Pojmy, které zabolí

Napsal Kamil Mudra

Už delší dobu mne trápí pomyšlení na to jakými pojmy „obohacujeme“ naši řeč. Dokážu se ještě tak nějak povznést nad to že se dnes už většině lidí, když uslyší „tunel“, nevybaví kouřící mašinka ale nějaký zloděj přepočítávající svůj nelegální zisk. Usměji se nad tím kolik významů získalo slovo „hustý“.

Jsou ale staro-nové pojmy nad kterými se usmát nedokážu a které jsem kdysi považoval za nedotknutelné znesvěcující hubou nějakého žertéře. Pojmy které opravdu něco znamenaly a když byly vysloveny tak s vážností která jim příslušela.

Mezi ně patří i „pravda“ a „láska“. Nemívali jsme to spojené do nějaké „pravdolásky“. Když někdo zmínil „bojovníka za pravdu“ představil jsem si osobnost formátu Karla Havlíčka Borovského a nebo třeba Karla Kryla. Když přišla řeč na hlasatele lásky, vybavil se mi nějaký indický guru hlásající všeobjímající lásku ke všemu živému a nebo třeba hnutí květinových dětí. Když se řeklo jen „láska“ vybavila se mi moje holka.

Když dnes slyším nebo čtu „pravda a láska“… snažím se nevybavit si nic, abych se vyhnul tomu co se dere do popředí a tyhle pojmy dehonestuje. A nebo třeba když slyším „pražská kavárna“. Proboha, jaký je rozdíl mezi kavárnou ostravskou, brněnskou, olomouckou… a nebo pražskou? Když chceme mluvit o prázdně tlachajících lidech odtržených od reality, proč musíme používat nějaké částečně adresné označení o kterém je zřejmé že je zavádějící? Vždyť můžeme zůstat u již zaběhlých označení jako jsou např. „salónní filosof“ popřípadě tvrdší: „salónní idiot“. Obojí dostatečně charakterizuje osoby ekvilibrující se slovíčky jen proto aby „mlátili prázdnou slámu“ případně se „blýskli“ svou sečtělostí textů jejichž podstatu zpravidla nedokážou uchopit.

Pokud jde o politické či jiné zaměření – bývalo zvykem nazývat lidi podle ikon ke kterým vzhlíželi: Trockisti, Marxisti, Maoisté, Luteráni… Pokud člověk něco věděl o jejich ikonách měl představu i o tom oč těmto lidem jde. Ale co si má představit pod pojmem „pražská kavárna“ když za jejího představitele může být označen kdokoli z celé České republiky bodově zachycený v širokém názorovém spektru? A jak k tomu přijde, v mnohých případech, chudák matička Praha?

No a teď nastupuje dehonestace dalšího pojmu – „sluníčkář“. Pamatuje si ještě někdo co znamenala slova: „sluníčkový člověk“? To přece byl někdo, jehož srdce překypovalo dobrotou a tolerancí, směrovanými k okolí. Mohl mnohým lidem připadat trochu naivní, příliš důvěřivý… ale měli ho rádi.

Bývaly doby kdy by mi opravdově lichotilo pokud by ve mě někdo viděl sluníčkového člověka hlásajícího pravdu a lásku. Občas jsem míval ve zvyku, když jsem psal dopis lidem kteří mi byli milí, připojit ke svému podpisu to rozesmáté sluníčko, které vyjadřovalo co k nim cítím.

Dnes bych se bál to udělat abych někoho náhodou neurazil. Co nám zbude až nám takto zdegenerují všechny pojmy které bývaly milé nebo důstojné samy osobě?

Až nás zabolí pocit ze ztráty, pokaždé když se s nimi setkáme?

Reklamy

22 comments

  1. Janika

    Moc milé zamyšlení, děkuji, Kamile.
    Mimochodem toho sluníčkáře jsem chtěla dát do zakázaných slov. Používá se jako posměšná nadávka, přitom úplně nesmyslně. Jediná cuci tady napsala, co si pod tím pojmem představuje – vlastní hlavou nemyslícího tvora plujícího s oficiálním středním proudem, čili mě a tento blog :-).

