Soutěž o nejlepší definici „sluníčkáře“

Tresen napsala v komentáři jinde:
Pár slovníkových hesel:
uprchlík – člověk, který utíká ze země, kde zuří válka a teror a kde mu hrozí ztráta života nebo svobody. Například syrský uprchlík utíká před terorem islamistů a před válkou, která ohrožuje životy obyvatel na většině syrského území
azyl – opatření, které umožní dočasný pobyt uprchlíků na území jiné země
terorista – člověk, který programově páchá násilí, aby vzbudil strach a hrůzu a rozvrátil společnost, kterou nenávidí
blbec – člověk, který se domnívá, že ten, kdo utíká před terorem, je terorista
nácek – člověk, pro kterého jsou všichni, co patří k nějaké skupině lidí, definované barvou pleti, národností, náboženstvím a podobně, apriorně považovaní za méněcenné, nebezpečné a určené k odstranění z obzoru nácka

***


Všechny tyto definice jsou stručné, jasné, neměly by vzbudit žádné emoce a nelibost, pokud se v nich tedy někdo nepoznává. Dá se na ně reagovat dvěma způsoby. Vezměme kupříkladu definici blbce:
1. Řeknu si, že nejsem „člověk, který se domnívá, že ten, kdo utíká před terorem, je terorista“ – a tím to pro mě končí. Nejsem blbec, resp. nejsem blbec z tohoto uvedeného důvodu
2. Skutečně se domnívám, „že ten, kdo utíká před terorem, je terorista“ – a potom se naštvu a obviním autorku, že mi nadává.

***

K rozšíření tohoto stručného přehledu definic bych ráda přidala definici „sluníčkáře“. Prosím proto všechny, kdo máte chuť, abyste se takovou definici pokusili formulovat, po vzoru tresen stručně a věcně, jednou, nejvýš dvěma větami.
Vaše příspěvky vyhodnotím a vítěz získá – přemýšlela jsem dlouho, co by mohl dostat, abych se tím zároveň nevlámávala do jeho soukromí posíláním třeba knihy. Napadlo mě, že by mohl získat oprávnění ke zveřejnění jakéhokoliv textu, obrázku či videa podle vlastního výběru, svého nebo cizího, na tomto blogu. S jedinou podmínkou – neporušujícího zákony.

Reklamy

159 comments

        • Janika

          Vy jste spíš hrdina, Tribune, a bojovník, co se nezalekne šrámů a ran :-). Ale pochybuji, že tohle je ta správná definice.

          • Tribun

            Na internetu to zase takové hrdinství není, jinak bychom byli ten nejstatečnější národ na světě.

          • pacifista

            Pardon že se sem pletu, ale proč mi připadá Janiko, že jste umělá?

              • pacifista

                Pardon Janiko, omlouvám se, hulvátem být nechci. Prostě mi, někdy nepřipadáte, že jste upřímná a Váš projev na mě působí poněkud strojeně. Nevím proč, ale prostě to je tak. A teď se prosím neurazte, nemyslím to zle. Jako byste chtěla jen trochu přiživit diskusi, ale není to od srdce. Taková ta opravdovost, vřelost mi tam chybí. U jiných ne, ale u Vás ano. Nemyslím to špatně, ale kolikrát pochybuji jestli jste osoba za kterou se vydáváte nebo prostě děláte jen svou práci. No a na tyto pochyby přece nepotřebuji psychiatra, dají se vysvětlit.

                  • pacifista

                    No vida, teď Vám to věřím. Já vím, že upřímnost někdy může být neomalená a tehdy je lépe mlčet. Mě to tentokrát nešlo. Říkejme tomu konstruktivní kritika. Ani rozsáhle diskutovat se mi nechtělo, jen si tak trochu rýpnout. Někdy to stačí. Člověk se pak té upřímnosti může vyhnout. Vidím, že ani Vám se do diskuze nechce, také jste si jen trochu rýpla, ale i to málo mi stačí. Díky.

  1. tresen

    Sluníčkář nebyla nejhorší nadávka, kterou jsem si tam za to vysloužila.
    To ovšem k definici nepřispěje.
    Jsou ta hesla podle vás sluníčková? Já se přiznám, že coby jejich autor tápu.

    • Janika

      Jestli jsou hesla ta sluníčková… tak to by definici moc rozmlžilo, uvádět příklady sluníčkářských výroků, tam by si každý dal to, co se mu nelíbí. To bychom se nikam nedostali, potřebujeme jednoduchá vymezení. A to především od těch, co to slovo používají hanlivě. Například já vůbec netuším, co by to mělo být a proč je mi tak spíláno. Takže jsem se o definici ani nepokusila.

  2. Divoženka

    sluníčkář = člověk světu otevřený, nadšený, pozitivní ale i naivní, většinově levicově zaměřený, v novém kontextu i hlásící s k multikulturalismu, pozitivní diskriminaci, lidským právům menšin a politické korektnosti.

    • Tribun

      Tak v tom případě asi sluníčkář nebudu. Multikuluralismus jsem nikdy nijak zvlášť neřešil, optimismus je mi z duše protivní a považuji jej za naivitu, naopak sebe za naivního nepovažuji: nemám hurvínkovsky naivní představy o válce, slávě a hrdinství a nechovám naivní představu, že automaticky musím vyhrát každou bitvu a proto si mohou dovolit být agresivní.

      • Janika

        Já jsem se přiznala k té naivitě, protože za prvé mi ji předhazují, a za druhé vlastně nevím, co to je :-).

    • Janika

      Slušná definice, Divoženko. Hlásím se z toho k té naivitě. Jinak to ostatní je mi šumafuk.

      • Ondrej

        Slunickar beze sporu jsem, zavidim svym rodicum ze jim bylo v r.1968 krasnych 20 let a ze dostali odvahu coby clenove horolezeckeho oddilu za pomoci kamarada z Chorvatska prelezt ten kopec v Karavankach do Rakouska. To predznamelo muj zivot…

          • Ondřej

            Tak možná takto: Sluníčkář je podle mého ten, kdo to co má rád, nedává najevo tak, že předem označí napřed to/ty, co rád nemá:-)

            • Janika

              Oceňuji snahu o stručnost, Ondřeji. Zdá se mi to takové moc vyšpekulované, nebo tomu nerozumím. Budu o tom ještě přemýšlet.

  3. Sio

    Všechny ty definice jsou
    1. Nepřesné (zda z hlouposti nebo úmyslně nechám na každém)
    2. Manipulativní
    Tak se podíváme pravdě do očí:
    *
    uprchlík – člověk, který utíká ze země, kde zuří válka a teror a kde mu hrozí ztráta života nebo svobody. Například syrský uprchlík utíká před terorem islamistů a před válkou, která ohrožuje životy obyvatel na většině syrského území
    Otázka: to je řeč o tom 1% imigrantů, kteří sem utíkají nikoli z bezpečných zemí ale přímo z válečných zón? Tj. ne těch, co už nějaký ten měsíc nebo rok žijí bez ohrožení života v bezpečných zemích?
    A co těch zbylých 99%? Nebo je to bezprecedentní lež pokoušející se nám vsugerovat, že těch zbylých 99% imigrantů jsou rovněž válečnými uprchlíky?
    *
    azyl – opatření, které umožní dočasný pobyt uprchlíků na území jiné země
    Otázka: Opravdu dočasný? Pokud není jednotkou dočasnosti 1 furt, tak souhlasím. A teď tu o podmínkách takového pobytu, nejen právech, ale také o povinnostech asylantů.
    *
    terorista – člověk, který programově páchá násilí, aby vzbudil strach a hrůzu a rozvrátil společnost, kterou Otázka: Aha, takže to je jen ten na konci řetězce, když mluvíme o „páchá násilí“. Ten co to organizuje není terorista? A ten co napomáhá přílivu teroristů není terorista?
    *
    blbec – člověk, který se domnívá, že ten, kdo utíká před terorem, je terorista
    Otázka: A kdo si myslí, že to 1% utečenců z válečných zón jsou nutně teroristé?
    *
    nácek – člověk, pro kterého jsou všichni, co patří k nějaké skupině lidí, definované barvou pleti, národností, náboženstvím a podobně, apriorně považovaní za méněcenné, nebezpečné a určené k odstranění z obzoru nácka
    Otázka: Pokud je nechce někdo ve státě nebo doma a přitom je mu šumafuk barva jejich kůže, národnost nebo čemu věří, považuje za rovnocenné a ve své většině i mírumilovné – je to taky nácek? Jen proto, že je tu nechce?
    A slíbené definice:
    * Sluníčkář obecný – to je natolik samaritánský typ, že si ubytuje ve svém bytě i vraha svých dětí se slovy – on za to nemůže, on měl jen těžké dětství. Načež mu nabídne veškeré své jídlo se slovy: „Až dojde, můžeš mě klidně porazit a sníst“. Samozřejmě předpokládá, že všichni slušní lidé (sluníčkáři) to vidí stejně a když ne, cítí se morálně nad nimi. Tedy dokud ho ten vrah nesežere. Obávám se, že je to také jedna z dobrých definic blba.
    *
    Sluníčkář úskočný – trochu méně samaritánský typ. Donutí vás ubytovat vraha vašich dětí se slovy, že přece nemůžete být tak nelidský a že pokud chudáka neubytujete, jste xenofob, fašista a bube zlý, zlý, zlý člověk. Protože nechcete dát člověku šanci. Sám u sebe neubytuje nikoho, neměl by čas na osluníčkovávání druhých. Nu což, stručně česky – vychcánek.
    *
    Sluníčkář politický – to není vůbec samaritánský typ. On se na sluníčku jen hřeje a do bitev posílá za sebe druhé. Ať vyhraje kdokoli, vždy na tom vydělá. Na ostatní vrhá jen velký a odporný stín, místo na slunci má přece jen on.
    Všechna česká stručná označení patří k výrazům, kterými bych nechtěl snižovat serióznost příspěvku. Nechť si každý dosadí sám podle své invence a chuti.

