Vánočka ze šesti pramenů a dvě mozkové hemisféry

Jsou zhruba tři způsoby, jakými tuto činnost zvládnete:

1.  Díváte se na video a opakujete to, co vidíte. Dokázali jste přepnout mozek z obvyklého slovního režimu, ve kterém jsme učeni pracovat, do režimu intuitivního, prostorového.

2. Potřebujete si slovně definovat úkony, které děláte. Zjistíte, že se opakují stále dva postupy, jednou zprava, podruhé zleva, a říkáte si tedy: „Druhý pramen zprava nahoru doleva, první pramen zleva doprostřed.“ A obráceně: „Druhý pramen zleva nahoru doleva, první pramen zprava doprostřed.“

Při tomto postupu jste zapojili mozek v obou režimech, spolupracují obě mozkové hemisféry, navzájem si pomáhají. Je to proto, že slova jen napovídají, neoznačují úplně všechno, co děláte.

3. Pokud byste chtěli slovně vyjádřit úplně přesně všechno, co děláte, a nezapojovat vůbec svou intuitivní, prostorovou a vztahovou část mozku, zjistíte, že to často nejde, nebo že slovní vyjádření je nedokonalé, nepřehledné, nesrozumitelné. Museli byste si říkat: „Druhý pramen zprava nahoru doleva, ale ještě nadzvednout první pramen zleva a podsunout ho pod něj (překřížit je). První pramen zleva doprostřed mezi ty prameny, co se s nimi zrovna nepohybuje, a tak, aby byl tento pramen nahoře nad druhým zprava.“ A obráceně:  „Druhý pramen zleva nahoru doprava, ale ještě nadzvednout první pramen zprava a podsunout ho pod něj (překřížit je). První pramen zprava doprostřed mezi ty prameny, co se s nimi zrovna nepohybuje, a tak, aby byl tento pramen nahoře nad druhým zleva.“

Je těžké to přijmout, ale je to fakt – všechno slovy vyjádřit nelze. Pro některé lidi je obzvlášť obtížné něco takového připustit. Svět je pro ně převoditelný na slova a čísla – vždyť co by mohlo být slovy a čísly nevyjádřitelné? Naštěstí jsou i jiní a díky jim existují takové věci, jako umění. A možná i jiné.

***

Zajímavé je, že malé holčičky dokážou plést suverénně z šesti pramenů bužírky či provázku copánek. Několikrát jsem se s tím setkala. Hrají si tak, nikdo je to zvlášť neučil, jen to prostě jedna od druhé odkoukaly. Určitě si při tom neříkají ty složité slovní pomůcky, které potřebujeme my dospělí. Školní výuka potom ale udělá své a holčičky to odnaučí. Je totiž zaměřená na preferování výlučně levé mozkové hemisféry.

48 comments

  1. Kamil Mudra

    Osobně by pro mne byl nejschůdnější přístup těch malých holčiček. Ale asi bych si to musel pustit víckrát za sebou a nebo třeba jen jednou, ale zpomaleně. Na první KUK mám pocit že mi něco uniklo a dodatečný slovní popis mi ten pocit ještě posílil.
    :-)

  2. Janika

    Tak vidíte, Kamile, a zrovna Vás bych byla tipovala jako výrazného představitele uživatelů levé hemisféry :-). To je vidět, jak se člověk splete.

