Už Kličko dokličkoval?

Napsal Baron Le Samedi

Reakcí poslanců úderné filoevropské strany UDAR Vitalije Klička je blokování vstupu do kyjevských parlamentních budov. Právě to je reakcí na dnešní (17.12.) zprávy světových agentur, že na moskevské schůzce nejvyšších představitelů Ruské federace a Ukrajiny, Janukoviče a Putina, došlo k významnému posunu ve věci vzájemné spolupráce, aniž by Ukrajina byla nucena se vůbec vyjadřovat ke své snad budoucí účasti v Celním svazu (Tamožennyj sojuz) RF a některých bývalých zemí SNS.

imagesCANY3BMG

Jak známo, kyjevský politický život je už měsíc rozeštváván placenými agenty EU a vlastně bůhvíkoho. EU se snažila za 610 milionů eur uzavřít předvstupní rozhovory s Ukrajinou, a dosáhnout i změn ve vedení státu. Zdá se, že záměr nevychází. Ruský prezident Putin totiž dnes řekl, že RF ještě letos koupí ukrajinské eurobondy za 15 miliard amerických dolarů, a zároveň oznámil, že dnem 1.ledna 2014 vstupují v platnost nové ceny v dodávkách zemního plynu ruského Gazpromu partnerskému Naftohaz Ukrajiny, a sice za cenu 268,50 USD za 1000 kubíků zemního plynu z RF.

Dosud oficiálně Ukrajina platila přes 400 dolarů za 1000 kubíků plynu, a cena, ročně zpřesňovaná, oscilovala kolem 430 USD za tisíc kubíků plynu. Ukrajina tak za posledních pět let platila za plyn z RF více, než některé ekonomiky v eurozóně. Sleva je tedy vyšší než oněch 33%, které jsou uváděny v oficiálních materiálech.

Českého čtenáře možná zaujme, že před pěti lety vyjednával za ukrajinskou vládu Tymošenkové v Moskvě český politik a tehdejší předseda české vlády Mirek Topolánek. Tymošenková nebyla pro tehdejšího předsedu ruské vlády, dnes prezidenta Putina, personou grata, už proto, že tvrdošíjně prosazovala zprostředkování koupě ruského plynu „přes prostředníky“. Kdo si na situaci z prosince 2009 pamatuje, ví, že Mirek Topolánek chtěl, v rámci své vlády, jednat „o gazu a Gaze“, a obé se mu podařilo značně problematicky. Rotoval mezi Moskvou a Kyjevem, a jak víme, byl to on, kdo Rusům předával dokumenty se vpašovanými a neodsouhlasenými ukrajinskými „ekonomickými formulkami“. Za to se těšil mimořádné přízni a péči ukrajinské premiérky Julie Tymošenkové, která soustavně porušovala vládní protokol, a s Topolánkem byla doslova téte a téte. „Jsou snad partnery nebo milenci“?, ptal se tehdejší ruský tisk. A ruský premiér Putin, kterého Mirek Topolánek familiérně nazýval Vladimír Vladimirovič, se tehdy Topolánka ptal, zda my v ČR také budeme ruský plyn i nadále nakupovat přes v Karibiku domicilované prostředníky. Jako Ukrajinci…

Čas oponou trhnul, a Julie Tymošenková dnes pobývá s trestem odnětí svobody na sedm let v ukrajinském vězení. Podle rozsudku bezdůvodně a zcela nevýhodnými smlouvami odčerpala z ukrajinské ekonomiky TISÍCE MILIARD ukrajinských hřiven. Nevíme, jaká je přesná škoda, ale víme, že v roce 2009 nabízel Gazprom odběr svého plynu „za tádžickou cenu“, což bylo 168 USD za tisíc kubíků plynu. Kyjev paní Tymošenkové ovšem tehdy raději platil TROJNÁSOBEK v amerických dolarech, a předražení zřejmě nebylo zadarmo…

Ukrajina po pěti letech vypadá ekonomicky zpustle, pokud za úspěch nevydáváme výrobu lyží Alpine a Fischer v Mukačevu. Ruská „plynová“ pomoc pomůže všem obyvatelům 45 milionového státu, a peníze do eurobondů pomohou dvaceti miliardám dolarů, které má Kyjev nastřádán ve valutových rezervách. V rezervách, z nichž by záhy krvácel, neboť „střihači kupónů“ si již za dva měsíce řeknou o 8 miliard dolarů výplat.

Rusové, v rámci řady doplňkových dohod, začnou také v ukrajinských rafineriích (například v oděsské) rafinovat vlastní ropu. Jenom v ní má jít o zakázku za 600 milionů amerických dolarů. Rusy, podle mne, vlastní cesta Ukrajiny nezajímá. Ale zcela logicky nechtějí mít cizí zbraně na Donbasu a na Krymu. Nová situace má tedy snad i svůj důležitý mírotvorný aspekt.

