• Astr

      Janiko,
      to je snadne k porozumeni pokud jde o to co je napsano na obrazku:
      mísa sušenek(bowl of crackers) ma byt narazkou na rozdavani opatku pri cirvevni obradu
      Samotny akt ma podobu nedelniho obradu v kostele zvaneho mse Svata kdy po zpovedi pri msi dochazi k rozdavani oplatku ktere pak knez za Vas zapije vinem.
      Jiste pak vzpomenete na dobu nedavnou kdy se Husite alias „kalisnici“ rozhodli prijimat nejen telo Pane v podobe oplatky ale I sami ho tim vinem zapit. Proto se jim rikalo „pod oboji“.

      Onen muz v cervenem triku ( T shirts) vlastne nedela nic jineho nez ze vyslovuje pochybnosti nevericich.
      Jit ke Svatemu Prijimani je obrad ktery nevericim nic nerika. Podavani oplatky aneb prijimani tela Pane je z hlediska a pohledu nevericiho nic nez jakysi „ritual“
      Myslim ze Tabu to neni, je to vec viry.:-)
      Pak jsme u vasi otazky. Je vec viry tabu?
      Jak pro koho. Pro nekoho ano

      • Janika

        Astře, děkuji za vysvětlení, měla jsem to zřejmě v dodatku přeložit sama pro ne anglicky mluvící. :-). Víru v Boha chápu, ale věřit v to, že se Bůh každou neděli převtělí v misku oplatek je absurdní a absurdita je dovršena snězením Boha. O dalším procesu v trávení raději pomlčme.

        A proč tabu? Protože se ta absurdita tak snadno nabízí, je to tak zřetelně na očích a nikdo to nevyslovuje, protože si připadá, že něco nechápe. Něco podobného jako „král je nahý“ – všichni to viděli, ale právě proto, že to bylo tak zřejmé, se to nikdo neodvážil říct.

        • Kamil Mudra

          „…věřit v to, že se Bůh každou neděli převtělí v misku oplatek je absurdní a absurdita je dovršena snězením Boha.“
          Janiko, já neznám ani jediného věřícího (a znám jich dost) který by ten rituál vnímal takto „kanibalsky“. Vy nějakého znáte?
          Ti co já znám to vidí tak jak o tom píše Witch. Nedostávají se tedy do konfliktu s Vámi zmiňovanou absurditou a nevzniká tím pro ně ani žádné tabu.
          Samozřejmě, pro nějakou recesi či vtipkování (jak předpokládám v tomto případě ze strany nevěřícího) lze využít cokoli.

            • embecko

              No ale pak to snad nejsou verici, ne?
              Me spise zarazilo, proc je ten jednoobrazkovy a jednouderny vtip rozdelen na dve casti…a nejvic, proc druhy obrazek zacina malyma nikoliv velkym pismenem.
              Taktez jsem sledoval mimiku zucastenych a vubec mi nesedela ke slovum.
              Jak mam hamilbara rad, tak tady bych skoro vyzadoval omluvu za mateni verejnosti 8-)

              • Hamilbar

                I love you too embecko, ale vysvětlit vám proč my umělci tvoříme jak tvoříme prostě nedokážu. Ona veřejnost nám často nerozumí. Takový Vincent van Gogh by mohl vyprávět.

                P.S. Zkuste se když tak obrátit na Knížáka. Ten by k tomu určitě dokázal něco origálního povědět.

                • embecko

                  Pokud je to umeni, tak to se neda nic delat, ja mel za to, ze jde o vtip…
                  A kdyz uz jste tu narazil na Knizaka: nekdy si rikam, kolik moc se toho za tech poslednich 25 let stalo, ze uz to snad ani nikdo nedokaze dat literarne dohromady: soudruh Knizak, enfant terrible, volnomyslenkar a prejici druhemu jen co se dostal do uradu, zacal se chovat hur nez komunisti.
                  A byl k neodstaveni- to je na tom snad jeste zajimavejsi. :o)

                  • Hamilbar

                    No jo Saxi, jenže po Sametu vám volnomyšlenkářství, přání druhému, ani to, že jste enfant terible nepřinese společenské uznání, zájem žen, povídání o vás na Svobodné Evropě, o nějakém tom Tuzexovém bónu ani nemluvě. To by musel být blbec aby disidentoval i po sametu. A blbec Knížak rozhodně neni.

