Odporná goebbelsovská propaganda českých médií

Napsal Taras, celý článek zde, diskuze bez registrace je možná tady.

Dobrý večer, na plantáži už utichá pracovní ruch, otroci Hamilbar a Taras ošetřují naběhlé puchýře a plantážnice srká svůj večerní drink. Něco chlazeného.

Takže coby hostující otrok, od Janiky, Terasu jsem musel zavřít z důvodů tam uvedených, tady budou moci připojit pochvalný komentář i ti, kteří nejsou registrováni na iDnesu a chodili jenom na Terasu. Díky, naše paní.

Pod článkem je dvacítka komentářů a ani jeden si nevšiml toho, že není o tom, jestli je Grebeníček ošklivý nebo naopak ztepilý šuhaj, ale o tom, jak hrubě česká média zkreslila jeho projev. Skandálně, neodpustitelně, tak, jak to umí jenom ona.

Pokud se atmosféry roku 1968 týká, popsal jsem ji náznakem v článku: byla neopakovatelná, patrně nejsvětlejších sedm měsíců v poválečných dějinách. Tehdy už jsem rozum nabral a mohu to docela dobře posoudit. Ženil jsem se 8. srpna, třináctý den po svatbě přijeli. Ta třináctka předznamenala i to manželství, nebylo šťastné, ani těch dvacet následujících let.

A byli jsme se ženou Palachovi na pohřbu. Smutný a vlhký lednový den, v centru Prahy byly statisíce lidí a jedno bylo nápadné: namísto obvyklého hluku, a šumu, který dav normálně vydává, panovalo tíživé ticho. Důstojnější rámec a poklonu chlapci, který se v mladickém zklamání obětoval, si už nelze představit.

Advertisements

89 comments

  1. Janika

    Tarasi, vítej na ostrově, je mi potěšením a ten drink bych ti taky nabídla, kdyby to šlo :-).

    K článku trochu odjinud – komunista Dolejš se vyjádřil ke slovům svého kolegy takto: „Mám celkově za necitlivé až nechutné se v době výročí úmrtí jana palacha nad pietou v podobě palachova dne v kalendáři přít o tom zda Palach kririzoval jen okupaci a normalizaci a nebo i její režimní příčiny. někdy je lépe mlčet.“

    Možná se jinde vyjádřil i ostřeji. Už předtím například volil knížete a článek Drdy ve veřejnoprávním médiu obhajuje svobodou projevu. Ten člověk mi připadá jako typický „čecháček“, zalíbit se, nevyčnívat, neprovokovat. Jeho podbízivost kontrastuje s jasným a rozhodným stanoviskem ne-komunisty Čulíka, který hned vzápětí po událostech v parlamentu napsal, že Grebeníček má pravdu. Zato komunistu Dolejše má v oblibě tresen… ;-).

  2. Taras

    Grebeníček (taky ho nemám v oblíbenejch) polemizoval s důvodovou zprávou k zákonu, ve které dělali pravičáci z Palacha bojovníka proti komunismu. Na to právo měl a správně ho využil. Že použil nešťastně ten citát, kde byl „totalitní“ komunistický režim je jeho chyba, proti totalitě nepochybně Palach bojoval, ale z celého projevu jasně vyplynulo, že se Grebeníček staví proti tomu, aby Palach byl považován za bojovníka proti reformní KSČ roku 68. On ji naopak podporoval. Proti házení komunistů 68 s komunisty normalizačními do jednoho pytle ten projev byl. Dolejše v tomto případě nebrat, stejně jako Zemana. V tom je osobní nevraživost i různé kalkuly.

  3. sax

    A to ses, tarasi, tak na ten boj na barikadach tesil…neni nad nazorovou oponenturu, ze ano… :o)

    Diky Janice za kratky azyl, skoda ze to nevi nikdo u Tarase. Ale kdyz jim to reknete, pritahnete trola.
    Radsi jsi mel nechat posledni diskuzi otevrenu, aby se pohrobci mohli alespon rozloucit, takhle by si clovek mohl myslet, ze ti nejde o spolecnou vec socialismu, ale o osobni pomstu :o)

    Sto roku namisto diskuze, mlčel jsem,
    sto roku sazel tarasovi karmy,
    za sto let v mozku mem bezmasem
    nervy mi z priznivcu levice ztuhly.

  4. Taras

    Hehe, Saxi, nejsem blbej, kdybych nechal otevřenou diskuzi, tak byste mi nadávali. Janika mi tenhle azyl nabídla až po vyjití článku někdy k večeru. Pak jsme ale pracovali skutečně rychle. Na Terase jsem nechal vzkaz, dokonce celej červenej, aby bylo jasno.

    Na trolla jsem děvčicu upozornil, to bylo to první, když mi to nabídla. Ona je ale odvážná školačka a prej mu zakroutí chvostem. Tož jsem zvědavej.

  5. Janika

    Jasně, saxi, přejte mi trochu toho dobrodružství :-).
    Ještě dodávám, v zájmu objektivity, že jsem k tomu Tarase svedla já, byl to můj nápad a moje iniciativa.

  6. Taras

    Svést Tarase je těžké, kde nic není, ani čert nebere, takže z tohodle zorného úhlu je nutno posuzovat to Janiky přiznání. Heroický výkon, v podstatě.

  7. che

    Musím se zastat Dolejše – podle toho jak se vyjadřoval v odpovědích na otázky v Parlamentních listech, tak v prvním kole volil Dienstbiera a v druhém Zemana, předhazovat mu volbu Š ?? je tak trochu mimo, je to sice „pan opatrný“ a spíš bych ho taky řadil k levým centristům v socdem.
    Jeho vyjádření jde také chápat tak že je mu vůbec šouflek to rozmazávat, možná (ale to už spekuluji – že se obával následné reakce k jakémukoliv postoji a považoval za nejlepší kušat) ale prapůvod je v tom že se tu někdo z Palacha snaží dělat ikonu, a to v rozporu s celou atmosférou tehdejší doby a že to historik Grebeníček nevydržel… Dolejš není pamětník, chybí mu autentický prožitek. Já být na místě G. tak navrhnu doplnit ještě Zajíce a Plocka – a čekal bych jak toho Plocka, delegáta Vysočanského sjezdu slavní navrhovatelé skousnou.
    Když už.

    A protože objektivní zhodnocení historiky chybí a asi ještě dlouho chybět bude tak bychom úctu k mrtvým měli projevovat jinak než jejich využíváním k politickým klackům na ideové protivníky.

  8. Desperádo

    Četl jsem z několika zdrojů původní zprávu o Grebeníčkově projevu, pak tady u Janiky a Tarasův článek až naposledy. Z toho všeho jsem si vyvodil jediný závěr: Goebbels byl žabař. Většina českých novinářů jsou hlásnými trouby současné koalice a jejich schopnost překrucovat jde opravdu do extrémních hodnot.

  9. Taras

    che: samozřejmě že Grebeníček není tím nejvhodnějším obhájcem Palachovy památky, ale skutečně měl ve svém projevu pravdu. Pokud vyznáváme zásadu „padni komu padni“, tak musíme konstatovat, že normalizační komunista Grebeníček je zastáncem a obhájcem historické pravdy před jejím zkreslováním pravičáckými poslanci (důvodová zpráva) a je obětí nechutné kampaně v nejhorším novinářském nacistickém a stalinském způsobu. Kde to jsme, proboha?

    A v téhle souvislosti nemohu přijmout Dolejšův postoj skrčence, který by to raději nerozmazával. A doplnění dalších pochodní do zákona (Zajíc a Plocek) je samozřejmě dobrý tah.

  10. Taras

    Desperádo: Ano, naše média (včetně veřejnoprávních) jsou skutečně ta nejhorší žumpa, za níž by se nemusel stydět ani stalinský nebo nacistický režim. Tragické je, že to je české specifikum, na Západě tohle běžné není. Např. německá veřejnoprávní ARD je vzor vyváženosti, objektivity a dodržování principů demokratického média.

  11. jonáš

    No Tarasi, on je skutečně rozdíl, jakej člověk byl a co zastával a dělal, a čeho symbolem se o čtyřicet let později z úradku jiných a nevědomosti publika stal. Já to z nedostatku lepšího matroše přirovnávám k Juldovi Fuldovi coby kanonizovanýmu symbolu (komunistickýho) odboje za války, ač ten reálnej odboj vypadal dočista jinak a mladej Horák to akorát z frajeřiny podělal a bůhví koho dekonspiroval. Ale symbolem se stal, my mladí tomu v těch šedesátých letech docela věřili ;-)

  12. Faust

    No, když dovolíte: komunista Dolejš je můj byvší kolega… jinak řečeno, vyměňujeme si přání k vánocům a novému roku a oslovujeme se jménem.
    Těžko bych ho soudil tak příkře, jak zde bylo uvedeno výše.
    A navíc: jako Palachův vrstevník a tak trochu spolužák (ano, Jan Palach začal studovat VŠE a poté přešel na fildu) snad mohu tvrdit, že Grebeníček Palachův čin hodnotil správně (leč slovy nevybranými a v naprosto nevhodnou dobu).

    A po létech dvaadvaceti pravda zas sedí v koutku a pláče
    a lež zas vystrkuje rohy…
    a co bude pak, až my – pamětníci – odejdeme cestou všelikého těla?
    Lež bude triumfovat…
    —-
    (ještě že jsem starej a toho nedožiji).

  13. Faust

    Janiko, prosím … jsem Tarasův starý blogový přítel (jakož i mnohých dalších). Tak ten koment propusťte…

    A pro Jona: no, Jonáši, jsem o něco starší, než Ty, ale fučíkovskou legendu jsme jaksi nikdy extra nepřijímali. Přišla nám (pokud mohu generalizovat) až příliš hrdinská… rozumíš mi?
    Ovšemže jsme/jsem v té době nevěděl, že by Fučík „práskal“, ale tak ňák to bylo všechno až běda knižní…
    Zvláště když byly zkušenosti, jak nacisti zatočili s „běžným“ odbojem…

  14. Janika

    Fauste, jste tu samozřejmě vítán, Vy i ostatní. Bezpečnostní opatření omluvte, prosím, přála bych si tady slušnou a přátelskou diskuzi, byť s opačnými postoji.

    To s panem Dolejšem, víte, mám podobného známého. Vždycky byl oblíbený, s nikým si to neroznázel a tak ho zvolili do funkce – tam přišlo rozčarování. Ono je někdy nutné zaujmout stanovisko a stát si za ním. Jinak to ovšem hodnotíme u člověka, který je nám blízký, jinak u cizího. Případ s Grebeníčkem mě šokoval, hledala jsem, co na to řekne pan Dolejš a ta jeho opatrnost mě opravdu otrávila. Tak se nezlobte, ponechme si na pana Dolejše každý své mínění. Nepíšu nic, co bych mu nedokázala říct do očí.

    S tou Dolejšovou volbou Schw. jsem to spletla, za to se omlouvám, díky za odkaz, che.

  15. J. Hruška

    Kdybych byl odpůrce komunistů – posledních dvacet let mě vyléčilo – řekl bych s G. K. Chestertonem, že je smutné, když jen komunista říká pravdu. Takhle říkám, že je nadějné, když někdo v dnešních s*ačkách řekne pravdu.

  16. Vodník

    Co se medií týče, máte samozřejmě pravdu, I v tom, že Palach nebyl žádný antikommunista. V jedné věci ale Grebeníček pravdu neřekl: ať už se Palach upálil z jakéhokoli důvodu, tím SYMBOLEM odporu proti régimu se na dalších 20 let stal. A ten régime byl „totalitní kommunistická moc“. Proto to tvrzení zavádějící není a v tomto bodě (ovšem pouze v tomto) Grebeníček pravdu nemá.

  17. Taras

    Fauste, ta předběžná opatrnost platí pro všechny, i pro mě, Janika se bojí, aby jí nějaká pouštní bouře nenafoukala písek za výstřih.

