Světlá stezka

Napsal sl-lopatnikov.
Přeložil Hamilbar, převzato odtud. 

Ulehnout na železný list a mocnými vrhy
Magnet vyhazovat, jenž list železný s vámi
Zdvihne vzhůru. A znova
Až do Luny se tak procvičíte!

E.Rostand, Cyrano z Bergeracu

To co se dnes nazývá levým hnutím – je směs marginálů, schizofreniků a idiotů vydržovaných kapitálem, divoká směs divokých představ: Freuda a Marxe, Mao a Kropotkina, anarchismu, exaltovaných feministek, homosexualistů, veganů, skandalistů a „okupajů“ neznámo čeho, křížených neznámo s čím. Na levici se promíchalo absolutně všechno to, co u normálního dospělého člověka majícího zdravý selský rozum vyvolává přirozenou štítivost, a tudíž to může sloužit jako symbol povznesení se nad „dav“ po vlastní elitárnost toužících levičáků.

Samozřejmě, do levého hnutí aktivně investují všichni ti, se kterými by levičáci teoreticky měli bojovat ze samé podstaty „levice“: tajné služby, korporace, „humanitární fondy“.

Jaký smysl má podpora poskytovaná kapitálem údajně antikapitalistickému hnutí?

Důvod je zřejmý: současní levičáci – to je mrtvá vakcína proti Velkému Snu o praktické likvidaci všech forem vykořisťování člověka člověkem.

Přesvědčují nás, že doba Velikých projektů a Velikých slohů minula, že dnes venku vládne postmoderna a myšlenky na sračky.

Proč nás o tom přesvědčují? – Aby přemýšlení o důležitých věcech nebylo „comme il faut“, ne „glamour“, naopak – neslušné a nevhodné. Jaký proboha Veliký sloh, jestliže svět je – šoping, pírsing, jachting a surfing? – Tvorba se omezuje na balení vysoce originálního „umělcova“ hovna do standardizovanýc konzerv. A přesto Veliký sen nezemřel. Ne. Pouze se přesunul do kategorie zatím nevyřešených problémů.

Každý Veliký sen rodí mýty vedoucí do slepých uliček.

Než se lidé naučili létat, Domingo Gonsales, hrdina Francise Godwina, letěl na Měsíc na spřežení divokých labutí, Rostandův Cyrano z Bergeracu navrhoval dostat se na Měsíc ležíce na železném listu a vyhazujíce magnet, hrdinové Julese Verna vyráželi na cestu vesmírem v dělostřeleckém náboji, náš Ivan-Hlupáček létal na Koníku-Hrbáčkovi, zatímco kovář Vakula dokonce na čertovi. To všechno byly mýty.

Ale copak tyto mýty znevažovaly sen?

Než se sny o létání staly každodenní záležitostí, lidstvo muselo projít těžkou cestu. A na té cestě lidstvo zažilo i neúspěchy, i lidské oběti.

První let bratrů Wrightových měl délku celých šest metrů. Ale přesto, člověk letěl. Letěl úplně jinak, než létají ptáci – výše, rychleji, dále. A v kosmu si udělal pracoviště.

Nevyvíjí se ta věc se snem o ideální společnosti podobně? – Platon, Thomas More, Sluneční stát Tommaso Campanelly. Osvícenci. „Lidé jako bozi“, „Mlhovina v Andromedě“ – to všechno jsou jen první pokusy přemýšlet o žádoucím, nic víc.

Marx, Engels, Lenin, Stalin – to je pokrok, první kroky k vědeckému uchopení problému. Ale zatím nikdo nevyřešil hlavní problém: „Jak?“.

Fakticky jsou dnes nastoleny pouze první otázky, na které lidstvo ještě musí najít odpovědi: Je vůbec možný spravedlivý řád, ve kterém neexistuje vykořisťování člověka člověkem? – Jestliže je možný, jak překonat odpor zlodějských vykořisťovatelských elit proti jeho ustavení? – Bude takový svět stabilní, nezničí se sám v důsledku samovolné geneze vykořisťovatelů? – Co dělat s omezeností světových zdrojů? – Atd.

Jak si povšiml Theodor Adorno: „…sociologie dodnes neposkytla korpus všemi uznávaných zákonů, alespoň trochu srovnatelných se zákony přírodních věd“ (Adorno T. K logice sociálních věd. Voprosy filosofii 1992 č.10 http://www.gumer.info/bogoslov_Buks/Philos/adorno/log_soc.php ). Zatím toho víme o světě málo. Zatím teprve začínáme poznávat zákony vývoje společnosti.

Skutečný, vědecký neomarxismus, který zatím fakticky neexistuje, ale který určitě vznikne, bude kompozitní vědou, integrující mnohé obory poznání: přírodní vědy, geografii, ekologii, sociologii, kulturologii, psychologii člověka a také futorologii, neboť praktické řešení úkolu výstavby spravedlivé společnosti nemůže nebrat do úvahy takové přírodní faktory, jako je omezenost přírodních zdrojů, specifika dislokace člověka na planetě Zemi, jeho psychologické dominanty, zvláštnosti technologického pokroku a mnoho dalšího. Bude to pozitivní věda, která nahradí pseudo-filosofii, „frankfurtské“ kecy, množstevními modely a prací v terénu.

Advertisements

86 comments

  1. Janika

    Skvělé :-). Pan profesor si servítky nebere :-).
    Celé by to mohla být tečka za poněkud zcestnou diskuzí pod „dospělými civilizacemi“.

    Přirovnání lidského snu o létání k lidskému snu o spravedlivé beztřídní společnosti nemá chybu.

  2. lomikel

    ajajaj, ale vse uz bylo receno u predchoziho clanku. a to tenhle clanek zacinal tak hezky ..
    :)

      • Hamilbar

        Dixi, proboha! Já ty kluky ruský (tatarský i ukrajinský) mám vážně rád. Oni ale nevědí kdy přestat. Nechte toho, nebo to tu lomikel zase celý zasere.

        I když já ho chápu, on to myslí dobře.

  3. embecko

    To jsme stale na urovni velmi jednoducheho nabozenstvi, temer animismu.
    Stari marxiste nebyli zadni hlupaci a proto vedeli, ze v podminkach vynucene delby prace nemohou nechat definici spolecenskeho zajmu na lidu, ba ani samotne delnicke tride, proto vymysleli ideologicky predvoj- stranu.
    Jednoduse receno: kdo bude dobrovolne cistit kanaly, aniz by k tomu musel byt donucen? Jejich odpoved znela: nikdo, i v systemu, kde vladne lid, musi byt nejaka vyssi mocenska sila, ktera to da ukolem a to i prez odpor pracujicich.

    Neomarxiste nedosli ani tak daleko, maji jen vizi, udelali prvy krok, ale na druhy uz jim nezbylo…no dobre, proc ne, ale kdo bude ty kanaly tedy cistit?

    Velky sen nezemre nikdy, protoze je hnan zasutymi „vzpominkami“ na „zlaty vek lidstva“, kdy kazdy byl vsim a vse bylo kazdym. Je to vzpominka na anarchii pred vznikem delby prace z obdobi ranneho vyvoje cloveka.
    A tak nelze nez poprat neomarxistum pekne spocinuti a klidny spanek :o)
    Klidne jim ale muzeme napomoci, moc moznosti tu totiz nemaji: nemaji- li byt prekarizovane vykony (prace jako cisteni kanalu) vykonavany z donuceni, pak zbyva jen cekat na to, az se zmeni nase vedomi a vsichni v jednom okamziku a do posledniho cloveka dojdeme prozreni.

    Tak jsem to vzal za lomikela ja a zasral to za nej…ale mozna se ve me probouzi to prave vedomi a nechci uvrhnout soudruha v plen ideove nepratelskeho kolektivu :o)

    • Janika

      Saxi, a jak nutili za komunistů čistit ty kanály? Nehádám se, jen si to nějak nevybavuju.

      • Sio

        Hádám, že podobně, jako teď. Dobře to zaplatili. A ti, co to dělali, věděli, že je to užitečná práce a možná i to, že by jinde vydělali méně.

      • embecko

        Kdyby to nedelali, tak je zavrou…vzdyt byla povinnost pracovat a proto se prislusne skupiny/ tridy propracovaly az k takovym pracem, ktere nikdo jiny nechtel delat. No a nize uz jit nemohli, protoze by je zavreli, jak pisi.
        Urcita skupina neprizpusobivychm jak se dnes rikava, ci white trash, jak rikaji Americane, ci sociopatu s akcentem na neochotu socialniho vzestupu, tak ta tu bude vzdycky a byla i za socialismu. Kdo tehdy nebyl na vojne, ten mozna neuveri.
        Posledni etaz prazskych sluzeb se schazivala U Kalendu (oviracka od 6 hodin), U vahy (od 5), ci v Brikete (od 4 hodin rano, namichano s uhelnymi sklady). Pokud jste byli zasazeni Hrabalem, mohli jste videt perlicky na dne, pokud juste na to sli analyticky, videli jste kriminalniky (samozrejme ne vsichni taci byli).
        Takze odpoved Janice: nutili je tak, ze jinou praci by uz nedostali a bez oficialni prace nemohli existovat.
        Na druhou stranu jsme znal vexlaka, co delal u popelaru, vstal ve 3, od 4 jezdil v kabine kuka vozu, kde si precetl noviny, pokecal a nabral tipy, vypil kaficko a od 6 rano uz stal na letisti, zhruba do poledniho, tim mu prace koncila.

        • vittta

          Ale čištění kanálů není práce,která by byla ektrémně nepříjemná.
          O každou práci je zájem-pokud jsou za ní adekvátní prachy.
          Tohle mi přijde jako současní (pseudo) levičácká rétorika,která zdůvodňuje neregulované přistěhovalectví tím,že by Češi některé práce nedělali…

          • vittta

            A to ještě pojem „adekvátní prachy“ může být dost různý.
            Dneska by mnozí čistili kanály třeba za 15 čistých měsíčně…

            • Mirror

              Pánové, čistěním kanálů nikomu cizímu neublížíte. Nejhorší práce je sdělovat podřízeným, že budou propuštěni. Žádný větší stres jsem nepoznal než to, že tuto zprávu musím předat z očí do očí. Za bolševiků jsem nic podobného dělat nemusel. V instituci, kde jsem před převratem pracoval, propustili na hodinu dvojici, která souložila ve výtahu. On byl ženatý, ona vdaná. O politickém propouštění jsem tehdy neslyšel. Z toho, jak se na režim nadávalo kolem mne, si nedovedu představit, čeho všeho se postižený musel dopustit, aby se stal neúnosným. To dnes si nedovolí proti režimu na pracovišti nikdo ani pípnout. Jsou regiony, kde se o slušnou práci nezavadí, pak se přijme ochotně i čistění kanálu. Pro někoho ani taková podřadná práce není. Manželka mého známého se státnicemi ze tří jazyků a dlouhou praxi v obchodním oddělení velké firmy je ráda, že dělá v něčem, co je jen úschovna zavazadel. Může se radovat, protože má smlouvu na dobu neurčitou, ostatní jsou zaměstnáni jen krátkodobě.

              Tady se vedou akademické diskuze, ve kterých by často ani kůl nestál. Běžte do života kolegové!

      • BARON LE SAMEDI

        Do teplých kotelen a maringotek vrtných souprav v přírodě šli prominenti. Neprověřený pracující inteligent v roce 1969 mazal do fabriky a na pomocné práce. A prověřovaly se, u inteligence, všechny pozice. Ne že se prověrky týkaly straníků, naopak- bezpartijních.

        • Mirror

          Skutečnost nebyla tak dramatická, jak se často píše. V Československu v určitém průmyslovém odvětví každý každého znal. Jen výjimečně některý pitomec byl ochoten si nechat vypěstovat pověst sekerníka. Žádný strom nevyroste do nebe a vztah mezi vedoucím a bývalým vedoucím se mohl obrátit. Tzv. ublížení si nemohli stěžovat na plat a měli pohodlná místa. Také k rozhodování se dostali. Mimořádné příjmy se do nich lily třeba přes Videopress MON. Za jednoho vyloučeného straníka šel u nás v ústavu orodovat na OV KSČ bezpartijní náměstek a předseda strany. Chtěli mu vymoci povolení vědecké aspirantury. Tajemník souhlasil, že je to svinstvo něco takového zakazovat, ale omluvil se, že nemůže nic udělat, protože by ho dělnické předsednictvo smetlo. Ten ublížený inženýr po převratu začal hrabat pod sebe tak intenzivně, že už ho nelituji.