    • tresen

      Vytryskly mi slzy vděčnosti, Sio.
      Nejsem sluníčkář!
      Konečně to mám potvrzené od internetové autority.
      Jsem jen manipulátor.
      S tím můžu bez obav i na Parlamentní listy.

      • Sio

        No tak to gratuluji. Průkazky vydávám jen sluníčkářům, kdyby někdo měl zájem. Jsou velikosti A4 a celé červené. Nemůžu vydávat průkazky. že je někdo normální člověk.

    • Kamil Mudra

      „Sluníčkář“ – je ten kdo si pouze hraje na sluníčkového člověka protože nemá na to aby jím byl.

      • Janika

        To je dobré, Kamile, vážně. Jen bych to sluníčkový člověk nahradila něčím jako třeba „dobrý člověk“ nebo tak něco. To sluníčkový je zprofanované.

        • ratka

          Ano, sluníčkář je dobrý člověk… tedy ve smyslu za každou cenu zůstat (jevit) se dobrý, zejména ve vlastních očích.

            • ratka

              Však jistě, to s tím úzce souvisí. řídí se svým svědomím nezávisle na tom zda je křesťan, esoterik, ateista nebo muslim. a pak není slučitelné s jeho svědomím neposkytnout pomoc i když to bude znamenat jeho záhubu. Aby se choval jinak… musel by jít proti svému svědomí. a to je zlo.

              • ratka

                tedy pro mě je zlo, když děláš něco proti svému svědomí… úmyslně. to je zlý čin. nezávisle na tom jestli se jeví skupině jako dobrý nebo výhodný pro ni. Pokud jednám prosti svému svědomí… hluboce trpím. Dělo se mi to ve fabrice. Musela jsem odejít. neunesla jsem to.

          • Sio

            Čili to, zda jeho dobro vnímají jako dobro i ti druzí, je mu jedno? Hlavně že se vidí dobrým ve vlastních očích? Nešťastník. Nedobrovolní příjemci jeho dobra mu to určitě dávají sežrat.

            • ratka

              Nikoliv, to říkáš ty že mu je to jedno. Chce dobro prostě. pro všechny… nechce šířit zlo.

                  • Sio

                    Ono jde také o to, jak kdo vnímá, co je to dobro. Někdo velmi jednoduše, někdo se na to dívá komplexněji z různých úhlů. Cesta do pekel je dlážděna dobrými úmysly. Slyšela jsi to někdy?

              • Sio

                No, já tím jen reagoval na to, co jsi napsala ty:
                „Ano, sluníčkář je dobrý člověk… tedy ve smyslu za každou cenu zůstat (jevit) se dobrý, zejména ve VLASTNÍCH očích.“

    • Astr

      Dobry rozbor Sio , jen je nutno ocekavat vstup nektereho ze Slunickaru, ktery se bude citit neosloven a nezarazen.
      Co treba nektery Slunickar od serdce?
      Nebo co Slunickar Tribun, ktery se k tomu jako prvni zde prihlasil a zadna ze 3 podskupin mu nevyhovuje?

      • Janika

        Spíš obráceně, Astře, do těch pomatených skupin se nenajde k zařazení jediný tvor. Takové „definice“ slouží jen k exhibování autora.

      • Sio

        No, je vidět, že tu definici vidí každý jinak. Pro zdejší obdivovatele sluníčkářů je sluníčkář něco jako svatý člověk. Někteří se tak možná i opravdu cítí. Kdysi jsem četl životopisy svatých, vyznačovali se tím, že obětovali úplně všechno a sebezničili se při konání dobra. Tenkrát ještě nebyly nemocnice a sociální systémy, takže opravdu umřeli.
        Dnešní svatí se sebezničí jen částečně, pak upadají do péče zdravotnictví, sociálních sítí a svých rodin. To už není ono.
        Buddha tuto cestu odmítl. Jin jang to ukazuje jasně v každém dobru je kus zla a obráceně. A navíc není jisté, že černá je zlo a bílá dobro. Západní věda to nazývá dialektikou. A to je věc, které svatí vůbec, ale vůbec nerozumí. Ono je hodně příjemné mít všechno na místě. Nalevo dobro, napravo zlo, černá je černá, bílá je bílá. A odstíny? Výmluva malověrných. S fanatickými islamisti by si svatí mohli i porozumět.

    • Janika

      Tedy Vy máte známosti, Sio. Takové kreatury, jen co je pravda. Předpokládám zdvořile, že jste psal o konkrétních lidech, o něčem, s čím jste se setkal. Jinak by to byla jen úchylná fantazie.

  4. Česká

    Sluníčkáři jsou dvojí – placení, čili konfidenti a neplacení, čili pomatenci. Posláním sluníčkářů jest prosazovat zájmy vládnoucí menšiny mezi podřízenou většinou společnosti.

    • Janika

      Na tom něco je. Jen ti pomatenci těžko vědomě prosazují zájmy vládnoucí menšiny. Snad jsou s ní aktuálně ve shodě, ale zítra už být nemusí. Pořád chybí specifikace té pomatenosti.

      • Tacit

        Dovoluji si doplnit definici ratky:
        „Sluníčkář je ten kdo se bojí být zlým a proto páchá dobro.“

      • Kamil Mudra

        „Jen bych to sluníčkový člověk nahradila něčím jako třeba „dobrý člověk“ nebo tak něco. To sluníčkový je zprofanované““
        To nemůžeme, Janiko, protože bychom tím ztratili označení pro dobré lidi. Sluníčkoví lidé jsou specifičtí a vyskytují se velice vzácně. Nedají se ani nějak krátce definovat, lze o nich pouze vyprávět. Sami to o sobě ani nevědí a když jim to řeknete, začnou se hned rozpomínat na nějaký příklad ze svého života kterým by vám to vyvrátili. Ale upřímně – ne s nějakou falešnou skromností. Působí bezbranně, probouzí v člověku potřebu je nějak ochraňovat, ale ve skutečnosti v sobě mají úžasnou vnitřní sílu, kterou si také sami neuvědomují. A právě ta síla imponuje lidem, kteří se s nimi setkají. Mnohdy natolik, že se je někteří pokoušejí napodobit, v mylné naději že se stanou stejně silnými. Jenže nemají šanci.

        Tak jako je genialita darem v oblasti rozumu, je sluníčkovost darem v oblasti citu/soucitu. Ten pojem nelze zprofanovat tomu kdo sluníčkového člověka poznal, stejně jako nelze zprofanovat pojem láska tomu kdo poznal tu opravdovou. Potkal jsem za svůj život poměrně dost dobrých lidí, ale ty sluníčkové bych spočítal na prstech jedné ruky a myslím si že jsem měl štěstí. Ale to největší štěstí jsem měl v tom že jedním z nich byla moje matka. Díky tomu vím že sluníčkovým člověk může být, ale ne se jím stát na základě nějakého svého rozhodnutí (ponechávám stranou jogínské nauky a praktiky – to je jiná kapitola).

        • Janika

          Takže ty sluníčkovost chápeš pozitivně, Kamile, to potom tvoje definice dává smysl. Akorát že z falše můžeš obvinit každého a nemusí to být pravda.
          Taky jsem vlastně znala a dosud znám několik sluníčkových lidí. Máš pravdu, je to dobré označení pro jistý druh lidí, lepší mě nenapadá. Šťastné a milé povahy, co je s nimi každý rád. A když odejdou, nikdy na ně nezapomeneme.

        • Sio

          Kamile, obávám se, že pro typ člověka, kterého jste popsal je pojem „sluníčkář“ ve smyslu, v jakém se dnes to slovo široce používá těžkou urážkou.

          • Kamil Mudra

            Jistě že ano, Sio. Proto také striktně odděluji sluníčkového člověka od sluníčkáře. Označení „sluníčkový člověk“ zde bylo mnohem dříve a znamenalo to co popisuji. Sluníčkáři se objevili až s nástupem některých neziskovek, které ta namalované sluníčka začaly používat oficiálně i neoficiálně jako své logo.
            To ale vůbec neznamená že i mezi sluníčkáři nejsou dobří lidé. Jen mají tu smůlu že se vezou společně s těmi pro které je charakteristická idiotská naivita, pozérství a vypočítavost. Proto mne dost štve když ten pojem musím v diskusi použít abych byl srozumitelný a současně si uvědomuji že takové „pytlování“ rozhodně není na místě. Však jsem tu měl na to téma před nějakým časem článek.

    • Tribun

      Ještě před pár lety by chtít nebýt zlým bylo samozřejmé a byla by to známka zdravé osobnosti. Teď je to známka defektu.

    • embecko

      Uz to nemusite ani takhle opisovat, ratko. Od doby co se vi, ze minimalne 2 z utocniku se s vezli s proudem uprchliku, je jasne, ze slunicka jsou spolupachateli zla. A je jedno, jestli se toho boji anebo ne, ci jde o vedlejsi produkt jejich snahy, spolupodilnictvi na smrti tech Francouzun je nezpochybnitelne.

      • Tribun

        Nebýval jste takový demagog, Saxi. Opravdu si myslíte, že se přístupem k know-how mafie a pašeráků všeho druhu by si jiný způsob, jak je sem dostat nenašli? Že si je třeba nepřivezli zpátky a pak je s tím proudem neposlali, aby vyvolali zdání, které Evropu rozloží spolehlivěji, než atentáty?

        Jak to o těch dvou vůbec víte? Já vám jen o jednom ukradeném syrském pase.

