází odvaha a máte strach. Upřímně, opravdu to chcete nějak ukončit.  Ale při tom si chcete stát na svém.“

„Dobře“, řekl bych, „nevyžaduji od vás pokání. K čertu s ním. Vy nemáte povahu na pokání. Nemáte žádné vnitřní brzdy, ale to není vaše vina, ale doby, ve které jste vyrostly. A že vytrvale nejmenujete zadavatele, to je také možno pochopit: dvě z vás mají malé děti a zadavatelé mají ještě méně zábran, než vy.“

Ale je tu háček.
Vaše show, jak to nazýváte, urazilo mnoho lidí.
Žádné vládní úředníky a biskupy, ale miliony lidí, pro které Chrám (jejich Chrám) nelze urážet.
Protože tam, podle jejich názoru a cítění, žije Bůh.

Je vám to jedno? Rozumím.
Ale je tu určitě něco, co není lhostejné dokonce ani vám. Nemůže nebýt. Takže si představte, že je to „něco“ někdo cizí, bez ohledu na to, z jakých důvodů, vzal a pošpinil. Vesele a s písní. Potom ještě vykládá, že je mu „nepochopitelná krutost a brutalita oponentů“, to jest vás.

„Podívejte se, dívky“, řekl bych. „Napsaly jste více než sto dobrých, správných slov. Přesněji sto devět. Zapomněly jste jen na jednu věc: požádat o odpuštění. Ne patriarchu a prezidenta, ale ty samé milióny „drsných a hrubých“ lidí, kterým jste bez váhání plivly na duši.

Možná pro vás, ve vašem chápání, žádná „duše“ není a proto není třeba žádat o odpuštění.

Rozumím. Nepřekvapuje mě to. Nic nového.
Nicméně, snažte se pochopit i vy.
Nyní, jak jsme si řekli, záleží na mně a jen na mně, zda vás nechám jít.

Bohužel. Mé srdce je plné žalu. Nemůžu to udělat.

  1. Janika

    Stane, našla jsem to tady a v rychlosti přeložila (zázraky na počkání, pro Vás :-):

    http://echo.msk.ru/blog/echomsk/912701-echo/

    Возможно, наше поведение воспринимается многими как дерзость и наглость. Это не так.

    Мы находимся в отчаянных обстоятельствах, в каковых сложно сохранять равнодушие.

    Радостно слышать о тех, кто поддерживает нас в этом процессе, непонятны же до сих пор резкость и грубость оппонентов. Так или иначе, мы хотим поблагодарить людей понимающих и милосердных, и призвать обе стороны к диалогу, а не к взаимопорицанию.

    Мы подчёркиваем, что не являемся сторонниками насилия, не держим ни на кого зла, наш смех является в каком-то смысле смехом сквозь слёзы, а сарказм — реакцией на правовой беспредел.

    Мы просим наших защитников, равно как и людей, обвиняющих нас, быть тактичными, как бы больно и трудно это ни было.

    ***
    Možná, že naše chování je vnímáno mnohými jako drzost a opovážlivost. Není tomu tak.

    Nacházíme se v zoufalých podmínkách, ve kterých je těžké zachovat si duševní rovnováhu.

    Máme radost, když slyšíme o těch, kteří nás v této kauze podporují, nepochopily jsme dosud ostrost a drsnost protivníků. Každopádně chceme poděkovat lidem, kteří nás chápou a jsou milosrdní, a vyzvat obě strany k dialogu, nikoliv k vzájemnému napadání.

    Zdůrazňujeme, že nejsme zastánci násilí, nechceme nikomu způsobit zlo, náš smích je v jistém smyslu se smíchem skrze slzy a náš sarkasmus je reakcí na bezpráví.

    Prosíme naše obránce, stejně jako lidi, kteří nás obviňují, aby byli spravedliví, jakkoliv bolestivé a těžké by to pro ně bylo.

      • Janika

        Všimla jsem si :-). V první chvíli jsem se lekla, že se objevil jakýsi úchyl, za což se předkladateli dotyčných odkazů omlouvám. To už je riziko při šíření podobné „osvěty“ :-).

  2. Nemo

    Díky Janiko, za tenhle překlad speciálně, přemýšlel jsem nad tím, jak se na tuto událost dívat a Veršinin mi mluví z duše …

    • Janika

      To mě moc těší, Nemo, Lev Veršinin mi mluví z duše velmi často :-).

      Mě ten humbuk kolem vlastně zaujal nejvíc tím, že ho vnímám jako součást protiputinovského, protiruského tažení. Nejdřív „Putin je diktátor“ a za chvíli se dočkáme výkřiků „Putin musí jít“…

      Navíc tedy to vystoupení je opravdu mimořádně odporné:

  3. ratka

    a ten tex na blogu je Putin? nebo kdo to je kdo je nemuže nechat jít. a odvolává se na nějaké anonymní poplivané miliony. zní mi to hodne pokrytecky. něco můžu udělat ale neudělám to protože… a něco si vymyslím jako důvod.

    • Janika

      Ne, ratko, to nepsal Putin :-).
      Ale v podstatě, jestli tím „pokrytecky“ myslíš, že je za tím politika, tak s tím souhlasím. Politika je na obou stranách, za tím vystoupením i za reakcí vládní moci. Jen s drobným rozdílem: Putin se bere za svou zem, chce ji udržet v pokoji a pořádku. Pussy Riot slouží nepřátelům vlastního národa, zrada se tomu říká.

          • ratka

            zkusím to jinak, byl to odkaz na stránky s textem písně kterou zpíval. Dám jen ten text sem a zapuntíkuju ošklivá slova :o)
            Text modlitby Bohorodičko, vyžeň Putina

            Bohorodičko, Panno,
            vyžeň Putina,
            … Putina vyžeň,
            Putina vyžeň.

