Auta: je nadprodukce konspirací?

Napsal Baron Le Samedi

Podle toho, co uvádí americký, zejména ruskými blogery citovaný web jiného blogera  není na tom právě nyní v květnu-červnu 2014 světová ekonomika nikterak valně. Tedy ty světové ekonomiky, které se – podobně, jako ekonomiky ČR a SR – opírají o montáže přibližovadel v počtu dvou milionů kusů ročně, tedy, držíce obouruč zhruba desáté montážní místo na světě.

Automobilů bylo zřejmě vždy dosti, soudě podle starých reklam v bulvárních médiích Západu (Stern, Bunte, Bild), kde auto v reklamě v 60. letech střídalo cigaretu, nebo naopak ještě šťastný majitel vozu NSU   držel v ruce hořící cigaretu Reyno, kvůli jejichž mentolové příchuti (nejen) si, s nadsázkou ovšem, dnešní Altbundeskanzler Helmut Schmidt pořídili i té paní na snímku velmi podobnou manželku.

Jezdit jako Princ a cítit se jako král …. věčný sen nás, nacházejících se za Oponou. Vlivem reklamy, jak jinak, výběhovou technologii zakoupili Rusové, a dali život novému a dobrému Záporožci. Na rozdíl od NSU, Záporožci brázdí silnice a výmoly Ruska dodnes. Je-li pravdou to, co uvádějí snímky (a podobné fotografie věru obíhaly i v roce 2008, kdy Američané zachraňovali svůj detroitský automobilový průmysl), pak to s kondicí kapitalismu vypadá stejně, jako kdysi s kondicí reálněsocialistických výrobců soustruhů, kteří už hotové výrobky převáděli papírově zpět do rozpracované výroby, rozpracovanou výrobu zaúvěrovávali ve státní bance, a koloběh pokračoval do té doby, než stát profinancoval investiční výstavbu dílen kdesi v Guineji-Bissau, kde snad byla šance „pokrokového politického vývoje“, a kde také, k velké radosti pralesních tvorů, československé stroje, umístěné na sypké lateritové půdě, svou pozemskou pouť možná bez užitku skončily.

Nejsa ekonom, nedovedu si příliš smysl tohoto počínání zdůvodnit. Tedy, nechápu, proč hned u těchto parkovišť nestojí pidizávody, které by okamžitě vozy rozmontovávaly a konzervovaly. Za půl století by jejich zpětná montáž byla hitem tak, jako dnešním hitem Cannes jsou staré sovětské Volhy s řazením na volantu, a hlavně, se skákajícím jelenem na kapotě. Nikdo jiný, než kamarádi Děripasky či Abramoviče si podobný luxus, porušující euronormy, v EU ostatně dovolit nemůže.

Pak je také možnost, poměrně lapidární, přidávat (podle amerického autora) auto ke každé krabici kornflaků, u nás, řekněme, ke Studentské pečeti. To by oslovilo nejen studenty… Přirozeně chápu, že jakýmsi podivným způsobem jsou takto skladovány už globálně zaplacené vozy, neboť leasingový nešťastník svůj vůz přeplácí, a je to právě bankovní inkasista, banka, která zase financuje výrobu dalších, zřejmě zbytečných vozů, které zrezaví na velkoparkovišti, místo maloměstské garáže.

Auto v garáži domu, toť bohatství, auto skladem kdesi na cvičáku, toť zbytečnost. Ale pravda, je těžké chtít, aby v 29. týdnu roku přešla automobilka X na výrobu cedníků, místo vozů, byť kvalitě cedníků by to zřejmě jen prospělo… Američané zavedli swapové prodeje. Nemáš na půjčku, leasing, nemáš hotovost? Plať hotově systémem never ending.

Moc se mi to nezdá. Viděl jsem před pětadvaceti lety v CH prodej Favoritů systémem 10,-Sfr denně, ale představa, že ročně jde o 3.650 franků se mi, a asi ani Švýcarům, veskrze nelíbila. I když věřím, že tam šlo o all services incl. po dobu x let, vyjma dokupování pohonných hmot a náplní a zřejmě i s možností daň. odpočtu nákladů. To jsou ovšem věci, které bývají zřídkavé. Řídká, nebo výjimečná ovšem není kapitalistická nadprodukce, kterou v tomto případě, jako třeba u španělských pomerančů, nelze řešit svržením výpěstků do moře. I když, jak řekla zákonodárkyně Jacques: mrkev je biomasa, tedy i pomeranč je biomasou, a biomasa sama o sobě není produktem, leč jest to politikum. Dotovatelné politikum. Teď tedy už jen vymyslet v EU něco ke každé zbytečně produkované položce. Obchodní, myslím. Nejen myšlenkové z melounovitých hlav bruselských eurovládců.

