Druhá vlna

Tři naprosto svévolně vybrané grafy o tom jak si stojíme (a kam míříme).

Druhá vlna krize vypadá na sloupcovém grafu následovně:

Amazon je největší světový e-shop. S celosvětovou působností. Zaměstnává 70 000 pracovníků. Po celém světě.
Dalo by se možná říci, že kupní síla mas klesá. A co je horší, masy již nechtěji, nebo si nemohou na svou spotřebu půjčovat.

Graf převzat odtud.

Ve světě velkých financí to vypadá takto:

Každý nově natištěný dolar toho dokáže stále méně a méně, jak relativně (viz graf) tak absolutně.

Graf převzat odtud.

No a my, – obyčejní lidé, daňoví poplatníci, voliči, socky (nehodící se škrtněte) – jsme na tom zhruba takto:

Graf převzat odtud.

Poslal Hamilbar.

Reklamy

30 comments

  1. Janika

    První, co mě při těch grafech napadlo, bylo 21.12.12. Akorát netuším, jak mohli Májové něco vědět o hospodářské krizi.

    Nejstrašnější na tom mi připadá nezaměstnanost. Přitom se to týká i drobných živnostníků, které mnozí považují za podnikatele, tudíž kapitalisty. Jenže oni houfně ukončují svou činnost, tedy ti skalní, co ještě po předchozích masakrech zbyli.

    • Jednooký

      čo mohli vedieť mayovia? Možno niečím podobným prešli… a nie jeden krát…
      Iste, je to mystika. Ale Mystika je potvora – nie je to vedecká metóda, mystická skúsenosť je „neprenosná“.
      Vedľa máte debatu o bifurkácii. Na bifurkácii je zaujímavá jedna vec – vývoj za bodom zlomu je „nepredpovedateľný“, ale samotný bod zlomu sa dá predpovedať celkom presne.
      A takýto bod zlomu sa dosť podobá tomu, čo v predstavách mayov zodpovedá „koncu sveta“ – nie je to absolutny zánik, ako v predstavách kresťanstva, ale je to „koniec sveta, ako ho poznáme“. Aj bod zlomu pri bifurkácii je taký – doterajší systém alebo doterajšie chovanie systému „zaniká“, a nastupuje nové chovanie, celkom odlišné od toho doterajšieho.

      • Janika

        Čím prošli Mayové – je docela dobře možné, že záhadný zánik jejich kultury byl způsobený tím, že odmítli pokračovat naší cestou. Byli natolik živí, že se nenechali zotročit a stát se kolečky v soukolí odlidštěné civilizace, kterou vydáváme za pokrok. To ale samozřejmě nedává odpověď na otázku, jak mohli předvídat, co se stane v dalších staletích.

        • Milan

          Mayové věděli xxx (takové to hnědé, co umíme vyrábět úplně všichni).
          Jejich krutá pseudocivilisace trvala jen pár generací a zanikla zalknuta jejich vlastní vzájemnou nenávistí. Neuměli předpovědět ani výkyvy počasí (a následné hladomory), ani svůj vlastní konec – jak by mohli umět předpovědět konec světa! Směšné.

          • Janika

            Jejich krutá pseudocivilisace trvala jen pár generací a zanikla zalknuta jejich vlastní vzájemnou nenávistí.“ Milane, co mohlo být krutější, než zničení říší v Jižní Americe dobyvateli? Vybití severoamerických Indiánů? Lov domorodých obyvatel Afriky a jejich dovoz do Ameriky? Otroctví? Inkviziční hon na čarodějnice, mučení a upalování? A tak by se dalo pokračovat. My nemáme sebemenší právo někoho takto odsoudit, promiňte mi…

          • Milan

            No Vy jste tu toho semlela…a nic s tématem souvisícího.
            Mayové byli tak krvelační a krutí, že se v jejich „kultuře“ vůbec nerozvinulo téma lásky ani přátelství, slova jako soucit, milosrdenství nebo spolupráce vůbec nevytvořili. Jen způsoby zabíjení zdokonalili pozoruhodně. Bez znalosti železa, kola, uhlí i plynu dokázali zabít v jednom dni stejný počet lidí jako o tisíc let později technicky velmi vyspělí nacionální socialisté v Birkenau.
            Jejich prestátní mocenské instituce se zabývaly prakticky jedinou věcí: jak shromáždit co nejvíc lidí k obětování démonům.
            Fuj!

