Hořící auta ve Francii

5416365_voiture-brulee_545x460_autocrop

Během silvestrovské noci bylo ve Francii zapáleno 804 automobilů.

Když jsem zahlédla tu zprávu ve francouzštině, které rozumím jen intuitivně, lekla jsem se – proboha, už zase teroristé zaútočili! Ale ne, tentokrát je to dobré, auta zapalovali samotní Francouzi, takže můžeme být v klidu :-).

Reklamy

193 comments

  1. MaB

    To je jedna ze zdejších tradic.
    Podle ministerstva vnitra na Saint-Sylvestre spálených 804 aut znamená pokles o 14,5% ve srovnání s 2015. Naproti tomu bylo zadrženo 622 osob (loni 308), tedy o 101% více…

    • Janika

      To je tedy divná tradice. To někoho vážně těší, nebo proč se to dělá? Myslela jsem původně, že si zapalují vlastní auta, co jsou na odpis, aby se vyhnuli výdajům s likvidací, nebo že to jsou pojistné podvody. To ale prý většinou ne, zapalují se cizí auta.
      Narazila jsem někde na zmínku, že spálili auto postižené dívky, speciálně upravené, na další nemá, tak tam tuším psali něco o sbírce. U nás by bylo mnoho lidí, kteří by si další auto už koupit nemohli. Moc smutný začátek nového roku.

      • MaB

        Jeden z hlavnich duvodu:
        Mladez z predmesti tak chce ukazat, ze i ona se dovede „bavit“ a upozornit na sebe media.
        Jednotlivé ctvrti se predhaneji v poctu spalenych aut a „vyherci“ jsou pysni na to, ze se o nich mluvi v hlavnich zpravach a o konkurentech ne. (uvedl jeden zhar ze Strasbourgu).
        Zaroven tim vyjadruji svou nespokojenost a protest proti spolecnosti, ktera je nechape. Povazuji to za hrdinstvi, které mladsi sourozenci obdivuji (rika dalsi zhar).
        S tim se sveze par podvodu (nechat si pojistovnou zaplatit vrak) – ty koncivaji u soudu, zatimco mladistvi delikventi vyvaznou zpravidla beztrestne.
        Poskozeni nepojisteni jsou statem odskodneni (specialni fond) a „zamete se pod koberec“ az do pristiho Sylvesrta… to uz trva od r. 1980.
        V „nobl“ctvrtich plati toto:
        __*o..*
        _*_o….O.*
        ____0.*..o.O……o…….*
        _O…o……0*..o*:……*
        _$$$$$$$$$$$:..o0:::.O*
        _$_________$::*:…..o:….0
        _$_________$..o:O*:.0:…*.
        _$_________$_$$$$$$$$$$$
        _$111111111$_$_________$
        _$111111111$_$_________$
        _$111111111$_$_________$
        __$1111111$__$1111111111$
        ___$11111$___$1111111111$
        ____$111$____$111111111$
        _____$®$______$1111111$
        ______$________$11111r$
        ______$_________$111j$
        ______$__________$®$
        ______$___________$
        ______$___________$
        ______$___________$
        _____$$$__________$
        __$$$$$$$$$_______$
        __________________$
        _________________$$$
        ______________$$$$$$$$$

          • Janika

            Ožralí idioti se najdou všude. Možná my máme v sobě ještě zábrany po tom, jak nás cepovali komunisti, takže ty výstřelky jsou mírnější.

        • Janika

          Mládež z předměstí – to znamená, že tyhle věci dělají nižší a střední vrstvy a takzvaná smetánka se toho neúčastní? Osobně si myslím, že je to otázka ne přímo výše IQ, ale tak něco, týká se to osobnosti. Typ člověka z nacistických bojůvek táhnoucí ulicemi.

    • Kamil Mudra

      To je tedy „tradice“ bez které se rád obejdu. Co se zapalovalo před auty? Koně? Kočáry? Domy?

      • hans

        Před auty se nezapalovalo.

        Pravda, v Paříži měli (od 14. století) zvyk, že čas od času chudina zmasakrovala boháče (někdy naopak boháči chudinu). Proti tomu je každoroční uvolńování mezitřídního napětí zapalováním aut výrazný pokrok.

        • Janika

          Tak tohle je špičková poznámka, díky, hansi.
          „čas od času chudina zmasakrovala boháče (někdy naopak boháči chudinu). Proti tomu je každoroční uvolńování mezitřídního napětí zapalováním aut výrazný pokrok.“ Bravo :-).

  2. Pingback: Hořící auta ve Francii | Outsider Media
  3. Pingback: Hořící auta ve Francii | ALMANACH
      • Astr

        Klid a pohoda ?
        Jak by mohla zustat
        kdyz vse co je na vychod od Nemecko-Rakouske hranice se chova nevstricne a vuci Nemeckemu regyrunku dokonce odmitave a neposlusne ! To nesmi zustat bez potrestani !

        Ale ano, jsou I jine nez vladni proMerelovske nazory v Nemecku , ale jejich politicky vliv je mensi nez maly .
        Pro porovnani uvadim jak jsem dostal:

        Ve vnímání české hlavy státu a jeho postojů k islámu i uprchlické krizi je zjevně zřetelný rozdíl v tom, co o Miloši Zemanovi říkají západní média a politici a jak ho naopak vnímá část tamních obyvatel – dle všeho nikterak zanedbatelná. Dokládají to i čerstvé reakce na Zemanův vánoční projev jak na německém blogu Politically Incorrect, tak třeba i na YouTube, kde se část projevu prezidenta objevila s německými titulky. Až na nepatrné výjimky jde o reakce kladné, ba nadšené. Mohlo by se z nich zdát, že část Němců závidí Čechům jejich prezidenta a přáli by si mít takového politika v čele Spolko vé republiky.

        „Zatímco v naší zemi bylo vánoční poselství odbyto obvyklým dobrolidským blabla, prokazují naši východní sousedé jako obvykle zdravý lidský rozum,“ píše Politically Incorrect a cituje pasáže týkající se nynější masové migrace z řeči Miloše Zemana.

        Z následujících 126 diskusních příspěvků pod článkem (stav 28. 12. dopoledne) se téměř všechny vyjadřují k Zemanovu projevu kladně a naopak kritizují kancléřku Angelu Merkelovou, politiku Berlína a dalších vlád Západu. Vyberme některé typické reakce:

        Dokážu si na 100 % procent představit Česko jako novou vlast. Sympatičtí lidé. Kromě „ahoi“, „piwo“ a „zmrzlina“ neumím, bohužel česky. Úkol navíc.