Reklamy

8 comments

  1. BARON LE SAMEDI

    Možná je to problém Američanů….podle USA Today, které jsem prošel při psaní stati, 48 procent Američanů se poprvé milovalo, nebo se milují, v autech. V posteli 33 procent. Přiznávám, že v bažinách kolem Baton Rouge, stát Louisiana, nebo na severu Floridy, kde v mokřinách řádí kajmani, asi není mnoho na výběr. Žádné voňavé seno, žádná vlahá noc….Janiko děkuji, a doufám, že zvířátko je O.K.

    • Janika

      Také děkuji, Barone.

      Kocourek je O.K., zato já mám tik v oku mimo jiné (psala jsem merlin omluvu za opožděná publikování), kastrace se už dneska provádí laparoskopicky. Dlouho jsem se tomu chtěla vyhnout, ale když dneska v noci znásilňoval klávesnici a řval u toho, že jsem myslela, že chytnul elektrický proud nebo co, tak už se nedalo nic dělat.

      Co se týče nadprodukce, tak obvykle bych to přičítala zákonitostem kapitalismu, ale je pravda, že u aut je to trochu odlišná situace. Tak buď je trochu vylepšit a rovnou v nich bydlet, nebo naopak udělat jednomístná, když má stejně každý svoje – bylo by víc místa :-).

      • Astr

        Janiko:-)
        Cim to ze iluze a nadeje jsou nejkrasnejsi?
        Pak je cloveku smutno, kdyz uz nektere nejsou:-(
        Skoro jsem uz za Vas dal ruku do vohne a ono prislo zklamani :-(
        Alespon me uteste a napiste ze ano ze jste alespon jednou zapremyslela nad variantou prirodni ne laparoskopickou.
        Ze pred tim tak hrozne pojmenovanym ukonem jste alespon naposledy kocicku svemu kocorovi doprala
        aby jeho kocouri duse okrala,
        Pak neni divu ze svet je az tak v zandeli
        kdyz vzpomina se kde co az pohrdinstvi mandely
        kdyz jenom reci o lasce tecou
        ale kocouri vecery a noci po hroznem ukonu
        se pak do konce zivota jen nudne vlecou.

        • Janika

          Astře, rozhodovala jsem se těžce asi půl roku. A podle jakého myslíte že kritéria? Ujišťuju Vás, že jsem přitom měla na mysli jen blaho kocoura. Strašně se trápil. Kočka není řešení, nechci žádný chov, každé zvíře navíc je závazek na kolik let a já už jsem takhle uvázaná a na chalupu jezdím jako Noe s Archou plnou zvířat.
          Je už dneska šťastný, přede, mazlí se, je daleko klidnější a hravý jako koťátko. Doufám, že se dožije ve zdraví dvaceti let a bude to „pan kocour“, kterému se bude jako obvykle celá rodina kořit.

  2. Sio

    No, já nevím, koupil bych lepší auto, ale nemám na to. A znám spoustu takových, spolu s nimi přece tvoříme nenasycený trh, ne? Je tu ale spousta jiných věcí, které rodina (rozuměj manželka) nutně potřebuje víc, než nové auto. A když tak nad tím uvažuju, tak já potřebuji velice málo. Takové nezodpovědné spotřebitele by měli zavírat. Naštěstí moje žena zachraňuje čest rodiny. Teď prý sní o zimní zahradě. Ne, to není obyčejný skleník, ani se neptejte, co ta sranda stojí. Ať mi ten konzumní kapitalismus skočí na cara!

  3. taras2

    Barone, Schmidt si svoji ženu bral ještě za války, tedy nevím, jestli už tenkrát byly cigára Reyno a tím méně reklama na ně, podle které by si zvolil. Oni se znali od dětství. Jisté však je, že manželé Schmidtovi hulili tak zdatně, že jejich obydlí připomínalo hlavní poštovní úřad indiánské pošty kouřových signálů.