Rozhovor se starší dámou

Autor: sax

Dlouho jsem váhal, jestli mám tohle video Janice poslat, jestli má nějakou vypovídající hodnotu. Ale pak jsem se rozhodl, že ano, že tuto hodnotu má…proto prosím ctěné diváctvo, aby se nesoustředilo na onoho hulváta, ale na „nás“ tedy na chování cestujících, zaskočených touto situací.

České titulky vyvoláte po kliknutí na ozubené kolečko vpravo dole.

https://www.youtube.com/watch?v=aAc0nlDAL18

Reklamy

119 comments

  1. Janika

    Střetnutí kultur, nazvala bych to. Nepřipraveny jsou obě. Budu vděčná každému, kdo se pokusí posunout své uvažování tímto směrem, od prvoplánového „zabít toho hajzla“, jak tam čtu v „diskuzích“. Muslimský občan si nebere servítky a český překlad to záměrně podtrhuje. Naše kulturnost ho naučila hrdě prohlašovat „můžu si říkat, co chci“, už ho ale nenaučila úctě ke stáří a k ženám, proč asi.

    • embecko

      Jelikoz jsem take vychovan jako tele, tak to prve, co mne napadlo bylo, ze tem domacim rozumim, mam s nimi soucit a plne chapu trapnost situace, ktere byli vystaveni mozna poprve v zivote.
      A pak jsem si rekl: mame jeste vubec po generacich blahobytu na to, durazne obhajovat nase hodnoty?
      A pak- jake hodnoty, vzdyt ty stare vzaly za sve, takze jsme castecne opet na pocatku a budeme muset zacit znova, nalezat koreny a znovu se redefinovat. Ovsem pujde to jeste, kdyz na krku mame mnohem hroznejsi krizi soucasneho „bezhodnotoveho“ systemu?.
      Ale uplne chapu, ze takove otazky muzou nekomu pripadat jako zbytecne.

  2. Ondřej

    Vypovídací hodnota asi taková jako když u nás nějaký bílý nácek uráží za použití stejné demagogie o nějakém jeho domnělém „právu“, které neexistuje, kohokoliv kdo se se jeho lysé hlavě právě znelíbí. Obvykle používá stejnou slovní zásobou jak dotyčný na videu a kolemjdoucí se jeho oběti obvykle vůbec nezastanou, natož aby se s ním pouštěli do nějaké půtky. Vyjímkám jako byl Michal Velíšek budiž čest. Logika velí, že na hulváty coby sociologické entity jdoucí napříč rasami, třídami, či náboženstvími se podobně jako s jakýmikoli násilníky či jinými extremisty nejedná ani „nevyjednává“, na ně se volá policie. Nic více nic méně

    Proč je zdůrazněno video s člověkem o jehož původu nakonec nic nevíme, snad jen to, že není „árijského“ (skandinávského) etnika (i když se tam mohl narodit) je vcelku průzračné. Každý jistě situaci, kdy by oním mladíkem mohl být kdokoli z našeho civilizačního okruhu a jelikož ženy se už pár století emancipují a daří se jim to (napříč tomu, že někdy si od nás mužů berou i to dost špatný příklad a přejímají obecně i naše špatné vzorce jednání), pak by ono video nemuselo být jen schematickou prezentací mužské agresivity (tedy jestli se nám právě nesnaží podsunout jeho autor – vždy anonymní video natočené kdesi v nějakém blíže neurčeném prostoru, který nelze autentizovat podle jejich aktérů a místa „činu“, jsou vždy záměrnou manipulací, jakou přináší digitalizace přenosu informací otevřeny a „kreativitě“ pořizovačů těchto „domácích videí“ se meze nekladou). Takže kdokoli mi takové nějaké pošle, než bych se jej snažil detailněji analyzovat, pak spíše přemýšlím, proč to dotyčný dělá a jaké tím sleduje asi cíle. O novinářích si můžeme myslet své, ale fakt, že jejich informace nejsou anonymní, převzaté z neověřeného zdroje či pořízené nějakým voluntaristickým způsobem, ale za nějakých jasně stanovených podmínek, které lze verifikovat a kontrolovat, pak nelze si myslet, že jestli nás media manipulují selektivním výběrem zpráv anebo „politicky zasvěceným“ komentářem, že když se vrhneme jen ryze na alternativní jakoby undergroundovou scénu, že se z nás nestanou dříve fanatici než by se stali koukáním na ČT v přesvědčení, že liberální demokracie je bez chyby a ráj na zemi.

    Já si rád prohlížím komentáře na nějakou událost, jejíž nejednoznačnost vybízí k zamyšlení, obvykle u těch, kteří mají pohled na společenské hodnoty a politickou filozofii odlišný toho mého, ale kterých si vážím pro jejich profesní a etickou vyspělost. Obvykle se při jejich hodnocení přikloním k tomu názoru který více verifikuje morální a etické hodnoty, než je třeba utilitaristický právní pozitivismus nebo ony „empirické“ výzkumy. Tím netvrdím, že technokratický meritus věci lze ignorovat, ale můj hodnotový žebříček jej neklade na nejvyšší příčku.

    • Ondřej

      oprava….Každý jistě situaci, kdy by oním mladíkem mohl být kdokoli z našeho civilizačního okruhu, již někdy viděl….
      ….tedy jestli se nám právě nesnaží podsunout autor jeho zveřejněním podsunout něco jiného než je docela banální příklad sociopatické agresivity…..Kterou známe třeba z našich silnic, když se střetně řidič-agresor s řidičem introvertem.

    • embecko

      Tam je zajimava ta naprosto zoufala argumentace pasazeru, kteri obvinuji hulvata z diskriminace te pani. Uplne mi srdce useda, kdyz slysim tenhle jediny povoleny system obhajoby.
      „Nezajima mne, z jak velke minority jsem a budu proti vam vsem, jestli chcete!“
      Tohle neni obycejny hulvat, tenhle vi presne, kde uderit na hlavicku, aby se prosadil, tohle uz neni hulvatstvi, to uz je zamerne prestoupeni zakona v jeho sede zone. Sociopat? Vy mu vlepite diagnozu raz, dva, jen bacha, abyste zustal politicky korektni, ony povahove rysy jednotlivych narodu se neprekryvaji ve sve norme, takze co je pro nas sociaopatie, muze byt pro druhe standart…takze si dejte prosim pozor, k urazkam a ponizovani jinych ras mate zjevne blizko.

      • Janika

        „Nezajima mne, z jak velke minority jsem a budu proti vam vsem, jestli chcete!“ Oni mu předhazovali jeho původ? Mohla jsem si pustit jen kousky, nefunguje mi připojení. Ten začátek jsem taky neviděla – on vytknul té paní, že mu poškozuje kolo a jak ona reagovala?

        • embecko

          Ono to neni uplne od zacatku, ale podle toho, jak se ti lide chovaji bych vyloucil, ze mu predhazovali prislusnost k nejake minorite.
          Zde v perexu noveho clanku na A2larmu je receno na plne pecky, co se skryva za nasim videem:

          „Uprchlíci, kteří míří do Evropy, jsou mnohem víc evropští než její senilní obyvatelé.“

          • Kamil Mudra

            Škoda že pan Korda také v článku neuvádí čím jsou uprchlíci tak „evropští“.
            Cituji:
            „Tohle jsou dost dobré důvody, proč stát na straně uprchlíků. Možná právě oni budou v sutinách pevnosti Evropa schopni poznat velikost evropské kultury, tedy přesně to, co její „ochránci“ nevidí. Možná právě ti, kteří utíkají před Islámským státem a „útočí“ na Evropu, jsou schopni zažehnout nový plamen evropského univerzalismu. Možná právě oni, zahaleni do takzvané kulturní jinakosti, jsou více evropští než senilní Evropané, kteří – stejně jako šlechta – neumějí nic než dobře se narodit.“

            Docela by mne zajímalo v čem autor článku vidí jejich „univerzalismus“, který budí jeho kladná očekávání, stejně jako kde vidí to „umění dobře se narodit“ u Evropanů narodivších se do „sutin Evropy“ které by měli, dle jeho mínění, uprchlíci navrátit velikost její kutury.
            Ale moc jistý si tím asi nebude, když každé to své optimistické očekávání uvádí slůvkem „možná“. Také bych měl pro něj jedno „možná“: Možná by se měl pan Korda zamyslet nad tím zda není příliš zjednodušující házet, řečeno jeho terminologií: „ochránce Evropy“ do jednoho pytle s rasisty.

            A pak mám otázku konkrétně pro tebe. Ponechám stranou že ze zmíněného videa není poznat zda jde v případě toho hulváta o rodilého Dána – potažmo Evropana – nebo o přistěhovalce. Když naznačuješ jakousi spojitost Kordova výroku a toho videa, v čem má být ten týpek „evropštější“ než „senilní evropané“?

            • embecko

              „Když naznačuješ jakousi spojitost Kordova výroku a toho videa, v čem má být ten týpek „evropštější“ než „senilní evropané“?“

              Ano, to je zasadni otazka Kamile…a odpoved zni, ze ona upornost, s niz ten clovek haji predstavu svych vlastnich prav byla kdysi povytce evropskou vlastnosti/ schopnosti a diky ni jsme to take tak daleko dotahli (myslim ty dobre veci :o) Dnes se takto dokazi rozhohnit a angazovat jen ne-evropane (mysleno duchem), zatimco evropane se oddavaji senilnimu „nevidim, njeslysim, nemluvim“. Jakoukoliv snahu po obrane vlastnich prav (a tedy i hodnot) nevidet…vyjimam samozrejme individualni priklady, mam na mysli trend.

