Islamismus a Kaddáfí

mešita tripolis

„Neboť všechny lidské zákony jsou živeny jedním božským; ten, vládne, kam až chce, všechno zmůže a má převahu.“ Herakleitos

„Je třeba vědět, že je boj (všem) společný, že právo je svárem a že se vše děje ve sváru a podle nutnosti.“ Herakleitos

To, co říkal starověký mudrc, tvrdil i Muammar Kaddáfí. Právní řád společnosti by měl být podle něho založen na tradicích (zvycích), nebo na náboženství. Takové právo je přirozené, spravedlivé. Vše ostatní slouží jen jako nástroj člověka proti člověku.

„Náboženství zahrnuje tradici, která je výrazem přirozeného života národů. Proto náboženství, zahrnující tradici, je potvrzením přirozeného práva. Nenáboženské, netradiční zákony byly vynalezeny člověkem pro použití proti jinému člověku.“ Zelená kniha

***

V počátcích své vlády se Kaddáfí opíral o spolupráci s islámskými duchovními, ulamá. Ulamá získali dominantní úlohu v právní a vzdělávací oblasti, a dle islámského vzorce navrhli reformu právního systému.

Roku 1971 byl zakázán a trestně stíhán prodej a import alkoholu, stejně jako hazardní hry, noční podniky a prostituce. Byly zavedeny některé islámské tresty, z nichž nejspornější je amputace ruky za ozbrojenou loupež (zdroj). Ne tedy za krádež, jak bývá uváděno. Právní předpisy obsahovaly doložky, které činily vykonání tohoto trestu nepravděpodobným. Další zákon ukládal bičování za nedodržení půstu v Ramadánu, jiný trestal osmdesáti ranami za smilstvo muže i ženy.

***

V roce 1973 vyhlásil plukovník Kaddáfí Třetí univerzální teorii, která byla součástí Zelené knihy. Název teorie je odvozen od jejího odmítavého postoje jak ke kapitalismu, tak ke komunismu (toho především kvůli jeho ateismu). Základním kamenem teorie jsou islámské hodnoty, názory a postoje. Dle Kaddáfího byla náprava všech společenských špatností možná díky návratu k původním islámským zásadám. Třetí univerzální teorie označila rovnost, socialismus, arabismus a antiimperialismus za základ nové Libye.

Kromě myšlenek Islámu se v Zelené knize objevují i vlivy jiné. Kaddáfí vyrostl v beduínském kmeni, kde vládlo kmenové zřízení, v němž se podílí všichni členové daného kmene na řešení veřejných záležitostí. Tomu je blízká libyjská forma přímé demokracie.

Princip nezastupitelnosti se možná projevil i v jeho deklarování víry ve schopnost každého muslima nejen číst, ale i interpretovat Korán. Měl i další neortodoxní názory, zpochybnil pravost hadísů, usiloval o přizpůsobení výkladu islámu modernímu životu.

Tyto skutečnosti byly příčinou toho, že ulamá Zelenou knihu nepřijali. V nemalé míře se na tom podepsal také Kaddáfího socialistický postoj, neschvalující obchod a soukromé vlastnictví (přitom nic takového se v islámu nenachází, obchod je povolen, zakázána je lichva). Kaddáfí reagoval rázně. Islámští duchovní neuznali jeho teorii, on neuznal je. Zpochybnil jejich náboženskou autoritu, omezil jejich vliv a moc, zestátnil náboženskou oblast včetně mešit. Prohlásil, že v islámu neexistuje kněžská vrstva a mezi Bohem a člověkem není zapotřebí zprostředkovatele.

***

Ženy měly v Libyi rovnoprávné postavení s muži. Mohly volit, mohly vlastnit majetek a nakládat s ním nezávisle na vůli svých manželů. Mnohoženství bylo zakázáno, s pozdějšími výjimkami. Vždy však žena musela s další manželkou souhlasit.

Křesťanství je spojené s kolonizací Afriky a plukovník Kaddáfí chtěl Afriku od něho osvobodit, stejně tak jako od kolonialismu.

Trest smrti chtěl Kaddáfí zrušit, marně to však prosazoval.

Obydlí vlastnil ten, kdo v něm bydlel. Svého domu nemohl být nikdo zbaven, ani v případě, že měl dluhy.

***

Zdroje m.j.:
http://www.loc.gov/item/88600480/
http://is.muni.cz/th/350759/ff_b/bakalarska_prace_kselikova_aneta.pdf
Zelená kniha

Reklamy

72 comments

  1. Janika

    Chtěla jsem stručně nastínit, jak vypadalo islámské právo, šaría, v Libyi, protože mě zajímá vše týkající se Libye a Plukovníka. Nic jiného v tom nehledejte. Snad jen připomínka, že islám byl náboženstvím takových velikánů, jako Násir a Kaddáfí, a že jeho podoba může být i taková, jako byla v Libyi.

    • Kamil Mudra

      Hmmm…. Seznam velikánů jejichž náboženstvím bylo křesťanství by také jistě zabral hodně místa. I křesťanství bylo praktikováno na různých místech v různých podobách. Tyhle záležitosti nečiní islám nijak pozoruhodný a tedy, dle mého mínění, není důvod k jejich připomínání.

      • Janika

        Vždyť jo. Islám jako křesťanství, to je prašť jako uhoď. Záleží na tom, co kdo z toho vezme a udělá.

    • embecko

      Diky za clanek, janiko. Vetsina kritiku islamu zije v predstave, ze islam je centralizovane nabozenstvi v cele s nejakou autoritiu, ale neni to tak. Podle meho je trochu podobne prostestantstvi s jeho sektarstvim; protestante nemaji zadny svuj „Rim“ a zadneho papeze, nikdo jim jejich viru nehlida a ani je nasilim neusmernuje, tudiz z casti stoji na lokalnich autoritach. Hezky je to videt na Americe s jejim spektrem sekt. Children of God, odvolavajici se na bilbli (jako kazda protestantska sekta), bez zabran praktikovala incest a sex s mladistvymi- presto se neda rici, ze jde o typickou esenci krestanstvi.

        • embecko

          Vsak take sarija neni zadne pravo, ale „spravna cesta“, soubor doporuceni jak pravnich, tak moralnich a i pravidel dobreho chovani. U nas vydava encyklyky papez, v islamu fatvy kde kdo (opet ta sektarska povaha). Ovsem kdyz rekneme sekta, hned to evokuje centrum, od ktereho se skupina (sekta) odrizla (sectio= rez). V islamu se ovsem nema kdo od koho odtrhavat, tam zadne veroucne centrum neni. Hadzi (anebo hadzu?) je na milion, tech hlavnich na 80 tisic, z toho pravych snad 5 tisic, coz znamena, ze je nemuzete nijak „dodrzovat“, ale samozrejme si dle sve povahy a zkusenosti pouze vybirat. Pro Evropana s mnohatisiciletou zkusenosti s Rimem to je nepredstavitelne, coz evokuje dalsi otazky:
          Jak jsem psal kdesi nize, hlavni hodnotou Evropy je loajalita jejich obcanu k systemu. Tohle vlastne islam narusuje, protoze „neni zadny islam“, jsou jen skupiny, drzici se urcitych vybranych pasazi islamske verouky. Tim padem pada i centrum, coz je ve stavajici situaci opravdu velky problem- zuby nehty drzime EU nazivu, sajeme z ni dotace a odvolavame se na na jeji zakonnost a v tom prichazi mravne a zakonodarne nejednotne uceni, zcela rusici vertikalu moci.
          Proto ta panika, nelze se niceho chytit a lide pak projikuji jako o zivot: kazdy si vybere perverzi jemu vlastni a vytahne ji na svetlo jak kvintesenci islamu :o) Pak vas samozrejme obvini z projekce, to je stara vesta :o)

          Kaddafi s tim zamaval samozrejme dobre a presto se stal lidrem islamskeho sveta (dalsi vypoved o jeho ideologicke nejednote). Ovsem mlceni Evropy je temer neunosne, jako by se likvidace Libye vubec neodehrala, jako by ji provedl nekdo jiny. To je dle meho naprosto hrozna situace, ktera ma ale sve pokracovani (Ukrajina, Syrie atd.), bohuzel jsem presvedcen, ze z toho bez trestu uz nevyvazneme. Naposledy Merkelova odjela do Ankary vyjednavat o uprchlicich s tim, ze Brusel obnovi pristupove rozhovory s Tureckem, ovsem s podminkou, ze clenstvi Turecka v EU je mimo porad dne a i v nedohlednu v dlouhodobe budoucnosti. To je rovnou na jednu do nosu, absolutni arogance okorena nebetycnou drzosti, tohle dlouhodobe nemuze projit.

