Prohlášení Viktora Janukoviče k událostem na Ukrajině

Přeložil Kamil Mudra, převzato odtud.

Vážení spoluobčané!

Prošli jsme různými zkouškami. Dnes ale stojíme snad před nejtěžší. Přišel problém – zemřeli lidé. A to je největší tragédie a bolest pro každého z nás. Nicméně i toto musíme společně přežít a překonat.

Od samého počátku konfliktu jsem volal po dialogu, jako kategorický odpůrce silových řešení a hlavně krveprolití. Je to můj životní princip – ani jedna vláda nestojí co jen za kapku prolité krve kvůli ní. Právě tímto principem jsem se řídil v roce 2004, kdy jsem zastavil své příznivce od násilí vůči podporovatelům svého oponenta. Proto jsem také v tomto konfliktu vsadil na dialog. Bůh dal člověku jazyk na to, aby mohl najít společnou řeč s druhým člověkem.

Musím říct, že jistý dialog proběhl. Udělili jsme dvě amnestie – první po prosincových událostech a druhá vstoupila v platnost 17. února. Opoziční lídři potřebovali už na další den, 18. února povolat radikální část majdanu na ozbrojený boj. Opozice nejen že nepočkala na zahájení zasedání parlamentu, na kterém se měly odhlasovat zákony, které by změnily Ukrajinu, ale oni – naopak – zablokovali národní radu, nedajíce jí možnost přijmout tyto změny. Požadovali okamžité předání veškeré moci opozici. Nemaje na to mandát národa, nezákonným způsobem v rozporu ústavou Ukrajiny, tito, dovolím si říci politici, se uchylují k pogromům, žhářství a vraždění, pokoušejí se uchopit moc. Opoziční lídři ignorovali základní princip demokracie – výkonná moc se nevolí v ulicích a na náměstích, ale ve volebních místnostech. Nejednou jsem jim říkal – za chvíli jsou volby. Pokud vám národ vyjádří důvěru – budete ve vládě. Pokud ne, nebudete vládnout. Ale jedno i druhé musí projít zákonně, tak, jak říká ústava Ukrajiny.

Hranici překročili když vyzývali lidi do zbraně. A to je do očí bijící porušení zákona. A porušitelé zákona musí stát před soudem, který určí jejich míru trestu. To není můj rozmar, ale moje povinnost jako garanta ústavy – zajistit mír v zemi, klid obyvatel a spravedlnost ve vztahu ke každému.

Na základě tohoto, ještě jednou vyzývám lídry opozice, kteří tvrdí že se snaží o mírové řešení, aby se ihned distancovali od těch radikálních sil, které provokují krveprolití a srážky s policií. Nebo, v případě že neodejdou – přiznat, že podporují radikály. A pak s nimi bude jiný rozhovor.

Řeknu upřímně, dostávám rady, které se mě snaží přesvědčit, uchýlit se k tvrdším variantám – použití síly. Ale já jsem vždy považoval použití síly za chybný přístup. Je i lepší a efektivnější způsob – najít společnou řeč. Jít na kompromis. Dohodnout se. Říkal jsem už ne jednou, že v takovém případě ztratí vláda. Ztratí i opozice. Ale vyhraje Ukrajina.

Důrazně jsem žádal zdržet se radikálních kroků. Ale neposlouchali mě. Opakuji a vyzývám OAT. Ještě není pozdě na slyšení. Ještě není pozdě zastavit konflikt. Ano, mrtvé už nevrátíme. Ano, my jsme už zaplatili vysokou cenu za ambice těch, kteří se tlačí vládnout. Ale aby cena nebyla ještě vyšší, drazí spoluobčané – mějte rozum! Je třeba si sednout za jednací stůl a zachránit Ukrajinu. Protože budoucí generace nám neodpustí, pokud jim zničíme zemi, ta musí patřit jim – našim potomkům.

Drazí spoluobčané! Drazí lidé, kteří jste ztratili rodiny a blízké v tomto hloupém konfliktu, dovolte mi vyjádřit upřímnou soustrast. Vím, že slova žalu nepomohou. Chápu, jaká strašná tragédie vás postihla. Chci ale, abyste vy cítili v této chvíli moji podporu a mou upřímnou lítost.

Teď všichni musíme uznat jedno – i nejsilnější odpor skončí. A Ukrajina by měla zůstat navždy. To je náš úkol. A to je i náš hlavní cíl.

 

 

Advertisements

99 comments

  1. Janika

    Děkuji, Kamile, za překlad. Váhala jsem se zveřejněním, protože opravdu nejsem obdivovatelkou tohoto pána a z jeho projevu mám rozporuplné pocity. Ale protože naše média nás informují zásadně jednostranně, považovala jsem za správné dát hlas i tomu, na koho se vrhají. A také si myslím, vzhledem k tomu, že já osobně jsem si ten projev přečetla se zájmem, že bude zajímat i jiné.

    • Kamil Mudra

      Já jsem to, Janiko, překládal ze slovenštiny, tak že to bylo velice snadné :-)

  2. Bavor V.

    Zatím, co na Ukrajině zlí policisté vraždí pokojné demonstranty, v Austrálii jsou na podobné osoby velice přívětiví

    • Janika

      No to je paráda, pane Bavore, díky :-). Ale vždyť takhle je to správně, od toho policie je, aby chránila majetek i pokojné občany. A hned na začátku.

      • merlin

        včera někdo celkem vtipně poznamel na om ´(byla to reakce na trolly tak to dnes už nemůžu najít, asi smazané i s nimi) ,,Pojďte zkusit státní převrat ve španělsku, Policie po nás bude házat rajčata,,.