          • Milan

            K Vašim jednotlivým mimojdoucím námitkám
            1 „co mohlo být krutější, než zničení říší v Jižní Americe dobyvateli?“
            No přeci jejich nezničení. Kdyby Cortés nezničil říši Aztéků a Pisaro říši Inků, pokračovalo by bezdůvodné vraždění těmito říši provozované a v případě Inků i vývoj lidské společnosti do podoby superotrokářství. Zničení těchto říší bylo velmi dobré, mravně positivní a lidstvu (tedy celému druhu homo sapiens sapiens) velmi prospěšné.

            2 „Vybití severoamerických Indiánů?“ Tož oni vymřeli na nemoci, které ve Starém světě vůbec nebyly takovou hrozbou. S tím nikdo nepočítal a počítat ani nemohl. Dřív než Španělé či Angličani dorazili do údolí Mississipi, bylo tak téměř liduprázdno – všichni umřeli, nejen na spalničky. Nemoci Starého světa obsazovaly území Severní Ameriky mnohem rychleji než běloši. S tím zbytkem Indiánů pak zatočili angličtí protestanti zcela podle své rasistické nátury – za to my katolíci nemůžeme.

            3 „Lov domorodých obyvatel Afriky a jejich dovoz do Ameriky? Otroctví?“ Jo, černoši se navzájem chytali a prodávali Angličanům a Francouzům. Naštěstí se knížeti Metternichovi podařilo na Vídeňském kongresu prosadit zákaz otroctví (ale dalo to velkou práci). Jenomže vídeňského kongresu se neúčastnily USA ani muslimští šejkové, a tak si protestanti v Severní Americe otroctví ještě dlouho udrželi a muslimové jim černé otroky v Africe ještě dlouho lovili.

            4 „Inkviziční hon na čarodějnice, mučení a upalování?“ Víte vůbec, co znamená adjektivum „inkvisiční“? Asi ne, jinak byste tohle nenapsala…
            Čarodejnice a čarodejníci byli pronásledováni v Evropě vždy, protože takto byli vždy označováni lidé, kteří se pomocí černé magie a travičství snažili ubližovat druhým lidem. Největší hon na čarodejnice ovšem rozpoutali protestanti, kteří pro Lutherovu thesi sola scriptura opustili zdravý rozum. Ďábel se tehdy opravdu radoval.
            Co se týká mučení, tak to se nám katolík podařilo skutečně zakázat a téměř zrušit, i když nám to trvalo skoro dva tisíce let. Toto vítězství však zatím není pevné a ukazuje se, že kdekoli se začne potlačovat víra a Církev, objevuje se znovu mučení jako mechanismus trestního procesu.
            Co se týká upalování, tak s tímto keltským způsobem zabíjení bojovali již Římané. Už Gauius Iulius se snažil tuto hrůzu vymítit, leč nezdařilo se. Přesto se však postupně podařilo toto keltské barbarství hodně potlačit. Ovšem když se Frankové v Galii „odgermánštili“ a současně vytvořili velkou říši, začal se tento způsob zabíjení znovu objevovat a navíc i šířit z Galie (zakrátko už Francie) do ostatní Evropy, zejména ke Germánům. Tohleto „pokeltštění Germánů“ se pak velmi neblaze projevilo zejména v období reformace a bylo velmi obtížné se toho zbavit, ale usilovnou a neúnavnou snahou katolických biskupů se to nakonec naštěstí podařilo.

            5 „My nemáme sebemenší právo někoho takto odsoudit…“ Ale máme. Nejen právo, ale i povinnost. Protože nebudeme-li hlasitě odsuzovat zlo, tak nakonec zvítězí.

          • Janika

            v jejich “kultuře” vůbec nerozvinulo téma lásky ani přátelství, slova jako soucit, milosrdenství nebo spolupráce vůbec nevytvořili.“ – zapoměl jste na pokrytectví, na to mají patent křesťané. Tisíci vznešených slov maskovaná krutost a nejhrůznější zvěrstva…

            „Jen způsoby zabíjení zdokonalili pozoruhodně. Bez znalosti železa, kola, uhlí i plynu dokázali zabít v jednom dni stejný počet lidí jako“ – tak je křesťané ve jménu lásky, soucitu, milosrdenství vyvraždili.