      • ratka

        chtěli dobro a je z toho zlo. a někdo chce zlo a je z toho dobro :-) Vlastně jsem zvědavá jak to budou dělat s hromadnými akcemi teď, podle mě by měli hrát před prázdnými stadiony protože pokud pořadatelé vpustí někoho kdo se tam odpálí nebo se odpálí před vchodem v hromadě lidí, bude to jejich vina. kdyby nebyl zápas, nikdo by tam nezemřel. a teroristi by jen chodili dokola jako pešek.

        • Kamil Mudra

          Nejít na stadion člověk může. Ale pořád ještě zůstanou místa kam jít musí :-(

          • ratka

            To byl jen příklad… že nelze obviňovat kohokoliv včetně úředníků či policajtů, když se mi během nákupu či chůze do práce někdo odpálí před nosem. Nejde to uhlídat.

            • Saul

              „že nelze obviňovat kohokoliv …“
              lze alespoň obviňovat ty odpalovače a ty,co je k tomu navádí?
              Mám tady pocit,že ani je ne.
              Nikoho z ničeho.
              Jedině snad vlky z wall streetu za všechno.

                • Saul

                  nevím Ratko,jestli jsi nepřehlédla mou ironii.
                  S obviňováním vlků z Wall streetu nemám problém,mám problém s NEobviňováním všech jiných zdrojů zla a jeho přisluhovačů.
                  Mezi něž počítám i mnoho těch zmíněných sluníčkářů a nic na tom nemění jejich motivace páchání dobra.

                    • Saul

                      Tak hlavně nepřehlížej zde stále nevím proč tolerovaného jakéhosi fakana,tu krásnou karikaturu sluníčkové budoucnosti.
                      To jeden někdy žasne,jen čekám,kdy zde Ondřej donese svatební koláčky s tou vousatou zpěvačkou a předloží fotky syrských uprchlíků coby družiček ze svatby.

              • Kamil Mudra

                Nepleteš. Ale to je také jedno z míst kam člověk, přinejhorším, nemusí. Stále nám však zůstávají ulice, MHD, obchody, pracoviště, školy, polikliniky …
                To se prostě nedá uhlídat i kdyby u policie byla půlka národa. Když tak občas poslouchám všelijaké ty štváče z džihádských videí, a uvědomím si jaké už mají v Evropě vybudované zázemí, tak mi vrtá hlavou jak to že těch teroristických útoků není mnohem víc.
                Vysvětluji si to tím že tu zatím převládají muslimové (včetně těch slušných), kterým se nechce dělat si polévku ze slepice co snáší zlatá vejce a jsou ochotni si počkat, než nás přečíslí aby se tu pak už zcela zařídili po svém.

      • Janika

        No saxi, já především žasnu, jak si tím můžeš být tak jist v snůšce lží a dezinformací všude kolem. A co z toho vyvozuješ, to je nechutné. Fakt odporné, nelogické, manipulativní a pitomé. Nemyslela jsem, že zrovna tobě někdy něco takového napíšu.

        • embecko

          Uprchlici jsou velke bezpecnostni riziko, Tribun sice pise, ze cestu by si nasli i jinak…no dobre.
          Ty dvoje otisky prstu mam z nemeckeho tisteneho tisku, byly overeny u Reku, tj. 2 osoby z okoli atentatu byly mezi uprchliky.
          Pulka uprchliku se odmitla zaregistrovat, to proste nejde, nemuzete si nechat behat statisice lidi z rizikove oblasti po republice (jsme stale v Schengenu). Na bezpecnostni riziko spojene s uprchliky upozornovala BISka, nemecka BND a i francouzska Securite. Ted je na 130 lidi mrtvych, v Nemecku se ztraci uprchlici po stovkach, dalsi desetitisice se toulaji Evropou zcela mimo kontrolu a nekdo mi tu bude vykladat o neprijatelnosti kolektivni viny?

          Dole pises, Janiko:
          „Přemýšlet je na místě, nejednat bezhlavě je prvořadé.“
          Situace je kriticka uz rok a nikdo nejedna, vysledkem jsou mrtvoly v Parizi. Je to „odporné, nelogické, manipulativní a pitomé“? Urcite!
          „nejednat bezhlavě je prvořadé“…boze muj :o)

  5. ZET

    Je to zvláštní fenomén. Je dán určitý cíl, který by většinově byl nepřijatelný. Občas ho někdo nakousne, ale je v menšině, všichni ho odsoudí. A pak to začne. Protože všichni chceme být něčím zajímaví a vyjímeční, tak se začnou vydělovat lidi, kterým daný cíl přinese určité výhody nebo zisky. Ti pak kolem sebe začnou nabírat své sympatizanty, s tím, že pouze oni tomu dobře rozumí, že nejsou taková chátra jako všichni ostatní, že oni jsou ti osvícení a výjimeční. Na to se dají nachytat všichni i profesoři i hudebníci i herci a nakonec všichni ti, co to myslí dobře. Nejvíc záleží na tom, aby to byli velice sympatičtí, příjemní a dobří lidé, protože proti nim si nikdo nic nedovolí. Dělají takový plášť těm, kteří na tom vydělávají.

    Znám to ze své vlastní zkušenosti. Mám samaritánství v krvi a už několikrát se mi to přihodilo. Dávám si velký pozor a snažím se lépe orientovat, ale není to lehké. Málokdy obyčejný sluníčkář dohlédne až k jádru věci. a pak se nestačí divit. Buď je přímo prohlášen za nepřítele a je na něj poštván kdekdo anebo jsou mu nabídnuty nějaké provize. Takže si můžete vybrat: buď s vámi nepromluví ani váš pes anebo povýšíte.

    Proto chci býtraději jen obyčejnou lůzou než něčí zástěrkou a opájet se svou vyjímečností.
    Děkuji za možnost se vyjádřit.

    • Janika

      Zet, obavě ze zneužití nějakého postoje rozumím. Platí to pro obě strany, zneužitý může být jak sluníčkář, tak rasista, nácek, xenofob. Přemýšlet je na místě, nejednat bezhlavě je prvořadé.

  6. MaB

    Slunickar je kdyz…
    jsou splneny tri zakladni podminky:
    – autenticnost
    – respekt k druhému
    – empatie
    pricemz „dobrak“ v zadném pripde neznamena „hlupak“
    a zda jde opravdu o slunickare, proveri cas. :)
    MaB

    • Janika

      MaB, jste jednou z mála, kdo vnímá sluníčkáře pozitivně. Ta charakteristika se mi líbí, děkuji.

      Technická: opravila jsem Vám jméno na takové, pod jakým Vás znám z internetu, nebyla jsem si jistá, jestli jste jiné jméno neuvedla v domnění, že se nebude veřejně zobrazovat. Ale vrátím do původního stavu, pokud si budete přát.

      • MaB

        Dekuji, Janiko. Je to v poradku. Myslim, ze zde se nebudu muset svého obvyklého nicku vzdat z obavy, ze jakmile se objevi, bude povelem k smazani komentare.
        Vim, ze u Vas se argument vyvraci argumentem, nikoli invektivami.
        MaB

  7. jiri

    Rád se sem dívám na Vaši diskuzi, tříbí to hezky myšlenky, jen smysl tohoto tema mi nějak uniká….. možná je to tím, že se na to snažím dívat více z dálky asi jako na obraz a spíš to víc cítit a potom mi to vychází asi jako se ptát : jak bys definoval pěnu. Pro každého jiná je a v jiném spojení s vnímáním a životní zkušeností si ji vybaví…jako ty sluníčkáře, pro někoho pěna na pivu, pro jiného prima ve vaně voňavá, pro dalšího v koutcích arogantního šéfa a třeba i ta morbidní z průstřelu plic. Všem bych přál jen ty pozitivní i když nám bylo natvrdo ukázáno že to tak nemusí být. A když vnímám co se děje, tak mi to jde proti srsti, což pro mne znamená že to není pro mne dobré ale to se týká mě – takto mě nejspíš předci a přiroda vybavili k přežití a jsem jim za to moc vděčný :o)

    • Janika

      Jiří, to je výstižné přirovnání s tou pěnou. A máte pravdu v tom, že jsem to nedomyslela – už to sama vidím. Chtěla jsem, aby jistí lidé, kteří to slovo používají jako nadávku (i vůči mně), uvedli důvod tohoto označování, aby člověk mohl říct „ano, to jsem já“ nebo „ne, to nejsem já“. Jenže zrovna ti nadávači se dohromady na nic nezmohli a trochu se to posunulo jinam.

