„Neberte nám naši víru“ po „ortelovsku“


Song „neberte nám naši víru“ je krásný. Vzbuzuje silné emoce a pocit sounáležitosti a to navzdory tomu, že text je pro mě o ničem a nic mi neříká. Takovou moc má zpívané slovo, navíc s přesvědčením.
Záleží však na tom, kdo se ho chopí a k čemu ho použije.
Ve filmu „Kdo seje vítr“ to byli ctihodní občané, protestující proti vyučování evoluční teorie ve školách. Se svatým nadšením zpívali tu krásnou píseň, použitou jako zbraň proti pokroku, vzdělání, změně. (ve videu 12,21-18,41)


***

Píseň „Mešita“ jsem si poslechla dnes poprvé. Velmi mě překvapila, mám z ní husí kůži jako kdysi z Karla Kryla, když křičel to, o čem byl z hloubi duše přesvědčen. (Ten byl navíc veliký právě tím, že nebyl agresivní.) „Mešita“ se mi líbí a to navzdory tomu, že text je pro mě o ničem a nic mi neříká.
Záleží však na tom, kdo se písně chopí a k čemu ji použije.

Advertisements

27 comments

  1. Ondřej

    Osobně nevěřím lidem, co v něco věří, zvlášť je-li to „něco“ neslučitelného s harmonií přírody a sociálním porozuměním protože na přírodě a výskytu a jednání ostatních lidí – jsme existenciálně závislí. Bůh anebo Darwin, islám anebo křesťanství – to vše je podružné proti prvním dvěma fenoménům podmiňující náš život. Je-li víra v něco neslučitelná s těmito dvěma fenomény, je zhoubná.

    • MaB

      Ta pisen je velice pusobiva a rikam si pri ni : co je to za boha, ktery nema prostredky svych ambici a potrebuje vrahy, kteri masakruji a dekapituji jeho jménem ? Vrazdi za neho ?
      Je to buh bezmocny, zly, urazlivy, mstivy ? Potom by se tedy choval stejne jako clovek, kterému neni nadrazen.
      A je proto tezko pochopitelné, jak muze nekdo v takového boha verit a uctivat ho.
      A pokud takovy ten buh neni, proc nezasahl ?

      Pri pisni se mi vybavili i Peter, James, Steven, David, Alan, Hervé a vsichni ti dalsi, kteri se ve stejné pozici ocitli.
      Ted‘ naposledy chudy sestnactilety tunisky pastyr, ktery byl dekapitovan pred nekolika dny a navic pred ocima svého bratrance (14 let), ktery dostal rozkaz donést hlavu rodine…..S cilem zastrasit je a prinutit k odchodu.
      Byl ze stejné vesnice, jako prodavac zeleniny, ktery se upalil a jehoz smrt byla impulzem k Arabskému jaru.
      http://www.rfi.fr/…/20151123-tunisie-decapitation-berger-etat-islamique-jund-...

      • Janika

        I křesťanský Bůh potřeboval lidi, kteří v jeho jménu zabíjeli, to je normální. Vlastně byla by to zajímavá statistika vyčíslit oběti všech těch božstev, co jich na světě je. Kdopak by asi vedl, to by mě zajímalo.

      • Tribun

        Co je to za boha? Přeci ten, kterého si vymysleli lidé, jiné bohové neexistují. Čili otázka nezní, co je to za boha, který to chce, ale co je to za lidi, kteří to chtějí?

        • MaB

          Tribune, v tom se shodneme. i kdyz si to stale jeste nekolik miliard lidi nemysli.
          Ale i ti silne verici, (alespon je za takové povazuji), jako napr. séf anglikanské cirkve, o kterém jsem se tu jiz zminovala, obcas o “ pritomnosti Boha“ verejne pochybuji.