    Jinak jsem si uvědomil, že jsem už skutečně jeden z mála pamětníků, v roce 68 mi bylo třiadvacet a dost to sledoval, byl jsem v Praze při invazi, hltal všechny noviny (běžně jsem si kupoval několik deníků i týdeníků) a zajímavostí je, že jejich úroveň, obsahová i formální, stylistická, byla o dvě třídy nad tou dnešní. To jsou ty paradoxy, za komunistů excelentní noviny, za kapitalistů s deklarovanou svobodou slova kejda. Zkusím to napsat, tyhle dojmy, které jsou asi víc než suchá data.

  18. Janika

    Vodníku, to je pravda, že se Jan Palach stal symbolem – a tedy simulakrem, čímsi vytvořeným a svébytným. Nevidím proto žádný důvod, proč by takové simulakrum mělo být čímsi uctívaným svatým a nedotknutelným. Pravda by měla být svatá, ne vytvořená lež, byť líbivá.

  19. Vodník

    O to nejde. Jde o to, že Grebeníček řekl, že se Palach tím simulakrem NESTAL (konkrétně, že to tvrzení je zavádějící). A v tom pravdu nemá! Stal! Jestli právem nebo neprávem, o tom můžeme debatovat, ale na tom, že tím symbolem byl, na tom nezměníme nic ani Vy, ani já, ani Grebeníček.

    Možná chtěl říct to, co si oba myslíme, jen to nešikovně vyjádřil a pravici nahrál na smeč. Chyba. Sračkomety jedou na 200%!

  20. Janika

    Aha, vlastně, to máte pravdu, Vodníku, řekl toto: „Například tvrzení, že se Jan Palach stal symbolem boje proti totalitní komunistické moci, je naprosto zavádějící.“ Ta logika :-). Ale když oni sami se k „symbolu“ hrdě hlásí, tak jak se s nimi dá debatovat…

  21. Taras

    Takhle: Palachův čin byl zcela autentický, protože zklamání z toho, že vedení ustupuje před tlakem Moskvy a vrací se ke starým praktikám bylo velké a bolestné, dnes těžko pochopitelné. A je logické, že se nejvíc dotýkalo mladých lidí, kteří ten závan svěžího vzduchu prožívali zvlášť citlivě. Proto jeho oběť byla přijata s vážností a úctou, tedy nebyla něčím umělým a později zbožštělým, jak se domnívá Janika. Zkusím to popsat v článku.

    Ano, Vodníku, v úvodu udělal Grebeníček tu chybu, že ocitoval z důvodové zprávy to, že Palach byl proti „totalitnímu komunistickému režimu“, přičemž ale z jeho celého projevu vyplývalo, že Palach famdik komunistickému reformnímu režimu. Je fakt, že politikovi by se to stát nemělo, takové přehlédnutí, ale důležitý je celý projev a jeho vyznění, nikoliv jedna evidentně chybová část. Sračkometům se nemá dávat záminka.

  22. J. Hruška

    Milý Vodníku, když už se v tom chcete vrtat, držte se skutečnosti. V prvním období se Jan Palach stal symbolem odporu proti tomu, že KSČ couvala z reformních pozic. Tedy ne odporu proti KSČ.
    Teprve později, když se rozloučila s téměř polovinou členů a nebyla naděje, že by se kdy do reformních pozic vrátila, stal se symbolem boje proti totalitní moci, prezentované KSČ.
    Ještě později si s ním vyplachoval hubu kdejaký privatizační zloděj a propagandista.

  23. Janika

    Tarasi, ale já tomu rozumím, to umělé a účelové zbožštění přišlo až v poslední době. Protože se to hodí politikům do krámu.

  24. Janika

    Jene, takhle to taky vidím. Jen jsem se zamotala s tím slovem symbol jakožto simulakrum – symbol ale nemusí být vždy simulakrem.

  25. Astr

    Tarasi to je neuveritelna ukazka :-(
    Existuje rada variant a vysvetleni a ja to tu nepisi proto abych Te zpovidal a pak Ti to spravne „pravicacky“ spocital jak pod clankem predvedeno, ale abych Ti to nevim jiz po kolikate zkusil rozmluvit nebo nejak domluvit :-)

    Pokud to tam hecujes a provokujes jenom proto aby se „pravicaci“ odhalili ve sve plne nazorove podobe, pak se Ti to podarilo mistrovskym zpusobem:-)
    Vlastne tento Tvuj dvojitej Nelson alias antikapousskej chvat a chmat Ty na Internetu provozujes od prvopocatku, jen obcas tomu das vetsi grady, aby zabavy pribylo, ktere jeste nebylo.
    Reknu to velmi zjednodusene.
    Ty psat umis, takze by Ti nedelalo vubec potiz vynechat sklonovani „pravicaku“ ve FSECH padech, taktez ubrat nektera ostrejsi slovicka na kterych se pak vyprovokovani toci a byl by klid.
    Jenze pro Tebe nezajimavy a nudny klid, protoze nekterym z tech primitivu co Te tahaj za slovicka a unika jim obsah by nekriceli a Ty bys nemel radost:-)
    Je az k neuvereni co umi udelat jedna veta poslance spravne medialne rozmazana.
    Podle jisteho vyjadreni kohosi ci dokonce snad i pruzkumu?… vysel vysledek pruzkumu volicu z presidentskych voleb tak, ze knizete volili obcane s vyssim IQ, zatimco Zemana s nizsim :-)
    Ackoli s nizsim musi si vetsina z nich radostne vzpomenout na Zemanova slova o novinarske zumpe, po tom co media prave predvedla!
    Tak jak massmedia interpretovala , predzvykala a naservirovala na tacu
    pro ovcana to spravne pochopeni a uchopeni , to je opravdu ukazkove.
    Jiste i pana budouciho presidenta potesilo jak massmedia zauradovala, jak opet na jeho slova doslo a co z toho vzeslo a poslo :-)
    Vim ze zbytecne Ti tu opakuji v necem ubrat a v jinem pridat:-)
    To by pak nebylo tak jasne score pro Tebe, vymena by nebyla tak jednoznacne citelna, Ty bys nemel radost a opakovane by se Ti tak vyrazne nepotvrzovano co hlasas ze slusni pravicaci se stahli a zustal tam jen hnuj , nalepkari a nejnizsi uroven.
    Veta zaverecna zni, ze me to vubec nedela radost, zatim co Tobe ano,
    to zde jen opakuji svoji starou vyhradu ze bys lepe udelal, kdyby sis vybral jinou zabavu,
    nez si z tak zv. :pravicaku“ delat prdel
    a mit radost z toho ze na Tebe pousti sve nesouhlasne vykriky z plnych hrdel.
    Ale vim ze FSECHNO marno, Ty si pojedes po svy glajzde dal a dal,
    krajinou temnou kolem skal :-(

  26. Taras

    Astře, skutková podstata byla následující:

    Grebeníček měl projev, ve kterém napadl DŮVODOVOU ZPRÁVU zákona pro falšování historie; Palach se neobětoval na protest proti tehdy panujícímu komunismu, naopak, protestoval proti návratu k tomu bývalému sovětskému modelu a byl nadšeným zastáncem komunistických reformátorů. To zpráva zamlčuje a dělá z něj bojovníka proti komunismu en bloc. Za jeho projevu hysterická vládní pravice využila toho, že si Grebeníček dovolil mluvit a ztropila výtržnost, mlátila do lavic a odešla ze sálu.

    A teď to hlavní: sračkomet iDnes, sračkomet ČT a sračkomet ČRo6 zprávu o události uvedly titulkem „Grebeníček zpochybnil Palachovu oběť“, tedy pokračovaly ve vylhané skandalizaci záležitosti přsně ve směru vládních partají, ačkoliv je každému s trochou rozumu jasné, že je to lež.

    Mediální sračkomety, a to včetně veřejnoprávních, krmí občany vylhanými skandalizacemi naprosto nevinných a oprávněných výroků levicových politiků.

    Na tenhle skutečný skandál nelze reagovat slovy smířlivými, jemnými a uhlazenými. Tady jde totiž o podstatu demokracie, která se bez svobodného tisku, podávajícího události nezkresleně, neobejde. Právě proto, že u nás tragicky selhávají média, soudy, policie, úřady a neplní svou funkci hlídačů, vypadá to tady tak, jak vypadá.

    Mimochodem, ono to v diskuzi pod článkem skončilo 6 : 6, tady se kritický hlas k podstatě záležitosti neozval, takže skóre není tak špatné, zvláště když pravicoví ochcávači rohů nepřinesli do diskuze jediný rozumný argument, jenom nadávali.

  27. Astr

    I zde cas od casu jedna ci druha strana odejde „manifestacne“ ze snemovny ale vzdy je to z nejakeho „srozumitelneho“ duvodu. nevzpominam si ze by jedna strana mluvila vo voze a druha to pochopila jako vo koze, TV pak ma co ukazovat a take nevzpominam na prehnane jednostranne fandeni massmedii.
    14 zari budou volby a lejbri(neco jako vase soc.dem a odborari) jak to vypada pujdou vod valu, diky politice vybirani karbonove dane a dalsich mnoha nepopularnich kroku.
    Svetlych zitrku taktez nevidno neb liberalove alias podnikatele telem i dusi, taxu z karbonu jak slibuji sice zrusi, ale utahnou opasek jinak a mozna jeste vice z krajice.
    Ani viteztvi soc. dem u vas nebude zadny zazrak, bude jen zamena koryt, kde brat penize kdyz uz skoro nic neprodukujete, jste jen montovna? Cim dal vice zavislosti na Bruselu, jen jen cestou k hlubsimu pruseru. Jen poslusnejsi ovce:-(
    Vyrobu z Asie zpet do Evropy a USA nikdo nevrati a tenhle kapoussky trend nikdo nezvrati.
    Kazda zmena jen kosmeticka a jen tesinska jablicka. Ani soc.dem. ani zadna jina vlada nic nezmuze, neb za hranice svych moznosti jit nemuze !
    Pokud jste tu ve vetsine toho nazoru ze hur uz nelze vladnout, ze lepe se to da zvladnout, tak drzim palce, rad dam na znalce, kteri v tom ziji za lepsi se biji:-)

  28. Astr

    Jeste Palach,
    Tys to zazil, ja to zazil, ja na pohrbu nebyl ale nepamatuji v te dobe ze by se nasel nejaky debil, ktery by si dovolil mluvit proti Palachovi ci pokouset se rozebirat jake ze to byly duvody ktere ho vedly k sebeobetovani. Okupace byla tak ziva a jeho cin tak jednoznacny ze nebylo o cem pochybovat. Lide tehdy masove verili a fandili politice s „lidskou tvari“, . S vyjimkou par skalnich komousu a prezivajich prvorepublikovych kapousu.
    Tohle lidove nadseni se pry pak zopakovalo jen kdyz se cinkalo klici v dalsi tentokrat Sametove nadeji. Opet marne:-(
    Mimochodem neni od veci pripomenout prohlaseni presidenta Klause o Havlovi jako o „extremnim levicakovi“
    http://zpravy.idnes.cz/extremni-levicak-rekl-klaus-o-havlovi-d8q-/domaci.aspx?c=A130211_082217_domaci_jw
    alias Pravda a laska proti TRHU co nezna bratra!

    Rozhovor pro polský týdeník Do Rzeczy, 11. února 2013

    „Václav Havel nazýval trh hokynářstvím, místo demokracie chtěl elitářskou postdemokracii, místo konzervatismu a tradičních hodnot prosazoval modernistické boření existujícího lidského řádu. Byla to spíše ozvěna francouzského jakobínství (…) Bylo to extrémní levičáctví (…) Byl to také výbojný zahraničněpolitický intervencionismus (a humanitární bombardování) místo respektu ke kterékoli zemi světa.“

    Zdroj: http://zpravy.idnes.cz/klausovy-vyroky-o-havlovi-d0k-/domaci.aspx?c=A130212_160207_domaci_jw

    Mozna nevhodny komentar, ale to co se deje na Internetu je jen slaby odvar toho co se delo a deje u koryt :-( Tady vam jde jen o Pravdu a idealy, u koryt je to trochu jinak ! :-(
    Budiz mi to pripomenuti prominuto..