  3. merlin

    Tohle je zajímavá článek, mimo jiné tím, že je v týdnu
    Proč to tedy policie neudělá?
    Nikdo neví, co dělat. Celá řada policistů také nepodporuje současný režim a prezidenta Janukovyče. Oni tam stojí, protože je to jejich zaměstnání, protože jsou vlastenci a to, co se děje, je pro Ukrajinu špatné. Oni brání svou zem. Stojí proti nim lidé, kteří tomu kolikrát vůbec nerozumí. A vraždí se navzájem.
    Jaké je řešení?
    Jediné řešení je občanská válka. Teď už se spolu v míru nedomluví. Až vypukne válka a zavraždí se mnoho lidí, tak si ti mocní sednou za stůl a nějak si to rozdělí. Janukovyč přece Kličkovi nabízel pozici premiéra, ale to on nechtěl. Tak co chce? Chce celou vládu.
    Chtějí Ukrajinci, aby jim pomohla Evropská unie, nebo jsou rádi, že se do toho neplete?
    Někdo by chtěl, aby pomohla, druzí zase chtějí, aby jim pomohlo Rusko. Velká část se upíná k Rusku, ale pak zase televize říká, že tam ruští vojáci jsou, ale nejsou uniformovaní. To však může být také lež. Když vypukne válka a zasáhne Evropská unie, tak bude muset reagovat i Rusko. A z toho se vyvine akorát světová válka.
    Vůdce opozice Vitalij Kličko má podporu demonstrantů, nebo se do čela instaloval sám?
    Osobně jsem Klička měl rád, když byl boxer. Měl jsem ho rád jako sportovce, který reprezentoval Ukrajinu. Byl jsem na něj hrdý. Ale když odešel do politiky… Podle mě je to blbec. On propaguje alkoholismus. Říká populistické nesmysly. Ani Američani s ním nechtějí jednat. Mnoho lidí ho vůbec nepodporuje. Na Majdan chodí celá řada lidí jenom proto, aby zažila adrenalin. Lákají je tam na koncerty, chodí tam slavné „hvězdy“, zpěvačky…
    http://www.tyden.cz/rubriky/domaci/byvaly-ukrajinsky-vojak-kdyby-policie-chtela-za-dve-hodiny-je-po-majdanu_298869.html#.Uwb1HWJ5OTU

    • vittta

      To je to,co jsem tady kdysi psal.
      Nikdo nic neví-ani my tady.
      Tehdy byly dva tábory,antikomunističtí blbečci viděli všude (kdovíproč) Putina,typy co chodí sem viděli spíše nějakou lotrovinu z USA či EU.
      Dneska už raději nikdo nic neříká,situace na Ukrajině je silně nepřehledná.(antikomunistům Putin zůstal)

      Já jsem v takových případech příznivce klasické varianty,osvědčené v historii lidstva.
      Všechny strany mají nějaké své zájmy-ale vzhledem k tomu,že politici v USA a EU jsou naivní úplně stejně,jako běžní žvanilové v hospodě a v Rusku to nebude o moc lepší,tak každý dělá nějaké blbosti a má své naivní představy.
      Provokatéry mohou klidně platit ukrajinští boháči,protože chtějí politickou moc-a vlastně si dělají z politků Ruska,EU i USA legraci,lžou jim a dožadují se jejich podpory a slibují jim různé prebendy.
      V podstatě jde o to,že nová vláda MUSÍ vzejít z voleb,není prakticky možné jen tak převzít moc,to by se Ukrajina ocitla v izolaci.
      Ani bych se nedivil,kdyby si to myslitelé jako Kličko vůbec nepřipouštěli a fakt si mysleli,že pár tisíc extrémistů je dosadí do vlády v tak obrovské zemi.
      Volby budou-i kdyby byla občanská válka.
      Jde jen o to,jak bude kdo vypadat,dá se totiž předpokládat,že Janukovič by ve volbách ještě dneska vyhrál.
      Po válce možná už ne(jenže po válce by nevyhrála ani tahle „opozice“)-ale jak já jsem to sledoval,tak to dělal hodně dobře.
      Nechal mlátit svoje silové složky a nic moc nedělal,což zřejmě tu opozici vytáčelo do extrému.
      Je úplně jedno,co ukazují světové agentury a jak žvaní,že odstřelovači se trefují do červených křížů-volby totiž nebudou v USA,Rusku ani v EU ale na Ukrajině-a tam lidé budou vědět o skutečnosti o dost více.

      A zde se dostávám k tomu,co jste psala.
      Nikdo si s tím neví rady.
      Ani na Ukrajině,ani jinde,podřadní politici,vhodní leda do mírových časů,kdy jim stačí mlácení prázdné slámy čumí jak telata,ve střetu s realitou se jejich neschopnost a ubohost stává velice zjevnou.
      Dělají jen to,co umí,plkají v médiích svoje výblitky a na realitu nejsou schopní zareagovat.
      Ochromeni jsou i alternativci,od nich také není nic slyšet-jsou úplně stejně blbí,jak mainsream.

      Až to tam skončí-tak se vše vrátí dostarých kolejí,všichni budou po bitvě generály,objeví se klasicky Židé,což lidi uklidní,protože vinník bude znám a za rok si na to nikdo ani nevzpomene…
      A hroby….zarostou travou.

      • Kamil Mudra

        No… Vezmu to odzadu. Po celou dobu Ukrajinského konfliktu jsem při svém projíždění internetu nenarazil na žádnou zmínku o Židech – až teď poprvé od vás. Proto nepředpokládám (jistě že se mohu mýlit) že by v brzké budoucnosti někdo touhle kartou začal hrát. Ani mne nenapadá k čemu by mu to bylo dobré.

        Až to tam skončí, jako první asi přijde na přetřes otázka rozdělení Ukrajiny. A můžeme si být jisti, že plkající politici jako telata čumnět nebudou. Každý ve shodě se svými zájmy (nebo instrukcemi) bude velmi dobře vědět co plkat má.

        Alternativci nic plkat nemusí, stačí že jsou v ulicích a dělají to co se od nich očekává. Oni už to ti „kompetentní“ odplkají za ně až přijde jejich čas. To že si „s tím nikdo neví rady“ je jen zdání navenek. Osobně si myslím že jsou lidé kteří to vědí až příliš dobře.