          Soucasné vojenské intervence, o kterych je rec, nejsou jedinou a prvotni pricinou hruz, kterych jsme svedky.
          Pouze odstartovaly a urychlily asi nezadrzitelny proces – „sireni islamu vsemi legalnimi i nelegalnimi prostredky (4. surata Koranu).
          A jiz v 70. letech tunisky prezident Burgiba rekl, ze k tomu nepotrebuji zbrane, ze „bricha jejich zen staci“…

        • hank

          Ale to je přece 1000x historicky ověřeno, že v tomto kontextu NIKDY a NIKOMU nešlo o nějaké duchovní potřeby lidí… Jakmile se tímhle někdo začne ohánět, tak mu jde vždycky a jedině o moc.

  2. embecko

    Old time religion je stary gospel z dob obcanske valky a text se sklada z opakovani jednoho choru, miluji ho hlavne protestanti:

    Give me that old-time religion,
    Give me that old-time religion,
    Give me that old-time religion,
    It’s good enough for me.

    Mel jsem s doma singl od Olmerove, tam to bylo taky, bezchybne, na druhe strane byl tusim Oh! Daddy! :o)
    A hned jsem si vzpomenul na Cekej tise s textem Jiriho Grossmanna, jeden z nejlepsich kusu vubec…

    • Hudec

      Ano, Eva Olmerová byla zvláštním fenoménem. A texty? Slyším její hlas „já neumím verše psát vroucně a jemně. Básně si vypůjčím, ale slzy, slzy jsou ze mě.“
      Ale ty lihové nápoje…chřadla, chřadla, až….. až uchřadla…

  3. MaB

    VIDEO – „Quand on n’a que l’amour“ par Nolwenn Leroy,..
    http://www.europe1.fr/…/video-quand-on-a-que-lamour-interprete-par-nolwen...
    Quand on a que l’amour
    A offrir en prière
    Pour les maux de la terre
    En simple troubadour
    Kdyz mame jen lasku k nabidnuti jako modlitbu na bolesti zeme, jako prosty trubadur…

    Slavna a nadherna pisen Jacques Brela pri slavnostnim rozlouceni ve dvorane Invalidovny.
    Interpretuji Nolwen Leroy, Camélia Jordana, Yael Naim
    Opravdu stoji za shlédnuti (normalne staci napsat 1.radek)

  4. Janika

    Tomuhle nerozumím – když jsou Ortel náckové, tak by měli fandit nacistům na Ukrajině. Když vidím v tom klipu nacistické symboly a pozdravy, tak mě to mate, kdo je s kým…

    • MaB

      Ja dekuji Vam, Janiko.
      Je obdivuhodné, ze ty Francouzky (puvodem Bretonka, Alziranka, israelitka) v sobe nasly silu zpivat v tak pretezké chvili .
      A v jak nadherném souladu…
      Jsem moc rada, ze jsem zde poznala skupinu Ortel.

    • Tribun

      Je. Ale proč? Protože to je dobré nějak obecně, nebo proto, že se tam říká to, co chceme slyšet?

      • Janika

        Tribune, mně se to zdá autentické, ten kalkul v tom necítím. Na rozdíl třeba v té písni o vlasti, to už mi evokuje hraní na city. Motlitbu pro Martu jsem nikdy nemusela.

    • Seal

      Ano, proto se přece ten song stal před časem hymnou Dělnické strany… Dneska se Ortelu věnuje i Deník referendum a shrnuje skoro všechno, co se už dřív objevilo na netu. Hnědíka recte Ortela zkrátka už přestalo bavit hrát jenom pro nácky po hospodách, a tak ubral trochu plynu, aby mohl vyrazit na turné mezi naštvané spoluobčany. Ta fotka s čs. vlajkami z r. 2013 mi přijde do cela symbolická: Halt se jí po tom myšlenkovém přerodu teprve učí správně nosit: http://denikreferendum.cz/clanek/21807-nenavistny-ortel-uspel-v-ceskem-slaviku-navazuje-na-neonacisticky-conflict-88

      • Ondřej

        Seale, výborný je také článek a shrnutí „who is who“ v levicově anarchistické A2larm.cz v tomto článku. Dovolím si dvě krátké pasáže odcitovat.