          • PeeBee

            ale vzdyt vite, ze to hrozne mlceni nezni poprve a je vcelku obvykle… a to je na tom to nejhorsi. s tureckem mate samozrejme naprostou pravdu, otazkou je, zda existuje nekdo, kdo je schopen dat tu ranu do nosu.

            vite jak se vyjadril vzdelany demokrat zvoleny za ano ZLATUSKA ke zvaneni valecneho zlocince blaira?

            „Úctyhodné přiznání; a nejen politicky, ale i lidsky obdivuhodná omluva,“

            tak s timto „materialem“ zjevne jedine do pekel.

                • embecko

                  Tohle je zcela priznacne a plne vypovidajici o svobodnem (sic!) evropskem obcanovi, ktery vubec nedokaze prijmout predstavu, ze neexistuje jednotna zakonnost a vyklad prava se lisi od kraje ke kraji (od biskupstvi k biskupstvi).
                  Islam je vlastne mnohem demokratictejsi a svobodomyslnejsi, nezli nas krestansko- osvicenecky pohrobek, ve kterem zijeme. A tim nerikam, ze bych ho tu chtel, jen naznacuji, ze se ocitame ve velmi paradoxni situaci, kdy rigidni pravni system, ktery odmitame, udeluje obci vice prav a pravomoci, nezli nase pokrokova demokracie v epose „nove doby“, kterou sirime vsemi prostredky, co to jde. Tedy myslim ze je tu i legitimni otazka, jak jsme vlastne pokrocili a jestli jsme se vubec posunuli nekam kupredu, anebo zda- li jsme nahodou neudelali oblouk nazpet, jeste nekam „pred islam“.

    • Ondřej

      Mezi muslimské velikány bych já řadil spíše filosofy takového ražení jakými byli Avicenna a později Averroes. Mezi státníky bych dal přednost jordánskému králi Mustafu Kemalovi a Husajnovi I. Ale nikomu neberu pohled na moderní dějiny prizmatem těch, se kterými si spojují nějaké soudobé ideologie. Sám tak jednám, i když mé preference jsou v tomto ohledu trochu jinde než ty Vaše:-)

      • merlin

        Když plukovníku Kddáfímu selhaly integreční pokusy s arabskými zeměmi na principu arabského nacionalismu a jednoty /wahda arabíja/ tak se rozhodl oslovit svět tenkou dvacetistránkovou brožurou Řešení problému demokracie – jsem četla v Libyjské arabské lidové socialistické džamáhíríji dr,Ivana Hrbka . vydání 1982, a taky tam je, že ten třetí pilíř byl vyhllášen 2.3. 1977 na 1.lidovém kongresu v oáze Sepha v provincii Fezzán a vyhlásil tam džamahíriji.
        V roce 1973 chtěl převzít iniciativu po vzoru zemřelého Násira /+1971/ co se týče integrace Arabů/zopakovat jeho integraci se Sýrií, která trvala 5 let od roku 1958/ ve větším měřítku, ale neúspěšně se integroval se všemi sousedy, naposledy s Tuniskem v roce 1974, kdy tuniský prezident Habib Burgiba pak prohlásil, že to Kaddáfimu podepsal jen proto, že ho bolela hlava a sjednocení s Tuniskem pak padlo během 24 hodin.
        Budu tedy věřit časově nejen muslimovi a orientalistovi dr. Hrbkovi. A taky tomu, že jako pro beduína pro něho islám podstatný vůbec nebyl, takže nikdy nebyl lídrem islámského světa /to byl třeba Chomejní pro šiíty/.

        • Janika

          Myslím, že jeho vlažnost k islámu je známá, vyplývá z jeho jednání i z mého pokusu o článek. V tom se shodneme.
          Naopak lídrem arabského světa byl a myšlenku sjednocení Afriky nevzdal. Ivan Hrbek zemřel víc než před dvaceti lety. Jeho dílo je pochopitelně neocenitelné pro informace o tehdejší době.

          • merlin

            pojem panafrická jednota se přece vůbec nerovná pojmu panislámská. Pokusy o panafrickou jednotu nevzdal, ale nepodařilo se mu jí dosáhnout. Byť je Ivan Hrbek mrtev, tak to nic nemění na faktu, že, datuje události jinak než Vy výše :-)

            • merlin

              Bylo by velká škoda pro Libyi, kdyby některé jeho myšlenky, které realizoval, už nikdy nenašly cestu zpět

            • embecko

              Panafricka jednota je vedlejsi a pozdni rozsireni pojmu panarabska jednota. Kaddafi byl predevsim panarabista a panislamista, ze rozsiril sve pole zajmu i na dalsi staty bylo predevsim prani tech druhych.
              Federace byla zalozena v roce 1972, ale nemela dlouheho trvani:
              https://cs.wikipedia.org/wiki/Federace_arabsk%C3%BDch_republik
              Nasledovaly panislamicke unionisticke plany:
              https://de.wikipedia.org/wiki/Libysch-Arabisch-Afrikanische_Vereinigungsprojekte#/media/File:Friends_of_Libya.svg

              Termin „Kaddafiho panafrikanismus“ je nejspise vyrazem paniky Zapadu, kterym upozornit na pro nej hrozici nebezpeci.
              Panafrikanismus nemel nikdy centrum v Libyii, ale naopak v Londyne (logicky). Panafricka aktivita nevysla od africke zeme, ale z karibske (Trinidad a Tobago 1900), tj. panafrikanismus neni pouze hnuti teritoriani. kaddafimu se urcite libilo, ze ho prizvali, ovsem jeho salek caje to nebyl.

            • Janika

              „Byť je Ivan Hrbek mrtev, tak to nic nemění na faktu, že, datuje události jinak než Vy výše :-)“

              Data jsem převzala od autorky práce, na niž uvádím odkaz. Ta zase odkazuje na Hrbka.

    • Jan

      Kniha mučedníka Muammara Kaddafího “ Escape to Hell and Other Stories“ je svědectvím o jeho mnohotvárné osobnosti – saharského beduína , bojovníka, politika, myslitele, moralisty, reformátora a básníka. Vydal poprvé John Blake v Londýně 1999, 190 stran, ISBN 978-185782-346-2. Doporučuji k přečtení i překladu.

  2. Ondřej

    …bych dal přednost jordánskému králi Husajnovi I. a Mustafu Kemalovi….

  3. Astr

    Islamismus a Kaddafi
    aneb
    nebojte se Chalifatu a muslimu ?
    Naopak bojte se, nebot ne tech 90% mirumilovnych ale mensina militantnich zaklada chalifaty.
    Ano stoji za to pripomenout mirumilovnou variantu Islamu v podani Kadaffiho.
    Hlavne jako pripomenuti ze jiz neni,
    zato ta vrazedna varianta se ma velmi k zivotu.