        – Zeman si nenechá jako Gauck (spolkový prezident) a Merkelová vymývat mozek transatlantickými tajnými lóžemi a elitářskými myšlenkovými fabrikami jako „Atlantik-Brücke“. Zjevně si uvědomuje, že invaze (migrantů) je vyhlášením války národní státnosti a svobodě Evropy.

        – Takové starostlivé politiky lze Čechům jen závidět.

        – Smekám před českým prezidentem (… ). Tento projev by se měl vysílat ve zpravodajství v celém Německu (…).

        – Lidé, mějte trpělivost! Také brzy dostaneme nějakého „Zemana“. Předtím bude ale zlá „občanská válka“.

        – Hezké, že je Česko v EU. EU je třeba vidět v zásadě pozitivně, její rozpuštění není řešení. EU musí být akutně demokratizována.

        – Pane Zemane, zůstaňte tvrdý a ignorujte, co říká Merkelová. Pomozte zachránit naši evropskou kulturu! Mnoho díků z německé strany!

        – Kdybych pracoval v ZDF (německá veřejnoprávní televize), vyměnil bych kazety. Namísto Gaucka projev Zemana.

        – Českému prezidentovi by měl být dodatečně předán úřad německého spolkového kancléře. Češi jsou pilný, chytrý národ a určitě přínos pro naši churavějící „DDR 2.0“ (NDR).

        – Už jsou Cameron a Hollande na cestě do Mnichova, aby se setkali s Merkelovou (zjevná narážka na Hitlera a Mnichovskou dohodu ze září 1938)?

        Podobné komentáře příznivé Zemanovi se v německém jazyce začaly objevovat i na YouTube, kde je část vánočního projevu českého prezidenta s německými titulky („ To je státník. Závidím Čechům, protože nám Němcům vládnou šílenci.“ „Hlava státu, jakou by si člověk představoval. Merkelová musí pryč!“).

        Politically Incorrect se k Zemanovu projevu vrátil ještě jednou i dnes, kdy kritizoval německý „lživý tisk“ (Lügenpresse) za to, jak údajně drze řeč českého prezidenta zfalšoval. Blog se konkrétně zaměřil na článek v magazínu Focus, přičemž čtenářům přinesl i informace z české, respektive československé historie. „Ve výsledku musíme vždy vycházet z toho, že když žurnalistická banda něco napíše, je tomu právě naopak.“

        Politically Incorrect (PI) je blog vzniklý v roce 2004. Jeho tvůrci ho označují za konzervativní, jdoucí proti mainstreamu, proti islamizaci Evropy, současně jako proizraelský a proamerický. Ve své kategorii se PI vyvinul ve zjevně nejvýznamnější blog v německém jazyce. Blog je z různých míst přiřazován k extrémně pravicovému a pravicově populistickému spektru.

        Steffan Herre, zakladatel Politically Incorrect, odmítá rozlišování mezi islámem a islamismem. Muslimskou víru neoznačuje jako náboženství, ale jako násilnou ideologii, která nemá žádný jiný cíl než odstraňovat jiné společenské formy.

        PS
        muj nazor je podobny jako zakladatele Politicke nekorektnosti:
        Odmítám rozlišování mezi islámem a islamismem.
        Muslimskou víru vidim nejen jako náboženství,
        ale take jako násilnou ideologii, která má za cíl odstraňovat jiné společenské formy.!

        • taras2

          Stejné názory, jako měli čtenáři PI, se vyskytovaly i v diskuzích pod články seriózních novin (např. Spiegel). Chtějí vyměnit Zemana za Gaucka a podobně. Rozdíl mezi míněním voličů na jedné a politiků a mainstreamových žurnalistů na druhé straně začíná být patologický. Tohle se obyčejně řeší výbuchem.

        • Janika

          „Odmítám rozlišování mezi islámem a islamismem.“
          To si klidně odmítejte Astře, to je Váš problém :-).
          Jinak mě popularita Zemana těší.

  4. Pingback: Anonymous Slovensko UK &raquo Hořící auta ve Francii
  5. Seal

    Mě naopak po ránu zaujalo tohle: Krajina, kam Češi jezdí na prázdniny, je pravidleně v plamenech
    Více než 181 tisíc hektarů pralesa hořelo několik týdnů na jihu Chile. Škody se vyšplhaly k 80 milionů dolarů. Ten, který prales zapálil, zaplatil pokutu 120 tisíc pesos (asi 5500 korun). Pak z Chile ujel. Jednalo se o Čecha…
    Desítky turistů museli být evakuování z kempu na chorvatském ostrově Hvaru poté, co zde český turista založil požár, který se rozhořel do prostoru 4,5 hektaru. Trest pro Čecha? Dostal 12 tisíc korun pokuty, a pak ze země odjel. Pokud vás zajímá, jestli mu byl zakázán vstup na území Chorvatska, tak nikoli. To se v rámci Evropské unie nesmí. A vlastně to ani díky Schengenu není možné.
    A tento požár od roku 2000, kdy Češi Chorvatsko hromadně objevili, není první (a bohužel pravděpodobně ani poslední). Stačí hledat v místních médiích. Několik desítek požárů (včetně požárů v Národních parcích) mají Češi na svědomí každý rok. Místní obyvatelé říkají: „Nechceme je tu, ničí naši krásnou zem!“ Ale volnému pohybu lidí a kapitálu v Schengenu zabránit nelze, a tak přijíždí každý rok téměř milion Čechů…
    Zůstává ta nejdůležitější otázka: proč to Češi dělají? Odpověď je překvapivě jednoduchá, protože šetří. Chilský požár vzniknul od plynového vařiče, když si Čech připravoval večeři. Chorvatské vznikají nejčastěji od grilů. Češi odmítají obecně platit za služby. Přitom, kdyby využili služeb restaurací, místních průvodců (kteří nejlépe vědí, jak se chovat v pralese a svému zákazníkovi i uvaří) k žádným požárům by nedocházelo.
    Třeba jsou chudí, říkáte si. Naopak. Jejich životní úroveň se pořád zvyšuje, přesto na dovolenou bez vařiče či grilu nevyrážejí. Důvod je jiný – je to alkohol. Češi patří mezi největší konzumenty piva a tvrdého alkoholu (ne, vína opravdu ne) na světě, a to od svých 15 let věku. Jejich spotřeba samozřejmě na dovolené ještě roste, takže ji nejsou schopni pokrýt ze svých finančních příjmů a musí šetřit jinde.
    A právě proto hoří lesy po celém světě – kvůli tomuto málému národu a jeho závislosti.

    • Janika

      No, nejdřív jsem psala rozhořčený komentář, jak můžete napsat takovou hloupost, Seale, ale pak mi došlo, že je to vlastně totéž, co se píše o muslimech – nastavené zrcadlo. Aspoň doufám, že jste to tak myslel :-).