            Klerici v černém, zlaté nárameníky,
            farníci se plazí, aby se klaněli.
            Přelud svobody na nebesích,
            Gay pride poslán v okovech na Sibiř.

            Hlava KGB, jejich hlavní svatý,
            vede demonstranty do vězení
            v doprovodu eskorty.
            Aby nejsvatějšího neurazily,
            musí ženy rodit a milovat.

            Do pr…le, do pr…le, do pr….le.

            Bohorodičko, Panno,
            staň se feministkou,
            staň se feministkou,
            staň se feministkou,
            staň se feministkou.

            Církevní chvála prohnilým lídrům,
            kříž nesoucí procesí z černých limuzín.
            Do školy za tebou přichází kazatel,
            utíkej na hodinu a dones mu peníze!

            Patriarcha Gunďaj* věří v Putina,
            lepší by bylo, kdyby ten č…čí syn
            věřil v Boha.
            Opasek** Panny Marie masové
            protesty nenahradí,
            na demonstracích je Bohorodička s námi.

            * patriarcha Kirill vlastním jménem Vladimir Gunďajev

            ** během protiputinovských protestů byl v chrámu Krista spasitele vystaven opasek Panny Marie, ke kterému se přišly poklonit desítky tisíc lidí

            takže nový pokus

        • Janika

          Díky, ratko, no, jsou to opravdu „umělkyně“ :-). Jinak ale nejsou stíhané za tuhle píseň, to je překrucování. Porušily prostě zákony své země. Je to tak vlastně i u nás, taky máme paragrafy na lecos.

          Hans napsal výstižně u Stana: „Za výzvu k výtržnosti dávají v demokratických zemích 4 roky natvrdo (http://www.novinky.cz/zahranicni/evropa/242065-za-nepokoje-v-londyne-padaji-tvrde-tresty-i-za-vyzvy-na-facebooku.html), za účast logicky víc.“

          • ratka

            nevím kdo je hans ani stano. odkaz jsem četla, v Londýne zemřelo několik lidí během kravalů. Punk je něco jiného, je to tak trochu budíček, zatřepání se spícími. nevím co porušili, zda něco rozbili nebo někoho zabili.

          • Janika

            Taky je nikdo nesoudí za punk, ratko, samozřejmě. Každá zem má své zákony, u nás by tě zase zavřeli za jiné věci, třeba za rasizmus, popírání holokaustu, propagaci fašismu a řadu dalších činů, vůbec bys nemusela nic rozbít, nebo někoho zabít.

        • hans

          Tímto odkazem jsem v diskuzi reagoval na tvrzení, že „v západních demokraciích“ dávají za výtržnosti maximálně malou pokutu. Ve skutečnosti anglický soud dal 4 roky natvrdo za stránku na Facebooku, která neměla žádný dopad. (A opravdu, ratko, v civilizované společnosti není obvyklé soudit lidi za to, že někdo jiný ve stovky km vzdáleném městě něco provedl, i kdyby to něco byla vražda).

          Pussy Riots by u toho demokratického soudce dostali dvakrát tolik. Zákon v normální zemi totiž hladí na to co a kde dělám, ne na to jestli jsem příznivec punku nebo dechovky.

  4. GeoN

    Hmmm, neodolám Janiko …

    … k situačně určitá „drzost“, „výtržnictví“, blasfemie k jakémukoliv náboženství patří … někde základněji (… třebas v „západní Evropě“, ke které patříme), jinde méně – tato blasfemie třebas k západnímu katolicismu patří opravdu substanciálně, a to právě(!) tehdy, pokud je-bylo-stává se součástí oficial-fukčního kulturního (… to i institucionálně a právně) reálného systému (… neb takto může fungovat v celku společnosti, neb celek společnosti normativně!, jak z normativu tak všechny normativy, zasahuje), to jistě odkrytě a přiznaně, tak je to totiž v pořádku … jinak jde o „generální“ společenský podvod, který si zaslouží, v reakci, cokoliv.

    „Opravdové“ náboženství a víra by tuto svou „vnitřně antagonickou“ :) stránku mělo ustát, ba dokonce by ho mělo tiše(!) a pokorně (… jak se v těchto „světech“ říká) vítat, protože mu v zásadě prospívá … neb „třídí zrno od plev“. Jak? … no snadno a po výtce tradičně: … v našich poměrech (… tedy západoevropských) je jakákoliv víra, náboženství především a prvně(!) záležitostí soukromou a „vnitřní“, a teprve „odtud“ vychází „vně“, a to právě a jen tak, aby onen „kořen“ nebyl jak se říká „kvalitativně“ poškozen-zničen. V našich poměrech by tedy jakýkoliv „opravdový“ věřící (… lhostejno jak církevně postavený) „vnějškově“ maximálně konstatovat, že z podobné události nemá radost, ale cokoliv dalšího striktně odmítnou … tedy jakékoliv vnějškové-politické-mocenské užívání téže události, jakékoliv trestání vně náboženského společenství stojícím státem a tak dále. Ba jakékoliv člena náboženské obce, který cokoliv takového požadoval a vyžadoval, že své vnitro-obecní legitimity samo potrestat, protože takové jednání (… již pouhé požadování-vyžadování) tuto obec v jejím vlastní-vnitřním předmětu a účelu hluboce poškozuje … nikoliv blasfemie a blasfemik. V našich poměrech již dávno církev-náboženství není stát, to jakkoliv(!) … a pečovat o toto široké, však konkrétní, pravidlo (… pravidlovost :) by měl pečovat jak občan-stát tak i věřící-církev.