    Na thema dnesni Evropa a svetova krize si dovoluji predstavit nazory muze jmenem
    George Friedman

  4. Astr

    Islamismus a Kaddafi
    jen vzpominka, vitezi naopak militantni variant Islamu !

    • Janika

      Protože západní svět ten militantní islám v Libyi podpořil a ten Kaddáfího zničil bombami. A o tom to je.

      • Kamil Mudra

        Ten „západní svět“ bych raději četl jako „mocní oligarchové a jejich pohůnci ze západu“. A africké kolaboranty bych z toho také nevynechával. Naprostá většina obyvatel je v tom nevinně, ať už z nevědomosti, z nepochopení, nebo z cíleně vytvořeného špatného „pochopení“. Fakt bychom si neměli nechávat vnucovat to šablonovité myšlení typu: „Jedete v tom s námi.“ vystavěné na nějaké iluzorní demokracii, nebo dříve v historii vynucené „příslušnosti“ odvozené od podřízenosti, vznikající už jen tím kde se člověk narodil. O tom to je v prvé řadě.

        • embecko

          Samozrejme v tom jedeme s nimi, Kamile, at uz chceme, anebo ne a to proto, ze tezce tyjeme z produkce korporaci a to na ukor v tomto pripade stredniho vychodu. Cele tajemstvi uspechu korporaci tkvi v jejich „tajnem“ spojeni s konzumenty.

          Tady je jeden sice sileny, ale o to inteligentnejsi prispevek z nejake diskuze, myslim, ze hovori jasne:
          *
          Jádro pjůdla je ale V TOM, že všichni Zápaďané jsou SPOLUPACHATELI non-stop loupeže Vrchnosti a vrchnostenské vrstvy v poměru cca 1:10 (Zápaďané versus zbytek (BRICS+zbytek světa).
          Zkuste nezaměstnaného západoEUropana, letícího si v zimě vykoupat kotníky na TY Kanáry (nebo do TOHO Ýdžiptu), požádat, aby se o svoji podporu v nezaměstnanosti rozdělil s deseti pozemšťany mimo EU a NATO. Zajistíte si nasměrování k Prof. Chocholoušku.
          VŠICKNI jsme SPOLUPACHATELI – a naše Vrchnost dovedla naše spolupachatelství K DOKONALOSTI.
          Nikdo, opravdu nikdo, nemá ve skutečnosti zájem měnit Status Quo. I tady na Zvědavci se původní návštěvníci kdysi re/krůt/ovali zejm. z xenofobů a rassistů. Tedy z těch, kterým nepřipadalo divný, že bílá nezaměstnaná huba pracuje na černo, lítá při tom 3x ročně do Ýdžiptu, neplatí daně – ale vadilo jim, že zlý Zikán „bere dáfky“.
          Můžete milionkrát psát sáhodlouhé litánie o „Rozmetání buržoazního systému a spravedlivém státu“. Jádro pjůdla je ale ve skutečnosti v „dokonalém“ spolupachatelství mlčící, lídlující, majority – Vrchnost jen virtuózně dokázala pro sebe – I PRO NÁS – vytvořit Ráj na zemi – na účet ostatního světa.
          Proto držíme ve skutečnosti s Vrchností (Predátory, bankstery, humanitárními bombardéry i Pravdo&Láskou) jeden jediný NEROZBORNÝ ŠIK – jen si to nejsme schopni a ochotni nad mrazáky s argentinskými jahodami v Líííídlu, Lídilllínku, tom milovaném Líííídlíííčku, autocensurně přiznat.
          Otevřme brány Jevrópy a strhněme Mexico–United States barrier – rázem bude po Vrchnosti i PO NÁS
          V reálu tedy VŠICKNI unissono: Pravicujme, toonnelujme, jumanitárně bombardujme – dokud je KOHO, KDE a CO!
          Jen když neteče Z NAŠEHO
          *

          A netreba se urazet, pokud si nekdo mysli, ze takovy neni. Vyjimky tvori pravidlo, zde jde o nadkriticke mnozstvi spiklencu slasti.

          • Astr

            Vyborne Saxi, konecne aplikace kolektivni viny jak ma byt :-)
            Jsi Evropan ci American, Canadan, Australan, a tak mas vyssi zivotni uroven nez zbytek sveta?
            Pak jsi vinnen !
            Otevri dvere a srovnej se se zbytkem sveta!
            Ze to popira FSECHNA pravidla soucasneho usporadani sveta?
            Ze lide se vice nez rozlisenim barvy sve pokozky lisi I jinak?
            Ze jedni pracuji jinni mene a jinni vubec ale FSICHNI maji dle Pravdy a lasky narok na dustojny zivot?

            Zbyva jen pripomenout jeden z vyroku Wericha
            Narodil jsem se ve spravny cas na spravnem miste? Nevedu valku, ? ..atd….lze libovolne doplnit o dnesni provineni :-(

            Kazdemu kdo tohle hlasa a dava vinu tech kteri dodnes temer zadarmo tezi z prirodniho bohatstvi jinych zemi I levnych pracovnich zdroju
            do stejne roviny s vinou ovcana co nakupije v Lidlu,
            kazdemu takovemu „mysliteli“ nutno pogratulovat:-)
            To je presne to oc dnesni vladci sveta usiluji, to je ten dnesni nejspravnejsi Pravdo-laskarsky pohled na svet!
            Vydelal na tom milliardy a nebo jen levne nakoupil v Lidlu. ?
            Zadny rzdil !Vsjo roovno!
            Clankem ze Zvedavce jsi Saxi uhodil konecne hlavicku na hrebicek !
            Nastal cas otevrit dvere a srovnat se se zbytkem sveta! Vina byla konecne ohalena a spravne pojmenovana !
            A omluvit se!
            I za to ze vubec existujete !
            Saxi to byl Tvuj majstrstych, si prekonal I Fagana :-)

            • embecko

              Vlastni vinu clovek nestanovuje nikdy sam, Astere, k urceni viny musi prijit vzdycky nekdo z venku.
              Zeptej se tech uprchliku, kdo muze za jejich utrpeni, co ti asi odpovi? Samozrejme ze zapad, kdo jiny. 1000x muze presvedcovat sam sebe, ze ty nic, ty muzikant, ale k nicemu to nepovede. Mas auto? Mas lednicku? Mas hadry po dolaru? (trebas koupene za stovku)…samozrejme mas…jak se z toho chces vyvinit, kdyz uzivas veci, co vyrabely deti za dolar za den? Ze za to nemuzes, ze nic jineho nemuzes koupit, protoze takove produkty jsou vsude? Koho to zajima? Samozrejme jses vinik a obet zaroven, vsichni jsme v tom „nevinne“, presto svuj konkretni dil viny nese kazdy z nas.

              Ale jak rikam, tady neni rozhodujici nejake objektivni zodpovezeni otazky, tady jde o ukazani prstem. A kdo muze za to, ze svym bezbrehym konzumem likviduje v dusledku cele staty? No samozrejme „ty“, kdo jiny? Exxon, ktery „pouze“ tezi a prodava ropu, kterou ty poptavas? Take, ale ne jenom- viz ten sileny pripevek vyse.

              • embecko

                P.S. cely koncept zapadniho prava stoji na principu kolektivni viny, jestli sis toho nahodou nevsimnul.
                Do mesta jezdim autem tak jedenkrat za rok a svym hodinovym parkovanim nikoho neobtezuji. Ale protoze ostatni sva auta zneuzivaji a zacpavaji jimi ulice, byl prijat zakon o zonach a zakazech parkovani v centru, takze i ja, „hodny“ a ohleduplny automobilista mam smulu…to je preci uplatneni kolektivni viny jako poleno, anebo ne?