      • Seal

        No tak za úspěch bych považoval i to, že tu nastala shoda kolem původního významu: Shiny Happy People (viz třeba R.E.M.). Ale tu dnešní ideologickou nálepku vám asi nikdo z těch, kdo se k ní rád z nějakého důvodu uchyluje, rozklíčovávat nebude. Když si odmyslíte dnešní konkrétní střety (postavení žen, LGBTI, vyloučené lokality, uprchlíci atd.) a dosadíte i nějakou tu retrospektivu (kolonialismus, dětská práce, všeobecné volební právo atd.), tak spíš dojdete k závěru, že je to současně otázka základní hodnotové orientace (nakonec i Divoženka v té své definici píše, že sluníčkář je „většinově levicově zaměřený“). Podle zářijového výzkumu CVVM, který dneska citovala i Nová republika, pouhá 4% lidí jsou těmi skutečnými sluníčkáři, kteří si myslí, že ČR by měla bez výhrad uprchlíky přijmout a umožnit jim, aby se zde usadili. To je zcela marginální názorový hlas, takže ta skutečná fronta běži mezi těmi 50%, co si myslí, že by ČR neměla vůbec přijímat uprchlíky, a mezi 40%, které jsou pro poskytnutí dočasné pomoci. Když z toho vynechám ty ohromné balíky peněz, které se v tom už teď točí (vedle zprofanových nevládek doporučuji kouknut i na to, jak si na tom teďka stojí tzv. silové rezorty) a různé ideologické koncepty (rozdílnost kultur, střet civilizací, evropské hodnoty…), tak jde v tomto případě o klasický střet mezi prosociálním a egocentrickým chováním. Samozřejmě, pokud někdo už slyší pochodovat desetitisíce běženců po Václavském náměstí, tak to samozřejmě dneska vnímá jinak. Ale tím spíš by se měl zajímat o to, jestli už třeba kvůli tomu nepodporuje nějakou více či méně viditelnou krajní pravici. To je totiž nakonec vždycky ta poslední systémová bašta, která se použije nikoli jenom proti nějakým „nepřizpůsobivým“, ale zkrátka proti všem, kteří by chtěli tak nějak remcat, anebo se snad i bouřit. Nakonec, pokud se teď z hlavy nepletu, v sociálních ghettech dneska už žije cca 1/3 „bílých“. A jenom bezmezný optimista může věřit, že se jim teď povede líp, když se začnou ostrakizovat všichni ti, kteří nad příslušníky vlastního etnika jakoby staví cizí uprchlíky.

            • embecko

              Ano, to je presne…jehovisti :o)
              Coz mne privedlo na definici slunickare:
              Slunickar je clovek, snazici se protestem dojit ke sjednoceni.
              Kate Pierson od R.E.M. patri presne do linie: reformace- jehoviste- punk- slunickari.
              Proto jsem na slunickare tak naprdnutej: citim z toho podvod, kdy mi svuj protest prodavaji jako katolicky moment- mozna mi to pripomina komunisty, ty mne na to asi udelali citlivym. Mozna i samotne protestanty, pro nez je kniha celym vesmirem.
              Slunickarstvi je rafinovany osobni protest, tavrici se jako objektivni proces; metoda stoji nad vysledkem, humanismus je dulezitejsi nezli sami lide :o)
              Zde mlada Piersonka: od jehovistky k transhumanismu :o)

              • Janika

                Saxi, je sluníčkářem člověk, co se sebere a jede pomáhat někam do míst s přílivem uprchlíků?

                Viděla jsem v televizi mluvit jednu dívku, bylo vidět, že je tím zážitkem do morku kostí otřesená, podobně vypadali i reportéři, kteří se tam v proudu běženců ocitli. Tázající se redaktorka z redakce a odpovídající redaktorka na místě – to byl obrovský lidský rozdíl. Myslím, že to člověku změní hodnotový systém a nikdy na to nezapomene. To nepíšu ke vzbuzení nějakého soucitu s uprchlíky. Jen chci říct, že něco jiného je psát na internetu, jak tu černou pakáž hnát zpátky, a něco jiného je ty lidi přímo naživo vidět, dívat se jim do očí. Pro tuhle zkušenost to možná někteří dělají, že tam jdou. To jsou sluníčkáři?

                • embecko

                  Slunickar muze nekam odjet, ale take muze sedet cely den doma, to nehraje roli.
                  Slinickarstvi= antikapitalisticke protestni sektarske hnuti.
                  Slunickar= protestant bez nabozenstvi.
                  Proto jsem i tribuna psal, ze vubec nerozumim co pise: nemuzu rozumet, protoze cilem je aby „zbytek“ nerozumel.
                  Proto nikdo nerozumi jehovistum a pankacum, jen oni sami, jde o kulturu obracenou dovnitr.
                  Samozrejme uprchlici jsou prilezitost, o ne samotne nejde, jde o osnovu, po ktere se protest splha. proto ten nesoulad v tom, ze slunickar protezuje uprchlika, ale dopad imigrace na domaci obyvatele prehlizi.
                  Slunickarstvi je osobni poloha, kterou nejake „objektivne“ nazirane procesy vubec nezajima, proto jsou hovory se slunickari zcela mimobezne, proto ani nikdo z nich nemuze odpoved „co by delal on“, ci „co navrhuje“. Jakmile by odpovedel, musel by se drzet skutecnosti a tim by ztratil svoji pozici protestujiciho.
                  Ted mi to zapadlo, to to trvalo :o)

                  • embecko

                    Presne po 2 generacich bezi ten samy proces, co v roce 1968: heslo „Make love not war“ se odpovidajicne dobe premenilo na „Be refugee not nazi“.
                    Zmena je v tom, ze zatimco drive byla politika spise lokalne konzervativni, dnes jde o byznys, takze lze predpokladat, ze proces bude mit vetsi politickou podporu.Navic je situace mnohem nebezpecnejsi, protoze do hry je zatazen cizi kulturni element, nejen deti bohatych rodicu. Pokud kapitalismus jeste alespon trochu funguje, pak budou slunickari casem koupeni jako kazda revolta, za 30 let bude jejich nejtvrdsi jadro stale behat s trickem „Refugees Welcome“, pokud se tohle nepodari, prijde represe a ze vsech se stanou uprchlici v prubeznem azylovem rizeni, i z domacich.

                  • Kamil Mudra

                    A zapadlo ti to velmi dobře. „Sluníčkářskou naivitou“ je pouze maskována argumentační nouze. Ještě jsem nepotkal sluníčkáře který by mi dokázal odpovědět na otázku: „No dobře, těm co teď přicházejí pomůžeme a ještě nějakým dalším, ale co budeme dělat s dalšími co přijdou až my už na žádnou pomoc nebudeme mít?“
                    „Nejpřesnější“ odpovědí jaké se mi doposud dostalo bylo: „Takhle špatný to nikdy nebude.“
                    Proč by to tak špatné být nemělo jsem se už nedozvěděl, protože šlo o mínění podložené pouze vírou v to že „lidi to tak nenechají“.

                    • Janika

                      To si pleteš pojmy, Kamile. Přiznat, že neznám odpověď, to je něco jiného, než argumentační nouze.

                    • embecko

                      Presne tak, Kamile, navic sfera argumentu neni pro slunickare vubec podstatna (kdyz milujes, neni co resit). Oni poprou uz tvoji otazku a vubec si ji nepripusti a jelikoz samozrejme neco musi rici, je odpoved velmi obecna a tve otazky se vubec netyka. Jsme preci humaniste ne, tak duverujeme v cloveka a pokud selze, pak opravdu nevime co s tim.

                    • Kamil Mudra

                      „To si pleteš pojmy, Kamile. Přiznat, že neznám odpověď, to je něco jiného, než argumentační nouze.“
                      Podle téhle logiky, Janiko, když přiznám v hospodě že nemám peníze, je to něco jiného než když nemám na útratu. Schválně to zkus vrchnímu vysvětlit poukazem na to že si plete pojmy. :-)
                      Když neznám odpověď (alespoň v nástinu) tak se také nemohu pasovat do role rádce, „vychovatele“ nebo kritika. Tedy, v duchu výše uvedeného příkladu: „Bez peněz do hospody nelez.“

                    • danaver

                      Naivitou a důvěřivostí mi sluníčkáři připomínají děti ve věku, kdy se na kaku říká papu :-)
                      zatím ještě ani jeden ze sluníčkářů na dotaz -co potom-, neodpověděl -potom se tamti budou starat o nás, ono se nám to dobro vrátí-, Počítám že takovou kravinu jim ani vlastní huba nedovolí říct:-)

                    • Janika

                      Danaver, když to je právě to, ty kraviny nikdo ve skutečnosti neříká, snad nějaký ojedinělý případ. Já prostě žádného konkrétního sluníčkáře v tomto smyslu neznám.

                    • Ondřej

                      To je stejně absurdní, Kamile, jako odpovídat na předpovědi, co bude až tu přistane loď Aštara Šerana…Nic. Protože nic takového nenastane. (In)validita předpovědi, nemající historickou či sociologickou obdobu v minulosti, pak je na ni nesmysl hledat odpověď. Nejlepší odpovědí je tedy, že je malá pravděpodobnost že nastane něco, co choré mozky z důvodu vyvolávání hysterie a nenávisti predikují a co doposud nikdy nenastalo (jsme zpět u těch empirických analýz zakládajících se pravděpodobné odchylce „normality“ v nějakém max. poznaném výkyvu amplitudy od „průměru“).

                      Nicméně na otázku, kolik můžeme přijmout uprchlíků, analogie jsou. Po druhé světové válce Evropou bez dokladů bloudilo asi 35 milionů lidí, nemalá část z nich byla bez domova a jakýchkoli příbuzných. Stát kam přišli musel bez ohledu na předválečné konvence zařídit pro tyto lidi ubytování a základní péče. Pravda práce tehdy bylo dost. Ale s prodlužujícím se věkem dožití u „bohatých“ Evropanů (ve smyslu že mají na to si stáří užít anebo si zaplatit takovou péči, aby byli obsluhováni nějakým personále), také bude.

                      Jako sluničkář Vám říkám, že v r. 2050 bude v Evropě cca o 50 mil. méně domorců než je dnes. Takže když do té doby přijmeme stejný počet imigrantů zachráníme toliko prostou pracovní reprodukci naší ekonomiky a sociálních systémů. Nikdo tu tedy nebude navíc.

          • Zoom

            Zajímavou informací je ten fakt, že píseň vytvořili R.E.M. jako sarkasmus na pamflet Číny s názvem, který se dá přeložit právě jako „Shiny happy people“ po Tien-an-men „masakru“, kterým asi Čína chtěla vylepšit svůj obraz. Masakr píšu v uvozovkách proto, že západní zdroje o tom, jak velký masakr to byl, budou nejspíš nadhodnocené, ovšem i tak to jistě nebyla žádná selanka.