    Nojo, ale co platí někde neplatí jinde. Rusko není Západní Evropa, a asi ještě „dlouho-dlouho“ nebude a nemůže být. Západní Evropa vznikala a formovala se totiž dlouhá staletí … v zásadě od křížových výprav proti husitům, kdy už asi bylo jasným, že neběží jen o další-tradiční-systémovou re-formaci, kterých před tím proběhlo několik a Církev je dílem akceptovala dílem absorbovala – spočtěte ten čas! … ovšem pro Rusko daná diference (… tedy zásadě odlišný „běh světa“) trvá ještě daleko déle, tedy od Velkého schizmatu. Kulturní „vývoj“ nijako „nekopíruje“ jakýkoliv „vývoj“ civilizační – běží si po svém a jakékoliv civilizační změny v případně kulturních systémů vyvolávají zásadně, velmi obtížně, ba těžko(!)srovnatelné posuny či zlomy … ba čiré události. Opravdu těžko (… někdy nedradno ) srovnávat a soudit, to na jakékoliv „úrovni“ … zrovna nedávno mi byl poskytnut zařaditelný zážitek, máme známé skutečné intelektuály (… pomalu ale jistě a pevně docházím k závěru, že asi bude nadále třeba rozlišovat asi tak tři hrubé kategorie „intelektuálů“ … prvně ty „skutečné“, tedy ty kteří skutečně, tedy „v skutku“ pracují (…jistě s kompetencí, to nelze obejít a minout), to lhostejno zda „mají“ nějaké „papíry“, druze ty „formální“, tedy ty, kteří mají „papíry“ a moc rádi o sobě a druhých, především „na veřejnosti“, jako o „intelektuálech“ mluví, lhostejno jak, ale jinak dělají kulový, lhostejno jak, no a posledně ty „vulgární“, kteří jsouce něčím-někým docela jiným se po těch z druhé kategorie groteskně opičí :). On Čech jako poleno, ona Arabka, oba relativně mladí … co tito zažili v ohledu své svatby zažili a jak to pokračuje dále, třebas ve vztazích rodin, to jeden z téhle Střední Evropy, valí oči a je mu lehce nevolno z nehraného šoku, a to jde o arabskou zemi-společnost-společenství, o které se setrvale „u nás“ mluví jako výrazně a již zvykově evropsky-„liberální“.

    Takže … pokud se na cokoliv tak či onak kulturně stavěného (… což tento případ jistě tak či onak je) a dějícího se v Rusku z našeho místa, které stale dlí tak, kde celá tahle Západní Evropa vlastně začala a „my“ jsme vlastně jediným národem (… řekněme :), jenž absorboval všechny její fáze a stavy v originální temporální sukcesi, tak se vždy musíme plést a mýlit, neb na cosi zcela nepředloženě přenášíme normy a zkušenosti (… s „našimi“ normami i jiné) na cosi zcela jiného. Jistě, takto se dopouštíme spíše chyby práce a jen hovorové, to v hovoru právě a jen mezi „námi“ … to, co zcela reálně (… kulturně, i civilizačně) činí jiní je jistě daleko závažnější … ale je třeba mít na trvale vědomí, že v zásadě vše co člověk reflektovaně dělá (… zjevně či skrývaně, to je fuk) u hovoru začíná, jak by ne … to je pevné lidské určení. Rusko je kulturně cesaropapistické, a „vždy“ bude … ještě „uběhl krátký čas“, aby mohlo být jakkoliv jiným … a vskutku v Rusku platí to, co u nás nikoliv, totiž že „tam“ jakýkoliv útok na Církev znamená i útok na Stát … a Stát je Putin, et vice versa – změna celku konkrétní kulturnosti je záležitost na staletí a jakákoliv snaha toto jakkoliv urychlit znamená potoky ba fešné říčky krve. A co více, Janiko: … Rusko nebylo nikdy „plně“ ani osvícenská země-kultura, ruská kulturní anamnéza sice zahrnuje prvky „panovnického“ osvícenství, zahrnuje vlastní ruské kulturní schizma (… tedy „schizofrenii :) „zapadnictví“ a „slavjanofilství“ a samozřejmě v něm lze situačně stále v silném významu zalézt motivy a motivace bolševismu od počátku až z kulturního hlediska hořkým koncům stalinismu horkého či vlažnějšího, který má také osvícensko-zapadnické kořeny a západoevropský původ … ale to je vše a velmi málo, neb i ten stalinismus byl více (… setsakra :) byzantinský-pravoslavný než osvícenský.