  2. cuci

    ano, správně paní Janiko, kopíruji zde svůj vlastní příspěvek z dotazníku, ať všichni poznají, jak jsem zlá
    Pro zopakování, co je sluníčková ideologie, vkládám odkaz na projev VH z roku 89
    http://ceskarevoluce.webnode.cz/news/proslov-vaclava-havla-v-roce-1989/
    ….Připravujeme koncept důkladné ekonomické reformy, která nepřinese sociální stresy, nezaměstnanost, inflaci a jiné problémy, jak se někteří z vás obávají………..
    …..Jsou lidé, kteří kalí vodu a panikaří, že se bude zdražovat. Dávejte si na ně pozor! …….
    ….Komunisté vás budou strašit nezaměstnaností, není to pravda, ničeho se nebojte………..
    ……Slibuji vám, že funkci prezidenta vezmu na jedno funkční období, ale pak bych se chtěl věnovat práci dramatika. Také vám slibuji na svou čest, pokud se za mého volebního období nezlepší životní úroveň v ČSFR, sám odstoupím z funkce…….
    …Žádné lepší potraviny či nemocnice nesmí být výsadou mocných, ale musí být nabídnuty těm, kteří je nejvíce potřebují…..

    Analogie se současnou dobou
    – ne opravdu nejsou v uprchlických centrech žádné případy znásilňování , jak se Vám snaží naznačit
    – ne, v místech s větší koncentrací muslimů se netvoří uzavřená geta, kde se neodváží vstoupit ani policie
    – ne, Vaše ženy nebudou bity za to, že nenosí šátek a přiměřené oblečení jako v islámských částech Evropy
    – ne, není pravda, že bezvěrci budou zabíjeni jako zvířata a křesťané budou platit muslimům daň, jak prohlašoval nedávno v jedné švédské TV bojovník za islámský stát
    – ne, není pravda, že s běženci k nám přichází i teroristé, zvláště po leteckých útocích ruské armády v Sýrii.

    Lidi, nenechte se zastrašit tím, že údajně nějací globalisté chtějí vytvořit islamský chalífát v Evropě, to jsou fantasmagorie pomatených konspirátorů.
    Nenechte se zastrašit rasisty a xenofóby , kteří rozsévají zlo na této zemi.
    Vždyť pravda a láska zvítězí na celé čáře

  3. cuci

    pan Čuba je dodnes na Zlínsku populární. Vše, co dokázal, bylo v duchu Baťovské tradice, díky pracovitosti a tvrdé disciplíně, kterou dodržoval nejen on sám, ale požadoval i po zaměstnancích.

    …….Jakou roli v tom hrál památný projev Václava Havla, jenž mluvil o temných slušovických žilkách?
    Velkou. Hned druhý den jsem odstoupil z pozice předsedy agrokombinátu. Nebyl to ale jediný výkřik. Na Slušovice byl tehdy vyvíjen systematický tlak, nasadili na nás přes pět set lidí. Třeba tady byly revizní skupiny, které měly za úkol dokázat, že Slušovice okradly stát na daních o tři miliardy korun. Nic z toho se ale neprokázalo, protože je to nesmysl.
    Zdroj: http://zpravy.idnes.cz/slusovice-by-dnes-vydelavaly-150-miliard-tvrdi-cuba-uziva-si-duchodu-1f2-/domaci.aspx?c=A101027_1473377_domaci_kot

    To je pravda, láska a sluníčkáři

    • Janika

      Prokristapána. Já myslela, že už tenkrát Vám vysvětlili, že pláčete na špatném hrobě. Marně, že ano.

      • cuci

        prokristapána, žije tím pražská kavárna, která si udělala kult osobnosti. Běžte to vysvětlit těm lidem na vesnicích

        • Janika

          Cuci, tohle nemám zapotřebí. Jděte, prosím, prudit jinam. Opravdu nechápu, proč tohle děláte. Ten dotazník byl i kvůli Vám, nakonec výsledky jsme měly myslím hodně shodné. O to víc je pro mě nepochopitelné, proč na mě útočíte, úplně nesmyslně a nespravedlivě. Přeju Vám jinde více porozumění, nebo toho, co hledáte.

  4. embecko

    Az zdegeneruji vsechny pojmy, co nam byly mile, Kamile, tak umreme a dalsi generace si udela zas pojmy svoje :o)
    S vekem clovek zacina lpet na malichernostech, docela verim, jak se rikava, ze kdyz stareho cloveka prestehuji, tak ze z toho muze umrit. A pritom jde o par malickosti v realu, jako kde je ted vypinac, klika, prah, jak se otvira nove okno. A o seznameni se s par novymi lidmi, kteri nebudou horsi, nezli ti v puvodnim bydlisti.

