Tři rady Ukrajincům

vezměte děti

Napsal da_dzi
Překlad Janika, převzato odtud.

Normální lidé se ptají: „Co mám dělat?“

1. Úplně první, nejdůležitější věc – zajistěte, aby vaše děti studovaly v normální zemi. V Rusku, v Evropě. Odvezte dětí z Ukrajiny. Tam je peklo. Budou je tam učit zpívat „Já jsem banderovec“ a hrdinské historky, jak Pravý sektor zničil vesnici separatistů v Donbasu. Chcete, aby nezralá dětská mysl dostávala ukrajinské šílenství v obrovských dávkách každý den? V Rusku budou přinejmenším komunikovat s normálními nezpolitizovanými vrstevníky, kteří nerozdělují lidi na separatisty a pravé Ukrajince. Odvezte děti.

2. Vytvořte zásobu peněz – nejlépe v dolarech, pro vaše staré. Pokud se vám nepodaří odvézt i je do normální země. Chraňte své staré příbuzné – ti to budou mít nejtěžší. Nejlépe by bylo vzít je do normální země, kde nebudou bandy v maskách s černo-červeným praporem, kde nehoní lidi džihád-automobily a nechytají chlapce na porážku do ATO.

3. Hledejte si práci v Rusku. A odejděte. I když z počátku to bude obtížné. Ale rozhodnutí odejít hned se vyplatí během pěti až deseti let. Zůstanete-li na Ukrajině, budete těchto pět, deset let žít v troskách, bezpráví a triumfu zla se zbraněmi.

Ta Ukrajina, jakou jsme znali, zemřela. Taková jako dříve, klidná, pokojná, prosperující, už Ukrajina nikdy nebude. Tak už se stalo.

Zachraňte vaše děti. Hledejte budoucnost tam, kde není ukrajinský nacionalismus.

Advertisements

65 comments

  1. Janika

    Čí bude Ukrajina, když „normální“ lidé odejdou? Ale lze jim to mít za zlé? Taky bych vzala děti a snažila se s nimi dostat do jiné země. Dokud ještě na světě nějaké nerozvrácené a mírové zbyly.

    Jen bych dala Ukrajincům radu čtvrtou – nejezděte do Česka, tady jsou nálady silně proti takovým zoufalým běžencům. Chápejte, ono je to jednodušší, než pověsit na kandelábru štváče, kteří pomáhali vaši zem rozvrátit a zničit. A jejich majetek zabavit a použít na financování pomoci alespoň některým. Ale na ty štváče nedosáhneme, jsou moc vysoko, jsou skrytí. Běženci jsou naopak na očích a mají své lidské vady. „A najednou je proti komu bojovat“, jak se vyjádřil s odzbrojující upřímností jeden z diskutujících.

    • Kamil Mudra

      Na Ukrajince jsme tu zvyklí. Svého času jsem v takové smíšené partě (domácí + Ukrajinci) dělal a později měl čtyři takové party na povel. Naši se k nim chovali stejně jako k sobě navzájem – žádný rozdíl.
      Ale vzhledem k jejich množství bych jim ČR taky nedoporučil. Jsme příliš malá země abychom jich dokázali absorbovat několik miliónů. V Rusku mají mnohem lepší perspektivu a lépe se hned zpočátku domluví. Zvláště pro děti ve školním věku je to dost velká výhoda.

      • goliast

        mám kolegy z ukrajiny a nemají tu žádné problémy mezi lidmi, jeich děti tady chodí do školy a školky, fagan je dexil. jasně že se doktor musí umět domluvit s pacientem. jsou v česku, v dánsku by chtěli aby se všichni, kdo tm přijdou, naučili dánsky, proč se k tomu vlatsně vůbec vyjadřuju, k tomu člověku :-(. problém bude v množství nekvalifikovaných, ti kvalifikovaní zaměstnání seženou snadno.

  2. Ondřej

    Já myslím, že by tady moc štěstí neudělali, protože by pak někdo začal vypočítávat, kolik takový Ukrajinec dělající od nevidím do nevidím bere našincům pracovních míst, že není nemocný, nestávkuje, chodí včas do práce, neseká „áčka“ a další klasické věci, ve kterých si paradoxně rozumí jak neoliberálové, tak levice. Když chránit ekonomiku, tak pro nás, bílé Čechy, že. Nedejbože, aby někdo začal dále vymýšlet, jak naše češství dále zkoušet a utvrzovat, když by už jen místo narození v Československu nestačilo. Abychom pak jako v USA nechodili ke zkušebním komisím (při žádosti o udělení občanství) a kdo by neodcitoval správně Bezručovu Maryčku Magdonovou, zazpíval falešně nebo mu nedejbože vypadl text chorálu Kdož sů Boží bojovníci anebo nevyjmenoval všech 9 zpěvů Tyrolských elegií, nebyly by mu přiznány přídavky na děti nebo nedejbože důchod.

    • Janika

      Ano, nějak se v tom „češství“ zabetonováváme :-). Připadá mi to jako návrat zpět. Co by asi zpíval Kryl, který o sobě říkal, že je občanem SVĚTA.
      Jinak Ukrajinci jsou pro Rusy bratři, pro nás by to měli být bratranci. A pořád je to k nám táhne.