              • Kamil Mudra

                Ale, saxi, to „nevidím, neslyším, nemluvím“ není nic zas tak specificky evropského. Vždyť si uvědom jak to vypadalo v zemích které se staly koloniemi. Než se „nasbírá“ nějaká síla k odporu, tak to vždy trvá dlouho. A pak ještě musí být vygenerována osobnost která tu sílu umí použít. V současné době je (nejenom) Evropa kolonií nadnárodních korporací a podle toho to tady také vypadá. Očekávat nějakou pružnou flexibilitu od stávajícího, dosud ještě „dostatečně nerozkoukaného“ obyvatelstva je dost naivní. Vše potřebuje svůj čas a zrovna v tomhle by se člověk neměl ve svém uvažování nechat zmást „tempem doby“. To je záležitost více generací. Bohužel.

                • embecko

                  „Ale, saxi, to „nevidím, neslyším, nemluvím“ není nic zas tak specificky evropského.“

                  To je debata jako rozpravka, ze Kamile :o)
                  Ano, „nevidim, neslysim, nemluvim“ neni evropske, alespon ne v jeji tradici, celou dobu tu o tom pisi. Jak jsi prisel na to, ze je to podle mne specificky evropske ?
                  Lide se od valky rozkoukavaji uz nejakych 70 let, tj. temer 3 generace…to by podle meho melo stacit.
                  Jsosu tri moznosti vyvoje: bud se Evropa postavi „cestne“ na nohy cestou plosne aplikace zakona, jak pisi vyse, anebo ji pozerou imigranti a vznikne bezovy multikulti kotel, anebo tu „nekdo“ :o) zavede autoritarsky rezim a srovna to do late cestou stanneho prava.

                  • Kamil Mudra

                    Už rozumím, saxi. Jen si myslím že na to rozkoukávání nemají evropané čas těch 70 let, ale spíše až od pádu socialistického bloku, protože od té doby se podoba (troufalost) kapíku dost změnila oproti té předchozí. Takže bych bral v úvahu spíše posledních 25 let a to mi přijde (alespoň pro většinu) jako poměrně krátká doba. Jinak se ale shodujeme.

  3. embecko

    Nemecko z ohledu na imigranty zvazuje plosny zakaz noseni kratkych kalhot a minisukni. Duvodem je, ze by ze strany migrantu mohlo dojit k nepochopeni. Nektere skoly jiz vydaly interni narizeni, ve kterych toto zakazuji.
    A zacina salam- metoda, clovek cloveku vlkem, evropan evropanovi hyenou :o)

    • Kamil Mudra

      Tohle je velmi starý problém provázející společnost od nepaměti. Střet lidí, vyznávajících zažitá pravidla slušnosti s agresivním jedincem, kterému ta pravidla ani nepřijdou na mysl. Svou roli zde pochopitelně hraje i nejistota těch „méně slušných“, kteří se necítí dostatečně fyzicky vybaveni pro případ, že by slovní potyčka přerostla ve fyzickou. Ale hulváty tohoto typu obsahuje každé etnikum. Pro příklady není třeba jezdit do Dánska, najdeme jich dost i doma.

      U romské menšiny se setkáme i s tím argumentem o diskriminaci hodně často, ani se tak nemusí cítit ale prostě vědí že to „zabírá“ a tak to používají úplně automaticky, kdykoli je jim něco vytýkáno nebo se něčeho dožadují. Také umí „udeřit hřebík na hlavičku“ a já se jim ani nedivím. Proč nepoužít strategii která ma šanci na úspěch nejen u spoluobčanů ale i u institucí, ať už jde o policii a nebo úřady? Videí kde je to slyšet koluje po internetu plno – není důvod na nějaké odkazovat. Ne-romští hulváti o diskriminaci nemluví jen proto, že by to od nich „vyznělo divně“ a oni to ví.

      Tím chci říct že to „vypíchnutí“ vlastní odlišnosti nijak nedělá z obyčejného hulváta, hulváta neobyčejného. Kdyby byl trpasličího vzrůstu a byl přesvědčen že ho nikdo fyzicky nenapadne, tak by třeba vykřikoval: „Na mrňousa si dovolujete!“. Prostě zažitá strategie.

      Tenhle chlápek prostě byl na přesdržku a vůbec na tom nesejde komu a kde se narodil. A stejně, nebo snad ještě více, jsou na přesdržku ti lidé, kteří jsou ochotni lézt do zadku jakýmkoli cizákům, za pomoci nějakých plošných zákazů a omezení pro domácí obyvatelstvo. Je absurdní že s něčím takovým se nikdo nebojí přijít, ale o tom, že by měli imigranti procházet nějakým povinným poučením o psaných i nepsaných pravidlech země ve které chtějí žít a o nutnosti je respektovat – o tom se vůbec nemluví. Nebo to aspoň nezaznívá z míst ze kterých by to zaznívat mělo.

  4. Seal

    Mě by především zajímalo, jestli někdo natočil podobné video přímo z Česka, protože těch lidí z jiných kulturních prostředí tu žije už docela dost. Vybral jsem pro zajímavost nějaká čísla k 31.12.2013, které se týkají pouze dlouhodobých pobytů, takže pokrývají právě tu třeskutou kategorii ekonomických migrantů (+ studenti) a azylantů : Afganistán 379, Alžírsko 683, Bangladéš 134, Čína 5508, Egypt 662, Etiopie 104, Indie 1471, Irák 419, Irán 346, Libanon 300, Nigérie 601, Pákistán 530, Sýrie 825, Tunisko 726, Turecko 1678. Díval jsem se i na údaje o kriminalitě, ale ty jsou v těchto případech hodně nezajímavé. A samozřejmě i u těch tzv. bezproblémově integrovaných národnostních skupin obvykle platí, že z velké části žijí ve svých komunitách (Rusové, Řekové, Vietnamci, Mongolové…), a že vlastně už ta první generace narozená mimo domov je vlastně napůl vykořeněná.
    Nechci to téma bagatalezovat, ale situace v ČR je od těch zemí, které se dávají za odstrašujícící příklad, hodně odlišná. Je to bohužel vidět i z toho, jak se na některých webech propagandisticky využívá poslední desetibodové prohlášení Die Linke, ze kterého se přebírá pouze antisystémová kritika, a nikoli už to, co se běžně označuje slovem solidarita.
    Jinak s tím pocitem bezmoci nebo strachu nemusíte samozřejmě čekat až na Araba. Je snad zbytečné připomínat třeba exekutorské mafie, šmejdy okradájící důchodce, vztah k bezdomcům a další libůstky, o kterých se teď moc nepíšeprotože tu teď máme na stole jiné kardinální téma. Jinak, jak známo, právě homadná doprava je pro různé nečekané střety jako dělaná. Tohle třeba taky byla před časem hodně sdílená videa: https://www.youtube.com/watch?v=_YrmoCAKyZM

  5. Janika

    Ještě jinak – připomnělo mi to jednu osobní zkušenost. Krátce po mateřské jsem nastoupila jako vychovatelka k učňům. Z poklidu a od malých dětí, nic netušíc najednou se zděšením koukám na drzé puberťáky, které když jsem dosud měla potkat, přešla jsem raději na druhý chodník. Na školu neměli, rodiče, pokud byla rodina vůbec celá, se jich rádi zbavili a šoupli je na internát, taková ta mládež, co si před ní slušní lidé málem uplivávají. A tam je měla zvládnout naivní bázlivá rozmazlená fiflena. Prostě jestli jsem tu práci chtěla, něco se muselo stát. Musela jsem něco v sobě překousnout a překonat a přistupovat k nim jinak. Nevím, jak to popsat, prostě je přijmout, neoddělovat se, nevytvářet hradbu předem, nedělat ze sebe něco víc. No a zamilovala jsem si je, jako svoje děti. Po čase jdu s nimi po ulici, jdeme na hřiště, chovají se celkem slušně. Proti nám jde paní – a přejde na protější chodník s nevraživým výrazem. Dívám se na ni udiveně a připadá mi nějaká divná :-).

    Omlouvám se, nějak jsem na to video celý den myslela, možná tam vidím něco jiného, než bylo zamýšleno.

    • Seal

      To jsem se snažil vysvětlovat cca před měsícem, kdy jsem se pokoušel vysvětlit rozdíl mezi spontánní reakcí a stereotypem (předsudkem). Vám se zkrátka napoprvé podlomila kolone, ale pak jste to zkousla, došlo k nastolení důvěry, vzájemného respektu atd. Jenže u té paní, co jste postkali, nevíme, jestli přešla na druhý chodník proto, že potkala rozjívené děti, anebo v nich rovnou viděla tu chudinu, se kterou v jistých kruzích pohrdá. Ta samá neznámá se samozřejmě týká toho saxova videa. Ti lidé ve voze vnímali agresora jako sporostého primitiva, anebo v něm viděli rovnou muslima, kterému není radno/se nesmí nadávat? Známe ovšem postoj toho člověka, který dal tohle video na kanál s názvem Stop islamizaci. Pro něj je tato scéna především jenom další důkaz potvrzení představy o tom, jak se chovají muslimové, i když ten člověk mohl být bez ohledu na vzhled (další stereotypizace) klidně i křesťan.