        Paradoxně je velmi pravděpodobné že většina ukrajinských obyvatel nebude o skutečnosti vědět více než světové agentury (co z toho a jak uveřejní je jiná věc) protože většina z nich nepoužívá internet a jsou odkázáni na informace typu „jedna paní povídala“, v lepším (nebo horším?) případě na místní média, která budou informovat ve shodě s požadavky silnějšího – tedy tendenčně.
        Ale souhlasím s vámi že volby musí proběhnout na Ukrajině a nikde jinde, je tedy otázkou jak se tato omezená informovanost projeví.

        A také s vámi souhlasím v tom, že Janukovič dělal dobře když nechal mlátit své silové složky. Opozici to muselo opravdu vytáčet festovně, zvláště tu její inteligentnější část, která si uvědomila jaký kredit tím získává do případných mimořádných voleb. To že se v posledních dnech střílí ostrými je mj. jistě důsledek tohoto uvědomění.

        To že povstalci (pod demonstranty si představuji přece jen něco jiného) nemluví o rozdělení Ukrajiny nic nemění na faktu, že celý konflikt je zvenčí podporován právě kvůli tomu. Nejsem si jistý že by se toho podařilo dosáhnout přes volby a tak se obávám že snaha o vyvolání opravdové občanské války jen tak neustane. Je to poprvé (od druhé světové) co takto brutální scénář probíhá tak blízko nás a ještě v něm hrají silnou roli zájmy velmocí a tak se obávám že tak dobře, aby si na tyhle události „za rok nikdo ani nevzpomněl“ to asi nedopadne.
        Kdybych věřil že to pomůže, modlil bych se k Bohu, aby nás ochránil před časy v jakých bychom záviděli těm, jejichž „hroby už zarostly trávou“.

        • vittta

          Uvidíme,on zatím nikdo nic jasného „oficiálně“ neříká,protože prostě neví,co tomu řekne prdel,do které tito myslitelé od (politického) „narození“ skáčí.
          Jediné,čím se nic nazkazí je vyzývat tupě k potrestání vinníků,případně v („pravé“) alternativní scéně nic nepokazí Putin a komunisté.
          Já si myslím,že politici-a to ani ti významní-nevědí,co by měli chtít a jen čekají,kam se to vyvine.
          Situaci už dávno neovládají.
          Ono by bylo nakonec nejlepší i pro ně,kdyby se tam nedělo nic.
          EU by tam nacpala svoje zboží,USA by si tam honily planě triko a Rusko by ukájelo své velmocenské ambice a politicky by do všeho kecalo-a Ukrajinci by vynechávali to jedno písmeno,co mají jiné a okázale by nerozuměli rusky…a všichni by byli spokojení.
          S těmi Židy-to jsem jen tak napsal,představil jsem si ty kecy,jak velký Žid stojí za vším,co „všude“ čtu,úplně vidím,jak některé rodiny..ble,ble,ble…uvidíte,Kamile,Žid byl zatím všude,bude i na Ukrajině.
          Nejde samozřejmě o Židy-je to taková móda,jak nemá spiklenecká teorie svého Žida-jako by nebyla.
          Je ale třeba říci,že velký Žid je mírový žvást,zatím je mír na Ukrajině dost daleko.
          Hlavně ať to tam nějak zašolichají a neblbnou moc aktivně,těch mrtvých už je dost.
          Já chci věřit tomu,že skuteční Ukrajinci mají banderovců,a cizích žoldáků ze všech koutů světa plné zuby a zachovají klid,i kdyby se střílelo do těchto individuí z kulometů.

        • Bavor V.

          K tomu možnému dělení si dovolím pozvat na dnešních 17:00 na malinkatý článeček. Tak trochu od věci a tak trochu k věci. Budete vítáni.

      • Janika

        „podřadní politici,vhodní leda do mírových časů,kdy jim stačí mlácení prázdné slámy čumí jak telata,ve střetu s realitou se jejich neschopnost a ubohost stává velice zjevnou“ – tesat do kamene, vittto…

      • zodpovedny posluchac

        nejsou to zadni pravicovi extremisti a fasisti, ale neskodni izraelsti vojaci rika pani v TV

  4. Janika

    Někde jsem zahlédla tento vtípek, i když on to vlastně ani tak vtíp není, cituji zpaměti:

    Ministr zahraničních věcí Polska Radosław Sikorski, ministr zahraničních věcí Francie Laurent Fabius, ministr zahraničních věcí Německa Frank-Walter Steinmeier a český senátor Jaroslav Štětina prohlásili na Maidanu: „Putin se vměšuje do vnitřních věcí Ukrajiny.“

  5. embeso

    „Ruský prezident Vladimir Putin možná nenese přímou odpovědnost za rozpoutání střelby v Kyjevě, ale jeho styl jak zahraniční, tak i domácí politiky je zásadním faktorem těchto otřesných událostí.“
    To je titulek z Ihned…

    Osobne musim rici, ze otresen jsem ja, protoze takova intezita tak nechutnych vylevu, to jsem tedy jeste nezazil.

    • Janika

      Cítím to úplně stejně, saxi. Je to obludné, bezostyšné lhaní.

      A k tomu to vytváření atmosféry honu na čarodějnice pokaždé, když někdo jen trochu ujede z vytyčené linie. Samozřejmě, my si můžeme psát co chceme. Protože na tom vůbec, ale vůbec nezáleží. Tomu se říká svoboda slova.