      • koloděj

        češství by asi nemělo být o tom, vystrnadit jiné „národnosti“ ven … to je nacionalismus. Patriotismus je něco jiného .. mít stmlelující ideologii, ne rozeštvávající. Hrdost na předky, na svou minulost, na svou zemi (nikoliv ve smyslu “ jsme nejlepší na Zemi“ – ale je to možná malá, ale naše země – vztah jako k dítěti .. napadá mne :) )

        Jiné postoje jsou buď záměrný klam nebo šílení zakomplexovaných – v obou případech v konečném důsleku ničivé

        • Ondřej

          Ano, ale když se podíváte na současnou hysterii, tak se točí ohledně toho, že „ONI“ jsou jiní (to Němci, co tu s námi žili zcela odpřirozena, byli taky. Rozdíly v mentálních narativech Anglosasů a nás Čechů jsou dobře známy). My se v tuto chvíli zašťiťujeme zásluhovostí (klasický neoliberální syndrom elitářství – přepočítávat kolik kdo přispěl – že většina lidí nepřispěla z platů na svůj důchod znamená, že by zde měly být důchody je podle bohatství? 70% populace => má lat nižší než je průměr, tím v absolutním čísle nemohla naspořit na průměrný důchod, kde jeho průměrnou výši pobírá asi 65% důchodců), dále je to údajná nevzdělanost (vzhledem k tomu, že u nás vysokoškoláci dělají podřadné práce ve službách, prodavač/dealer, pojišťovací agenti a pak ti co Vám zvoní na byty a přemlouvají Vás, abyste přešli k Bohemia Energo, etc.), pak ponejvíce středoškolské vzdělání u afrických a blízkovýchodních emigrantů je postačující.

          Ohledně patriotismu. Údajně, je hlavní překážka tady odlišnost kultury, víry. Vzhledem k tomu, že současné Česko (na rozdíl DRTIVÉ většiny zemí EU) představují lidé nevěřící, lze říci, že jsme vzhledem k Evropě, „jiná kultura“ a „hrozba“ pro kulturní identitu Evropy, která je jasně reliózní – křesťanská. Měli bychom možná být proto z EU vyloučeni a Čechům by měl být zakazován vstup dále na západ, kde lidé věří v Boha,, protože bychom je mohli od této víry odloudit a sociálně majorizovat ateismus na společenskou normu. Nebo jim vysvětlit, že věříme v prázdný konzum na základě zvulgarizovaného „dialektického materialismu“.

  3. embecko

    Kdo zna ukrajinskou dusi? Nekdy pred pul rokem, kdyz se uzaviral debalcevsky kotel, jsem cetl zpravu o tom, ze povstalci pristavili 3 autobusy k evakuaci, ale ze dostavilo jen par lidi, zbytek se rozhodl zustat ve sklepich.
    Jsou na tohle zvykli, maji to v charakteru? Vubec si nedovedu predstavit tu vladu ulice, ktera to tam ma v rukach, ja bych vzal nohy na ramena hned.
    Na druhou stranu: pro stredoevropana je temer nepredstavitelne, jak daleko to mohli ukrajinsti obcane sami nechat zajit. Pred par lety, jeste pred ATO, jsem mluvil se znamou z Ukrajiny a ta si vubec nestezovala, pry zijeme, jak panbuh da, jsme zdravi a mame co jist. A to uz to tam bylo husty, korupce jak krava, oligarchove za kazdym rohem, pravo (ci alespon jeho stin) v nedohlednu. Podle meho je treba videt i tuhle stranu mince (bez znamek presunuti viny na Ukrajince same), za vznikly stav maji zodpovednost i sami obyvatele. Pokud 20 let po padu CCCP nemuzete nechat auto volne na ulici, ale musite ho uzamykat do ohrad, spravovanych mafiemi, pak neco neni v poradku v samotne obcanske podstate.

    • Janika

      Když vidím videa odtamtud, tak mi připadají obdivuhodné ruské ženy. Rázné, kurážné, se zdravým rozumem a prořízlou pusou. Jen tak se něčeho nezaleknou. A to mají být potomkyně těch bezprávných manželek, co je kozáci řezali místo pozdravu, jak jsem viděla v nějakém filmu :-).

      • embecko

        To je i u Rusu a je s to stara vec, tam matriarchat nezmizel. Stary vtip vypravi o tom, jek zenska veze na kolecku uplne ozraleho muzika a soused se pta: „Co, to Vasilij Ivanovici?“ A ozrala odpovida: „Ale, na zenu to uz prislo, tak ji vezu do porodnice…“.

        Samozrejme si toho vsimaji i sami Rusove, v CCCP to bylo docela vyznamne tema: zastraseny chlapik si nechal vsechno libit a zenska san bojovala temre vzdy uspesne. Obdivuhodne to je urcite osobne, ale ne uz systemove, podle meho si ruske zeny takhle vybudovaly cely institut „prorizle huby“, coz na druhou stranu bohuzel znamena, ze opet neni neco v poradku (slusny se prava nedomuze). Rozcilena zenska je vlastne posledni sance, jak zasahnout, pak zbyva uz jen placici dite…
        Bohuzel, kdyz system obcanske interakce nefunguje, musi namisto provadecich vyhlasek nastoupit osobni vztahy. Zpocatku je to velmi lidske, casem to zle unavi…jak to bylo za komousu, s kazdym jste se musel dohodnout z oci do oci, nic neslo automaticky. Sprymky, vtirani se…hruza.
        Zajimave je, ze v Cesku role „rozcilene barysni“ prebiraji vzdy muzi. Co je muznejsi, stat opodal a nechat za sebe bezne veci vyrizovat zenskou a pritom byt schopen branit svoji vlast (viz Rusko), anebo byt aktivni „na ulici“, ale zase si nechat nadelat na hlavu od cizaku? To je prava otazka pro zenu…

        • Tribun

          Z tohoto pohledu už je mi srozumitelnější fenomén „vojáckých matek“. To není žádný disent, jak tu pro nás maluje Procházková, ale naopak plně systémová „instituce“.