      • Seal

        Myslel jsem to tak, že pokud Češi ztratili ten svůj kdysi příslovečný smysl pro humor, tak jsou na tom už fakt hodně špatně :-). Je to samozřejmě ironická nadsázka, která se strefuje do vytváření kulturních stereotypů. Narazil jsem na to na jednom novém webu, který začal oslovovat politiky, aby objasnili zdroje svých informací kolem uprchlíků, jimiž se teď snaží zaujmout P.T. voličstvo. Tak trochu obdoba Demagoga, navíc volně napojená na Člověka v plísni (což je teda „značka“!), ale protože i tzv. nezávislý internet je teď až po okraj naplněn antimuslimským spin doctoringem, tak jsem si ten nový web se zájmem prohlédl.

        • Janika

          Je to tady: http://faktus.info/
          Osvěžující počin :-). Jen mám obavu, že si z toho někteří povšimnou jen těch vyvracených výroků a bude je ve svatém nadšení šířit dál :-).

      • PeeBee

        to by me zajimalo, KTERI cesi pravidelne jezdi na prazdniny do jizniho chile a musi setrit, aby si meli cim ozrat svou zavislackou drzku? to jako kalousek s havou nebo dalik s rittigem?

        • Janika

          PeeBee, vždyť to Seal píše: „Je to samozřejmě ironická nadsázka, která se strefuje do vytváření kulturních stereotypů.“ :-).

          • PeeBee

            nic proti boreni kulturnich stereotypu (kdyz uz je nekdo vytvari, musi je i nekdo poklidit, jinak bychom v nich mohli zabloudit, vid?

            ‚You can’t tell between terrorists and refugees. That’s what happened in Syria – the big second wave of terrorists were mostly Iraqi or Libyan refugees. You known, the refugees come in, you can’t shoot them, right? So they’re let in. And, you know, maybe there’s 5% of terrorists among them, even less – 1% is enough. That deluge is essentially what destroyed Syria.‘

            zajimavy textik…
            https://docs.google.com/document/d/1P0Vn4N8p6BQtV8J1suprnGrvMgSXxzPXd5KllQCNZk4/edit?pref=2&pli=1

            • Seal

              No tak pokud jde o kulturní stereotypy, tak v české kotlince se třeba nedávno rozšířil názor, že vánoční stromek coby symbol křesťanských vánoc je s atabským (islámským) světem jaksi už z principu neslučitelný. Takže pro případ, že byste se chtěl zamyslet třeba i nad touhle „marginálií“, nabízím jedno info ze zdroje, který je snad dostatečně „antiglobalistický“: https://ingaza.wordpress.com/2015/12/29/christmas-celebrated-in-terror-ravaged-syria/

              • PeeBee

                to je tema, ktere jde naprosto mimo mne, vanoce neslavim, stromky neuzivam, je mi jedno, jestli budete zdobit jilmy nebo plivat proti vetru, protoze je 24.12.

                • Janika

                  PeeBee, kdybychom žili v jedné domácnosti, tak by sis musel zvyknout :-). Ale vážně – to je zřejmě věc výchovy a tradic, ve kterých jsi vyrůstal. Možná máš zase jiné rituály.

                  • PeeBee

                    ne, je to vec vedome volby, janiko. moje maminka me nuti k par ritualkum jeste dnes po mnoha letech – nezvykla si.

    • Janika

      Zdravím, onepatas, a děkuji za milou hádanku na tvém blogu. Nakoukla jsem, rozluštila, a s dovolením překopíruji pro zdejší návštěvníky, kdo na to přijdete?

      Ještě dodávám, že je třeba podívat se na obrázek očima dítěte. To je na tom zajímavé, otestovat si, zda to ještě dokážeme.

      Prosím, kdo na to přijdete, nepište sem hned tu fintu, jen když tak výsledek :-).

  6. taras2

    Jestliže bylo zadrženo 622 osob zapalujících auta, bylo by logické a správné je roztřídit podle etnického původu. Kvůli politické korektnosti se tak u trestných činů neděje, ani ve Francii, ani u nás. Pokud to jsou hoši z předměstí, je jasné, jak jejich složení asi vypadá. Zrovna tak ze záběrů těch veselých hochů, co shodili auto do metra, není bohužel jasné, kdo to byl. Vypadali hodně tmavě, ale možná bylo špatné osvětlení.

      • MaB

        Ne kvuli politické korektnosti, ale zákon zakazuje „třídit“ občany podle barvy pleti, náboženského vyznání, etnika (na rozdíl od USA, kde se občané musi každých deset let při sčítání „identifikovat“ – Černoch“, „Běloch“, „Afro-Američan““Asiat“, „Hispánec“….)
        Za nerespektování obecných pravidel zákazu „profilage communautaire“ je až 5 let vězení, 300 000€ pokuty, podle aplikace čl. 226-19 trestního zákona.

        • danaver

          Třídit nikoli, zavírat nikoli, ale cíleně podporovat , to možné je?

          • Seal

            Samozřejmě, že ano. O čem si myslíte, že třeba byla Klausova amnestie v závěru jeho prezidentského období? Šmankote, je možné se vůbec vracet k podobným věcem, když teď v českém veřejném prostoru je tématem č. 1 „kulturní“ válka? Jsem všema deseti pro to, aby se zrovna u nás sledeval etnický původ pachatelů. Samozřejmě pod podmínkou, že se tak bude vyhodnocovat veškerá kriminalita a nikoli jenom to, co už dneska svým čtenářům nabízejí některá mééédia. Klidně z toho vynechejte i Mosteckou uhelnou, kterou nakonec museli rozseknout Švýcaři, a i tak hlavní výsledek bude zatím pořád ještě o tom, že v rámci prosazování tzv. tradičních hodnot a nastolování nového řádu je to především Čech, který různými způsoby nebo cestami pořád ještě okrádá jiného Čecha… Máte se zkrátka prát hlavně vy dole, protože tam v ráji je třeba národnost věc naprosto podružná. Vstupenkou do elitního nebeského klubu je přece výše konta, velikost jachty, vlastnictví fotbalového klubu a ještě pár podobných maličkostí, v jejichž stínu zcela bledne i ta již tradičně v nižších patrech rozehrávaná etnicita.

        • Janika

          V tomhle jsou myslím Francouzi velmi pokrokoví. Byli takoví i ve vztahu například k Indiánům, na rozdíl od britské nadřazenosti. Prostě takové lidské cítění. Což jim samozřejmě nebránilo k využívání zdrojů kolonií, ale to je jiná otázka. Proto jsem měla Francouze vždycky ráda, než přišel Lévy se Sarkozym… :-).
          No a co říct o rasistických výlevech vlastních spoluobčanů ve srovnání s francouzskou noblesou, to je prostě hnus.