  29. Taras

    On je totiž Klaus extrémně mimo mísu. VH nebyl ani levičák, ani nechtěl bořit existující řád, byl to pravičák a extrémní slouha Washingtonu. Nic jiného než posluhovat (vděčil Spojenýn státům za svou slávu, jeho hry by ho proslavit nemohly, neboť nestojí za zlámanou grešli) a honit si ego s Mickem a dalajlámou ho nezajímalo.. Ale nejde o Havla, jde o to, že se Klaus takhle zásadně mýlí A že takovej popletenec deset let seděl na Hradě a nebylo síly, která by ho sehnala dolů a na Karlově mostě vymáchala v koši.

  30. jonáš

    Klaus se nemýlí, Klaus kecá .. a záměrně, potřebuje se vymezit jako nová kvočna pro opravdický pravičáky. Však uvidíš.

  31. ;-)))

    S Klausem nebo DOLEVA, MOBILIZACEEEE!!! Prece ;-)))

    Klaus citi ze pravice se propada a snazi se ji zachranit tim, ze kolegu sionistu Havla oznaci za levicaka, pac si uvedomuje, ze lidi si zacinaji uvedomovat co zpusobil.

    Klaus bojuje proti levici HAVLEM — zda se to byt univerzalni pristup

  32. Taras

    No je to zhruba ve stejný kategorii, z taťky se stal kvočnou, ale smysluplnější by bylo bojovat proti levici levicí, vždyť ona toho napáchala už taky dost. Ne v oboru kradlářském; i když se občas na komunální úrovni snaží, tak jsou pořád proti nečasovcům žabaři, ale kvůli její rozštěpenosti a programové sterilitě.

    Tak mě napadá, jestli jsou ti Škromaši vůbec schopni uspořádat ve státní správě a v orgánech státních společností tu noc dlouhých nožů, která nutně musí po jejich nástupu přijít, jinak by seděli holým zadkem na klubku zmijí.

  33. annapos

    Často a na mnoha místech se setkávám s tím, jak jedním gestem, nebo slovem, lze změnit podstatu myšlenky a ovlivnit tím názor velkého množství lidí. Říkám zodpovědně, s přihlédnutím k mému věku, že to považuji za manipulace, a velice se těchto věcí do budoucna obávám. Nechápu proč tak málo lidí používá k myšlení svou vlastní hlavu?

  34. ;-)))

    Protoze 70proc naroda jsou pitomci .. to je statistika
    Nemaji sanci odolat tlaku medii, jednotnych medii.
    Az srazka s realitou jim prinese alespon pochopeni nasledku, na priciny nedosahnou.

    Levice? PRIZDISRACI!
    Pravice chape slusnost jako slabost. Signal k utoku. Levice? Nepoucitelna, neschopna z historickych a medialnich duvodu symetricke odpovedi, ale bohuzel neschopna i asymetricke. Pritom realita poslednich 23let a vysledky hospodareni pravice jim pomaha natolik, ze bez jakehokoliv jejich pricineni jim stoupaji preference.

    CSSD and co… ani ryba ani rak, strach o koryta.
    KSCM … kdo nic nedela nic nezkazi.

  35. Astr

    :-)
    Je opravdu az usmevne jak urputne se v Ceske kotline baziruje na dvou zakladnich pilirich,-pravice-levice
    Tarasi k tomu nesouhlasu s Klausem, ON to tak opravdu rekl a asi to tak citi.
    Nebo citi jinak, rika jinak ?
    Pokud to budete stavet do roviny pravice- levice tak se o to ve snaze nejsnazivejsi tak akorat este pohadate:-)
    Preloz to do jazyka srozumitelneho:-)
    Dej na jednu misku vah Klause coby TRH bez privlastku – na druhu Pravdu a lasku a pak vaz a zvaz :-)
    Jenomze Ty Ty ses zase tak fikanej ze mi to vratis jako srovnani nesrovnatelnebo a porovnas mi vobjimani se s Dalajlamou proti vobjimani se s tucnym kontem cimz je to v zandeli trzni co fsechno przni!
    Vazne bilancuj a hlavne vopatrne balancuj:
    Co je vic, Pravda a laska a nebo co hlasa professoro economico bancoso?
    e?
    Jinak tak krasny mracky na vobloze sem nevidel ani nepamatuju a teplomer si sedi na idealnich 26 ve 4 po obede a jen se usmiva:-)
    PS
    S odchazejicim plesidentem zachazej stale s uctou, ostra slova a eurohujerstvi si nech na svou hlavni stranku, tam je to vo vichru, tady o mirnem vanku :-)

  36. ;-)))

    TRH bez privlastku a PRAVA a LASKA jedno jsou, nelze je davat na ruzne strany.

    To je Klaus vnucuje to deleni pro 1000let starou moudroust – ROZDEL A PANUJ

  37. Taras

    Smajlíku, vaše poslední dva příspěvky bych líp nenapsal. Buďto tvůrčím způsobem rozvíjíte moji školu, nebo můj tatínek byl aktivní i jinde a maminka o tom nevěděla.

    K tomu prvnímu nelze nic dodat, k tomu druhému jenom to, že Havel byl příznivcem humanitní, snobsky nakašírované větve pravičáckého marastu, hodnej policajt, zatímco Klaus je představitelem žraločího, bezohledného a amorálního kapitalismu bez přívlastků. Zlej policajt. Po čuni zasluhovali dostat oba.

  38. Astr

    No tak konecne, to to trvalo :-)
    Vaklav Havel coby humanitni vetev dokonce rikas preftelenej do podoby hodnyho policajta takze v cilove pasce jasne prvni!
    Me mohlo napadnout hned ze
    uz zhnusen materii a spotrebou
    ted vic dusevna potrebou
    das prednost duchovnu a meditacim s Dalajlamou pred TRHem co nezna bratra.
    Nejen chlebem ziv je clovek !
    Zas Pravda laska v kurzu je
    zas Havel duchem boduje:-)

  39. Taras

    Měl bys zajet do Evropy, Astře, jak pořád visíš hlavou dolů, tak ti to nedělá dobře. Jestli někdo je v kurzu a boduje, když o něm Taras napíše, že je „příznivcem humanitní, snobsky nakašírované větve pravičáckého marastu“, tak to teda nevím, jaké mi zbývají možnosti někoho seřvat. To by bylo asi hodně těžký.

  40. Astr

    Je mi lito z toho Tveho oboustranne negativniho popisu, me i kdyz hlavou dolu stale vychazi ze humanitus Havel Ti vysel „relativne“ lepe nez privatizator bez privlastku.
    Ale pozor vysvetlovani relativne ne pres priklad kdy jsou 2 oba maji nos v zandeli pricemz jeden je na tom relativne lepe.
    Tobe z toho vysel humanista lepe ja Te vyzdvih ze nejsi jen pres materii ale hlavne pres dusevno a Ty ses stale nespokojenej a neukojenej :-)
    Mimochodem i to Tve honosne vobezdeni Havla vyrazem „snobsky nakašírovany“
    dyt to je vlastne pochvala, jak vas massmedialne ctu, tak vasemu premierstvu Necasovskemu se ani to nakasirovani nedari.
    Nesnaz se mi tu rikat ze kdyz vedle sebe postavis 2 presidenty Sametu ze jeden z nich nebude vitez :-) Znas stare dobre a stale platne = „musi bejt i kdyby na chleba nebylo“ ?

    Uvedu ze zivota priklad coby spravny vyklad.
    Na mezinarodnim foru je to videt nejmarkantneji!
    Reknes Czechoslovakia a ze 192 ruznych zaregistrovanych v OSN jiste 190 vykrikne VAKLAV HAVEL !
    (There are presently 192 member States of the United Nations. The list of members is available online, along with their date of admission.)
    Reknes pero a stejny pocet taktez vykrikne, tentokrat KLAUS !
    A ted uz je na Tobe posledni malickost, abys to srovnani prevedl do Sametove vysledku v reci co nejsametovejsi :-)
    Dokonci, dodelej ale nepodelej :-)

  41. ;-)))

    relativne…
    reknes HUMANITARNI BOMBARDOVANI a cely svet vykrikne VAKLAV HAVEL !
    Reknes LUCERNA, cela CR vykrikne VZDYT JI NIKDY NECHTEL
    Kauzalita? Pricina…nasledek? Nebyt Havla, Klaus by nebyl…neskodil.
    reknes podvodnik a lhar? ….

    Projev, na který se nezapomíná

    Komunisté vás budou strašit nezaměstnaností, není to pravda, ničeho se nebojte. Dvacet let tvrdila oficiální propaganda, ze jsem nepřítelem socialismu, že chci v naší zemi obnovit kapitalismus, že jsem ve službách imperialismu, od něhož přijímám tučné výslužky, že chci být majitelem různých podniků… Byly to všechno lži, jak se záhy přesvědčíte, protože tu brzy začnou vycházet knihy, z nichž bude zřejmé, kdo jsem a co si myslím. Slibuji vám, že funkci prezidenta vezmu na jedno volební období, ale pak bych se chtěl věnovat práci dramatika. Také vám slibuji na svou čest, pokud se za mého volebního období nezlepši životní úroveň v ČSFR, sám odstoupím z funkce.

    V budoucnu se podle mého mínění musí prezidentský úřad vymezit. Prezident nemůže mít tak velké pravomoci‚ jaké má dnes. Pro mě není rozhodující, s jakým slovem jsou sociální jistoty spojovány, ale to, jaké jsou. Já si představuji, že by měly být daleko větší, než jaké poskytovalo to, co mnozí nazývají socialismem. Možná se ptáte, o jaké republice sním. Odpovím vám: O republice lidské, která slouží člověku, a proto má naději, že i člověk poslouží jí.

    Za svůj třetí úkol považuji podporu všeho, co povede k lepšímu postavení dětí, starých lidi, žen, nemocných. těžce pracujících, příslušníků národních menšin a vůbec všech občanů. kteří jsou na tom z jakýchkoliv důvodů hůře než ostatní. Žádné lepší potraviny či nemocnice nesmí být výsadou mocných, ale musí být nabídnuty těm, kteří je nejvíce potřebují

    Připravujeme koncept důkladné ekonomické reformy, která nepřinese sociální stresy, nezaměstnanost, inflaci a jiné problémy, jak se někteří z vás obávají. Svádět všechno na předchozí vládce nemůžeme nejen proto, že by to neodpovídalo pravdě, ale i proto, že by to mohlo oslabit naši povinnost samostatně, svobodně, rozumně a rychle jednat. Všichni chceme republiku, která bude starostlivě pečovat o to, aby zmizely všechny ponižující přehrady mezi různými společenskými vrstvami, republiku, v niž se nebudeme dělit na otroky a pány. Toužím po takové republice víc než kdo jiný. Náš stát by už nikdy neměl být přívažkem či chudým příbuzným kohokoliv jiného. Musíme sice od jiných mnoho brát a mnohému se učit, ale musíme to po dlouhé době dělat zase jako jejich rovnoprávní partneři, kteří mají také co nabídnout. Jsou lidé, kteří kalí vodu a panikaří, že se bude zdražovat. Dávejte si na ně pozor! Ptáte se s údivem, jestli bude inflace, jestli bude zdražování? Mnohokrát a jasně tato vláda řekla ve svém programovém prohlášení, včetně dalších dokumentů a ministři na svých tiskových konferencích, že jejich úsilím je, aby přechod od neekonomiky k ekonomice byl pokojný, bez sociálních aspektů, bez návaznosti nezaměstnanosti, bez jakýchkoliv sociálních krizí nebo podobně. Jestli se sem tam pohne cena cigaret nebo něčeho, to v téhle chvíli nevím, zatím je snaha, aby se nehýbalo nic, alespoň v nejbližších měsících. Žádné gigantické zdražování nebo dokonce nezaměstnanost, jak to panikáři systematicky šíří, nic takového nepřipravujeme.

    Již nikdy do žádného paktu nepůjdeme. Podle mého mínění nesmí náš stát šetřit na investicích do školství a kultury… Také náš mnohokrát deklarovaný úmysl provést reformu tak, aby nevedla k velkým otřesům, velké inflaci, nebo dokonce ke ztrátě základních sociálních jistot, musí naši ekonomové přijmout prostě jako úkol, který jim byl zadán. Zde neplatí žádné NEJDE TO.