    • Hamilbar

      Víte milý saxi, to máte vy maloměšťáci z toho, že jste nečetli „Dobrodružství Toma Sawyera“. Je tam krásný příklad s bílením plotu. Vřele doporučuji ke studiu. Stejně tak je mimo vaši představivost, že byste každý rok zcela dobrovolně nastupovali na týden na čištění kanálů, protože byste se prostě museli hanbou propadnout, kdybyste nenastoupili.

      Přitom se nedá říci, že byste neměli fantazii. Máte. A tak abyste nemuseli čistit kanály (No fuj, kvůli tomu jste přece nestudovali! To ať dělaji ti s tím nižším IQ.) Tak vykřikujete: „Velky sen nezemre nikdy, protoze je hnan zasutymi „vzpominkami“ na „zlaty vek lidstva“, kdy kazdy byl vsim a vse bylo kazdym. Je to vzpominka na anarchii pred vznikem delby prace z obdobi ranneho vyvoje cloveka.“ Mimořádně elegantní sračka. Člověk se až zastaví a chvíli přemýšlí jestli to přeci jenom nemá nějaký smysl.

      No budiž vám to přáno.

      Ale já, například, nevěřím že maloměšťák jako třída, nebo chcete li, jako způsob vnímání světa, přežije následujících sto let. Kapitál ho zlikviduje. A bude to bolet. Bohužel nejenom jeho.

      Něco málo o tom je v té třetí části. Úmyslně jsem ji nepřekládal. To bychom se tu ve sračkách brodili po kolena.

      • lomikel

        treba vam uplene nerozumim, ale tusim ze za 100 let neprezije nikdo z nas. tazke se rozvasnovat nad tim ze nekdo odmitne vami predkladanou lakavu nabydku k oslavne ode na literarnimi pokusy bez jakehokoli pokusu o sturkrutovany pristupu mi prijde humorne :).

        pokud to vemem jako motivacni cetbu pro volne chvile tak ok, ale otacet se na tom mi prijde stejne podnetne jako diskutovat o rasismu vcelych medvidku ( Bila, Bila, Bila komu by se nelibilla)

        treba tuhle je program strany ktere se prohramove k marxismu hlasi,

        http://www.kscm.cz/politika-kscm

        k nasi high level diskusi je nejlepe pocist tento adresar:
        http://www.kscm.cz/politika-kscm/odborne-zazemi-kscm/csts-kscm

      • Sio

        Neměl bych s tím nejmenší problém, pokud by nebyla zajímavější práce.

        • BARON LE SAMEDI

          Kalové KDF.U čerpadlo jsem jako kvázi inteligent uměl čistit v patnácti, a umím to i dnes. Ale Hamilbarovi může vypadnout logáro z kapsičky do marastu, a proto to jaksi ….nemusí.

      • embecko

        Kdyz budete, Hamilbare, promyslet duvody, proc lide jsou nesutale fascinovani demokracii, ackoliv jiz po stovky let slouzi nekomu jinemu a je urcena prave proti lidu, pak nemuzete nikdy prijit na nic jineho, nez ze jde o „biologickou vzpominku ze dna mori“ a muzete na to jit ze vsech stran a promyslet to libovolne dlouho. Demokraticke smysleni je de fakto racionalizovany pud.
        A samozrejme „spravedliva spolecnost“ je to same, jen jinak racionalizovane.

        Dole jsem se bavili s lomikelem o védách- alespon v tech indickych plati dve zlata pravidla: prve je, ze osvobozeni prichazi jen skrze poznani a druhe, ze nejvetsim hrichem jsou (prekvapive) plane predstavy.
        Sam autor clanku vyzyva k promysleni problemu neomarxismu a podle meho to, co jsem nastinil nahore, je to prve, s cim se adepti noveho paradigmatu budou muset vyrovnat…a to prave proto, aby se sami neuvrhli do rise planych predstav.
        Cyrano s kovovym listem a magnetem byl v realu- na tomhle principu dnes funguji vlaky na magnetickem polstari, stejne existji v prototypu rakety (to je stara, povalecna vec), jejichz pohon obstaravaji delove granaty (ale slepe a mirici nikoliv k mesici, ale naopak k zemi)…t akze tihle dva na plane predstavy netrpeli. Druhe priklady o snu letani jsou neco jineho, nezli sny, to jsou myty.

        Nikomu jeho sny neberu, jen se snazim postupovat v te lince, k jake vybizi autor clanku, tedy v promysleni problemu, plane predstavy a s nim prichazejici plane uspokojeni je hrich, nezapomente :o)

        • Hamilbar

          Teď jste mě milý saxi dostal. Naprosto a úplně. „Biologická vzpominka ze dna mori“. Tiše skučím v rohu. Tohle mi už nedělejte.

  4. Sio

    A tak když se mám odvázat, tak se odvážu. Myšlenky článku směřují dost daleko do budoucna. Co teď napíši, berte jako brainstorming.
    Tvrdím, že nastane čas, kdy skutečně 99% práce převezmou roboti. Nejen tu mechanickou. Vzhledem k rychlosti vývoje v informatice to zase nemusí trvat tak dlouho, řekněme, že je to o desítkách let. A teď slovo do pranice.
    Čím se budou zabývat lidé?
    Nebude nás tu moc vzhledem k omezeným dostupným zdrojům?
    Napadá mě pár dalších otázek. Co když počítače dokáží poskytnout dokonalou iluzi reality? Budou lidé bojovat s tou reálnou nebo prožívat několik životů, třeba jako faraónové nebo tibetští mniši v realitě,trvale kterou si zvolí? Budou chtít reálné děti nebo jim postačí virtuální, chytřejší, krásnější a hodnější?
    Má to totiž spoustu konsekvencí. Člověk napojený trvale na počítač potřebuje jen 2×1 m prostoru, pár zásuvek a optimalizovanou nitrožilní výživu. To není moc zdrojů. Navíc – množit se asi nebude chtít.

    • dixi

      Vždycky bude práce, i ta nepříjemná.Stroje nestačí i když ulehčí. Řešení je naznačeno v článku o základním příjmu. Proč by lidé, kteří dělají tu nejhorší práci, měli mít nejméně, mělo by to být naopak. Stále bude dost o dělat, starat se o druhé, udržovat pořádek, hezké prostředí v budovách i venku, ošetřovat přírodu, uklidit planetu, kterou jsme nepředstavitelně zabordelařili, starat se o floru a faunu, věda také bude mít před sebou stálé vize.

      • Sio

        Myslím, že jste optimista. Trochu sofistikovanější robotika je tu až od 90-tých let. A její vývoj pokračuje exponenciální rychlostí. Kdysi dělalo v zemědělství 90% lidí, dnes ve vyspělých zemích 2 – 4%. To způsobila mechanizace. Podobně je to s fabrikami. Dělníků v továrnách je dnes ve společnosti menšina. A vše neúprosně pokračuje. Ani si neumíme představit, co všechno půjde robotizovat, jako jsme si v 90-tých neuměli představit, že skoro všichni budou mít doma i několik levných notebooků a internet o současné rychlosti. Komputerizace a tím více robotizace teprve začíná. Nemáme ani tušení, kam to dojde za 20 let. Kecy Bezděkovských komisí o důchodech v roce 2050 jsou jen směšnou snůškou lží.

        • BARON LE SAMEDI

          jenže nikam to nevede, sio, ta vaše kompjúterizace. Dnes se záhadologové hádají, zda Indové měli/neměli létací stroje před tisíci lety. Když já se kohokoli zeptám, proč náklaďáky měly na postranicích SPZ třeba OI 10-29, velkým písmem, nikdo neví proč, a když se budete chtít podívat na archivované privatizační projekty, nabídnou vám, pokud vůbec, floppy disc-y. Kde si dnes kdokoli přečte toto médium? Máte na to mechaniku? Stěží. A tak každým upgradeováním něco mizí. Znalosti. Třeba. Že zanikají obory, jako třeba televizní opravář, je samozřejmé. Ze dne na den třeba kdysi před dvaceti lety.

          • Sio

            No jasně, kam to povede, to nevím. Jen se snažím odhadnout trendy. Pokud samozřejmě někdo pustí někde atomovku, tak svět si pustí do kalhot a bude vymalováno.
            Jinak to jsou ty paradoxy. Floppy mechaniku mám, připojitelnou přes USB, ale jen 3,5″. Manželka vykazovala výkony ještě za červenec posíláním dávek na floppinách, :-) S jistými potížemi jsem zařídil elektronický podpis a certifikát od autority, aby se daly dávky posílat po netu.
            Přes ty floppy jí to šlo, přes net ještě dlouho nebude mít šanci to zvládnout. Při pokusu jí to vysvětlit ji přepadá po pěti minutách panická ataka. Nedivím se. Ty pojišťovny mají dost prasácky udělané portály a každá to má jinak. Zabere mi to tak hodinu, než tam pošlu ty dávky a faktury, pak další hodinu, když průběžně kontroluji jejich protokoly a tak. :-) Takže současná realita je občas neveselá, souhlasím. Na druhé straně, v 85 jsem potřeboval do jedné mašiny přepisovatelnou paměť, co udržela data přes noc. Stačil by 1KB. Nebyla. A dnes mám klíčenku 16GB.
            Romantika s vůní papíru a tiskařské černi je v čudu, ale knihovna tam vejde několikrát. A může mít milióny kopií u každého doma.
            Mimochodem, data na disketě a taktéž na pevném disku nejsou uložena stabilně dlouhodobě, musí se pravidelně přepisovat. Totéž asi bude platit o magnetických páscích. Pokud vím, stabilní technologií měly být optické disky.
            A ano. S novými znalosti mizí hodně původních. Je to na historicích, aby zachránili, co se dá. Někde v šuplíku mám ještě TI-57 ze sedmdesátých let, kdyby někdo chtěl založit muzeum, se ziskem ho prodám. Až na akumulátory je plně funkčni. :-)

            • Mirror

              Sio, a ještě nám popište, jak si listujete v 16 GB na klíčence?

    • Antimon

      Myslím si, že Vy i vaši oponenti zůstáváte příliš při zemi. Jsem přesvědčen, že technika-robotika v řádu desítek let získá navrch. Jenže nezůstane pouze na Zemi. Z různých důvodů, mimo jiné i surovinových, se bude obracet k tělesům mimo Zemi. To jednak přinese další velký rozmach techniky-robotiky, ale současně i velkou poptávku po levné pomocné pracovní síle. To pro takové práce, pro které bude robot drahý. Podle mně bude značná část lidí odsouzená k nádenické práci. Ostatně to se projevuje již dnes v různých montovnách. Ale nakousl jste, podle mně, velmi ožehavé téma, kterým je virtuální realita. Myslím si, že nebude trvat nijak dlouho, než tento fenomén dosáhne takových kvalit, že bude velice těžké rozlišit co je realita a co fixe. Respektive ta fixe bude tak dokonalá a tak lákavá, že určité jedince zcela pohltí. Už dnes se vyskytují lidé zcela propadlí gamblerství. A teď si představte, že bude k dispozici systém, který umožní z pohodlí domova pořádat výpravy do exotických krajů a to i v kooperujících skupinách. Vytvoří se „náhradní život“. Ti lidští nádeníci se budou k takové virtuální realitě utíkat, protože jim přinese více uspokojení, než ta nádenická práce.
      Děsivá představa …..

      • Sio

        Na co bude robot dráhý? Když se objevily u nás první PC AT, stály 200000 Kčs, což byl můj 6-letý plat. Taky jsem si říkal, že se to nevyplatí, tak moc toho zase neuměl. A dnes?
        Jinak k tomu rozvoji … asi přecejen Janice tu povídku pošlu, váhal jsem s tím.

        • Antimon

          Na co bude robot drahý? Proč dnes v montovnách automobilů nejsou pouze samé roboty? A proč se ty montovny staví v zemních, kde je levná pracovní síla? Robot, nikoliv automat, který se mezi laiky považuje také za robota, musí mít inteligenci. Sice omezenou pro daný účel, ale přeci jenom inteligenci. A to je to drahé. Jednodušší a levnější pro čištění kanálů (například) bude poslat tam člověka než pro to vyvíjet robota. Těch lidí beroucích jakoukoliv práci bude výrazně víc, než specializovaných robotů.