                • Astr

                  Vyborne Saxi,
                  jiste to mas s kolektivni vinou spravne:-)
                  Jen to ma male vyjimky z pravidla.
                  Kolektivni vina I kdyz jen slovne nevhodne pouzita a jsi rasista antihumanista a jeste dalsi ista!
                  Prave proto nove prichozi zadaji zarizeny byt s TV iphone 2000EU atd, ? nebot dobre vedi ze na to maji narok ?
                  Si bez do Deutsche bank nebo navstiv rodinu Rothschildu ze mas narok na to co je jejich.
                  Samozrejme ne sam ale v cele cele te zitra uz mnohamillionove spolecnosti spravedlive rozhorcenych uprchliku :-)
                  70% uprchliku jeste nebylo na svete kdyz ja I TY jsme byli temi pracujicimi co uz jezdili ne na vykoristovanou arabskou ci Syrskou naftu, ale na nevykoristovanou Ruskou!
                  Takze tante Merkel vina ta ma duvod si sypat popel na hlavu ( s vyjimkou let kdy studovala v Rusku)
                  ale moje vina v porovnani s tou zapadni je mensi nez Merklovska !
                  Takze ti ze zapadu vykoristovali koho j rodice, prarodice dnesnich vetsinou hodne mladych?
                  EXXON bude tvrdit ze platil svetovou cenu a tedy nikoho nevykoristoval a kdyby bylo na nich tak budou platit mnohem mene !
                  Takze kdo urcuje kde a kdy jde o obchod a kdy uz to neni obchod ale vykoristovani ?
                  Komunistum jsme reci o vykoristovani zakazali a ted to pod jinym praporem treba Pravdy a lasky oprasime a budeme horsi nez komousi ?
                  Ze by soudruzi meli s tim vykristovanim pravdu ?
                  cha cha cha
                  Vypada to ze svet se zblaznil a podle Nostradamuse to bude velmi krvave.:-(

                • Kamil Mudra

                  I když někde překážíš ohleduplně a slušně – neznamená to že nepřekážíš. Byť třeba jen jednou za rok.
                  Určování pravidel není trestáním. Ani v případě že jde o blbá pravidla. Pak je to prostě blbé určování pravidel.

              • Kamil Mudra

                No to je právě ta zvrácená logika proti které se neustále stavím.
                Pokud budu mám to štěstí že jsem se narodil a žiji v rajské zahradě, jsem vůči těm kteří v ní nežijí, spoluviníkem Matičky přírody, která tu moji zahradu nespravedlivě privilegovala na úkor jiných oblastí, ke kterým byla skoupá.

                A nikdo mi tu vinu neodpáře. Jediný způsob jak mohu (snad) svou vinu odčinit je ten, že do té zahrady přivedu neomezené množství těch co doposud žijí mimo ni. To, že tím zahradu zdevastuji, protože to její ekosystém neutáhne a ve výsledku dosáhnu jen toho že budeme žít všichni ve stejně špatných podmínkách, nehraje roli. Ani to, že jsem neměl a nemám šanci, jakkoli počínání Matičky přírody ovlivnit.

                Jsem vinen, protože si dovoluji, naprosto sobecky a bezohledně, žít v rámci možností, které mi prostředí poskytuje a to i když budu žít skromně a nenáročně, protože se vždycky najde někdo, kdo nějak vyčíslí že bych i za to své nejnutnější minimum, nutné pro mé přežití, měl komusi platit více než platím.
                Jsem vinen i když budu žít mnohem skromněji než některý obyvatel té nespravedlivě postižené oblasti, protože „kdybych chtěl“ mohl bych žít marnotratněji.
                Jsem vinen i kdybych každý den vybíhal do luhů a hájů a křičel na Matičku přírodu své výčitky protože asi neumím křičet dost nahlas ta správná slova.

                Ono už prostě nestačí žít v dědičném hříchu za neposlušnost Adama a Evy. Nějak to „vyčichlo“ a dostatečně se nekajeme. Je třeba nás zatížit nějakým dalším, aktuálnějším hříchem, na který se dá lépe ukázat a strčit nám čumák do loužičky.

                Víte co, vy sebemrskači všeho druhu? Strčte si tu kolektivní vinu … (víte kam)!

                • Ondřej

                  Nejsem vinen, ale povinen z hlediska vyššího principu lidského pomoci těm, kteří v důsledku klimatických, konzumních či ekonomických globálních procesů se dostávají do situace, která bez vnější pomoci řešitelná. To jen z hlediska principu. Z hlediska praxe se lze jistě bavit o tom, jestli lze pomoci částečně namístě a jestli ne, jak definovat takovou situaci, kdy jsem povinen nabídnout pomoc na svém vlastním území a v jakém rozsahu.

                  Jak změnit systém, kdy k nám uprchlíci fyzicky přicházejí a jak se o ně postarat aby nepodstupovali martýrium fyzické (ilegální) migrace za pomoci pašeráků, nelegálního a vyděračského postupu za tento propašování jich do našeho geopolitického prostoru a zároveň fyzického ohrožení jejich života -řeší tento nejnovější návrh Angely Merkelové, o kterém jsem se již zmínil, že ho navrhovala již předtím Franciska Kellerová, představitelka frakce Zelených v Europarlamentu a nominantka této frakce na předsedkyni této instituce. Myslím, že je to zásadní přelom a zásadní změna přístupu, která je právě a jen řešitelná na úrovni Evropské instituce jako celku. Protože nikdo jiný ji sám vyřešit nedokáže. Resp. dokáže pouze tak, že se Evropa rozpadne a vrátí se do neblahé nenávisti v zakonzervování se v hradbách národních států, nespolupracujících a uzavřených do své národní totalitarizující pospolitosti konzervativních národních hodnot. Které vedou k celoevropskému rozpadu a vzájemné nevraživosti a nakonec i válce. K Pilsudským (aktuální teď v Polsku) Mussoliniům, a to poslední jméno snad ani nemusím zmiňovat.

                  ****

                  Merkelová prosadí povinné kvóty uprchlíků pro EU, kteří se budou vozit přímo z Blízkého východu

                  Německo hodlá prosadit ambicioznější a rozsáhlejší společnou politiku Evropské unie k řešení uprchlické krize. Prosazuje zavedení povinných a trvalých kvót pro rozdělování pravděpodobně až statisíců lidí, kteří budou dopravováni přímo z Blízkého východu.Berlín také chce vytvořit nové evropské pravomoci, které nahradí některé národní pohraniční pravomoci, a zamýšlí také zavést mimořádnou celoevropskou daň k financování pomoci uprchlíkům.

                  Je jasné, že Merkelová je připravena prosadit nová opatření prostřednictvím většinového hlasování. Odpůrci uprchlických kvót tvrdili minulý měsíc, že šlo jen o jednorázové opatření. Merkelová však chce nyní zajít o hodně dál. Požaduje, aby členské země EU hromadně přijímaly uprchlíky rovnou z jiných zemí, zejména z Turecka, kde živoří více než 2 miliony Syřanů.