    • Kamil Mudra

      Otřesení s vámi sdílím, saxi. Ale obávám se že jde o narůstající trend na který si budeme muset zvykat a nebo „neslyšet – nevidět“, což mi přijde ještě těžší. Kam až to může narůst, o tom se mi ani nechce přemýšlet :-(

      • embeso

        Prosimvas nestraste, pane Mudro…:o) pokud to takhle pujd dal, tam brzy budeme zit jako v dobach nastupu nacku ve vymarske republice…tfuj tajbl, to je hnus…
        Mozna se setkame v nejakem dobytcaku cestou na Sibir…

        • Kamil Mudra

          Myslíte v rámci emigrace, coby posledního pokusu o zachování zdravého rozumu? :-)

    • Kamil Mudra

      A ten článek pod titulkem je také „výživnej“.
      Michael Romancov je prostě politický geograf jak se patří.
      Jak jsme vůbec před listopadem mohli nadávat na politickou nalejvárnu?
      Z dnešního pohledu mi to připadá jako by skoro žádná nebyla.
      Ach jo :-(

  6. Janika

    Tohle asi dost odpovídá skutečné situaci a postoji „obyčejných“ Ukrajinců. Ti na Majdan radši nechodí a drží se stranou. Stanují tam měsíce nezaměstnaní, a dostávají za to zaplaceno:
    http://tkachenko.blog.idnes.cz/c/397257/Otevrete-oci-Na-Majdanu-v-Kyjeve-nedemonstruji-normalni-obcane.html

    Není divu, že takoví ukončení bojů nechtějí, tenhle stav jim vyhovuje. Ta Ukrajinka to popisuje moc hezky a dojemně, proč oni ničí, když nemají představu, kdo bude zničené obnovovat…

    • embeso

      To je na tom to nejhorsi, janiko. Vsichni vedim jak to je…oni vedi, ze to vime…presto nam do oci rikaji pravy opak. Jako za normalizace. Horsi nez za normalizace, protoze komunisti byli uzkostni a bali se kazdeho projevu. Dnes, jak dobre poznamenavate nahore, je jim putna, co si lide mysli.

  7. Janika

    Otevřený dopis Zaorálkovi: http://leva-net.webnode.cz/products/otevreny-dopis-ministru-zaoralkovi/

    A další otřesné video, Berkutovi vypíchli oko a uřízli ruku: http://youtu.be/aqxI51kJoN0

    A Sobotka žvaní o tom, že jsme připraveni přijmout uprchlíky z Ukrajiny – může mi někdo vysvětlit, jaké uprchlíky, když tam „pravda a láska“ přece zvítězí a Janukoviče roztrhají na kusy (obrazně, či doslova)? Tak kdo tam bude „revolucionáře“ ohrožovat?

    • Kamil Mudra

      Žádný „revolucionář“ prchat nemusí. Součástí dohody je bezpodmínečná amnestie pro všechny.
      Hmm… Možná Janukovič udělal chybu – když si nedojednal aby se vztahovala i na něj.

    • Kamil Mudra

      Ten dopis už jsem někde četl v diskusi a byl o hodně delší. Ale už nevím na kterých stránkách to bylo.
      Video s Berkutem nefunguje. Vypadá to že „ta nesprávná“ videa z Ukrajiny budou mít krátkou životnost. Asi bychom si aspoň některá měli stáhnout a archivovat, abychom si měli čím osvěžit paměť až nám budou za pár měsíců tvrdit že se některé věci určitě neděly.

  8. merlin

    Tak snad tam aspoň přestanou umírat lidi na ulicích násilnou smrtí, ale stejně si myslím, že nic definitivně neskončilo

  9. Kamil Mudra

    Jistěže, merlin, to by bylo moc jednoduché. Jde přece (jak píši výše) o rozdělení Ukrajiny. A to je ten nejmenší cíl, který by měl přijít na řadu, pokud by ji nebylo možné získat celou a vtáhnout do NATO. A tak musí nepokoje a nebo třeba i občanská válka trvat tak dlouho, dokud alespoň toho nejmenšího cíle nebude dosaženo. Požadavky je možno stupňovat neustále, tak dlouho až se „materiál unaví“. Jednou to přece musí rupnout!
    http://www.novinky.cz/zahranicni/evropa/328388-cast-demonstrantu-dohodu-odmitla-automajdan-chce-demisi-janukovyce.html
    Železo se musí kout dokud je žhavé.

    • vittta

      Občanská válka se hodně zmiňuje ale…
      Kdo vlastně bude proti komu bojovat?
      Teroristé z náměstí nemusí mít zdaleka takovou podporu,jak se pořád uvádí.
      Bylo jich tam v prosinci nějak 200 000 a teď je jich tam 20 000 a mají nekompromisní požadavky?
      Za koho ta svoloč vlastně mluví,vždyť to jsou blázni a političtí naivkové.
      Podle mě může skutečný problém nastat až po volbách-třeba východní regiony zvolí Janukoviče a západní třeba Kuzmu Kuzmiče,to je jedno,jak se bude jmenovat.
      Pak se může Ukrajina dělit,v největší nouzi i pomocí zbraní.
      Ale co když Janukovič vyhraje i na západě,tedy výsledky voleb nebudou rozdělené?
      Někdy lidé volí raději svého nepřítele,než samotného ďábla.
      Všechno napovídá tomu,že určité skupině nejde o volby jako takové-ale o to,aby v nich Janukovič nemohl kandidovat.
      Toho se ale mohou chtít zbavit klidně i Rusové-hodí na něj vinu za vše,co se stalo a dosadí si jiného koně.
      Já znovu opakuji,že situace mi přijde daleko složitější a nepřehlednější,než se tvrdí.
      Rusko nepotřebuje rozdělit Ukrajinu-i kousek země kolem Lvova by mohl dělat nesmírné potíže-kdyby třeba vstoupil do NATO.
      Tohle musí západní politici vědět-a rozházet si to s Ruskem nikdo z nich také ve skutečnosti nechce.
      Proto si myslím,že čumí jak puci a nevědí,co mají dělat,jak z toho vycouvat.
      Ty žvásty jsou už jenom kvůli svým občanům,hrají si na demokraty.
      To se tak někdy vyvrbí,že se všichni bijí v prsa s nějakou myšlenkou,které nevěří nikdo-ale jelikož nikdo nechce říci,že je císař nahý,tak všichni chválí jeho šat.
      Ani nevědí,že jsou svému lidu k smíchu.
      Ve skutečnosti je jim na háku,kdyby tam bylo 100 000 zabitých-hlavně aby už byl klid.
      A jak se Ukrajina začne dělit-klid tam rozhodně nebude….