          • hans

            S Indiány myslíte Kanadu? Frantíků bylo málo a protože ekonomika – když se soustředíš na výkup kožešin, máš jiný vztah k místním, než když provozuješ obilnářství nebo pastevectví..

            Na Haiti si Frantíci nadřazenosti užili až až (vůči černým a barevným). A v Africe se dokázali chovat opravdu, ale opravdu, hrozně.

            • embecko

              Mozna mysli Janika Indiany ze Zadni Indie, z Kocinciny, tam se chovali opravdu s noblesou…nikdy bych necekal, ze se doziji takoveho vykladu dejin.

              • embecko

                Nemene noblesne se chovali jejich francouzsky mluvici bratri v Kongu, tam to stalo tusim asi 10 milionu zivotu.

                • MaB

                  panové hansi a embecko,
                  vase jistoty jsou obdivuhodné. Odsoudit bez dukazu = mit vzdy pravdu, jak snadné, jak nenarocné.
                  Chudaci Francouzi, v roce 2060 bude podle optimistického scénare mluvit francouzsky miliarda lidi !
                  To si pak prijdete teprve na své, ze jo, embecko ?

                  – le Word Population Prospects et l’Observatoire démographique et statistique de l’espace francophone (ODSEF) – sont (presque) formels: dans quarante ans, notre langue aura fait un bond gigantesque au point que, de moins de 300.000.000 de locuteurs mondiaux en 1960, ils atteindront approximativement les 700.000.000 à l’horizon 2050-2060. Et encore n’est-ce là qu’une estimation basse. Selon le scénario le plus optimiste, ils seront plus d’un milliard.

                  • embecko

                    „Odsoudit bez dukazu = mit vzdy pravdu, jak snadné, jak nenarocné.“

                    Poslechnete, MaB, vubec mne nepadlo, ze byste nemela zakladni vzdelani z francouzske historie, kdyz tuto zemi tak obhajujete, preci sem nebudu pastovat odkazy vice mene znama fakta.
                    Proc je povalecna komunisticka strana Francie tak silna? Vyjma jineho proto, ze se proflakly zverstva, pachana jak regulerni francouzskou armadou, tak Legii v 1. indocinske vlace. Komuniste nenabrali body jen za valky. Francouzi propustili vsechny valecne japonske zajatce s podminkou ze budou bojovat proti Viet Minhu a soubezne to same delala Legie s vojaky zbrani SS.
                    Proto ta mimoradna krutost, mimo jine i v „nevinne“ sousedni zemi Laosu. Toho vyuzili komuniste a z vice mene prumerne prazdky u Dien Ben Pu anebo jak se to jmenuje udelala exemplarni priklad, ktery prednesla pre OSN.

                    To je jen jedna etapa z Indociny, MaB…jinak vidno ze diskuze s vami nema smysl, zakladni neznalosti jeste drze vydavate za nedostek prisunu dukazu od oponentu…to je neuveritelne, to vam reknu :o)

                    • MaB

                      embécko, osvezim vam pamet‘:

                      „Tak to ja vedel uz pred publikaci te karikatury, ze na jih od Evropy umiraji deti a tak nepotrebuji, aby mne nekdo na to upozornoval, navic takovymhle hloupym zpusobem. Zrejme jste nebyla jedina, ktera to nevedela, protoze odezva na tu hanebnost byla vcelku velka…mela byste vic cist noviny. Take si trochu srovnejte pocty, tech mrtvych deti nejsou desitky ci mozna stovky, ale statisice.“

                      Toto jste napsal vy, jako reakci na to, kdyz jsem rikala, ze se utopilo nekolik desitek ci mozna stovek deti (celkovy pocet utopenych lidi, nejen deti, se odhaduje na 3600, nikoli na statisice))
                      Takze „nechte na hlave“ a na kazdém, at‘ posoudi, co je „hloupé“ nebo „drzé“.
                      Nedivte se také, ze o vasich informacich pochybuji. A svymi radami „mela byste vic cist noviny“ apod. se rid’te v prvé rade vy sam.

                      Jinak predstavu o tom, jaka byla ta valka, jaké zajmy se tam stretavaly, mam a vim, ze obeti na obou stranach jsou jeji tragickou soucasti,
                      Ve Vietnamu i v Laosu jsem shodou okolnosti byla, navstivili jsme i Dien Bien Phu (padlo tam i dost Cechu a Slovaku legionaru), o valce jsem tedy slysela i od Vietnamcu samotnych, znala jsem i verzi jednoho krajana-Slovaka, ktery tam bojoval.
                      Prekvapilo mne, ze na Francouze navzdory tomu velmi radi vzpominaji, jazyk si udrzuji a kolonialnimi ctvrtemi v Saigonu se chlubi, stejne jako ohromnou secesni postou, kterou projektoval G. Eiffel nebo kostelem, na ktery byl veskery material privezen lodemi z Toulouse.

                  • hans

                    Koho odsuzuji bez důkazu?? Francouzům přiznávám dobré vztahy s Indiány v Kanadě, zejména pokud ti Indiáni žili dál od Francouzů a blízko k Britům (analogicky když Kanadu zabrali Britové, tak podporou Indiánů házeli klacky pod nohy Američanům). Naproti tomu francouzká brutalita v Karibiku a Africe je pro každého, kdo o věci minimálně četl, trivialita. Chápu, že nikdo není dokonalý a neví všechno, slušnost však velí neobořovat se na lidi mluvící o věcech, které neznáte nebo (hůře) znát nechcete. (Pro Karibik hledejte Toussaint Louverture a jeho dobu, pro Afriku třeba expedici Voulet–Chanoine, ale ne po jídle, téma je k zblití.)

                    • MaB

                      Koho ? Napr. kdyz rikate:
                      „Mimochodem Voltaire byl jako typický evropský filosof velmi zdatný mystifikátor, některé jeho mýty přežívají dodnes.“
                      ???
                      Chapu ale, ze duvod bude asi jiny. Nemuzete mi odpustit tu „satiru“ ? To je lidské…:)
                      V tom ale nebylo nic osobniho, pouze argument proti argumentu, jak je to ve slusné diskuzi pravidlem.
                      Jiste vite, jaky na to mel nazor Voltaire.

                      V kazdém procesu je nejen zalobce, ale i obhajce. A nepodjaty soudce rozhoduje az po vyslechnuti obou.
                      Obzvlast‘ kdyz jde o proces tak slozity.