                    Takže změna taktiky vyvolaná změnou vnějších okolností. Elementary dear Watson.

                    • Janika

                      Sketa je krásný výraz 😊. A na tohoto pána trefný. Pamatuju si ho z jedné diskuze, jak k němu na závěr přistoupila Věra Chytilová a podávala mu ruku. A on jí ruku nepodal, protože ho předtím setřela.
                      Je to jeho obvyklý styl, arogantní hulvátství. Takhle reagoval na věcnou kritiku, osobními urážkami:

                      http://hosman.bigbloger.lidovky.cz/c/362095/Dusivo-v-kulture.html
                      Pí Pečínková, snůška demagogie, záměrné nebo neprofesionální spojování, zášť a patrně sexuálně společenský mindrák charakterizuje váš text o mně. Lituji vás pro vaši vnitřní ubohost. P.S. Můžete si tento dopis dát zarámovat. Milan Knížák.“

                      Dá se říct, že arogantní hulvát není blbec? 😎

              • Janika

                Saxi, asi bych se měla omluvit spíš já za zmatečné komentování, vlastně jsem to Hamilbarovi zkazila. Ale Vy zřejmě s mým zmatením soucítíte :-). Opravdu není lehké vyjádřit všechno, co člověka napadne při tomto vtipu, zrovna tak, jako není snadné zaujmout stanovisko k tomu, že v Hirošimě a Nagasaki byla zasažena atomovými bombami nejsilnější křesťanská populace v Japonsku.

          • goliast

            To je tak starý zlozvyk, že se o tom už ani nikdo nezmiňuje. Pěstovat si krále – jako vtělení Boha a pak ho zabít a sníst je v určité etapě vývoje té které kultury normální. Tady je to jen o pár levlů výš, zástupná oběť nemusí být dokonce ani jiný člověk nebo zvíře, ale jen kus oplatku. Výdobytek evoluce. Oběti nehynou již přímo při obřadu, ale jsou přinášeny nepřímo, jaksi bokem – např. v boji proti ,,kacířům,,.

            • vittta

              To má své nezpochybnitelné výhody.
              Předně jsou oběti velice výhodné,jelikož „vzniknou“ při dobývání různých politických výhod a také-bylo by dost nepohodlné,pěstovat si nějaké napodobeniny krále,ty pak zabíjet a sušit a rozvážet po svatostáncích…

              • merlin

                to mi ostatně připomíná Vodńanského Lidojeda z Jak mi dupou králící : Jedem jedem Nedojedem My jedeme s lidojedem. Ani zákon ani věda nezbaví nás lidojeda Tak z nás každý jako jeden bude sněden lidojedem Co čekat od lidojeda když nejedl od oběda. Uteč před ním pasažére Lidojed se nenažere Z tramvaje však utíkati za jízdy se nevyplatí. Proč bych se měl nechat zbaštit Zkusíme ho něčím praštit Aby mě ten lidojed pokud možno nedojed. ,, Tak nějak, si topřesně nepamatuju, myslím že tam ještě kousek chybí :-)
                A taky mi to připomnělo Klausovi utahování opasků, vyžadování oběti bez poskytnutí protihodnoty. I když jíst byť i imaginárně Klause by mi přišlo fakt eckelhaft

              • merlin

                tak je to rozhodně akce odrážející kolektivního ducha – v jednotě je vždycky přítomna síla :-)

          • Janika

            Přišla jste v pravý čas, Merlin, abyste vyvážila hodnocení mých komentářů zde jako směsi povrchnosti, nevzdělanosti a arogantního cynismu. Pozvedla jste mi sebevědomí, to se holt pozná profesionálka :-).

            • merlin

              Mně náhodou připadají velmi vtipné a a mají i hlubší filosofický podtext :-) Si dlouhodobě všímám, že přátelé klubu vyšší moci se tak neradi patlají v produktech trávení, že gastroenterologie se rozvíjela vlastně až na ocásku ostatní medicíny, jako by za sebou jejich světci nenechávali zvratky a výkaly. Přitom by to byl taky ostatek. A bylo by ho dostatek. Mohli je je klidně rozvážet po klášterech a kostelech ve zdobených zadeklovaných kyblících opatřené pečetí toho kterého svatého a bylo by aspoň jasno, čí to je. Místo toho se pak řešili spory, který z jazyků Johánka z Pomuka je vlastně ten pravý, rozdíl po těch stoletích mezi prvním a druhým materiálem stejně už není poznat ani po čuchu.

