Motůrek

Napsal Hamilbar.

Krátký příspěvek cílený do pánské sekce našeho žurnálu, určený k tomu aby se mužské oko potěšílo ladnými křivkami a chlapská duše pookřála romantickými představami.

Kochejte se.

motor1
Největší pístový motor na světě Sultzer RT-flex96c firmy Wartsila.

motor2
Průměr pístu 960 mm, zdvih 2 500 mm, objem válce (jednoho) 1820 litrů.

motor3
Sem přijde kliková hřídel.

motor4
To je ona (kliková hřídel).

motor5
A máme to hotové.

motor6
Už vám ho vezeme, zítra ho tam máte.

Pokud vás zajímají technické detaily, račte nahlédnout sem nebo sem. 

Reklamy

15 comments

  1. Janika

    Tak doufám, že se pánové kochají. Mě to přivedlo k zamyšlení nad tím, proč jsem jakživa nedokázala a stále nedokážu odpovědět na jednoduchou konverzační otázku: „A co dělá tvůj muž?“ Podobná monstra, to snad, ale k čemu to je… :-).

    • Jednooký

      Najväčší z týchto motorov – štrnásťvalcový Wärtsilä-Sulzer RTA96-C poháňa napríklad najväčšie kontajnerové lode na svete:
      – trieda Maersk E-class – 397,7 metrov dĺžka, 58 metrov šírka, výtlak 151687 GT, prepravujú 15500 kontajnerov,
      – CMA CGM Marco Polo – 396 metrov dĺžka, 54 metrov šírka, výtlak 153022 GT, prepravuje 16020 kontajnerov
      Tieto lode majú o polovicu väčší výtlak ako „tradičný symbol“ veľkosti lodí – lietadlové lode tiredy Nimitz (oproti „ostatným“ lietadlovým lodiam sú kontajnerové lode väčšie tak 3-4 krát).

      A nie – príliš ma to nezaujíma, ale ten motor je proste nádherný „kúsok“ poctivej strojariny.

      • Janika

        nádherný “kúsok” poctivej strojariny“ – a tak to zase ano, z tohoto pohledu to dokáže ocenit i laik, jako já. Je to úctyhodné dílo lidského umu.

  2. vittta

    Ten je ještě o poznání větší,jak v můj kvalitní sovětský motor volha 2410 o výkonu 98 koní,co mám ve svém skvělém stroji Gaz 69!

    • hank

      … a klikové hřídele pro některé z těchto lodí se vyráběly už za císaře pána v plzeňské Škodovce…

  3. Janika

    Technická poznámka k vkládání obrázků do komentářů – mohu to udělat jen z administrace. Většinou pokud někdo vloží URL obrázku, tak to dodatečně upravím, aby se obrázek zobrazil (občas jsem taky nechala jen odkaz, ale stačí upozornit).
    S videem je to trochu jinak, pokud vložíte URL, tak se zobrazí rovnou k přehrávání.

  4. J. Hruška

    K obrázkům kousek výš:
    Jsou oskenovány z knihy, která vyšla v roce 1912. V původní velikosti byly texty pod nimi docela čitelné.
    Text pod prvním: Moderní elektromobil. Poněvadž akkumulátor nutno po jízdě asi 150 km buď vyměniti, nebo znovu nabíti, zůstalo toto vozidlo dosud omezeno na vnitroměstskou dopravu.
    Pod druhým: Parní stroj se čtyřnásobnou expanzí parníku Císař Vilém II
    Pod třetím: Velikost parních strojů parníků zaoceánských u porovnání s dvoranou nádražní a lokomotivami.
    No a čtvrtý je jasný.

  5. Hamilbar

    No tak to je teda dobrý. Oni takové parádíčky vyráběli již před více než sto lety! Říkal někdo něco o pokroku?

  6. Jednooký

    Císař Vilém II – Kaiser Wilhelm II – oceánsky parník postavený v roku 1902, prvá plavba 1903
    https://en.wikipedia.org/wiki/SS_Kaiser_Wilhelm_II
    dĺžka 215 m, šírka 22 m, výtlak (GT) 19 361 ton, posádka 962 námorníkov a 1888 cestujúcich
    Podobné (a väčšie) oceánske parníky sa stavali už koncom 19. storočia, nemecké patrili k tým „ľahším“, britské mali výtlak často dva krát väčší. Ani ten parný stroj so štvornásobnou expanziou už nebol vtedy žiadny mimoriadny zázrak – existovali stroje výkonnejšie, efektívnejšie a menšie, kompaktnejšie. Podobné parné stroje mal aj (ne)slávny Titanic.

    Hamilbar – je to skutočne pekný kúsok techniky, ale… (vždy je nejaké ale) … pod kotly sa kúrilo ručne, normálne to tam družstvá niekoľkých desiatok kuričov hádzali lopatami, nepretržite, 24 hodín denne, celú plavbu a už pár dní pred ňou.
    Drvivá väčšina Európy (o svete ani nehovoriac) vtedy ešte svietila petrolejkami a jazdila koňmi, rádio ešte neexistovalo, detská (dojčenská) úmrtnosť mala na dnešné pomery desivú hodnotu (okolo 22%)…
    Takže nejaký pokrok by tu zrejme bol. Ale… Vždy je to „niečo za niečo“ – a v našom prípade to môžu byť vyžrané zásoby surovín.