  5. dixi

    Díky Janiko, ale myslím, že lépe argumentoval Hamilbar, já pouze ženskýma očima. No a to co já vidím, k tomu je asi dlouhá cesta, zvláště dnes, kdy spousta lidí vidí svá práva a povinnosti už ne, ještě jsou k tomu ze všech stran vybízeni. Uvedu příklad, dříve určitě dětem neuškodilo v šesté i dalších třídách jít se školou na brambory, nebo na chmel.Dnes by se spustil křik o zneužívání dětí k práci.Vím,že brambory dnes sklízí stroje, jiná práce by se jistě našla. A jinde ve světě děti zneužívají opravdu, nejen k práci a vlastně se o tom jen mluví. Tak, jak je dnes systém nastaven to umožňuje těm nejhorším exemplářům z nás, těm,kteří by vůbec neměli mít možnost rozhodovat o jiných lidech a důležitých místních i celosvětových problémech.

    • BARON LE SAMEDI

      byly stížnosti, že děti- studenti- nechávali malé brambory v brázdě (sálátové). Dělat sběr po sběru u brambor za pětikačku kilo, to nemůže nikdo. Stroj sklidí vše, nevybírá si, neremcá. Otázka je, že my jsme na bramborových brigádách vše sbírali. Nedovolili bychom si nechat nesebranou polovinu brázdy…

  6. vittta

    Vida…
    Tímto se čas od času už dlouho zabývám a potěší,že nejsem sám.
    Myslím tedy faktickým zhroucením levice,která se stala útočištěm homosexuálních,multikulturních,ultrafeministických,juvenilních a jiných psychopatů,čímž levicové myšlenky o spravedlivé společnosti dokonale nejen odcizila prostému lidu-ale ještě nádavkem je hrubě zesměšnila.

    No a co píše Sio mi té není neznámé,vskutku se vyplatí hoďku sledovat bagr při práci a vnímavý člověk pochopí budoucnost (možnou) a přestane dokonale chápat současnost plnou shonu,extrémního zatížení fyzického a především psychického,řítící se šíleným tempem kamsi na hranici možností lidí i planety.

    Přitom….s takovou technikou,by lidé mohli pracovat (na obstojné uživení) 25 hodin týdně a zbytek by věnovali zábavě,která by živila jiné.

    Jenže….to je ono-jak to udělat,a neutopit při tom svět v krvi?
    A také aby pak nebylo daleko hůř???
    Však to znáte o té spolehlivé cestě do pekla,co dlážděna je dobrými úmysly…

    • Sio

      Řekl bych, že technologický pokrok má objektivní podstatu, je hnán samotným kapitalistem a tudíž jím nemůře být zastaven nebo zvrácen, to jedině tak, že kapík se změní v nějaký feudalismus nebo něco ještě horšího. Takže je jen otázka času, kdy k tomu dojde. Může to být 30, 50 a možná i více let, ale alternativou je jedině nějaká děsivá válka a zotročení. Ano, už dnes bychom mohli pracovat o dost méně, za určitých podmínek.
      Problém vidím jinde. Bude lékař dobrý, když se své profesi bude věnovat jen 5 hodin denně? Nebo jen 3 dny v týdnu? A co třeba vědec? Špičkový odborník asi takto vzniknout nemůže. Takže pro všechny to nebude. Některá zaměstnání potřebují exoty, co té práci propadli a nepočítají dny a hodiny.

      • vittta

        Sio,není zase tak málo lidí,pro které je práce zábava.
        Vždyť i dnes mnozí pracují v sobotu i neděli a nikdo je nenutí.
        Ovšem-ta práce je musí bavit.
        Těžko předvídat-ale myslím si,že pracovní nadšenci by nezmizeli.
        Navíc-práce by byla placená a mít se slušně mnohým nemusí stačit a chtějí se mít ještě lépe,na což by za 3 dny v týdnu nevydělali.
        Ale 3 dny v týdnu by stačily lenivcům,nebo koníčkářům,co je pro ně (třeba) zahrádka důležitější jak výplata 200 000.
        Já si navíc myslím,že by se člověk změnil.
        Ono se říká,že člověk se nemění-ale já v reálsocialismu viděl jiné lidi.
        „Oni“ to dokázali.
        Nebylo to dokonalé-ale komunisté lidské myšlení do značné míry změnili….
        Samozřejmě že to nebyli komunisté v tom slova smyslu-ale životní styl,založený na jistotách ,vlastní snaze a poměrně značných možnostech vzdělávání při zaměstnání..

        • BARON LE SAMEDI

          Vaše úvaha souvisí se smyslel dějin, vitto. Po krátkém, ale velmi plodném krátkém století 1866- 1914 přišlo dlouhé století l914-dosud. Krátké století se vyznačovalo absencí válek, tři generace lidí válku nezažili (jako hranici jsem dal u nás prusko-rakouskou válku, která byla už průmyslovým zabíjením). Bylo to období, kdy ze třiceti zemí, řídících svět byli jen dva prezidenti, francouzský a americký (prezidenta Hondurasu, Guatemaly nepočítám), svět byl ještě monarchistický, byť už nikoli feudální. Století uhlí, ocele, staveb a architektury – secese, před tím klasicismus, ale také lékařských úspěchů. První válkou s desítkami milionů mrtvých začíná nynější století. V roce 18 bylo 25 milionů mrtvých (po válce) na španělskou chřipku. Myslitelé, Čapek, i komunisté nechtěli další umírání, protože ve výběru života umírají vždy ti lepší. Bylo dvacet let jakési smíšené epochy, kdy vládl Stalin, ale i Viktor Emmanuel, totalita i demokracie (v hávu totality). Druhá válka, 40 milionů mrtvých, zase nejlepší synové národů. Svět se rozpadá na LIBERÁLNÍ demokracie, a lidové demokracie, jimž jde o nasycení lidí a mír. Po l989 jsou jen lib. demokracie, a války, války, války. Tolik stručně z první vody. Lidstvo je blbé. Nepoučitelné.

  7. Seal

    No nevím… Ta první část je jasná: Dneska se za levici považuje všechno, co si o sobě myslí, že stojí proti režimu, takže je z toho brajgl. Zarazila mě zmínka o frankfurtských „kecech“, které předcházel citát právě z Adorna (otec – zakladatel frankfurtské školy). No a pak je tu termín „vědecký neomarxismus“, což se dá asi přeložit jako materialistická supervěda. Přijde mi to spíš jako vzpomínka na francouzské encyklopedisty, kteří v 18. století sehráli velkou úlohu při rozbíjení různých politických mýtů a náboženských pověr. Jenže od té doby se věda a technika sama stala „ideologií“ (Habermas), která nejenom slouží, ale i ospravedlňuje současné společenské uspořádání. Stačí se podívat do jakých věcí se přednostně sypou peníze na výzkum a které jiné oblasti naopak trpí nedostatkem. Anebo na ty chytré hlavy v televizi, které reprezentují tzv. expertní vědění: Problémy jsou příliš složité, ale naštěstí existují odborníci, kteří sice nenesou zodpovědnost, ale zato rádi poradí těm, kteří rozhodují. Ekologie, národní hospodářství, zdravotnictví… Výsledkem činnosti podobných „expertů“ je propad do iracionality, kdy úspěch slaví nikoli nějaká potencionální supervěda, ale naopak esoterika, renesance náboženství, různé primitivní teorie o uspořádání světa, pseudoléčitelství… To je samozřejmě jenom jeden z projevů rozpadání klasické společnosti (v níž kdysi dávno mezi univerzální hodnoty patřila i ta vzdělanost), takže je spíš otázka, jestli v atomizované společnosti, ve které spíš slaví úspěch útěk z reality, může vůbec vzniknout sám od sebe zájem o nějakou novou, podobnou encyklopedii. To je možná dneska mnohem větší problém, nežli sen o šťastné kolektivní budoucnosti, který asi vážně vyvěrá z genetické paměti (v tomhle ohledu souhlas s embéčkem).

  8. taras2

    Příklad přítele Saxe (s tím kanálníkem) je záludně nepřesný: jak již bylo odpovězeno výše, tuhle práci budou lidé dobrovolně vykonávat, když bude dobře zaplacena. To je ovšem socialistické řešení, Kapitalistické řešení je – jako vždy – mnohem rafinovanější a na vyšší úrovni: lidé lezou do kanálů i za velmi mizernou mzdu, neboť jsou rádi za jakoukoliv práci.

    Ta hlavní otázka z článku, jak dál, je přece dávno vyřešena. Marx s Engelsem byli první, kteří odhalili souvislosti (do té doby měli lidé za to, že kapitalistovo bohatství je důsledkem kapoušovy geniality), podle chybného receptu z jejich kuchyně (nesmysl s diktaturou proletariátu) byl však uvařen poblijón (Lenin a Stalin). My kuchaři víme, že i dobrý materiál se dá zmrvit špatnou přípravou. Ale to zdravé jádro zůstává a řešení na jeho základě je čím dál tím naléhavější: jak se lze dočíst na dnešních BL, majetková nerovnost se vrátila na úroveň roku 1820!!! To není překlep! Zpátky do feudalismu?

    Nikoliv. Na půdorysu současného demokratického systému západního střihu LZE věci změnit nenásilnou, parlamentní cestou, a to tak, že regulačními zákonnými opatřeními se věci a poměry vrátí do stavu před globalizaci, do sedmdesátých let minulého století, do dob sociálního státu, kdy bohatí byli bohatí a zbytek si také nestěžoval. Tehdejší demokracie, vylepšena o sociální prvky (kapoušům efektivně zastřižena křídla), poskytovala celkem příjemné prostředí pro všechny. Jestliže to šlo tenkrát, za mnohem nižší úrovně vědy a techniky, proč by to nemělo jít dneska?

      • taras2

        Proč v roce 2010, když už o povaze české pravice bylo známo skutečně všechno, lidé zvolili tu zrůdnost znovu?

        • embecko

          Takovy dlouhy predlouhy komentar jsem tu mel napsany, ale pak jsem ho smaznul pri uvedomeni si slibu, ze nikomu nebudu jeho sny rozmlouvat.

          „Proč v roce 2010, když už o povaze české pravice bylo známo skutečně všechno, lidé zvolili tu zrůdnost znovu?“
          Tak schvalne, proc?

          Tady se nase cesty rozchazi, o nas proroku, protoze ty nad tim premyslis proto, abys vymyslel, jak tuto priblblou (co si budeme povidat) volbu zvratit v „lidsky prospesnou“, ja proto, ze me zajima, proc to udelali a co s timhle sebeposkozovanim maji za lubem.
          Jak vidis jsem korektni, nikomu nic nevymlouvam.
          V roce 2010 lide zvolili ty, o kterych jasne vedeli, ze jim ublizili a zaroven odmitli to, o cem jsou presvedceni, ze to chteji (socialni spravedlnost)….tak to mi ho tedy vyndej, jak rika Ivanek, kamarad (myslim tim tu hru).

          • taras2

            V Kotlině se rozšířil slogan o tom, ze kdyby volby něco mohly změnit…. Je to ale lživý plk: volby jsou posledním ostrůvkem demokracie a to, že 40 % voličů je nevyužívá (8,5 mil. oprávněných, 5 mil. přijde), svědčí o nezralosti a hlouposti lidského stáda. Navíc – k volbám bohužel chodí i ti, jejichž přehled nestačí ani na učivo občanské nauky z páté obecné (typicky stádovitá karloidní a úplně pitomá mládež, nány, které se vytahují tím, že je politika nebaví a nezajímá – a pak to hodí podle kravaty a ksichtů, pivní skauti s jejich hulvátskými preferencemi). Možná by to spravily voličské průkazy, jako v autoškole, testy; člověk, který má obecný i politický a ekonomický přehled se nenechá oblbnout čírem na hlavě geronta nebo polonahými sufražetkami.

            Nevím, jak by takové volby dopadly, každopádně ale by se politici museli ve své argumentaci soustředit na chytřejší část národa a odpadlo by ono populistické třeštění.