      • embecko

        Tohle generacni pnuti tu bylo vzdycky a zrejme je v kazde spolecnosti. Clovek dospiva a meni se jeho hodnoty a mladi pro starsiho jedince pusobi jako rudy hadr na byka. Ovsem mladi lide, to jsme my, nase budoucnost a jsou v nasich rukach, tedy z nich bude to, co z nich my udelame…a vsimnete si, ze behem vychovy nejsou odlisne vlastnosti nejakeho „zlobila“ brany jako prednost, ktera by se mela tolerovat, naopak, veskera vychova nasich deti smeruje k uniformite.

        Jinak jestli sprosty primitiv, anebo rovnou muslim…to bych zde v ramci politicke korekce vubec nerozlisoval. Ten clovek prestoupil pravidla „nasi reci“ a tak o nem rici „jenom primitiv, rovnou muslim“ uz chapu jako vymluvu a snahu o ospravedlneni jeho chovani. Obcanske konani neni vazano na nejaky soudni vynos, zvazovani pro a proti, ci hledani nejake pravdy, nybrz o vynuceni obvyklych norem chovani tak, jak je pocituje kazdy obcan. Konecne ani zakon a paragrafy nam nespadly odenkud z vyse, ale byly napsany prave na zakladech obvyklych obcanskych norem, ktere tu byly jeste pred natistenou knihou.

        Zacit uvazovat stylem „ma pravo s tak chovat?“ ci „musime ho chapat!“ je presne v sentencich perexu:
        „Uprchlíci, kteří míří do Evropy, jsou mnohem víc evropští než její senilní obyvatelé.“

        • Seal

          Šlo mi hlavně o postižení skutečnosti, že i když vlastně vůbec nevíme, jak ti lidé toho agresora brali, tak se to video přesto ocitlo na protimuslimských stránkách…
          Jinak ten podtitulek, pokud jej vytvořila redakce, hodně zkresli původní pointu autora: „Možná právě oni, zahaleni do takzvané kulturní jinakosti, jsou více evropští než senilní Evropané, kteří – stejně jako šlechta – neumějí nic než dobře se narodit.“

          • embecko

            Tu vetu jsem uplne vytrhnul z kontextu a proto jsem na clanek neodkazoval, jen jsem ze slusnosti uvedl zdroj. Tudiz jsem presvedcen, ze se ani nemusim „omluvat“.
            Prisla mi uplne genialni, sice jeji vyzneni autor mysli uplne jinak, ale rekl jsem si, ze takiovehle kouzlo nechteneho se jen tak nevidi…

            • Seal

              Proč byste se měl omlouvat? Ten podtitulek tam zkrátka je a má plnit úlohu nějaké funkční zkratky, což se nestalo.

        • Janika

          „Ten clovek prestoupil pravidla „nasi reci“ a tak o nem rici „jenom primitiv, rovnou muslim“ uz chapu jako vymluvu a snahu o ospravedlneni jeho chovani. “
          Hmm…, tak musím se přiznat, že pociťuji jistou snahu o ospravedlnění jeho chování. Vzpomínáš na seriál „Bubák, nebo chudák“? Byl by to vhodný název pro tohle video.

          • embecko

            Bubak nebo chudak jsem nevidel…
            Ale tady nejde o toho cloveka, tady jde o nas, ospravedlneni najdes vyzdy a vsude, kazdy kdo prestoupi zakon ma nejaky pochopitelny duvod, proc tak udelal. Ale tohle prave nejde brat v potaz, kultura je nasili, jakmile zebredneme do „chapani“, pak v takovem poctu lidi, co se toula po Evrope, se „uchapeme“ az k nasemu konci. Kdyz jsme u toho, nemel by ten junak mit pochopeni pro tu starou pani, ktera zrejme se svym kolem narazila do jeho? Co bys delala ty, kdybys byla v jeho situaci, jako ja bys ji rekla, ze se nic nedeje? Je pochopeni pro stareho cloveka s kolem uvnitr kodrcajiciho prostredku nadrazeno pocitu ujmy z odreneho kola? Anebo by si mel spise ten clovek stoupnout mezi kolo sve a te pani a pomoci ji ho pridrzovat, namisto delat chytraka? Tohle jsou uvahy o nas, tak by se mel zachovat kazdy z nas…a verim, ze by se tak vetsina i zachovala.
            Pokud Bubak, anebo chudak…pak jedine vztazeno na pasazery :o)

              • embecko

                Ano, tak to bude z doby, kdy mne Geon vyloucil a pozadal mne, abych na jeho stranky uz nechodil, coz jsem poevropsky dodrzel :o)

            • ratka

              Napadlo mě to jako první, postavit se mezi toho řvouna a paní s kolem. aby na ní neviděl.

              • ratka

                tedy sebe vidím jako popleteného troubu, který se dovede vzpříčit…v průchodu. ani tak a ani onak. nijak. zeď.

                • Janika

                  To mi připomnělo – vyprávěla mi sestra, učitelka, jak do třídy vtrhnul obávaný žák romské národnosti s řevem „Koho mám zmlátit“. Sestra před něj předstoupila a pravila „Nechceš začít se mnou?“ Prý zkrotnul jako beránek :-).

                    • Janika

                      Po. Bylo to na učňáku, byl větší, než ona, říkala, že v jednu chvíli myslela, že jí vážně jednu vrazí :-). Ale oni tihle týpci oceňují kuráž.

            • Janika

              Saxi, ty ušlechtilé zásady můžeme vštěpovat jen tomu, kdo je jedním z nás, ne nepříteli nebo vyvrheli. Nejdřív ho musíme přijmout, obráceně to nefunguje.

              • embecko

                No vsak ano: Dostane status uprchlika, s nim spojene prebendy a urcitou podporu ve smerovani, co a jak ma delat, aby se mohl integrovat (ruzne kurzy)…cimz je dano, ze mame zajem o to, aby se stal jednim z nas. To povazuji za skvely zacatek.
                Pak dostane noty, kde je napsano, co vsechno to obnasi (seznameni s pravnim radem) a on je ve sve tezke situaci postaven prod volbu: souhlasis, anebo ne?
                Co vic delat, kleknout si pred nej a prosit, aby se zmenil? Me se to zda jako bajecna a korektni nabidka, jaka neprichazi mnohokrat v zivote: rozhodnu se zit v cizi zemi a ta mi to umozni pod podminkou dodrzovani OBVYKLYCH podminek, ke kterym patri i ono vstepovani, kteremu je bezny obcan Evropy podroben temer az do konce sveho zivota.

                Ja proti uprchlikum nic nemam, me serou senilni Evropane :o)
                Ostatne nechvalme dne pred vecerem a pockejme, jak se to v te „kulturni“ casti Evropy, ktera ma tolik zkusenosti s genocidami na cizi ucet, vlastne vyvine.
                Pitomec Kojot se klidne muze odstehovat, zcela bez potizi, staci jen zdvihnout zadek a presunout se mezi Uebermensche, ti mu uz vse vysvetli.

                • Janika

                  To je ta potíž, od nás dostane. Takový syndrom dobročinnosti. Když někomu něco dáš, prokážeš mu dobro, tak toho člověka máš potom rád. Tedy myslíš si to, jenže máš vlastně rád něco jiného. A běda, když není patřičně vděčný.

    • dixi

      je to hulvát, škoda, že video nepokračuje, možná jej ten muž, co se postavil, vyprovodil ven. U nás se také takoví vyskytují. Prostě namyšlení hrubiáni, podle toho, ják se choval k ženám, na chlapa možná neměl.

  6. Sio

    Chová se jako sprostý primitiv, a nikdo mu podobnou mincí neodplácí. Když se někdo chová jako sprostý primitiv, tak bych řekl, že jim je. Můžeme to odsoudit, nebo se to nesmí?

    • merlin

      já nevím, ale myslím, že se tam buď narodil nebo přišel malý, protože mluví hodně dobře.

    • ratka

      podívala jsem se na video a problém je v tom, že nikdo se mu nedovede postavit na jeho úrovni. sdílet ji…. spíše všichni ohrnují nos jakože u nich se to nedělá, že oni jsou naúrovni a tak. jenže on má pravdu v tom, že cokoliv se může stát tak se to stane a v ten daný moment se mohl chovat jako hulvát protože široko daleko byl jediný….svého druhu a ostatní i pokud se mu trochu podobali tak byli schovaní.

      Mám příhodu, kamarádka viděla z okna jak cikánka krade peněženku rakouské babičce z ruksaku. Vyběhla z baráku, doběhla ji ještě při činu s řevem na celou ulici, cikánce zkroutila ruku a zařvala na ní, že ji zabije jestli ji ještě jednou uvidí. cikánka podává peněženku zpět, a pokorně se odplazí: však nič panička ja len iděm okolo. A ta rakušačka se s děsem dívala na kamarádku… od ní očekávala nebezpečí, jí se bála. prostě jsme zblblí… kamarádka je nejhodnější na světě. ale ty nadávky a ta řeč a hrození cigánce si nepřejte slyšet. prý se na to nemůže dívat…. a ona byla v ten moment ta špatná… protože halasná, křičela a nadávala. Je třeba umět i zařvat, vynadat… nebo i nakopnut pokud je to potřeba.