      • Kamil Mudra

        Vittto, všimněte si v odkazu těch požadavků hnutí Automajdan. Ty jsou jasně našponované s cílem aby se jim nevyhovělo. Evidentní snaha o prodloužení konfliktu.
        Západ dobře ví že Rusko nestojí o přiblížení NATO k jeho hranicím ale zkoušet to bude pořád. Na tom co si lidé o politicích myslí už dávno přestalo politikům záležet. Je jim to stejně na háku jako počty zabitých. A klid je přesně to co nepotřebují, když chtějí do Ukrajiny šťourat.

        • vittta

          Já to vidím,Kamile.
          Jenže není ani vyloučeno,že jsou prostě tak hloupí.
          Vemte si třeba variantu,že by Janukovič schválně přijal všechny podmínky té nejradikálnější opozice a požádal někde o politický azyl.
          To by EU čuměla a USA zrovna tak.
          Pěkně převzetí moci bez voleb a s pořádným krveprolitím-protože radikální opozice by klidně věšela opozici rovnou na náměstí.
          Pak by se celá slavná opozice pustila sama do sebe…
          Nakonec by volby na nátlak USA i EU byly-a Janukovič by se vrátil jako hrdina.
          Vy pracujete s variantou,že dění na Ukrajině je plánováno,já zase pracuji s možností,že je to spontální,resp.neočekávaný zmatek.
          Vlastně své úvahy stavím na tom,že politici jsou naprosto neschopní-což rozhodně jsou.
          To ale neznamená,že bych Vaší variantu nějak zavrhoval.
          Ale zdálo se mi,že je vhodné tady přednést i tu „mojí“ verzi.
          Já si myslím,že na to,abychom udělali opravdu fundovaný závěr nemáme potřebné informace,pracujeme pouze s logikou-a to je v tomto případě málo.
          Je to ale o hodně víc,jak antikomunistiká verze-ti nepracují ani s tou logikou.

        • Astr

          Pane Mudra s Ukrajinou opatrne !

          Dostalo se Vam o komentar nize odpovedi , ze:
          „Vy pracujete s variantou,že dění na Ukrajině je plánováno,já zase pracuji s možností,že je to spontální,resp.neočekávaný zmatek.“

          Zminuji to jako priklad ze nektera fakta o Ukrajine mohou byt ignorovana a je mozno rozvijet nekonecnou radu ruznych theorii a uvah :-)

          Komentator vittta Vam pise,
          ze vychazi z uvahy ze to neni organisovano ze zahranici a to I presto ze to namestkyne ministra priznala !
          ================================================================
          International Business Conference at Ukraine in Washington – National Press Club – December 13, 2013
          Victoria Nuland – Assistant Secretary of State for Europe and Eurasian Affairs

          US Assistant Secretary of State for Europe, Nuland said:
          “Since the declaration of Ukrainian independence in 1991, the United States supported the Ukrainians in the development of democratic institutions and skills in promoting civil society and a good form of government – all that is necessary to achieve the objectives of Ukraine’s European. We have invested more than 5 billion dollars to help Ukraine to achieve these and other goals. ” Nuland said the United States will continue to “promote Ukraine to the future it deserves.”
          ==============================================================
          A to I prestoze prohlaseni a priznani od Victoria Nuland o angazovanosti na Ukrajine je jasne :

          Investovali jsme více než 5 miliard dolarů na pomoc Ukrajině k dosažení těchto a dalších cílů. “
          “We have invested more than 5 billion dollars to help Ukraine to achieve these and other goals. ”
          Dale Nuland řekla, že Spojené státy budou i nadále „podporovat Ukrajinu do budoucnosti, jak si zaslouží.“
          ” Nuland said the United States will continue to “promote Ukraine to the future it deserves.”

          Presto ctenar Astrovych myslenek tato fakta ignoruje a pise:
          „já zase pracuji s možností,že je to spontální,resp.neočekávaný zmatek.”

          A pak ze neni v nazorech o Ukrajine rada rozdilnych nazoru :-)
          Cim vice jich bude tim vice ctenar zmoudri pane Mudra :-)

          • vittta

            Co si z toho vzít,Astře.

            Z hlediska nějakých faktů je to tak,že vy věříte komukoliv,kdo napíše,čemu už věříte (používáte poněkud odvážné označení FAKTA) a já naopak jen tak něco nezbaštím a dávám přednost vlastní hlavě.
            Tím nechci tvrdit,že nemáte pravdu-ale ten styl je trapný.
            „Ještě že máme internet,tam velký myslitel vždycky najde potvrzení SVOJÍ pravdy.“
            Zkrátka-VY už pravdu víte,já jí ještě hledám-a nejen to,jsem tak blbej,že si dokonce ani nemyslím,že jí najdu.

  10. hank

    Povinná četba:
    http://www.zvedavec.org/komentare/2014/02/5856-geopolitika-ukrajinskeho-konfliktu-navrat-k-zakladum.htm
    http://www.zvedavec.org/komentare/2014/02/5857-rozklicovani-janukovicovy-vlastizrady.htm

    Že jde na Ukrajině o střet geopolitických zájmů, to jsem pochopil a napsal na OM pod tento článek
    http://www.outsidermedia.cz/Thread.aspx?id=8998
    už ve středu, tj. ještě dřív, než Stwora přeložil ty Sakerovy analýzy. Nechci se moc chlubit, ale po plynové krizi 2009 jsem zjistil, že vnitrostátně tam nejde o nic jiného než o střet mafií, které klidně obětují svým zájmům i existenci vlastního státu. No a geopoliticky to zapadá do kontextu US politiky: Rozvrtat a nechat tak. Když hrozí utišení konfliktu, zase pod něj přiložit. A zas to nechat tak. A to tak dlouho, dokud z toho bude koukat nějaký zisk. V tomto případě oslabení Ruska, které má na klidu na Ukrajině zájem. A pro které je možná cizí vojenská účast za humny rizikem. (Tohle Saker dost podceňuje.) Všechny rozvrtané konflikty v zemích, odkud USA a jejich poskoci nakonec odtáhli/odtáhnou, aniž by své války vyhráli, od Bosny až po Sýrii, se odehrály podle stejného scénáře. Jejich cílem není vyhrát, ale nastolit chaos, pokud možno trvalý. Za jugoslávské války mi to nedocházelo, to až teď, jaké nebezpečí pro nás ve střední Evropě představovala. Nebezpečí podobného vývoje na Ukrajině je možná ještě hrozivější.