            Samozřejmě by předtím muselo nastat kácení ve veřejnoprávních sdělovadlech a vytvořen dohled nad nimi jako v Německu (viz poslední případ se zpravodajstvím o Ukrajině).

            Nevím, které partaje by na tom vydělaly, ale horší než dnes by to už nemohlo být. Navíc i pod knutou otrokáře by se úpělo tak nějak radostněji při vědomí, že to byla racionální volba elitních voličů.

            • vittta

              Tohle podle mě není dobrá úvaha.
              Elitní volič je sen.
              Co se podle tebe tedy nejvíc hodí pro ty,kteří nevolí?
              Levice?
              Pche….
              Jenže o tom je jádro pudla v tomhle celém vláknu.
              Kontrola nad lidskou populací v „demokratických“ zemích vůbec nespočívá v tom,že by se kontroloval volič, (tedy se mu vymýval mozek,či se mu trapně slibovalo nesplnitelné),nebo že do pozice voliče je zákonem dán každý idiot,který dovršil 18 let.(tohle je mimochodem jeden z argumentů tkz.“pravice“,že volí debilové a proto že ještě pravice nevítězí na celé čáře a také tím argumentují psychopaté a sektáři)
              Kontrola spočívá v kontrole politických stran,které jsou k volbám připuštěny a také jsou kontrolovány volby samotné-třeba i tím,že se dělají ty průzkumy.
              Někde tady píše Sax,že se průzkumy od reality takřka neliší-jenže podle mě to není tím,že by ten průzkum byl tak dobrý.
              Ten samotný průzkum ty výsledky tvoří.
              Už jsem to kolikrát psal ale nikdo to neposlouchá,přitom mi připadá,že je to část naprosté podstaty.
              Kdyby do voleb šla strana hejchucu,tak nedostane ani 1%,bez ohledu na politický program.
              Pokud——!!!!!—-pokud stranu hejchuchu neuvedou v průzkumech na volitelné příčce.
              Třeba bude mít odhad 9.5%.
              Vůbec nezáleží na tom,že v tom průzkumu z 1000 nebo klidně 10 000 respondentů neuvede tu stranu ani jediný-ale pokud se řekne,že tolik % má (a ten průzkum se dá falšovat velice snadno),tak ty výsledky mít bude.
              Zasraná ČSSD si nezaslouží jediný hlas od pracujícího,natož myslícího člověka,je mi na zvracení,jen ten název slyším.
              Co na tom,že u jiných stran rovnou bliju,nestojí za nic ani jedna.
              Tak volím komouše-jenže ani ti to nedokáží vyřešit-a to ani v případě,že by chtěli a měli na to,protože by se okamžitě naše země dostala pod mezinárodní tlak.
              Vrána vráně oči nevyklove-a globálně si už páni pohlídají,aby vyhrávali ti správní-i kdyby měly po ulicích rachotit tanky.
              A pak říkej lidem,ať volí,nebo o lidech,že jsou blbí,že nevolí.
              Já nevoliče chápu a moc dobře,jejich primitivní argument,že se stejně nic nezmění a když-tak k horšímu se totiž vyvrací jen s obtížemi a pokud se vyvrátí,tak nějakým snovým argumentem typu „o šípkové Růžence“….

        • Sio

          No, asi tu bude více příčin. Jistě by se daly shrnout do pojmu společenské vědomí a jeho stav. Ten je takový, jaký je. Pro mě je to objektivní realita, se kterou se musí v jakýchkoli úvahách počítat.

          • taras2

            Jistěže je příčin víc, jistě hraje roli společenské vědomí a jeho stav, ale ta katastrofální volba roku 2010 je koncentrát důvodů, proč to v Kotlině jde od deseti k pěti. Po hrůzných zážitcích s vládou Mirka Topolánka to voliči hodili stejné sebrance. Nevím, kolik procent může ve volebním výsledku dělat mediální propaganda. A nevím ani, jestli by něco mohlo změnit řešení, které navrhuji v komentáři pod embéčkem. Ale o odstranění svinstev, které volby – jedinou to možnost demokraticky provedené změny – provázejí, je nutné se alespoň pokusit, nerezignovat.

            • Sio

              Jak? Osvětou? Kontraideologií? Kdo to udělá? Myslel jsem ČSSD. Ale Sobotkova ČSSD se předvedla v posledních volbách jako spolek impotentů. Kde byla jejich volební agitace? Skoro žádná nebyla. A po volbách vygenerovali Zaorálka na ministra vnitra. Aúúúú ….
              Tak koho volit? Komunisty. Možná nezklamou. Ale nevíme pořádně, co jsou zač. A Sobotkovci s nimi do koalice nikdy nepůjdou, to je jasné.

              • embecko

                Ja bych videl komunisty jako dobrou volbu a to proto, ze „nevíme pořádně, co jsou zač“, presne proto, treba jen, aby se politicka scena vycistila a ukazala se, jaka je a navic i proto, aby se pravici vzal z plachet ten nestastny antikomunisticky vitr.
                Jestlize jsme s tarasem konstatovali, ze v roce 2010 volili lide proti sobe, pak o 4 roky pozdeji to nebylo lepsi. Babis nabral nejen protestni pravicove hlasy (treba z ODS), ale i ty zmatene levicove.
                Kdyz si delam pred volbami svuj maly pruzkum mezi znamymi, tak slysim uz 20 let porad to same: „Dame to Kalouskovi (Babisovi atd.), protoze ti druzi jsou hrozni.“ A rikaji to i naproste socky. Kdyz jim namitnu, ze jsou temer vzorovi volici CSSD, tak se zatrepou, ze tak spatne na tom nejsou i kdyz jsou nezamestnani, invalidi, s detmi na studiu, zkratka je to prehlidka ztraty sebekricnosti…podobne jak rika Keller, ze do stredni tridy se pasuje 1/3 lidi, kteri nemaji vubec zadne uspory, maximalne na mesic.

                Tady bych navazal na posledni vitttuv prispevek, se kterym v zasade souhlasim (do parlamentu se dostanou ti, na ktere ukazi agentury)…ono neni treba zadne velke manipulace, staci proste jen nejakeho cloveka (stranu) ukazovat lidem na bilboardech, v televizi a novinach stale dokola a ma sva procenta jista (krasnym prikladem je zcela neuspesny Bursik, ktery na co sahl, to pokazil nikdo ho nechce a presto je „horkym favoritem“ soucasnych senatorek). To uz skoro hranici s Pavlovymi reflexy…podobne staci lidem stale dokola opakovat, ze se mame lepe nez za komunistu a oni, ackoliv socky na kolenou, tomu uveri a mysli si, ze jsou na tom nejlepe jak se kdo kdy v historii mel. A jsou z nich kralove blahobytu, co s prehledem ridi sve zivoty a zacinat si s politickymi sockami ala CSSD proste nemaji zapotrebi. Pak si v lednu vezmou preklenovaci uver, nechaji u souseda opravit spojku sveho 12 let stareho Opla a vyrazi na slevy do Kauface.
                To je konkretni priklad me zname duchodkyne s nejakymi 11 tisici duchodu, dluhem 750 tisic a rozpadlou skodovkou po manzelovi, co ji opravuje znamy za to, ze mu hlida deti. Ale voli Kalouska, to jo, protoze ten jediny nas dokaze vytahnout z recke cesty. Jeden by zaplakal…

                • lomikel

                  aaha,ted se marxistu ukazte! muze marxista vahat s volbou jedine strany ktere ma marxismus a omezeni vykoristovani cloveka clovekem ve svem programu ?
                  to se to cte duchaplne eseje, ale dat hlas to ne, to se vaha, to se premysli .. jsou komunisti malo neomarxisticti ? :)
                  ja je volit budu, tazke jsem zvedev na vas :o)

                  • embecko

                    To bylo na me?
                    Po svem prvem prispevku jsem pochopil ze tenhle clanek neni politicky, ale duchovni a tak jsem slibil jistou rezervovanost, protoze z duchovnich veci se dela standa vzdycky moc jednoduse (klidne i ze slovanskych ved :o)
                    Osobne komunisty volit nebudu a mam k tomu sve duvody (ktere nechci z vyse uvedenych duvodu rozebirat- jen rikam, ze nejsou osobni). Nahore jsem pouze rozebral, ze volba komunistu neni uplne spatna, coz si opravdu myslim.
                    Az duchovno ustoupi a prijde opet politika, nebudu se ale vubec divit, ze zastanci neo/marxismu budou volit oportunni CSSD…a to ze stejnych duvodu, z jakych duchodci voli Kalouska.

                    • embecko

                      Jeste jedna prakticka poznanmka: Conchita Wurst vystoupil vcera pred europarlamentem a sklidil zajem a uznani vsech politickych frakci= neni pravda, ze homosexualismus je levicove tema.
                      Nakonec muzeme dojit k tomu, ze tohle tema levici podsunuji neustale jen levicaci…coz je rozhodne zajimave.

                    • embecko

                      „Evropa ze své nejlepší stránky: kreativní, tolerantní a rozmanitá!“ ocenila Redingová na Twitteru přítomnost zpěvačky v Bruselu.“
                      Viviane Reding je clenkou Krestanske lucemburske strany a v EP pusobila v konzervativne krestanske Lidovecke frakci EVP.

                    • lomikel

                      politika je vseko, kdo je mimo politiku jako by nebyl, je objekt ne subjekt.

                      ta duchovni dimenze clanku, pominu li urcitou depresi resenou pevnym ?! presvedcenim autora ze bude lip, nekdy, ktera mi pripomina jak se krestane schazeli v katakombach, poslouchali petra , kreslii rybicky a pak byly sezrani. Krestanstvi zacalo valcovat evropu v okamziku kdy se stalo politickym hnutim pronikajicim mezi vladnouci elity (e.q. melo jim co nabydnout).

                      Pokud tedy myslite tuhle utesnou stranku clanku, tak jo, ale s nejakym zapasem o lepsi pristi to spolecneho nema nic.

                      —-
                      co se tyce voleb, beru to jako indikator, kdo se hlasi k marxismu a nevoli kscm a nema svuj vlastni projek strany podobne zamerene, tak je rekneme nekonzistetni v uvazovani a cinech, kdyz i ja ktery ma k marxismu jak je presentovan treba zde vyhrady je volim. Nijak pri tom netvrdim ze komuniste vse/neco zasadne vyresi, ale dle volby mensiho zla (hlas pro komunisty projde, alespon v praze a vetsich obcich, uznavam ze na malych obcich muze byt ztracen a nebo tam kscm neni (zalozit!), a nebude prepocitan na ostatni politicke strany.

                      Romaticky marxiste, to je asi to co mi to evokuje. Samozdejme se zde nenavazim do entit pro svuj plezir, ale beru to jako sociologicky pruskum :)

                    • lomikel

                      multikulti, homo etc. agenda (jde o miru a stupen dobrovolnosti, ne apriory negaci z me strany co se tyce puvodnich agend pred jejich zmutovanim) je centralne tlacena z USA, takova soft , v case vice rozlozena, verse specoperace na ukrajine.
                      lide jsou koupeni, prizvani do klubu, zastraseni, nebo blbi, uplne stejne na levici nebo na pravici. sblizovani potoju k vyse zminene agende me nijak neudivuje. zajimave by bylo sledovat penezni toky pro prislusne nevladni/neziskove/a politicke uderne oddily.

                      osobne mam za to ze cesti komuniste postupne opousteji pozici nepromysleneho internacionalismu a podpory kde ceho co analytici CIA vymysli a presentuji jako levicovy koncept. o tom je vice mene druha rovina tehle diskuse.