              • vittta

                Při čtení tohohle textíku mi vytanulo v mysli,jak jakýsi mazaný týpek v knize „Baudolino“ svaté ostatky vyráběl a měl z toho obstojnou živnost.
                Ani jeho ale nenapadlo,zabývat se výše zmíněnými „výrobky“ lidského organismu.

  1. Astr

    Janiko:-)
    Ritual kdy se prijima telo Pane v podobe oplatky je neco na co rad vzpominam:-)
    Vlastne nevim jak se dnesni mladez bavi. Samozrejme jak ktera , ale PC a mobilni telefon je zaklad ze ktereho se odviji dalsi. Jsou dnes jiste mladi a nejmladsi nejen taci co prosedi cely den u PC ale I jini co s vypnutym mobilem chodi po horach. Jiste mnoho rozdilnych aktivit, ktere starnouci clovek muze nejlepe pozorovat napred na detech pak na vnoucatech:-)
    Ale zpet k ritualu prijimani tela Pane. v chramechv podobe jak pamatuji pred 50 lety.
    Verim ze I dnes stejne jako drive existuje jisty druh mladych muzu kteri tato mista navstevuji s umyslem nabidnout po oplatce mladym divkam a zenam , telo in natura:-)
    Mel jsem pritele (dnes za tuto Bozskou sluzbu jiste jiz v nebi), ktery tvrdil ze nejnaboznejsi navstevnice svatych prijimani, neuspokojene oplatkou, prijimali telo po poziti oplatky obvzlast krasne :-)
    Amen:-)

  2. Witch

    Ono je tam aspektů víc.
    Ježíš při poslední večeři rozlámal chléb (nekvašená placka, takže hostie nejsou tvarem ani materiálem moc daleko), základní potravinu a dar Boží, a zapil ji vínem, což je další dar Boží, krev země a tekutina povznášející ducha, nazval je svým tělem a krví. Pojídáním měli učedníci symbolicky pojmout do svého těla a mysli to, co s Ježíšem odcházelo – a co on nehodlal a možná již ani nemohl využít ve svůj prospěch nebo mocensky.
    Kolem Ježíše a jeho výroků je mnoho symboliky, protože to tehdy byla důležitá součást života. Při přijímání se tedy má za to, že duše člověka je ve stavu velmi blízkém čistotě v srdci a obřadem se spojuje přímo s tou chvílí poslední večeře, s Ježíšem a jeho učedníky. Zároveň potvrzuje, že je hoden Ježíšovy důvěry a zároveň se k tomu zavazuje. Pokud v něm té čistoty moc není, jde též o naději, že obřad proces dokoná.
    Dalším symbolem je návrat ke společné hostině, kde jsou si všichni rovni a nemusejí se pokořovat před Ježíšem, i když ten nad nimi vyniká. Pozvedá je k sobě. Později každý z učedníků prošel osvícením a povznesl se do stavu apoštolského, takže v menší míře je toto sdílení společné hostiny potvrzením rovnosti s ostatními i (opět) pozváním k onomu dávnému stolu. Protože kde kdo, i Petr, který ještě stihne Krista zapřít, je v tomto okamžiku nedokonalým, ale přesto Ježíšem zahrnutým do jeho lásky a porozumění. A tak podobně, pořád jsou to variace na to, co píšu.
    Je to tedy hodně symbolická, mystická věc a pokud dojde k tomu, že někoho „prosvítí“, účel byl splněn. No a husité podle mne správně žádali návrat k rovnosti mezi lidmi a původnímu významu. Hus nebyl sám, takže je jasné, že tohle vrtalo logicky hlavou více lidem…

  3. Janika

    Děkuji, Witch a Astře, napsali jste to oba moc krásně a mně teprve teď docvaklo, jak to myslel Hamilbar s tím „nepochopil“ (v souvislosti s komentářem pod minulým článkem).

