Smrt de Margerie jako náhoda?

Napsal Baron Le Samedi

https://fr.news.yahoo.com/video/christophe-margerie-simulation-du-crash-062700542.html?format=embed&player_autoplay=false

20. října ve 23:57 minut narazilo letadlo Falcon 300 s Christophem de Margerie na palubě do pluhu, který uklízel ranní sníh, trápící Moskvu. Stalo se na Vnukovu 3, odkud odlétají obchodní VIP lety, zatímco sousední terminál 2 patří ruské vládě, a z terminálu 1. odlétávají jiné vnitroruské spoje, a „jednička“ je také domovským přístavem pro menší aerolinie, třeba ty, které provozuje Gazprom.

 

Smrt muže, o němž dnešní ruský tisk píše, že byl jedním z největších přátel Ruska v dobách těžkých, protože sankčních, je o to absurdnější, že zahynul – na ruské půdě, a jen několik desítek minut poté, co hovořil s předsedou ruské vlády Medvěděvem, na jehož pozvání, na seminář pro vybrané západní průmyslníky, do Kremlu přiletěl.

Christoph de Margerie byl prezidentem jedné z pěti největších ropných společností, francouzské TOTAL. Jeho roční odměna byla rovna 2,7 mil. eur, de Margerie byl znám jako charismatický člověk, a od francouzského prezidenta se lišil významem jen tím, že nenosil „atomový kufřík“.

Proč se do Paříže vracel bez doprovodu, a proč osoba tohoto významu neměla osobní byť otravnou ochranku, známo není.

Na letištní ploše s ním zahynula jen stewardka, a dva piloti pronajatého francouzského letounu – nepatřil totiž společnosti TOTAL. Diagnostika neštěstí byla hotova hned v úterý dopoledne: vinen je prý šedesátiletý řidič sněžného pluhu, který pojížděl po vzletové a přistávací dráze č. 2. Při orientační zkoušce se prý jevil jako opilý.

Skutečností ovšem je, že personál všech tří moskevských letišť, Vnukova, Domodědova i Šeremeťjeva nastupuje na každou směnu až po medosmotru, tedy proceduře, kdy se vyjeví, zda pracovník pil, nebo nikoli. Aby byl řidič pluhu opilý, musel by si opravdu otevřít lahvinku až v kabině pluhu, a to není, jak řekl jeho advokát, pravděpodobné, neboť jako kardiak je abstinentem.

Chybou může být i špatné řízení, ze strany navigátorů pozemních služeb, jejich počty byly optimalizovány na minimální možnou úroveň, znamenající jednu osobu ve službě, místo čtyřech.

Ať to však bylo jakkoli, je skutečností, že pilot Falconu 300 neviděl, v dohlednosti 350 metrů, sněžný pluh. Je to možné, zvl. při startovní rychlosti kolem 200 km/h, i když – velmi málo pravděpodobné. Všichni, kdo znají americký film Letiště, totiž vědí, že sněžné pluhy mají kromě pozičních světel i výrazný oranžový maják. /Zápletkou filmu byl sníh na letišti/ Pilot i dispečeři by ho museli přehlédnout. Navíc, poněkud zarážející je, že zatímco v obou dalších letištích jsou dráhy vedle sebe, zde se, na Vnukovu, křižují. A přirozeně, při pročišťování přibližovacích ploch, nikoli ranveje č. 1, vjel pluh na místo, kde se plocha pro přibližování kříží se vzletovou dráhou č. 2. Proč, známo není.

Znám je výsledek. Dnes spadly ceny akcií TOTALu, a není jisté, jaká bude politika nového prezidenta. Zda bude stejně proputinovský, jako byl de Margerie. Zatím se nikdo z vedení letiště k věci nevyslovil. Nicméně, i Kreml by měl sám sobě položit otázku, zda je běžné, aby člověk, mocnější prezidentů, byl vystaven rizikům a liknavosti, vedoucí k jeho záhubě.