          Na vaši poslední otázku bych nadhodil pseudoodpověď, že ten rozdíl je daný tím, že pro Rusy stále existují hranice mezi vnitřním a vnějším, které jsou pro nás dávno setřené. Možná proto je u nás takový hlad po rusofobii, protože ta takovou hranici (= pevný bod identity) nabízí, a ze stejného důvodu se zvedá i protimigrantský sentiment.

          • Janika

            Hranice mezi vnějším a vnitřním, tak asi špatně rozumím, co se tím myslí, protože bych řekla, že je to obráceně. Ale nevím, Tribune, nejsem si jistá.

        • Janika

          „stat opodal a nechat za sebe bezne veci vyrizovat zenskou a pritom byt schopen branit svoji vlast“

          To je úžasná věta, vydá za celé rozbory. Nebo spíš by si je zasloužila. Taky mě to vlastně napadlo, že tam je sice k vidění ženská, co se nezalekne mladých nácků a mlátí je po hlavě nákupní taškou a oni ji respektují jako matku, ale přitom ta země rodí muže jako Mozgovoj, celé oddíly takových mužů.

          O odporu/nechuti/strachu z mezilidských vztahů kdy se všechno vyřizuje z očí do očí jsi už myslím párkrát psal, saxi. Rusové jsou v tom jako ryba ve vodě, to je to umění žít kolektivně. A to neustálé vyříkávání si a vylévání srdce, jak se nejdřív přátelsky sejdou, baví se, pak se pohádají, seřvou a porvou, a pak se přátelsky rozejdou, to mě vždycky děsilo :-).

          • embecko

            „A to neustálé vyříkávání si a vylévání srdce, jak se nejdřív přátelsky sejdou, baví se, pak se pohádají, seřvou a porvou, a pak se přátelsky rozejdou, to mě vždycky děsilo“

            Ano, Janiko, presne, casto to konci i tak, ze si vase emoce vynucuji a to pod pohruzkou nasili. Ohleduplnost vudci druhemu neni zadna prirozena vlastnost, to je tvrde vydrene…treba i na prikladech, jako je multikulti…tohle se neda naucit nejak lehce.
            Parkrat se mi na Rusi stalo, ze jsem nemel naladu sdilet emoce a chybne jsem predpokladal, ze to druha strana bude akceptovat. Ani nahodou, chlastej anebo umri (to jsem nekde cetl jako charakteristiku ruske duse). Kdybych tehdy nebyl cizinec, tak me zmlati, takhle mne jen vzali za fligr a vyhodili pred dvere. A to jsem doslova nic neudelal a jeste se za to omluvil (nezlobte se, dneska nemam naladu, pujdu si lehnout)…tak jednoducha zapletka to tehdy byla :o)
            Nejakou temnou stranku ma v sobe kazdy narod, cizinci se zprvu zda zabavna, pak ho unavi a nakonec ji zacne nesnaset, protoze se premeni na nebezpeci. Co je to u Cechu, co myslite? Absolutne nezodpovedna svejkovina, zakryvana chlastem? Zpocatku se urcite jevi jako az obdivuhodny nadhled nad osudem…dokud nezjistite, ze se s nim muzete potkat na mistech, kde je nezadouci, ba nebezpecny (na silnici, u policie atd.).

            • Kamil Mudra

              Nejsem si, saxi, jistý zda to vynucování si emocí, lze považovat za pouze ruské specifikum. Neumím sice porovnat míru toho jevu mezi Ruskem a ČR, ale vícekrát jsem se s tím setkal i u nás, převážně na Moravě a na Slovensku. Pokaždé v tom samozřejmě hrál svou roli alkohol, ale vždy dominovala uražená ješitnost: „Nepiješ se mnou – nevážíš si mne!“ nebo „Jak si dovoluješ mě nechápat!?“, popřípadě naopak: „Jak si můžeš myslet že mě chápeš, když…!?“ V podstatě oním „proviněním“ vždy byla domnělá nedostatečná ochota ke sdílení ať už nějakého triumfu či bolu. Zažíval jsem to nejen na svých toulkách po republice (už za ČSSR), ale ještě před nimi, coby pozorující hospodské dítě poměrně často a nezřídka to končilo nějakou tahanicí ba občas i rvačkou.

            • danaver

              Že si emoce vynucují, je jen částečná pravda. Oni prostě nepovažujou nenáladu za skutečný problém, kvůli kterému by člověk měl ležet, spíš za urážku skutečného života. Protože oni to vidí jinak, všechny ty války je naučily jednu věc – dokud jsi člověče zdravý, tak žij naplno, na ležení je čas po smrti. Jsou k sobě neuvěřitelně tvrdí, a zárověň sdílní, a čekají totéž od těch druhých. Ohleduplnost projevují když je opravdu potřeba, jinak s ní šetří – a ono by se dalo říct že je to tak dobře, my jsme si vypěstovali takovou odrůdu ohleduplnosti, že nám zalehla dvůr :-)

          • pacifista

            Odpověď „To je lepší jak všichni psychiatři dohromady“ patří k Janice

  4. Tribun

    Ukrajina je nešťastná země. Nikoliv prokletá, ale obětovaná, znešťastnělá. A nebude mít naději, dokud nebude mít naději pravda o Majdanu, dokud nenajde na Západě dost přátel, kteří budou mít odvahu si přiznat, že není obětí Ruska, alespoň ne pouze Ruska. Ukrajina si chtěla si hrát s velkýma klukama a vůbec jí nedošlo, že to si velcí kluci chtějí hrát s ní.