            • embecko

              No vidite, to mnohe osvetluje, zooome, diky. Me vzdycky prisli REM jako jedna velka parodie, vyjma Stipeho (zpevaka), ten tomu dodava takovy az chorobny nadech. Podobne jak jsem odkazal na B-52`s, tam take nazev neodkazuje na to letadlo, ale na uces „beehive“, tedy vceli ul. Tyhle alternativy temer vzdy parazituji (treba i v dobrem slova smyslu) na nejakem trendu s politickym pozadim, ktery byva obvykle skryt a je zrejmy jen na zacatku, casem je prekryt jinymi vyznamy. Beehive urcite odkazuje na dobu americkeho zazraku, kdy to bylo v mode.

        • Janika

          Máte pravdu, Seale, tu nálepku se nikdo ani rozklíčovat nepokouší, protože to nepotřebují, o „nepříteli“ se přijímají jen vhodné „informace“, aby nepřítelem zůstal a nevyšlo najevo, že vlastně nepřítelem není a není tudíž proti komu bojovat. To jen já ve své naivitě se pokouším o domluvu a vysvětlení.

          Tohle je důležité: „jde v tomto případě o klasický střet mezi prosociálním a egocentrickým chováním. Samozřejmě, pokud někdo už slyší pochodovat desetitisíce běženců po Václavském náměstí, tak to samozřejmě dneska vnímá jinak“. Strach každého semele jinak. Jak jednat s vyděšenými…?

          Ještě mě napadla definice v souvislosti s těmi 4% – sluníčkáři jsou čtyřprocentní menšinou :-).

  8. MaB

    nick MaB
    Obrazné oznaceni „slunickar“ videno obrazne :
    Slunickar je ten, kdo nikdy nedovoli, aby cerny mrak zloby, nenavisti, lhostejnosti zcela zastinil jeho lidskost

    • Janika

      MaB, je vidět, že jste daleko od nás a nedolehly k Vám negativní konotace tohoto označení. U nás je dneska sluníčkář nadávka…

      P.S.: Prosím, asi to vysvětluji špatně, ten nick pište do kolonky pro jméno, jinak to stále opravuji a přepisuji.

      • MaB

        Janiko, v tom je mozna prave ta tragedie.
        Zde prave probiha navrat k mnohym z hodnot slunickaru. Je posilujici to sledovat.
        Snad tentokrat nejde jen ukaz okrajovy a efemérni…

    • Kamil Mudra

      A nebo také ten kdo nikdy nedovolí aby realita zastínila jeho představu :-)

  9. Janika

    Výsledky soutěže vyhlásím asi zítra.
    Moc mě mrzí, že se neobjevila prakticky žádná seriózní negativní definice…

  10. Tacit

    Ještě pár poznámek:
    Problémem pojmu sluníčkář je, že tento pojem nemá v zásadě žádný konkrétní obsah, neříká moc o tom, čeho chce subjekt dosáhnout, jak, ani proč. Jeho definice vzniká za pochodu, podle skutků toho, kdo je takto označen, nebo kdo se ke sluníčkářství sám hlásí.
    Pojem sluníčkář se objevil letos, nejdříve jako prostředek přenálepkování pejorativního pojmu „pravdoláskař“. Postupně ale zahrnuje další konkrétní konání a skutky jeho nositelů v poslední době zejména spojené s tzv Willkommenskultur, neomezeného pozitivního postoje k migrantům.
    Skuteční sluníčkáři se rekrutují ze čtyř názorových skupin:
    1. Z příznivců „Pravdy a lásky“ a tedy hlavně z myšlenkového odkazu Václava Havla, jeho epigoni v poslední době čile rozvíjejí zejména pojem humanismus. Sami se též často označují jako „Slušní lidé“.
    2. Ze zastánců postmoderny, v poslední době reprezentovaných zejména tzv. salonními levičáky. Vypichují hlavně pojem multikulturalismus, v otázkách migrantů jsou zásadně proti asimilaci.
    3. Z okouzlených humanistů, bez dalšího názorového zařazení. Patří sem zejména mladí lidé, studenti, bez širších znalostí a hlavně větších životních zkušeností, kteří se okamžitě zapojují do aktivit typu pomáhat. Dá se říci, že jejich úmysly jsou nejčistší a opravdové. Tato skupina se dá ale nejlépe manipulovat ze strany nezodpovědných politiků, mediálního mainstreamu a lidskoprávních aktivistických organizací.
    4. Z tzv. pražské kavárny, která v současné době funguje hlavně jako jednotná fronta proti prezidentu Zemanovi. Příslušníci kavárny, ač se tak sami označují, v drtivé většině skuteční sluníčkáři nejsou, jejich cíle jsou spíše politické, též založené na frustraci a odplatě. Do této skupiny se rovněž míchají příznivci „pravdy a lásky“ a často i zmanipulovaní příznivci skupiny č.3. Kavárníci pro své cíle s oblibou využívají jiné skupiny, např. studenty, nebo tzv elity (akademiky, umělce). Mají velké zastání u mediálního mainstreamu a v ČT.

    Pojem sluníčkář lze definovat i negativním vymezením, ve smyslu kdo sluníčkářem určitě není, přestože se jím sám označuje, neboť svými skutečnými názory a skutky již splňuje zařazení do extrémismu.

    • dixi

      Zdravím všechny, vidím to tak, že se vládnoucím silám zase povedlo nás ještě více rozdělit a oni sami mohou bezohledně hrabat a válčit. Jsme pro ně jen mravenci. My i muslimové. Všichni víme, jak a kdo podporoval fanatiky islámského státu. Jedou podle stejného vzoru už odnepaměti. Dokud si tohle všichni neuvědomí, líp nebude.

      • Kamil Mudra

        S tím nelze jinak než souhlasit, dixi. Jenže tohle uvědomění by mělo generovat shodu a skrze stávající neshody vede příliš křivolaká a přerušovaná cesta k uvědomění. Tím se ocitáme v začarovaném kruhu, který by bylo třeba na vhodném místě přetnout a napřímit, máme-li postoupit kupředu. Jak ale takové místo najít a nebo vytvořit?

    • Seal

      Když to nadefinujete takhle, tak pak by to slovo sluníčkář bylo produktem klasické postmoderny: Nikdo sice pořádně neví, co to vlastně je, ale tím spíš se o tom hodně mluví…

      • embecko

        To bych nerekl, seale, jde o postmodernu. Tu jde nadefinovat jako myslenkovy system, ktery neni zalozen na implikaci.
        Pred postmodernou mely vsechny myslenkove soustavy v sobe zahrnuto propleteni pricin a nasledku: A => B.
        Jestlize je proletariat vykoristovan, pak se musi zbavit svych okovu.
        Jestlize je system nasilny, pak na nej musime jit laskou.
        A postmoderna prave nerika ono B, tedy na nic neodkazuje, k nicemu se nevaze a nic z ni nevyplyva.

        Slunickarstvi je typicka regresivni moderna, ridici se implikaci „vsichni lide jsou uprchlici => musime se k nim chovat jako k lidem“. Uplne z toho citite mezivalecnou modernu, svym zpusobem jednoduchou, protoze vyvazuje z mysleni interakce: oznaci uprchliky jako lidi, ale uz nepocita s tim, ze prichazeji mezi jine lidi. Uplne tak pomiji vztahy lidskych skupin, jako by bylo lidstvo nejaky homogenni princip.

        • Seal

          Saxi, klasická postmoderna si hraje s významy. Proto přece podporuje mnohoznačnost, ruší hierarchizaci, fragmentuje atd. Výsledkem je pak totální myšlenkový guláš, kdy sice třeba jakoby víte, kdo patří mezi sluníčkáře, ale nejste schopni k tomu dodat nějakou univerzálně použitelnou definici. Prostě nějaký ten rigidní výklad jako je třeba tradiční dělení na konzervativce a liberály.

          • embecko

            Ale no tak, Seale: Slunickar je clovek, ktery z humanitarnich duvodu uprednostnuje cizince pred spoluobcany.
            Jaky pak problem s definici…ovsem ani takhle vystizne :o) receno to neodhaluje podstatu, neb v definici neni zahrnut proces vzniku ani zaniku.
            Ony ty definice jsou vzdy problemem- predne je definice tim pravdivejsi, cim je obecnejsi (a tedy vice nicnerikajici). Pak uzivaji tam, kde je zucastnenym jasne uz predem, o cem je rec (matematicke definice jsou nanic cloveku, ktery o matematice nikdy neslysel). Tak nelze slunickari vylozit nejakou uspokojivou definici slunickare, protoze ten je okamzite odmitne. Jak pisi nahore: jde o sektu, kterou nezajima „realita“, proc by se tedy mela zajimat o nejake definice sebe same. Jak tu naznacila Janika a Kamil: debata se slunickari otstre pripomina debatu s jehovisty.

            • Seal

              Jenže tuhle definiční podmínku vám splňuje u nás tak akorát 4% lidí, takže z hlediska skutečného významu to jsou marginálové. Bylo to mimochodem vidět i teď 17. listopadu. Většina tzv. slušných lidí si spořádaně připomínala 26 let od znovunabytí svobody a ti tzv. politicky uvědomělí zase někde šachovali s červenýma kartama. Jsem v tomhle případě raději tradicionalista, protože když se na to dění podivám skrze historicky odzkoušenou terminologii, tak mi pak ty skutečně obrovské toky peněz přijdou tak nějak přehlednější.