    Zejména mě zaujal ten erotický podtext. Nikdy jsem o tom takhle neuvažovala, ale něco na tom je. Člověk žasne, jak má církev ty rituály „vymakané“ :-).

  4. Vodník

    Ten vtip je opravdu ubohý – tresť americké povrchnosti, nepochopení, nicméně zabalené do arrogantního cynismu. Ale, přiznávám, pro úpadkovost současného člověka velmi illustrativní! :-(

    • Hamilbar

      „Nesuďte a nebudete souzeni.“ Ovšem vy jako křesťan se tím řídit nemusíte. To je úděl nás bezvěrců.

      • Vodník

        Nazvat hloupost hloupostí není souzení; možná ani nazvat hlupáka hlupákem není souzení. Souzení by bývalo bylo tvrzení „author vtipu nechť propadne zatracení“. Nebo podle Vás mám vychvalovat Obamu nebo Kalouska? Naučte se rozlišovat!

        • Astr

          Sakrble Vodniku:-)
          Staci aby Tvuj kral prohlasil ze “ Sociální stát skončil “
          a Tvuj jazyk ma ostrost mece
          Ale jinak to mas spravne, take diky tem vyse 2ma jmenovanym
          lidu prostemu i v Tulipanove ted do bot tece.
          A nepomuze ani modlit se v klece!
          Ne modlenim ale bojem povede cesta z tehle krece!

        • Hamilbar

          Nač ten vykřičník vážený vodníku? Vždyť nejsme ve při. Vy jakožto křesťan víte co je hloupost a kdo je hlupák, a tak máte plné právo to/ho tak nazývat. Kdežto my bezvěrci víme, že toho strašně moc nevíme a tak máme stále nějaké pochybnosti. Jak jsem napsal výše, je to zkrátka náš úděl.

          • Astr

            Hamilbare, Hamilbare , :-)
            Tak dobry prekladatel a ted aby Vas tu bylo nutno prekladat do reci srozumitelne.
            Myslim Vami vyse naznaceny vecny spor mezi vericimi a nevericimi.
            Pritom je to tak proste:-)
            Prevedeno do jednoduche rovnice to vypada tak ze z te rovnice
            POCHYBNOSTI = NEJISTOTA A ZADNA VIRA
            VIRA = ZADNE POCHYBNOSTI A JISTOTA
            a z toho pak vyplyva zcela lednoduche a logicke rozhodnuti kazdeho kdo se neni schopen ci ochoten srovnat se s nejistotami .
            Hlavne temi co homosapinsovi vrtaji v hlave a nejdou vyresit hrave.
            Jako socialnimi davkami ci podobnymi prizemnimi hratkami.
            Staci prestoupit na na viru. a razem ztratis neviru,
            Nejistoty tim jsou razem pryc
            Pak I obraz zivota pozemskeho mnohym muze se jevit jak mene kruty bic.

            • ;-)))

              8-) … znamena to snad, ze kdyz prejdu na vhodnou…akcni viru, dokazu se tim vyrovnat jak s Kalouskem a Obamou, tak i chudobou a cirkevnimi restitucemi? …recnicka …

              • Janika

                Myslím, Smajlíku, že věřit se na povel nedá. Někdo to v sobě má, někdo ne. A je otázka, jestli je o co stát. Taky řečnická 😉.

          • Vodník

            Hamilbare, to s vírou nikterak nesouvisí. Pokud jste to vy, západní intellektuálové, ve svém relativisování při ztrátě nějakých zásadních hodnot dotáhli tak daleko, že ani nemůžete nazvat zcela zřejmou plytkou pitomost plytkou pitomostí, tak je to smutným dokumentem smrti okcidentálního ducha a jalovosti této racionální „filosofie“.

            • vittta

              Vodníku,jaké jsou konkrétně Vaše zásadní hodnoty?
              Porovnal bych je rád s těmi svými.
              Jestli je nějaký opravdu zásadní rozdíl mezi hodnotami věřícího křesťana a nevěřícího.(hulváta)

              • merlin

                Eleganci této odpovědi těžko odolat. Mrtvolu okcidentálního ducha si uschovám s dovolením do paměti, je půvabná :-)

Odvaž se, potom se uvidí

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

Logo WordPress.com

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit /  Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit /  Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit /  Změnit )

Připojování k %s