Reklamy

17 comments

  1. Janika

    Trochu jsem váhala se zveřejněním tohoto příspěvku, říkala jsem si, proč se zabývat smrtí jednoho muže, když na Ukrajině stále umírá množství nevinných lidí, kteří teď navíc s příchodem zimy nevýslovně strádají. Jenže ať chceme nebo ne, tito mocní určují osudy miliónů, a tento „magnát“ stál na straně, na které stojím i já. Nejen, že byl proti sankcím proti Rusku. Také v době libyjské války stál na straně Kaddáfího a vystupoval údajně proti rebelům a měl se Sarkozym nevyřízené účty. Paradoxem je, že zahynul (byl zabit?) na den přesně tři roky po Kaddáfím.

    Vložila jsem odkaz na animaci, ale samozřejmě nikdo nevíme, jestli odpovídá skutečnosti.

    Podívala jsem se také, co o tom píší česká média – jednoznačným viníkem je ruský opilec. A na tom se vyřádili čeští protiruští pivaři jak zákon káže :-). Taková jednota je vždycky podezřelá ;-).

  2. BARON LE SAMEDI

    Máte pravdu, Janiko. De Margerie měl jisté, na Francouze sympatické /už ten knír/ Depardieuovské rysy, které mu nebránily se s některými i objímat. Po poradě v Gorkách a po téte a téte s ruskou věrchuškou tedy vyrazil domů do Paříže, a takto to dopadlo. Připomíná to osudy íránských zbrojařů, kteří v náhém pohnutí mysli na veletrhu kdesi v Německu vyskočí z okna hotelu. Total totiž nejen těží /třeba pole Jamal/, on také dováží do Ruska lubrikanty, neboli maziva. Což vypadá jako stý bod v pořadí, pokud si neuvědomíme, že až donedávna, tedy do nástupu ministra Šojgu, Rusové nakupovali těžké automobily, a něco jako transportéry ze Západu, přičemž západní maziva tuhla na Sibiři už při mínus třiceti,. Myslím, že zábavné video, kde se startuje Žigulík v Republice Sacha – Jakutsku při mínus padesáti, už tu bylo. De Margerie byl člověk, který byl Moskvě rovnocenným partnerem. Nejde ani o to, že byl pro europlatby za ropu a služby, jako spíše o to, že musel být cílem různých zvědných aktivit třetích stran. A kdo ví, co vedlo k chybě dispečera, ergo i chybě zřejmě střízlivého řidiče sněžného pluhu. K animaci jen tolik, že vzletová dráha má šíři šedesát metrů, a pluh ji normálně za dvacet-třicet sekund přebrázdí. Skoro bych napsal, že to chce špatný osud, nebo přesný timing.

  3. Sio

    Opilec … Amíci mají zase svého Lee Harvey Oswalda. Prý duševně nemocný … Věřte, nevěřte …

    • BARON LE SAMEDI

      Správně jste to pochopil, sio. On je řidič pluhu držen zatím jako svědek, obviněn nebyl. Ovšem jako v Dallasu, i v Moskvě se může objevit pobouřený majitel nočních klubů, replika Jacka Rubyho, a může s tím Vladimírem M. zůčtovat na vhodném místě,, jsa rozhořčen.

  4. Tribun

    Nejhorší není představa, že byl zavražděn, ale vědomí, jak je to uvěřitelné. A opilý řidič? Nejobvyklejší možný podezřelý. Nikdo nebude pochybovat o tom, že Rus byl opilý.

  5. jednooký

    Podľa popisu nehody mal Falcon štartovať z jednej dráhy, ktorá križuje druhú, na ktorej sa pohyboval pluh, v uhle asi 60°.

    Vec sa má tak, že povolenie na štart dáva riadenie letovej prevádzky v priestore letiska. Vodič snežného pluhu (je to hoviadko asi dva krát väčšie ako cestárske pluhy a obvykle ich pracuje niekoľko v „bočnej“ formácii [img] http://videocdn.itar-tass.com/fit/816x458_7de8e174/tass/m2/en/uploads/i/20141021/1066398.jpg [/img] ) musí mať spojenie na riadenie letovej prevádzky. Obvyklé pravidlo je také, že pokiaľ má pristávať lietadlo, pluhy opúšťajú plochu, pokiaľ sa lietadlo pripravuje na štart, vyčkáva na povolenie, ktorú dostane, až keď pluhy dokončia svoju činnosť. Takže chybu urobilo buď riadenie letov alebo posádka Falconu, rozhodne nie vodič pluhu.