    Odtud je jistě daleko korektnější vycházet z četby samotných Rusů, nejlépe v Rusku žijících, což činíte, ale je dle mého třeba držet na vědomí ono vlastní ruské schizma, které se s podobnými záležitostmi-událostmi budou asi probouzet-revitalizovat, což jistě reflektuje ruskou novověkou „duši“, avšak pouze-řekněme „doplňkově“, a to ještě přesněji … „negativně“. Dle mého je třeba se řídit tím, že charakter určité kulturnosti (… konkrétní kultury) určuje nikoliv to, co o ní říká nějaký podíl (… třebas malý) podíl aktivních inteletkuálů (… kteří obstarávají její vstupy a zpětné sebe-interpretace), ale ta část společnosti-společenství, která nese hluboko fixované (… v zásadě pre-reflexivně) opravdu bazální „vzorce“, které situačně dostávají konkrétní tvar a sdruženost … tedy onen kulturní „lid“ ve své ploše i konkrétnosti individua = z této „pozice“ jsou jistě nějaké „Pussy Riot“ extrémně agresivním „zapadnickým“ vetřelcem non plus ultra, který zaslouží citelnou eliminaci po „orientálním“ způsobu … viz nedávné Putinovo vyjádření samo. „My“ jsme zlodějům také sekali ruce, už je nesekáme, to kulturně autenticky a kontinuálně … Saúdové sekají „nám“ do toho nic není a nic být nemůže, to ani v jakémkoliv vně-kulturním (… tedy k Saúdům jako adresátům obráceném) soudu – jistě máme možnost ze svého vnitřním mravním soudu, zda tento má v jednání, zase vnějškově, vést k nějakým změnám vzhledem k Saúdům, i když to dozajista, „z hlediska“ naší mravnosti, není důvod k nijaké válce a podobně, taková je sama naše mravnost … v zásadě jde právě a jen o „sankci“ zdržení se, nikoliv vlastního vnitřního úsudku (… ba odsudku), ale zdržení se nějakého nebo všeho jednání vzhledem k mravně nepřijatelnému vnějšku. „My“ Západoevropané z mravních důvodů neválčíme, ba nesmíme jakkoliv „válčit“, neb právě toto ruší „naše“ mravním elementy, tedy pateticky řečeno „základy“ – stejně tak by „opravdový“ katolík měl v případě analogického „happeningu“ v katolickém chrámu jen pokorně spočinout ve zcela soukromé modlitbě, tedy rozmluvě s Bohem, a prosit o odpuštění jak pro blasfemika (… pro toho nešťastníka, kterému se nedostalo potřebné milosti, aby rozeznal dobré a zlé) tak pro sebe samotného – pro sebe třebas za pokušení zloby a odplaty. „My“ bychom měli a mohli a často i museli válčit jen z důvodů a příčin civilizačních, a to těch jež jsou právně zakotveny (… jistě víte o diferenci „legalita/legitimita“) … to v mravních nárocích vždy zjevně-odkrytě, tedy jak se říká poanglicku „fér“ … bez kulturních obezliček. Ech … ne vždy jsme mravní ve svém vlastním smyslu, že ano. :(

    *

    No a nakonec poznámky …

    … ještě utrousím, že i tahle vlastně, takhle zvnějšku, drobná událost v pseudo-„osvícenském“ Rusku přisvědčuje příklonu určitých vrstev buržoazie (… to je civilizační termín, tedy bez ohledu na kulturní diference) k „návratu“ k náboženské reglementaci dané společnosti. Když ale přihlédneme k určitosti, tak musíme konstatovat, že třebas v Rusku jde o děj v zásadě „přirozený“ (… jistě reálně, civilizačně-kulturně-temporálně), tak opačně třebas u nás (… kde se nám to začíná také ukazovat, věc „restitucí“ je situačně, tedy „pro nás“, naprosto obludná). Tahle tendence je z mého mínění varovná, Janiko, neb již nepokrytě vyzrazuje tendenci ke kulturní regresi (… jež třebas u nás má podobu předně civilizačně-sociální, neb naše novověká-osvícenská kulturnost je v zásadě již dle mého neobnovitelně rozpadlou, což vyvolává znak toho, o čem se žvaní již dlouho: „Katolická církev by mohla ‚prázdné místo‘, hle šance.“ – z čehož jistě nebudou mít radost jiné denominace, však ony na to přijdou … bez škodolibosti … až černé zadky ve strakatých kostýmech začnou naplňovat-evokovat svůj dávno ztracený „sen“ o dominanci). Tahle regrese je ovšem jen fíkovým listem, který dnes (… v Západní Evropě prvně, i když s drobnějšími rozdíly pro různé země) již nemůže mít hodně bývalou reálnou účinnost – i pan Puti¨n tu „pravoslavnou grotesku“ (… bez urážky :) jenom hraje a předvádí, pro budoucí se chystají a jsou vklastně již pochystány prostředky ze zcela jiných soudků, se kterými má Rusko rovněž své vydatné zkušenosti a v nich ukotvené dovednosti.

    ***

    Tož zase s pardonem na vtěr do veřejna :) to snad v tématu, který Vás zdá se trvale upoutává … měli jsme záběr, ale už je mezikroku hotovo, pani Černopátková Neonová je v Blízkém Orientě s uplatněním vykonané práce, takže sedím dom sám a nemám do čeho píchnout … asi si po týdnech pustím nějakou úpadkovou západní mmorpg, abych nějako nasytil svou přirozenou společenskost. :)

    Hezký den.

    Jo … bacha za toho Frace nebo Franze, krade knihy … ale kdo nekrade, že jo … pera nebo knihy, kolo nebo státní nebo ne-státní podnik, to je fuk. :)

    • Janika

      Mám velkou radost z téhle Vaší poznámky, GeoNe.

      Srovnání postavení náboženství u nás a v Rusku je moc zajímavé. V neposlední řadě i ten podivuhodný obrat části ruské společnosti od bolševické ideologie k víře.

      Píšete, že „opravdové“ náboženství by mělo znevažování či rouhání ustát a dokonce s pokorou vítat, Lev Veršinin zase píše o tom, že dívky „plivly miliónům věřících na duši“, a vyjadřuje tak jako intelektuál (doufám skutečný :-) pocity onoho „lidu“, a přitom zároveň formuje a spoluvytváří konečný tvar oněch bazálních „vzorců“. Čímž chci říct, že má na značnou část společnosti velký vliv :-).

      Jinakost ruské společnosti a nemožnost hodnotit je našimi měřítky, to je jasné. Pokud to někdo dělá, tak je to účelové. Hrou je jak „pravoslavná groteska“, tak i naše „demokraticky pobouřená groteska“.