    Jinak je toho na internetu o hemisférách plno, namátkou tohle, tam se mi líbí to rozlišení na milovníky psů a koček:
    LEVÁ STRANA
    Jste orientováni na výsledek, schopní organizátoři. Ti co používají více levou stranu mozku, jsou kritičtí myslitelé.
    Čtete raději vsedě.
    Plánujete – vše provádíte v určitém pořadí nejraději podle seznamu
    Racionální – pocity vám nestojí v cestě při rozhodování.
    Logičtí – kvalifikovaní na matematiku nebo přírodní vědy
    Přesní – vše máte dobře zdokumentováno a rádi čtete pokyny a návody.
    Realističtí – pro čtení preferujete reálné příběhy, nemáte rádi sci-fi
    Kritici muziky – preferujete klasickou hudbu.
    Milujete psy.
    PRAVÁ STRANA
    Čtete raději vleže.
    Jste impulsivní – většinu věcí raději děláte spontánně, čas pro vás není důležitý.
    Emocionální – máte tendenci o všem přemýšlet, ale hůře udržíte svoje pocity a emoce na uzdě
    Kreativní – jste šikovní na sporty, rádi malujete a posloucháte muziku.
    Na lidech je vám bližší psychika, duševno – zajímáte se o nevysvětlitelné a tajemné příběhy.
    Hudba – preferujete rock a dokážete studovat u muziky či televize.
    Máte spíš raději kočky.

    • Kamil Mudra

      Hmm… Řekl bych že se mi ty dvě hemisféry nějak „namixovaly“. Že by to bylo tím že jsem v prenatálním stavu obdržel „šlupku“ elektrickým proudem? Prý jsem se pak dva dny nehýbal. :-)

      • Janika

        Právě namixování je ideální, Kamile, o to jde se to naučit, aby vědomě spolupracovaly oba režimy, kterých je lidský mozek schopen. Tím elektrickým proudem to nebude, je to věc výcviku a v tomhle by měli mít všichni lidé potenciální možnosti stejné.

    • vonrammstein

      Jsem pravá strana, až na ty kočky. Ale to víme všichni. Míval jsem dlouhé vlasy a občas jsem si pletl cop. Stačí to vynásobit dvěma. No to stačí čtvrtina libovolné hemisféry.

      • Janika

        Tomu nerozumím, vonrammsteine, co stačí vynásobit dvěma? Jako ty prameny copu? S každým dalším pramenem se postup převrací do jiné roviny.

  3. taras2

    Maminka pekla třípatrovou, jak to ale dělala, to nevím, nedával jsem pozor a nejsem holčička. Že by dole byly ty nejsilnější prameny a směrem nahoru do pater ubývaly na průměru? Nebo na počtu?

    • Janika

      Správně si to pamatuješ, normálně prameny 4.3,2, jenže tahle vánočka se často rozleze, ta patra spadávají, mně vždycky. I když tam dám špejle. Tahle se nerozleze a v tom je právě ten vtip.
      Mimochodem, takhle se prý plete taky pomlázka. Tak doporučuju se to naučit :-).

      • taras2

        Pomlázku jsem nikdy neplet, násilí se mi hnusí.
        Mámě se nikdy nerozlezla, byla zlatohnědá, lesklá a strašlivě dobrá. Některé věci jsou nenávratně ztraceny.

        • Janika

          Mojí mamince se taky nikdy nerozlezla a byla taky strašlivě dobrá. Jenže mě to nenaučila, ani mě to tenkrát nezajímalo. Tak se snažím až teď se to sama naučit. Už jsem přišla na pár vychytávek, ale jelikož na tomto blogu je většina mužů, tak s tím neuspěju, natož aby mi někdo poradil. Abych sem tu vánočku propašovala, tak to musím zaobalit do mozkových hemisfér…

          Za pomlázku máš kladný bod, taky se mi to hnusí.

            • Janika

              Jsi hrdina, Tarasi. Tohle by se málokdo odvážil udělat a samozřejmě je to na místě. Při představě, že mě někdo bude při návštěvě restaurace kádrovat a to v jakémkoliv smyslu, až mrazí. Pak už jenom bojůvky holých lebek na ulicích lovící po ulicích jinak smýšlející.
              Čekala jsem ale jinačí rozruch v diskuzi pod článkem, zvlášť tam v tom prostředí. Ani ti moc nenadávají, nějaký křečovitý trouba „Novák“ a jinak nic moc. Myslím, že hodně lidí s tímto tvým krokem mlčky sympatizuje.