    • Antimon

      „Ukrajina si chtěla si hrát s velkýma klukama a vůbec jí nedošlo, že to si velcí kluci chtějí hrát s ní.“ …. to je naprosto přesné a výstižné.

    • Janika

      Ukrajina – to myslíte oligarchy, zblblé lidi, nácky co vidí šanci urvat něco pro sebe, nebo kdo si to chtěl hrát s velkejma klukama?

  5. goliast

    nevím už kde to bylo přesně, ale seal kontra vyjádření poslance, který ty zákony dělá
    @DolejsJiri 2 hod.před 2 hodinami Zobrazit překlad
    Uživatel Jiri Dolejs retweetnul uživatele AC24.cz
    Jde jen o lidí s trvalým bydlištěm v obci kde žijí a platí dane, tak proc ne? Uživatel Jiri Dolejs přidal
    AC24.cz @AC24cz
    AC24.cz – ČR je vstřícná vůči cizincům: Nově mohou volit v místních volbách nebo zakládat odbory http://www.a/6461-cr-je-vstricna-vuci-cizincum-nove-mohou-volit-v-mistnich-volbach-nebo-zakladat-odbory

    • Seal

      Třeba to vidí stejně jako Dienstbier, který chtěl volební právo pro všechny cizince prosadit, ale nepodařilo se mu to :-)
      Jinak se zkuste na právech zeptat i na tohle: Jak je možný, že ten samý autor ze serveru Česká justice (-ire-) o dva dny později napsal nový článek na to samé téma, ve kterém pro změnu uváděl, že s volebním právem pro cizince v místních volbách zůstává vše při starém (jenom občané EU). To by vám mělo něco napovědět o kvalitě toho serveru, jehož původní článek si dál žije svý vlastním životem. Jinak ČTK a spol. se tomuto tématu věnovaly už při schvalování v parlamentu; logicky – jestli bude podpořeno odmítavé stanovisko vlády na just různým lidskoprávníkům, anebo ne. O ratifikaci z velkých serverů pak informovala jenom Economia, a.s., která vydává Právního rádce:
      „Česko po odkladech ratifikovalo úmluvu o účasti cizinců na veřejném životě na místní úrovni. Text však přijalo s výjimkou, díky které cizinci mimo EU ani nadále nebudou moci volit do zastupitelstev obcí. Podle Úmluvy by každému usídlenému cizinci mělo být přiznáno právo volit do místních orgánů, pokud splní stejné požadavky jako státní občané a podmínku zákonného pobytu alespoň pět let. Česká republika se však rozhodla tuto kapitolu neaplikovat, takže volební právo nadále zůstane jen cizincům z EU, kterým ho přiznávají zákony. Stejně tak se Česko rozhodlo neaplikovat k další část úmluvy, která se týká možnosti vytvářet poradní orgány obcí, kam by své představitele mohli místní cizinci nominovat a volit. Česko tak přistoupilo pouze k té části úmluvy, která se týká svobody projevu, shromažďování a sdružování cizinců, tedy práv, které jim u nás již zaručují zákony. V praxi se tím myslí například možnost zakládat vlastní místní sdružení za účelem vzájemné pomoci, projevování své kultury nebo hájení svých zájmů…“
      http://pravniradce.ihned.cz/c1-64349800-cesko-ratifikovalo-umluvu-o-pravech-cizincu-volit-do-zastupitelstev-ale-nebudou
      Možná byste si měla vzít oba články s sebou, aby Vám odborníci rovnou řekli, který článek informuje věcně správně, a který naopak veřejnost mystifikuje.

  6. goliast

    Jo a představitel místní obecní samosprávy odpověděl že ano, že mám pravdu. Nemám sice pořád dovolenou, takže jsem pořád ještě nebyla na právnické fakultě. Ale určitě jsem na to nezpaomněla.

  7. hauptmann

    V DLR začala činnost centrální banka DLR a fičí na rublech, už vydali i nějakou platební kartu. Rusko odebírá uhlí a dodává plyn skoro zadarmo, také nějaké ty gumkonvoje atd… Samozřejmě kromě zbraní a specnazů. Otázka, jak dlouho to vydrží, ale bez toho by Donbass byl už dávno vylidněnou černou dírou, plnou mělkých hrobů, připravenou na těžbu z břidlic. Toť jeden z důvodů, proč rubl padá. Porošenko, tlačen hlavně Turčinovem a Jaceňjukem, plus domácími radikály, začíná v těchto dnech masivní nástup na Donbase po celé délce hranic, už se tím i chlubí. Minsk 2 má zjevně zcela u pr**le, ale zřejmě dostal nové noty a asi taky ještě něco hmotnějšího. Zajímavá je reakce všech možných „svobodných“ roztrubovadel. Buď ticho po pěšině, nebo staré známé obviňovačky Ruska z agrese.
    Turčinov byl na obhlídce u nějaké motostřelecké brigády. Jeden z jeho vojáků ATO ho charakterizoval jako „полный дебил“ http://rusvesna.su/sites/default/files/styles/orign_wm/public/snimok_138.png?itok=5k1kTky9

    Monolyt Míšky Sabakašviliho v Odesse. Humoru se daří.