                      Ochotne priznavam, ze nikdo nemuze znat vse, proto jsem rada, kdyz si mohu znalosti rozsirit nebo doplnit.
                      A pokud je to bez invektiv, jak jsem zvykla z diskusi s Francouzi, bude to navic i prijemné a elegantni. :)),

                    • MaB

                      hansi, dekuji . T. Louverture je velmi znama a vyjimecna historicka postava z doby fr. revoluce (rozhodne ne sametové),
                      Velky uspech u divaku mel dvoudilny telefilm (2x 90 min) z r.2011, ktery je mu venovan. Pokud jste nevidel, tady je odkaz. a doporucuji ho hlavne kvuli herckym vykonum.

                      Toussaint Louverture Film – Jimmy Jean-Louis – YouTub

                • hans

                  V Kongu se vyznamenali Belgičani, ne? No, frankofonní byli, to jo.

                  • embecko

                    Vsak pisi: bratri. Reznik z Konga, Leopold II, byl po matce, dceri krale Ludvika Filipa, napul Francouz.

                    • MaB

                      A s touto „frankofonii“ problém nemate ? ))
                      Jan Lucembursky byl jediným synem lucemburského hraběte, římského krále Jindřicha VII. a Markéty, dcery Jana Brabantského,
                      Jan vyrůstal na francouzském královském dvoře Filipa Sličného a protože se jeho otec po svém zvolení římskoněmeckým králem (27. listopadu 1308) mínil zajímat hlavně o říšskou politiku, čtrnáctiletý Jan měl titul „hrabě lucemburský, hrabě v Laroche a markrabě v Arlonu.“ (= ve Francii)
                      Karel IV. byl syn dědičky Přemyslovců Elišky a českého krále Jana Lucemburského. Karel byl původně pokřtěn jako Václav, jméno Karel přijal při biřmování během své výchovy ve Francii po svém strýci a kmotrovi Karlu IV. Sličném.

      • taras2

        Pokud nějaké etnikum páchá násobně víc kriminálních činů než jiné, je nutné to říkat, ne to pokrytecky a svatouškovsky zazdívat nebo dokonce omlouvat, a pátrat po příčinách a odstraňovat je. Pokud se příčiny nepodaří zjistit, pak je patrně na vině samotné etnikum. Vykrádat obchody, zapalovat auta, útočit na policii a spoluobčany je chování kriminální, zavrženíhodné a ti, kteří to omlouvají jsou spolupachateli.

        • MaB

          Proc ? Zlocinec je zlocinec, at‘ je prislusnikem kteréhokoli z vice nez stovky etnik, zijicich pod nalepkou „Francouz“.
          Respektovani zakonu (zde dokonce soklu ustavy, Deklarace lidskych prav) nas nejlépe chrani pred chaosem a umoznuje spoluziti.
          Postavit komunity, jejich nabozenstvi a tradice proti sobe, by vedlo kam ?
          Mozna tam, kam chteji djihadisté – k obcanské valce….

          • taras2

            To je jako kdybyste nabádala, aby se při transfuzi nerozlišovaly krevní skupiny. Občan má právo na informace, má právo vědět, že etnikum, které víceméně živí ze svých daní, páchá mnohonásobně víc trestných činů než domorodci. Zakrývání těchto skutečností lidi popuzuje a vede k zvýšení rasistických nálad.

            Jinak – džihádisté zcela nepochybně občanskou válku vyvolají, v momentě, kdy budou mít v populaci přibližně třicetiprocentní podíl. K válce současná situace nepochybně spěje.

            • MaB

              Co to je „domorodci“ ?
              Ta delikventni mladez je casto uz 3. generace narozena ve Francii.

              Obcané jsou ve své vetsine inteligeni, dovedou rozlisovat a nedelaji amalgam.
              Diky tomu, jak mohu sledovat, rasismus ani po „udalostech“ nestoupl, naopak.
              Francouzi se ukazali jako opravdu stedry a solidarni narod, ktery se dovede v tezké chvili obdivuhodne sjednotit a reagovat velmi dustojne.
              A snad poprvé si dovolili ukazat i hrdost na „své“ hodnoty a na to, ze jim zustavaji verni.

              • PeeBee

                3. generace narozena ve francii, ale opet do panelakoveho ghetta…

                • Janika

                  No samozřejmě, že jsou to oběti. Francouzi mají alespoň tolik slušnosti, že z nich nedělají viníky. Jak zmiňuje MaB, uvědomují si zřejmě, že by to vedlo jen k vyhrocení násilí, že by to byla cesta do pekla. Naši „radikálové“ si neuvědomují nic, myslí jen prvoplánově na jeden krok. Označit „viníka“ dle rasy – a co dál? Izolovat v koncentrácích, vyhladit, nebo co vlastně s nimi? Odsunout nikam tu třetí generaci jaksi nelze. (to je na tarase…)

                  • PeeBee

                    nikde nepisi, ze to jsou obeti – nejsem si tim jisty. chybi jim noha? jsou od narozeni slepi? trpi tezkym degenerativnim onemocnenim? jen konstatuji fakt majici na jejich soucasny tupy radikalismus jiste vliv. nebo snad ziji hur nez manualne pracujici francouz pred 100-150 lety?

                  • taras2

                    Po alžírské válce opustilo zemi (bylo vyhnáno) milion Francouzů. Jistě, byli to kolonizátoři, to jsou ale islamisté také. To jenom na ten argument, že odsunout tu třetí generaci jaksi nelze.

                    Jinak s tou teorií o islamistických kriminálnických výrostcích coby obětech lze souhlasit do té míry, že kapitalismus okrádá část lidí o příležitost živit se poctivou prací. Ale oni nechtějí svrhnout kapitalismus, oni chtějí pobírat dávky jakožto výraz povinnosti nevěřících je živit, pak nastolit islámský stát, právo šaríja a řezat nevěřícím hlavy. To je jejich program, to jim odmalička vtloukají do hlavy a obávám se, že drtivá většina z nich není schopna ničeho jiného než tohodle agresivního primitivismu. Který, když se jich sejde patřičné množství a nějaké hovado v pozadí je začne (kvůli svým nečistým úmyslům) financovat, začnou vždy uskutečňovat v praxi. Viz Taliban, viz Daeš, viz Egypt, viz Írán, viz Saudi, viz státy zálivu, viz severní Afrika, viz Malajsie, viz Pákistán. Měl by tě někdo obléct do lodiček na jehlách, cudné sukně těsně nad kolena a halenky s velmi decentním výstřihem a vysadit na hlavní třídě v Rijádu. Přežila bys půl hodiny a určitě by tě soucit s islámskou kulturou a jejími příslušníky rychle přešel.

                    • Janika

                      Odporuješ si. Buď jsou ti výrostci zarytí islamisté, jak píšeš, jenže to by pak neslavili naše svátky zapalováním aut. Kdepak, tihle o islámské víře vědí houby, kašlou na takové blbosti, vyrostli jinak, v jiném prostředí, kapitalismus je zpracoval a mají jiné starosti.