    Prazska kavarna jsou prazsti nabobove, udavajici ton skrze prazska media…anebo uz nekdo videl lokalniho intelektuala, pisiciho do Trebonskeho kapra, ze by mel vliv na zahranicni politiku statu, jako ma treba Jakl? Jak nekde zminuje cuci, frontova linie ceske studene obcanske valky bezi ted i po linii mesto/ vesnice. A je to opodstatnene: zatimco v meste se schovate a navic si tam dokazete shromazdit policajty, na vesnici jste kazdy sam za sebe a jako nahy v trni. Chalupa nechranena, stat daleko, sousedu jen par. Ne nahodou jsou sedlaci vztekli a kruti, zatimco v meste mate davy, sroceni a policejni kordony, lide na vesnici hraji temer vzdy jen sami za sebe, s minimalni skupinovou podporou.

    • Antimon

      „….. …anebo uz nekdo videl lokalniho intelektuala, pisiciho do Trebonskeho kapra“ super a výstižné :) . Plně sdílím Váš názor na to, co je „pražská kavárna“. Myslím si, že pan Mudra trochu přehání. Já osobně nemám pocit, že pro mně pojmy, „pravda“, „láska“, … ztratily obsah. Pro mně ne. To že se jim jiní snaží podsunout něco jiného než tam patří je věc jiná.

      • Kamil Mudra

        Však pro mne také ne. Ale vadí mi právě to že se snaží jiní a nějak to nedokážu vnímat jako „jinou věc“. Kdyby z žádného jiného důvodu, tak už jen proto, že se často musím přizpůsobit aby mi jiní rozuměli.

  5. Kamil Mudra

    umreme a dalsi generace si udela zas pojmy svoje
    To budí dojem, saxi, že nějak málo čteš. Vůbec bych neřekl že pojmy „pravda“ a „láska“ jsou nějakou záležitostí jen naší generace. Ale možná jsme první generací ve které ztrácí svůj původní význam.

    No a co se „pražské kavárny“ týče – Myslíš že je v ČR jen Praha a pak už samé vesnice? Nebo že v jiných městech kavárny nemají? Vypadá to že už jsi tu nějak dlouho nebyl :-)
    Signál ČT pokrývá celou ČR – nejen Prahu. A obráceně – v ČT nevystupují pouze Pražáci. Myslíš že kdyby ČT měla sídlo v Brně nebo třeba v Pardubicích že by její vysílání vypadalo jinak? Stejné bláboly jako od Pražáků už jsem slyšel (nebo četl) od lidí kteří v Praze ani nepracují, ani nebydlí – ale naprosto automaticky jsou zařazováni do „pražské kavárny“. Nechápu proč a považuji to za zkreslující.

    • embecko

      Pokud nevidis, Kamile, ze vestinovy diskurz v mediich udavaji prazsti intelektualove, pak ja zas nevidim, ze by pojmy pravda a laska ztracely svuj vyznam, znam totiz hodne lidi, pro ktere svuj vyznam neztratily.

      • Kamil Mudra

        Samozřejmě, saxi, že jakmile použiješ termín „většinově“ tak musím sklapnout podpatky a uznat že máš pravdu. Praha dominuje – vždyť je to hlavní město a inteligence národa (každého) má tendence stahovat se do metropole, pokud v tom kterém státě není nějaká jiná světově uznávaná lokalita s pověstí takového výskytu.
        Ale když vezmu např. poslední pokus o ovlivnění veřejného diskurzu: „Vědci proti strachu a lhostejnosti“ a namátkou (všichni neuvádějí město) prolétnu podpisy tak vidím: z Hradce Králové 22x, z Olomouce 106x, z Ostravy 17x, z Brna 82x, … Jasně že proti Praze „zaostávají v počtu“, ale že by to bylo málo, na tu naši malou zemi, to tedy zase ne.

  6. hauptmann

    Pravda a láska po rusky:

    „Как я могу относиться к тому, что бомбят мирное население – конечно резко отрицательно. Насколько мне известно, ИГИЛ это все-таки государство и в любом государстве есть мирное население и как отличить мирное население ИГИЛ от не мирного я не знаю, поэтому Россия не должна туда лезть. Гибнут люди с оружием в руках противостоящие тираническому режиму Ассада и это я считаю крайне отвратительно. Мы должны полностью доверять США и странам западной коалиции, которые знают что делать в такой ситуации.“ (с) Макаревич

    „………… pokud je mi známo, ISIL je prostě stát, a jak v takovém státě rozlišit v tomto státě mírumilovné obyvatelstvo od toho zlého – to nevím? My tam nemáme co pohledávat. Hynou lidé, kteří se zbraní v ruce bojují proti tyranskému režimu Assada a to je strašné. My musíme plně důvěřovat USA a Západu, který ví, jak se v takových případech zachovat….“

    Není to milé? I oni mají svá sluníčka, možná se také schází v moskevských kavárnách. Zajímavé jsou i tagy pod článkem: Макаревич, США, Сирия, идиоты, юмор

    • Janika

      Idioti jsou všude. Důvěřovat USA a Západu a nedůvěřovat vlastní zemi, to fakt někdo napíše? To vypadá spíš jako hoax.