      V článku o slavné placce „Putine, ke mně! Mazej na místo!“ na klopě ministra Schwarcenbergra http://putnik1.livejournal.com/1692395.html píše Lev Veršinin, že k tomuhle dnes vede „civilizovaný“ svět své občany:
      „a) Putin je velmi, velmi zlý.
      b) Putin musí jít.
      c) Jestliže Putin odejde sám, může mu být odpuštěno. Ale také mu možná nebude odpuštěno (to je ale v závorce).
      d) Jestliže Putin neodejde sám, svrhnou ho jeho vlastní lidé.
      e) V případě, že nepůjde sám a nebude svržen, stane se strašným, strašným diktátorem.
      f) Pokud se Putin stane hrozným diktátorem, může ohrozit celou Evropu a okolní svět.
      e) Ale to se nestane, protože Putin je zbabělec, a pokud na něj budete víc tlačit, odejde sám.
      Ve skutečnosti je to velmi dobrá strategie. Je to poslední argument v hloupých představách o hře „tandem“ dvou vyšetřovatelů. Je to konečný verdikt Putinovi, pokud by se ukázal být slabým. Protože obětní beránky nikdo nemá rád. Rituál to nedovoluje. A je to také bezděčný ukazatel Putinovi, jakou cestou se má dát. “

      K Vašemu textu se budu vracet, GeoNe, tak jako obvykle, snažím se porozumět a děkuji :-).

      • GeoN

        Heleďte Janiko … :)

        … já nejsu (… už jsem orientálně infikován, není divu :) nijakým odborníkem na pan Veršinina, to bych to musel všechno přečíst, tedy solidněji oprášit svou školskou ruštinu, abych zachytil nuance a tak.

        *

        K prvnímu: …

        … víte ono nejde jen o náboženství, ale v zásadě o celou kulturní „atmosféru“ … až na dno sibiřského řidiče kamiónu či podmoskevského výrostka či již lehkého přerostka. :) Nejde tedy jen o transfer od stalinismu (… lépe než bolševismus, i když ten je genetickým základem) k ještě původnějšímu pravoslaví (… koukejte, jde o re-formní regresi, tedy regresi „v novém“), ale i tendence k všelijakým mixům se specificky zpracovanému nacismu a tak podobně. I právě proto je kulturní „vývoj“ tak odlišný od civilizačního … poskytuje situačně možné spektrum reakcí-variant, a to s tím, že „Vy“ sama v situaci ocitlá můžete do věci kreativně vstupovat a ještě ji zbohatit, pokud chcete a dovedete. V takovém Rusku tedy „pravice“ a „levice“, jakýkoliv „nacismus“, jakýkoliv „anarchismus“ je něčím docela jiným než „zapadnickém“ :) „u nás“, a je opravdu citelným nesmyslem jakkoliv vykládat jedno z druhého – přenosy jsou nejen nepatřičné, ale i nebezpečné, protože v těchto případech může být nedorozumění příčinou velkých neštěstí, ba tragedií.

        „Jinakost ruské společnosti a nemožnost hodnotit je našimi měřítky, to je jasné.“

        Nojo, takhle „plain“, jak říká pani Pátková, to může být jakoby-„zjevné“, ale nějako tomu rozumět, to asi chce krapet víc. A rozumění Vás zbavuje ideologicko-politických prostředků, jak by ne. Krapet-víc nemůže běžného středoevropkého „občana“ nijako přesvědčit, toho dnes-již přesvědčují právě prvně a jedině „plain“ větičky … co naděláte.

        *

        K druhému: …

        … jak jsem už sám sebe vyhradil (… a tedy uzávorkoval svou zodpovědnost za vypouštěná slova :), nejsem jakkoliv znalec pana Veršinina. Ale pokud je jak říkáte, tak se v dané situaci chová-mluví přeneseně „slavjanofilsky“, jak by ne. Je vcelku snadné „mít vliv“, pokud se opřete o zarostlá kulturní(!) schemata – tedy tam, kde cosi takového ještě je, že ano. Třebas u nás už to jde těžko, kde nic není ani čert nebere. V Rusku to ještě jde, a to i na mezní periferii společenství … pod onou nepředvídatelnou chandrou, jež je reakcí na reálno-civilizovano, se stále nachází skromně oddaná víra. Hmmm, víra „v co“? … to je pro Rusko „pro nás“ velmi složité a těžko srozumitelné, i když nikoliv nesrozumitelné (… v případě islámských společenství je to horší). Naše profesorka ruské filosofie (… určitě ji někdo jiný také zná, Ruska z gruzínské ruské enklávy) nás ale varovala … to abychom ohledně Rusů nepodléhali omylům a iluzím právě z neporozumění. Rusové, takhle pro „zápaďáka“, často, díky oné „skromné oddané víře“, jež v nich prosvituje, jako takoví hodní slaboduši jakoby „vytržení ze světa“ … takový ruský „prostý člověk“ vás ukolíbá svými „lidovými“ hláškami a pozlobí „dobromyslnými legráckami“ a „šťouchanci“ a pak Vás „přátelsky poplácá“, … a Vy si ani nevšimnete, že si „měří“ Vaši „vůli“. „Za“ a „pod“ jejich „pokornou vírou“ je skryta masivní „vůle“, kterou „my-zápaďáci“ obvykle nemáme, není naší kulturní výbavou – naší výbavou je „individuální subjektivita“ a odtud „tvořivost“, takto řekněme „softwarová“. Tahle „vůle“ na „nás“ obvykle působí jako „drzost“ (… či „sebevědomá chvástavost“ :), když vyleze na povrch … běžně jen pro letmou zábavu či pokud je třebas třeba „zapůsobit“ na ženu, na „naše“ ženy to působí podivně, ale přece. :) Odkud a k čemu toto kuturní vybavení? Jistě: … je to prostředek mezní kulturní defenze, který se sice dá použít všelijako, ale jeho pravý smysl vystupuje tehdy, když jde opravdu „o krk“. „O krk“ koho? … jednotlivého Rusa? Jistěže ne, není zde přítomna „západní subjektivita“, jistě kulturního (… a zde do značné míry přirozeného, i když kulturně zmanipulovaného) společenství. Zde je kulturní(!) zdroj ruského mezního „heroismu“ a třebas i „odolnosti“. Ovšem toto je vlastní vcelku všem uzavřeným-totalitárním kulturám … kreativita „individuální subjektivity“ chybí, ale ona kolektivní „víra a vůle“ oproti „evropanství“ přebývá. Pod „pokorou a vírou“ dlí „bestie zahnaná do kouta“, která čeká na podnět – ona sama neútočí (… jak se nám mnozí snažili nakukat), ale je připravena a proto se nikdy sama-sebe nevzdává – to je ona „ruská zatvrzelost“, velmi nenápadná, avšak citelná, „vibrující“. Tahle „bestie“ pokud se probere, tak je nakonec i velmi a prakticky chytrá, „kolektivně“ chytrá. Vždycky jsem si dělal srandu, jak Rusové ve WWII postavili skvělou stíhačku, která se dala opravit u každého lesa s pilou a kladivem … a vyhnali s ní supermoderní Luftwaffe. :)