                    • embecko

                      „Po prvním kole senátních voleb postupuje do dalších duelů nejvíc kandidátů za ČSSD. Výrazný úspěch zaznamenalo také hnutí ANO. Dařilo se i kandidátům KDU-ČSL a ODS. Naopak KSČM propadla a nepodařilo se jí pro druhé kolo získat podporu pro žádného kandidáta ani v jednom ze 27 volebních obvodů.“

                      Volbu CSSD chapu, ten zbytek uz ne…
                      Jinak jsem se zajmem sledoval angazma nasich dvou alternativcu Stwory a Solise…dohromady je volilo celkem 12 (!) lidi…to take o necem vypovida…

                  • Seal

                    Ona existuje nějaká povinnost, že když někdo uznává marxismus jako způsob myšlení, tak musí automaticky volit KSČM? Byl třeba takový Bilak marxista a kolikpak marxistů je mezi dnešními členy KSČM; neřkuli pak mezi jejich dnešními voliči, z nichž někteří s oblibou říkají komunistům s něžnou familiárností komouši? Vy, lomikeli, jste typickým představitelem své třídy, která podle tradičních marxistů vlastně žádnou třídou není, protože nechápe, kde by měly ležit její přirozené zájmy. No a protože furt připomínáte, kolik vody už uběhlo od toho Kapitálu, tak zmíním, že jeden z malérů české střední třídy je v tom, že se nechala nachytat na provařený koncept masové společnosti. Nepolitická politika, pamatujete? Dneska je to už tak daleko, že „nejmasovější“ strana má cca 53 tisíc členů a věkový průměr 72 let (zkuste si to srovnat třeba s Rakouskem nebo s poválečnou ČSR) a třeba takový ANOfert se už ani nenamáhá budovat nějakou stranickou síť. Další velkou vlnu opovržení schytávají odbory (kdo byl chytrej, tak z nich přece už dávno vystoupil) a i další sdružení, které vznikly proto, aby oficiálně a tím i viditelně prosazovaly nějaké konkrétní zájmy. Je to vážně hodně starý fígl, který staví na tom, že čím míň podobných vazeb máte v reálném světě, tím víc jste jako individum přístupnější manipulaci. Výsledek vám skvěle odráží český středostavovský internet, na kterém když správně dramaticky poškádlíte receptory (Ukrajina, Rusko, Putin, komunisté, Cikáni, Židé, Arabové…), tak se vám naprostá většina internetových diskutérů hned začne stavět do té správné řady, protože jim tak určitě velí jejich přirozené zájmy :-) Zkrátka zbavte se dobrovolně i toho zbytku sociálních a politických práv, které vám zbyly po předcích, a bude se vám určitě žít lépe a radostněji. Sice chodím volit jenom v hodně výjimečných případech, ale přesto mě ta současná volební kampaň docela dostala, protože něco tak pudově přízemního jsem zatím v takovém měřítku neviděl. Je to samozřejmě svým způsobem hold české střední třídě, protože každá reklamní agentura volí taková hesla, o kterých si myslí, že zaberou právě na toho masového voliče.

                    • lomikel

                      musime jen umrit. ale rad bych vas recept, tedy krome docela povedenych komentaru :), na reknemi minimalistickou aktivitu, kdyz ani ty volby. pokud jste to vzdal a provadite pouze analyzu ok, k volbam nechodite ok, remcate u piva ok. Takze si prectete co jste napsal me, muzete si to i prerikat do zrcadla :)

                    • embecko

                      Zapomente na starou roli stredni tridy, Seale, ta uz neplati. Jiz nazev „stredni“ trida rika o co slo- bylo to lozisko, pufr, prevodnik mezi horni a dolni tridou. Horni trida si platila stredni kadry a ty za to ukolovaly a uklidnovaly ty dole a to cestou svych kulturnich bardu (literatu, intelektualnich nazorovych vudcu atd.), ALE samozrejme s ochrannymi prsty horni tridy za zady.
                      Od te doby, co je na svete internet, tak ulohu stredni tridy prevzalo doslova par redaktoru a PR agentu. Zkuste jit dneska do hospody a vysvetlovat „jak to chodi“ a „co je treba udelat“- dostanete po hube. Zatimco pred internetem byl priopily intelektual v hospode zdrojem pouceni a i zabavy, dnes neni zajimavy uz ani jako strizlivy- s otevrenou pusou se nesmite priblizit na dosah delnikovy ruky a to proto, ze jste prestal byt chranen zhora.

                      Stredni trida tedy prestala existovat a s ni i zajmy jejich prislusniku- proto je na svete takovy zmatek. Delnik (zamestnanec) nikdy sve zajmy vysvetlovat nepotreboval, ty vzdy byly a jsou totiz jasne jako facka: za co nejmin prace co nejvice penez.
                      VVV- velmi velci vlastnici ((c) lomikel) si dnes diky technice uz zadnou kastu, organizujici „vysvetlovani sveta“ vydrzovat nepotrebuji a tak stredostridni intelektualy pustili k vode. Jejich zbytky se ted toulaji pustym svetem a hledaji sveho delnika, kteremu by vysvetlili, ze v jeho zajmu je tlacit na socialni stat…to je pruhledna lez jako prase a delnik to samozrejme vi…vi moc dobre, ze intelektual na nej tlaci jen proto, aby se s nim mohl svezt…a tak na nej kasle, na intelektuala ze stredni tridy :o)
                      Soucasna krize je krizi stredni tridy, vyverajici z jejiho dejinneho konce, prestala byt potrebna, skoncila a basta, voda se zavrela :o) Chapu, je to kocovina, mam to taky, pamatuji jeste predinternetove doby, kdy melo me slovo vahu tak nejak automaticky, mohl jsem plkat co jsem chtel a presto me museli brat vazne, protoze kdyby to neudelali, meli by problemy, minimalne by byli za blby. V tom se vezu nejen ja, ale kazdy z nas tady, kdo zazil casy, kdy internet bylo nezname slovo a vse se resilo tete-a- tete :o)

                      Vsechny ty hystericke anti-komunismy, pro-ukrajinismy, vsechno to anti-sockovani a pro-trznictvi netreba brat vubec vazne, to jsou jen krece chcipajici kravy, ktera kope; zbytky, vzpominky na davnou minulost, kdy nas hlas mel jeste jakous takous vahu…ted ma nulovou, sbohem a satecek :o)

                    • embecko

                      Abych to jeste dodelal :o) a vyse uvedenou pred-definici uvedl explicitne:
                      Dnesnim zajmem prislusnika byvale stredni tridy je bud se stat vyznamynm (nenahraditelnym) zamestnancem, anebo se udelat sam pro sebe.

                    • Seal

                      Tak jsem si to po sobě i po vás přeříkal a konstatuji, že jste si tu odpověď teda fakt hodně zjednodušil :-) Šmankote, kde je vaše profesní preciznost, když napíšu, že volím jenom v hodně výjimiečných případech a vy z toho uděláte, že nechodím volit vůbec? Za posledních patnáct let jsem volil dokonce třikrát: parlamentní volby 2010 a 2013, první kolo prezidentských 2013. Důvod byl ten, že trojkoalice se rozjela tak, že ve finále hnala národ do bídy tempem 100 000 lidí ročně. No a ve veřejném prostoru včetně středostavského internetu se přitom rozpoutala tak cílená kampaň za udržení trojkoaličních výdobytků, že hlas z rozumu pro jinak provařenou ČSSD určitě nepovažuji za špatně vhozený. Komunálních voleb, kterým jinak přiznávám docela smysl, se neúčastním, protože zákon mi neumožňuje volit v místě mého skutečného bydliště. Je to asi docela škoda, protože remcání u piva, pokud se odehrávalo v reálném světě, stálo kupodivu i v českých zemích na začátku hodně významných historických činů (viz třeba seznam památečních hospod, který jsem si kdysi sepsal v hodinách dějepisu, a s jejichž skutečným významem se zatím podle mě nemůže ani vzdáleně měřit jediná webová stránka z českého internetu). Mě v tomhle ohledu raději moc neřešte, protože si identitu beru ze skutečného světa, takže internet mě slouží především jako zdroj zajímavých názorů. Klidně zvládnu i propagandistické texty, pokud mají hlavu a patu, ale nad jednoduchými agitkami, které jdou akorát po emocích, už od klíčových voleb v roce 1992 buď jenom zakroutím hlavou, anebo je rovnou přeskakuju.

                    • Seal

                      Embéčko, při vší úctě, nemyslím si, že bych zrovna já stavěl na piedestal nějakou střední třídu. Samozřejmě, že v rámci různých statistických šetření jde střední třídu nějakým způsobem vymezit, ale už v případě, když jí budete chtít nějak blíže nadefinovat, tak z toho bude – a to vám souhlasně potvrdím – hodně velký problém. Když už chytnu vaše příměry (což myslím neutrálně), tak třeba pro mě ukázkovým historickým příkladem toho opuštěného intelektuála, co „nadbíhá dělníkovi“, je třeba Orwell (měřeno jeho životem, názory; tj. nikoli jenom románem 1984, který stejně jako každé umělecké dílo, patří všem, které oslovuje). Jenže od té Orwelovy doby uplynulo už skoro sto let, které docela fest šouply i tím kdysi jasně definovaným kapitalismem. Co třeba dělnická třída: Existuje ještě vůbec? To je samozřejmě hodně otřepaná otázka, ale pokud ji sledujete, tak jste asi zaznamenal, že ani na něco kdysi tak triviálního dneska neexistuje jednoznačná odpověď. A být ani nemůže, protože lidé sice někam z hlediska výrobních vztahů objektivně patří, ale v reálu se chovají podle toho, za co se považují. A podle toho pak samozřejmě i volí, protože naprostá většina voličů v tzv. masové společnosti se nerozhoduje podle nějakých konkrétních politických preferencí (anebo naopak protestně), ale podle svého očekávání. Takže pokud zjišťujete osobní zajem typického příslušníka bývalé/dnešní střední třídy, tak už více jak 150 let jej můžete definovat slovem biedermeier: Nepatřit stylem života k těm neúspěšným dole, ale naopak utrácením za věci, které takzvaně vytvářejí sociální status, co nejvíce napodobovat ty úspěšné nahoře. Souhlasím s vámi, že k tomu vedou dvě strategie: Buď podporovat stát/politické strany, které znají i kategorii dobře placených státních zaměstnanců, anebo podporovat politické strany/stát, kde se naopak za hodnotu považuje schopnost „udělat se sám pro sebe“. Jinak, pokud jde o dějinnou úlohu střední třídy, tak ta myslím skončila v okamžiku, kdy povalila feudální systém. To vám samozřejmě přizná i tradiční marxismus, jehož víra v platnost historických zákonů byla založena na tom, že v každé tzv. společensko-ekonomické formaci existuje nějaká utlačovaná třída, která pak sehraje úlohu revolučního hybatele. Z toho pak plyne už tak padesát let řada dalších teoretických otázek, které mimo kroužky tzv. progresivní inteligence jsou naprosto nepodstané. Běžný plátce daní (pokud je tedy fakt platí; a ať furt nemluvíme jenom o střední třídě), by měl vědět, že mimo utopii tu teď reálně leží jenom dva koncepty, které jsou tak nějak schopny odvrátit krizi té už neexistující střední třídy. První je návrat k sociálnímu státu, o kterém tu bájí Taras, takže jistě rád zodpoví doplňující otázky. No a tím druhým receptem je tzv. Stiglitzova zpráva pro OSN, což není nic jiného, než návod, jak by šlo globálnímu kapíku přistřihnout křídla na nadnárodní úrovni. Připomínám to jenom pro pořádek, protože stejně jako v roce 1992 existovalo varování, že se středostavovská společnost svým jediným správným názorem žene do velkého průseru, tak i teď je třeba té samé společnosti jasně říct, že i pro řešení toho primárního průseru á la Klaus existují ve skutečnosti nějaké alternativy.

                    • lomikel

                      seal – mam virozu a bylo pozda, a hlavne jste to napsal daleko lepe nez ja:). kazdopadne vasi neucast ve volbach neokecate, to je faktum. Nevyuzivate vsechny moznosti k pokusu o prenastaveni systemu, nebo alepson k sypani pisku do soukoli. Uz jsme to chtel nechat plavat ale vy to vzdyci znova otevrete :)

                      deleni spolencosti na tridy beru jako nastroj slouzii k popisu a formovani sil ve spolecnosti. nejsem schopen se rozhodnot zda vyprazneni pojmu trida je dusledkem jeho naduzivani, jeho destruovani v diskursu liberalismem a relativnim dostatkem z konce zapasu sociku a kapiku, nebo se jedna o realne zmeny ve strukture spolecnosti ktere si zadaji novy popis.

                      podle mne by zcela stacilo, kdyz tedy vezme za cil obnovit konsensus spolecnosti a nektere prvky socilaniho statu mirnmym regresme v mezich zakona (coz defakto ma v proramu KSCM), primet lidi aby uvazovali ne tridne (protoze viz. vyse) ale z pohledu svych zajmu, zajmu sve rodiny, svych komunit. politicka prace pak se nesoustreduje na tmeleni vedomi tridy a prevzeni moci atd (ono tohle jde proti tomu ze se snazim tou mirnou regresi obnovit konsensus) ale na to jak umoznit lidem ty sve zajmy nahlednout, nebo jim nejake nacpat do hlav propagandou (coz se prave docela dari TOPce, ANO, darilo ODS, proste vsem stranam na pravici takze ukusuji ze stredovych volicu vice nez by odpovidalo ciste analyze tech jejich zajmu na dustoje ziti, doziti, zdravtni peci, moznost realizovat rodinu atd.) . Nejak to souvysi s tim ze tridy jako nastroj popisu a hlavne formovani nejsou co byvali, je treba jit do vetsi detailizace a oslovovat skupiny obyvatet presneji urcene.