      • hauptmann

        Hoax? Je to možné, nevím. Ale jedná se o Makaroviče a on sem tam perlí.

        • embecko

          Nevim, hauptamne, ale zatim jsem nenabyl presvedceni, ze si Rusove nenabehli- ne sice hned jako v Afghanistanu, ale podobne. Ted to neni jeste videt, ale muze, treba za pul roku- budou stale bombardovat a namisto vlastnich mrtvych vyzenou islamisty do Turecka a Evropy a tam se zdvihne vlna odporu proti ruske aktivite. Ted to samozrejme vypada hezky, ale to je tak vzdy na pocatku podobnych utoku. Ze by je tam zase zatahli Americane? Na to jsou mistri…no uvidime.

  7. Tribun

    Myslím, že rozumím, kam míříte, Kamile, ale podle mě se pletete a to hned v základní premise, tj, jaký je smysl slov, zda významy uchovávat, nebo sdělovat. Vy se zřejmě kloníte k uchovávání, ale podstatné je sdělování. Proto vznikl pojem pražská kavárna, který je sice svým způsobem vykastrované klišé, ale zároveň je většině lidí srozumitelný i bez vysvětlování. Alespoň se tedy domnívám, že každý pochopí, že jde o odkaz na elitářskou skupinu lidí žijících v bublině uvnitř bubliny. Jistě, že se takoví lidé najdou i v Brně nebo Ostravě, ale odtrženost Brna a Ostravy od zbytku společnosti není taková, jako odtrženost Prahy, proto by brněnská kavárna nefungovala tak dobře, jako pražská.

    Podobně ta pravda a láska. Tady je podstata v tom, že to už není ani pravda, ani láska, ale zcela nová kvalita – pravdoláska. Jako pravda a láska se jen tváří, ale není jí, proto nový pojem.

    A sluníčkář? To je pořád někdo, jehož srdce překypuje dobrotou a tolerancí, směrovanými k okolí, a to je také přesně to, co je vyčítání a proč se z označení sluníčkář stala nadávka, protože dnes jsou v kurzu zcela jiné ctnosti.

    Svět se mění a tak se musí měnit i pojmy, kterými jej popisujeme, pokud nemáme ztratit schopnost jej pojmenovat. Reálie jsou před pojmy, lpěním na významu slov svět nezměníme.

    • vittta

      S tím bych souhlasil až na toho sluníčkáře.
      To je člověk, který prezentuje dobrotu srdce a toleranci jen povrchně, emocionálně.
      Tedy-někdo trpí-a musíme mu pomoci, a pomoci mu můžeme, protože sami máme dost.(sobecky-on mám dost)
      Už ale neuvažuje hlouběji, protože špatná pomoc, jakkoliv je vedena dobrotou a tolerací, vygeneruje zlo.
      Konkrétně-pomůžeme migrantům, protože jsou chudí a nešťastní.
      Ve skutečnosti ale nikdo neví, jestli jsou chudí a nešťastní, každý vidí, že jsou v daný moment chudí a nešťastní a to ještě vidí zprostředovaně-manipulací, nebo viděním jen části problému, který buď přímo konkrétně vidí („viděl jsem, že mají hlad“-ale 10 km jinde už ho mít nemusí), nebo který vidět chce.
      Tady manipulujete, že dnes jsou v kurzu jiné ctnosti….tedy zřejmě ve vašem vidění světa-kapitalismus je zlý, a dělá lidi zlé.
      Tak to ale není, protože i v Německu je kapitalismus a lidé tam naivně vítají (vítali) migrany se slzami v očích.
      Nám na východě středu Evropy je zase naopak předkládáno, že jsme zlí,protože tady byl 42 let socialismus, což ale vám v nejmenším nevadí, protože se vám to nehodí.
      Prakticky „pomocí“ migrantům docílíme toho, že za 5-10 let vypuknou obrovské rasové nepokoje, které mohou přerůst až v občanskou válku, protože migrantům společnost nedokáže vybudovat budoucnost-ne proto, že by nechtěla, ale proto, že to není možné.
      Je nezaměstnanost, a technologický pokrok ještě neustále snižuje množství pracovních míst.
      Kromě toho je směšné tvrdit, že po uši zadlužená Evropa na „to má“.
      Takže vy si myslíte, že pomáháte, ale ve skutečnosti může tou pomocí krev téct po ulicích a města hořet vysokými plameny, a nebudeme mít nic ani my, ani oni…