            Za Váš druhý komentář děkuji. Víte, občas by mě i lákaly křesťanské ideály, mezi věřícími jsou lidé opravdu moudří a ušlechtilí. Když si ale přečtu to, co jste napsal, rychle se vzpamatuju. Jak může někdo obhajovat takové hrůzy, to nepochopím…

          • Milan

            – zapoměl jste na pokrytectví, na to mají patent křesťané. Tisíci vznešených slov maskovaná krutost a nejhrůznější zvěrstva…
            To není pravda, ale pomluva zcela mimořádná.
            Především: pokrytec není křesťan. Právě proto že je pokrytec, nemůže být křesťan. To, že někdo chodí do kostela, z něj křesťana ještě nedělá. Na poli rostou pšenice a koukol spolu až do žní – teprve pak jsou odděleny.

            – tak je křesťané ve jménu lásky, soucitu, milosrdenství vyvraždili.
            Koho? Indiány? No ty ale nikdo nevyvraždil. Dnes žije v obou Amerikách víc indiánů než kolik jich tam bylo před kolonisací. Dokonce i ti Mayové (ovšem kdyby nebylo Cortésova vítězství, tak by právě Maye Aztékové asi rychle vyvraždili).

            – Jak může někdo obhajovat takové hrůzy, to nepochopím…
            Jaké hrůzy?
            Buďte prosím konkrétní.

          • Martas300

            „Koho? Indiány? No ty ale nikdo nevyvraždil. Dnes žije v obou Amerikách víc indiánů než kolik jich tam bylo před kolonisací. Dokonce i ti Mayové (ovšem kdyby nebylo Cortésova vítězství, tak by právě Maye Aztékové asi rychle vyvraždili).“

            Lzete,ale to ke krestanskemu fanatismu patri.Melete nesmysly,protoze Mayove byli v dobe prichodu Corteze uz davno pryc.Indianu je vic,ale jsou konvertovani ke krestanstvi,a o sve puvodni kulture nevedi nic.Mimochodem mezi lety 2001-2007 natocil jeden cesky dokumentarista film o pusobeni krestanskych misionaru v Thajsku a Laosu. http://www.csfd.cz/film/246964-zajatci-bileho-boha/
            Natocil jak mistnim horskym kmenum
            kradou misionari deti,protoze jsou v jejich ocich pry primitivni,tak se je snazi predelat pro jejich dobro.Jasne ze je zde zminen i obchod s detmi,a sexualni zneuzivani 7-8 letych.To asi patri k thajskemu koloritu,ze.

            Presne stejnym zpusob takhle krestansky fanatismus radil v obou Amerikach.
            Vas bych tyhle kydy co jste napsal,nechal prednest nahlas na pravidelnych indianskych festivalech zde v USA,ti by Vas hnali.

  2. annapos

    U nás se krize nikdo nebojí, nikdo nic, o co by mohl přijít nemá, a ti co by se eventuálně mohli bát, mají vše dávno uklizeno? „Májové“ a konec světa, ten již dávno nastal, a oni se jen sekli v datumu?

    • Janika

      To je sympatický postoj, nebát se krize, v dnešní době, kdy všichni bědují a stejně jim to nijak nepomůže :-).
      Jestli byl konec světa, to netuším, ale určitě to není tak, že by šlo lidstvo pořád dopředu k lepšímu a lepšímu.

  3. Jednooký

    Janika napsala:
    O tom, jak Mayové náhle opustili svá rozlehlá města, vše, co vybudovali. …

    S tým náhlym opustením miest je to značne zložitejšie – a nejednoznačnejšie.
    Podľa niektorých náznakov sa totiž zdá, že z miest neutiekli „všetci“, ale že utiekli len „bežný obyvatelia“ – a vládcov, vojenskú aristokraciu a kňazov zanechali vo vyľudnených mestách. Ako by väčšina obyvatelov chcela utiecť pred neznesiteľnou vládou… Zobrali, čo potrebovali na prežitie a utiekli. Vtedy a v daných podmienkach to aj šlo – už jeden či dva denné pochody od opusteného mesta neveľké skupiny bezpečne pohltila džungľa. Pritom vládnúca vrstva s tým nemohla urobiť nič – nemala žiadny nástroj, ako utečencov donútiť k návratu do miest pod svoju vládu.

    • Janika

      Takhle je to ještě zajímavější a odpovídá to tomu, co si myslím: původní lidské společenství, jak se rozrůstá, tak čelí stále větší hrozbě, že dosavadní zdroje a způsoby (!) obživy nebudou stačit. Tedy ty, které zachovávají člověku jeho přirozenost a svobodnost. Aby společenství ve změněných podmínkách přežilo, je zapotřebí změnit část lidí v pracovní sílu, vykonávající takové činnosti, které by o své vlastní vůli nevykonávali a nějakým způsobem je k tomu donutit. Třeba jako přímo otroky, nebo psychickou manipulací, nějakým náboženstvím a podobně, na které oni zprvu přistoupí dobrovolně. Nejdřív dobrovolně, pak se to utuží a oni už nemůžou zpátky. No a Mayové do té pasti nevlezli.