    A ještě něco z nových územních akvizicí RF… :) Krym. Desetitisíce krymčanů a nespokojených obyvatel Ruska vyšlo na masivní protesty v Jaltě, Sevastopolu a dalších měst na Krymu, aby protestovali proti nezákonné okupaci ukrajinského poloostrova.
    http://news-front.info/2015/08/10/samyj-obektivnyj-fotoreportazh-iz-okkupirovannogo-kryma/

      • Seal

        Zajímavá námitka: Jestliže někdo žije nebo pracuje v Austrálii, tak určitě působí podivně, když se pouští do kritiky globálního kapitalismu…

        • Astr

          Seale
          Jestliže někdo žije nebo pracuje v Austrálii, tak určitě působí podivně, když se pouští do kritiky globálního kapitalismu ?
          To ma byt od Vvas co ?
          To pravo je vyhrazeno jen vam v CR kteri se od Australie lisite jen tim ze jste na severni polokouli jinak jste stejne poslusni sluzebnici TRHu jako ti v Australii ne li vice :-)
          Vas youtube odkaz na je opravdu ukazkovy :-)
          Dalsi maly rozdil bych videl jeste v tom ze vaseho Madla by me nenapadlo zde presentovat jako dukaz
          spravne nasmerovaneho hlasatele globálního kapitalismu v globalnim Protektoratu nazyvanem uz ne Ceska republika ale uz jen jako Cesko,!
          Je vec pohledu a nazoru zda neni Tchechei vice a globalneji zkapitalizovana nez Vami uvadena Australie :-)

          • Seal

            Ale já přece žádným problém z Juice Rap News nemám! Viděl jsem už víc jejich videí a vždycky stály za to, i když nepatřím do jejich cílové skupiny. Podle vlákna jse snad jasné, na co jsem reagoval.

  8. Martin

    Pro firmy je to příležitost, která se nebude opakovat. Ukrajina je ekonomicky na dně, zuří tam občanská válka. To co tam zůstalo jsou vzdělaní lidé. Proč si dnes nevybrat tu špičku, odborníky, které potřebujeme. Mohou to být vědci, programátoři, ale třeba i svářeči, kteří umí pracovat s titanem, hliníkem apod. Naše společnost ušetří za jejich vzdělání a jazykovou bariéru díky příbuznosti slovanských jazyků překonají velmi brzy.
    Když v ulicích teče krev, je čas nakupovat !!!

    • hauptmann

      Proč si nevybrat… a na Ukrajině pak zbyde kdo? Vybereme konstruktéry, schopné řemeslníky, talentovanou mládež, Štětina své milované bojovníky z Azova, a ten zbytek označíme za póvl. Necháme tam invalidy, starce, méně schopné, nepotřebné, nemocné. Pak prohlásíme Ukrajinu přidruženou k EU (se zpřísněnou vízovou povinností) a přesměrujeme tam imigrační vlnu z Afriky. Nebo kdoví. Možná imigranti zůstanou zde a půjdeme my, ti méně schopnější z nás, co v Shengenu nemají co pohledávat. Zas zpět do staré pravlasti, aby bylo dost masa. Pak budeme vykřikovat, jak jsme humánní. Přijmeme je do NATO. Ze zbytku uděláme vojáky. Budeme je cvičit v nenávisti k Rusku. My jsme už vycvičení, půjdeme příkladem. Vyzbrojíme. A nakonec tuto směs použijeme jako železnou pěst proti svému odvěkému největšímu nepříteli, abychom se my krví neušpinili. Smeteme ho z povrchu země a obsadíme osvobozená teritoria. My, to znamená Evropa. Lepší, civilizovaná.

      • Ondřej

        EU je založena na volném pohybu lidí (a nejen jich), kteří tak mohou volně migrovat po celém teritoriu EU, tj, teoreticky se může stát, že se jeden stát vylidní od oněch „pracovitých a schopných“ a někde bude zase přehuštěno „schopnými“ přistěhovalci a „méně schopní“ domorodci přijdou o práci. Děje se tak? Neděje. Proč myslíte, že tomu tak není? Nebo je podle Vás něco apriori špatného na volném pohybu pracovní síly? Já jen, že pakliže odsuzujete princip pak je farizejské jej aplikovat anebo odsuzovat jen u partikulárního příkladu, když jinde nebo celkově s jeho principem souhlasím.

        • PeeBee

          tak nam to prozrad: proc se tak v praxi nedeje?
          jsem velmi zadostiv tvych moderne levicovych intelektualnich vysvetleni…

          • Ondřej

            Neděje se tak proto, že nikdy nevznikne tak nerovnovážný stav (mimo snad válkou či nějakou tyranskou diktaturou zasažený stát) aby všichni ti, co mají co nabídnout na škále svých konkurenčních výhod a zároveň nedostatků nevyhodnotili, že pro ně osobně nepřeváží výhody poskytující jim jejich domestikace, zázemí a síť vztahů v jejich domovině, jako výhodnější daný region opustit, navíc zvlášť v momentě, když ti s doložkou nejvíce konkurenceschopných vlastností a kompetencí, už daný region opustili a nabízí se tam tak i více možností pro ty, pro které do té doby díky nasycenosti možností vlastního uplatnění (není to jen věc trhu, ale i státu jako takového), nebyla přístupná. Je to vždy o preferencích, míře vlastních rizik a pak i toho, čemu lze říkat jako vlastní kritéria hodnot, do jaké míry jsem schopen a ochoten maximalizovat svůj užitek ve srovnání s hodnotami domestikace, rodinného a kulturního zázemí. Nic nového pod sluncem. Ti, kdo odcházeli v 30.letech resp. po první světové válce do USA uvažovali stejně. Stejně jako ti, kdo se rozhodovali zda odejít ze zemí za železnou oponou na západ anebo zůstat. Na tom není nic levicového, to s ideologií nemá nic moc společného mimo to, že se považuji za politického emigranta v případech viz výše v závorce.