                      —-

                      odvrceni krise

                      1. k tomu zadna vule neni, vule neni proto protoze nejsou provoleny strany ktere toto maji v programu, pak se cssd dostava d koalic stred pravych kde pravicove strany aktivizuji to „nejlepsi“ v cssd a program je zapomenut pod zaminkou imperativu udrzeni koalice. tady bych opet mohl se vratit k hlavnimu motivu ze bez chozeni k volbam jsou to vsecko, v kontextu maleho regresu v mezich zakona, jen keci nemajici zadnou vahu ..

                      2. jedine globalni zastrizeni kridel je mozne pozorovat v Rusku u Putina. Predpokladam ze rizeny high level trzni monopol anglosionistu s tendenci k fasistickym (z pohledu koncipovani spolecneskych struktur) neberem jako pristrihovani kridel.

                    • lomikel

                      procpak mi komenta ceka na schvaleni ? zadne url v nem neni :)

                    • vittta

                      Myslím,že se tomu říkalo „uvědomělost“.
                      Já to vždycky chápal jako nějaký komunistický žvást-ale ono na tom něco bude.
                      Když je někdo uvědomělý,nemůže se zabývat nepolitickou politikou,a také se nemůže stát,že by důchodkyně ze starobince volila TOP09.
                      Politika je mrtvá,Sio-a myslím,že právě o tom píšete.
                      Je mrtvá-a proto Babiš může dostávat hlasy jen za to,že nikde vlastně nic neříká.(všeho do času,i on za čas bude na každém rohu a plácat o všem)
                      Kalousek zase za to,že říká,že ti ostatní jsou idioti.(a komunisti)
                      ČSSD za to,že šlápnou na krk živnostníkům (a nikoho nezajímá,že na dělníky kašlou)
                      A KSČM za to,že má 70% její voličů dojem,že když nic jiného,tak pořádně naštve nenáviděné pokrytce typu Kocába nebo jiných protagonistů umělecké pokrokové fronty.(Svěrák,Klain..)
                      Jen o politice,o ní to není.

                    • embecko

                      Nejdrive uprimnou soustrast lomikelovi se zadrzenym komentarem, to je vzdycky na nervy…az se objevi, jiz bude dejinnym artefaktem :o)

                      Seale: tohle vsechno je na dlouho a zajimavou diskuzi, ale nemam ten dojem, ze ji tohle forum „unese“, jak se rika…ne vzhledem k urovni jeho diskuteru, ale jejichj zamereni.
                      Takze to vezmu zkratka:
                      „v každé tzv. společensko-ekonomické formaci existuje nějaká utlačovaná třída, která pak sehraje úlohu revolučního hybatele“
                      To si uplne nemyslim…rozlisoval bych mezi roli hybatele a vykonavatele: treba na prikladu 89. roku: hybatelem byla skryta mocenska struktura (obecne reknemez StB), vykonavatelem nekdo uplne jiny.
                      Za francouzske revoluce podobne: tam byla hybatelem 3. stav, vykonavatelem uz ostatni dva stavy, a to vcetne slechty a kleru, kteri revoluci infiltrovali tak uspesne, ze doslo k jejich restauraci.
                      Pri pohledu zpet to vypada tak, ze vyhral vzdy hybatel, ale neni to tak, jsou to opet skryte sily pusobici temer v ilegalite.

                      Pokud velmi dobre pripominate biedermeier, pak ja k nemu dodam jeste budoar, coby vystavni sin statusovych symbolu- ten se casem premenil na obyvak- a jak z architektury vidno, ten take ustupuje ze sve slavy, stava se z nej obycejna „Stube“, tedy misto nahodneho setkavani se. Obyvak zacina pomalu nabirat tvary japonskeho pokoje, ovsem bez one duchovni intenzity, rozhodne dnesni architektura sirokymi, jakoby grafickymi prostorami reflektuje ztratu nasi sociality- nabytek neni hezky, zidle/sedacky jsou od sebe vzdaleny a akcent je na prostoru, ktery prebiji moznost rozhovoru.

                      O stredni tride se bavim proto, ze coby zanikajici institut vydava mnoho falesnych znameni, ktere lze zamenit za nejake smerovani…tak to podle meho neni, jde jen o sebezachovne reflexy, zijici uz jen ze zbytku byvale dulezitosti. Znakem stredni tridy byl vzdy nazorovy vliv, to se dnes meni na zoufaly pokus o ziskani ztracene dulezitosti- z umeleckych, dobre remeslne zpracovanych del se stavaji akty utoku na zbytky nasich hodnot, protoze jinak zaujmout uz dneska nejde.

                    • embecko

                      Jeste dodatek k hybatelum revoluci:
                      Utlak sam o sobe jeste nikdy k zadne revoluci nevedl, na ni totiz musite mit v prve rade financni prostredky a disponovat jiz urcitou moci. Revoluce neni zmena pomeru, ale pravni zakotveni pomeru jiz zmenenych.
                      Tim hybatelem tedy neni „utlacovana“ skupina, ale nove se vysvihnuvsi skupina, nespokojena se svym pravnim statusem (disponuje nejakym typem vetsinoveho majetku, ale nemuze s nim nakladat podle vlastnich predstav). Delnici, rabove a zemedelci jeste nikdy zadnou revoluci neudelali, protoze na ni nemeli penize. Maximalne se mohli dat do holportu s nekym, kdo byl tou pravou revolucni silou (treba vyse zminene treti stavy) a po urcitou etapu sevoluce se s nim svezt. VRSR zadna revoluce nebyla, to byl ze zahranici organizovany statni prevrat…organizatori meli smulu v tom, ze jako oduvodneni pouzili ideologii, ktera se nakonec obratila proti nim.

                    • Seal

                      Embéčko, s tou diskusí máte asi pravdu. Takže to uzavřu tím, že Marxův pohled je strukturální, fakticky z hlediska politické ekonomie kapitalismu, takže v něm tu střední třídu nemůžete najít ani v případě, kdyby se prezentovala třeba na úrovni nějaké uvědomělé živnostenské strany. Ale když budete sledovat nějakou konkrétní revoluci, tak už tam samozřejmě všechny ty strany, zájmové skupiny a další mocenské činitele musíte mít zachyceny.
                      Jinak s tím obývacím pokojem jste trefil perfektní symbolické téma (mikrosvět x makrosvět), které je ovšem na středostavovských internetových fórech prakticky nediskutovalné, protože dnešní „uvědomnělý“ měšťák obvykle hází podobná témata, která takzvaně neřeší základní principy „tohodle zkurvenýho světa“, do šuplíku s názvem žvanírna. U nás ten obývak ve stylu tradičního venkovského parádního pokoje v bytě 2+1 budovala máma: Tmavý nábytek, pár obrazů, broušené sklo, které se prakticky vůbec nepoužívalo, koberce, a pak televize, na kterou se mělo do toho svatečního pokoje chodit jako do kina. Pár let jsem v tom obýváku musel bydlet a do dneška si pamatuji, jak máma vytvářela pořád nějaká pravidla, aby ta původní sváteční funkce toho pokoje zůstala zachována :-). Babička naproti tomu zabydlela prostornou kuchyni (starší zástavba), což byla vlastně ta tradiční „stube“, kde se běžně jedlo, pracovalo, poslouchalo rádio…, a jak na ni byla z dřívějška zvyklá. Máma tohle rituální členění prostoru pořád dodržuje, takže skoro každá návštěva má pevný řád: Jí se v kuchyni, ale káva se už pije v obývaku, který prakticky vypadá pořád hodně podobně, protože starý dřevěný nábytek je zkrátka držák, takže ze všeho nejvíc se mění televizní přijímač. Můj současný byt, který si nájemně dopřávám na chřadnoucí kolena, ze všeho nejvíc asi kopíruje tu původní multifunkční stube: Jeden velký prostor v rovině (žádná patra, podia, tarapety…), který se dá v pohodě užívat i ve dvou, takže se v něm odehrává běžný životní rytmus – od spánku, přes vaření, až po práci a zábavu (ale na druhou stranu je to možná trochu náročnější na úklid :-) V tom běžném pojetí proto luxus představuje hlavně prostorná koupelna a potom malá předzahrádka, která ovšem jako kousek propachtované půdy je využívána hlavně k původnímu účelu (v okolí je to tak 1:3, protože funkčně se tu dává přednost třeba „zahradnímu“ sezení, zelené ploše pro kontrolované hraní děcek, anebo i ploše z betonových dlaždic, na kterou je možné umístit buď sušák na prádlo, anebo garážovat nějakou motorku).
                      No, trochu jsem to rozmáznul, protože to asi souvisí s těmi dnešními volbami, které samozřejmě taky sleduju. Česká společnost je hodně tradiční, což samozřejmě není žádné unikum. Zvláště v komunálních volbách (volby do senátu + přidružená referenda jsou dneska akorát účelový přívažek) jasně musí při nízké volební účasti dominovat ta témata, která řeší konkrétní lokální problémy, kvalitu života, mistní politické mafie, etc. (viz typicky velká města, ve kterých se až dosud dávala i v komunálních volbách právě kvůli té anonymní velikosti přednost zavedeným politickým subjektům). Pokud letošní komunální voby potvrdí, že politika se už zase začíná dělat takzvaně zdola, tak to bude znamenat docela velkou přesdržku všem politickým aktérům, který svůj „boj“ účelově vymezili akorát agitací za udržení, anebo naopak povalení stávajícího „světového“ řádu. A tenhle vývoj bych si fakt přál, protože i ta pověstná politika coby povolený nástroj změny nebude mít šanci, pokud současně nebude řešit věci, které jsou takzvaně pro konkrétní život. Komunisté coby politická strana to kdysi dávano věděli, ale protože slovo komunismus dneska většinově jaksi není košér pro střední třídu, tak možná právě zvednutí téhle vlajky by možná dávalo šanci na přežití těm, které sám vidíte jako součást nějakého „zanikajícího institutu“.

                    • embecko

                      Diky za vasi inspirativni odpoved, Seale, neco mne nad vasim psanim napadlo:

                      „Jí se v kuchyni, ale káva se už pije v obývaku… Česká společnost je hodně tradiční“
                      U nas e zase rikavalo, ze noviny by se nemely cist na verejnosti, do cehoz castecne zapadala i rodina, takze se chodilo cist do citarny :o) , tedy do mensiho pokoje bez zvlastniho urceni vedle obyvaku.

                      Urcite se shodneme na tom, ze v jinem bodu prostoru kava nechutna jinak a novinove informace nemeni svoji podstatu.
                      Takze tyto stredostavovske ritualy jsou spojeny s urcitym druhem sebeodrikani. Nejde o odlozenou spotrebu, ale o zvladnuti pudu (ze kava dokaze nakopnout temer az k psychoze a noviny to same, to je snad zname), tedy jde o snahu o kontrolu „vstupu sveta“ do tradicni jednotky- rodiny.

                      Ted je opak pravdou- nevaz se, odvaz se! „Svet“ neni bran jako zdroj mozneho naruseni tradice (tedy dejinne proverene jistoty), ale naopak jako vyznamny pomocnik- vkladatel do kvality naseho ziti- cim vice, tim lepe, cim netradicneji, tim uspesneji.