                  Podle návrhů z Berlína uzavře Evropská unie dohody s třetími zeměmi, jako je Turecko, a přijme velké nespecifikované počty uprchlíků rovnou odtamtud přímo do Evropy.
                  Oplátkou za to budou muset třetí země souhlasit s tím, že Evropa určí jisté početní limity. Třetí země se budou muset zavázat, že se postarají o ostatní uprchlíky a poskytnou jim humánní ubytování. To znamená, že Evropa bude financovat velké uprchlické tábiry v třetích zemích, které budou muset také převzít zpět ty uprchlíky, kteří nedostanou v Evropě azyl.
                  Merkelová také plánuje „europeanizaci“ kontroly externích hranic EU. To znamená, že národní vlády se budou muset vzdát určité míry pravomocí ohledně kontroly hranic a budou je muset předat institucím EU, jako je Frontex, které budou spravovat přijímají uprchlíků a jejich případnou deportaci.

                  Návrh Německa dopravovat uprchlíky přímo z Blízkého východu do Evropy povede k likvidaci pašeráckých gangů a k omezení počtu lidí, kteří riskují nebezpečnou smrtící cestu přes moře. Není ovšem jasné, zda země na Blízkém východě budou souhlasit s omezeným počtem uprchlíků, které bude Evropa ochotna přijmout.
                  Berlín argumentuje, že nový balík těchto politických strategií musí zahrnovat celoevropské řešení a nikoliv chaos dílčích národních strategií. Řešení uprchlické krize musí být také financováno na celoevropské úrovni, pravděpodobně zvláštní daní, protože potřebné miliardy by udělaly díru do rozpočtu EU i do rozpočtů národních států.

                  http://www.theguardian.com/world/2015/oct/23/refugee-crisis-germany-push-compulsory-eu-quotas

                  • Tomáš

                    Ondřeji, tato analýza je pěkná, vývoj situace Vám dá, dle mého, asi za pravdu. Psal jste někde v minulých debatách svou vizi na naši budoucí existenci, společnou s muslimy? Pokud ano, dejte odkaz nebo mi naznačte pár slovy svou představu. Zajímalo by mne to v protikladu k četným názorům diskutujících, kteří to vidí jako kolizi dvou protikladných systémů, které nebudou dobře koexistovat. Vidím to podobně a i spousta chytrých lidí se k tomu přiklání. Překvapil a zaujal mne výše nebo níže uvedený názor Embéčka, že to může být i možnost, jak se vymanit z globálního modelu pojetí práva k atomizovaným samosprávným jednotkám, to si myslím by ani nevadilo Vám, zastánci komunitarimu.
                    Je vidět, že rád debatujete, tak Vás to nezatíží. Díky předem.

                    • Ondřej

                      Nemám jinou zkušenost než tu moji subjektivní se soužitím s etnicky odlišnými minoritami. Ze 2 let v Nizozemsku, ze 2 v Británii a 19 let v Německu (jistě, to počítám od svého narození). Soužití nebylo výrazně jinačší než s jinými (bílými) lidmi. Naproti tomu, kdybych měl říci s kým jsem se někdy nějak „vážněji“ chytil, tak s několika Jamajčany na koleji. Naproti tomu byli tam lidé z Egypta a Jordánska, kteří byli šprti, nikam moc nechodili, další šprti byli Rusové, hráli si max. s iPhony chatovali smskovali, ale zajít někam vylejt si kebuly, to ne:-).

                      Vážně vám nic extra neřeknu, protože moje zkušenost s muslimy na západě je pozitivní. Prostě když jich tam bude víc nebudu mít problém, pakliže budou takoví, jaké jsou tam po 23 let potkával a dodnes potkávám. Teď už to není tak intenzivní, protože žiju většinu roku tady v ČR a tam už jen nastřídačku když tam řeším něco pracovně, když to sečtu tak třeba jen 2-3 měsíce v roce, rozkouskováno po týdnech.

                      Embéčkova představa o právu má zásadní háček či spíše nepochopení. Nechci mu zase vysvětlovat, co to je ústavní právo a jakou mají pozici v právním systému a jak determinuje občanské či trestní právo, které může být odlišné v komunitách/regionech/státech. Nejsem specialista na USA, byl jsem tam jen na čundru na necelé 2 měsíce a to jen v pár státech. Ale asi by bylo dobrým příkladem říci, že v konzervativním Texasu platí jiné právo (a i některé zvyky, včetně těch nechutných, rasistických) a něco jiného v kosmopolitním New Yorku. Ale VŠUDE platí federální zákony. Ty jsou nepřekročitelné a neředitelné. Stejně jako lidská práva, pakliže tento výdobytek nemáte jako papá Klaus za ngoistickou, pravdoláskařskou taškařici neomarxistických demiurgů.

          • Tomáš

            Klíčová jsou slova „Naprostá většina obyvatel je v tom nevinně“. A je samozřejmé, že náš pohodlný život nevyměníme za horší, na tom není nic divného. Zajímalo by mne, jestli existuje, pro nás obyčejné SPOLUPACHATELE, nějaká správná cesta. Jinak …na Kanáry ani Egypt nemám.

            • Janika

              Nepoužívá bych slovo spolupachatelé, ani vina. Sax to onehdy vyjádřil přesně, jde o příčinu a následek.

              Do jaké míry jsme se kdo na příčinách podílel je zbytečně zdrojem emocí. V době Libyjské války například jsem psala a překládala jako mourovatá a bylo to houby platné. Nemusela jsem dělat nic a vyšlo by to nastejno. Ne však pro mě.

            • embecko

              Kdyz to vezmete takhle, Tomasi, tak jsme obeti a spolupachatele zaroven. Obetina se stala, tudiz v tomto smeru uz nic nenadelate- kdo je obet, ten to ma uz za sebou a nic uz delat nemuze.
              Pred 3 lety vysla uzasna Hauserova kniha Kapitalismus jako zombie a uz v nazvu je naznaceno mozne reseni jak o nem pise Janika dole. Tedy ne reseni, ale postoj, osobni vychodisko, systemove (tedy politickou aktivitou) uz nic nezmuzeme. Nerozpitvavat, neobdivovat, nebojovat, nepodlehnout, nedostat se do psychicke podrizenosti, prehlizet a nezaplest se, nezadat si.
              Ono kdyz to tak vezmete se nas zivot moc nelisi od pracloveciho: je v nem (melo by byt) jiste nasazeni az na hrane, socialisticka selanka je uz bohuzel za nami. Urcite nami vytvorene zivotni podminky nam umoznily zit dele, nezli jsme naprogramovani, takze po 50 clovek ztrati dech a v podstate „smyslove umre“; dojdou sily a naberou se uplne zbytecne zkusenosti. Pak se clovek, ma- li to stesti, podruhe narodi (tak se to i rikava, ze ano, ze po 50 zivot teprve zacina), coz ale znamena, ze musi zacit znovu od zacatku a navic s obtiznymi vzpominkami. Podruhe je to tezsi, protoze to nejde samo, na druhou stranu je ale clovek svobodnejsi, nebot sve povinne geneticke penzum („prvy zivot“) uz zvladl :o)

              Takze co odpovedet? Spravna cesta je nase cesta, udelejme si ji sami a to bez ohledu na politikum (nerikam bezohledne). Stridmost a ne-trznost v ramci moznosti je tu asi nezbytnym zakladem.

              • Janika

                „Nerozpitvavat, neobdivovat, nebojovat, nepodlehnout, nedostat se do psychicke podrizenosti, prehlizet a nezaplest se, nezadat si.“

                Tak to se mi moc líbí.