      To, že vládci neměli žádný nástroj je donutit k návratu pod svou vládu tomu také odpovídá – JEŠTĚ žádný nástroj neměli. A je to moc zajímavý moment. Vždycky jsem se podivovala tomu, když ve například starověkém Římě někoho nějaký ten zdegenerovaný zločinný cézar odsoudil k smrti a ten dotyčný neutekl, když Evropa byla poloobydlená a místa bylo dost. Jako v té pohádce o Zlatovlásce, kdy se Jiřík se Zlatovláskou vrátil ke zlému králi a prostě s ní někam nezmizel :-).

    • hans

      No, ono hlavně den-dva cesty od nebyla džungle, ale pole, pole a pole a tisíce rolníků, živících obyvatele města. V době rozkvětu mayské civilizace vypadala džungle jako české pralesy u Kolína- kde nic tu nic. Ostatně v džungli se uživí jen pár lidí a rozhodně ne „městských“.

      Jinak to žádná záhada není, opuštěna byla různá města v různých dobách, znova osíldena, zase opuštěna, většinou byly základní příčinou ekologické faktory (to jest drastický pokles produktivity zemědělství, — eroze, sucho apod. které velká populace neunesla a vláda je nebyla schopna řešit).

      Podobně byla opuštěna římská města v severní Africe, nebo třeba v Turecku, Levantě, a kupodivu nikdo v tom záhadu nevidí.

      • Martas300

        Asi nejvice bych souhlasil s Hanzem.Ovsem zaroven k tomu dodam – vzhledem k tomu,ze 99% pisemmych zaznamu po Mayich je nenavratne ztraceno (diky spanelskym sluzebnikum bozim) ,muzeme se pouze domnivat,co vedlo k jejich odchodu z mest.

        • hans

          Třeba údolí Copán: prokopáno a zjištěno, že se objeví zemědělské komunity, pak městské centrum, pak roste počet obyvatel i plocha obdělávané půdy až zmizí lesy a lidí je tolik, že kromě zcela odlesněného údolí se musí obdělávat i strmé svahy okolních kopců a kukuřice stejně není dost, takže nastupuje podvýživa, lidi jsou menší a dožívají se kratšího věku a eroze na odlesněných svazích odnese půdu do údolí, takže na svazích (kde mezitím žije polovina populace) nelze nic vypěstovat a pole v údolí jsou zanesená a díky odlesnění klesají srážky, takže klesají výnosy údolních polí, po dvou stoletích postpně klesne počet obyvatel oblasti na polovinu, v nápisech ve městě zmizí zmínky o králi, po dalším století se z nálezů vytratí luxusní předměty typické pro šlechtu, město ztratí městský charakter, po dalších třech století mizí i vesnice a vyčerpaná pole a vítězí džungle.

          Pokud je oblast takto prozkoumána, tak zjistíme, že ekologické faktory k vysvětlení poklesu města ve vesnici zcela postačují a dumat o „příčině jednorázového odchodu z města“ je nesmyslné, protože v žádném konkrétním okamžiku se lidi nesebrali a neodešli, počet „měšťanů“ se postupně snižoval šest století.

      • Janika

        Hansi, drastický pokles produktivity zemědělství mohl být také způsoben nedostatkem pracovní síly – když lidi odmítli pracovat, nebyla možnost je k tomu donutit.

        Ale přiznávám, že neznám základní fakta, teprve z nich by se dalo něco usuzovat. Odešli například opravdu jen ti „běžní obyvatelé“, jak píše Jednooký?

        Taky nemám Vaše znalosti (bez ironie) a nevím nic o žádných opuštěných městech, která by se s Mayi dala srovnat.

        • hans

          Opuštěná města: okýnko googlu píšu Leptis Magna a kochám se, takových je ve středomoří celý zástup.

          Nevím proč píšete o „odchodu Mayů z měst“. On se žádný odchod nekonal. Proběhlo něco podobného co v Říně nebo Konstantinopoli. (Samozřejmě v mnohem menším měřítku.) Konstantinopol bylo jednu dobu miliónové město, když ho dobyli Turci, žilo zde jen pár desítek tisíc lidí. Přesto nebyl žádný jednorázový „odchod“, kdy by se obyvatelé sebrali a šli do pralesa… ale postupný úpadek.