    Keďže trochu poznám prax na letiskách, príde mi divné, že by sa na ploche pohyboval len jediný pluh, malo by ich tam byť viac, minimálne tri-štyri, aby dráhy dlhé cca 3km a široké 60 metrov očitili od snehu v rozumnom čase, tj asi do hodiny (Vnukovo má kapacitu ~60 lietadiel za hodinu).

    • BARON LE SAMEDI

      Proto jsou zajímavá tvrzení, že zabloudil, že právě dvacátého byl den aviadispečerů /co to má společného s pluhem, nevím/, že je snad přímo ukrajinským gastarbajterem, kterého určitě někdo přitlačil / na Vnukovu čistí dráhy už deset let/- prostě- dohady. Myslím, že v ten den ráno byl v Moskvě sníh, který přes den roztál, a mělo být kolem nuly, mlha. Co s pluhem….nevím

      • jednooký

        Ak v noci snežilo, tak je to pomerne jasné – čistiť sa sneh musí „hneď“, brutálne totiž zhoršuje brzdné vlastnosti dráhy. Nie je to žiadna prdel, na letiskách na to majú špeciálne meracie vozidlo v „piatym kolesom“ a nádržou na vodu, ktorá sa prípadne leje pod koleso na simuláciu mokrej dráhy, a brzdné vlastnosti sa merajú aj niekoľko krát denne.

  6. Astr

    Barone dik za jiny nez „ozraly“ pohled a Janice za zverejneni :-)

  7. Milan

    Všichni, kdo se snažili nahradit petrodolary, jsou už mrtví. Od Kadáfího po tohto Margeria.

  8. jednooký

    Trochu som hľadal – a užasol. S tým Vnukovom je to fakt na hlavu. Sú to vlastne tri či skôr štyri „letiská“, každé samostané, každé s inou štruktúrou vlastníkov a iným režimom, ktoré dohromady používajú tie dve dráhy. A údržbu dráh im robí „dodávateľsky“ externá firma, ktorá patrí jednému menšinovému vlastníkovi jedného z troch „letísk“.

    Asi najlepšie to zhrnul komentár na http://politikus.ru/events/33667-ryad-rukovoditeley-vnukovo-otstraneny-ot-obyazannostey.html
    „С руководством разобраться сложно, так как все Внуково поделено. А как известно у семи нянек дитё без присмотра.
    Есть Внуково – 1 – это основной аэропорт 75% акций государственные,
    есть МАВ – международный аэропорт Внуково – частный, с 25% государственных акций;
    есть Внуково-2 – правительственный аэропорт, объединенный с Пулково – полностью государственный,
    есть Внуково-3 – частный бизнес-аэропорт, где оформлялся рейс и самолет.
    Но все самолеты взлетают по двум пересекающимся ВПП. Управление движением самолетов и движением по ВПП управляет МЦ АУВД, которое подчиняется Росавиации. Очистку ВПП осуществляет частная компания по договору, подконтрольная собственникам МАВ. Выявить виновных руководителей для привлечения к ответственности будет трудно. Я бы наказала всех их скопом за несогласованность действий.

  9. BARON LE SAMEDI

    U Domodědova, jen tak na okraj, jsou akcie na doručitele, proto není známo, komu patří. Počišťovací služba na Vnukovu je spol. s r. o. Stihli se změnit z A.s. přes tu noc, kdy se rozbil Falcon….

    • Baron Le Samedi

      FSB uvádí, že zjistila „nevysvětlitelné rozpory“ mezi informacemi získanými ze záznamů o letech a z kontrolní věže, z nichž je zřejmé, že letadlo bylo „tajně naváděno do dráhy sněžného pluhu“, který pracoval na jiné runwayi. Jeho řidič přitom nebyl, jak se zpočátku uvádělo, opilý, ale naprosto střízlivý. Jeho právník sdělil: „Můj klient trpí srdeční poruchou, při níž je pití naprosto vyloučeno, a jeho příbuzní a přátelé to mohou dosvědčit.“ Nic takového nám už ovšem Česká televize a další hlavní média nepřinesla

  10. BARON LE SAMEDI

    Путин посмертно наградил главу Total орденом Почета