                      A ted co bylo driv, vejce, anebo slepice?
                      Nabazilla se stredni trida svych ritualu natolik, ze jich je jiz presycena, dobrovolne otvira svoji skorapku a jako bezbranny mlz vyleza do nebezpeci sveta, coz ji ma posilnit?
                      Anebo byla tradice vyvracena konzumentskym utokem na vsech frontach a stredostavovska rodina se pod jeho tlakem rozpada a uvolnuje sve sevreni nad svymi cleny?

                      Velmi vychatrale reknu, ze plati oboji (proc, to by asi bylo na vlastni debatu).
                      Na jednu stranu totiz jiz Freud prokazal zhoubny vliv „prenosenych“ tradic, ktere se do naseho sveta jiz nehodi a zacinaji pusobit kontraproduktivne.
                      Na druhou stranu je pak tlak samotneho konzumu opravdu natolik silny, ze tradicni rodinu dokaze „otevrit“, doslova jako otvirak a neni proti tomu temer zadne obrany. Ubranit se muzete jen tehdy, pokud nevychazite do sveta a nevystavujete se mu, coz ovsem jiz neni mozne v ramci stredni tridy, to musite byt vyse postaveny rentier a nemit deti, ev. je vzdelavat soukromym ucitelem.

                      Z toho take usuzuji na to, proc je nase soucasna situace tak neprehledna. Zjednodusene receno, konzumni zlo je prilis silne, ale zaroven ho zcela neodsuzujeme, protoze nam pomaha se zabavit nasi dusive tradice. Termin „dusiva nalada“ mam odnekud z Freuda, kdyz popisoval stredostavovskou naladu predvalecne Vidne, kde ani neslo prejit ulici ci si koupit rohlik, aniz by na to nebylo treba vydat ritualni namahu pozdravu, uklonu, oslovovani, obleceni atd.

                      Ostatne- a to vi malokdo- jiz Marx burzoasii obdivoval prave pro tuto jeji schopnost likvidace tradicnosti ze hry. Zrejme, mozna, se sama stala svym malomestskym smyslenim tou vyhlasenou „brzdou pokroku“…a dnes jdou do stoupy nejen „biedermeier a budoar“, ale s nimi dokonce hned cela spolecenska trida.

                    • embecko

                      A jeste tohle:
                      „…měšťák obvykle hází podobná témata, která takzvaně neřeší základní principy „tohodle zkurvenýho světa“, do šuplíku s názvem žvanírna…“

                      Ano, presne tak…to souvisi s tim, co pisi nahore, tedy s kafickem a novinami ve zvlastnim pokoji. Utlocitnost stredni tridy neunese de fakto zadny zasah do poklidneho chodu organismu, proto jsou na blozich stredni tridy tezka temata tabuizovana…a podle toho take vypada politicka volba. Nejakeho Stworu a doc.ing.Koblihu CSc neodlisuje v pripade volby promysleni jejich osobnosti ci politickych nazoru, ale jen to, ze Stwora prichazi z budoucnosti, zatimco doc.ing. Kobliha je vyslancem starych casu.
                      Jinak receno, u stredni tridy zamerne chybi jakakoliv reflexe pritomnosti, toho se pravy mestak boji jako cert krize, on totiz vubec nepotrebuje a ani nechce vedet, v cem zije :o)

                    • merlin

                      Pánové, zařazovat lidi do střední třídy dle stavu psýché je rozhodně netradiční a novátorské, taky mi to přijde takové jungiánské :-)
                      P.S. A embéčko, proč je Stwora z budoucnosti?

  9. Alena

    na jedné straně extrém , který reálně probíhá – díky bankovnímu systému a jedné světové měně je skutečným majitelem a vládcem země hrstka vyvolených( mluví se o 1 %), na druhé straně druhý extrém, společnost, kde není vykořisťování, beztřídní společnost ,je pouze utopie. Nějaké divné, vždyť přece pokud existuje reálně jeden extrém, musí existovat i druhý. Tyto oba extrémy zde mohou být, jsou udržitelné ale pouze násilnými metodami, čili vedle války i vymýváním mozků .Komunismus je též nedosažitelný ideál. Každý člověk je totiž jedinečný a nemůže být stejná životní úroveň pro všechny. Proč dnes převládá pouze jeden extrém? protože na rozdíl od většiny obyvatel žijí ti nejbohatší svorně kolektivně

    • taras2

      Ono by to těm nejbohatším nebylo nic platné, že žijí svorně kolektivně, protože v demokracii s možností svobodné volby je jim těch pár procent (reálně se odhaduje, že se světem točí cca 10 až 20 procent mocných) plat prtných. Současný systém, teoreticky demokratický, je nastaven (zhruba) tak, že při dodržování všech pravidel by ta obludná až zrůdná diferenciace mezi lidmi na základě vlastnictví nebyla ani možná (připomínám 90 % daně z příjmů nad určitou hranici svého času ve Švédsku). V reálu je to však tak, že bohatci mají koupeny státní úředníky, tj. včetně policie, berňáku i justice, politiky, dále pak média. V takovém prostředí se o obecné spravedlnosti nedá vůbec mluvit. Všechno je zfalšováno, pokrouceno, paraziti všeho druhu mají pré. Základ tohoto zlořádu pak ale spočívá ve zločinném vykořisťování a přivlastňováním si plodů společenské práce hrstkou bohatců.

      Jsem dostatečně revoluční, Saxi?

      • Alena

        kolektivním žitím těch nejbohatších myslím hlavně to, že se neobjevují v mediálních prostředcích zprávy o tom, že by zakládali strany jdoucí proti sobě, že by se vzájemně osočovali. Bohužel, toto neplatí pro těch zbývajících 80 % světového obyvatelstva. Jednak jsou mediálně kontrolováni, politicky rozdrobováni. Velkou roli hraje taky upadající význam rodiny

      • embecko

        Ano, dostatecne, primo ucebnicove, tarasi. Ale opakuji, nechci to tu kazit, takze jen jedna poznamka k tomu nahore:
        “ že 40 % voličů je nevyužívá (8,5 mil. oprávněných, 5 mil. přijde)“
        Kdyby jich prislo 100%, tak se nic nezmeni, ona by stacila tisicovka bedlive vybranych volicu, jako to dela Stem a dalsi, jim predpovedi volebnich vysledku vice mene vychazi. Tim by se usetrilo miliard, panecku a pravymi volbami jednou za 12 let by se mohly kalibrovat meritka pro vyber respondentu pro dalsi troje ststaisticke volby ( ted jsem zas revolucni ja). Pokud prijde 50% pak uz je temer jiste, ze zbytek bude volit stejne.
        To je jako s tim mytem „kdo nevoli, voli komunisty“, tak to take neplati a stejne neplati „kdo nevoli, voli pravici“ nekde jsem na to cetl jakousi matematickou uvahu, dohledavat to ted ale nebudu.

        • taras2

          Tisícovka voličů jako dostatečně relevantní vzorek pro parlamentní VOLBY nestačí (ke zjišťování popularity politiků nebo zpěváků ano), i běžný průzkum s tímto počtem respondentů má statistickou chybu k pěti procentům, problém je ale dostatečně reprezentativní vzorek (výběr hlasujících) i při souboru řekněme čtyř tisíc respondentů.

          Mýlíš se ale s tím, že pokud přijde 50 % voličů, výsledek je pak už stejný i při vyšších počtech. Stačí do zpracování výsledků zavést nějakou nerovnoměrnost (typicky dřívější dostupnost výsledků z méně početných, tedy vesnických, volebních obvodů), a už se konečný výsledek od dílčího liší až o 10 %. Ale můžeme se i dohadovat, kdo spíše přijde k volbám: jestli na život rezignovaný příjemce sociálních dávek nebo podnikatel, jemuž na vítězství strany, která mu umožňuje okrádat stát na daních (typicky ODS a TOP09), záleží velice. Řek bych, že ten druhý přitáhne k volbám i babičku na pojízdném křesle.

          A nežinýruj se, když to musí ven, tak to pusť.

  10. Astr

    A v Evropskem parlamentu se bojuje za tu jedine spravnou demokracii a to presto nebo prave proto ze nekteri poslanci si mysli ze si mohou myslet po svem ….

    Vrchnost pravila:
    jsou dva dopisy: od předsedy Evropského parlamentu Martina Schulze (sociální demokracie) a od předsedy Výboru pro zahraniční věci Elmara Brocka (z frakce Národní strany). Šéfové Evropského parlamentu vyjádřili své rozhořčení nad některými (jimi neuvedenými) výroky Ždanok v souvislosti s krizí na Ukrajině. Bylo to sděleno IA REGNUM v tiskové službě „Ruského svazu Lotyšska.“
    Elmar Brock prohlásil: „Vaše komentáře jsou zcela nepravdivé. Měla jste se poradit s nezávislými právníky, kteří by Vám vysvětlili, že referendum se konalo nelegálně a nemá žádný význam.“ Vůdce sociálních demokratů Martin Schulz oznámil: „Okamžitě budu informovat ukrajinské orgány státní moci o svém zásadním odsouzení Vaší návštěvy a Vašich slov.“ Taťana Ždanok poslala Martinu Schulzovi a Elmaru Brokovi následující odpověď: „Ani během mých návštěv na Krymu ani v jiných podobách mé politické činnosti nepotřebuji ničí povolení k činnostem a vyjádřením. Ani jeden z šéfů Evropského parlamentu není mým zaměstnavatelem a nemá právo nařizovat, kde a co říkat. Jednám v souladu se svým přesvědčením a programem strany „Ruský svaz Lotyšska“, za kterou hlasovali moji voliči. Moje pozice ve vztahu ke Krymu a Ukrajině plně odráží názory občanů Lotyšska, kteří podpořili seznam Ruského svazu Lotyšska ve volbách do Evropského parlamentu. Jsem zodpovědná pouze svému národu. A změnit tento fakt nemůžete ani Vy, pane Schultzi, ani Vy, pane Brocku, ani nikdo z mých politických oponentů dohromady. Protože jsem byla pozorovatelem na referendu o statusu Krymu, nepotřebuji v této věci rady právních teoretiků, ještě k tomu sloužících geopolitickým zájmům Německa a USA. Já osobně jsem přesvědčena, že krymské referendum se konalo v plném souladu s vůlí lidu Krymu, bez nátlaku či vnějšího tlaku.“
    Schultz a Brock tvrdí, že „nesprávná slova“ o statusu Krymu
    „Vedení Evropského parlamentu si musí být vědomo toho, že se po Západem podpořeném státním převratu v Kyjevě obyvatelstvo na Krymu nemohlo smířit s perspektivou ztráty ruského jazyka, mateřského jazyka většiny Krymčanů, s perspektivou ztráty oficiálního statusu a s terorem ultrapravicových skupin, blízkých státní moci na Ukrajině.
    Ždanok dodala: „Vedení Evropského parlamentu si musí být vědomo toho, že se po Západem podpořeném státním převratu v Kyjevě obyvatelstvo na Krymu nemohlo smířit s perspektivou ztráty ruského jazyka, mateřského jazyka většiny Krymčanů, s perspektivou ztráty oficiálního statusu a s terorem ultrapravicových skupin, blízkých státní moci na Ukrajině.
    Republika Krym má stejné právo na sebeurčení jako Skotsko, Katalánsko, Korsika a jakékoli jiné etnické oblasti v Evropě. A Krym toto právo využil. Co se týká mých pravomocí poslance Evropského parlamentu, tak tyto pravomoci potřetí potvrdili občané Lotyšska. Pokud se i nadále budete snažit omezit základní právo a povinnosti poslance Evropského parlamentu – vyjadřovat a obhajovat pozice svých voličů, skončí příští volby porážkou vládnoucích stran a zvítězí odpůrci existence Evropské unie. Protože EU bez svobody projevu – to je pro národy nepřátelský nástroj mezinárodních korporací.“
    http://www.novarepublika.cz/2014/09/je-svoboda-projevu-v-evropske-unii.html

    • Mirror

      O Schulzovi tvrdil Keller, že je to levicově smýšlející člověk. Tady vidíme, co ta levicovost pro někoho znamená. Nejlépe se pozná, kdo je kdo, podle nepřipravených výroků a činů, při kterých se nepřemýšlí a také nepředstírá. Sobotkův výrok o tom, že při repatriaci by se Češi na Volyni vyhnuli odvodu do armády, řekne o jeho autorovi více než oslavný životopis tohoto semi- nebo quasi- křesťanského politika. Takový Zaorálek vším, co vypustí z huby (slovo ústa nelze použít), socanům škodí. Fandům zmíněných osob se omlouvám. Přemýšlejte!