              • danaver

                Možná bychom mohli zkusit definvoat i tzv. slušné lidi. ono je to historicky nevýznamné, jasně,.ale kam patří podle nové terminologie ti co si 17.listopadu vzpomněli nejdřív na studenty roku 1939…ještě mezi marginály, nebo už vůbec nikam? :-)

                • Seal

                  Tzv. slušné lidi asi nejspíš někdo použil přede mnou… No a v případě 17. listopadu 1939 asi ta druhá varianta bude bohužel správně. Viz jako lakmusový papírek ta dlouhodobě marná snaha, aby se k tomuto datu opět vrátil název Mezinárodní den studenstva. Anebo to, že pietní vzpomínka na zastřelené studenty začínala už v devět hodin ráno, a jak prezident Zeman nakonec na ni poslal místo sebe Forejta.

              • embecko

                „40%, které jsou pro poskytnutí dočasné pomoci“

                A jak si to predstavujete, seale, tu docasnou pomoc? 90% uprchliku odchazi do Nemecka/ Svedska a tam maji zakon o slucovani rodin. V Nemecku ceka od lonska uz 600 tisic imigrantu na deportaci do vychozi zeme, letos to bude dalsich 600 tisic (2/3 azylantu jsou pravidelne odmitnuty). V roce 1966 prislo docasne 30 tisic Turku (podle stani smlouvy), ted jsou z nich 3 miliony.
                To budete chtit za 2-3 roky deportovat nasilim miliony rodin (po slouceni)? To je pod hlavnemi samopalu nazenete do dobytcaku, anebo bude stacit poprosit?

                Tech 40% jsou jasna slunicka, anebo lhostejni vahavci, co nedomysleji a pak se v jejich jmenu zacne bud
                a) pachat nasili na uprchlicich, anebo
                b) uprednostnovat cizince pred spoluobcany

                Pak tu mame prerozdelovaci kvoty a to z jednoducheho dvodu: Nemecko a Svedsko kolabuje (na ukor domacich). Prerozdelovani neni zadny vymysl, k nemu bude muset ve statisich tak jako tak dojit. Ale uprchlici byt prerozdeleni nechteji, takze opet dobytcaky a samopaly a alou do Ceska?

                Tohle jsou vcelku jednoduche pocty: kapacity evropskych zemi na takove objemy uprchliku bud nestaci, anebo uprchlici odmitaji v te ktere zemi pozadat o azyl a to i za cenu smrti (pamatujete na ty deti prehazovane v Madarsku prez ostnaty drat?).

                Jak rekl Kamil nahore:
                „Ještě jsem nepotkal sluníčkáře který by mi dokázal odpovědět na otázku: „No dobře, těm co teď přicházejí pomůžeme a ještě nějakým dalším, ale co budeme dělat s dalšími co přijdou až my už na žádnou pomoc nebudeme mít?“
                „Nejpřesnější“ odpovědí jaké se mi doposud dostalo bylo: „Takhle špatný to nikdy nebude.““

                Co tedy myslite vy, Seale:
                Jsou uprchlici momentalne problem?
                Mohou byt problem do budoucna?
                Lze situaci zacit resit jeste dnes a jak?

                • Seal

                  Saxi, to myslíte vážně? Už půl roku tu diskutujeme uprchlickou krizi a vy se mě dneska zeptáte, jestli považuji za problém :-( Samozřejmě, že je to zatraceně velký problém, protože se prosazuje ta nejdraží varianta včetně nekotrolovatelného navyšování „rozvojové pomoci“, kupování si přízně Turecka atd. A dneska ho bohužel zvyšují bohužel i ti, kteří pro ten strach nejsou už schopni nic dalšího vnímat. Viz třeba Slovensko: Fico sice brání krajinu před náporem uprchlíků, ale jeho Smer v parlamentu odhlasoval fakticky jako jeden muž základnu NATO (všichni pro až na teď známého Ľuboše Blahu, který pouze nehlasoval). No a v Česku za minulý přibylo cca 60 nových azylantů! Vedle toho čísla dočista bledne smlouva TTIP, případný vstup do eurozóny (technický plán existuje už několik let a od září oficiálně splňujeme kritéria), vymazlené státní zakázky, daňové úniky a nedoplatky v řádu stovek milard a ještě pár dalších podobných věcí. Když to půjde takhle dál, tak vyděšení lidičkové už brzy budou nadšeně děkovat prezidentovi a vládě, až jim k tomu ještě nadělí nějaký ten PATRIOT Act. Nechci vám brát iluze, ale přes čáru možného jsou už ti Cílkovi myslivečtí ostřelci, natožpak nějaká domobrana.

                  • embecko

                    No tak co s tim, Seale? Neni treba zadne litanie, ani zadne objektivni hledisko, staci jen co by bylo dobre udelat a v jakem poradi, ciste obecne, jen abych mel alespon trochu jasno, nebudu vam to vymlouvat, ani vam to nejak rozebirat.

                    • Seal

                      Jak co s tím? ČR se stejně jako za ODS prakticky vyautovala z mezinárodních jednání hned na samém začátku a tohle zpoždění, jak se už začíná potvrzovat, asi jenom těžko dožene. Nějakou představu, jak to asi bude dál, si můžete udělat z různých materiálů EK, o kterých tuzemský tisk bez rozdílu alternativy tak nějak neinformuje. Asi to nemáte vědět, protože by to třeba rušilo zaujímání předepsaných pozic na značkách. Posledně jsem vám radil, ať bezhlavě nepodporujete Pegidu, protože to, co chce pro Německo, nebude pro nás výhodné. Ten hlavní proud uprchlíků začíná v Turecku, takže tam to musíte začít řešit. Dneska s Turky jednal o společném postupu třeba Tsipras, ale sám ten problém pašeráckého byznysu samozřejmě nemůže zvládnout. Klíčem je samozřejmě válka v Sýrii, protože když se ji nepodaří v dohledné době nějak přijatelně ukončit, tak z toho bude palestinský problém na druhou. Prostě jenom na úrovni ČR s tím nic nenaděláte; takže není divu, že hodně politiků si z toho dělá lacinou agendu buď kvůli vlastní popularitatě, anebo i proto, že se na to nabaluje hodně státních zakázek a potenciálně různých dotačných programů. Hlavně se proto vzdejte představy, že ať si teď říkají třeba cokoli, tak se současně chystají k tomu, aby přepsali ústavu, vystoupili z EU nebo snad i dokonce z NATO.

                    • embecko

                      Jak rekl hezky Robejsek: „EU se zachrani pred miliony imigrantu z islamskych zemi tim, ze prijme osmdesatimilionove Turecko. To je veru triumf statnickeho umeni.“

                    • embecko

                      A zajimava zprava ze Srbska: pote, co prestali poustet uprchliky z Afriky, nahromadily se na hranicich stovky imigrantu z Maroka.
                      Z Maroka do Spanelska je videt, ale oni jdou prez Egejske more a prodlouzi si cestu do EU o 5000 km…zvlastni,l ze by nekde ostraha hranic EU fungovala a o kus vedle uz ne?

                    • Seal

                      Zajímavější jsou ty dohady o zkracování Schengenu. Dávám si to lehce do souvislosti s tím, jak Juncker zrovna teď zase plédoval pro dvojrychlostní Evropu; což samozřejmě předpokládá nejenom společnou měnu. Turecko navzdory Robejškovi zůstává i nadále v dlouhodobém výhledu… No a to Srbsko hlavně asi dokládá, že se rozšiřuje seznam tzv. bezpečných zemí. Ve čtvrtletních zprávách Frontexu určitě bude info, že nějaký malý proud afrických běženců se stáčí přes Balkán (nejspíš přes Krétu). To je běžné, protože i ten dnešní ohromný exodus přes Lesbos, Kos atd. nabral na síle poté, co došlo k zadrátování řecko-turecké pevninské hranice. No a teď se asi budou vracet až do Řecka, které se cca před čtrnácti dny zavázalo, že zvedne kapacitu uprchlických zařízení na 50.000 osob. Určitě to dokázali patřičně „zobchodovat“ při těch jednáních s trojkou o finanční pomoci, která teď proti původnímu plánu natáhli o jeden měsíc.

            • Janika

              „Slunickar je clovek, ktery z humanitarnich duvodu uprednostnuje cizince pred spoluobcany.“

              Ach jo, saxi. To je skoro tak „dobré“, jako to Siovi vrazi dětí… Prostě mimo realitu.

                • Janika

                  Je to prosté, Zoome. Neznám nikoho, kdo by z humanitárních důvodů upřednostnoval cizince před vlastními, a neznám nikoho, kdo by ubytovával u sebe vraha svých dětí.

        • Ondřej

          Pletete se, embéčko. Postmoderna vychází z liberálního pojetí že myšlenka nemá původ, jméno ani adresáta. Prostě není ničím majetkem a i když ji někdo stvoří, pak si ve společenském éteru z ní každý může jako s modelínou udělat svůj vlastní osobitý výtvor. Myšlenka, pojem či fenomén – je jaksi ve své abstraktní povaze společenským majetkem a jelikož to není „zdroj“ je ho dost pro všechny. A jelikož humanitní éterické presumpce lze nekonečně způsoby modifikovat a extrapolovat, není nic mimo fyzikální veličiny anebo metafyziky, co by bylo v rámci společenských věd bráno za univerzálně platnou „pravdu“. Pravda je asi v tomto příběhu na tom stejně jako Bůh u Nietscheho.

          Nicméně není od věci si uvědomit, kde a v jakém prostředí posmoderna vznikla. Francie přelomu 50. a 60.let. Lyotard, Derrida, Focault jsou klasičtí levicoví intelektuálové, kteří jsou zklamáni stalinistickou úchylkou komunismu. Jsou deprivovaní pokračující nacionálně konzervativní povahou společnosti, která převažuje až do r. 1968 na Západě. Zvěrstva stalinismu resp. sovětského kasárenského komunismu, který neomarxistická Frankfurtská škola ústy Harbemasovými slovy označila za „rudý fašismus“ vidí nikoli jako etablovaného spojence, ale jako nepřítele skutečné lidské emancipaci.