    • embeso

      Saker je to nejlepsi, co ted na netu je, tady udelal Stwora s preklady velkou praci, diky za odkaz…

    • Astr

      Presny rozbor , potvtrzuje co bylo jiz nekolikrat zmineno ,
      Cíle USA na Ukrajině jsou naprosto jiné, než cíle EU, a proto ono velmi skutečné napětí mezi jejich diplomaty, tak dobře vyjádřené tím „do píči s EU“ ktere US Assistant Secretary of State for Europe, Victoria Nuland pronesla.

      Navíc, a na rozdíl od zbankrotované EU, utratily USA přes 5,000,000,000 dolarů za to, aby svých cílů na Ukrajině dosáhly. Ale jaké jsou tyto cíle skutečně?
      A zde to začíná být „opravdu“ zajímavé.
      Zaprvé, musíme se vrátit ke klíčovému výroku Hitlary Clinton na počátku prosince 2012:
      Dochází k re-sovětizaci regionu,“ (…) „Nebude to tak nazýváno. Bude se tomu říkat celní unie, bude se tomu říkat Euroasijská unie a to vše.“ (…) „Ale nemylme se zde. Víme, co je cílem, a pokoušíme se najít účinné způsoby, jak to zpomalit nebo tomu zabránit.“

      Nyní je naprosto irelevantní se hádat, jestli měla Hitlary ve své interpretaci toho, čím se má Euroasijská unie stát, pravdu, nebo ne. Podstatné je to, že ona, a její političtí loutkáři, věří, a skutečně věří, tomu, že Putin chce obnovit Sovětský svaz. Bez ohledu na to, jak stupidní tento názor je, musíme mít neustále na paměti, že tomu týpci jako Hitlary upřímně věří.
      Co rika Zbigniew Brzezinski poradce presidentu rika : (pochazejici z Polska, a komu ten asi fandi?)
      On rika ze:
      „Bez Ukrajiny přestává být Rusko impériem, zatímco s Ukrajinou – nejdříve podplacenou a pak podrobenou – se v impérium mění automaticky…“ Podle něj je nový světový řád, pod nadvládou Spojených států, vytvářen proti Rusku a na střepech Ruska. Ukrajina je západní základnou pro zabránění obnovení Sovětského svazu.
      v clanku s nadpisem
      http://www.strategic-culture.org/pview/2013/12/17/what-west-wants-from-ukraine-enthralled-by-paradigm-offered-by-brzezinski-i.html
      Strucne o politice a angazovanosti USA na Ukrajine ma jako hlavni cil „oslabeni Ruska “ !
      V komentari se presne rika, ze:
      podstatné je to, že Brzezinski a Hillary Clinton nám společně poskytují klíč k současné americké politice na Ukrajině: zabránit Rusku stát se supervelmocí. Pro ně, a na rozdíl od Evropanů, to není o „dostání Ukrajiny“, je to o „zabránění Rusku, aby dostalo Ukrajinu“. A to je naprosto klíčové: z pohledu USA je chaos, nepokoje a dokonce plnohodnotná občanská válka na Ukrajině mnohem, mnohem výhodnější, než jakákoliv, a myslím skutečně jakákoliv, forma ekonomické nebo politické unie mezi Ruskem a Ukrajinou. Pro Američany je to hra s nulovým součtem: čím větší ztráty pro Rusko, tím větší vítězství a zisky pro anglo-sionistickou říši.
      Posledni veta a navic jeste otisteno na Zvedavci, to je jasny „antisemitismus“ a jak skutecni tak se „semity“ sympatizujici maji dalsi duvod psat nenavistne komentare proti Zvedavci :-)

      V suctu zatim znamych faktu je to velmi jednoduche a proste:-)
      USA “ investovaly“ do Ukrajiny dollaru 5 milliard jak priznala namestkyne Victoria Nuland a vysledek se dostavil. !
      Opet bylo Putinovske Imperium porazeno! Hurrraaaa!
      Pravda laska a demkracie exportovana z nejdemokratictejsiho mista na svete opet slavi vitezstvi !
      5milliard je v korunach pri dnesnim kurzu temer 100milliard korun, to by rozpoctu CR velmi pomohlo:-)

      Myslite ze kdyby byly v Ceske kotline podobne nepokoje, byl by Velky Bratr take tak stedry a angazoval by se take skrzeva 5 milliard ?
      To ale spravne „pravicove“ vlady neudelaji nejake male divadelko nepokoju a vyvolani nejistot, to radeji jistoty necasu, misto prijmuti 5milliard za neznych politickych podminek, to si pujcuji od MMF za vrazedne a smrtici uroky s dluhy na roky a s radosti jdou radeji cestou Recka a Kypru
      a z toho pak s hospodarstvim v kopru:-(
      Loucim se zvolanim:
      AT ZIJE SVOBODNA UKRAJINA A NIKDY JINAK !
      UKRAJINA NESMI BYT SOUCASTI PUTINOVSKEHO IMPERIA !
      I KDYBY NA TO MELO PADNOUT DALSICH MNOHO MILLIARD!
      NESMI I KDYBY NA CHLEBA NEBYLO !
      PRAVDA LASKA A DEMOKRACIE MUSI ZVITEZIT NAD LZI A NENAVISTI! (Vaklav Havel)
      Amen