        *

        K třetímu: …

        … koukejte to tomhle úletu našeho aristokratického seniora jsem ani neslyšel … je vidět, že tkanivo naší drbárenské sítě už nepročesávám jako jindy. Ale dle mého Vaše identifikace „grotesek“ platí – pozor! … dostáváte se „mimo“, to je znak západoevropské „kritičnosti“, pozor … takové lidi „nikdo“ neposlouchá, to ani u piva. :) Panem knížetem se tut asi netřeba zaobírat, to by byla další rozebírka na pár odstavců … nešťastník nešťastný, bez kořenů a vykořeněný, starý ztracenec v cizotě a nesnesitelné vulgaritě … nemá místa na tomto světě, lepší usnout a už se neprobudit. :)

        Janiko, ať kdo chce co chce říká, ať si ten či onen vymýšlí cokoliv, tak Putinovo „carské pravoslaví“ je ten jediný způsob, jak může Rusko přežít … tedy tak či onak dokončit svou emancipaci, která začala už někde Petra Velikého a stála takové oběti (… „měla cenu“ :), které si „my“ ani nedovedeme představit. Ba co více: … tohle „carské pravoslaví“ je asi i, bohužel, naší budoucností – budeme muset „vedle“ něj postavit cosi podobného-adekvátního, i když z našich zdrojů a podkladů – emancipace „Evropy“ ještě také nebyla dokončena, o čem stále svědčí trvající úspěchy amerických strategií … pro „Evropu“ to jistě stále platí, i když téměř všude již nikoliv.

        ***

        Tak jo :) … moc to s tím vracením se nepřehánějte, nejde o „texty“ ale o letmé poznámky, které snad nemám ani sílu při silnějším protitlaku nějako „obhajovat“. :) A těším se až bude OH-TV taekwondo (… karate bohužel není olymp-sport, což je téměř urážlivé :), judo už běží. A plážový volejbal, předně ten holčičí … ty ženský jsou báječný. Jo, a tenis a pingpong … tím mám ty sporty vyčerpané.

        Krásný konec týdne přeji. :)

        • Janika

          Žádný strach z toho opakovaného pročítání Vašich textů, GeoNe, chytat Vás za slovo nebudu, natolik už vím, že u Vás stačí například uvozovky a smysl se změní :-).

          „A rozumění Vás zbavuje ideologicko-politických prostředků“ – jak pravdivé… Přesto se obávám, že za rozumění považuju právě ty „plain“ větičky, do kterých se snažím si Vaše košaté texty převádět, protože jinak neumím…

          Děkuji za opravu „bolševismu“ na „stalinismus“ – před tím „stalinismem“ jsem váhala, protože oni se ho přece oficiálně zřekli a Stalin se stal strašákem (i když má stále řadu uctívačů).

          Vaše poznámky o ruské povaze jsou pro mě moc zajímavé a připadají mi trefné. Pokorná víra a zároveň síla vůle, ano, to z těch lidí opravdu cítím. Totalitární kultura jako zdroj mezního „heroismu“, to je hodně zvláštní. Srovnávám si to s kamikadze a jinými příklady, ale my tohle těžko chápeme, my Češi budeme „Švejkové“ i v totalitách.

          Hezký začátek týdne :-).

  5. Janika

    Prozatím jen poděkuji, GeoNe, moc hezky se to čte, jako všechno, co napíšete, a tohle téma je pro mě obzvlášť zajímavé. Ještě něco připíšu.

    • GeoN

      To je radost, že se to aspoň dobře čte. Já díky. Kdybyste chtěla cokoliv probrat, tak žádné obavy … kousek času si najdu.

  6. Christabel

    Děkuji za překlad. Mám o té kauze málo informací, moc to nesleduji… Rusko je opravdu jiné, soudit si vůbec netroufám. Tak jsem ráda, že jsem si k tomu mohla přečíst něco navíc.

    • Janika

      Christabel, také jsem to moc nesledovala, vycházím z předpokladu, že porušily nějaký zákon či předpis, který jednak neznám a jednak nehodlám hodnotit zákony a předpisy Ruska. Máme co kritizovat u nás… Zaujalo mě to z jiného důvodu a od počátku přitom myslím na to, jak by se k podobným výtržnostem v kostele postavili věřící u nás. Samozřejmě, že by nepožadovali léta věznění, to je mimo diskuzi. Ale jak by reagovali, co by pociťovali? Brali by to křesťané u nás jako výzvu k vlastní toleranci a pokoře, jak o tom píše GeoN? Přiznám se, že nějaké zamyšlení na tohle téma právě od Vás bych považovala za lahůdku a moc ráda bych si to u Vás přečetla, třeba někdy časem :-).