        „Tento rok nám bohužel až příliš jasně ukazuje, kam klesá mez toho, co je ještě společensky akceptovatelné. Naposledy se o řádný kus propadla 17. listopadu na pražském Albertově. Jedním z prvních vážných signálů posunu společensky únosné hranice projevů rasové nenávisti bylo ticho, které následovalo po prvním protiromském pochodu v litvínovském Janově, který Dělnická strana pořádala v roce 2008 shodou okolností také 17. listopadu. Vzhledem k množství zbraní, které se zde objevily, a radikalitě davu by bylo vhodnější mluvit o pokusu o pogrom. Zhruba třináct stovek neonacistů, nacionalistů a „slušných občanů“ tři hodiny bojovalo s policií při pokusu dostat se na sídliště obývané Romy. Tento scénář se pak v dalších letech opakoval v mnoha českých městech.

        Za těch sedm let byl anticiganismus nahrazen protiimigrační kartou, šíření nenávisti a xenofobní postoje se z ulice dostaly až do nejvyšších pater politiky, do středu společenského života. Zaznívají dříve nepředstavitelné formulace, které svým jazykem patří do období druhé republiky nebo přímo do propagandistických pamfletů z třetí říše.“

        http://a2larm.cz/2015/11/podhoubi-slaviku/

        • Seal

          To je zvláštní, Ondřeji, že vy – dnešní levicoví liberálové – jste si všimli toho „latentního rasismu a anticiganismu“ až tak pozdě. Tohle tady přece viditelně existovalo už od počátku devadesátých let; viz třeba ta kapela Conflict 88, ve které začínal dnešní lidový bard Hnídek – Ortel. Vysvětluji si to tak, že tehdy jste měli oči jenom pro boj s pozůstatky starého „komunistického myšlení“, což se vám tedy podařilo naprosto dokonale. Díky vytrvalému úsilí budovatelů šťastných kapitalistických zítřků tu sice nějaký levicový převrat nehrozí, ale zato řada spoluobčanů jaksi nechápe, že si vlastně natahuje Gajdovy rajtky a spolu s reinkarnovanou prvorepublikovou Vlajkou vyráží po hnědé. Ten programový průnik lidí, kteří jaksi historicky loví v těchto vodách naštvaných občanů je naprosto zřejmý, i když kvůli hrůzám 2. světové války se nikdo z těch inženýrů lidských duší sám od sebe už fašistou nenazve. Není to zkrátka v módě; stejně tak jako asi není v módě jistých současných levicových kruhů uvažovat o té skutečné příčině.

      • Janika

        Sele, a o tom je má úvodní zmínka – kdo to použije. Zneužít se dá i tak krásný song jako „Neberte nám starou víru“…

        • Seal

          Janiko, vaše úvodní zmínka je v tomhle ohledu chybná. Tedy aspoň pro mě, protože opravdu nehodlám řešit, kdo vlastně třeba zneužil tu známou píseň Die Fahne hoch! Prostě některé staré věci mohou být v nové době sice zneužity, ale jiné se naopak tvoří na objednávku.

          • Janika

            Seale, pokud by to bylo na objednávku, tak byste měl pravdu. Mám ale problém uvěřit, že tohle tak je. Připadá mi to opravdové, ze srdce, autentické. Takových je jak šafránu. Primitivní? To neposuzuju. Daleko víc pravdivé, než slaboduchosti středního proudu.

  5. Ondřej

    Nevím kým myslíte toho „Vy“ ale já jsem nikdy před xenofobií a rasismem oči nepřivíral, a naopak, mezi ty, kteří vzhledem k ideovým protipólům politického spektra i z těch velkých stran politického spektra formálně konformních se zákony ČR při podpoře a ochraně menšin (nejen té Romské) před vyloučením a znevýhodněním – bylo vždy více přítomno na straně pravice, tedy dříve převážně ODS, když ta měla skoro 40% podporu. Dnes se karta otáčí a je to zase levice, která pluje na vlně protiuprchlické krize. Zeman(ovci) – tedy jestli ty lze vůbec považovat za levici – počínaje – a postkomunistickou částí „starých“ kádrů v ČSSD a KSČM konče.