      • embecko

        A presne tak, ratko, o tom je ten clanek:
        „Uprchlíci, kteří míří do Evropy, jsou mnohem víc evropští než její senilní obyvatelé.“
        Blazeovane senilni obyvatelstvo Evropy si jeste stale mysli, ze se pohybuje v ramci pravniho socialniho statu, kde bezi vsechno jakoby samovolne a lide se k sobe chovaji slusne („nijak“). Jakmile je tady prestoupena hranice, lide se zacnou bat, protoze se setkali s neobvyklou a agresivni situaci…pak musi zakonite jednat tak, ze se zaleknou, stahnou se a cekaji „az to prejde“…ovsem tohle neprejde :o)
        „Uprchlíci, kteří míří do Evropy, jsou mnohem víc evropští než její senilní obyvatelé.“

        • Kamil Mudra

          Ale vždyť je ta věta sama sobě protimluvem. Ať jsou evropané jací jsou – jsou evropští a sami sobě měřítkem. Každý kdo do Evropy přichází může být různým způsobem odlišný, nebo případně stejný, ale nemůže být více či méně „evropský“. Evropští mohou být pouze evropané, byť se i liší od individuálních představ kohokoli, jaký by měl, dle jeho mínění, evropan být.

          • embecko

            Obdivuji tvou schopnost, kamile, vytrhnout z komplexniho problemu jednu malickost, rozpitvavat ji a tim vsechno zaplest tak, ze se v tom pak nikdo nevyzna… :o)
            Podle mne je problem docela jasny: obcane, kteri vzali za sve „evropskost“ (v uzkem slova smylu chteji navazovat na tradice osviceneckeho statu s jeho akcentem na rozum a pravo) se v soucasnosti chovaji ke svym tradicim s trestuhodnou lehkovaznosti az nezajmem, hranicicimi se senilitou :o)

            • Kamil Mudra

              To není žádná maličkost. Kdyby pan Korda napsal že uprchlíci mají svou mentalitou a kulturou blíže evropským tradicím z nějakého konkrétního evropského období, bylo by možné s ním souhlasit a nebo mu oponovat. Když to napíše tak jak to napsal je možné nad tím jen pokrčit rameny a nebo s ním diskutovat o tom, jací by dle jeho představy měli evropané být.
              Nezabýval bych se tím kdybys tady ten výrok opakovaně necitoval jako by měl kdovíjaký význam. Přitom jde jen o nelogický žvást, navíc ještě oslabený úvodem „možná“ což umožňuje jeho autorovi snadno vycouvat s odůvodněním že ho to „jen tak napadlo“.

              • embecko

                „Uprchlíci, kteří míří do Evropy, jsou mnohem víc evropští než její senilní obyvatelé.“

                Me to prijde jako naprosto genialni popis nasi stuace a to i bez toho, co tim pan Korda myslel.
                Uprchlici vladnou mnohem vetsi schopnosti obhajovat jimi uznavane hodnoty, nezli mistni obyvatelstvo.

                • Kamil Mudra

                  Ovšem v případě že ti ta schopnost imponuje tak bys si mohl dobře rozumět s tím hulvátem z videa protože ten se projevil jako zdatný obhájce jím uznávaných hodnot. Nekompromisně odkázal celý autobus do „patřičných mezí“ a dal všem dostatečně na vědomí, že si na své hodnoty nedá sáhnout.
                  Ale očekávat od migrantů že nám tady „dají do pořádku“ NAŠE hodnoty je naivita hraničící s hloupostí. Když k tomu dostanou od domácích nihilistů volnou ruku tak nastolí své hodnoty bez pardonu. Jejich kazatelé a mluvčí, působící zde v Evropě, hovoří docela jasně o tom jak by to mělo být. Videí se záznamem jejich vyjádření koluje po internetu nepočítaně. Dost na to aby měl každý stát dostatečný důvod k tomu aby každého takového „hlasatele hodnot“ popadl za flígr a vyrazil s ním dveře nebo, pokud už má nějaký domácí statut, ho alespoň zavřel do sklepa, aby dal všem nesmlouvavě najevo že TAKOVOUTO svobodu slova tady nemáme jak pro stávající tak pro čerstvě příchozí.

                  • embecko

                    „Ale očekávat od migrantů že nám tady „dají do pořádku“ NAŠE hodnoty je naivita hraničící s hloupostí.“

                    Uprchlici vladnou mnohem vetsi schopnosti obhajovat JIMI uznavane hodnoty, nezli mistni obyvatelstvo.

                    Evropskou zakladni vlastnosti vzdy bylo obhajovat evropske hodnoty, coz se vytratilo, dnes vladnou v Evrope svoji schopnosti obhajovat SVOJE hodnoty imigrante. A tedy imigrante se chovaji z hlediska evropske tradice vice evropsky, nezli domaci obyvatelstvo.
                    Co je na tom stale nejasneho?

                    • Kamil Mudra

                      Takto na tom nic nejasného není a souhlasím i s tím, že v této záležitosti mohou být „evropštější“ pokud bychom schopnost obhajovat své hodnoty brali coby pro Evropu charakteristickou. Jen si nejsem jistý zda si může tuhle schopnost Evropa „nárokovat“ jako své specifikum, které by se proto dalo označit za evropskou hodnotu. Svého času si v tomto směru vedla dobře i Osmanská říše nebo Egypt, v současnosti se takto staví i Rusko, USA a nebo třeba Austrálie …

                      Takže já bych do toho nemotal nějaké „evropštější“ a prostě bych konstatoval že migranti dokážou jít tvrdě za svým. Což dokázali všichni úspěšní dobyvatelé a kolonizátoři. Vzhledem k tomu že jsem v současné době na té slabší straně, rozhodně s lidmi kteří jsou k migrantům vstřícní, nebo k nim vzhlížejí s obdivem, nijak nesouzním. V tomhle pro mne platí – bližší košile než kabát. A až mi z gymplu, kam chodí má dcera, pošlou psaní abych jí probral šatník, tak budu uvažovat o nějakým slušném způsobu jak je poslat do p….e. A slušným jen s ohledem na dceru :-(

      • vera

        Přesně tak:-) a cikánka snesla všechny nadávky a setřásla je ze sebe jak husa vodu, žejo, a proč, protože je od mala trénována na drsné situace, my říkáme že mluví strašně, ale oni mají výhodu – tím že používají všechna, naprosto všechna slova svého slovníku, se jich nebojí. Pořád mají nějaké k dispozici:-)
        Taky jsem si ale všimla, že takový drsnější projev mívají když startujou diskuzi, nebo si někoho chtějí otestovat. Když odpovíte stejně – dáte najevo že se taky nebojíte drsných slov – přestanou. A pak se s nima můžete domlouvat i velice slušně, oceňují vaši sílu a hrdost. Nemusíme nic chápat. Jde jen o úvodní rituál. Poměřování síly. Vyhodnocení situace, z jaké pozice jednat s protivníkem. Hravost. Řeč těla.
        Kdo z nás to ještě umí, nebát se slov – když místo matka, otec, píšeme rodič1, rodič2….
        Video je pěkný kousek, ale je otázka, jestli tam něco nechybí.
        On se na tu paní chvilkama usmívá. A taky říká neplette se mezi nás. A my vůbec nevíme, jestli se dotyčný s paní nezakecal už na zastávce, jestli jí před tím třeba nepomáhal do toho autobusu nastoupit, a teď jí jenom nabrnknul kolo aby řeč nestála. Řekla bych, že problém nastal až když se lidem kolem vznítilo v hlavě slušné chování :-)

        • Janika

          Vero, to je po ratce další nádherný komentář, děkuji. „Kdo z nás to ještě umí, nebát se slov“ – přesné! O co vlastně ve videu šlo – o silácká slova. Přitom je známo, že když někdo napadne na veřejnosti fyzicky, tak okolojdoucí dělají, jakože nic nevidí a spěchají pryč.

          To s tím, že ve videu část chybí, mě napadlo taky. A s tím jsme měli začít.

      • Sio

        Ratko, záleží na situaci. Otrlost se vrátí k lidem velmi snadno, až uvidí, že o něco jde. Je dobře, že takto nereagují lidé rovnou. Babičky mívají omezené vnímání, vsadil bych na to, že ta rakouská babička nepochopila hned o co jde. Češi jsou na první prioritě velmi dobře připraveni, většina z nich by asi s radostí zvedla ruku pro okamžité drsné vyhnání emigrantů a neprodyšné uzavření hranic. Nechtěl bych ani zaboha být v současné době imigrantem v Česku, jistě se to dotýká i těch plně integrovaných, co tu už nějakou dobu jsou. Čulík na BL se může zbláznit, sbírá fotky dětiček, kde se dá. Argumentace v článcích tamtéž je tak daleko od reality, že to 80% jeho čtenářů rozzuří, 19% rozesměje a 1% tomu uvěří.
        Maďaři se naštvali a po Merkelové bušení do hrudi a Rakouských kritikách odvážejí imigranty rovnou tam. Načež Němci, poté co ukázali svaly, přibouchli hranici s Rakouskem, čímž se totálně zesměšnili. Češi se vyjadřují upřímně a rovnou, na hrátky na hrdiny nemají náladu ani peníze. Zřejmě máme zdravější rozum a lepší instinkty. Nejsme tak zblbnutí médii, jako Němci a Rakušané.
        Obávám se, že pokud se tady EU podaří přece jen nějaké imigranty protlačit, policie bude konat dost tvrdě a propaganda proti nim se zvláště na netu zintenzivní řádově. Na hrubý pytel se hrubé záplaty najdou. Pokud policii někdo paralyzuje, bude to ještě horší, lidé půjdou volit extrémní pravici, zatím jen nějakého Hitlera light, ale pokud to nezabere … tak to nechci vidět. Ale to je asi sluníčkářům jedno. Dokud jim někdo nebude stanovat na zahradě a kálet u prahu, povedou si svou. Na přehlížení reality obyčejný člověk vždy doplatí a většinou hodně.