          • Martas300

            Sledoval jsem vcera zajimavej dokument o Indii a jeji historii.Byla zmimovana mesta jako Dvaraka kde udajne zil Krisna.Do 80 let 20.stoleti se ani nevedelo jestli vubec existovalo,pak najednou zacali potapeci nachazet v mori u pobrezi Indie zbytky mesta jez popisem odpovidalo Dvarace z Mahabharaty.Kdyz si uvedomim kdy stoupla hladina mori aby zatopila takove mesto,zustava ve me tichy uzas nad starim takovehp mesta.

            Ale byla zminena i mesta jako Harapa a Mohenjo daro.Mesta jez pred 5 tisici lety meli zachody a kanalizaci,obrane valy z palenych cihel,apod. I takto vyspela mesta vsak neodolala zmenam klimatu.Zmena toku rek,mene deste,sucho jiz menilo lesy a djungle v pouste,pak donutilo tehdejsi populace hledat prihodnejsi mista k zivotu.Nebyl to rychly odchod,ale postupne opousteni techto lokalit.

            Avsak mnoho lid v Indii stale veri tomu,co se odehralo v Mahabharate.Ze nesmyslna valka znicila vyspelou civilizaci.Nektera mista,na kterych byl nalezen speceny zesklovately pisek,stejny jaky se nachazi na mistech v Novem Mexiku kde se delali jaderne pokusy,naznacuji ze vse mohlo probihat i jinak.

          • Janika

            Leptis Magna zaniklo postupně v důsledku působení známých vlivů. To o náhlém a nevysvětlitelném odchodu obyvatel z mayských měst čtu a slyším od dětství. Byl to postupný úpadek? Nevím.

    • Janika

      To je moc zajímavý odkaz, janusi, děkuji.
      Plebejové na protest odešli a bylo to účinné, svá práva si vybojovali. Patriciové je potřebovali – jako vojáky. Na práci ale měli otroky a to je důležité. Jedině tak to mohlo fungovat, když už jim ta práva dali, jinak by jim je dát nemohli. Vždycky (od jistého stupně vývoje, pokud se má pokračovat) musí být ti bezprávní, co pracují.

  4. Janika

    Martas, děkuji, já jsem neměla sílu…

    Taky jsem si myslela, že si snad Milan dělá legraci, znám jeho příspěvky odjinud a připadají mi docela rozumné.

  5. Hamilbar

    Jenom poznámečka Janiko. S pravděpodobností hraničící s jistotou ten zdejší Milan není totožný s tím moudrým křesťanem Milanem od Christabel. Pokud jste měla na mysli toto.

  6. hans

    …Leptis Magna zaniklo postupně v důsledku působení známých vlivů. To o náhlém a nevysvětlitelném odchodu obyvatel z mayských měst čtu a slyším od dětství. Byl to postupný úpadek? Nevím….

    Fakticky zkáza Leptis Magna není o nic tajemnější ani vysvětlenější než zkáza Copánu (jak jsem o něj psal výše). Akorát různí blábolilové si bůvíproč vybrali mayská a ne římská (nebo jemenská) města za „tajemnou záhadu“. Když se při shánění knih přesunete od regálu „esoterika“ k „historii“, tak na „tajemnost“ a „náhlost“ zkázy mayských měst drasticky změníte názor. (Můj nejoblíbenější autor z téhle oblasti je Jared Diamond, doporučuji cokoliv od něj).

    K Milanovi se ani vyjadřovat nebudu, hrozné bludy. A samozřejmě klasika: cizí víru posuzuji podle pomluv jejich nepřátel, vlastní ne podle chování jejích stoupenců, ale podle nerealizovaných vysněných ideálů. Pro křesťany, liberály a vůbec celou českou pravici typické.

  7. Janika

    Děkuji za tip, hansi. Našla jsem tohle video s Jaredem Diamondem.

    Říká tam, že zánik civilizací má pět příčin:
    1. zničení přírodních zdrojů
    2. změna klimatu
    3. vztahy se sousedy – přátelské
    4. vztahy nepřátelské
    5. politické, ekonomické a kulturní faktory

    Měla bych výhrady ke všem těmto bodům. Prostě se mi to nezdá, ale nebudu unavovat svými úvahami :-).