        • Astr

          Ano Slobo,
          to je ukazka politiky Zapadu a „svobodnych demokracii“
          Politika dvou tvari, jedna po lid obecny manipulovany a zmanipulovany , kteremu se predhazuji takove pikantnosti jak kdyz se nejaky politik mirne podrekne a nasledne se omluvi, ale do pohledu za oponu neni LIDu dovoleno nahlednout.
          Kdyz se najde nejaky Snowdn a Assange WikiLeaks ktery ukaze jak se z helicopter miru strili do lidi a dalsi „mirove“ detaily je to oznaceno jako vlastizrada I kdyz to neni zadna vlastizrada ale pravdiva ukazka prasaren radoby svetavladcu !
          Politika dvojsystemu:
          1) LICHVA a jeji vrazedne uroky z pujcek
          2) rozestvat a jen rozdmychavat konflikty a pak je jakoby mirove urovnavat cim dele tim lepe:-(
          Takovou podobu ma dnesni svet TRHu !
          A LID jim to stale basti !
          Ukrajina ?
          Tam jakoby zvitezi spravny Ukrajinsky duch, mozna i nacionalismus, Jankovich bude oznacen za zlodeje a odsouzena zlodejka Tymosenkova bude ospravedlnena, jini pry spravni Ukrajinci ? se dostanou ke korytu, ale energii a olej Rusum platit budou muset, a pokud se „svodobne“ pod patronaci Zapadu rozhodnou pro svobodnou Evropu TRHu a i NATO ani pak nedostanou nic zadarmo !
          Tech 5milliard o kterych mluvila namestkyne Nuland bude vyuctovano !
          Komu? Ukrajinskemu LIDu ktery to zaplati!
          V CR s tim mate zkusenosti koho vlastne nejvice postihlo Necaso-Kalouskovske setreni,a na druhe strane kdo zapati rozdavani, kdyz jste si zili nad pomery a hlavne se zadluzili.
          Na zaver otazka.
          Opravdu mate pocit ze Kalouskove maji pravdu a ze jste si zili a zijete nad pomery a ze je zapotrebi utahnout remen ?
          Kdo ze to ma setrit a kdo se ma omezovat ? Kdo se tak strasne zadluzil? Komu ?
          At zije SVOBODNA UKRAJINA , konecne raj pro „svobodne“ Ukrajince aby mohli svobodne splacet sve buduci zadluzeni:-)

      • vittta

        Přemýšlel jste někdy o tom,jestli je ta částka-těch 5 000 000 000 pravdivá?
        Je to informace která omylem UNIKLA (příslušné úřady jsou neschopné),nebo
        je to informace,která byla vržena cíleně do reality úmyslně ze strany protiamerické,nebo
        je to informace,která byla vržena cíleně do reality ze strany americké (náklady jsou mnohem vyšší),nebo
        je to informace,která byla vržena do reality ze strany alternativní jen tak, „pro srandu králíkům“,protože od alternativců se čeká,že budou VĚDĚT víc jak jiní,nebo
        je to informace,která byla prostě zveřejněna,aby každý viděl,kolik jsou hodné USA ochotny investovat do svobody druhých….nebo,nebo,nebo….

        Někdo něco pláce,vy to Astře zkonzumujete a pak s nadšením 15 letého svazáka to posíláte dál jako svatý grál.
        Přece vyzrálý jedinec nad informacemi přemýšlí-i když se vnitřně kloní k určtým výkladům.

        A ten konec na tom Zvědavci…tam prostě musí nějaký ten Žid být.
        Čtenáři ho tam chtějí,navíc to manipuluje tím směrem,že Žid je ve zlu lidského rodu naprostá samozřejmost,jako zrození a smrt.
        A případné „útoky“ na Zvědavce?
        To jeho čtenáři také přece chtějí-aby pak mohli vykládat,jak je pošlapáváno jejich svaté ptávo na svobodu slova!(klasická šaškárna,ne nepodobná té ukrajinské-jen je to v „menším“)

        Málokteré odkazy čtu-ale tyhle jsem si četl-konkrétně tenhle mi přišel zajímavý-ale ten konec se mi zdál násilně nacpaný..poněkud až trapný.

    • vittta

      Po těch neštěkne pes.
      Za měsíc jako by nikdy neexistovali.

          • merlin

            taky jsem to zaregistrovala. On ten jejich morální katechismus a křesťanský nacionalismus zřejmě silně táhne … Nezapomněli ani na čest důstojníka, meče, soudy cti, hezký to je.

        • dixi

          Merlin, obávám se, že máte pravdu. Co dokáží už předvedli, teď jim tam maže med kolem pusy tymošenková, odvolává se na práva lidu, až začnou čistky, bude to zlé, už mluví o půjčce z MMF, o zločinnosti oligarchů ( ne, že by neměli pravdu,ale z úst těch, co patří k nim, je to ironie) o tom, že podniky je třeba prodat do rukou zodpovědných majitelů, jako podle šablony,už to tady bylo tolikrát. Chudáci lidi,ubozí, opět oklamaní.

          • merlin

            Je to hodně smutný a k moci se navíc drápou pošahaní nacionalisti ,,Pravého sektoru,, Budou pochodovat a zpívat u toho křesťanské žalmy a prapory budou vlát. Vítězně. To by je sice mohlo na určitou dobu zaměstnat, ovšem otázkou je, nakolik si už příšerky čuchly k jiné zábavičce. Už asi čuchly i sosáky omočily, si myslím,

        • vittta

          Zatím je potřebují.
          Ale pro EU i USA jsou nepřijatelní-takže se dle mého prostě vyretušují.
          Pro Rusko jsou taktéž nepřijatelní-ale tam by je mohli i potrestat.
          To není víra ale politika.
          Jen doufám,že se nemýlím…..

  11. Kamil Mudra

    Hmm… Tak článek od Ekateriny Tkachenko, na který o něco výše odkazovala Janika, už na odkazu nenajdete (no jen si klikněte) a já se domnívám že to bylo proto že psala mj. o způsobu jakým jsou demonstrující sponzorováni. Ano, články na toto téma teď nesmí být moc vidět, protože vina za krveprolití se omezí na Titušky,

    http://zpravy.idnes.cz/titusky-vzdy-pripraveni-janukovycovi-zoldaci-na-spinavou-praci-phn-/zahranicni.aspx?c=A140221_112347_zahranicni_vrl

    tedy potažmo na policii která je pro ten účel najímá. Tituškové jsou prima, protože je nikdo nijak adresně nezná a současně lze takto označit kohokoli.
    Možná se bude trochu hovořit i o Straně regionů, o některých hnutích… aby to bylo pestřejší a lidi se měli oč hádat.
    Ale že by se někdo vměšoval zvenčí? Kdepak! Pokud snad náhodou přece někdo – pak by to mohlo být jedině Rusko! To je přece jasňačka.