      • Sio

        Nejsem povahou násilnický člověk, takže bych opravdu raději z druhého chodníku zavolal policii. Ale na druhé straně, pokud mě někdo přitlačí ke zdi, změní to situaci. Jsem ještě z ročníků, co mají vojenský výcvik a neproseděl jsem vojnu v kanceláři. Obávám se, Janiko, že nevíš o mě nic. Nevím jak ty, ale já pracuji 15 let v nadnárodních firmách a ty jsou multikulti, to mi věřte. Ale nikdo z mých kolegů, ať mají barvu jakoukoli, te takto primitivně nechová. A já s nimi velmi dobře vycházím.

  7. embecko

    Za zlomovy bod v tom videu povazuji okamzik, kdy ten pan rika „Mame svobodu, tak ji muzu rikat co chci.“ A ostatni bud mlci, anebo odpovodaji „To tedy nemuzete“ :o)
    V tom vidim onu A2larmem predestiranou senilitu.
    Pamatuji kdyz jsme se bavili s Geonem o reci a mysleni, jak rikal, ze jeden z nejhorsich projevu agrese cizincu (nikoliv turistu!) je, kdyz na verejnosti mluvi svym jazykem a ze v tomhle okamziku by okamzite muselo zasahnout domaci okoli a srovnat je do late (konkretne slo o priklad z autobusu, kde by se meli cestujici zvednout a dotycne z autobusu vyndat).

    Ne nadarmo existuje poucka/ prislovi „Ten mluvi nasim jazykem“, coz neznamena jen rec, ale pouzivani celeho souboru obyceju a nepsanych pravidel. Pokud vam nekdo rekne „Mame svobodu, muzu rikat co chci“, pak je jasne, ze ten clovek uz z podstaty mluvi jazykem zcela odlisnym a ze by mel byt okolim usmernen….ovsem opravdu se zda, ze „Uprchlíci, kteří míří do Evropy, jsou mnohem víc evropští než její senilní obyvatelé.“ a tedy ze opravdu jiz jde o stret „kdo s koho“.

    • Kamil Mudra

      To by mne tedy zajímalo jaký je na veřejnosti rozdíl mezi turistou a dejme tomu ouřadou, který přijel z cizí země něco vyřídit na firemní pobočku. A pokud se takový člověk dá v autobusu do řeči s krajanem turistou měl by být „agresivní“ ouřada z autobusu vyndán a turista ponechán? Fakt se mi nechce věřit že by GeoN razil něco takového. Jsi si jistý že to právě takhle bylo myšleno?

      • Janika

        Psal o tom, jak nakupoval u Vietnamců a rozčiloval se, že neuměli česky a zřejmě se nechovali s patřičnou úctou. Přiznávám, že zrovna nad tímhle jsem mávla rukou a jen se pousmála.

        • Kamil Mudra

          Aha, tak to bych chápal. Alespoň přiměřená znalost jazyka zákazníků by měla být pro kteréhokoli prodavače samozřejmostí. V tomhle ohledu ale mám s Vietnamci tu zkušenost že se postupně lepší. Dnes už je spíše výjimkou abych na prodavače mluvil česky a on na mne nechápavě zíral. A s některými už si člověk i normálně pokecá.

          • Janika

            Tak mně spíš vadí, jak se lidi chovají k nim, normálně sprostě jim tykají a mluví s nimi nadřazeně. Jen když se pořád žvaní o tom, jak jsme tolerantní a jak tady ti správní=pracovití cizinci krásně žijí. Stačí navštívit vietnamský krámek na maloměstě, stálo by za to tam dát skrytou kameru.

            • embecko

              Diky tomu ohavnemu nadrazenemu chovani jsem sveho casu chodil natruc nakupovat jen k Vietnamcum. Doted mne zdravi na ulici i kdyz uz k nim tolik nechodim, ale vzdy, jak to jen jde.

            • Kamil Mudra

              No, s tím tykáním mám docela humorný zážitek. Mladík co byl zrovna na řadě tykal vietnamské prodavačce a paní která stála mezi mnou a ním se do něj fakt nevybíravě obula. Ten ji během jejího, asi tříminutového proslovu, vůbec nepřerušil a když skončila tak jen řekl: „Promiňte, ale co je vám po tom že tykám svý švagrový?“ Prodavačka se usmívala a pokyvovala jako že má pravdu.
              To jen tak, jako upozornění, že to tykání nemusí být vždy nějakým projevem nadřazenosti ale mnohdy má svůj původ i v tom že už se ti lidé dost dlouho znají (třeba i jen jako prodavač se štamgastem) a nebo tím že někteří lidé (nejčastěji z dělné profese) to tykání prostě upředňostňují před vykáním. Samozřejmě to nemusí ani ve většině platit v případech které vídáš.

  8. Ondřej

    Tady je krásně vidět, jak si každý z toho videa vezme to „své“, to s čím sem přišel:-). Něco o prvoplánovitosti a vykonstruovanosti sociální reality zúžené na jeden konflikt a (a dokonce!) na jednu větičku – jsem se snažil mluvit ve svém předešlém příspěvku, že ale z jednoho jediného střípku bude vytvářena „nová“ sociální realita, to mi ani nenapadlo.

    Co se stalo tomu klukovi z Břeclavi, co si absolutně vymyslel, že jej zbyli Romové? Zranil se když machroval před holkama na ulici. Motivem ke lhaní byl podle jeho výpovědi strach z toho, co by všemu řekla jeho matka. Takže kvůli stereotypu nezranit mateřské city (který měly být přetaveny v důsledné potrestání a nikoli hraný soucit) byla v klidu rozpoutána rasová hysterie. Kvůli lži, selhání a falešnému respektu k „citům“ matky měla být rozpoutána nenávist. Abychom někoho nezranili pravdou, pak raději rozpoutáme nenávist k těm, kteří si tak nějak stejně „zaslouží“
    Takže náš domnělý střet s nějakou minoritou používáme jako „universálně platnou výmluvu“ jako takovou „omluvenku“ předkládanou pokaždý kdy našinec v něčem SELŽE. Jak nedospělé a primitivní. Jak neevropské, dodávám JÁ, speciálně pro saxe..

    Když už čtete můj oblíbený anarchistický portál, pak doporučuji tento článek,. Odcituji z něj krátký odstavec

    Vyceněné zuby postkomunismu
    Martin Vrba

    „Mezitímco pouliční hlasatelé zániku Západu dávali průchod svým diagnózám, uskutečnila se poměrně zajímavá událost – summit visegrádské čtyřky. Setkání to bylo skutečně průlomové, protože díky němu už konečně víme, že střet civilizací skutečně nastal. Nikoliv ovšem mezi západní civilizací a Orientem, jak se domníval Samuel Huntington, ale přímo v srdci Evropy, totiž mezi Evropou západní a Evropou postkomunistickou. Právě zástupci čtyř postkomunistických států prohlásili, že si řešení imigrační vlny představují především posílením vnějších hranic Schengenu. Fascinující na rétorice těchto lídrů je ale především to, že ze všeho nejvíc připomíná styl promluvy o přírodní katastrofě. Je to rétorika neosobní a dokonale dehumanizující a vůbec nepomáhá uvědomění, že za konkrétními slovy se skrývají osudy lidí. Takto by se mělo mluvit třeba o požáru, pandemii nebo výbuchu jaderné elektrárny.“

  9. Janika

    Kojot, šokující :-):
    http://kojot.name/2015/09/05/stret-civilizaci-v-evrope/
    Vskutku spatřuji v Evropě střet civilizací, respektive střet evropské civilizace s civilizací zaostalou tak, že ji osobně vnímám jako anti-civilizaci. Touto anticiviliazcí však rozhodně není islám či jiné kultury té de facto hrstky lidí (všichni běženci v Evropě dohromady by nezaplnili Letnou!), kteří hledají v Evropě útočiště před válkou, terorem či brutální totalitou, případně před „pouhou“ bídou. Touto anticivilizací je „kultura“ zemí bývalého Východního bloku včetně té části Německa, která bývala NDR. Zatímco v civilizovaných zemích Západu (patrně je vhodné tento termín oživit) se lidé chovají civilizovaně a vesměs pokládají za samozřejmé, že lidem v nouzi se pomáhá, přičemž nositelé opačného étosu jsou pokládáni majoritní společností a médii za sociálně deviantní, v zemích (bývalého?) Východu je normou pravý opak (mimo jiné spojený s oblibou boje proti jednání s lidmi s respektem, tj. tzv. „politické korektnosti“) a dokonce i na vládní úrovni se setkáváme když ne s přímo vyjádřenou xenofobií, tak alespoň s připosraností a totálním deficitem jakéhokoli státnictví, které by se dokázalo přenést přes riziko bezprostředních volebních důsledků odvážného postoje.