              • Tomáš

                Promiňte, že se ještě vracím k tématu. Zaujala mne slova z projevu papá Klause, tak je sem přišpendlím:

                „Jsme slabí, oportunističtí a nerozhodní. Problémem je naše nečinnost, která je projevem ztráty naší vitality, sebedůvěry a rostoucí unavenosti. Problémem je, že jsme bez odvahy a bez jasné pozitivní vize budoucnosti. Že se pasivně smiřujeme se svým rozčarováním nad stavem světa. Že zapomínáme na zdravý rozum a na svou odpovědnost za celek. Že předvádíme zjevnou neschopnost učit se z minulosti a docenit význam a roli historie. Že jsme se stali obětí nových, fatálně chybných ismů – humanrightismu, multikulturalismu, environmentalismu, homosexualismu, kosmopolitismu a transnacionalismu. Že jsme se stali objekty – ale bohužel i spolutvůrci – tragédie politické korektnosti. A také to, že mnozí z nás vědomě či podvědomě stále věří ve všemocnost lidského rozumu a v jeho schopnost racionálně organizovat lidskou společnost.“

                Jsme objekty i spolutvůrci tohoto dramatu.

  5. embecko

    Jeste zaverecna poznamka: to, co tolik pritahuje na Libyii je i duvodem atraktivity islamu jako takoveho: Zatimco u nas se vykladu prava zmocnily odtazene a vzdalene centralni instituce, v islamu je zakonnost ponechana na nabozenskych obcich, ktera si jeji vyklad prizpusobuje svym predstavam. Ne nahodou plukovnik vytvoril system prime demokracie o ktere si muzeme nechat jenom zdat. Timhle raguji na dole zcela opominutou janiccinu poznamku, ze islam se muze stat nasi zachranou- v podstate muze, v podstate se aplikaci sarije muzeme vytrhnout z odlisteneho vykladu prava, slouzicimu svem, vyjma obcanu samych.
    A opet rikam, ze z toho zadnou radost nemam, ale objektivne vzato, tohle muze byt tim momentem, kdy se islam dostane do popredi. A kdyz reknu, islam nas muze nakonec i zachranit, mozna nebudu uplne vedle, ackoliv ja sam se radsi budu mylit s Kristem, nezli mit pravdu s Mohamedem…ale tady nejde o jedince, ale o trend, ktery se k islamu dle meho muze z vyse uvedenych duvodu opravdu priklonit. Islam totiz nabizi „velkou rosadu“: zbavi nas tyranskych soudu a parlamentu, pracujicich systematicky proti obcanovi a nabidne delegaci vykladu a vykonu prava nizsim obcanskym jednotkam- obcim.
    Radsi duchod v 70, ubohe zivoreni pod bicem exekuci a obligatornich plateb za vzdelani, vychovu, zdravi, anebo „mravni a zakonnou shodu“ v nejakem obytnem bloku? Podle meho neni odpoved nijak jasna, je to na vazkach a bude zalezet jen na sile tlaku shora, kam se jazycek vah prevazi.

    • merlin

      tak teď Saxi fakticky nevím,co napsat na Vaše miškulace. The rest is silence ? :-) Zjevně v tomto konceptu s Janikou přehlížíte, že Kaddáfí je mrtvola. A to i politická. Že se nic z toho neobnoví bohužel už ani v Libyi. Vaše představy jsou nereálné, Stejně jako Vaše neznalosti o islámu, o tom, co je šaríja a co je a není součástí islámského práva.
      Debata s Vámi mě neuspokojuje, nejste schopen ani přiznat chybu, což bylo zřetelné na debatě o tom hádíthu.
      Nejprve tvrdíte, že takového nic není, když ukážu že je a zargumentuju, tak je to zaprášený hádíth, co jsem si připravila předem /chybělo mě ještě nařknout z toho, že jsem si ho napsala/, načež se pokusíte to celé zbagatelizovat.
      V nejlepším byste byl ve Vašich výživných plánech buď trpěný křesťan platící daně nebo nevýznamný konvertovaný muslim, kterým ti s rodokmenem pohrdají. Nebo mrtvý ateista – v lepším případě ještě otrok/pokud byste se dal k něčemu použít/. A páč jsem přející, tak Vám přeji spoustu úspěchů na této Vaší cestě do nigreda.

      • Janika

        Merlin, proč píšete „Zjevně v tomto konceptu s Janikou přehlížíte, že Kaddáfí je mrtvola. A to i politická. Že se nic z toho neobnoví bohužel už ani v Libyi. Vaše představy jsou nereálné,“ když jsme nic takového nepsali a vůbec o tom NENÍ řeč? Musím se přiznat, že nad takovým způsobem „debatování“ se mi prostě zvedne žaludek.
        A na to navážete konstatováním o naší neznalosti islámu, to je fakt něco…

        S hadísy jste pravdu neměla, mohou ale také nemusejí být součástí Islámského práva, jak dokládá příklad Libye.

        • merlin

          Příklad Libye nic takového neřeší, protože tam měli vlastní zákoník /některé části derivované např.z italského práva, jiné inkorporované z islámu atd./ . Islámská země netiskne zákoník, proč by to dělala, má totiž šaríjat. A kde kdy Kaddáfí napsal, že je Libyjská džamahírije islámská země ? Kdy a kde něco takového řekl? To se nedávno nepodařilo ani Mursímu, aby udělal z Egypta islámskou zemi a že se snažil.
          To, co dělal Kaddáfí byli jen ústupky muslimům, islamismu. Byl to arabský sekulární stát snažící se pozvednout nadnárodní tendence Libyjců, nějakou jednotící linii si musel vymyslet, aby se LIbye nerozpadla na obvyklé historické celky Tripolis, Kyrerenaika, Fezán. Proto se snažil apelovat panarabským nacionalismem a dlouho to dělal úspěšně. Co je pangermánský nacionaismus víte,takže to vysvětliovat nebudu. Dělal z Libyjců ještě větší Libyjce, vetší nacionalisty, nikoliv islamisty. V lidových a revolučních výborech fungoval světský model rozhodování ne náboženský model. Církevní soudy tam nic neznamenaly, což je v islámské zemi nemyslitelné, aby rozhodoval nějaký lidový výbor /nenáboženské těleso/
          Dokonce tu nacionalizaci dělal tak úspěšně, že přestože je Libye zdevastovaná, lIbyjci z ní k nám neprchají, kdyby byli islamizovaní, šli by s ostatními islámskými bratry islamizovat Evropy. Leč oni se s nimi míchat nechtějí, zajímá je Libyje.

          • Janika

            https://is.muni.cz/th/350759/ff_b/bakalarska_prace_kselikova_aneta.txt
            Vyhlášení džamáhíríje se uskutečnilo na Všeobecném kongresu libyjského lidu, na kterém byl prohlášen také ústavní zákon:
            Arabský libyjský lid, který revolucí vzal opět do rukou otěže svých vlastních záležitostí a znovu si vydobyl kontrolu nad svou přítomností i budoucností a který prosí boha o pomoc a opírá se o jeho knihu jako vedení a zákonodárství pro společnost, vydává toto prohlášení, jež oznamuje zřízení autority lidu a ohlašuje všem národům světa úsvit epochy mas… Důležitý je pro nás druhý bod zákona: „Vznešený korán je zákonem pro společnost v Libyjské arabské lidové socialistické džamáhíríji.“ Tím došlo k potvrzení islámu jako stavebního kamene džamáhíríje a šarřy jako zdroje práva.

            Také tamtéž: Islám se stal státním náboženstvím.

            V Zelené knize stojí: „Právní řád neboli šaría společnosti“

            Pokud přesto nebyla Libye islámskou zemí, ptám se, co je islámskou zemí?