              • taras2

                Tak ono je tam husto, potvrzuje se, že největší pravičáci jsou agresivní nadávací hovada a zároveň mají děsivý deficit v inteligenci, nejsou schopni pochopit i jednoduché záležitosti. A tohle se cítí jako nová vedoucí síla…

                • brtnikvbrlohu

                  Tarasi – Jsou správní pravičáci prostě exaktním důkazem že papírová inteligence se nerovná sociální inteligenci ! – oni jsou z hlediska sociální inteligence na úrovni hluboké idiocie.
                  Já pletu vánočku 4 – 3 – 2 , ale zkusím spodek ze šesti – i když jsem to nezkoušel tak v tom nevidím problém – musí to jít i z 5 – dole :)

                  • taras2

                    Že jsou se sociální inteligencí na štíru, pravičáci, to je známý. Ale na tom Psu prokazují těžký deficity i v inteligenci obecné. Vytelil se tam i Brezina a hysterčí o tom, že ny mě bude plivat keňarem z paty vytažený. Je to Mařena.

                    Já mám někde zabordelenej sešit receptů po mamince. Najdu to, nastuduju vánočku a pak vám natrhnu sáčko.

                    • Janika

                      Nechci pochybovat o tvých kuchařských kvalitách, ale pokud zvládneš vánočku, tak jsi king. To je fakt špička v kuchyni, řekla bych, a nejde o to pletení.

  4. Kamil Mudra

    Pomlázka je od slova pomladit, proto také nemá být z nějaké mrtvé bužírky, nýbrž z čerstvých vrbových proutků, symbolizujících pružnost a ohebnost, která je děvčeti jemným a symbolickým pošleháním předávána. Tak to také bylo vnímáno i praktikováno v jedné z vesnic ve které jsem během svého dětství bydlel. Holky se před námi schovávaly, číhaly na nás s kýblema vody ale všechny chtěly být vyšlehány. Také to žádnou nebolelo a užilo se při tom spousta legrace. Zvláště po ránu, když se nám podařilo některou ještě zastihnout spoře oděnou v posteli. Tehdy mne to bavilo a účastnil jsem se rád.
    Pak jsme se přestěhovali a já se nestačil divit když jsem viděl z čeho si místní kluci vyráběli ty mrskací nástroje, nesloužící k ničemu jinému než k tomu výprasku, do kterého i vkládali sílu. Když jsem se jim snažil vysvětlit o co jde, koukali na mě jako na blázna. Inu jiný kraj – jiný mrav. To mne nebavilo a neúčastnil jsem se. Co jsem ale nechápal bylo to, že i za těchto podmínek místní holky, byť se rovněž bránily a schovávaly přesto chtěly být vymrskány. A moji až demonstrativní neúčast vnímaly spíše negativně.

    • taras2

      Stádní pud je mocný, Kamile, „všechny mají jelita, tak já je chci taky, abych se nelišila“. Co se týká toho mlácení, tak lidovost často přechází do hovadnosti, to je známý, zvlášť když v tom účinkuje i chlast.

      • Astr

        Mohu potvrdit Tarasi
        Sice uz je to par desetileti jeste pred vasim Sametem jsem v Oesterrreichu zazil to co se tam nazyva KRAMPUS
        Surove mlaceni zadna jemna pomlazka. Tehdy jsem Rakusakum po prve rekl ze jsou to burani a ne nadarmo se jim rikalo Kastani !

      • Janika

        Ano, to je pravda, je to stádní chování, a já tu hru z tohoto důvodu také někdy hraji.

      • dixi

        Mám stejnou zkušenost,ovšem jako děvče.Na moravě veselé polévání vodou, honičky ,házení do potoka, byl-li, nebyl-li tedy vana s vodou,voňavky, smích.Po přestěhování do severních čech ,surový výprask, měla jsem jelita.Další rok jsem je k sobě nepustila. Tradice,netradice .