            • Martin

              Ale ona ta migrace v praxi existuje. Lidé odchází zejména z Řecka a pobaltských zemí. Například od vstupu Litvy do EU v roce 2004 odešlo ze země 300 tisíc obyvatel (to je asi 10%). Jsou to především mladí a vzdělaní lidé z oblasti IT a zdravotnictví. V dalších pobaltských zemích je situace podobná.

              • Ondřej

                Samozřejmě, to nikdo nepopírá. Po roce 2000 to potkalo třeba Černou Horu a Makedonii. Nicméně nikde a nikdy to nevyvolalo nějaké fatální „vylidnění“ země a nedostatek třeba kvalifikovaných profesí v nějakém životně důležitém oboru. Kypr si to uvědomil už dávno při dlouhé vládě komunistů AKEL, když začal dotovat místa mediků na zahraničních univerzitách (především v Británii, ke které měl Kypr nejen jazykově coby ke svému bývalému koloniálnímu vládci blízko) s podmínkou, že ty peníze za studia po nich nebudou chtít zpátky, když pak zůstanou v zemi na svých postech alespoň 5 let. Pravda, Kypr na to měl díky své pozici daňového ráje prostředky, ale coby státem investované peníze do vlastního zabezpečení a kvalifikace (pak i doktoři vyučující v nedávno založené jediné lékařské univerzitě v Nicosii mají svůj lektorský background v zahraničí), se jim teď vrací a vede je k soběstačnosti.

        • hauptmann

          Ondřeji, obdivuji, že si najdete čas odpovědět během dne, a mám dojem, že máte docela slušné vzdělání v oblasti filosofie. Nebo se mi tak alespoň zdá. Nevím, kolik máte let, ale bohužel, musím vám říct, že jste nějak nepochopil myšlenku. Ale i tak děkuji za reakci.

          • Ondřej

            To se stane, že někdo někdy nepochopí nějakou myšlenku.Někdy je to myšlenkou samotnou a jejím smyslem, který se s příjemcem nepotká, někdy jen tím, že se jí tak někdo snaží jako takovou interpretovat. Mě vždy něž mi vyhodili od zkoušky profesoři říkali, nedělejte chytré, stejně jste nic nepochopili, zeptejte se raději i na úplnou pitomost, kdo se nezeptá, neznamená to, že to ví a nepotřebuje to, ale že se bojí zeptat, což je podstatně horší….:-)

  9. embecko

    Tady je neco pro Janiku, tusim, ze bude presne vedet, o cem tahle hekrdlovina je:
    „….„proti silné emoci strachu z neznámého postavit silnější emoci soucitu s lidmi v nouzi a lítosti nad nimi“…
    Navrhovaný postup prostě nefunguje….Bohužel tuším, proč. Vykřesává se tu totiž lítost a soucit k postiženým cizincům z rovněž postižených mas, které jsou docela často nelítostně vyhazovány z práce, vysávány bankami a doráženy exekutory – a soustavně se jim tímhle Damoklovým mečem vyhrožuje. Chce se lítost a soucit po našincích, jimž je neustále shora vyčítáno, že jsou ekonomicky negramotní, neschopní, nadbyteční, špatně integrovaní do pracovního trhu – mimo jiné svojí malou flexibilitou, nízkou pracovní morálkou a nevzdělaností. Kdykoli touží po soucitu a politování, řekne se jim, že leží právě jen tak, jak si sami ustlali. A že každý svého štěstí strůjce.“
    http://altpress.cz/ted-nebo-nikdy/
    Tak to citim i ja: problem sedi v „odebrani socialnich hodnot“ domacim, Evropanum (Atlantanum :o)
    Ale ne hodnoty same byly odebrany, to neni presne, byla nam odnata cela socialita; z reckeho velkolepeho „zoon politikon“ zbyl jen zoon se zbytky pameti na svuj spolecensky rozmer, ktery stal neuplatnitelnym. Tusim, ze hodne lidi ted trpi…

    • embecko

      Nejspresnejsi asi bude rici, ze nam byla odnata moznost uplatneni naseho socialniho rozmeru. Mame to stale v sobe, ale neni jasne, co s tim delat, protoze o nase altruisticke „ukony“ nikdo nestoji a pokud se jim podari dostat na svetlo, ocekava nas ponizeni, nebot v odpoved neprichazi dik, nybrz nas altruisticky pocin je druhou stranou zpracovan jako komercni nabidka.
      Date saty do charity a z jejiho vynosu se k potrebnym dostane mozna 5%, zbytek shrabne „provoz“.
      Premluvite dite, aby na houpacku pustilo nachvili holcicku, co se chce take houpat a jeji matka ji tam pak pohupuje az do vecera.
      Altruisticke chovani prestalo prinaset vynosy „sdileneho odrikani“; proste jste za blbce a to se neda dlouho vydrzet :o)

      • Ondřej

        Já mám odlišnou zkušenost. Žil jsem s rodiči ve Frankfurtu v době, kdy se zde formovala velká turecká menšina viz historické reálie (kdo by řekl, že třeba Německo samo žádalo Turecko o podporu vystěhovalecké politiky r. 1968 – ano, to byl ten „zlý“ rok vzedmutých vášní proti konzervativnímu náboženskému purismu našich dědů a otců, odmítal se kulturní a národní tradicionalismus a především pravicový konzervativismus patriarchální nadřazenosti jak se u nás říká, kostel, postel, kuchyně) krátký souhrn zde http://www.frankfurt.de/sixcms/detail.php?id=3268118&_ffmpar%5B_id_inhalt%5D=4692904