    Nejsme součástí evropské civilizace, jsme white trash na periferii.

    • Ondřej

      O tom, i když méně expresivně, mluví mnou citovaný odstavec z A2larm. Postkomunistický východ má veškeré předpoklady se jím stát znovu a znovu se tak oddělit mezi druhořadé, zaostalé a hlavně nelidsky jednající země. To vážně má i po své smrti komunismus tak morálně a lidsky devastujicí kořeny, že z lidí, kteří se pro mě nepochopitelně zašťiťovali internacionalismem, solidaritou a rovností – jednají ve své podstatě jako jihoamerické fašistické junty?

      • embecko

        V Rakousku zatim pozdalo o azyl na 20 (!) uprchliku.
        Dle n-tv je jedna z pricin ta, ze namisto v Nemecku obvyklych 143 euro kapesneho nabizi Rakusane jen 40 :o)
        http://www.n-tv.de/politik/Warum-Fluechtende-nach-Deutschland-wollen-article15875576.html
        „Zudem gibt es bei den Sozialleistungen spürbare Unterschiede. Ein alleinstehender Asylbewerber bekommt in Deutschland zusätzlich zur Grundversorgung, also Unterkunft in einer Erstaufnahmeeinrichtung, Essen und Kleidung, derzeit 143 Euro Taschengeld. In Österreich sind es 40 Euro.“

        Kdo by se k te fasisticke chunte dral, ze, vy chytroline, tu je lepsi mit co nejdrive za sebou :o)

        • Ondřej

          myslíte že snem uprchlíků je žít ze 140 eur anebo připouštíte, že by mohli mít i jiné ambice?

          • Honza999

            Já tam ale nečtu, že by byli jako naši důchodci nuceni ŽÍT za 140 eur. Těch 140 eur je KAPESNÉ, které mají na svou osobní útratu poté, co jsou jim uspokojeny všechny ostatní životní potřeby – bydlení, strava a oblečení.

          • PeeBee

            me by napriklad 140 eur jako kapesne k beznemu vydelku docela pomohlo… ale bral bych i tech 40, jsem zdeformovan husakem.

        • Astr

          Dle n-tv je jedna z pricin ta, ze namisto v Nemecku obvyklych 143 euro kapesneho nabizi Rakusane jen 40 :o)

          Saxi jak je po Faganove lekci ?
          On vi jake „jiné ambice?“ maji immigranti:-(
          Pry to neni pres srovnani 143 contra 40 !
          neni to pres euro, maji pry ambice
          tak proc chteji tam kde jich maj nejvice ?

    • merlin

      kde je podstata – fahgan a vyjímečně ani kojot to nevidí celé dobře, To, že německo si šok ze svého vlastního selhání a svinstev léčí evropanstvím /kdo by chtěl být po treblinkách a sobiboru opravdovým němcem, /nepřekvapuje. Je pro ně určitě těžké /chápu že téměř nemožné/ z tohoto pohledu pojímat dnes dál své národní dějiny /myslím jak to měli striktně etnicky – jako tu ,,správnou krev,,/ Nebýt Němci, být ted rp změnu evropany je samozřejmě lepší – pro ně. Změnilo to ale jejich naturel? Nezměnilo, používají jen jiných sofistikovanějších nepřímých metod. Je v tom opět můj oblíbený zákon Herakleitovy enantiodromie. Dříve ničili evropu a nás jako naprosto sebestřední Übermenschové, te´d dělají to samý, leč hnací silou je , že se jim podařilo, aby sami ze sebe chytli Minderwertigkeitskomplex.

  10. PeeBee

    evropska kultura, evropske hodnoty, evropske cennosti, evropanstvi,… ten zapadni privesek eurasijskeho kontinentu se mi zda pomerne vycerpany – surovinove, lidsky, kulturne.

    pokud jsem cetl pozorne, vychazely z afriky vlny „moderniho“ cloveka a v prvnich fazich se misily se svymi predchudci, kteri vyrazili jiz drive a ano – nakonec zustal pravdepodobne jen homo „sapiens“, i kdyz s drobnou primesi neandertalskych a dalsich genu. byla to pohroma? prisla budoucnost cloveka o neco podstatneho nebo naopak se tim otevrela? kdo vi?

    nejdele souvisle existujici genotyp cloveka mimo afriku jsou australsti aborigins – ti nemaji uz ani vlastni domov… nepromisili se s posly civilizace, nevznikla svetle hneda universalni omacka, kdepak, nee.

  11. PeeBee

    uzavirali snad na troskach osmanske rise pakt masaryk se stefanikem? slavime snad my cesi brutalni genocidu jako den nezavislosti? melo snad ceskoslovensko nebo madarsko nekde v africe uzemi jako je kongo? zlatonosne pobrezi? suez? dovazeli jsme narabovana, tisice let stara lidska dila do nasich muzei po tunach? vykradal cesky narod nekdy v minulosti jina uzemi mimo evropu? ne, takze…

    za sebe nemam problem pomoct, ale pomoc je DOBROVOLNA, jinak uz neni pomoci, ale musem. zajimava forma pomoci je treba poslat nejake penize pratelum srbu na kosovu – TAM MA CESKY NAROD ROZHODNE CO NAPRAVOVAT, tam ma velky moralni dluh.

    p.s.: jaky kreten muze pristup dnesniho cecha k uprchlicke vlne svadet na neblahe vlivy realneho socialismu? z tech dob si rozhodne zadny konzervativne-nackovsky ani prudce postmoderni a veskrze vyprazdneny etos nepamatuji. naopak: bratrstvi a solidarita mezi NARODY – internacionalismus, copak mi to pripomina?

    • Janika

      Ale za zamyšlení to stojí, už z historického porovnání – západní Evropa kolonizovala a je pro pomáhání, východní nekolonizovala a je proti pomáhání.
      Kojot je rozhodně zajímavý a originální myslitel. Na rozdíl od Cyrila Svobody, který mluvil v tom smyslu, že co si jako my Češi o sobě myslíme, že víme víc, než Němci a Francouzi :-).

      • PeeBee

        chapu, ze cyril svoboda toho nemusi vedet moc, ale proc nam to rika? jeho nazor na cokoliv je zajimavy asi jako nazor pavliny filipovske, nejakeho hokejisty nebo treba vladimira dlouheho (sveho casu nejoblibovanejsi politik u mych nestastnych spoluobcanu).

        ma-li zapadoevropsky malomestak vycitky svedomi, je to jen dobre, jsou na miste. ale mel by sundat to utikajici mleko z plotny a pokouset se vytirat az posleze, jinak to bude utikat, palit se a smrdet vic a vic.

        formulace typu zapadni evropa je pro neco, vychodni evropa je pro neco, jsou naprosto zavadejici – o naladach lidi, ktere se ponejvice odvijeji od socialniho statusu, to nic moc nevypovida. jsou to postoje nejakych vlad, na ktere cela jejich funckni obdobi nadavame, ze nevyjadruji nasi vuli (viz zaoralek nebo ve francii valecny zlocinec fabius).

        v libanonu (ve kterem prave probiha neco jako dalsi barevna revoluce) jsou jiz nyni 2 miliony uprchliku ze syrie, ano UPRCHLIKU – REFUGEES, ne migrantu! v turecku jsou jich dalsi 2 miliony. to si nekdo mysli, ze na podzim to prejde a samo „to“ vyprcha a pristi rok bude klid?

        dalsi prevrat se mozna pece v moldavsku (canvas, isnc,…)

      • Kamil Mudra

        Pokud by měl být ten princip kolektivní viny (kolonie, drancování, ozbrojené útoky) uplatňován na všechny evropany, prezentované svými vládami a oligarchy, pak by měl být ovšem uplatňován i opačným směrem. Na migranty, které ve světě prezentuje Al-Káida, IS a teroristické skupiny porůznu působící tu či onde, bychom v takovém případě mohli oprávněně nahlížet jako na spoluviníky teroristů.

    • Seal

      Možná, že všichni ti dnešní novočeši by už konečně mohli předvést nějakou tu pomoc svým vlastním lidem v nouzi, když ta pomoc ze státního musu už řadu let evidentně selhává. Co třeba takoví zapálení vlastenci jako je například Klaus, Duka, Hájek nebo i ten Okamura? Mají už doma nějakého bezdomovce, anebo snad rovnou opuštěné dítě z Klokánka?

      • merlin

        Já nevím jak ostatní jmenovaní, le klausovi dávali pravidelně a ze svého prachy jednomu dětskému centru s postiženými u olomouce. jezdili tam opak. a chovali se velmi dobře. Jak je to dnes a dál, nevím, nezajímala jsem se. Byli to jejich prachy a ne ods nebo tak něčeho. možná si jen kupovali odpustky nevím. Nechám to na vás, abyste jim to vyčetl. A když nic nevíte o hájkovi, neměl byste ho odsuzovat z placu. Je sice už téměř něco jako náboženský fundamentlista a mívá i divné nápady, ale tím spíš se bude držet toho, že se nebude, na rozdíl od jiných, chlubit dobročinností. A kdyby nepomáhali lidi lidem /jak to kolem sebe vidím já/ tak by to tady už dávno krachlo. Máte nějakej komplex, že jste Čech a ne Evropan? Jestli jio, ta si ho běžte někam léčit a přiberte si k tomu část Němců.