          Je to frustrace z toho, že východní komunistická levice se stala jen regresem fašismů 30.let, kdy stát a lid se měli stát kanonfutrem velmocenského soutěžení, kde ekonomické rovnostářství znamenalo společně sdílenou bídu proti těm, kteří žili v nerovnostářské, ale sociálně blahobytně zajištěné společnosti s daleko větším fokusem na duchovní a společenské sdružování zdola než státní ideologií vyfutrovanou slepou poslušnost.

          Byli frustrováni ze soutěže o větší míru konzumu, kdy se „komunismus“ snažil „dohonit a předhonit“ ve spotřební akumulaci, na které stojí ekonomická soutěž a individuální poměřování se dle výkonu, a tím vytváření hierarchické společnosti. Nacionalizace namísto internacionalizace i u komunistické podstaty státu (vymezování se „národního“ hospodářství namísto občanského-družstevního, před 2. sv. válkou pogromy na židy v době 30.let hladu v SSSR byly podstatně intenzivnější než na počátku 30. let v Německu). Toto vše melo za následek to, že u západních levicových intelektuálů převládly liberální principy OBČANSKÉ sounáležitosti, proti hegemonní úloze STÁTU, který jako konzervativní hegemon moci (do té doby v Evropě) potlačoval RŮZNOST a KULTURNÍ DIVERZITU (až „Květinové děti“ posunuly tu kulturu od národních krojů směrem k nadnárodnímu univerzalismu – džíny, mánička, kristusky/sandály, batikovaný tričko, hudba) a především IDEOLOGII – která měla nahradit konzervativní křesťanské smýšlení a víru v humanistickou volnost, životní nevázanost. Více pospolitosti v té době paradoxně razil konzervativní stát, naopak „květinové děti“ razily individualismus jako základnu a pospolitost až jako nadstavbu na základě náhodného ad hoc vytváření skupin/komunit.

          Stát byl v té době pro ně mrtev, minimálně stát konzervativní opřený o patriarchální rodinné vztahy, křesťanskou víru, vlastectví. Z toho co pak vzniklo, tedy stát liberální, kde převažuje jasný femonén individualismu a výkonu vlastních občanských práv (který přenesený do ekonomocké globalizace) nazýváme dnes = neoliberalismus, byl nakonec dán popud sluníčkovými „hippies“ jako akt mulitkulturné spolupráce a dělby práce (každý nedělá vše – neexistuje už ekonomická autarkie – ale každý dělá jen to, co nejlépe umí. Oni rozrušili státní (národní) kulturu, oni rozrušili kulturní hegemonii křesťanství, oni rozrušili tradiční pojetí rodiny ve vztahu k sexuální nevázanosti a neodpovědnosti k nějaké rodině, svatba a zakládání rodiny v té době silně upadlo, a zůstalo jako životní hodnota a výraz jednolitého životní stylu (tak jako vždy) jen u chudého rurálního Jihu (v případě USA ale i Evropy, Itálie, Španělsko, Řecko). Filozofický regres životních hodnot tam byl znát a je dodnes u pánů co vyvěšují Jižanskou vlajku a co mají blízko k novým přátelům pana prezidenta z Albertova.

          Možná k tomu bude něco více podnětného mít Seal, já už se opakuji.

          Nakonec možná mám novou definici sluníčkáře, podle hippiesáckého intelekuála a spisovatele Aldouse Huxleyho.

          „Intelektuál je člověk, který objevil něco daleko zajímavějšího nežli je sex“. Myslím, že sluníčkáři a intelektuálové k sobě mají blízko, nejsou-li (což právě často bývají) obojím zároveň.

    • Ondřej

      Proč tak obšírně? Nestačilo by prostě ono kojzarovské „zaprodanci a ztroskotanci“? Výčet nepřátel lidu a jejich sociální, profesní a vzdělanostní stratifikace je pak už jen nudná omáčka, kterou ten, kdo žije v Praze, má víc než maturitu a pobírá více než je průměrný plat, velmi dobře zná.:-)

      • Tacit

        Tož, obšírně proto, že jsem reagoval na původní dotaz Janiky ona definici sluníčkáře. Jestli jste to pochopil jako „výčet nepřátel lidu“ a kojzarovslé asociace, tak je to vaše osobní hloupost. A když už jste u té personifikace, tak zejména ta 3. skupina je mi osobně velmi sympatická…

        • Kamil Mudra

          Dle mého mínění jste, Tacite, tu sluníčkářskou strukturu popsal velmi dobře a stručněji to ani nebylo možné, ať si Ondřej říká co chce. Právě ta 3. skupina je podkladem mého přesvědčení že se mezi sluníčkáři vyskytují i dobří lidé a důvodem toho že ten pojem „sluníčkář“ používám nerad v čistě negativním významu. Bohužel mne nenapadá čím ho v běžném rozhovoru nahradit a současně se přitom vyhnout zdlouhavému vysvětlování v zájmu srozumitelnosti.
          Protože když se potkám s člověkem který ignoruje a nebo dokonce obhajuje například skutečnosti na které ve svém článku https://vlkovobloguje.wordpress.com/2015/10/31/uprchlici-xxvi-cerny-humor-a-bizar/
          Vlk zaměřuje svou kritiku (doporučuji přečíst i odkazy), tak mne pro označení takového jedince napadají pouze pejorativní výrazy a ty zase nechci v seriózní debatě používat.

        • Ondřej

          Tacit – Vaše sympatie jsou mi egál, mě napadl zcela reflexivně souřadící činitel coby společná asociace na vaše výrazy jako „pražská kavárna“, „pravda a láska“ a „aktivistické neziskové organizace“. Když bych si dal tyto výrazy do vyhledávače Google na jedno místo, tak ten mi předhodí takový „myšlenkový facelift“ – že přesně odpovídá někdejší ideologické koherenci pana Kojzara (samozřejmě dnes už ani nikdo neví pořádně kdo to je, ale jestli chcete nějakou dnes podobně obskurní postavu na komentátorském poli politické scény či samotných politiků – použijte ten Google sám).

          To že Vás pak řadím mezi ně a vybral jsem si pro to „myšlenkový odkaz“ gurua osobních denunciačních zkratek z normalizačního komunismu, tak jen proto, že jej mám za mistra v daném „oboru“. Vy se jej jen snažíte dosti neuměle a neinvestigovaně napodobit.

          • Tacit

            No, jak myslíte Ontřeji. Lehčí je hned osočit oponenta, že?
            Výrazy jako „pražská kavárna“, „pravda a láska“ jsem použil proto, že jsou to naprosto souřadné nálepky s nálepkou „sluníčkář“. Ne proto, že bych proti nim měl něco osobně, nebo se s nimi identifikoval, nebo jejich údajné nositele dokonce ostrakizoval. Použil jsem je hlavně s předpokladem, že jsou pro zde diskutující srozumitelné.
            A ty úvahy plné vygůglených cizích adjektiv o „denunciačních zkratkách z normalizačního komunismu“, kterými mě častujete, nepoužíváte je hlavně vy sám v kádrování byť jen domnělých oponentů? Ale možná se vám ulevilo…
            Přeji hezký den.

  11. MaB

    Velmi zajimavé uvahy ! Janika ale chtela definici, Ta ma byt strucna a jasna, (pry i negativni).
    Takze:
    Slunickari jsou, az na svetlé vyjimky, dlazdici cesty do pekla. :)

    • Janika

      Rychle jste se zorientovala, MaB, gratuluji :-).

      Jinak si myslím, že Francie jako první by měla nárok podlehnout rasistickým a xenofobním náladám, jaké se rozmohly u nás. Tam by to bylo pochopitelné. Vy jste přímo u zdroje, MaB, tak pokud byste se chtěla zmínit o tom, co se kolem Vás děje, uvítám to a jistě si to i ostatní rádi přečtou. At už v komentářích, nebo jako samostatný článek (pošlete když tak na jessie9@seznam.cz).

  12. danaver

    Mně se líbí : sluníčkář nadšeně fouká do plamenů pod verandou vlastního domu. :-)

  13. Ondřej

    Jsem rád, že poté, co jsem sem přinesl „spekulace“ z Guardianu o tlaku ze strany Německa na jednotné kvóty a zřízení záchytných center na okraji EU a pak sem sami uprchlíky (ty co už budou prolustrováni a seznáni skutečnými uprchlíky) vozit a přerozdělovat – se naplňuje.

    Německo a Rakousko žádají spravedlivé rozdělování běženců v EU

    http://www.novinky.cz/zahranicni/evropa/386799-nemecko-a-rakousko-zadaji-spravedlive-rozdelovani-bezencu-v-eu.html

  14. tresen

    Protože neznám nikoho, kdo by pojem „sluníčkář“ naplnil sebedefinicí, beru to tak, že sluníčkář je v první řadě někdo, kdo je takto označen okolím. V drtivé většině okolím, které nesouhlasí s názory a chováním dotyčného.
    Tohle naplňuje i Tacitův přehled.
    Z mého hlediska tam chybí skupina, kterou nedefinuje náhled na to, kolik uprchlíků přijmout, jestli nafurt nebo dočasně, co představuje islám atakdále, ale děs z reakcí spoluobčanů, srocujících se pod trasparenty se šibenicemi a volajících po organizování domobrany, připravené pálit po všem, co jim bude připadat podezřelé. Děs z reakcí, které mohou na první pohled vypadat směšně, ale ve skutečnosti jsou symptomatické, jako například zburcování policie na členy folklórní skupiny kdesi na festivalu na jižní Moravě. Děs z reakcí, podněcovaných slovy lidí jako je Konvička nebo Okamura.