    Václav HAVEL v roce 1989

  42. Taras

    Astře, kdyby mohli Havel s Klausem skočit do dálky, tak by bylo hned jasné, kdo z nich je lepší. Jednoduché hodnocení je, že oba stáli za… Co do napáchaných ekonomických škod jasně vede Klaus, škody na morálce svým pokrytectvím zřejmě větší způsobil Havel. Klaus byl v tomhle čitelnej, Havel viz smajlíkem citovaný projev.

    Smajlíku, to by v demokracii s fungujícím tiskem nepřežil žádný politik, byl by s tou horou strašlivých lží konfrontovám dnes a denně a odstoupil by sám, protože tlak médií i opozičních politiků by byl drtivý. U nás máme letiště.

  43. ;-)))

    V tom je taky ten paradox medialni velmoci presstitutu…
    Dnes vidime zcela realne, ze stat v tzv. demokratickych zemich byl ZPRIVATIZOVAN
    Vetsina lidi si to stale neuvedomuje, nebo se boji pohlednou pravde do oci.

    V USA je to o tom, kde budeme pro zisk tech, kteri plati a kupuji politiky a ridi media VALCIT, kterou zem vyrabujeme, protoze pitomci ala vychodni evropa se uz jinde nenajdou… pitomci majici bohatou zem bez dluhu a nenasyceny trh srackami, ktere na zapade saturovali a nikdo uz je nechce. Protoze nasyceni trhu sracek dosahla i u nas povestne urovne a zdrazovat se nesmi, pac by to nevypadalo ideologicky a i ekonomiccky dobre… je treba jit jinou cestou…

    Podvody – konske maso misto veproveho atd, nebo zamerna likvidace majetku pitomcu … tzv, nezbytne kurvitka zabudovane vyrobci ve zbozi zajistujici pozadovane pokazeni par mesicu po ukonceni zaruky, pripadne legislativni cesta ala emisni znamky, ktere znehodnoti majetek vice nez poloviny obcanu nutic je koupit nove auto. Protoze default se nenosi… budeme radeji trvale devalvovat menu a s pomoci dalsich vyse uvedenych nastroju se v kapitalismu vlastne vytvari trvaly default a menova reforma…klouzavy, permanetni….skryty.

    Zpet k privatizaci statu a vsech jeho nastroju mocenskymi skupinami…
    Tak treba chudak Fischer, ze kterym vydrbal slavny velkobankrotar Chremek a Fischerovi zustalo manko 8mega … preju mu to…;-)))
    Fischer poznal co to je byt odkopnut, kdyz uz je nepouzitelny… kdyby vyhral, plnil by CHRENKOVI prikazy jako prezident…ktereho si koupil Chrenek a ani se nestydi to verejne priznat … ze vsadil na spatneho kone, ze to byla investice ;-)))

    http://zpravy.idnes.cz/tomas-chrenek-a-jan-fischer-a-boj-o-hrad-dxh-/domaci.aspx?c=A130214_1889266_domaci_jav

    Ale takovych chrenku jsou hromady viz, posranec Ulehla chtejici zbavit povinnost majitelu fotovoltaickych el. zlikvidovat panely po uplynuti zivotnosti na vlastni naklady, tedy ze sveho zisku. Ulehla to chtel prehodil na stat a jeste se priznal ze mu navrh dodatku k zakonu ktery se snazil propasovat do hlasovani napsali sami baroni ;-)))

    http://zpravy.idnes.cz/poslanec-ods-ulehla-se-snazil-prosadit-dalsi-ulevu-pro-solarniky-pyk-/domaci.aspx?c=A130213_162338_domaci_kop
    http://www.novinky.cz/domaci/293343-poslanec-ulehla-priznal-ze-mu-navrh-zvyhodnujici-solarniky-napsali-oni-sami.html

    POKUD TOTO NENI SYSTEMOVA TRESTNA CINNOST A VLASTIZRADA tak uz nevim…

    DEMOKRACIE veri ve svobodu slova, ale jen pro ty kteri ji vypisi bianco smenku a souhlasi se vsim…
    A s cim??? Predevsim se ZAKLADNIM ZAKONEM KAPITALISMU

    ZISKY se PRIVATIZUJI, pokud mozno i VEREJNE, ZTRATY se SOCIALIZUJI/ZNARODNUJI, pokud mozno i SOUKROME!

    To je cele…
    A protoze se vsichni urvali z retezu jsme svedky dnes toho co se deje…. kdyz konci trend a prichazi cas zlomu, dochazi k velkym pohybum… snazi si jeste urvat co muzou

  44. J. Hruška

    K citovanému Havlovu projevu: Málo se ví, že jeho základem byl program demokratické PROTIKOMUNISTICKÉ opozice z osmdesátých let – jen to oslovské JÁ IA IA si tam V. H. dodal sám, aby každý věděl, co je zač. Potom se ovšem lidé, hlavně v Praze začali držet „pravicového“ hesla: „Nic nepřerozdělujte, všechno dejte mně“! Možná si vzpomenete, jak se různí ekonomové a politici přeli s Klausem o autorství toho, co se mu dnes vyčítá.

  45. vittta

    Myslím,že debata výše je zbytečně „odborná“.
    Celkově mně připadá,že není nijak důležitý ani Klaus ani Havel,a už vůbec nehraje roli,kdo je větší darebák.
    Problém případného vítězství levice je ten,že tady žádná není,natož pak,aby tady byla dokonce opozice.
    Pokud nazveme polistopadový zlodějský směr třeba ODSáctvím,pak třeba ČSSD tam v pohodě patří,je to ODS v oranžové barvě.
    Lid není třeba manipulovat ale bavit a také dojit.
    To také média dělají,když to zjednoduším,pak o něčem žvanit musí,aby nebyly stránky médií prázdné úplně.
    Manipulace je něco,co ovlivňuje,v posledních nejméně 15 letech je ale úplně jedno,koho,lidé volí,pak je ale skutečná manipulace zbytečná.
    Ať už skutečně vládne kdokoliv,stačí úplně,když se pohlídají „nové“ strany,tím vnikají pouze další odnože ODS různých barev,zelené,vveřejné apod.
    Je otázka,jak z toho ven,já volím rudé,když nic jiného,tak je tam určitá naděje,že rudí vládcům vadit mohou,proč by se jinak tak divoce angažovali proti nim?
    Mám dojem,že v naší zemi se ještě na jeden excelentní tunel čeká,prolomení dekretů Dr.Eduarda Beneše by jistě přineslo obstojný peníz těm,kteří mají stále málo.
    A právě tam mohou ti rudí vadit.
    Pravda-zatím nedělají nic,jak kdosi výše napsal,ale v případě zajímavého volebního zisku by něco přeci jen dělat mohli.
    Je také třeba říci,že naše politická žumpa je možná opravdu odporná a na západ od nás je odporná méně-ale v praxi to nemusí moc znamenat.
    Tahle krize není česká-jsme součástí celku a krize hodnot,řekněme demokratických je všude stejná,jen ta hra se hraje o chlup lépe (teoreticky) jinde.
    Tak sám nevím-snad lze jenom napsat,že jsme už zažili horší věci v tomhle centru Evropy,kde se každý tak rád prochází ve vojenských botách-a snad,snad vydržíme i tohle všem navzdory.

    Je asi škoda,že jsme po převratu nehráli s Ruskem s kartami,které jsme měli-a byly to dobré karty.
    Nejsme velmoc-a do nějaké prdele musíme alespoň ruku tak jako tak strčit.
    Jen si tak nějak vybíráme špatnou řiť.

  46. Taras

    Nemyslím, že by oranžoví byli ODS v jiné barvě. Co do politického hlupství a neschopnosti jistě, ale byla by to určitě jiná káva než Topolánkové nebo Nečasové. Určitě by nesnižovali daně a odvody nejbohatším, určitě by nepodřezávali příjmy zdravotního a sociálního pojištění, aby pak mohli békat, že je systém ve ztrátě. Neprivatizovali by ještě pořád fungující služby, aby je tím následně přivedli do chaosu (viz zdravotnictví).

    Volba rudochů je volba racionální v tom smyslu, že je to to jediné, co modrákům skutečně kroutí ocasem a dává ostudné vysvědčení jejich kreténské a zločinné politice. Oni sami ale také právě neoslňují.

  47. che

    Tarasi – jak to děláte že mi čtete myšlenky :) jen ještě pro ty méně chápavé – oranžoví mají své limity ve svém programovém zakotvení, to jim brání dělat největší zhovadilosti u kterých modří nemají žádnou zábranu, ono je vlastně to programové zakotvení stejné jako u rudých, mají stejné kořeny v hospodě U kaštanu, rudí se jenom… těch zásad poctivěji drží kdežto oranžoví jaksi vyměkli – a to přes všechny kotrmelce a zhovadilosti co se jich dopustili – jak jedni tak druzí.

    Čili – v současné situaci jsou užitečnější rudí, i když se třeba vlády přímo neúčastní, tak oranžové umravňují. Zvlášť když – jak se zdá – u nich konečně začne určitá generační obměna.

  48. Taras

    Ono je to logické, che, to vaše „vyměknutí“ socanů je způsobeno tím, že Paroubek i Sobotka se zpožděním kopírovali blairovsko-schröderovský „úkrok doprava“. Ten obě strany, jak labouristé, tak i německá sociálné demokracie, odskákaly odchodem do opozice. Teď u nich probíhá proces uvědomování si téhle chyby a nebudou to mít lehký. Moc času ale nemají, úpadek do bezvýznamnosti (který proběhl u německých liberálů díky jejich debilní neoliberální mantře) jim skutečně hrozí.

  49. vittta

    Myslím,že che má pravdu,rudých se skutečně bojí jak modří tak oranžoví.
    Dokonce jsem si pohrával s myšlenkou,jestli není změna volebního systému vytrvale blokována právě proto,aby nakonec nevypadl „někdo“ ze hry z těch,kteří se považují za nezbytné a nenahradili by ho rudí.
    Jinak tedy nejsem příznivcem většinového systému,když už je o něm řeč.
    A oranžoví vymněkli zřejmě proto,že dostávají také vydatně nažrat z relativně plného mocenského žlabu.

    A samozřejmě-jak uvádí Taras,modří jedou v naprostých extrémech,jenže na vině jsou i oranžoví,nejsou totiž modrým ani důstojnou,natož pak silnou opozicí.
    A to je důvod,proč vidím oranžové jen jako odstín modré.

    On totiž když někdo něco dělá skutečně vysoko na rámec jakékoliv slušnosti,musí mu to někdo dovolit.

    A jako stačí pro kontrolu reálné moci kontrolovat „nové“ strany,pak na naprostou bezzubost české levice stačí čas od času připomenout „Bohumínské usnesení“ a dát prostor těm oranžovým žvanilům,kteří stojí pevně na antikomunistických základech.
    Ani je tam nemusí za drahý peníz modří cpát,je jich tam dost zadarmo.

    Oranžoví se bojí o koryta a tak otevřeně do holportu s rudými nejdou a skutečně je to z politického hlediska určité riziko.

    Ale občané by si pak museli vybrat-buď silnou levici s komunisty,nebo čím dál hlouběji do kapsy.

    Nyní voliče k osobní odpovědnosti a uvědomění si reálné politické situace nikdo vlastně nevede.

  50. Taras

    Dozaista, Vitto, voličovi je nutno dodat program ve stravitelné podobě, nikoliv jako ten programový a nudný elaborát. Tedy letáky s jednoduše vysvětlenými kroky, napsanej velkým písmem, doručený do schránky. Stálo by to zlomek těch idiotskejch bilboardů.

  51. sax

    Oranzovi byli vzdy nastrojem lumpenproletariatu a nedelali nic jineho, nez co jim dovolili jejich oponenti. Shodou okolnosti to v 50.- 70. letech minuleho stoleti (hergot to to leti…) vypadalo jakoze neco vybojovali…ne, to jim bylo utrouseno ze strachu, ne z nich, ale z CCCP..

    Znovu se dovolavam na Bismarcka: veskere duchodove a pojistenecke ulevy/ reformy byly schvaleny na popud velkych zamestnavatelu a PREZ odpor levice.

    Ony ty socialisticke delnicke revolucni tradice byly dost vybajene…ne ze bychom komunisty nechapali, ale je treba to trochu probrat.