        • merlin

          použil jste stejně debilní argumentaci jako ti co říkají, když jste teda pro, vemte si jednoho z nich domů.

          • Ondřej

            Jasne ze jejich. Slusni lidi tihle Klausovi. Levicovi. Znal jsem jejich strendu. Pepa z Hongkongu se jmenoval.

            • merlin

              můžu vám olepit na čelo vaše pochvalné kydy o klausovi a pravici z om, nějaké mám ještě někde uložené. točíte moc rychle.

          • Seal

            Jistě, že je to debilní argumentace :-) Ale když se používala proti těm sluníčkářům, tak to přece skoro nikomu nevadilo. Nebo se snad pletu? Kdyby Klaus a spol. tak dokonale nezprivatizovali stát, nemusela by se sociální práce nahrazovat charitou. Je zvláštní, že zrovna vy jako snad dokonce dětská lékařka to nechápete. Mohu přece tyhle lidi kritizovat tyhle lidi za to, kam dovedli český stát a společnost, aniž bych třeba Hájka znal osobně. Jinak s těmi vašimi už pověstnými psychiatrickými diagnózami raději šetřete. Prakticky všechno, co jste napsala na moji adresu, jsou totiž ty pověstné mentální reprezentace. Tohle byste naopak vy neměla podceňovat, protože podobné reakce jste předváděla na tomto diskusním fóru i vůči jiným mužům.

            • embecko

              Me to naopak prijde jako argumentace docela na miste. Uprchlici maji co chteji, dary hazeji po pangejtech…jaky jiny projev vasnive solidarity, nezli je ubytovat u sebe zbyva? Platonicke nabidky doucovani cestiny? Ponizujici rozdavani bombonu?…nakonec vetsina darcu si v darech hoji sve vlastni trauma a uprchlici jako takovi je zas tak moc nezajimaji.

              Nemecko uvazuje o nasilnem ubytovani uprchliku v soukromych bytech:
              http://www.welt.de/politik/deutschland/article146332340/Bund-prueft-Zwangsvermietungen-an-Asylsuchende.html
              Vlada premysli nad vynucenim najmu pro zadatele o azyl

              • Seal

                To je přece ta známá scéna z Cesty do hlubin študákovy duše:
                – Mazánku! Co to tady vyvádíte!?
                – Prosím, prchám, pane profesore …
                – Takhle se prchá? Takhle se prchá!!!
                S tím hojením traumatu se mi to moc nezdá. Tady jsou myslím ve většině případů hlavním motivem různé morální imperativy a odměnou pak pocit uspokojení. Bylo to docela zřetelně vidět i na těch sobotních demonstracích na Václavském náměstí: Zatímco konvičkovci už od pohledu naštvaní až na půdu, tak opačný tábor klasicky happy…
                Jinak jsem hodně moc zvědav na to dnešní jednání ministrů vnitra, když teda teď Německo jako na potvoru muselo dočasně uzavřít svoje hranice a konzultovalo to akorát s Rakouskem, které taky dalo jasně najevo, že se jim odmítavý postoj V4 ke kvótám hodně nelíbí.

                • Ondřej

                  Konvička je znám, je to takový Radola Gajda naší doby. Je však na pováženou, když se např. lékař a člověk sečtělý a občansky uvědomělý zahalí do hávu ideologií 90 let starých, které přinesly největší světová jatka. Přitom jsou schopni vraždit pro „národ“. Co to proboha je? Je někdo takový – nějaký pan „národ“, má čislo soc. pojištění, rodný list, adresu? Ne, pak je to jen výplod nějaké ideologie, jestliže někdo nemá potvrzenu svoji životnou entitu, ať zvíře (i ta mají naštěstí dnes svá práva!) či člověk, pak právě na základě svého individuální existence, genomu, DNA, který je svoji podstatou jedinečný. Žádná kolektivní identita NEEXISTUJE. Ani členové klubu nemají nějaké jednotné volební právo, nemohou spolu žít v zákonném svazku jako „manželé“ (byť by byli coby členové kluby paritně zastoupeny ženy a muži, protože povolení uzavírat manželské svazky zatím nemají jednopohlavní páry jako v civilizovaných zemích, navíc silně religiozně založených, naposledy v Irsku a daleko v dříve v silně katolické Brazílii) ani společně volit.

                  Tady je úryvek toho, co jeden z autorů Kosy, a kterého jsem si vždy vážil, nedávno napsal:

                  „Byl jsem minulý týden na jednom koncertu, malí dětičkové se učí hrát na housle a pan ředitel to uváděl asi takhle:“ jsem pyšný, že v naší těžké době/všichni teď mluví o těžké době/ se malí zdarma a dobrovolně učí, učí navazovat na odkaz našich předků“…zafidlali Dvořáka a já byl naměkko. Národní obrození žije všude kolem nás.

                  Převážně starší generaci na Kose to nemusím vysvětlovat, až ta poslední nejmladší generace je jiná, nová, Čulíkovská.

                  Jenže. Jestliže tolik životů bylo obětováno, tolik potu vypoceno, abychom mohli zazpívat země krásná , Česká, jak se smířit s tím, že už nebude česká? Jaký to tedy mělo všechno smysl? A jaký smysl je náš? Je jen ten osobní, já jako člověk, nebo je i větší já jako Čech. Když byla moje holá existence tolikrát ohrožena, můžu se jí jen tak vzdát? Mám na to právo? Ve jménu toho aby měli továrníci dost zaměstnanců? Ve jménu toho, aby byl vyrovnaný důchodový systém?

                  Odmítáno je jen multikulti. Víra, přesvědčení, že každá kultura má stejnou cenu.

                  Pro mne to tak není. Má kultura má větší cenu než jiné. Pro mne! A mám právo ji bránit. Globální svět, kde je jedno kde jsem se narodil, jakou řečí mluvím, jen když mám dobrý džob, je možná světem budoucnosti. Ale není to můj svět. Není to svět, kde bych chtěl žít.

                  Mimochodem stejný myšlenkový pochod pravděpodobně generuje bojovníky ISIL. Hledají smysl, kořeny, identitu. V rozmnožování bohatství a práci pro kapitál ho nenalézají, nalezli ho v Islámu a „revoluci“ proti „pánům světa“. Je to jen reakce na multikulti. Odmítnutí člověka bez kořenů bez minulosti bez budoucnosti. Otroka peněz schovaného za podivné blábolení veřejnoprávní televize.

                  Národní nesamozřejmost je nám středoevropanům společná.

                  To nás odlišuje od velkých národů západu.“

                  *****

                  Najednou na mě vážně sáhl strach. Proboha někdo zase lká na něco, co by chtěl bránit. Proč? Protože čeština je lepší než jiný jazyk? Proč? Co když na protest proti takovému postoji odmítnou Češi mluvit vlastním jazykem, když někomu vadí, že někdo kdo se sem přistěhuje, bude mluvit (mezi sebou!) svým. S námi bude muset mluvit samozřejmě česky, případně anglicky. Nakonec asi v 64 zemích světa(!) je angličtina uzákoněna jako druhý uřední jazyk. Proč ne u nás? Co vede lidi k tomu, že mu přijde tak drahá jeho identifikace s něčím, co když by nemělo mít jasně navrch, pak by snad byla jeho existence ohrožena, že je potřeba jít tohle češství bránit tak, že půjdu zabíjet nečechy? Proč, to má etnický Čech TAK MÁLO SEBEVĚDOMÍ, že když se okolo něj nemluví česky cítí se nesvůj nebo má snad strach? Proč? Že se nedomluví, když Ěši daeleko více než ti údajně nevzdělaní Syřani neumějí anglicky a jsou tak uzavřeni v 10mil. ghetu národa, o jehož existenci dobrých 80% lidí na světě neví že existuje, a když slovy Česká republika slyšeli, pletou si nás Čečenskem?

                  Vážně se bojím lidí co chtějí vytahovat Svatoplukovy pruty, chránit naši českou lípu, lpět na dávno vyvrácených falzech našich národních „rukopisů“, na dogmatech o naší bojovnosti a odvaze v době porobení zvenčí (daleko více než chrabrosti a odvahy bylo v našem národu kolaborace a udavačství) – to máme v době integrace a universalismu lidských práv, volného pohybu zase stavět na hranice Psohlavce s čakanem v ruce? Ano, generace „čulíkovská“, do které patří např. Václav Bělohradský nebo Jan Švejnar, lidé vzdělaní, kteří na západních univerzitách učí mladé „zápaďánky“ sociální vědy. A učí je jinak než místní „native“, kteří nezažili to co právě oni, totiž emigraci před fašismem nebo komunismem. Nezažili nesvobodu a politickou perzekuci. Zažili ji např. významní profesoři USA i odjinud než jen z Česka. Takový Noam Chomsky, kdysi Alois Schumpeter, K.R. Popper nebo Hanah Arendt – všichni zvolili emigraci. Mimo Poppera všichni do USA. Narušili Američanům jejich národ a jejich národní tradice, pojídání krocana, Helloween například? Ne, Naopak je obohatili, o mnoho, co bylo echt evropské, nejen české, německé nebo rakouské jako národnosti těchto lidí. Ale evropské. Multikulturní.