      • embecko

        Nechapu, proc do toho pletete Kaddafiho, merlin. Co se haditu tyce, dala jste jeden odkaz v arabstine a anonymni kopii vykladu v anglictine, k tomu se opravdu nemam jak vyjadrit.
        Zadny vzorovy islamsky stat neexistuje, islam nema svuj Rim a tedy ani jednotny vyklad sveho katechismu a prava. Pojem „islamsky stat“ je velmi vagni, nekdo mluvi o statech s islamem coby statnim nabozenstvim, dalsi o statech s prevahou vice jak 50% muslimu.
        Turecko se deklaruje jako parlamentni republika a pritom ma 99% muslimu. EU uznava oficialne za islamsky stat Albanii, krome ni je ze znamych statu islamskym take Kazachstan.
        Kdyz reknete, ze Libye neni (nebyla) islamskym statem, pak je asi debata marna…co jim pak je? Saudska Arabie? A proc SA a ne Libye, protoze tam sekaji ruce? Pro oznaceni islamsky stat nenajdete zadne pevne charakteristiky, ty vase jsou nesmyslne a pritazene za vlasy. Vyhaslych pravnich norem je v kazdem pravnim radu habadej- vytahnout nejaky zapraseny vers a zvolat Ha! Jsou to nekrofilove! je, s prominutim, uplne mimo.

  6. Pingback: Islamismus a Kaddáfí | Outsider Media
  7. Astr

    Ondřej (27.10.2015 – 14.59)
    Nejsem vinen, ale povinen z hlediska vyššího principu lidského pomoci těm, kteří v důsledku klimatických, konzumních či ekonomických globálních procesů se dostávají do situace, která bez vnější pomoci řešitelná. To jen z hlediska principu
    ( která bez vnější pomoci řešitelná). neni nebo je ?
    Z hlediska pricipu ?
    Nejen na princip ale na kazdou lidskou cinnost plati ze to muze fungovat pouze za situace ze stejne principy plati pro FSECHNY !
    Svet v dnesnim stavu je ukazkovy prave svou neschopnosti se domluvit !
    DUVOD ? ROZDILNE PRINCIPY PROTOZE ROZDILNE ZAJMY !
    Protoze principy jednech nejsou principem druhych.
    Neni to snad sama podstata kapitalismu, kde osobni zajem je nadrazen spolecenskemu ?
    Komunisticka celospolecenska idea byla vyhlasena za nejvetsi nebezpeci lidstva a dnes bude opet uvadena do zivota?

    Vselidske principy? Ktere to jsou? Ty vrazedne kdy shiitove a Suni ac stejne viry se vzajemne nenavidi a vrazdi ?
    Nebo princip dodrzovani ci nedodrzovani zakonu ?
    O jakych principech to vlastne muzeme mluvit ?
    Zpet do zivota a do CR.
    Prikladem 2 rozdilnych pohledu s vysledkem dalsiho prohlubovani vzajemneho neporozumeni:
    a/Zelení zase perlí. President by měl odměnit ty, kteří pomáhají porušovat zákony ČR
    b/ Zelení žádají prezidenta, aby ocenil odvahu a nasazení dobrovolníků v uprchlické krizi
    http://www.zeleni.cz/zeleni-zadaji-prezidenta-aby-ocenil-odvahu-a-nasazeni-dobrovolniku-v-uprchlicke-krizi/
    Kdo vstoupi a obhaji ze pomoc je nadrazena platnosti zakona ?
    Ktera a jaka, za jakych okolnosti , za jakych podminek ?
    A tak lze pokracovat jako pri reseni kvadratury kruhu :-(
    Pritom je to tak proste :-) Nevim co rika muslimum Mohamed, ale Kristus prelozen do jazyka ceskeho rika:
    miluj sveho blizniho jako sebe sameho :-)
    Pak pomahat bliznimu. je samozrejmosti a principem kazdeho spravneho krestana.
    Pak Pravda a laska zvitezi na lzi a nenavisti :-)
    Uz aby. Ale jak ?

  8. Pingback: Anonymous Slovensko UK &raquo Islamismus a Kaddáfí
  9. Ondřej

    Asi se budete muset doučit dejiny, Astře. Komunistická myšlenka, tedy ta raného Marxe, dříve Campanelly či Owena, nebyla rozhodně totožná s praxí kterou provedl Lenin a jeho následovníci. To byl teror, který komunistů ať už pravověrně věřících nebo těch jen z donucení, zabil a zotročil více než dokázali kdy kapitalisté dříve. Solidarita je obecně věc lidství, kterou daleko dříve než komunisti razila církev a reformátoři. Počátky (chudoba církve, asketický život zasvěcený pomoci druhým) se odrazil v činnostech řádového ošetřovatelství, vznikly řády řád sv. Jana Jeruzalémského, Křížovníci s červenou hvězdou nebo řád rytířů sv. Lazara Jeruzalémského. Později teologicky potřebu milosrdenství jakou součást svého díla „Summa theologiae“ rozvinul Tomáš Akvinský když řekl: „Milosrdný je ten, kdo má bědné srdce, kdo je jat smutkem z bídy druhého, jako by to byla jeho vlastní bída. A z toho následuje, že se přičiňuje k zahnání bídy druhého, jako bídy vlastní: a to jest účinek milosrdenství.“ Předtím se solidaritě s potřebnými věnoval František z Assisi.

    Idea socialismu rozvinula v politické ideologii potřebu solidarity coby součást křesťanské morálky jako zásadní bod svého programu, jako součást společenské koheze a sociálního smíru. Nikoli komunismus, ale demokratický socialismus. Karl Kautsky, Eduard Bernstein a později neomarxistická Frankfurtská škola, Adorno, Horkheimer, Adormo, Habermas a Marcuse. Komunistům šlo o to, jak institualizovat moc na kolektivistické podstatě mocenské vertikály, kde lid měl být v roli sekundanta. Socialistům o moc v podobě státní hierarchie nikdy nešlo, stát měl být pouze prostředek hromadné správy, základem byla komunita a její společenská správa na základě přirozené dělby práce. Komunitaristé nemají nic společného s komunismem a nepředstavují kompaktní politickou skupinu, nýbrž volný filosofický směr. Dokonce jejich filosofickým kánonem je kniha liberálního amerického filosofa Johna Rawlse „Teorie spravedlnosti“. Jistě ji velmi dobře znáte.

    • Astr

      Komunistická myšlenka, tedy ta raného Marxe, dříve Campanelly či Owena, nebyla rozhodně totožná s praxí kterou provedl Lenin a jeho následovníci. To byl teror, který komunistů ať už pravověrně věřících nebo těch jen z donucení, zabil a zotročil více než dokázali kdy kapitalisté drive

      Souhlas, ale tim nevyvracite ze se v podstate jedna o znovunastoleni komunisticke myslenky, (o vrazedne Leninske praxi se nemluvi, ale opet budou trisky letat az se bude kacet les !)
      Take asi nebudete sebeschopnejsimi slovy schopen vysvetlit ideu kapitalismu v dnesni vrazedene podobe ( i kdyz praxe jeste nedavno byla velmi lidodova v dobach existence bloku realneho socialismu) a jeji prednosti ( o coz se Fagan snazil ze vsech sil, ale marne)
      Srozumitelneji aby nebylo pochyb o co jde.
      O rozpor mezi tim kam mezilidske vztahy dohnal kapitalismus tedy TRH v dnesni podobe
      s vitanim objimanim odrikanim si a delenim se s potrebnymi.
      Nebo umite myslet lepe a dale nez nejmocnejsi tohoto sveta a vite ze stejne jako v minulosti veskerou bidu sveta opet zaplati sam lid………………….takze don’t worry ?
      Komuniste se mylili, stejne tak ti u vesla dnes jestlize si opravdu mysli
      ze lid TRHem vytrenovany si rad dnes od huby utrne,
      a z problemu to lidstvo vytrhne
      protoze tentokrat to bude jinak , vzdyt jde a pujde o pomoc bliznim, potrebnym, nejpotrebnejsim a tak konecne toto spravna myslenka ktera lidstvo od zakladu zmeni. !
      Amen
      Opravdu?
      I ty nenazrane kapouse co tu Fagan tak vehementne obhajoval ?
      cha cha cha
      =============================================

  10. PeeBee

    “I know why you are angry with him; because he never agreed with your policies when it came to sucking the resources of Third World peoples, and putting in place dictators that would be amenable to America’s policies.” louis farrakhan, brezen 2011

    mozna neco k pan-afrikanismu?