  5. Astr

    Zdravim Janiko :-)
    Vánočka ze šesti pramenů a dvě mozkové hemisféry
    Aby jich nebylo malo pridam jeste hemisferu jizni a severni
    Coby dalsi odlisne byt jen magneticke poly
    Co tez v zivote cloveka hraji svoji roli
    Chci se Vam zasmodrchat do Vaseho vanockoveho pleteni
    co s tim 2 hemisfery umi a k jakemu dochazi skrzeva mozkovnu zkresleni
    Zacnu od Vasi posledni vety:-)
    Je těžké to přijmout, ale je to fakt – všechno slovy vyjádřit nelze. Pro některé lidi je obzvlášť obtížné něco takového připustit. Svět je pro ně převoditelný na slova a čísla – vždyť co by mohlo být slovy a čísly nevyjádřitelné? Naštěstí jsou i jiní a díky jim existují takové věci, jako umění. A možná i jiné.
    Na rozdil od Vaseho politruka velmi moudreho to kluka
    co jako jediny prekladat me vety do jemu srozumitelneho jazyka umi,
    az pisatel se divi a v pochybnostech na to zira
    Vy nic takoveho jste nepredvedla
    a proto k odpovedi na vanocku pletenou
    dvema hemisferami spletenou
    k odpovedi jste me svedla 

    Dovolim si napred Vas slovni popis pleteni rozebrat
    A az pak se ke spanku odebrat 

    Jsem podobne jako pan Mudra ta druha hemisfera navic umocneno hemisferou jizni ho krize
    co je protipolem Polarky a pro nekoho duvodem jit do valky.
    Jinak Janiko presne dle Vaseho popisu Prave strany:-
    PRAVÁ STRANA
    Čtete raději vleže.
    Jste impulsivní – většinu věcí raději děláte spontánně, čas pro vás není důležitý.
    Emocionální – máte tendenci o všem přemýšlet, ale hůře udržíte svoje pocity a emoce na uzdě
    Kreativní – jste šikovní na sporty, rádi malujete a posloucháte muziku.
    Na lidech je vám bližší psychika, duševno – zajímáte se o nevysvětlitelné a tajemné příběhy.
    Hudba – preferujete rock a dokážete studovat u muziky či televize.
    Zde jen ze cim starsi tim vic klasika. I kdyz stale stary jazz , viz odkaz na webu 
    I tak kocka sedi a pokud mate zajem nahlednete na blog jak na navstevu hledi
    http://astrlive.blogspot.com.au/
    Kdyz jde o slovni popis souhlas jen ta vanocka je priklad srandovni a hravy
    Jsou jine pocity ktere tezko vyjadrit slovy , horsi nez pocit vdovy
    Co do nebe s laskou svoji neodesla a marne hleda zivot novy.

    Janiko vanocka a detska schopnost ji uplect je vice nez o hemisferach o detskeho mysleni sferach
    Dovolte mi Vas slovni popis zjednodusit a mene na hemisferu busit

    S odvolanim na video zaznam si dovolim vynechat nedulezite prvni 2 ukony pleteni a sdelit ze se jedna jen o ty 2 nasledujici ktere se neustale opakuji a tvori design pletence a jeho image.
    Dovolim si pouzit jako voditko cifernik hodin, nebo treba i orloje.
    Zakladni poloha na plose ciferniku
    Po prvnich 2 nedulezitych startovnich tazich je starovni poloha pletenu na ciselniku v poloze nahore 10hodin a 2hodiny
    dole hodin 8 a 7 5 a 4
    rikejte tomu krok 1 a 2 nebo krok lichy a sudy ci levy a pravy.
    1 krok =
    z cisla 4 se presouva na 10 a pres to se poklada 10 do polohy 5( z puvodni 5 se tim stava 4)
    2 krok=
    Z cisla 8 pohyb na cislo 2 a soucasne pres to z 2 do polohy 7 ( z puvodni 7 se tim stava 8)

    Tyto 2 kroky se neustale opakuji podle potreby delky vanocky (pomlazky)
    Finito 
    ===============================
    Janiko verim ze si muj popis vysvetlite a pochopite jak byl napsan a nebudete mu prikladat zadny jiny skryty vyznam jak cini vas politruk s nekterymi komentari od Astra 

    Preji hezky weekend 

    • Janika

      To jste mi udělal radost, Astře. Ten nápad s ciferníkem je výborný, moc se mi líbí. Souzní daleko víc s pravou hemisférou, ve které není nutné všechno vyjadřovat slovy.
      Také děkuji za odkaz na blog, kdysi jsem ho už viděla, ale pak se mi někam ztratil. Ráda se podívám, co píšete. Kočka je nádherná :-).