        • MaB

          taras2, k vasemu dotazu nahore. Kdyz tyto skutecnosti znate, co s tim (proti tomu) delate ?
          Materiál ČSÚ, který nikdy nebude zveřejněn v naší televizi. Proč ? …romové výpis ze statistiky ČSÚ :
          25% z celkového počtu Romů žije v Severních Čechách
          21% z celkového počtu Romů žije na Severní Moravě
          47% bytů obývaných Romy není vybaveno ani splachovacím WC, 40 m2 bytové plochy obývá v průměru 6,9 Romů
          30% manželství v některých romských skupinách uzavírají příbuzní
          6% romských žen poprvé rodí mezi 14 a 16 lety
          19% romských žen poprvé rodí v 16 letech, až 4 interrupce v průměru připadají na jednu romskou ženu
          60% dětí umístěných v dětských domovech je romské národnosti
          51% romských dětí se učí ve zvláštních školách
          22% romských dětí propadá v 1. třídě
          25% romských dětí ve věku 6-7 let je v pásmu verbální debility
          56% Romů nemá ani základní vzdělání
          32,7% Romů má základní vzdělání
          8% Romů se vyučí v oboru
          2,5% Romů má středoškolské vzdělání
          0,8% Romů má vysokoškolské vzdělání
          85% Romů je nezaměstnaných
          60% Romů je nezaměstnaných déle než 3 roky
          30% dospělých Romů se živí nelegálním způsobem
          60% dospělých vězňů ve věznicích jsou osoby romské národnosti
          75% se Romové podílí na kriminalitě (v některých lokalitách dosahuje až 95% = kapesní krádeže)
          30% pouličních prostitutek má romskou národnost
          25% pouličních romských prostitutek má za pasáka svého příbuzného.

          • taras2

            To je „hoax“ s patrně poměrně reálnými čísly, který putuje po síti už delší dobu. Odkaz na originální statistiku ČSÚ neexistuje, některé údaje se ani nikdy oficiálně nezjišťovaly, právě kvůli politické korektnosti. Připadá mi to jako ilegální vejcuc z nějaké tajné studie MPSV nebo MV. Dokud tohle nebude oficiálně možno publikovat v tisku, podrobit rozboru a navrhnout opatření, pokud se tohle jenom bude zametat pod koberec s postranní myšlenkou „Po nás potopa!“, do té doby bude problém kynout jak vánočka.

          • PeeBee

            videla jste nekdy, jak vypada secesni dum po nemcich nekde v liberci nebo decine po letech obyvani lidmi, kteri k tomu domu nemaji absolutne zadny vztah? (a mam na mysli vztah citovy, ne ani tolik majetkovy). videl jsem jinde zrenovovany dum, okolo na pozemku bordel, v prizemni velke mistnosti rada posilovacich stroju. asi nekteri se chteji citit jako „tam doma“… ale jiste nezevseobecnuji.

    • Tribun

      Roztřídit, vyšší rasy poslat domů s omluvou a nižší na nucené práce nebo do plynu. Nebo někam na předměstí, kde chcípnou zdarma.

      • taras2

        V poslední době se tvoje argumentace smrskla na to, že oponentům podsouváš vykonstruovaná a nesmyslná řešení. Což nic neříká o nich, hodně však o tobě.

        • Tribun

          Jaký má tedy třídění podle rasy (nebo podle čeho chceš ty lidi třídit) smysl? Proč bys to dělal, kdybys to pak k ničemu nevyužil? A mě nenapadá jiné využití, než nějaká forma toho, co jsem napsal. Tys to sice nenapsal, ale to jsi ani nemusel, protože v tom, co jsi napsal, to je implicitně obsaženo. Je to logický a historicky ověřený způsob využití. Abych se mohl mýlit, musel by existovat jiný. Víš snad o nějakém?

          • taras2

            Ano, historicky osvědčený způsob je třídit lidi na nacisty (item stalinisty, islamisty či kriminálníky) a demokraty.

            • Tribun

              Za prvé tam nějak nevidím tu rasu nebo národnost, za druhé tam nějak nevidím odpověď na otázku co pak budeš s těmi vytříděnými dělat.

              • taras2

                Rasa nebo národnost nehraje v tomhle třídění podstatnou roli, i když nějakou jistě má: v té síle, jakou to dosáhlo, bylo možné provozovat stalinismus pouze s Rusy a nacizmus s Němci. Jiní národové nemají k takovému zblbnutí příslušné předpoklady. Vytříděné pak dlužno trestat, kriminálníky podle trestního zákoníku, ty ostatní podle paragrafu o propagaci a příslušnosti k hnutí, potlačujícího lidská práva a svobody. Na tom nic nemění, že potrestání bývá výběrové a nepříliš účinné (až na šibenice v Norimberku a kulku do týla pro Jagodu a Beriju).

                • Tribun

                  Pokud ovšem nepoložíš rovnítko mezi kriminálníka Rusa, nemá rozlišování na Rusy a Němce valný význam, že?

                • piangendo

                  Spojovat nacismus a stalinismus s nějakými národy je mylné.Tyto ideologie přišli zvrchu, ba dokonce se klidně dá napsat „zvenčí“. Jsou to nadnárodní „ideologie“. Komunismus byl v Rusku prokazatelně implantován ze Západu. Nacismus by se bez finanční podpory jistých kruhů na Západě rovněž neprosadil.

                  • taras2

                    Chce to pozorněji číst: napsal jsem, že „Rasa nebo národnost nehraje v tomhle třídění podstatnou roli“ a jenom doplnil, že se zdá, že Rusové ke stalinismu a Němci k nacizmu měli jisté vlohy. Což potvrzují dějiny. O implantaci komunismu do Ruska ze Západu bych měl vážné pochybnosti, copyright na podobu režimu, který tam panoval sedmdesát let, měli Lenin se Stalinem a poválečné pokusy v Maďarsku a v Německu ve stejné době byly rychle a bez větší účasti obyvatelstva hladce zlikvidovány.

                  • MaB

                    „Vytridené“ nutno trestat.“
                    Coz se, Tarasi2″, deje. Vzdyt‘ prave proto zadate, aby statistiky ukazaly mnohonasobne vetsi kriminalitu tohoto „etnika“ a obcan, „zivici ho ze svych dani“, byl informovan.
                    Nebot‘, jak pisete : „Zakrývání těchto skutečností lidi popuzuje a vede k zvýšení rasistických nálad.“
                    Stale ale nechapu, protoze jste mi to zatim jeste nevysvetlil, jak tomu ty statistiky odpomohou.