  11. Janika

    V diskuzi výše mě nejvíc zaujaly dvě věci, jen tak to natuknu: první byly poznámky o revoluci, Saxovo:

    Utlak sam o sobe jeste nikdy k zadne revoluci nevedl, na ni totiz musite mit v prve rade financni prostredky a disponovat jiz urcitou moci. Revoluce neni zmena pomeru, ale pravni zakotveni pomeru jiz zmenenych.
    Tim hybatelem tedy neni „utlacovana“ skupina, ale nove se vysvihnuvsi skupina, nespokojena se svym pravnim statusem (disponuje nejakym typem vetsinoveho majetku, ale nemuze s nim nakladat podle vlastnich predstav). Delnici, rabove a zemedelci jeste nikdy zadnou revoluci neudelali, protoze na ni nemeli penize. Maximalne se mohli dat do holportu s nekym, kdo byl tou pravou revolucni silou (treba vyse zminene treti stavy) a po urcitou etapu sevoluce se s nim svezt. VRSR zadna revoluce nebyla, to byl ze zahranici organizovany statni prevrat…organizatori meli smulu v tom, ze jako oduvodneni pouzili ideologii, ktera se nakonec obratila proti nim.“

    Zrovna jsem četla u Veršinina také definici revoluce – říká, že je to ostrá a radikální změna pravidel.

    No a pak mě přimělo k zamyšlení to o střední třídě. Merlin na to reagovala poznámkou:
    Pánové, zařazovat lidi do střední třídy dle stavu psýché je rozhodně netradiční a novátorské, taky mi to přijde takové jungiánské :-)
    P.S. A embéčko, proč je Stwora z budoucnosti?“

    Já bych jen konstatovala, že, pokud tomu dobře rozumím, střední třídu ztotožňujete s „maloměštáky“. To nehodnotím, jen se trochu divím :-). Chci jen poznamenat k tomu opouštění tradic a rituálů, to je známka rozpadu jakés takés přece jen kulturnosti a nástupu už jen té technické totality. Jak jsme to probírali jinde :-).

    • embecko

      Karikaturu malomestaka povazuji stale za velmi dobry mustr, janiko. Spisovatel Celine kdysi mluvil o stredni tride jako o tech, co „maji pudy stazene jako paraple“- to je podle mne velmi presne, prislusnika stredni tridy charakterizuje sebeovladani, o kterem mluvim vyse. Samozrejme pokud budeve mluvit v ekonomickych mantinelech, pak s tim nevystacime a budeme muset pridat jine charakteristiky, ale to ted povazuji za zbytne. Podivejte na casopis Blesk, tam je to dobre videt, jeho obeti vytahuji na svetlo prehnane zpusoby chovani, ktere jim maji poslouzit jako nastroj k vymaneni se ze stredni tridy- povetsine to je prave ona snizena schopnost sebeovladani se (alkohol, party, afery atd.). To ti nahore a ti dole delaji uplne samozrejme (anebo to tak pusobi, to je jedno, zkratka mohou si to dovolit i kdyz to treba nedelaji) a kdyz se na ne musi malomestak divat, ma z toho trauma, ackoliv se ho to osobne vubec nedotyka (jeho idealu ovsem uz ano).

      U te revoluce je to podle meho zcela jednoznacne: nejde o nic jineho, nezli o zmenu zakonu tak, aby vyhovovala prislusne politicke sile. I neomarxiste chteji vice prerozdelovani…a jak toho ev. dosahnou? Samozrejme zmenou zakonu, nicim jinym.

      Co se do tretice tyka onoho jiz probiraneho :o)
      Opusteni ritualu je samozrejme opusteni kulturnosti (uz z podstaty), ale zalezi z jake vysky se na to podivame:
      pokud hodne z vysoka, pak jde o vynuceny proces, pokud se trochu snizime, pak uvidime, alespon podle meho, ze z poloviny jde o samovolny a zadouci proces.
      V tech hovorech tehdy nikdy nepadlo, jak by to mohlo vypadat, kdyby nebylo soukrome vlastnictvi. Tedy ted a ne kdysi. Jak by se dala udrzet delba prace a vzajemna ohleduplnost, aniz by zde existovalo soukrome vlastnictvi, zakotvene v zakonu? Samozrejme by to slo, ale jedine cestou kulturniho teroru, tedy maximalizaci ritualu.
      Nahore se dovolavam Freuda, ale nikoliv v jeho uceni,nybrz v jeho popisu tehdejsi doby: dusiva atmosfera, drzici svymi nekonecnymi ritualy spolecnost pohromade a to prez odpor jejich clenu. Podle meho ma kazdy svoji Mr.Hydeovskou stranu a kazdeho to tahne smerem do „detstvi“, kdy nic nemusel a nebyl za nic zodpovedny a tedy v zasade odmita veskery spolecensky natlak a je jedno, jestli je kulturni, anebo pravne- technicky.

      Takze ano, nase socialita a kulturnost uz je na cucky (zde je zasadni prinos moderny)…ovsem :o)
      Ovsem prave proto je nase spolecnost v patove situaci: jedinec jiz odmita kazdy naznak spolecenskeho natlaku (nerikam, ze se nedeje) a prave proto nemuzeme najit zadne vychodisko, ktere by podporovalo takove mnozstvi lidi, ktere by dokazalo udelat nejake zmeny. Jinak receno: zadne zmeny nechceme, protoze jsou opet spojeny s nasim sebeovladanim, ktere by zakonite muselo prijit. Takze cekame, sedime a cekame, co se stane :o)

      Proto se momentalne kazdy natlak na nas deje jaksi okultne, abychom si toho nevsimli. A my vime, ze jsme manipulovani, ovsem tak nejak detsky…je to takova ticha dohoda, my vime, ze oni manipuluji, ale vyzadujeme od nich, aby to delali jakoze to nedelaji, my nic, my muzikanti.

      • Janika

        Ono při tom definování měšťáka jde spíš o to, jak příslušné vymezení použít a dál s ním pracovat, myslím ze společenského hlediska. Například jaké nabídnout zákony, aby vás maloměšťák volil, trefit se mu do zájmů a podobně. Co s jeho osobními zvyky, to netuším, i když je to zábavné a taky mě to baví :-).

        To opuštění rituálů a odklon od kulturnosti jsem trochu posunula jinam, ono se samozřejmě jedná o to, jak s člověkem manipuluje společnost, jakou zástěrku a změkčení si k tomu vybírá, a nebo jestli už se s žádným předstíráním nepáře a drtí lid natvrdo. A tady si myslím, že lidé ovlivňováni jsou nesmírně a brutálně, přímo ve svém soukromí, a sami jsou v tom velmi aktivní. Stačí se podívat na ty středostavovské blogy, co tu už byly zmiňované. Jak se radikálně vymezují v mnoha osobních a společenských otázkách, jen tohle a tohle je správné, očkovat ano, domácí porody ne, bezdomovci peníze ne, protože je propije, darebák jeden, a socky na pracáku pořádně zapřáhnout a tisíc dalších jedině správných názorů :-).

        Ještě prosba, Saxi, na tebe i případně na Zooma nebo další, kdo pamatují – jak GeoN definoval rozdíl mezi kulturou a civilizací, nevzpomenete si? Bylo to stručné, že to, kupodivu, napsal v jedné větě :-).

        • embecko

          Ja si to prevedl na jednoduchou formuli, za kterou bych urcite dostal po hube, janiko:
          Civilizace= technika a jeji plody, kultura a kulturnost= soubor korektivnich opatreni, jimiz zmirnujeme dopady civilizace na nase zivoty.

          Jinak jsem opravdu nahodou narazil na velmi ucelenou diskuzi o nacismu, kde je v kostce de fakto vsechno, co o tom mistr kdy napsal:
          http://blog.wuwej.net/show.php?id=1216055160000
          Nechybi tam ani zoufaly vykrik diskusni obeti, ktery jsem sam take nekolikrat pouzil:
          „Nemůžu zahodit roky zkušeností, vzdělání, výchovy jen proto, že jsi mi něco napsal, to prostě nejde.“
          Ani temer tradicni odpoved:
          „Když Ti to člověk říká, tak nejsi schopen „zareagovat“. Jdi do háje, Wu – a to jak za mě, tak i za Blue … která … a to me budeš divit, je docela obyčejná „nezorganizovaná“ ženská, takže si zasloužila, abys jí poslal do háje … „extra“. :)
          Co já jsem se s Tebou nadřel – kdybys mě ještě někdy potkal, tam mi netykej. :(“
          :o)
          Zde jen vyjimam:
          „… nacisté se pokusili „obnovit“ a napodobit přirozenou organicitu lidského společenství PO(!) tomto děsivém zážitku s „liberálním“ kapitalismem – proto ta obřadnost, proto ty svátky, proto to „vykazování“ identity a „svornosti“, proto ty „dětské“ a „mládežnické“ organizace = to vše je doslova náhražka za sociální integritu, kterou člověk ze své přirozené existenciality potřebuje a kterou kapitalismus zcela bezuzdně a systémově-systematicky ničí. Ze stejných důvodů spontánně vznikají všechny „pouliční“ gangy či spontánní hnutí typu punku, squattingu, skinheads … ze stejných důvodů spontánně vznikají všelijaká náboženská hnutí či dokonce vcelku úchylné sekty = vždy jde o vzdor a sebeobranu před „liberálně-demokratickým“ kapitalismem. Ve všech zmíněných případech (etc) jde o jakoukoliv ideologii až „v druhé řadě“ – to, proč se lidé účastní takových věcí, je právě a jen ona prudká a nesnesitelně palčivá sociálně-existenciální deficience, do které nás tenhle „liberální“ kapitalismus stále brutálněji staví …

          … víš Wu: … proč si myslíš, že píšeš svůj blog? … a proč si myslíš, že spolu takto mluvíme? … proč píši své blogy (jeden za druhým :)? Že chceme řešit nějaké problémy? Jistě! Že se chceme „sociálně ukázat“? Jistě! Ale pod tímto vším leží „základní potřeba“ – základní lidská existenciální „potřeba“ BÝT-sociálně, a to tak, že tato socialita je ŽITÁ(!) a PROŽÍVANÁ jakožto SPOLU-prožívaná. Onen „liberální individualismus“ je ŽVÁST, PODVOD a IDEOLOGICKÁ ZBRAŇ, kterou jsi okrádán o svou socialitu a kterou jsi PRÁVĚ a OPRAVDU(!!!) totálně a totalitárně ovládán a v zásadě ZABÍJEN(!) Fikce, že jsi nějaké „individuum“, je právě tím, veskrze co jsi totálně reglementován a činěn docela bezbranným – vzpomeň si na to, jak všelijací „Čunkové“ chtěli a chtějí rozbít integritu specifické rómské sociality, ve které „rómská individua“ žijí a o kterou se ve své „individuální“ existenci opírají.“

          Prekvapive a smutne zjisteni pro mne je, ze tehdy bylo takove cteni objevne, dnes se nad nim vznasi stin tragicnosti….

          • Janika

            Děkuji za definici, Saxi, je to blízko, ale… pořád si nejsem jistá, že to je ono. Vzpomněla jsem si, že Zoom mi to tady taky už jednou vysvětloval.

            A to připomenutí – díky, to je síla. U Wua je toho hodně, zaplatbůh, ráda se tam vracím. Měla jsem z těch řádek s nezapomenutelným stylem vždycky dojem rozsvíceněho světla, a to i navzdory tomu, že jsem si od počátku uvědomovala, že jsme byli vlastně jen takovými pokusnými králíky :-).
            Také se dá ještě najít starý blog z bloguje v paměti google. Jsou tam úžasné věci.

    • embecko

      Jeste to aktualizuji na Ukrajinu: ono ani sezeni a cekani neni zadarmo a strada se behem nej energie, ktera obcas vyvre jako valecne stvani, at je to Putler, anebo machometani…tedy si ani moc nemyslim, ze by onen nacionalismus a fasismus byly nejak „prave“, jde spise o prebytecnou energii, naroubovanou na nejakou prilezitost, kdyby byl zrovna aktualni treba antidelfinismus, tak pujdeme po delfinech.