    A co se samotnych komunistu tyce, tak ti uz neexistuji, jejich strana je jen prazdny obal, marketingovy tah.

  52. vittta

    To je realita Tarasi.
    Ne ani tak politická ale jaksi biologická,člověk jako tvor prostě není dokonalá individualita.
    Lze jen dodat,že by papír ve schránkách měl být rozdělen na dvě varianty-pro ty obyčejnější by stačilo pár hesel,pro ty,co se považují za chytré by měl být podrobně rozepsán volební program.
    Oba varianty bych pak navrhl tisknout na jemném papíře-daly by se prakticky použít ke stejnému účelu a je to levnější jak kvalitní křídový papír,na kterém se slaboduché bláboly politických hochštaplerů většinou nacházejí.

  53. vittta

    Jistě,saxi,to je historický fakt.
    Tady lze jen namítnout,jaké si vzít z toho poučení.
    Někdo by řekl,že „pravice“ má lid raději než „levice“.

    Bismarck ale jen pochopil,že ve kvasící době sebere nejlépe politické body svým oponentům právě tak,že lidu dá „nažrat“ a navíc se zbaví zástupů přestárlých trosek,protože by se o ně jejich potomci dávno nemohli postarat,což by opět vyvolávalo sociální bouře.

    Tím chci říci,že samotná existence sociálně demokratických stran nutila k podobným nápadům.

    Bismarck byl vlastně osvícenec,který jen uměl počítat.

    Důchodové pojištění si fakticky platí každý sám a výsledek je podstatně levnější jak střelba z pušek do demonstrantů,kteří pak mohou lecos ve vzteku zapálit a v časech,kdy se střílí si není jist životem nikdo-ani ti bohatí.

    Takže třeba marketingový obal KSČM s 20% hlasů může být důležitější jak aktivní a superčestní komunisté se 4%.
    Už proto,že se obal může zcela nečekaně naplnit,když doba tomu začne přát.

  54. sax

    Ja to tak nevidim, vittto.
    Vse se toci okolo problemu, ze kapitalismus je vysoce vykonny a zaroven vysoce nestabilni. Zadnou z externalit (vedlejsich nasledku) neobhospodaruje vlastnik- kapitalista sam, vzdy to hodi na krk lidem (v tom mate uplnou pravdu).

    Bismarck nebyl zadyn osviceny vladce, ale pouhy politik moderniho strihu, socialni a zdravotni reformy mu nadiktovali majitele velkch firem, zeme tehdy stala na prahu obcanske valky a bylo treba zajistit stabilitu: lide si ji zaplatili sami.
    Kdyz je treba zajistit produktivitu, zaplati si ji take sami (treba skrze skolne).

    Kdyz se to rozkolisalo moc, opet to hodili na krk lidem a udelali socialistickou revoluci= svazali vykyv cestou totalni podrizenosti obyvatel.

    Tahle situace nema politicke reseni, komunisti jsou take de fakto „kapitalisti“, pusobici ovsem jen jako rizikovy management. Ale toho dnes jiz neni treba, diky vyvinute sledovaci technice se pracovnici opet uhlidaji sami.

    Cele se to sune kupredu zcela iracionalne, system jako celek je zoufale neefektivni, mym odhadem 75% zdroju je zpetne vynakladano na odstanovani nasledku vysoke produktivity ci nizke stability, veskera „politika“ slouzi jen k uklidneni obyvatel a k jejich presvedcovani, ze obeti jsou nutne.

    Zadni komuniste nejsou a nebudou, jejich roli prevzal vyssi management jak podnikovy, tak ze statni spravy
    Sledujte projekt INDECT, treba zde:
    http://www.abclinuxu.cz/blog/Robert/2009/10/eu-indect-projekt-pro-sledovani-chovani-obcanu
    Ale vygooglovat o Indectu se da samozrejme mnohem vice.
    Namatkou:
    http://blog.aktualne.centrum.cz/blogy/petr-vileta.php?itemid=17047

    Nestabilita je tedy ve fazi reseni, produktivita vlastne take (to je ona privatizace, platby skolneho, tlak na duchodce atd.), to vse neni projevem nejakeho asocialniho chovani, ale systemove reprodukce/ tvorby zisku.

  55. sax

    Tak ted nevim…nejak mi zmizel komentar…zkusim ho kratce zreplikovat, v pripade ze se ocitnou u adminky oba, muze tento zahodit…diky…

    Nevidim to tak jako vy, vittto, problemem kapitalismu je vysoka efektivita a nizka stabilita.
    Bismarck nebyl zadny osviceny panovnik, ale normalni politik moderniho strihu, co udelal jen to, co mu nadiktovaly velke firmy.

    Externality plynouci bud z vysoke produktivity anebi nizke stability samozrejme, vlastnici, kteri je zapricinili, neresi, to hodi na krk lidem, jak spravne poznamenavate

    Komuniste jsou take de fakto kapitaliste, chovajici se jako krizovy management, nastupujici v dobe nejvetsi nestability.
    A toho uz dnes neni treba, protoze jejich roli prevzal vyssi management jak podnikovy, tak ze statni spravy.

    Nestabilita je tedy v reseni, produktivita take (cestou privatizace, platby skolneho, ztraty zajmu o duchodce a ostatni „neproduktivni“ skupiny atd.).

    Sledujte projekt INDECT, lze jednoduse vygooglovat, trebas tady:
    http://blog.aktualne.centrum.cz/blogy/petr-vileta.php?itemid=17047
    anebo tady:
    http://www.abclinuxu.cz/blog/Robert/2009/10/eu-indect-projekt-pro-sledovani-chovani-obcanu
    Na netu toho najdete hodne, tohle je „komunisticka politika“ noveho veku, nejake paprdy v tesilovych oblecich, sdruzenych v jakesi strane uz nikdy potrebovat nebudeme, jejich cas skoncil.

  56. Janika

    Technická, saxi – dva odkazy skáčou do spamu. Nechala jsem i repliku, líbí se mi.

  57. sax

    Diky, janiko, do spamu skocily proto, ze jsem napsal spatnou emailovou adresu…ovsem replika je tam ted 2x, pokud se to bude spatne cist, jednu smazte…zalezi na vasi nalade a casu…diky…

  58. sax

    Predstavte si to jako variaci na fotbalove tema:

    FIFA (svetovy kapital :o) rozhodne ze se bude hrat kulatym micem (vlastnictvim), nohou (demokraticky) a na plose 100x 40 metru (tzv. demokraticka zakonnost).

    Muzete stridat druzstva jak chcete, menit pravidla podle vasich predstav, ale nakonec stejne musite hrat jen s micem, nohou a na urcite plose.

    Pokud se pohybujeme na tomto zakladnim poli, nikdy nezmenime charakter hry tak, jak ho stanovila FIFA.

    To je jen primer proto, aby si bylo lepe predstavit nasi spolecnost, ktera se doslova chova jako stroj. Pokud zde budou zakladni zakony, dohodnute a vymahane svetovym kapitalem, muzeme se na hlavu postavit, ale statutu fotbalistu, hrajicich „cizi hru“ se nikdy nezbavime.

  59. Taras

    Jsi fatalista, Saxi, jenže už Hitler říkal, že (volně) „hranice států jsou stanoveny lidmi a také lidmi mohou být změněny“ A předved to na Evropě a kdyby nedělal chyby, tak možná i ve světě. A ona i jenom ta pravidla hru hodně ovlivňujou. Když například sudí zapíská faul až kdy teče krev nebo plejera musej odnést z hřiště v kusech, je to úplně jiná hra, než když se píská každej dotek.

    Jistě, hřiště je nalinkovaný a hraje se s kulatým míčem. Ale právě i to hřiště může být změněno, rozšířeno nebo zúženo a místo míče se to může hrát (tvrdějc) s pukem. Nebo s lidskejma hlavama.

    V posledních dvaceti letech získali kapoušové navrch a nechávají hráče na hřišti do úplného zemdlení, sebrali jim kus gáže a dobře platěj trenéra a jeho pomocníky. Místo klubového lékaře pak nastoupil dráb s bičem.

    Na rozdíl od tvého fatalismu jsem utopický socialista: motor vývoje (odměňování podle zásluh) je nutno zachovat, kastli (soukromé vlastnictví) je nutné omezit na nejnutnější míru, udělat z pancéřované limuzíny s tmavejma sklama buginu. Jistě, na řidiče bude víc foukat, ale náš odlehčený stroj utáhne ve vlečňáku víc lidí a doveze je dál.

    A jak odborník Áda H. pravil, máme to v paži.

  60. sax

    Oni meli kapousi navrch za poslednich 250 let vzdycky.
    Jinak rozumim tomu, co pises, ale…oni nejsou standartni protivnik. A nechci te urazit, to neni muj cil: dopadne to s nimi vzdycky podobne, jako na tvem blogu, nakonec clovek musi svuj odporny kram (od slova odporovati) zavrit, protoze oni jsou jako nekonecna termiti lavina.

    Kapouse nemas cim skripnout, protoze ti utece, vzdy utikal, to je jeho taktika, vyplundroval a zmizel. maximalne muzes tak na ty imobilni chudaky zivnostniky, ale to se dostanes do role lumpenproletare, co dre z kuze stejne chudaky, jako je on sam.

    Globalne je skripnout znamena jako prve skripnout obcany, kapik se neujal jen tak nahodou, to neni zadny perverzni system, co lidem jen skodi, jeho prinos je zasadni a jak jsem psal na tvem clanku, lide ho budou podporovat, co budou dychat.

    Kazdy vojak nosi ve sve tornistre marslakou hul, kazdy proletar ma pod svym polstarem sve hypoteticke ICO; cim hure na tom proletar bude, tim vetsiho kapitalistu z nej jeho „osvobozenim“ udelas (nikdy se uz nebude chtit vratit zpet do sveho postaveni).

    Kapitalismus neni pouhym systemem, ale myslenkovym paradigmatem cele spolecnosti (sam rikas “ motor vývoje (odměňování podle zásluh) je nutno zachovat, kastli (soukromé vlastnictví) je nutné omezit na nejnutnější míru“. Nejde to rozume omezit, protoze kazdy chce co nejvic soukromeho vlastnictvi (tim kazdy myslim statisticky vyznamnou vetsinu). Omezis v cechach, vyleze v Polsku, omezis v Evrope, vyleze v Rusku, omezis na celem svete, vyleze v Cechach.

    Omezit jde a jak pisi vyse (INDECT), pracuje se na tom…ovsem jestli je tohle ta spravna parketa, to bych si nedovolil rici. Vratit se do roku 1964 ci do Krasneho noveho sveta a udelat ze sebe Severniho Korejce jen proto, abych omezil kapouse, to mi prijde velmi nevyhodny obchod. Zkratka byla sice delsi, ale o to mene pohodlna…

    No ale at netocime stara temata stale dokola…jen pamatuj: vsichni jsme kapousi, ale nikdo to nesmi vedet…

  61. sax

    Jeste dve veci me napadly: vychazis z toho, ze lide maji nejakou stopku a ze jejich potreby se nekde zarazi…nikdy, tarasi, nikdy.

    Druhak pak kapitalistu zakonem nezastavis, uz je ve stavu si ho (zakon) koupit, anebo obejit korupci…to bys musel zavest teror.

    Pamatujes na socik? Tam mel kazdy co potreboval, z pohledu prumerneho obyvatele Prve republiky slo o pravy raj…a na cem to krachlo? Na tom, ze lide chteli jeste vice, vyvazat se z delby prace a nebyt koleckem v „casovem“ soukoli spolecnosti, kdy kazdy musi v urceny cas vykonat pridelenou praci.

    Lidi musis nejak donut byt v pravy okamzik tam, kde maji byt (pekar u pece, inzenyr u vykopu) a to dobrovolne nikdo neudela…a i zakon je na to kratky, proste na to hodi bobek a nastane vseobecny slendrian…

    Omez nejak zasadne kapitalistu a mas dve moznosti: bud zavedes vseobecny teror, anebo budes pozorovat, jak se vsechno rozpada…to je velke, velike pouceni z krizoveho vyvoje… :o)

  62. Taras

    Já ti rozumím, Saxi, neodporuju, naše názory se ale míjejí (prostupují se, aniž by do sebe narážely), protože ty na to jdeš filozoficko-psychologicky a já zase čistě politicky. Takže já musím pořád vidět nějaké řešení, v politice se nelze vzdát, pokud k tomu nejsi donucen silou. Ty ze svého hlediska vidíš současný řád jako neodvratnou jedinou možnost, protože lidé jsou takoví a kapík jim vyhovuje.