    „The AU is the framework the Libyan leader was using to establish African self determination and economic self-sufficiency. Col. Gadhafi financed the restructuring of the former Organization of African Unity—formed by African leaders Dr. Kwame Nkrumah of Ghana, Sekou Toure of Guinea, Gamal Abdel Nasser of Egypt and others—into the AU and revived the concept of a United States of Africa with one continental army and a single currency backed by gold.“

    „…An example of such projects was installing independent satellite communications across Africa, cutting off an expensive dependency on Europe for the same services. Col. Gadhafi infused $300 million into the project after the IMF, America and Europe broke repeated promises of finance.“

    „Many years ago, Qaddafi told a large gathering, which included Libyans and revolutionaries from many parts of the world, that the Black Africans were the true owners of Libya long before the Arab incursion into North Africa, and that Libyans need to acknowledge and pay tribute to their ancient African roots. He ended by saying, as is proclaimed in his Green Book, that “the Black race shall prevail throughout the world”. This is not what many Libyans wanted to hear. As with all fair skinned Arabs, prejudice against Black Africans is endemic.“ gerald pereira, 2011

  11. PeeBee

    jeste jeden komentar k pan-afrikanismu…

    “This man has been accused of many things and listening to the West who just recently were happy to accept his generous hospitality, you will think that he is worse than Hitler. The racism and contemptuous attitudes of Arabs towards Black Africans has made me a natural sceptic of any overtures from them to forge a closer link with Black Africa but Qaddafi was an exception.” black african, 2011

    • Astr

      Spravne komentare PB :-)
      Ano Kadaffi byl vyjimka mezi Araby a to mu umoznovalo byt spojovacim ai jednoticim prvkem v Africe.
      Protoze drive I dnes jednim z hlavnim problemu Afriky bylo a je nemoznost se domluvit.
      Kadaffi nemel v sobe pohrdani Arabu cernymi Africany a take proto byl akceptovan .
      Jeho idea a schopnosti sjednocovat jednotlive staty to bylo Zapadu vice a vice nebezpecne.

      Take citovat Farrakhana je riznutim do ziveho :-)

  12. Astr

    Dobre je v Evrope, proto davy uprchliku tam ted proudi
    vsak ne vsichni o nich dobre soudi
    Uz i krestan “ Halík podlehl ďábelsky rozkladnému myšlení“.
    nevita a neobjima, obava ctenare z toho jima !
    Silna slova laska chybi, spravny krestan jen se divi

    Těchto inovací bohužel nezůstalo ušetřeno ani křesťanské myšlení; zvláště když vzalo za svou strategii otevřenosti. Najednou jsme překvapeni, že i v něm stojí láska proti pravdě, milosrdenství proti spravedlnosti, soucit proti zákonu.
    Akcentované hodnoty se rázem mění v karikatury a zženštilost či pochopení pro pacifismus jsou vnímány jako ctnosti.
    V kontextu dnes preferovaného sentimentalismu můžeme lépe rozumět i reakcím mnohých otevřených křesťanů na současnou imigrační krizi. Také oni padli za oběť triviálnímu fíglu neomarxistů s utlačovanými.
    Rubem okázalé starosti o utlačované se v něm totiž stává lhostejnost a nespravedlnost vůči těm, jimž se výsady „utlačovaných“ z ideologických důvodů nedostávají.
    Jestliže tedy křesťané vyzývají k přijímání imigrantů, protože jsou lidmi/bližními, (takže je chtějí přijímat bez rozlišení a bez omezení), pak sice mohou propadat sebeúchvatu ze své všeobjímající lásky (jako Merkelová?), ale o lásku tu z povahy věci prostě jít nemůže atd…..
    http://www.parlamentnilisty.cz/arena/rozhovory/Filozof-ostre-Halik-podlehl-dabelsky-rozkladnemu-mysleni-Fauly-demagogie-a-nemravne-nadavani-Vitat-pristehovalce-jez-nas-nenavidi-a-prisli-nas-znicit-neni-krestanske-405438

  13. embecko

    Jedno vlastenecke OT (dnes mame svatek :o)
    http://altpress.cz/osmadvacaty-rijen-statni-svatek-s-vyprazdnenym-obsahem/
    To je dobry clanek od Sebestika…
    Me poznatky jsou takove: mainstream se svatku drzi z povinnosti; bezny obcan a privatni blogosfera si vyroci vubec nevsimaji; zato se na nej prilepili vsichni konzervativci.
    Situace je to veru podivna: narodoveckou praci odvadi pravice, pro kterou je stat nejhorsim moznym hospodarem a zcela s nezajmem prijimaji stat (jeho vyroci) ti, pro ktere znamena posledni moznost zachrany bez boje :o)

  14. mistralius

    Díval jsem se dnes na zprávy ČT a na nějaké extremistické demonstraci proti islámu vlála vlajka Izraele. Prosím vysvětlete MÉMU OVČANSTVU co si mám nadále oficiálně myslet.

  15. mistralius

    Prezident udělil vyznamenání, statečnému studentovi tleskal vestoje celý Vladislavský sál

    propříště prosím volejte policii, ta zavolá sanitku (tísňové volání je v každém případě 112). Pokud se nechcete stát hrdinou.

    • Janika

      Ten kluk byl hrdina, a šlo o vteřiny.

      Tak si říkám, kolik z našich hrdinských muslimobijců by v podobné situaci takto reagovalo. Asi by spíš šli nadávat někam na net.

      • Kamil Mudra

        Ten kluk si vyznamenání zasloužil a je ho škoda. Však také už dostal i cenu Michala Velíška. Nevím podrobnosti, ale z toho co jsem četl vyplývá že šel holýma rukama proti noži (a ne zrovna „perořízku“ – čepel 40 cm, asi něco jako kuchyňský dranžírák), na což by asi dost lidí nesebralo odvahu.
        Ale proč do toho taháš ty muslimobijce, to fakt netuším. Kdyby k nim ten kluk názorově patřil tak by pro tebe už hrdinou nebyl?

        • Janika

          Kamile, jen jsem srovnávala odvahu skutečnou, a tu žvanivou, která se projevuje „hrdinskými“ útoky na lidi s jiným viděním světa na internetu.
          Samozřejmě, že bych si toho kluka vážila, i kdyby byl názorově jinde, než já, jak se můžeš tak ptát.

          • Kamil Mudra

            Problém je, Janiko, že se na internetu ta skutečná odvaha od té žvanivé těžko rozeznává. On člověk kolikrát ani sám neví co v něm je a když se dostane do nějaké zapeklité situace tak to teprve zjistí. A i to zjištěné může do budoucna platit a nebo také ne. Jak dobré tak i špatné.

            • Janika

              To máš pravdu, Kamile, dopředu to poznat je těžké. Přesto varovné známky jsou a dají se vysledovat. Pro mě například tíhnutí k houfu, schovávání se za jiné, ne-odvaha stát sám se svým názorem třeba proti všem a v neoblibě.

            • Astr

              Pane Mudra ja za odvahu dnes povazuji I odvahu vystoupit proti kanclerce Merkel, (jako poslankyne Wagenknecht:)