    • Kamil Mudra

      Jo,jo… Sledovat šikovné lidské ruce – to je zážitek:

      ale popsat to – mnohdy nemožné.
      Předpokládám, Astře, že tady byste s ciferníkem nevystačil ani kdybyste ho rozepsal po vteřinách :-)

      • Astr

        Pane Mudra, pravdu dite,
        ze popsat to – mnohdy nemožné
        a Vase video jen potvrzuje ze slovo ma sve hranice byt se snazi nejvice,:-)

        Malovani z videa na sklo do pisecneho prachu a kumst obecne slovy nejde popsat
        jakoz ani opacne z obrazu nelze psana slova dostat
        Vse ma sve meze, proto take slovy vse popsat nelze.
        Spickovy kumst umi vyvolat dojem az tak mocny ze ze jmena kumstyre stane se pojem
        stejne tak mistr spisovatel ktery to genialne napise , do duse ctenare navzdy se zapise

        Slovo je zvuk a casto velmi jednoduchy v porovani s pisni s obrazem
        ty jsou odrazem duse a v porovnani s tou, slova zni suse.

  6. mistralius

    Ahoj Janiko

    osobně se chci nadále živit pletením košíků (kurz stojí asi pět stovek), takže mi může být tvoje video ilustrativní

    • Janika

      Mistrale, živit se pletením košíků je nádherné. Něco vyrábět vlastníma rukama, to je opravdový život. Bez ohledu na to, kolik to vynáší.
      Prodáváš taky po internetu? Mít originální výrobky ve vlastním internetovém obchodě, to je zaručený úspěch :-).

      • mistralius

        No zatím to neumím, protože na kurzu se nesešlo dost lidí, aby zaplatili lektorku. Vlastně jsem tam přišel jen já. Ale nevzdávám to!

        • Janika

          Aha, tak já jsem myslela, že je to zavedená živnost. Tak až se to naučíš, tak se nabízím jako prodejkyně na trhu. To byl vždycky můj sen, prodávat na trhu :-).

          • mistralius

            moje zavedená živnost se týká něčeho jiného. Jsem sice příznivcem pořekadla „ševče, drž se svého kopyta“, ale toto by byla doplňková činnost, takový Odštěpný závod.

            Samozřejmě Ti dám vědět, až bude první výrobek hotov !

  7. BARON LE SAMEDI

    řekl bych, milá Janiko, že to moc komplikujete. Chce to cvik. Toť vše, a jisté nadání. Jako toto:http://vimeo.com/85016760 Přirozeně, lidská řeč je nedokonalá, a tanec jí nepopíšete, stejně tak nepopíšete slovo od slova chirurgickou operaci. Je to o nedokonalosti lexika gramatiky a jazyka vůbec. Napodobovat umíme déle, než formulovat myšlenky.

    • BARON LE SAMEDI

      no a tento pár se tímto tancem živí déle, než 25 let. A někdo se zase živí pletením vánoček, a havran novokaledonský, jak by Vám napsal merlin, dokáže realizovat osm postupných paměťových operací, aby se dostal ke kousku masa.. :-)))

    • Janika

      Barone, ti dva na videu mě naprosto uchvátili a shlédla jsem to celé se zatajeným dechem. Líbili se mi i stylem vzhledu a oblečení, ta bílá krajková halenka, to je úplný sen, prostě celé paráda. To druhé video z dalšího komentáře už mě tak nezaujalo.