    • Janika

      Díky, Kamile, že jste si všimnul toho zmizelého článku. Přiznávám, že tohle mě opravdu vyděsilo! Tkachenko píše na fb, že jí vyhrožovali fyzickou likvidací, jsou tam sprosté nadávky a že prý Praha je vesnice, kde ji snadno najdou – tak zrušila celý blog. Jde opravdu do tuhého…

    • Janika

      No to je zvěř… Už chápu myšlenkové pochody Klička, který vyzval Janukoviče na pěstní souboj :-). Pro tyhle lidi je to argumentace, které rozumí.

    • vittta

      Na něm bylo dobré,že by se takový názor nebál prezentovat ani jako prezident.
      Má to jak hlavu,tak patu-když to srovnám s blábolením Zaorálka a Zahradila…to vůbec nesnese srovnání.

  12. Astr

    23.2.2014 – 12.05
    Astr
    Zkusil jsem dvakrat a opakovane mi to rika ze:
    Komentář čeká na schválení.

    Pokud bude komentar povolen prosim jeden smazat :-)

  13. vittta

    To dění na Ukrajině přesně ukazuje,proč se k moci dostal Adolf Hitler a proč se stalo,že byla rozpoutána II.světová válka.
    Je tam vlastně všechno,fašistické pozdravy,fašistické polovojenské bojůvky,antisemitismus,násilí proti legální vládě a poslancům,násilí proti případným nespokojencům z řad samotných Ukrajinců,(násilí vč.vražd),teoretický politický cíl je oslabení Ruska,podpora fašistům z tábora nenasytných velkokapitalistů,tupost “ a neschopnost demokratických“ politiků…
    Následovat budou politické vraždy a politické procesy….

    Alespoň je dobře vidět,co je vlastně ve skutečnosti celá ta „západní demokracie“,není to nic humanistického ani demokratického,je to jen blyštivé pozlátko pokrytectví na prohnilém a zločinném systému,který je ochoten pro svá koryta naprosto ke všemu.
    Tihle nám v září 1938 opravdu nemohli pomoci…a nejsou to dnes jiní,jsou to pořád ti samí!

  14. Astr

    I podruhe komentar ceka na schvaleni I kdyz je bez odkazu :-)
    Prosim tedu opet prvni smazat bude li schvalen , pokud to blokuje i odkazy :-)

    • Janika

      Astře, to blokování je mi záhadou, v žádném případě to není záměr. Pokud bych se někdy přece jen spletla a udělala chybu, tak mi promiňte – to se týká všech. Objevili se zase staří známí a tak mám v ne-schvalování trochu zmatek.

    • vittta

      Který to byl?
      A nyní otázka na tělo:
      Co to prakticky znamená,na co by si měl dát běžný občan pozor a čeho by si měl všimnout?

      • Janika

        Také tomu nerozumím. Na jedné straně naznačovat, že za pučem jsou Židé, a pak se objeví výzva kyjevského rabína, aby Židé Kyjev opustili, že se na ně chystají.

          • Astr

            A neni to poprve!
            Ten antisionismus musi byt nejak mezinarodne organisovan a koordinovan ! Jsou to stejne informace jako pred casem informace o stejne pomoci a stejnymi silami proti Rusku a pomoci Sakasvilimu v Gruzii!
            Jenze chybami se I mladi svazaci uci a zatim co v pripade Gruzie uverili 15 leti, dnes po opakovane provokaci na Ukrajine uz ani 12 leti neuveri !

        • Astr

          Janiko, na to proc rabin vyzyva a ma obavy je snadna odpoved.
          Maji spatnou zkusenost z minulosti . Bandera byl nacionalista a hlasal nepratelstvi proti vsemu cizimu. Proti Zidum i Rusum a veskeremu cizimu vlivu. Jeho hnuti pomahalo Hitlerove armade pri pogrom na Zidy.
          Nynejsi rozdmychany nacionalismus u nekterych skupin a ozivenych Banderovcu hrozi podobnym nebezpecim. Proto se rabin obava a varuje. Naproti tomu „internacionalni pomoc “ vuci „proruske vlade“ ma stale vice dukazu a pokud tato fakta vyplouvaji na povrch vubec nesejde na tom kolik lidi na kterem blogu tomu uveri a kolik neuveri:-)
          Mimochodem s tou pomoci a popiranim verenim a neverenim je to podobne jako v minulosti jiz nekolikrat
          Prestoze existuji fakta a byly pochytany velke pocty ruznych Cecencu a jinych dobrovolniku z jinych zemi kteri se angazovali v dobe rozpadu Yugoslavie, presto nekteri lide to odmitaji a oznacuji to jako snahu postvat lidi proti Islamu! Mirumilovnemu islamu nebot vetsina vyznavazu Allahova uceni jsou preci mirumilovni lide.
          Tak jako vetsina vyznavacu vsech ostatnich nabozenstvi jsou mirumilovni lide!
          V prikladech o „angazovanosti: nekterych lidi lze pokracovat.
          Jake sily a jaci lide prisli bojovat do Syrie a pomahat a kdo to tam organiisuje a financuje je dalsi z prikladu, kdy ani chyceni lide z Bahrainu ci dukazy ze to pomaha financovat Saudi Arabia nejsou dost presvedcive.
          Jsou naopak lide kteri veri ze to bylo za Assada v Syrii az tak hrozne ze to nikdo neorganisoval ze to bylo zivelne, ze se LID sam nastval a sel do boje. Stejne „neorganisovane“ take v Egypte, Libyii, jen v Iraku to bylo trochu jinak, tam byl Saddam moc silny a hrozil jadernou zbrani tam se lidu muselo pomoci vojenskou intervenci.
          Proto na jedne strane videa a zpravy o „bratrske“ pomoci a na druhe strane varovani rabina ktery vidi co hrozi z banderovskeho nacionalismu , to si vubec neprotireci ale naopak jsou to 2 podoby ktere presne zapadaji do mozaiky obrazu.