    • Janika

      K té skupině se hlásím.
      Ještě mi tam chybí důležitá věc, a sice naprosté pomíjení skutečného nebezpečí. Jak začne válka, kdo bude iniciátorem, kdo vtáhne národy ubohé Evropy do skutečné mezinárodní války? IS? Nebo spíš šílenci v čele velmocí?

      • tresen

        Jenže, Janiko, lidi, kteří se bojí války a vidí možné příčiny ve velmocenské hře, najdeš ve velkém počtu i mezi těmi, co sluníčkářům nemohou přijít na jméno.
        Zatímco ti, kteří varují před rozdmýcháváním nenávisti k migrantům, protože za ním vycítili horší nebezpečí než v migraci samotné, jsou mezi sluníčkáře zařazováni automaticky.

    • Tacit

      tresen – souhlas: „…sluníčkář je v první řadě někdo, kdo je takto označen okolím …“ A je to hlavně nálepka bez nějakého přesněji definovaného obsahu.

  15. tresen

    Mimochodem, saxi, zaujalo mě tvoje přiznání, že vůbec nerozumíš tomu, co tu někteří píšou.
    Já zase na oplátku dost často koukám jako zjara na to, co vychází z tebe. Třeba tahle posloupnost:
    reformace- jehoviste- punk- slunickari…
    :o)
    Nebo tvoje prohlášení, že sluníčkáři dávají přednost uprchlíkům před vlastními…
    Tomu nerozumím. Když někdo vytáhne neplavce z rybníka a dá mu svou deku, taky tím dává najevo, že kašle na svou rodinu?

    • embecko

      Rekl bych, treseni, ze tohle nechapani je tu to nejpodstatnejsi. Tezko se navzajem presvedcit argumenty, kterym druha strana vubec nerozumi. Pokud neodkryjeme zdroj nepochopeni, budeme se mijet i nadale.
      Treba janika nahore pise „Neznám nikoho, kdo by z humanitárních důvodů upřednostnoval cizince před vlastními“
      A ja jich znam uz desitky, mozna stovky (vetsinou zprostredkovane, ale to nehraje roli). A jsou to ti, co zna i janika (z mainstream,u), takze vubec nerozumim, jak je muze neznat, jak tohle muze napsat.
      Proto mne napadlo to sektarstvi nahore- stejne jak nerozumim jehovistovi, tak nerozumim slunickari.
      Zeptam se uz asi po osme: Mame problem? Da se resit uz dneska? …a nedockam se zadne odpovedi, nula, je ze jsem xenofob (implicitni)…a nevim vubec proc, nerozumim tomu= dotycny musi byt svazan nejakym sektarskym spiknutim jinak to neni mozne.

      • dixi

        Držím se někde uprostřed. Když pročítám komentáře, na obou stranách je mnoho pravdivého. Sluníčkáři z pražské kavárny, kteří jdou pokrytecky s masmédii v jednom šiku, mnoho z nich z prospěchu, se zde myslím nevyskytují, zrovna tak ti, kteří varují před nebezpečím z neřízené migrace určitě nepůjdou do utečenců hned střílet. Alespoň ne ti, kteří píší sem na tento blog. Je to zlé, naději dává opravdu jednání Ruska,je jasné, že ISSIL je nutno zničit. Jeho odnože taky. Nepodaří-li se vytvořit mírové podmínky pro migranty, kteří nejsou jen v evropě, Výhonky terorismu budou přibývat.

  16. Ondřej

    Odpovědi dostáváte, alespoň ode mě, permanentně, embéčko. Jen je ignorujete ale přitom křičíte NÍÍÍKDO neodpovídá.

    Tady je jedna odpověď (nikoli jediná). Je to dlouhé, je tam moc grafů a čísel a je to v němčině, ale jestli OPRAVDU stojíte o odpovědi pak si tento článek ředitele berlínského Institutu pro vědu a rozvoj Dr. Reinera Klingholze přečtete a Vaši názoroví souputníci také

    Deutschland braucht dringend mehr Zuwanderer
    Ein Beitrag von Reiner Klingholz (Direktor Berlin-Instituts für Bevölkerung und Entwicklung) zur Debatte um Integration und Thilo Sarrazin

    http://www.berlin-institut.org/newsletter/Newsletter_105_30_September_2010.html.html

    • embecko

      Nezlobte se, ale ja s vojaky netancim. Uz jsem vam to tu kdysi cestne rikal: vase komentare nectu, jen ve ctenarske nouzi, anebo nahodou, s nejakou smysluplnou reakci z me strany tedy nepocitejte.

  17. tresen

    “ Mame problem?
    Da se resit uz dneska? …a nedockam se
    zadne odpovedi, nula, je ze jsem xenofob
    (implicitni)…a nevim vubec proc, nerozumim
    tomu= dotycny musi byt svazan nejakym
    sektarskym spiknutim jinak to neni mozne…“

    Saxi, problém určitě máme a nedá se očekávat, že ho někdo vyřeší hnedka teďka a komplet.
    Jenže, bylo to někdy jindy jinak?
    Jestli myslíš problém se současným přílivem uprchlíků, tak se snad dá zvládat postupně. Třeba kontrolovat a likvidovat pašerácké trasy, zavést jednotná pravidla evidence migrantů a azylové praxe, masivně pomáhat zemím, kterými uprchlíci přicházejí. Jak by mohly fungovat kvóty, jsem psala u Tribuna. A samozřejmě všemi možnými způsoby usilovat o to, aby se konsolidovala situace v zemích, odkud lidi utíkají.
    Jestli ale myslíš průšvih, který věští některé kasandry už delší dobu, to jest že se globálně bude zhoršovat situace s vodou a že se mohou zvednout a dát na pochod ne statisíce anebo miliony, ale miliardy, to se nezlob, na to, co pak s tím, ti opravdu neodpovím.

    • embecko

      To zni tak idealne, treseni, jako dvacetilete cekani na novou generaci, co mela vymenit tu zkazenou komunistama.
      Podle meho je na tohle pozde, k zavreni hranic stejne musi dojit (pokud tedy nechceme uplne zavrit kram) a cim pozdeji k tomu dojde, tim vice mrtvych to bude stat. Tvuj navrh byl pruchodny pred rokem a pul, dvema, ale ted uz ne. Ted by s tim slo samozrejme zacit take, ale efekt by se dostavil za roky az desetileti. Ledaze bychom alibisticky postavili koncentraky mimo nase uzemi a tvarili se, ze jsou treba marocke a ze my jen dobrocinne prispivame na jejich humanni provoz.
      Tohle je ring volny a tamejsi vlady to berou jako kseft, ze se zbavi problematixu jim docela vyhovuje, kdyby za jejich internaci dostali zaplaceno, to by jich tam najednou pribylo! Podle meho jsem cas na rozumne reseni propasli a jak to vidim, bude se zatim tak dlouho slunickarit, az se to bude muset zkrouhnout armadou.

      Ostatne Frantici uz armadu take nasadit chteji a sice na srovnani St.Denis do late, chteji ho ucinit pruchozi pro policii a pro vymahatelnost zakona. No to jsem zvedav, to zas budou pompezni cisarske manevry a na konci bude stejne pripravena gilotina.
      Je to strasne paradoxni vec, ale slunickari jsou v zasade antikapitaliste, praktikujici svoji okultni protisystemovou vzpouru, stejne jako socka Zeman je v podstate kryptonacek :o)

  18. hank

    Sluníčkář je aktuální označení příslušníka skupiny toho času nejnebezpečnějších veřejných nepřátel. Obsah nemá vůbec žádný, ustrašený agresivní dav si do něj promítá všechny svoje strachy a strašáky a ty jsou tak individuálně různé, že ani žádnou sjednocující definici nemohou mít.

    Z historického hlediska pojem sluníčkář patří do stejné kategorie jako pojmy komouš, nácek, fašoun, židák, čmoud, negr, cigoš, buržoust, kulak, intoš, černoprdelník, parchant, děvka, teplouš, buzna a mnohé další, často ve spojení s adjektivy jako hnusnej, smradlavej a jinými, která by tu zřejmě neprošla cenzurou.

    Zařazení jednotlivců do kategorie „veřejný nepřítel č. 1“ bylo a je naprosto libovolné, neřídilo a neřídí se žádnými pravidly a má jen dva společné znaky:

    1. Kdokoli může být takto označen z jakéhokoli důvodu nebo zcela bezdůvodně a neexistuje proti tomu žádná prevence ani obrana.
    2. Při vhodném nasměrování davu lze kohokoli takto označeného, často celé velké skupiny takto označených, velice snadno a rychle morálně, společensky, existenčně nebo i fyzicky zlikvidovat, většinou zcela legálně s pomocí příslušně zakroucených paragrafů.

  19. MaB

    V těchto dnech dostávám ohromné množství krásných mejlíků od znepokojených přátel. Jsou plné empatie a je to jako milé pohlazení.
    Ale moji kamaradi z Prahy, kteří s obavou a rozhořčením sledují kolektivní tragedii ve Francii, píší i o domácím fenomenu, který označují jako vývoj „od Čechů k čecháčkům“. To, co tím myslí, není nepodobné smutné charakteristice komplexu příslušníků malého národa se všemi jeho projevy.
    A tak přemýšlím, co je dnes škodlivější : Být „čecháčkem“ nebo sluníčkářem ?

    • pacifista

      Vždycky záleží na úhlu pohledu. Nejde ani tak o vývoj jako o to, že spousta lidí nechodí se svými názory na trh běžně, ale až když je nejhůř.