                  • Ondřej

                    ech, halloween, němečtí metaláci jsou sice s touto duchařinou spřízněni, ale nejsou původci tohoto svátku původem z Irska.

  12. mistralius

    v MHD jsem často míval tento problém:

    bába sedí na dvojsedadle a na volném místě má kabelku

    sedám si a bába řiká: budu vystupovat

    a já bábě řeknu: však já vás pustím

    • mistralius

      Tedy na naší TV běžel hraný seriál, jak se austrálci vypořádavají s imigranty. Jenom si nevybavím, jestli je vraceli nebo ne.

      • Astr

        Mistraliusi a I ostatni
        No vzalo to Klokanii az u serdce a tak svetu oznamili ze vezmou 12tisic bezencu ze Syrie!
        A hned spocitali ze to bude obnaset 700millionu v mistnich dollarech
        Aby se vam to snadno pocitalo znasobte to zhruba 20x a mate to v korunach :-)
        Takze zhruba 14milliard korun na 12tisic bezencu tedy na jednoho vice nez million korun:-)
        Zapocitano vse, bydleni, podpora, vzdelani, lekarska pece hlavne vsak podpora nezamenstnanosti neb dle odhadu vice nez polovina z nich nebude nikdy pracovat !
        Kdyz na jedne strane nelidskost valek jako v Iraku, a Syrii a jinde tak na druhe strane musi byt take nejaka lidskost!
        A to I kdyby na chleba nebylo!
        Pak se nedivte ze stale vice lidi to vidi I tak, ze zatim co na vlastni lidi chude a nejchudsi prostredky a zaopatreni neni pro immigrant musi byt ?
        A protoze ani ve vladnouci strane to neni idealni doslo ke stranicke revoluci a mame noveho federalniho premiera!
        Novy PM coby nove koste? Nikoli rika labor alias pracujici oposice rika ze Nic se nezmeni, jen dalsi boj o koryta!
        Tedy ano neco je proti Evrope a EU jinak. Jsme tu proti vam hlavou dolu:-)
        Mozna I proto trochu prekrveni to uvadim aby nebylo nejake velke podiveni :-)
        Prave 10 vecerni zvonila kdyz zprava o vymene PM se tu ovcanovi zjevila :-)
        Hezke pondeli preji:-)

        • PeeBee

          jaky je rozdil mezi abbottem a turnbullem? je ten druhy jeste svobodnejsi nez ten prvni rozhodnejsi? nejaky novy whitlam by nebyl?

  13. cuci

    krásná scénka, jakpak by probíhala v Brně na Cejlu, kde je 90 % Romů? Opravdu půvabná představa. Zamotanou hlavu by ovšem měly naše sdělovací prostředky. Sakra, kdo by byl ten xenofób a rasista, pokud by se servali Rómové s imigranty?

    • Janika

      Myslím, že s Romy by ten chlapík našel společnou řeč. A to nemyslím hanlivě.

      • cuci

        nejprve by hodiny nadávali, pak by se porvali. Nemusí být ve střehu a koukat, zda někomu svými vyjádřeními ubližují a urážejí, tím méně sledovat, zda by nebyli nařčeni opravdu z rasismu či xenofóbie.
        Nové děti Evropu, oproštěni od intelektuálního žvanění a chránící své etnikum

      • PeeBee

        casto ti tmavsi rasisiticky posuzuji ty jeste tmavsi… a chteji mit potomky zase o neco svetlejsi…

  14. PeeBee

    syrie, irak, teroriste, freedom fighters – vyborny blog (jako vzdy, kdyz zabloudim)…
    „http://www.washingtonsblog.com/2015/09/unmasking-isis.html“

    tady jsme to meli cerne na bilem temer pred dvaceti lety, jeste pred pnac apod., ale se stejnou partickou…
    A Clean Break: A New Strategy for Securing the Realm (1996) –
    „http://www.informationclearinghouse.info/article1438.htm“

    • Astr

      PeeBee
      Vyborne odkazy jen ze pro vetsinu ctenaru tyto zdroje informaci jsou mimo, skoda.

      • PeeBee

        dik moc, lepim to ze zvyku, na janice je dost lidi ochotnych si neco precist a poslou-li link dal, jen dobre. v cr je informacni poust, proto cynicke gumy (jako ta jedna na om) mohou lhat o americke statecnosti a bajnych euroatlantickych hodnotach vonicich po blahobytu.

  15. Grenzer

    Teď jsem si dal tu práci a shlédnul zpravodajství TV stanic české ČT24, slovenské TA3, německé ZDF a rakouské ORF. Docela fičák…

    Nejde o ty davy valících se nelegálních migrantů (mezi nimiž bude něurekom bojovníků ISIS a tedy budoucích teroristů a našich katů),to už vidíme v TV několik týdnů.
    Ale co je neuvěřtelné? Že tetka Merkel nejdříve v masmédiích vykřikovala,že v Říši přijmou a vítají jakékoliv množství „refugees“ a najednou Germánům došlo,že to nezvládají, logisticky a brzy již finančně a tak spolkový ministr vnitra dává na vědomost,že Říše zavádí kontrolu na státní hranici. Obdobně na ORF mluvil i rakouský ministr vnitra.

    Jak to chápu já? Je to první krok k budoucímu uzavření hranic a přehrání problémů,kterou nejen EU,ale zejména Německo pomohlo vyvolat,na bedra ostatních zemí. Zatím se sice blábolí o solidaritě zemí EU a povinných kvótách, ale to je jen mlžení. Nikdo tady tuhle vlnu (statisíce, brzy milióny) migrantů ve skutečnosti nechce. A protože „silnější pes mrdá“, Ŕíše, Rakousko,pak asi Británie úplně uzavřou hranice a vše budeme muset řešit MY.

    Ano, MY, tím myslím např.Česko, Slovensko,Maďarsko. Poláci si na hlavu srát nenechají, to je myslím zřetelné – to jsou patrioti, nebojí se bránit svoji zemi (což je jasné každému,kdo něco ví o historii Polska, včetně roku 1939, nebo 1981).
    Tudíž,to,co nyní řeší v Reichu,budeme zanedlouho řešit u nás. Ač nejsme tak štědří,jako v Říši, pro migranty je stále lepší pobyt u nás,než někde v Eritreji, Lybii, Ghaně či Afghanistánu. A až jich bude dost, zařídí se podle toho. My se pak staneme obětí násilí, budeme cizinci ve vlastní zemi a jednou snad i otroky bez jakýchkoliv práv.

    Že se to nemůže stát? Ale může a dříve,než si umíme představit. Vybavme si, jak rychle a nečekaně akceleroval problém s uprchlíky. Ještě před půlrokem byl klid a najednou se děje tohle. na co máme čekat? Až bude naše země v plamenech?

    • Kamil Mudra

      Všechno má své meze. A je velice podstatný rozdíl mezi tím jestli někomu za hubičku pronajmu místnost abych mu pomohl a nebo mu odevzdám svůj dům a rozšířím o svou osobu počet stávajících bezdomovců.

      V Dánsku proběhla veřejná demonstrace muslimů na podporu Islámského státu a jelikož byla řádně předem nahlášená tak vše probíhalo za dozoru Policie, která demonstranty po celou dobu ještě chránila.

      Podobných událostí probíhá i jinde dost na to abychom nejen byli ve střehu ale také už činili nutná opatření – jako např. postavili právo šaria mimo zákon a na to konto bez pardonu vyhostili každého kdo by ho chtěl prosazovat. O muslimských autoritách co veřejně vyzývají souvěrce k likvidaci nevěřících a apelují na rodiče aby to vštěpovali svým dětem (videí na internetu plno), ani nemluvě. To, že je šaria nekompatibilní s evropskými pravidly si jistě uvědomuje každý kdo o tom jenom trochu něco ví a tak je nemyslitelné že ho bylo možné s naším právem nějak skloubit.

      Ale hlavně bychom si měli uvědomit že tentokrát nejde o běžnou migraci ale že jde o zcela nový způsob invaze, při které se nejdříve přemístí vojsko na cílové území a pak dodatečně vyzbrojí. Ideově už je vybaveno dostatečně a centrálního velení není třeba. To je nahrazeno kvalitním naprogramováním.

    • PeeBee

      k udajnym radikalnim islamistum – my prece v evrope jiz MAME staty, kde vladne islam – nezivotaschopnou trosku bah, pseudo-narko-stat kosovo a bajecnou, po desitkach let nesvobody o to svobodnejsi albanii…

      • Kamil Mudra

        Stát Bah neznám. Jen stát Bahia a ten je v Brazílii.
        O státnost Kosova se ještě vedou spory (Srbsko se ho zatím nevzdalo)
        Albánie byla za Envera Hodžy oficiálně prohlášena za ateistickou zemi, po r.1992 se stala demokratickou zemí, náboženství bylo povoleno a islám v ní sice převažuje ale oficiálně jde o parlamentní republiku.

    • Kamil Mudra

      Mno… Snad to nebyla odpověď na otázku: „Mohu se s vámi vyfotografovat?“
      Ale ta rána mi nepřišla taková aby po ní ten chlap zůstal ležet. Spíše taková standardní facka.
      Není to celé jen nějaký zahraný fórek?