    Z hlediska praktických postupů ale vidím řadu možností, a slibných, které se ještě nevyčerpaly. Helmut Schmidt v posledním interview na ARD s Maischbergerovou (bylo to taky na Blistech) řekl přesně v téhle debatě o nevyhnutelnosti revize globálkapitalismu, že státníci EU silné šestnáctky už měli v roce 2008 prst na spoušti, když chtěli spustit regulaci bankovního sektoru, Tobinovu daň, konec lítání po světě, konec daňových rájů. Když se ho moderátorka ptala, proč to tedy neudělali, když situace byla na to zralá (to vyplynulo z předcházející debaty), tak se Schmidt ušklíb, jak to umí jen on, a pravil: „Nenašli k tomu odvahu…“

    Neboli cesta a metody jsou jasné, jenom najít odvahu. Tu politici dostanou, až bude skutečně velkej průser a lidi v ulicích.

    A já myslím, že k tomu dojde, protože lidi jsou skutečně nenažraný, jak říkáš, a nemaj zábrany. Ale ta lůza, co pod okny jim začne řvát, ta to rozhýbe. A je to neodvratitelné, samopohyb směrem do ďáblovy řiti nastal a vidí to už dnes všichni rozumní. Jenom dostat lidi do ulic. Napadá mě – což takhle se vetřít k modrejm a napnout lidem kšandy k nesnesení? Že by Nečas s Kalouskem byli naši lidi?

  63. vittta

    Já si myslím,že to pojmenoval Taras dobře i v našem případě,saxi.
    Já se dívám taktéž na věc čistě politiky.
    Nejde mi o komunismus jako ideu ale jako o politický směr.
    Ono je celkem jedno,co byl nebo nebyl komunismus,ale spíše o to,jak ho vnímají v určité zeměpisné oblasti.
    U nás je komunistická strana vnímána ze strany kapoušů jako nebezpečí,ti pro jistotu mezi komunisty řadí všechny,kdo byť vysloví slovo „levice“.

    Naopak stále více lidí se ke komunistům obrací s nadějí,brzo přijde na řadu i mládež,až padnou ekonomicky na hubu,hned uvidí svět reálněji.
    Pak se bude komunistická myšlenka až nadneseně glorifikovat a z minulého režimu se stane přímo ráj na zemi.(což už se u mnohých děje)

    Můžeme si položit otázku,jestli je kapoušský strach z komunistů oprávněný a hned si odpovědět že rozhodně je.

    Finta je v tom,že jen nemnozí zbohatlíci,co se jak píšeš ani náhodou nechtějí vracet mezi chudé, přišli ke svým penězům legálně.

    Pak stačí poměrně jednoduchý zákon o majetkových přiznáních,kontrola daňových přiznání v souvislosti s majetky a máme tady pro mnohé velký problém.

    Především proto,že ač státy jsou ubohým divadélkem v rukou nadnárodního kapitálu,přeci ještě platí zákony a co je nejhorší,EU (stejné divadlo) může dodržování zákonů svým způsobem vymoci.

    Tedy zabavování majetku by bylo legální z pohledu zákona,rozhodně by se nedal najít příměr třeba k r.1948 jak by mnozí jistě chtěli.

    Popsal jsem extrém,který se zřejmě prakticky stát nemůže-ale jako damoklův meč visí tato hrozba ve vzduchu a vyvolává určitý politický tlak,který prakticky dělá z bezvýznamné slupky KSČM mocného hráče na politické scéně,tím mocnějšího,čím větší bude volební zisk a zcela bez ohledu na to,co KSČM skutečně dělá,samozřejmě pokud se nebude aktivně účastnit rozkrádání země.

    Komunisté rovněž reprezentují ideu silného státu,což z mého pohledu je zásadní věc pro přežití lidstva,celkový úpadek ve světě je dle mého zaviněn z velké míry tím,že skutečnými vládci jsou nadnárodní korporace neboli jednoduše kapitál.

    Trochu mě udivuje,že Tvůj odkaz na šmírování občanů nazýváš novodobým komunismem,základem komunistické idee jistě nebylo šmírování,ostatně si myslím,že církev svatá v tomto ohledu prokázala daleko větší schopnosti,proti kontrole obyvatelstva církví bylo reálné komunistické šmírování (píšu o prostoru ČSSR) pouhou hrou chlapců na vojáky.

    Jinak tedy Bismarcka lze nazývat lecjak,snad není osvícenec to správné slovo ale kdo by dnes našel odvahu k podobnému kroku dříve,než krev poteče ulicemi?
    O tom to je-o politické odvaze a vystihnutí vhodné doby k určitému kroku.

    Tahle servilní celoevropská banda propásla vhodné časy k čemukoliv a místo rázných politických řešení raději vymýšlejí jména pro pomazánková másla a říkají tomu politika……..

  64. sax

    „Můžeme si položit otázku,jestli je kapoušský strach z komunistů oprávněný a hned si odpovědět že rozhodně je.“

    Tak si odpovidate vy, vittto, z hlediska systemu jde jen o dve stranky stejne mince, o konkurenci. Statni kapitalismus se lisi od toho demokratickeho jen tim, ze kapous se k vlastnictvi dostava jinymi cestami/ metodami. Tedy jde o pouhy konkurencni strach, na systemu jako takovem se v podstate nic nemeni.

    Dale pak:
    “ (Bismarck)…kdo by dnes našel odvahu k podobnému kroku dříve,než krev poteče ulicemi?“

    Vzdyt vam rikam, on to nevymyslel, ale dostal Befehlem, nemel jinou moznost. Na tohle tema jsem u nekolikrat psal, treba u Tribuna takto:

    „Bismarck pracoval se svymi prvymi reformami na zakazku velkych fabrikantu, prez odpor socdem:“Bismark prosadil svuj zakon proti odporu socdem a socialistu .Po depresi v roce 1873 stala zeme na pokraji obcanske valky. Cilem Bismarckem provadenych reforem bylo udrzet svobodu podnikatelu a nepristoupit na levici navrhovane zkraceni pracovni doby a ustanoveni minimalni mzdy. V pozadi stala jeho uvaha, ze pracujici budou vice loajalni ke statu, ktery jim dokaze garantovat zakladni jistoty, po levici za to pozadoval odtrzeni odborovych aktivit od politiky. Zdravotni pojisteni neplatilo pro zamestnance, ale jen pro „pracujici“, tedy osoby, ktere v roce pracovaly vice jak jeden tyden a zaroven jejich plat nepresahl 2000 marek rocne. Pojisteni bylo ze 2/3 hrazeno samotnym pracovnikem, z 1/3 se podilel zamestnavatel.Prijeti starobniho a invalidniho pojisteni bylo odsouvano az do roku 1889, kdy jej Rissky snem prijal a z po pohruzce „divoke“ stavky celeho Poruri.“

    Kratce ze stranek Nemeckeho historickeho muzea v Berline:
    http://www.dhm.de/lemo/html/kaiserreich/innenpolitik/sozialgesetze/index.html

  65. vittta

    Mám dojem,že si hrajeme spíše se slovíčky nebo si nerozumíme v pojmech.
    Nepsal jsem,že to Bismarck vymyslel ale že měl odvahu to prosadit.
    Že to dostal befelem říkáte pro změnu zase Vy,jde ale politickým pohledem o to,zdali je možné Bismarckům dávat efektivně „befely“ a zda každý může být Bismarckem.

    Se státním a demokratickým kapitalismem se kloním k dle mého velice výstižnému vysvětlení Tarase na daném příkladu fotbalového hřiště.

    Možná si zase nerozumíme v pojmech,z jednoho pohledu je to skutečně to samé-tedy moc v rukou několika jedinců-ale stát se mění a jeho vedení též a navíc za komunistů nebylo možné žít nijak okázale,(peníze se tedy od určité výše nedaly vůbec utratit) bránily tomu zákony,které se daly efektivně vymáhat a to i u nejvyšších představitelů-tam díky politické konkurenci,byť v autoritářském režimu pouze vnitrostranické.

    V tomto pseudodemokratickém mumraji nelze vymáhat efektivně nic,stát je plně pod kontrolou oligarchie a vrána vráně oči nevyklove.

  66. Janika

    Astře, pravda bude asi někde uprostřed. Mimochodem, četla jsem někde zajímavé vysvětlení – víte, proč lidé vyšli v době „sametové revoluce“ do ulic? Vysvětlení je prosté – protože se to už smělo :-).

    Jinak se omlouvám, že nezasahuji do této diskuze, nechť si ji moderuje Taras :-). Jen tlumočím pozdravy toho, co na ostrov nikdy nedopluje, protože všude kolem číhají žraloci. Vzkazuje, mimo jiné, že onen výše zmiňovaný projev Havla je podvod. Částečně má pravdu, takhle vcelku to opravdu proneseno nebylo, je to ale sestaveno z autentických výroků.

  67. sax

    Vittto, mate urcite pravdu v tom, ze Bismarck nebyl zadne becko. Nicmene…byl zastupitelny (coz nemuzeme dokazat, protoze obe moznosti naraz nastat nemuzou- nemohly).

    Hra se slovicky to urcite je, ovsem, jak znamo, dabel se kryva v detailu.
    Mytus spociva v tom, ze Bismarck byl levicak, co prosadil proletariatu pro nej (proletariat) prospesne reformy….ovsem realita (anebo to, co rikaji prameny Nemeckeho historickeho muzea) hovori skoro opacne: sve reformy zavedl pod tlakem velkych fabrikantu proti odporu levice/ proletariatu.

    Mytycky vyznam se na nej prilepil az pozdeji, pote, co byl „levicove“ interpretovan.

    Podobny mytus je socialni stat 50.- 70. let minuleho stoleti: socdem ve skutecnosti nic nevydobyla, nybrz udelal komplot s velkymi firmami, ktere se
    a) nachazely v obdobi povalecneho boomu
    b) baly CCCP a jeho vyvozu revoluce

    Obavy nebyly o to, ze by se nastolil nejaky jiny rezim, ale ze by kapitalovou elitu mohla vystridat jina kapitalova elita, tedy argumentace jde vice „na telo“, nezli duvody obecne- ideologicke.

    Hospodarstvi rostlo z nuly, zisky byly obrovske a zdaneni misty dosahovalo az 100% (Nemecko za Erharta). Ten take uz tehdy mluvil o 3. ceste…ovsem i to je ideologie, protoze 100% zdaneni si firmy nechaji libit jen za obrosvkeho boomu, ve kterem vlastne ani zisk negeneruji, nebot vse jde do investic.
    Jinak receno: i kdyby na scene nebyla socdem, investice/ prerozdelovani do socialniho statu by byly stejne velke.
    Proc? No protoze snahou vyrobcu v e zdecimovane Evrope bylo si vytvorit silne odberatele- zakazniky…k cemu by asi meli vyrabet, kdyz by nemel kdo jejich vyrobky koupit.

    Takze myslenka, ze povalecna socdem nejak prispela k socialnimu statu je samozrejme jedna obrovska iluze…delo by se totiz i bez ni.

    Vsechno plusove, co se v historii „proletariatu“ (lepe zamestnancu- obcanu) udalo byla jen taktika kapitalu, veskere platby do socialniho statu byly jen zakladnimi, vysoce navratnymi investicemi.

    Kdyz se system „zaplnil“, tedy zainvestoval, prisel v roce 1971 Bretton Woods a tim era „socialniho statu“ (cti investic do spotrebitelske infrastruktury) skoncil.
    http://cs.wikipedia.org/wiki/Brettonwoodsk%C3%BD_syst%C3%A9m
    V roce 1971 richazi na scenu RAF, v roce 1976 jiz zpivaji Sex Pistols sve Holliday in the Sun, dozvuky socialniho statu se tahnou jeste par let a doba se prevaluje do dalsiho investicniho kola, ale uz na jinem teritoriu: Tentokrat to budou nove kolonie, byvale socialisticke staty, ktere budou plnit „pufrovaci“ (naraznikovou) roli pro dynamicky se rozvijejici, ale (predevsim lokalne) nestabilni system.