    • Kamil Mudra

      Řekl bych, Tribune, že se zas až tak moc nepletu, protože dle mého mínění spočívá smysl slov jak v uchovávání tak i ve sdělování a obojí mi přijde stejně podstatné. Nemám nic proti rozšiřování jazyka vytvářením slov nových při výskytu čehokoli nového, co je třeba pojmenovat. Stejně tak chápu zanikání slov když „mizí ze scény“ to k čemu se ta slova vztahovala. To je přirozený vývoj, kterým každý jazyk prochází a nedochází při něm k nějakému „ředění“ původních významů.

      Pamatuji ještě časy kdy bylo možné apelovat na lidi aby „žili v pravdě a lásce“ bez nejmenší obavy že by si někdo takový výrok vyložil jinak než byl míněn. Dnes tomu už tak není. Vyvstává potřeba doplnit jej o vysvětlivku zda jde o původní význam těch slov a nebo o jejich zpotvořenou podobu, kterou je označováno nějaké názorové seskupení lidí. Původní slova tím ztrácí na své vnitřní síle a spolu s nimi i to co označovala.

      U některých slov (jako např. „tunel“) je možné to rozšíření významu tolerovat, protože jejich vnitřní síla není tak důležitá – nenesou v sobě žádné důležité poselství. Ovšem slova „pravda“ a „láska“ mezi taková nepatří. To nejsou jen pouhá slova. Tím jak dlouho lidskou společnost provází ze z nich staly nadčasové symboly. Staly se natolik „samonosnými“ že je bylo možné vytrhnout z jakéhokoli kontextu aniž by byl jejich význam oslaben či dokonce zkreslen.

      Jsou prostě slova která by neměla být relativizována ani uzurpována jak v zájmu porozumění při komunikaci tak v zájmu zachování jejich významů.
      Všiml jste si jak byli nenápadně „odpohlavněni“ rodiče? Už se vyplňují kolonky: „rodič 1“ a „rodič 2“. Na pohlaví matky ani otce už nesejde.

  8. Ondřej

    Slova se v politické novořeči stávají novým klišodním newspeakem, mimo politického, pak dnes jsme svědky nových „klapkobřinkostrojů“ a „nosočistoplen“ v oblasti společenských věd a ideologií. Novotvarů, které si vytváří znesvářené strany proto, aby onálepkovaly a dehonestovaly své politické odpůrce a měly tak i svůj vlastní argot, kterému budou rozumět především hlavně oni samy. V zásadě se jedná především o slovní propagandu odpůrců současné verze liberální demokracie, integrace EU a hodnot kolektivní identity Evropy namísto nacionálních reminiscencí na 30.leta minulého století, včetně akcentace lidských práv, tolerance k menšinám, pozitivní diskriminace znevýhodněných menšin, genderová rovnost atd. Ekonomická stránka je zde více brána socialisticky, existují určité regulatorní nástroje přerozdělování (kvoty, dotace, subvence) aby znevýhodněné regiony (a sektory ekonomiky) měly šanci zajistit si potřebnou infrastrukturu pro svůj rozvoj a investiční potenciál.

    Je zjevné, že tady je nám alternativní scéna proměňuje a spojuje, radikální levice, komunisté a na druhé straně xenofobové a ultrakonzervativci typu Hájka, A.B. Bartoše, Bátory a další nahnědlé politické laguny na obozu stranách politického spektra se integrují v boji proti současné podobě liberální demokracii a lidských práv. Takže semknutí se na povel, jakási vozová hradba, proti pravdolásce, sluníčkářům a pražské kavárně, což v zásadě jde na ruku těmto proudům, které ovšem mimo snad personifikace Zemana a Klause v případné další prezidentské volbě – nemá relevantní šanci ovlivnit naši politickou scénu nějakou institualizací vedoucí k určité politicko-exukutivní podobě moci, jde vesměs jen o vybíjeních si osobních frustrací jednotlivých osob a skupinek okolo nich sdružených . Přitom je to právě ten fakt, že ony výše zmíněné skupiny vesměs intelektuálů a vědců (viz ona výzva proti xenofobii) pracují buď na akademické půdě nebo v institucích univerzitami řízených (např. Národohospodářský ústav CERGE-EI) a dále jsou to neziskovky, politické think-.tanky a nadace a všechna občanská společnost, co jsou NGOisti a humanrigtysti, jak se dojemně shodne papá Klaus, Zeman a další přátelé silné ruky státu a „klidu na práci“