                    • taras2

                      Statistiky totiž ukazují na mnohonásobně větší kriminalitu etnika, jenom se to co nejvíce zamlčuje a na veřejnost se informace dostávají jenom náhodnými (nebo možná i úmyslnými) úniky. Zkuste se oficiálně zeptat vězeňské služby, jaké procento vězňů u nás tvoří cikáni.

                      Je těžké pochopit, že lidi rozčiluje, když se jim úmyslně zamlčuje pravda? Nebo se snad opatření k nápravě mají dělat na základě zfalšovaných dat?

                    • embecko

                      Ted jsem nekde cetl zajimavy nazor ohledne zakazu noseni burek: Neni mozne, abys pozoroval a zustal pri tom sam neviden.
                      Podobne s minoritami a jejich zvyky: rasovy (skupinovy) problem je vytvoren az samotnou minoritou, protoze vetsinove spolecnosti, ridici se vetsinovymi zvyky a zakony je nejaka minorita lhostejna, nebot ji prevalcuje.
                      Takze jako s temi burkami: nemuzu si osobovat minoritni prava a pritom zustat skryt ve statistikach, tedy se stavet coby soucast majority.
                      Rasismus vetsiny je pouhe prehnane uchopeni naroku mensiny, stavejici se za vyjimecnou. To neni dost dobre resitelny problem, pricemz apel na jednostrannou toleranci neni uz resenim vubec zadnym.
                      Takze ti, kteri prisli z jihu, si narokuji neobvykle sluzby z toho titulu, ze prisli, vstoupili dovnitr (in-migrare); ovsem my je jako tzakove nemuzeme nazyvat- proces jejich vyskytu mezi nami a duvodu specialniho zachazeni je tabu…tohle nemuze fungovat.
                      http://www.infowars.com/swedens-top-public-broadcaster-bans-use-of-the-word-immigrant/
                      „Svedska televize zakazala ve svem manualu pouzivat slovo imigrant.“

                    • Janika

                      „Neni mozne, abys pozoroval a zustal pri tom sam neviden.“ Burka neznamená neviditelnost. Zahalení obličeje se děje víceméně stále – makeupem, vousy, brýlemi, šálou až pod nos, civilizovaní Japonci nosí často roušky, aby nešířili bacily. To je vymýšlení ptákovin.
                      (Zrovna tak jako to tvoje že Kaddáfího smrt zavinily východní kmeny, takový nesmysl.)

                    • embecko

                      Zahaleni obliceje je v zasade povoleno jen o karnevalu. Jindy je tolerovano, posledni dobou jsou naopak prijimany zakony na jeho zakaz:
                      https://en.wikipedia.org/wiki/Anti-mask_laws
                      Japonci at si doma delaji co chteji… :o)

                      Netvrdim, ze Kaddafiho smrt zavinily jen vychodni kmeny, ale ty tu casto argumentujes tim, ze uprchlici v Evrope nedelaji nic jineho, nezli domaci…podobne Francie a dalsi take delaly jen to, co uz drive praktikovali tamejsi domaci.

                    • Janika

                      Saxi, a nepřipadají ti takové zákazy do osobní svobody jako známky totality?
                      A Japoncům se nepošklebuj, jako doktor bys měl naopak ocenit nošení roušek v období chřipek, ale i jinak.

                    • MaB

                      Tarasi2, lidi rozciluje spis to, ze je justice pomala, ze nema dostatek prostredku, aby fungovala, jak bychom si prali.
                      Cekaji od ni, ze bude stejna pro vsechny (ona rovnost obcanu pred zakonem) a nezavisla na vykonné moci.
                      Urcité veci nechapou, napr. jak je mozné, ze maji veznové telefony, ze se dostane do vezeni droga nebo zbran a ze tam jsou spatné hygienické podminky a zchatralost (pri tom mnozstvi nevyuzitych pracovnich sil.). O moznosti radikalizovat se tam nemluve.
                      Vite, ze je ve fr. veznicich 68860 veznu na 57680 mist ? (v CR 22 000 pro 6x méne obyvatel.)
                      Po etnickych statistikach se nevola, ale po vykonu celého trestu u tezkych zlocinu ano.

                      Pro embécko: zakon zakazujici burku ve verejném prostoru neexistuje, pouze zakon, ktery vyzaduje, aby nebyl zakryt oblicej (n°2010-1192)
                      Jedna 24 leta Francouzka, ktera konvertovala, se odvolala k evrposkému soudu, (mela slavné britské advokaty), s tim, ze odhaleni obliceje je pro ni degradujici. Jeji zaloba byla zamitnuta.

  7. Tribun

    Mě spíš zaujalo, že u nás se o tom ani nepsalo. Na tom by se dala vystavět úspěšná konspirační teorie. Hlavní ingredience: Brusel, multikulturní obohacení, uprchlíci. Kdo se toho ujme?

    • Janika

      No právě, Tribune, jak taky psát o takových hodnotách, které musíme bránit před barbary :-).

    • PeeBee

      mozna to je proste jen naprosto banalni… proc o tom vubec cokoli psat?
      vite, ze popravili nimr al-nimra?

  8. Slobo

    take jedna z tradic. MaB


    ASO furt cosik hrozi
    Potahne karavanu do Angoly a Namibie. ??
    http://www.autosportbrasil.com/rally-dakar-esgotado-na-america-do-sul-aponta-a-angola-e-ao-sul-africano/

    ze vraj
    „Bolivia je dlhodobo tiez problem, lebo tam to je znacne zalezitostou Eva Moralesa.
    A nikto nevie ako dlho to bude pri jeho style vedenia statu ekonomicky a bezpecnostne udrzatelne
    – prechadzat tade.“

    Hmm od Sloboo
    https://eventosmotociclisticos.files.wordpress.com/2015/01/evo_morales_rally_dakar_na_bolivia_foto_enzo_de_luca003-850×566.jpg?w=680&h=453
    (..osrali ho Routersove .. kade-tade, az-az)

    sebrano m.i. ZDE
    http://liaz.cz/forum/viewtopic.php?t=11432&postdays=0&postorder=asc&start=3000
    ne leden 03, 2016 8:28 am

    ———- ¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤ ———-
    Первое происшествие на Дакаре 2016


    http://motostyle.by/2016/01/03/proishestvie-na-dakare/

  9. Zdena

    To se nám to diskutuje, když nám zatím naši spoluobčané auta nezapalují…

    • Janika

      Těžko by se proti tomu bránilo… Proto mě děsí fanatici a radikálové všeho druhu, co vyvolávají nepokoje. Násilí přijde jistý druh lidí brzy na chuť.