Čas ukáže, zda i přes poštěkávání Majdanu půjde ukrajinská karavana dále, a zda Kličkovi zůstanou jen upocené boxerské rukavice, jimiž se dnes rozhání proti úřadujícímu ukrajinskému prezidentovi, který, dost možná, nakročil ke svému znovuzvolení v roce 2015.

  1. Mejla

    To jsou zde tedy slátaniny.
    1) Ad Tatra Kopřivnice – továrna s příliš nízkým počtem vyrobených vozů stojící desítky let mimo tržní ekonomiku zaostala. Dostat se na západní trhy je vyloučené, neb tam se v terénu takřka nejezdí, a přednosti využití terénního podvozku se využívají čím dál méně i v tzv. třetím světě, včetně Ruska. Již za socialismu měli např. v LIAZu zpracovanou studii rentability na hranici 20 000 motorů ročně. Klobouk dolů před bývalým ředitelem Adamsem, že Tatru udržel tak dlouho při životě. Plkům o tom, jak Tatra byla světová třída a konkurovala značkám jako Scania atd. se lze jen smát. Na silnici je Tatra takřka nepoužitelná. Rallye Dakar světové automobilky nezajímá, je to show pro amatéry a proto to byla i výkladní skříň socialistických automobilek Kamaz a Tatra, které „vítězily“ nad sériovými doprovodnými vozidly.
    2) Putin je určitě lepší než Jelcin, ale nic to nemění na tom, že bolševické Rusko zdecimovalo Ukrajinu populačně i hospodářsky. Scénář byl stejný všude, od Baltských zemí přes Ukrajinu až po Kavkaz a Afghánistán – okupace, genocida, náhrada původního obyvatelstva. Ovšem nyní se to Rusákům začíná vracet – mají armádu i zemi plnou muslimů, kteří se rychle množí a na rozdíl od klesajícího počtu Rusů nedegenerují po alkoholu.

    • embecko

      To neni pravda, Mejlo, tatrovka mela v Rusku naruc otevreno do okamziku, kdy se zacala privatizovat a fondy v ni zacaly stridat management, takze uplne ochrnula nejen vyroba, ale jakekoliv obchodni kontakty. Tomu, co se do Ruska vyvezlo, chybelo jakekoliv zazemi (garance, slozitejsi opravy atd.) takze Rusove samozrejme ochladli. Navic zacalo delat vedeni problemy obchodnikum a domnivalo se, ze se napakuje samo, takze pri prodeji se hazely klacky pod nohy, menily ceny a smouvy, slibene zbozi nebylo pripraveno k expedici ci bylo zamerne expedovano s chybnymi papiry.
      Tarta byla do Ruska (a zprostredkovane na dalsi ruske trhy!) optimalni auto, mistni je znali, bylo malo poruchove a kdyz uz, dovedli si je opravit. Tatrovka byla vedena k utlumu nekdy od roku 1993, zpocatku vlastni nenanzranosti a kdyz se ukazalo, ze na jejim utlumu je zajem, tak se management pridal automaticky. Tem stacilo na vlastni osobu (firmu) prodat par tatrovek ruskym kamaradum a meli do konce zivota vydelano, nejaky podnik je uz nezajimal.

      • brtnikvbrlohu

        Na Sibiři byla Tatra pojem – dokonce si jednu postavili na sokl jako pomník, ale kde ty loňské sněhy jsou :) a vůbec – ví se že stará dobrá V3S ka je do dneška průchodností v terénu nepřekonaná?
        Napadá mne – Mejla je vlastně překlep od Mejlky :)

    • vittta

      To je minimálně úsměvné.
      Bolševické Rusko decimovalo Ukrajinu.
      A tedy-jak na tom byla Ukrajina před r.1917?
      Nepřímo se zdá,že celkem velice dobře,když je pak decimovali..jo,Rusáci,píšeš to tam,jako by Rusáci bylo to samé,co bolševici….

      A dovolím si ještě podotknout,že terenní auta se nevyrábějí proto,že jsou někde špatné silnice,ale proto,že „pracují“ především na stavbách všecho druhu či v místech nesnadných přístupů,třeba na práci v lese.
      Ano,skutečně Mejlo,varianty,které se montovaly na vůz Tatra (valníky,jeřáby,plošiny,nakladače, apod.) se k běžnému provozu na silnicích nepoužívají-nebo minimálně.

Odvaž se, potom se uvidí

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

Logo WordPress.com

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit /  Změnit )

Google photo

Komentujete pomocí vašeho Google účtu. Odhlásit /  Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit /  Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit /  Změnit )

Připojování k %s