      • Christabel

        Přemýšlím o tom, je to určitě inspirativní téma. Ale stále narážím na nedostatek informací.
        Myslím, že u nás by to nezpůsobilo zdaleka takové pozdvižení, společnost je k těmto projevům velice liberální.

        Hrozící trest se mi zdá přehnaný, to je opravdu mimo diskusi, rovněž tak některá opatření při procesu – ta klec a podobně – neprospívají celkovému obrazu toho procesu…

        Mimochodem, zaráží mne, že např. včerejší článek v novinách o obžalovaných referuje jako o „dívkách“, když podle mých informací je jim 22-29 let, to přece jenom už nejsou nějaká děvčata, kterým můžeme připisovat mladickou nerozvážnost.

        • Janika

          Christabel, mě na tom zajímá asi nejvíc ten lidský rozměr, jak by to vnitřně prožívali a pociťovali právě lidé věřící. Co se týče práva, to je opravdu v každé zemi jiné.

          Taky jsem si všimla označování toho označování „dívky“. No, je to možná jednodušší, možná více vzbuzující sympatie a soucit. Jen taková drobnost :-).

  7. GeoN

    No, začátek týdne … nic moc, alespoň „vnějškově“ …

    … vrátila se Pátková, a věci nějako nepokročily a nemají svůj kýžený mezizávěr – jeden se „nadře jako mezek“ :) … a ti, pro které jeden „dře zadarmo“, to berou jakosi „piánko“, jako by nic, „maňana“ … nojo, ani ti do morku protestanti už nejdou co bývali. Je to jakosi pokažené, selhávají elementární reakce a zcela zjevné, evidentní a průhledné podněty. Že by opravdu platilo, že lidé si toho, co je „zadarmo“ (… ve skutečnosti není, někdo to samozřejmě musel nejméně udělat, což není zadarmo, jak by ne), jakosi „neváží“. No, vypadá to tak – co je zadarmo, toho si neváží, co stojí peníze, si nekoupí … krapet na palici – tahle „společnost“ brzo umře hlady, respektive se zkanibalizuje … smutné, ale asi zasloužené.

    *

    Drobné opověďky: …

    prvně: … s těmi „plain“ větičkami buďte opatrná, předně vzhledem k sobě samotné, prosím – to si takhle vytvoříte zjednodušeninu jako nástroj k vlastnímu rozumění … a stane se, že všechny ty složitosti, které jí byly materiálem a podkladem a jež má nějako pomocně převykládat, „zapomenete“ … a zjednodušenina už nebude pomůckou ale výkladem – a jste v háji, jak německo. Já na sobě také občas pozoruji, to se snažíte srozumitelněji-jednodušeji, až z toho sama zblbnete …nepříjemný pocit. Jak jsem teďkons pár let hukózně „komunikoval“ na tomhlenc žalostném „netu“ (… to jsme dopadli :), tak jsem tímto příznakem-projevem trpěl stále silněji, to byl „signál“ (… dneska všichni „vydávají signály“ :) toho z 99%ent nechat, jak by ne. Tož nejde o nějaké „poučování“, jde o prosté varování bez čehokoli jiného-dalšího, ba postranního.

    druze: … dle mého se stalinismu nikdo nijako „nevzdal“, ten „tam bude“ furt … podobně jako „tam bude“ stále pan Hitler – oba pánové titíž mezi-vyhráli, a „jejich“ to velmi dobře vědí. Musí sice hrát, jako že „to všechno“ skončilo, monstra jsou zavržena, a oni jsou obalení popelem, tojo, ale jinak je to jinak. Stalinismus a hitlerismus pokračují „v převlečení“, inkognito … a tedy potažmo i jinými prostředky … habitus nejde opustit ani popřít, obzvláště pokud byl jeho „obsah“ prospěšným, to s pamětí, že prospěch je vždy situační … blbě řečeno „subjektivní“, co platí pro „Vás“ … to neplatí pro jiné, jak jinak.

    ve třetím: …

    „Totalitární kultura jako zdroj mezního ‚heroismu‘, to je hodně zvláštní.“

    … no, dle mého nikoliv, Janiko, mě se to nezdá zvláštním, zase pan Nietzsche, že ano … co vás nezabije, to vás posílí. Je to cosi, jako chov silných horských koní, vlastně … do háje … „přirozený výběr“ veskrze nepřirozenými prostředky … situace si žádá jisté chopnosti, každá jiné a v konkrétní sešlosti … a my lidé jsme velmi pružní a talentovaní „koně“. :) Koukněte co z nás udělalo tři sta let rakouské poroby :) … ty Vaše švejky. :)

    Mimochod, jsem mínění, že japonská kultura nebyla totalitární … že je to jedna ze světových kultur, která je podobná té západoevropské, je totiž také diarchická, i když podstatně jinak – Japonci se chovají odtud, nikoliv z „cepingu“ totalitarismu, i když se tak „vnějskově“ může zdát, neb japonský diarchismus nese „chronické“ východorientální znaky (… převážně čínského původu, což byla totalitární společnost-kultura vždy), které ho v prvotním pohledu překrývají.

    ***

    „Brali by to křesťané u nás jako výzvu k vlastní toleranci a pokoře, jak o tom píše GeoN?“

    … no, jsem toho mínění, že mnozí křesťané by s výše mnou vyřčeným polemizovali, neb jsou již dlouhá staletí ve vleku a vlivu flánďáckého „institucionalimu“, že zapomněli, že jejích víra a náboženství není pro ně prvně nějakou „institucí“ – no a instituce se přeci musí(!), v rámci své legality (… teďkons jak je natavena a kde bere svou legitimitu :) bránit „všemi prostředky“. Nojo, zde je zapeklitost, pokud toto (… tato obrana) nepoškozuje ono „nosné jádro“, že ano. Ale to je právě na tom-onom-každém věřícím, jak si to přebere … vždy i „o tom“ tohlec náboženství“ je, jak by ne. Tedy já to nechám jemu :) … já nejsem věřící, takže do toho nemá co kecat, stejně jako nejsem kůň, takže co mám žvanit do koňských věcí (… causa – pochváleni budiž Řekové a latiníci všelikého druhu :).

