Učitel roku v Kazachstánu

Reklamy

13 comments

  1. Janika

    Kdysi jsem si sepsala znaky fašistoidní či fašistické, mezi jiným tento názor:
    „Je možné připouštět v určitých výjimečných případech fyzické násilí, nebo dokonce mučení, a odůvodňovat to tím, že by to sloužilo záchraně nějakých hodnot.“
    Přiznávám, že tento učitel mi jako „fašista“ nepřipadá a klidně bych mu svěřila své děti. Aspoň bych měla jistotu, že takový učitel dokáže ochránit slabší děti před šikanováním grázlů. Největším neštěstím je učitel slaboch, co se svých svěřenců bojí.

    • ratka

      Napadl mě hned Jan Amos Komenský… byl to slaboch? Nedokážu si představit že by fackoval žáky. Přece je měl učit nikoliv bít. Nejde o to aby učitel byl rambo… spíše žáci by měli být žáky. Tedy mít zájem se něco naučit. Když zájem nemají, stávajíse z nich fackovací panáci a potřebuj učitele boxer jak drží jejich pozornost. Co je tak asi učí.

      • Janika

        Ratko, to je hezká teorie, ale odtržená od života. Dneska jde ve škole učiteli o život. Ségra je učitelka, její historky „z natáčení“ by stály za zaznamenání.
        Jinak ve školách byly tělesné tresty hodně dlouho, i za toho Komenského. Učitel byl někdo a děti si na něj nedovolily ani ve snu. Pak mohl v klidu učit.

        • ratka

          Oba moji rodiče jsou (byli) učitelé :-( Mám to z první ruky. Všecky 3 děcka mají za sebe anabázi škol… a učitelé byli hodní. Možná slaboši, ale v důsledku dobří (hodní a spíš nesmělí). Žáka nelze donutit k učení pokud nechce.

          • Janika

            Rodiče, Ratko, to byla jiná doba. Učili za socialismu, že? To je o něčem úplně jiném.

            To donucení k učení, to je právě úloha pro dobrého učitele, zaujmout a přesvědčit. Ne krotit divou zvěř. Jistě, i to dnes mnozí učitelé dokáží. Jenže to je úplně jiná kvalita osobních schopností.

            • ratka

              K učení bych žádné děcko nenutila. ani jako rodič a ani jako učitel. Je to věc žáka… jaké má zájmy a co by chtěl. když nechce tak ať neruší… neučila bych ho.

      • Kamil Mudra

        Mě se nesmazatelně vryl do paměti jeden z učitelů ještě ze základky. Starý pán, náš ročník byl jeho „poslední štací“ před odchodem do důchodu. Měl tichý, klidný projev a na tváři stále úsměv, provázený takovým tím hřejivým pohledem který člověka úplně pohladí. Nikdy jsem ho neslyšel že by někoho z nás napomenul. Na případného rušiče ve třídě vždy jen upřel pohled a ten svůj úsměv o nějaký stupínek snížil. To stačilo aby rušič okamžitě ztichnul. Někteří se dokonce sami od sebe postavili a zamumlulali „pardon“. On pokývl, vrátil se k tomu svému úsměvu a pokračoval ve výkladu. Ani ti největší „vejlupkové“, se kterými měli jiní učitelé neustálé problémy, jemu nedokázali odolat.

        Jako kluk jsem dlouho nechápal jak to dokázal. Až o dost později jsem pochopil že šlo v pořadí o druhého sluníčkového člověka, z těch pár se kterými jsem se v životě potkal. No a tenhle učitel pro mne zůstal „učitelem roku“ doposud, protože jsem už nikdy žádného takového nepoznal.

        Jenže touhle vnitřní silou je obdařený málo kdo, takže toho učitele z videa chápu. Jeho druh autority se (na rozdíl od výše popsané) lze naučit a je mnohem lepší takováto než její absence. Jak pro učitele, tak i pro žáky.

        Ostatně – nepochází to rčení: „Metla vyhání děti z pekla.“ právě od Komenského?

        • Janika

          Takových osobností mezi učiteli je málo, Kamile, jak sám píšeš. A je otázka, jestli by to na dnešní mládež fungovalo. Stačí, když tu autoritu podkopne jeden, a je s ní ámen.

          Mimochodem, vzpomínám ze svých školních let na křivdy ze strany učitelů, které mě nepřestaly bolet ani po letech. Pohlavek by tak strašný nebyl, jako nespravedlnost, slovní ponížení, nepochopení, zesměšnění.

        • ratka

          Silně pochybuji že rčení o metle má něco společné s Komenským. Bylo by to v naprostém rozporu s jeho učením.

          • Kamil Mudra

            Ani já bych za to nedal ruku do ohně, dixi, proto jsem to také napsal s otazníkem. Ale stalo se mi vícekrát že jsem to rčení slyšel doprovázené větou: „Už Komenský říkal že…“ a tak se mi to vybavilo i při psaní toho příspěvku. Mezi lidem koluje mnoho citátových hoaxů, tak i tenhle může být jen jeden z nich.

  2. MaB

    Tady jde asi o polepsovnu, ne ? Prekvapuje maly pocet zaku i osobita interpretace, mozna Makarenkova : „vzdelavani neni mozné bez trestu“, tim pedagogem.
    Domnivam se, ze fyzické nasili je projevem slabosti. Fackovani ma mozna efekt okamzity, ale muze napachat velké skody, které jsou trvalé.
    Mladi delikventi jsou casto deti od malicka fyzicky trestané, stejne jako ten z rodicu, ktery je tresta.

    • Jednooký

      Omyl – trest musí prísť okamžite a byť „zapamätaniahodný“.
      Scena je jasná – poloprázdna trieda, dvaja „majstri sveta“ prichádzajú na hodinu neskoro a majú „múdre“ reči.

      • Janika

        Přesně tak. A nebojme se slova trest v případě výchovy dětí. To je naprosto přirozené a zná to i každá zvířecí matka, která svá mláďata usměrnuje a vychovává – pro život, aby obstáli, aby se zapojili do společenství tak, jak mají.