Ještě že se toho babička Mery nedožila

Napsal Jan Hruška.

Tak babičku, pro kterou vždy byla
válka s lidojedy legrace
tu babičku třetí den zabila
volební agitace

(z písničky V.+ W. o babičce Mery.)

Spousta lidí komentovala a komentuje nečekaný průběh prezidentských voleb. Dovolte mi, abych i já přišel se svou verzí příběhu. Jeho hlavním překvapením byla geniální (z hlediska svých tvůrců) kampaň, prosazující Karla Schwarzenberga. Kampaň tak mazaná, že se až chce pochybovat, že ji vytvořil člověk z masa a kostí. Proto stojí po mém soudu za to se z ní poučit, abychom podruhé pokud možno nenaletěli. Podrobné komentáře najdete jinde, ale jsou dost nepřehledné. Já jsem se pokusil shrnout hlavní fakta. Nemyslím, že řeknu něco úplně nového, ale snad to řeknu přehledněji.

Delší dobu bylo záhadou, proč vlastně Schwarzenberg kandiduje. Jako místopředseda dnešní vlády se jevil nevolitelný. Proto tvůrci jeho kampaně včas zařídili (nevím jak) že se přestal ve sdělovacích prostředcích objevovat ve spojitosti s vládou. Druhé, co mělo svůj význam, bylo to, že jako nevolitelný zůstal stranou masivního očerňování, které je hlavním hitem nejen našich voleb. Horcí kandidáti na sebe horlivě házeli špínu a Schwarzenberg zůstal stranou.

Zároveň, a vlastně i mnohem dřív, než začali ostatní kandidáti do sebe bušit, ovšem probíhala kampaň tak říkajíc aktivní. Probíhala takovým způsobem, že si spousta lidí ani neuvědomila, že jde o volební kampaň. Rozdíl byl už v tom, že zatímco se ostatní kandidáti snažili oslovit co nejvíc lidí, tato kampaň se soustředila na cílovou skupinu a ostatní nechala stranou. Další rozdíl byl v tom, že zatímco ostatní kandidáti říkali „já udělám to a to“ a lidé si s toho mohli odvodit, jaký kabrňák jejich kandidát je, v tomto případě bylo naopak propagandisty říkáno „Schwarzenberg je takový a takový“, například noblesní. Všimněte si už toho slova. Každý zhruba ví, co znamená, ale skoro nikdo ho v běžném životě nepoužívá.

Vypadalo to takhle: Lidem byla ukázána – samozřejmě po propagandistické přípravě a za použití triků, které maskovaly skutečný účel – postava, která vypadá jako demonstrace Darwinovy teorie a řeklo se jim: „Vidíte noblesního knížete“ (vlastně noblesní kníže). V ten moment si část lidí řekla „hle, noblesní kníže (konečně přesně vím, co to slovo znamená)“. Jiná část lidí si ovšem řekla „já ale vidím něco, co vypadá jako důsledek mnohogeneračních příbuzenských svazků“. Nebo nápis o tom, že „když se kecají blbosti, tak spím“. Zase si část lidí řekla „hle, moudré kníže šetří síly na důležitá jednání“, kdežto jiní „ten darebák drze chrápe v pracovní době“. Lidi, kteří přijali první naznačenou verzi, omlouvá, že ji přijali pod tlakem u nás nebývalé propagandy a v zoufalství ze současných poměrů. Ty nám propagandisté s perverzní důkladností líčí v nejčernějších barvách. Noblesní kníže jim bylo nabídnuto jako jediné možné řešení. Pro další je důležité, že není možná domluva s druhou skupinou, protože ta vidí stejnou věc úplně jinak. Druhá skupina ale, jak už jsem řekl, tvůrce této kampaně nezajímala.

Štáby ostatních kandidátů si patrně neuvědomily, jak účinná je takto pojatá kampaň a nezahájily účinnou protiofenzívu. Výsledek prvního kola byl překvapením pro všechny. Ještě větším překvapením ovšem bylo chování zastánců Karla Schwarzenberga. Jistě. Byli překvapeni, nadšeni a zpiti vlastním úspěchem. Ovšem fakt, že se někteří chovali jako čerstvě obrácení náboženští horlivci by potřeboval po mém soudu hlubší rozbor. Toto chování vedlo ke zbystření ostatních. Protože nebyli obráceni na Schwarzenbergovské náboženství (bojím se, že tento výraz nejlépe vystihuje skutečnost), nechápali, co tyto nadšence přesvědčuje a vede. Ovšem správně vycítili, že tito lidé byli „přesvědčeni“ podrazem, proti kterému je nutno se postavit. Výsledek byl, že pro Zemana hlasovala ve druhém kole spousta lidí, kteří by jinak k volbám nešli. Další věc, která propagandistům překazila plány, byla známá příhoda, kdy se jejich loutka utrhla z provázků a asi minutu mluvila, co si myslí.

Odvaž se, potom se uvidí

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

Logo WordPress.com

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit /  Změnit )

Google photo

Komentujete pomocí vašeho Google účtu. Odhlásit /  Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit /  Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit /  Změnit )

Připojování k %s