      Co se týká mého komplikování jednoduchých věcí, tak umíte třeba arabské písmo? Nebo kreslit? Nebo jezdit na kolečkových bruslích? Pokud něco z takových činností neumíte a budete se to chtít naučit, tak zjistíte, že je to doslova „bolestivé“. Zejména začátky učení se psaní, řízení auta, plavání a řady dalších činností jsou nesmírně obtížné a pro ty, co to ovládají, je ta obtížnost nepochopitelná. Přitom jde vlastně jen o osvojení si několika dovedností, a pak už to jde samo. Týká se to mnoha lidských činností. Snažila jsem se to vypozorovat na tomhle žertovném příkládku, nic víc a nic míň :-).

  8. BARON LE SAMEDI

    :-)) Myslím, Janiko, že i zdatné kuchařky pletou tři + tři prameny. Mně se to video líbí. Chtělo by to zpomalit, možná rozfázovat. Je to jako s tím plaváním: když se učíte v bazénu v Čechách, jde to hůře, než na Jadranu, kde Vás nadnáší salinita moře.

    • Kamil Mudra

      A o čem měl ten článek být, Astře? Nějak si nic nevybavuji.

      • Astr

        Pane Mudra
        Mel jsem dojem ze vanocka nebyl posledni clanek ze se nad tim objevil dalsi clanek ? ano-ne -ano-ne ?Marne patram v obou hemisferach a stale nic.
        Ale mozna me uz pamet klame,
        coz se mym hemisferam obcas i stane :-(
        Dokonce jsem si nekterou z hemisfer nebo snad obe , otestoval a ke svemu vlastnimu prekvapeni z 10 otazek zadna chyba.odpoved. :-)
        Asi byly pro me site na miru, i kdyz nejradeji mam ty z Vesmiru.
        Pry otazky z logiky, coz je ma slabina jak sam dobre vite, neb se mi jiz nejednou stalo,
        ze co se jevi jako logicke nekterym lidem v Ceske kotline, tak to me nejednou naopak:-(
        Zkuste si sam jak odbornici vanocku logiky upletli, aby do ni zkousene zapletli :-)
        Zlomoslovnetvorne vymyslene konstrukce na blbe dedukce.
        http://edenik.elka.cz/otestujte-sve-logicke-mysleni/
        Jinak se nam tu uz viditelne krati dny. Sice muzete rict ze logicke, ale ja rikam ze nespravedlive!
        Ano take logika veci
        delsi dny patri k jaru preci :-)

        • Kamil Mudra

          Tak to jste lepší než já, Astře. Měl jsem dvě chyby. Nevím nakolik jsem silný v logice ale za to znám svou jistou slabinu: Jakmile na cokoli dostanu časový limit – okamžitě znervózním. A to i v případě kdy se mi jeví jako plně postačující. Tohle mne pronásleduje co pamatuji. Když je něco časově limitováno tak – pokud mohu – jdu od toho. I když jde třeba jen o blbou počítačovou hru, tak takovou nehraji. V tomto případě jsem se tedy „překonal“ už jenom tím že jsem do toho šel. :-)

          Z toho lze logicky odvodit že mne, naopak, naše prodlužování dnů těší, nezávisle na tom zda je to spravedlivé či nikoli. :-))

          • dixi

            Tak to já měla pouze 6,nebo 7, vezmu-li v potaz jezevce. O těch se v následné debatě dohadovali mnozí,dospěla jsem k názoru,že ano i ne by mohlo být správně. Logiku mne nikdo neučil, brala jsem selský rozum. Jak vidno, nestačilo to. Diskuze dole mi dala nahlédnout, že čistá logika a selský rozum se zřejmě občas míjejí :-)

            • dixi

              Pravdou je, že matematika, kromě běžného počítání, nutného k životu ,byla a je pro mne velká neznámá.

            • Janika

              Tak jste mě taky zlákali, mám 8. Taky jezevci, samozřejmě…
              Jinak souhlas s Kamilem – časová tíseň mě úplně paralizuje. A to úplně ve všem. Třeba i ve spánku – když vím, že musím vstát v určitou hodinu, tak nemůžu usnout celou noc.

  9. Astr

    Jeste jak se plete ze
    3-4-5-6-7-8-9 pramenu :-)

    ani netreba umet anglicky !