    ***

    Snad hezký den, já mám o čem dumat.

    • Janika

      GeoNe, také já mám vždycky o čem dumat při Vašich komentářích, takže se omlouvám za prodlevy a jen nesmělé poznámky.

      Samozřejmě, že si někteří lidé neváží toho, co je zadarmo, nebo levné, nebo možná to jen neumějí dávat najevo. Taky jsem dělala zadarmo pro jeden zvířecí útulek. Vzdávali mi úctu a měla jsem z toho krásný pocit – až do doby, než jsem poznala, že si na můj úkor někdo dopomáhá ke zvyšování životní úrovně. Což je horší, než kdyby to brali jaksi „maňana“ :-).

      Jen poslední dodatek k těm „plain“ větičkám – jsou něčím jako výpisky – také dávají smysl, jen když se drží na paměti celé pojednání, zdroj, nebo prostě něco dalšího, jak píšete: „ty složitosti, které jí byly materiálem a podkladem“. V tom si, myslím, rozumíme :-). Ale jaké to je snažit se z Vaší strany „srozumitelněji, jednodušeji“, aby druzí rozuměli, to si asi představit nedovedu, akorát si myslím, že všechno, co slouží k dorozumění, je to dobrá věc… :-).

      Další Vaše letmá dotknutí se dalších témat mě, jako vždycky, uchvacují, a z každé Vaší takové poznámky si dokážu představit velmi zajímavé pojednání. Napíšete pár slov, o stalinismu, hitlerismu, Japonsku, a já najednou vidím, že jsem byla až dosud na omylu. Moc děkuji.

      Co se týče reakcí našich věřících na případné znesvěcování chrámů, tak o nich nemám žádnou představu. Ale, ač nejsem věřící, tak mě něco takového krajně znechucuje a pobuřuje… Nějak nevím, proč vlastně :-).

      • ratka

        chrám není možné znesvětit, je možné ho samozřejmě rozstříleta a zničit. nikoliv znesvětit. posvátnost si každý nese sám v sobě.a pokud vidí znesvěcení tak jen proto že sám je znesvěcen.
        je obrovským omylem si myslet žekdyž jena něco vydán zákon nebo když to říká xxx lidí tak je to svatá pravda. svaté pravdy lze dosáhnoutjen individuálně sám v sobě a pronásledování čarodějnic je na této cestě jistou překážkou.

        • Janika

          Chrám je budova s nepopsatelnou, působivou atmosférou. To je možné zničit. Pokud ale takto chrám nevnímáš, nepůsobí na tebe, je to pro tebe jen bezvýznamný shluk cihel a kamení, tak to pochopitelně vnímáš tak, jak jsi popsala, nic proti.

          „je obrovským omylem si myslet žekdyž jena něco vydán zákon nebo když to říká xxx lidí tak je to svatá pravda“ – no jasně, on tady snad někdo takovou blbinu tvrdil :-)? Ratko, ratko… ty podsouváš své představy, které sis předem vytvořila…

          • ratka

            souhlasím že chrám je s úžasnou atmosférou. i na mě působí. do každého chrámu si beru dlouhé kalhoty a rukávy, respektuju zvyky místní. vnímám kouzlo místa. jen tvrdím že to kouzlo nelze ukrást. buď ho člověk vnímá nebo ne. je to osobní prožitek.
            ale když se x lidí domluví že někdo to místo uhranul a udělá z toho zákon znesvěcení, tak jemožné pak dotyčného odsoudit za znesvěcení ačkoliv žádné znesvěcení být nemůže. to není věc vnějšího aktu. ten chrám je predtím i potom pořád stejný. to jen lidé v hlavách jsou znesvědceni protože se na tom domluvili že se znesvětili. snad jsem to napsala tentokrát srozumitelně a nic nepodsouvám :o)

          • Janika

            Jasně, ratko, to jsi napsala hezky s tím kouzlem místa. Taky ale kouzlo místa spočívá v tom, co se na tom místě dělo, ale to už bychom se dostali někam k duchům a podobným záhadám :-).

  8. GeoN

    Zbourejte chrám, je po chrámu … víc, omlouvám se, nemám, nějako chybí síly. Někdy jindy-později, Janiko. Hezký studený den, tedy tuhle v Praze jo.

    • Janika

      Chápu, GeoNe, a děkuji :-).
      Jo a chladna nejen z rána, to je smutné… Ještě ale zbývá pár hezkých srpnových nedělí :-).

  9. Janika

    http://panirtenka.blogspot.cz/2012/08/pussinky.html?showComment=1345296059971

    U Christabel mi nejdou vkládat komentáře, tak než přijdu na to, co dělám špatně, dávám poděkování, které jsem tam psala, alespoň sem:

    Děkuji za skvělý článek, Christabel. Vzala jste to zeširoka a v podstatě se vším se dá souhlasit.

    FT – opravdu značné zklamání, a to říkám jako ateistka…

    Omluvily se věřícím – nebyl by odkaz? Myslím, že tohle je dost důležité, ony totiž až do posledka vystupovaly tak, že si za tím stojí a udělaly by to znovu.

    Mimochodem, už mají následovníky, v Kijevě zničily členky jiné podobné skupiny kříž na památku obětí stalinismu. Nádhera…
    pussy

Odvaž se, potom se uvidí

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

Logo WordPress.com

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit /  Změnit )

Google photo

Komentujete pomocí vašeho Google účtu. Odhlásit /  Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit /  Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit /  Změnit )

Připojování k %s