    Levný prázdniny v bídě jiných lidí!

    Nehci žádnou skutečnou dovolenou
    chci jít do nějakýho jinýho Belsenu
    chci vidět nějakou historii
    protože mám k tomu důvodný příčiny

    Jakej to má důvod

    Úplně obklíčenej zvuky ve dvoupalcový zdi
    čekal jsem na komunistický volání
    neprosil slunce a dostal třetí světovou
    díval jsem se přez tu zeď a oni na mě

    Teď mám důvod
    teď mám důvod
    a tak pořád čekám
    u Berlínský zdi

    Jsem tam celou noc a čumím celý den
    vůbec nemám žádnej důvod
    jenom tak
    že čekám u Berlínský zdi
    chci překročit tu Berlínskou zeď

    Prosím tě, nečekej na mě
    Já tomu už vůbec nerozumím
    paranoia kam vpadneme
    klaustrofobie moc hajzlů
    a já chci tam za Berlínskou zeď
    tohle mizerný show se třemi filmy
    laciné dialogy
    laciná běžná scéna
    já chci za Berlínskou zeď
    prosím tě, nečekej na mě
    než překročili tu Berlínskou zeď
    já tomu vůbec nerozumím
    není žádný opravdový důvod
    a pořád čekám u Berlínský zdi

  68. sax

    Jeste opravka:
    Brettonwodsky system neprisel s 71 rokem, to byl jeho konec…resp. v roce 1973 z nej vystoupily posledni evropske zeme
    System fungoval presne v dobe trvani socialniho statu 1946- srpen 1973…opet: jaka nahodicka… 8-)

  69. sax

    A jeste dve poznamecky 8-)

    Ted mne napadl presny termin pro dejinnou roli socdem:
    byla koorinatorkou vykonu rozhodnuti velkych fabrikantu.

    A co se strachu z komunistu tyce: vetsina vysokych stranickych kadru ma svoje vlastni firmy ci je spoluvlastnikem akciovek ci eserocek…opravdu si dovedete predstavit, ze by se tihle lide vrhli na znarodnovani? 8-)

    Ze by se pustili do predelavani a uprav fotbalovych pravidel, ktere vymysleli a zavedli ve svuj prospech? 8-)

    Kluci, kluci… 8-)

  70. Taras

    Nenene. Tohle když řeknu kocourovi, tak většinou poslechne a netrvá na svých zločinných úmyslech. Doufám že budeš stejně disciplinovanej.

    Brettonwoodský systém nemá se sociálním státem nic společného. Zkrachoval proto, že Amerika vyhodila obrovský sumy na válku v Koreji a hlavně pak ve Vietnamu, zadlužila se a nebyla schopna (lépe řečeno nechtěla) dostát závazku měnit doláče za zlato. Potřebovala ho pro sebe.

    Sociální stát (teď jedu Německo, jinde to neznám podrobnějš) trval do konce osmdesátých let a padl pod kombinovaným náporem – jednak se otevřela Asie a hlavně pak Čína, potom ještě navíc ostblok, a kapouši měli najednou obrovský množství za hrst rýže pracujících otroků, což přesunulo výrobu tam. Stejnej efekt jsou daňové ráje, proč bychom danili tady, když můžem získat obrovskej bonus přesunem firmy tam. Tedy nic jiného než kapoušská nenažranost způsobila, že evropský (a americký) dělník dostal konkurenci, ve který není schopen obstát, protože NEPRACUJE za hrst rýže, není blbej.

    A v téhle chvíli katastrofálně selhaly státy a EU zvlášť. Všemu lze zamezit jednoduše: na vandrování kapitálu po světě platí Tobinova dań, na výrobu za katastrofálních mzdových, sociálních a ekologických podbínek sankce a dovozní cla, Na daňové ráje a švýcarské a lichtenštejnské podvodníky zase finanční sankce. Od toho tady Evropská unie je, aby jednala v takových případech. Jenže – byrokracie, lenost, vyjeté koleje, rozdílné zájmy (GB se svým finančním trhem, kterej zaměstnává 200 tisíc lidí) – ale HLAVNĚ – nemají odvahu, jak řekl Schmidt.

    A tu odvahu dostanou, až pod okny jim buden řvát (V a W). Tady je ten omyl, ty mluvíš o statu quo a bereš ho jako stacionář, já mluvím o tom, až se lid nasere. Pak se budou dít všechny ty ošklivé věci, které jsme už zažili, ale oni to kapoušové asi takhle potřebujou.

  71. Taras

    A zapomněl jsem na druhou věc, přestali mít strach z východního bloku, takže jim otrnulo. Ale v tomhle se shodujeme, nemýlím-li se. Ovšem i ty zbytky sociálního státu na Západě jsou proti naší bídě pořád exkluzivní sociální záležitostí.

  72. Astr

    Ovšem i ty zbytky sociálního státu na Západě jsou proti naší bídě pořád exkluzivní sociální záležitostí.
    =============================
    Ale Lejdys & Gentlemouns staci na to ty nevobycejnejsi kupecky pocty.
    Kdyz se nic nevyrabi nejsou penize
    Cim mene penez Evropsky i Emericky ovcan a obecne kazdy jiny ma
    tim mene muze nakupovat, utracet
    Smeruje to tedy kam? K cemu vyroba kdyz nebude komu prodavat!
    Hra na pujcovani to neresi, neb stejne plati ze nejsou penize pujcky splacet
    Navic pujcky ktere znamenaji predevsim uroky a jeste uroky z uroku jako reseni ?
    Jak se to da zaplatit? Z ceho? z Dalsich pujcek? Dalsi zadluzeni, dalsi splatkove otroctvi?Nesplatitelne !
    Prikladem kam je nakroceno vam budiz Recko!
    To rika o situaci ukazkove FSECKO ! :-(
    A stale tak dal krajinou temnou az to bude uplne v pekle
    Reseni nevidno, jen kapousi reaguji vztekle :-(

  73. vittta

    Saxi,vy mluvíte o nějaké „levici“,kdo řekl o Bismarckovi že byl levičák?
    O levicovosti a pravicovosti ať se dohadují velcí teoretici na „pravicových“ prostorech,tam se mlátí prázdná sláma na tato témata o 106.
    Tady jde o vývoj-politický vývoj.
    Rozvojem kapitalismu došlo k tomu,že se velké množství chudých koncentrovalo v malém prostoru,což fakticky znamenalo,že to chudým přineslo určitou sílu,danou tím množstvím pohromadě.
    Vznik sociálně demokratických skupin byl jen logickým vyústěním situace,špatné situace,protože kapouši měli zájem udělat z chudých ještě chudší-což se dá reálně vydržet jen určitou dobu.
    Snad to mohlo být i tak,že socdem.skupiny mohli iniciovat sami kapouši,ale když dnes sleduji intelektuální vyzrálost různých zazobanců nebo politiků,tyto zazobance reprezentujících,dost bych se tomu divil.
    Ti vždycky uměli vymyslet leda ránu obuchem nebo rovnou z pušky-dle „příznivosti“ doby.(proto také považuji Bismarcka za osvíceného a odvážného)
    O politické předvídavosti kapoušů ostatně svědčí bohatě to,že odkopli své vlastní zákazníky a raději za přechodný zisk vykrmují svoje nepřátele.
    To popisuje Taras,jde o přesuny výroby do jiných zemí.
    Kuriosní jistě je i to,že i kdyby asijské země žádnými nepřáteli nebyli,kapouši si je z nich svou blbostí vytvoří-neb jim dají zbohatnout (zchudlí západní dělníci už kupovat levné asijské zboží kupovat MUSÍ,na jiné nemají) a bohatí chtějí bohatnout stále více a méně si nechat líbit.
    Nic mimořádného v historii.zde se ale dostáváme k ZÁSADNÍMU problému kapitalismu a k důvodu jeho neudržitelnosti.
    K válce.
    Dříve vše vyřešila válka,prostě v určitém bodě se do sebe mocnosti pustily,všechno se rozmlátilo a byl zase na 20 let klid.
    Jenže ouha-zbraně jsou dnes až příliš ničivé-né že by zrovna tohle vadilo-ale kromě ničivosti také dlouhodobě zamořují a tu už vadí dost.
    Válka je především kšeft a tato nemilá vlastnost jaderných zbraní tento kšeft dost kazí.(a kazit navždy bude,i kdyby se vymyslely zbraně bez takových efektů,ty s těmi efekty už existovat nepřestanou)
    Kapouši hledají válečné altrenativy kde mohou a provokují lokální války kde to jen jde-jenže je to málo a navíc na nich už dávno nevydělává systém ale úzká skupina oligarchů,kteří systém svou blbostí dále narušují.

    Kam do může dospět..já mám nepříjemný dojem,že výsledkem bude redukce obyvatelstva,lidí je moc a práce málo,dneska už se nějaká nenápadná nemoc najít dá.
    Moc lidí ohrožuje a před málem se zase nedá tak dobře vytahovat.
    Tím myslím to,že jen málokoho by bavilo žít v naprostém luxusu na pustém ostrově,předvádění se je prostě přirozenou potřebou lidí jako druhu,nechápu,proč se tím ještě nikdo nezabýval vědecky,dalo by se tím lecos vysvětlit.

  74. sax

    Tady se pletou dohromady 3 veci, ktere se polu souvisi vice mene mimobezne, Tasasi a Astre:
    – socialni stat
    – ekonomicky stat a
    – pravni stat

    „Ovšem i ty zbytky sociálního státu na Západě jsou proti naší bídě pořád exkluzivní sociální záležitostí.“

    To nejsou zbytky socialniho statu, ale zbytky pravniho statu…kdyby u nas pravo fungovalo stejne jako v Nemcich, jsme na tom socialne a mozna i ekonomicky stejne.

    „Zkrachoval proto, že Amerika vyhodila obrovský sumy na válku…zadlužila se a nebyla schopna…dostát závazku měnit doláče za zlato. Potřebovala ho pro sebe.“

    Kdyz konci vazba zlata na penize, pak zadne zlato „nepotrebujes“, tarasi.
    Bretton-Wood= nemoznost si tisknout penize podle potreby= nemoznost vlastnich investici.

    Ten slavny Marshalluv plan nebyla zadna pujcka penez, ale pouha distribuce poukazek na americke zbozi.
    Tedy…americane nedali Evrope penize na investice o kterych by Evropa sama mohla rozhodnout a uskutecnit je v libovolne zemi. Neslo si tedy vzit milion od Americanu a koupit za nej turbiny ve Svedsku…kdyz byly potreba turbiny, dostal stat poukazku na turbiny, ktere musel odebrat v Americe.

    Americane chteli zabranit presne te situaci, diky ktere se Hitler vybabral z Vymarske republiky: zacal tisknout „vlastni“ penize, odpoutal je od zlata, podlozil „praci“ a uvnitr statu udelal „vlastni“ ekonomiku, nezavislou na versailleskych dohodach.

    Toho se Americane bali jako cert krize a zabranili tomu prave Bretton-Woodem (nemoznost si tisknout penize dle potreby) a pak Marshallovym planem (zabraneni mezistanim pujckam).

    Navazali evropske meny na dolar a dolar zase na zlato= evropane jim de fakto platili zlatem jako jistinou. Proc myslis, ze zhruba 2/3 nemeckeho zlata jsou ve Fort Knox? Ze by tam bylo „jistejsi“? To asi ne…

    Pak to zkratka skoncilo, zlata relativne ubyvalo (bylo by ho treba vice, protoze pujcek na investice pribyvalo), Evropa byla zainvestovana americkym zbozim, prisla ropna krize a pomalu zacinala globalizace (= Evropa jako trh jiz nestacila).