    Jinak liberální levice sdružená např. okolo Deníku Referendum se v podpoře Romů a jejich integraci dlouhodobě angažuje, jestli vám něco říkají jména jako Kostlán, Uhlová, Tožička – pak to sám musíte nejlépe vědět.

    • Seal

      Šmankote, autority :-) Ve vašem případě se vlastně bavíme o tom úžasném středostavovském principu „lib-lab“, jehož mantru na českém internetu s oblibou zvedá třeba Pehe… Tedy ne že bych vám chtěl ubírat dnešní zápal pro demokracii (ten vám samozřejmě schvaluji), ale současně jaksi eviduji to fázové zpoždění + nějaké ty středostavovské resentimenty, které si přetahujete do svých dnešních postojů. Levice dneska na žádné vlně protiuprchlických postojů nepluje, a pokud to tak snadněkdo činí, tak určitě nepatří k levici. Podobné dnešní „výzvy“ sice odvádějí pozornost od skutečně zásadních problémů, ale na druhou stranu jsou užitečné k tomu, aby se ukázalo, na jaké pozici kdo to vlastně stojí. A to platí samozřejmě univerzálně: Ať už se bavíme o tom, jak dnešní uprchlický problém vznikl, anebo o tom, jak by se měl řešit.

      • Ondřej

        Kdepak Pehe ale přímo guru liberálně levicových filosofů prof. Bělohradský zde. Poslechněte si jeho kouzelnou debatu s hradním „žehličem“ zemanových mezinárodněpolitických průserů s Hynkem Kmoníčkem.

        http://hledani.rozhlas.cz/iradio/?query=b%C4%9Blohradsk%C3%BD+kmon%C3%AD%C4%8Dek&reader=&porad%5B%5D=

        Je dobré že už i levicoví fandové přejímají pragmatické „ideologické úkroky“ stranou, jako pravicoví konzervativci – s tím, že ten kdo se k pravici/levici vždy hlásil a navrhoval pro ně i charakteristické zákony, najednou, když udělá v otázce jinak ideově neutrální (ona uprchlícká krize nakonec ideově neutrální není .- protože národní uzavřenost, úcta k tradicím a křesťanským kořenům, stejně jako ať už individuální či „národně-kolektivní“ sobectví – je ideologickou výspou konzervativní pravice, zatímco internacionalismus, rovnost lidí na celém světě a nedělitelnost lidských práv je zase ideologická výspa levice – pak je jasné, že proti uprchlíkům jsou především konzervativní pravičáci, ale i levičáci, protože starolevice posedlá „geopolitikou“ mentálně ukotvená v panslovanském souručenství pod vedením „éseseser“ – nebyla nikdy internacionalistická ani solidární – takže je to jeden za 18, druhý za 20-2 – Rakouská škola opřená o Weberovy protestantské ctnosti na straně jedné, stejně jako Marxovo se vymezení k Čechům jako nesvéprávnému národu, jehož dějinnou osudovou předurčeností je buď být pohlcen Německem nebo Ruskem a za jejich „rukovodítělstva“ pak hájit svoje zájmy), tak když v otázce ideově neutrální otázce (vztah společnosti k právům homosexuálů na adopci dětí, euthanasie, pěstování si kmenových buněk na svoji pozdější potřebu atd.) udělá ideologicky vymezená strana nějaký lapsus, který se v obecné rovině neslučuje s hlavními principy pravice-levice (individuální egoismus) vers. společenská koheze na základě přerozdělování a „kvót“ (třeba pro ženy v politice, dozorčích radách, inkluze invalidů a lidí s lehkou mentální retardací do společnosti atd.) tak už i levičáci si osvojili onu „zaklínací formuli“ – že tohle(?!) – to nikdy přeci žádní levičáci nebyli….A jede se dál močálem černým podle bílých skal.