    Osobně bych si přál zrušení národních parlamentů coby hegemonů národní legislativy, ty bych suspendoval na kraje, či zemské sněmy v rámci Spojených států evropských. Vznikly by eurofederální politické strany (na západě už v zásadě jsou 4 kluby, sociální demokraté, křestanští demokraté/lidovci, komunisté a liberálové) a zbytek jsou nacionalistické a pravicově extremistické strany. Hlasování na bázi většiny, ovšem vláda složena z ministrů všech zemí, která by měla přidělené jednotlivé resorty jako je tomu v případě dnešní EK a parlament by schvaloval jí navržené zákony. Prostě Klausové, babišové a zemanové by holt měli šanci v rámci tohoto půdorysu „makat“, ale jen na základě CELOEVROPSKÉ vlády, kde by byl vždy někdo za naší republiku ve vládě přítomen (ovšem vzhledem k výsledkům voleb by měl stranickou nominace jen těch stran, co zvítězily ve volbách), takže pak by odbylo ono nechutné české vnitropolitické „tunelování“ toho, co naštěstí na západ od nás má (a to opravdu není nic antičeského a anglosaskofilního, ale prostý a holý fakt) vyšší politickou kulturu a etický rozměr – tedy oné reaálpolitiky. Navíc dnešní problémy musíme řešit společně, národní stát si dneska neporadí už ani s nezaměstnaností v jednom okresu, protože ten stejně nakonec působí v prostoru zony volného obchodu a globální ekonomiky, kde Evropa je největším exportérem na světě, prostě charakter překračující náš lokální patriotismus a nestačí nakonec posilovat jen export, jak to dělá ČNB devalvací, ale začít s lokalizací ekonomiky, rozšiřováním služeb, stavebnictví, ale i moderních forem utilizace zboží a prostředků „sharingu“ (sdílení), kolektivního majetku (družstva řízená zaměstnanci) atd. Na regionální úrovni efektivnější než ryze soukromé vlastnictví, zvláště, je-li tam přesah do několika sektorů ekonomiky (doprava, stavebnictví, zemědělství, malovýroba, služby). Těchto 5 oborů nejlépe funguje právě v družstvu resp, spojení se 5 družstev které díky spojení mohou lépe sdílet a využívat potřebné zdroje, které obvykle potřebujete jednorázově a kupovat si je je drahé, najímat také, ale půjčovat si je vyměnou za protislužbu by bylo nejméně nákladné a max.efektivní.

    • vittta

      Skvělé, Ondro!
      Máš tam všechno, co má správná politická propaganda mít.
      Jsou tam jasně a zřetelně označeni nahnědlí, jejich role je ale hned bagatelizována.(občan se musí hnědé bát-ale ne zase tolik, nemají šanci,)
      Je též uvedeno, proč se tady nahnědlé extrémy zjevují….jistě, je to vybíjená frustrace, nikoli třeba reálný stav.
      Je vyzdvižena pozitovní role EU a jejích hybných politických pák, nezávislých na demokratických volbách-tedy neziskovky a jim podobné soubory.
      Je nastíněn další vývoj, tedy směr k fašizaci Evropy, kdy je prakticky nemožné, aby nadnárodní parlament cokoliv vymyslel (logicky, protože každý má jiné zájmy) a tak by vše navrhovala nevolená vláda, a parlament plný tupců by to prostě schvaloval-to vše zabaleno do hedvábného papíru vznešené myšlenky USE.
      Samozřejmě nechybí dehonestace národních států, které se neporadí ani s nezaměstnaností v okrese.( EU si s tím poradí skvěle, můžeme se zrovna těšit, dalších 1000 000 nezaměstnaných tam přišlo)
      Výsledkem podobných politických štváčů-tím praktickým- je pak třeba vzestup nacistického Německa, či „čmoudizace“ Evropy, případně obludná hegemonie USA.

      • hg

        a hlavně „ondrovi“ z toho leze židovina jako sláma z gumáky, ostatně jako „mudrovi“ – a vo tom to je, v jejich případech