    Ten vas mytus (tvuj a vittty) samozrejme funguje a fungovat bude, ovsem jen jako mytus politicky, „realita“ sidli v ekonomice a je trochu jina…

    Shrnuto:
    Mame zde spalenou zemi a bohateho investora za oceanem.
    Ten spalenym zemim cestou brettonwoodskeho systemu zakaze tisknout jejich penize na investice a misto toho jim rozda bony- poukazky na odber vlastniho zbozi.
    Cilem je:
    a) nechat zbohatnout pouze sve firmy, ktere tak zainvestuji celou Evropu (to je zaklad onoho „americkeho zazraku“)
    b) cestou az 100% zdaneni a naslednych reinvestic do socialni infrastruktury vytvorit obyvatelstvo, vladnouci velkou kupni silou (to je zas zaklad onoho socialniho statu o kterem se tu bavime)

    Vysoka mira zdaneni zustava nekde i nadale- a ano, tady musi souhlasit, na tom uz ma velky podil socdem. Reakci na to je vytvoreni „vnitrnich“ danovych raju jako Kypr, Liechtenstein, Luxemburg, Svycarsko ci Monako…a tady se rozjizdi riviery a vseobecne lokality pro hornich 10 tisic, z Evropy se stava neco jako obraz velkeho mesta se slumy (stredomori), vilovou zastavbou pro stredni tridu (Nemecko, Benelux) a ctvrtemi pro superbohate (Mallorka-tehdy!, Saint Tropez- i s cetnikem! ci londynske City- s obchody!).

    Co se tyce vlivu americkych valek ve Vietnamu a Korei a ropne krize, o tom zadna, v tom s tebou samozrejme souhlasim, Tarasi.

    Konec socialniho statu se oficialne klade na konec 70. let a o nejake desetileti se tu nema smysl hadat, setrvacnost je v tehle pripadech vzdy velmi silna:
    http://cs.wikipedia.org/wiki/Soci%C3%A1ln%C3%AD_st%C3%A1t
    „V 70. letech přichází s ropnou krizí i krize sociálního státu. Objevují se nové výzvy, kterým musí státy čelit…Období od konce 70. let bývá označována jako éra uskromnění, v němž vlády zápasily a zápasí s pomalým ekonomickým růstem, narůstající nezaměstnaností, rozpočtovými deficity a rostoucím zatěžováním rozpočtu penzijním a zdravotnickým systémem v důsledku stárnutí populace.“

  75. sax

    Diky za reakci, vittto!
    Nastolil jste ale snad az prilis slozite otazky…

    Kapitalove rizeny podnik prinasi ten problem, ze je zoufale neefektivni a neinovativni (soustredi se pouze na zisk a to cestou inovaci co mozno nejnizsiho stupne)= jejich vyrobky nikdo nepotrebuje, spotrebitelum je treba je vnutit (cestou PR manipulace), anebo pri vyrobe a prodeji okradat (klamava reklama).

    K cemu je vam Ford nove generace, kdyz ma jen hezci lak a vestavenou navigaci? Kvuli nemu vyhodite stare, 5 let jezdene auto (zaneradite prostredi) a koupite si vyrobek, za kterym stoji mrtvi lide (valka v Libyii o ropu)?

    Pokud se socdem vrhne „pouze“ na prerozdelovani smerem dolu, vyse uvedeny zakladni rozpor (anebo jeden ze zakladnich) se tak vubec nevyresi: stale bude vice a vice odpadku, vice a vice mrtvych…standart socialniho statu je jen dejinna etapa, protoze tohle zemekoule zkratka neutahne.

    A ted se omezte na nejakou rozumnou uroven…a kapitalista se pomine a nasledne vam za nizky standart napocita takovou cenu, jako za vysoky (viz Veolia, cim vic setrite, tim to mate drazsi).

    Problem je v tom, ze spolecnost je rizena kapitalove a to na zaklade priznani svobodneho nakladani se soukromym vlastnictvim. To je to zakladni hriste o kterem pisi vyse. Seberte kapousovi zisk na trenyrkach, vybere si ho na ponozkach. Seberte kapitalistovi vsech zisk a on se odstehuje a zalozi si svuj vlastni stat v Africe…i s armadou a atomofkami.

    Kapous je silnejsi nez stat (kapous se stal statem)…ergo kladivko stat (my) proti nemu nic nezmuze.
    Samozrejme se tu nebavim o opravari bot, ale treba o Microsoftu.
    Dokonce bych rekl, ze k cim vetsimu prerozdelovani ho donutite, tim vice vas skripne (=tim budete chudsi a tim vice budete pracovat).

    Tahle situace zkratka nema politicke reseni, Evropa neni svet, udrzet si zde vysoky standart= podnitit zabijeni a odpor ve tretim svete (ale o tom pisete) a zaroven vyvolat masovy exodus smerem do Evropy.

    Utok na dvojcata= utok nasich vlad na nas= tim vice kamer, tim vice nesvobody.
    Svet je spojena nadoba a v ere internetu uz nejaky izolovany socialni raj nevytvorite…a po cele zemekouli ho take nevybudujete, protoze na to nestaci, jak pisi vyse.

    Pro me je to tezce patova situace…

  76. jonáš

    No dneska má Klíčové hnutí nějaký mecheche s Táňou Fišerovou v divadle Kampa, tak třeba to tam vyřešej. Je vyprodáno ;-)
    Jinak EU se pomalu a pozdě dává do pohybu, ohledně tý daně z transakcí a lokálního danění ekonomických aktivit, což značí jen tolik, že i němcům už teče do holínek a londýnským horse guards rezatěj podkovy. No future, to už přece věděli pankáči před třicíti léty.

  77. Astr

    Saxi
    nenasla by se tam nejaka jina varianta, kde by zacalo plati ze vice nez platit musi nastoupit varianta k cloveku se vratit?
    Pisete:
    Seberte kapousovi zisk na trenyrkach, vybere si ho na ponozkach. Seberte kapitalistovi vsech zisk a on se odstehuje a zalozi si svuj vlastni stat v Africe…i s armadou a atomofkami.

    Prvni veta dobre, druha spatne.
    I ten kapous nemuze jen mavat klackem ci hrozit atomofkou.
    Musi neco nabidnout a prodat aby utrzil svuj peniz svuj zisk,
    Vyhnan treba z Evropy na kom bude vydelavat v Africe.
    Zatim (docasbe) vydelava na presunu vyroby do Asie,
    Afriku jste mel uvadet jako cernou diru kam odteklo dost penez od doby co z kolonialistu se stali kazatele korektni politiky, vysledek zadny.
    Naopak Asie prikladem regionu kde se ukazalo jako pravdive porekadlo ze lepe nez darovat rybu, je naucit dotycneho rybarit.
    Vasi patovou situaci nazvete lepe casem docasneho primeri.
    Do doby kdy treba nekdo v te Asii rekne ze uz ty bezcenne papirky ci cisla s oznacenim dollaru nechce. Cili nastane zcela opacna situace kterou kapousi presunem vyroby do Asie odstartovali.
    Jeste vetsi nebezpeci nez ze nebudou mit lide penize k nakupovani je prave ta kdy vyrobci odmitnou sve vyrobky smenovat za bezcenny papir ci jen cisla.
    Genialni businesmani vytvorili z Ciny velmoc, kterou nyni maji USA na prvnim miste coby potencialniho nepritele!
    Jeste donedavna platilo co rekl Sef FEDu. ( tehdy Allan Greenspan.)
    Rikalo se o nem ze ma moc a silu jako vlady vsech zemi ktere obchoduji pres dollar.
    Kdyz se jej novinari zeptali zda nehrozi nebezpeci ze by Cina mohla zasahnout USA nikoli nuhlearnimi zbranemi ale tim obrovskym mnozstvim dollaru ktere maji nyni ve vlastnictvi, tento nejmocnejsi muz sveta se jen pousmal , ocicka mu za jeho dioptriemi jen zertovne zasvitila
    a pravil vetu ktera jiste vejde do dejin.
    Vy vidite nekoho kdo by ty nase dollary od nich chtel koupit?
    JInymi slovy az se tato relace posere a slozi pak je velka pravdepodobnost ze valecnici se do toho vlozi.
    Irak skrzeva Sadama a Libyie Kadaffa kteri se provinili hlavne ze zacali odchazet od dollaru, az pak se zasahlo, prvni 2 destileti vlady jejich diktatorske praktiky nechavali masmedia bez povsimnuti to byly jen male ryby ktere na kratky cas oddalily krizi, nebyl problem tam zasahnout,
    jinak by to vypadalo a dopadalo kdyby chteli kapousi stejne v Cine, v Rusku a South Americe zasahnout.
    Saxi patova situace mozna vcera a dnes, tedy zatim
    ale nikdo nevi co bude nasledovat za tim.
    Samozrejme jak pro koho, ale s jistotou vetsi nez malou jak v Ceske kotline rikate pro lid obecny
    uz lepe bylo, mozna se brzy zase budou divit co na ne jeste zbylo:-(

  78. vittta

    Pánové,když se budu držet šachové terminologie, pak se rozhodně nejedná o PAT.
    Máme ŠACH!
    Všímám si,že názory jsou dost podobné,jen Sax vidí svět příliš „termínově“ nebo jak to nazvat.
    Přece lidé jsou toliko živočišný druh,nějakou organizaci mít musí.
    Kapouš skutečně vytahá z lidí prachy horem-spodem ale může udělat jen to,co mu dovolí stát.(společenství států)
    Tedy si myslím,že stát není jiný druh kapoušů,stát nabízí za peníze občanů určité služby,kapouš nenabízí pokud možno nic.

    Stát ovšem dnes už dávno není to,co by měl být,to bych nosil dříví do lesa,každý ví,kdo vládne státům a národům ale jedna věc ještě přece jenom zůstala.
    Zákony,které schvaluje parlament.
    Bez parlamentu nic schválit nelze a zákony teoreticky platí bez ohledu na kapitál.

    Jasně-dnes je to skutečně jen teorie ale když přijde tvrdé na tvrdé,může stát na základě zákona zakročit proti komukoliv.

    Zatím.

    V budoucnu..kdo ví???

  79. Astr

    Stát ovšem dnes už dávno není to,co by měl být,to bych nosil dříví do lesa,každý ví,kdo vládne státům a národům ale jedna věc ještě přece jenom zůstala.
    Zákony,které schvaluje parlament.
    Bez parlamentu nic schválit nelze a zákony teoreticky platí bez ohledu na kapitál.

    Jasně-dnes je to skutečně jen teorie ale když přijde tvrdé na tvrdé,může stát na základě zákona zakročit proti komukoliv.

    ==============================
    Co se musi stat
    aby se lid prestal bat
    aby parlament psal zakony
    co nejsou lidu vzdaleny na hony
    ale psal je pro lid
    kolik krve jeste musi prolit
    jak dlouho jeste budou jedni druhe dojit
    kam az svet musi dojit?

  80. Astr

    Vittta tim nickem pripominate

    La Dolce Vita (sladky zivot) :-)

    Sladky zivot, cil lidskeho snazeni
    na kterem zadny -ismus v podstate nic nezmeni
    Stale stejne az k zblazneni

  81. Taras

    No nevím, Astrovi ukous jednu půlku krokodýl a druhou žralok, to není zrovna nějaký sladký život, nemoct se posadit.

  82. Astr

    Janiko neni co zavidet,
    je to jen stale opacne proti vam
    a pocasi to se snad domluvilo , predvadi lidem jak to bude vypadat
    az NWO v podobe Noveho Svetoveho Poradku bude na svet dopadat
    Vam konecne po letech poradne snezi,
    nam nekonecne prsi
    masivni zase zaplavy
    a nikde snaha napravy
    Lejbr vlada( stejne jakakoli jina) misto aby stavela prehrady tak rozdala milliardy co usetrila predchozi, jen aby si hlasy koupila:-(
    Na hlavu to byla necela tisicovka, ale kdyz prijdou zaplavy, jde o zivot :-(
    A carbon tax ( uhikovou dan) zavedla vlada predsedkyne zvane kravy rude
    ze pri vetsi dani pro vladu lepe bude
    aby vice penez vybrat mohla
    misto aby s tim tady dopredu pohla.

    http://www.news.com.au/national/waiting-for-roar-of-river-tsunami/story-fndo4bst-1226564570082

    http://news.ninemsn.com.au/national/2013/02/25/08/01/nsw-flood-recovery-underway