        Tak se seznámila moje mladá neteř s tureckou holčičkou jménem Akasma, a totak, že v městské knihovně (Stadtbücherei Frankfurt) Akasma našla její deník (resp. takovou tu knížku kde si holky kreslí mončičáky a nejlepší kamarádky si tam píší jak se strašně mají rády:-), tak ho odevzdala a napsala ji tam vzkaz, že by se s ní chtěla kamarádit a napsat jí tam taky něco od ní…No, dnes jsou z nich nejlepší kamarádky, obě vystudovali germanistiku a naše rodina se seznámila s jejich velmi starou a váženou rodinou v Turecku, kde otec nějaký čas pracoval pro Mehmetovu (otec Akasmy) firmu jako technický poradce pro dovoz obráběcích strojů. Byla to tehdy jedna veliká, ne snad altruistická, ale doslova přátelská, jeden druhého respektující a na obyčejné lidské slušnosti vybudovaná důvěra a přátelství.

      • PeeBee

        proste to neni jinak a nikdy nebylo, jde o to stavet trpelive hraz te druhe sile malymi drobnostmi kazdodenniho zivota, snazit se zit jako dobry priklad, nemit ocekavani – jejich nenaplneni vede ke skepsi, tendence ted vede pryc (zpetne vazby to posiluji), ale bud se ta energie vrati a bude to zase lepsi nebo odstreli a bude konec (maly, nas, lidsky, zadny jiny…)

        meli bychom se odnaucit sledovat stavy, je to klamne, da se to snaz okecat nez kdyz tomu nevyklestime tu dynamiku.

    • Janika

      Možná bychom byli překvapeni, kdyby se udělaly poctivé statistiky, že solidaritu a ochotu rozdělit se o to poslední mají v sobě ti nejchudší. Nevím, netvrdím to, ale často to tak bývalo.
      Přitom snaha štvát proti sobě chudáky z obou stran je to největší svinstvo.

      • PeeBee

        netreba delat statistiky, janiko. je to tak, VIME TO. a vime i proc to vime…

  10. Astr

    Nevim jake dalsi rady Ukrajincum zde jeste precteme, ale jedna rada pro obyvatele CR se rysuje.
    Pripravte se na dalsi Ukrajince.
    Vyplyva to z nesvetlych zitrku kdy mnoho dalsich Ukrajincu bude hledat misto k lepsimu zivotu.
    http://teplickykuryr.info/news.php

    Cesky ci dle vychovy Nemecky ? chlapec bez purismu, odchovany Frankfurtem ktery zminuje zlý“ rok vzedmutých vášní :
    r. 1968 – ano, to byl ten „zlý“ rok vzedmutých vášní proti konzervativnímu náboženskému purismu našich dědů a otců,…….
    On rok 1968 byl I v CSR rokem vzedmutych vasni ale jinak nez ve Franfurtu !
    Jen jeste k tomu si dovolim pridat, ze dalsi „zlý“ rok vzedmutých vášní je na obzoru
    proti FSEMU co se vali na Evropu a nejen na Evropu ale na cely svet !

  11. Pingback: Tři rady Ukrajincům | Outsider Media
  12. Janina

    Ukrajinci, nikam neutíkejte, vypráskejte kyjevskou bandu pryč, jsou to zločinci. Ukrajina je vaše země, nenechte si ji ukrást.

    • hauptmann

      Janiko, je pozdě. Už 30.11.2013 bylo pozdě. Ještě nějaká šance pro neznalé (jako já) se jevila 24.2.2014, jenže ještě ten den se ukázalo, jak moc jsme se mýlili. Na setkání ve Varšavě (ani v Minsku) nebyla přítomna jedna důležitá země. Hádejte, která to byla.

      • PeeBee

        to je tezke takto nastavit „zacatek“, pokazde se da najit nejaky predchozi – formalni vznik ukrajiny v devadesatych, fakticky vznik ukrajiny v dobach sssr, existence halice a talerhofu, pripadne jeste dal a dal…

        mozna az k protoukrum :)

        • hauptmann

          :-) jistě, tohle území je skutečně specifické. Nemyslím tím celou současnou Ukrajinu, ale ty její „okrajové“ části mezi Rusí a tzv. Západem. Kdoví, jak by to bylo s těmi Protoukry, kdyby ne Mongolové, jelikož Poláci by se pokoušeli o území zisky vždy, ať už v unii s Litvou nebo sami, a knížata na Rusi byla stejně nejednotná jako naše šlechta. Jestli by Halič, Červená Rus, to bolavé místo Evropy, padlo pod Jagellonce. Jestli by došlo k vzniku impéria. Jestli by se položil základ Ukrajiny (Maloruska), kdyby ne Chmelnyckij a ta urputná svázanost s pravou vírou. Kdyby se carové spokojili s územními zisky na východě a nedošlo k dělení Polska. Kdoví. Možná by nemuselo být dnes tolik krve, kdyby se Stalin zřekl té nešťastné Haliče po 2.sv.válce.

