You have to know, that we know, aneb vynalézavost amerických techniků

Napsal zzharr.

Přeložil Hamilbar, převzato odtud.

alaska8

Jak je třeba postupovat, když je třeba letět, ale letadlo je rozbité. Ne, samozřejmě, ne úplně rozbité, ale taková ptákovina – odpadl kousek křídla.

Na horním snímku vidíte křídlo Alaska Airlines Boeing 737 ještě v původním stavu.

No to je ale pech – v cílovém letišti zjišťujeme, že chybí kousek vztlakové klapky! Do opravy? Stáhnout letadlo z linky?!

alaska2

V žádném případě. Bereme prostě obyčejnou fixu a… letíme dále.

alask4

Nápis na křídle praví „Víme o tom“.

alask5

Je třeba podotknout, že ne všichni cestující tohoto letu dokázali důstojně ocenit vynalézavost spolupracovníků Alaska Airlines. Kvůli hromadě stížností přespříliš citlivých cestujících se letecká společnost dokonce musela oficiálně omlouvat na svém Tvitteru. Ovšem drsný aljašský technik, který stvořil tento sakramentální text, to vysvětlil velmi jednoduše – nepsal to proto aby ochránil psychiku cestujících, ale kvůli technikům na jiných letištích, aby ho neotravovali svými hlášeními o závadě.

Pro informaci: v letectví existuje pojem „odložené závady“. Seznam závad se kterými je možné létat je individuální pro každé letadlo a je detailně popsán v manuálu který se jmenuje MMEL (Master Minimum Equipment List „Výčet minimálního vybavení, při jehož funkčnosti je povolen let“). MMEL vymysleli proto, aby nebylo nutné stahovat z linky letadla s nepodstatnými závadami. Například s nefunkčním ventilátorem můžete létat maximálně 20 dní, s nefunkčním reversem – maximálně 10 dní a tak dále. Takže se nelekejte a nedivte, když po usednutí do křesla uvidíte něco takového:

alaska3

nebo takového:

alask6

nebo takového:

alaska7

Děkuji vám za pozornost a přeji vám příjemný let.

alaska1

Advertisements

9 comments

  1. Janika

    Nemohla jsem odolat, abych sem nedala své oblíbené hlášky z Knihy závad:

    Po každém letu vyplňují piloti formulář, který se jmenuje Grip, neboli stránka. A tam napíšou všechny technické problémy a závady na letadle, které zpozorovali během letu, a které je potřeba opravit. A mechanici si to přečtou, a zjednají nápravu. A pak do formuláře napíšou, co a jak bylo opraveno. Mají zcela zvláštní humor. Letecká společnost Quantas vydala knihu, ve které nejlepší chuťovky zveřejnila. Je tam vždy zapsán problém a řešení.

    Problém: Levá vnitřní pneumatika skoro potřebuje vyměnit.
    Mechanik: Levá vnitřní pneumatika byla skoro vyměněna.

    Problém: Zkušební let byl O.K., ale automatické přistávání bylo velice drsné.
    Mechanik: Automatické přistávání na tomto letadle není nainstalováno.

    Problém: Něco je uvolněno v pilotní kabině.
    Mechanik: Něco bylo utaženo v pilotní kabině.

    Problém: Mrtví brouci na předním skle.
    Mechanik: Byli objednáni živý brouci.

    Problém: Autopilot v poloze „držet výšku“ nechá letadlo klesat 60m za minutu.
    Mechanik: Tento problém si nemohu předvést na zemi.

    Problém: Hlasitost DME je na neuvěřitelné síle.
    Mechanik: Hlasitost DME byla nastavena na uvěřitelnou sílu.

    Problém: Třecí zámky způsobují, že se škrtící páčka zastaví.
    Mechanik: Proto tam také jsou.

    Problém: Podezření na prasklé sklo.
    Mechanik: Podezření je správné.

    Problém: Motor číslo 3 chybí!
    Mechanik: Po krátkém hledání byl motor nalezen na pravém křídle.

    Problém: Letadlo se za letu chová legračně.
    Mechanik: Letadlo bylo varováno, aby se polepšilo, a létalo vážně.

    Problém: Cílový radar pobroukává.
    Mechanik: Cílový radar byl přeprogramován přidáním písničkových textů.

    Problém: Myš v pilotní kabině.
    Mechanik: Byla namontována kočka.

    Problém: Zpod přístrojové desky se ozývají zvuky. Jsou to zvuky jako by trpaslík bouchal na něco kladívkem.
    Mechanik: Trpaslíkovi bylo odebráno kladívko.

  2. Kamil Mudra

    Janiko, ta kniha musí být klenot :-)))
    Dá se sehnat v češtině? Pokud nikoli, přimlouval bych se k tomu abyste ji zde postupně vydávala na pokračování. Už dlouho jsem se tak nezasmál :-)

  3. Janika

    Kamile, není to kniha, kolovalo to kdysi po internetu a mě se to tak líbilo, že jsem si to uschovala :-). Těší mě, že máme stejný smysl pro humor.

  4. zoom

    pokračování offtopic: Kojote, velký dík za Ляпис Трубецкой!

  5. Janika

    Také Kojotovi děkuji, to video mě příjemně překvapilo.
    A taky opožděně (já nezdvořák) děkuji, Kojote, za nominaci. Pořád váhám, je to lákavé si takhle pohrát, ale opravdu teď nestíhám…