          Jenže tohle je historie, kterou každý zná. Dnes je 25 let existence „nězaležnoj“ a stále existuje způsob, jak vybudit temné vášně.To není jen věc historie, to je povahový rys. A na tuhle citlivou strunu někdo udeřil. Stačí tak málo. 5 mld.$, správné učebnice a správní lidé na správných místech. No a samozřejmě promyšlený výcvik rekrutů v balaklavách. Ten zlom nastal tehdy, když Velký Hybatel usoudil, že je čas sklizně. Myslíte, že u nás by to možné nebylo? Když se válčilo v Jugoslávii a celý svět obdivoval československý kulturní rozvod, já jsem obdivoval SSSR. Konkrétně Ruskou federaci a Ukrajinu. To bylo úplně jiné kafe než Tatry s českou kotlinou. Jaderné zbraně, Krym, velké národnostní menšiny, dlouhá společná historie… Zvládli to. Pak společně přátelsky nažívali v sousedství. Až do doby, když se zjistilo, že s novým vedením se k sibiřským zdrojům novodobí conquistadoři tak lehce nedostanou.

          • Martin

            K historii Haliče je nutné vzpomenout i období Rakouska-Uherska.Tehdy vznikl projekt „ukrajinizace“ a ukrajinská národnost jako označení těch, kteří spolupracovali na odstranění rusky smýšlejícího etnika z daného území.
            Doporučuji si přečíst o koncentračním táboře Talerhof.
            http://www.zvedavec.org/komentare2014/12/6258-tabor-smrti-talerhof-1.htm
            http://www.zvedavec.org/komentare2014/12/6259-tabor-smrti-talerhof-2.htm
            http://www.zvedavec.org/komentare2014/12/6264-tabor-smrti-talerhof-3.htm

            • hauptmann

              To Rakousko souvisí s dělením Polska, o Talerhofu psal PeeBee. Právě proto je otázkou, jestli akvizice Haliče do sestavy SSSR (Ukrajiny) byla výhrou. Ukrajina nebo Malaja Rus, to je v podstatě jedno. Jenže právě ty nejzápadnější části, kde se mydlil katolický a pravoslavný živel, byly problematické, a zde, jak píšete, se zjevil název Ukrajina. A taky to okrajina byla. Jen čeho okrajina? Rusové tvrdí že ruského impéria a složení obyvatelstva tomu napovídalo. Jenže nejspíš opak byl pravdou. Jednalo se o okrajovou část tzv. Západu. Halič prostě k Rusi nepatří, i když její knížata po rozpadu Kyjevské Rusi občas nad jejím územím drželi vládu. Nešťastní obyvatelé Haliče. Odedávna smýkaní sem a tam, zneužívaní, postižení masovými emigracemi, opovrhovaní všemi, cyklicky zbavováni elity a vlastní identity. Když vám pravidelně vše seberou, schopné vůdce popraví, zůstane jen jedno. Kapuce na hlavu, pochodeň, hlt vodky a pojďme tvořit národ. Kolikrát jsme to už v historii viděli. Bohužel, chápat můžeme, ale lítost to nevyvolává. Zato obavy a zhnusení ano. Ovšem ne každý Haličan je patologický nacista a celá Ukrajina už vůbec ne.

              • jednooký

                Čo som tak čítal „ukrajinské“ dejiny, či skôr krajín okolo Dnepru, skoro ako červená niť sa nimi minimálne od 14. storočia tiahne jeden a ten istý motív – v zápasoch Ruska s okolím sa vždy k niekomu pridajú, či už k „rusom“ alebo k ich protivníkom. A keď už je strana, ku ktorej sa pridali, na dosah od víťazstva, zradia ju a prebehnú… Samozrejme takým konaním doterajším spojencom obvykle riadne skomplikovali život, ale len zriedka zabránili ich víťazstvu. A tí potom s nimi naložili „po zásluhe“.
                Mne toto proste „hlava nebrala“… Dokážem pochopiť zradu strany, ktorá smeruje k porážke, ale zradiť stranu víťaziacu?

  13. Pingback: Anonymous Slovensko UK &raquo Tři rady Ukrajincům
  14. Ondřej

    Výborný komentář k uprchlické krizi…

    „Solidarita (jak se doufám shodneme) se musí týkat těch, kteří pomoc potřebují. Tedy v určitých situacích i bohatších a středních vrstev (i když pozor, že je někdo vzdělaný, neznamená, nebo nemusí znamenat v podmínkách rozvojových zemí, že je bohatý nebo že patří ke středním vrstvám…). Představte si, že se třeba např. k Telči bude blížit vojsko nelítostných hrdlořezů. Jistě se před ním dají na útěk jak místní podnikatelé, tak místní dělníci – a možná i bezdomovci. Myslím, že podobně bychom měli nahlížet i na sociální skladbu uprchlíků.

    K ekonomické migraci: jde o úřednickou kličku, jak počty přistěhovalců pokud možno co nejvíce snižovat. Je to ovšem paradoxní a tragikomické, uvážíme-li, kolik imigrantů dávno žije v západních zemích a pracuje tam, přičemž je zřejmé, že přišli za lepší životní úrovní a nikomu to doposud nevadilo (svého času tam byli dokonce pozváni vládami Německa a Francie!). Když se podíváme na to, z kterých států uprchlíci přicházejí, pak převažuje Sýrie (občanská válka, IS), Irák (IS, destabilizace), Afghánistán (dlouholetá válka, Tálibán) nebo Súdán (faktická válka po rozdělení země) a Eritrea (brutální diktátorský režim a neuvěřitelná bída). Rozlišovat bezpečnostní a ekonomicko-sociální motivy většinou vůbec nejde: kde je válka, tak je bída a opačně…
    Ostatně, takové Spojené státy vůbec vznikly na základě ekonomicky motivované imigrace a západní Evropa za studené války celkem ochotně přijímala uprchlíky z komunistických zemí, u nichž nebylo zpravidla také možné odlišit politické a ekonomické motivy.“