      • Kamil Mudra

        Babička ještě pamatovala když cikáni kočovali (nejen ti „pouťoví“).
        Jen se objevili poblíž vesnice, tak všichni „xenofobní“ obyvatelé zavírali slepice.
        Ti „ne-xenofobní“ se pak poznali podle toho že si, po odchodu cikánů, půjčovali vajíčka u sousedů. :-))

  10. MaB

    Cikani – les Gitans jsou zde v oblibe a vlastne svym zpusobem vzdy byli.
    Jeden pan soudce rikal, ze mu pred procesem s nimi (za ty „kradeze slepic“) jeho maminka vzdy kladla na srdce:
    „Nebud‘ na ne moc prisny, jsou to posledni svobodni lidé…“

    Toto je momentalne nejvetsi zpevacka „hvezda“…
    Kendji Girac – Color Gitano – YouTube
    ▶ 3:15

    C’est une façon de voir la vie
    Un peu plus grand qu’un pays
    Un destin, un regard

    Je to způsob vidění života
    trochu větší než jedna země
    jeden osud, jeden pohled

    C’est de la musique et des cris
    Un pour tous et tous réunis
    Un chemin, une histoire

    Je to hudba a výkřiky
    jeden za všechny a všichni spojeni
    jedna cesta, jedna historie

    Mi vida, mis amor – můj život, moje lásky
    Mi fuerza, mi amor – moje síla, moje láska
    Color Gitano – barva Gitano
    Ma raison, mes valeurs – můj rozum, moje hodnoty
    Ma maison, ma couleur – můj dům, moje barva
    Color Gitano

    Gitano
    El color de mi cielo – barva mého nebe
    Gitano
    Le coeur qui bat sous ma peau – srdce, které bije pod mou kůží
    Gitano
    El color de mi cielo
    Gitano
    Le cœur qui bat sous ma peau
    Gitano

    • MaB

      jeste kousek:)
      C’est des guitares, des nuits sans fin – Jsou to kytary a noci bez konce
      Les mots chaleureux des anciens – vřelá slova starších
      Le respect et les liens – ùcta ke svazkům

      C’est ton regard croisant le mien – je to tvůj pohled potkávajíci se s mým
      Nous deux au milieu du chemin – my dva uprostřed cesty
      Et soudain tu deviens – a náhle se stáváš

      Color gitano…

      Dans nos coeurs, dans nos âmes – v našich srdcích, v našich duších
      Dans nos sangs, dans nos flammes – v naši krvi, v našich vášních
      Nos couleurs gitane – naše barvy gitane
      Dans mon cœur, dans mon âme s’enflamme – v mém srdci, v mé duši vzplanou
      Mes couleurs gitane – moje barvy gitane

      • Kamil Mudra

        Mno…. Já tu proti cikánskému způsobu vidění života nijak nebrojím.
        Jen si myslím že je dobré, když vesničan ví kdy má zavřít své slepice.

      • embecko

        „Cikani – les Gitans jsou zde v oblibe a vlastne svym zpusobem vzdy byli“
        Nekdy mam pocit, ze se z toho slunickareni opravdu zblaznim :o)
        Vzdyt francouzska administrativa na zadost tech „kteri maji Cikany v oblibe“ zlikvidovala v poslednich 10 letech nebyvale brutalnim zpusobem (buldozery + strelba) nekolik cikanskych lezeni po cele Francii.
        Co to tu povidate, romanticka osobo? :o)
        Jak se do lesa vola, presne naopak se z lesa ozyva, tohle nejde vydrzet.
        Kvuli milackum stavi zdi…zrejme z lasky:
        http://www.francetvinfo.fr/france/nord-une-ville-belge-reclame-un-mur-a-la-frontiere-pour-la-separer-d-une-aire-de-gens-du-voyage_907282.html

        • Janika

          Saxi, mít někoho v oblibě neznamená, že si ho usadím v obýváku. Ty vůbec nerozlišuješ takové věci.
          V jednom westernu je hezká hláška: „Měl jsem chřestýše. Měl jsem ho rád, ale musel jsem si na něj dávat pozor.“ Tak asi – to je jedna z podob náklonnosti, ba i lásky. Třeba já, měla jsem kocoura, co mi dokonce jednou zlomil ruku. Prostě najednou uprostřed mazlení ho to popadlo a vystartoval. A moc jsem ho měla ráda, a moc jsem ho oplakávala…

        • MaB

          embécko, kdo že chtěl tu zed‘ na belgické straně hranice ? Belgicani !
          A precetl jste si reakce lidí pod článkem ?

          Na jihu patri Gitans, kytary a flamenco k neodmyslitelnému mistnimu koloritu.
          Jejich procesí do Saintes-Maries de la Mer je světoznámé. Desetitisíce „gens du voyage“ z celé Evropy se tam sjíždějí, aby každoročně 24.-25. května uctili památku svaté Sáry a turisté jsou št’astni, protože to je velkolepá podívaná. Je možné tam pravidelně vidět Gypsy Kings z nedalekého Arles.
          Díky markýzi Folco de Baroncelli se udržuje tradice slavností kolem koní, což je také velké „táhlo“.
          Rozhodně zde neuslyšíte, že by na ně někdo nadával, naopak, hodne se jim toho toleruje :).
          Něco jiného jsou ale někteří Romové, kteří pod Eiffelovkou obírají turisty…

    • Kamil Mudra

      A Gitanky zmizely i se svým logem tančící cikánky :-(

    • Janika

      „jsou to poslední svobodní lidé“ – to je moc krásné!
      Zajímavé je, že čím víc je člověk zpracovaný-znetvořený civilizací, tím víc mu lezou svobodní lidé na nervy :-). Já, jakožto „mimoň“, co do škatulek nezapadá, mám Cikány a jejich kulturu ráda. Jejich písně berou za srdce.

      • PeeBee

        v cem jsou svobodni? jsou svobodni podobne jako bezdomovci? v cem jsou svobodnejsi nez ja?

        • Janika

          Myslím že v tom, že ty jsi zapadl do systému kapitalismu jako pracovní a výkonná součástka. Oni ne, zůstali volnými bytostmi.
          Bezdomovec, to může být něco jiného, taková porouchaná součástka, odhozená na smetí. Pokud to tedy není jeho volba, takový způsob života, i takoví jsou.

          • Saul

            Spousta bezdomovců je porouchaná natolik,že ani není schopna si ze systému kapitalismu vzít to co jí patří,tedy důchod,sociální dávky…
            To cikáni ve své „zdravé svobodě a volnosti“ mají možnosti vysávání systému podchycené velmi,velmi dobře.

              • PeeBee

                takze oni jsou svobodni, protoze jak pise saul „…ve své „zdravé svobodě a volnosti“ mají možnosti vysávání systému podchycené velmi,velmi dobře.“ a tim jsou na systemu nezavisli? neni to jinak, janiko?

                  • PeeBee

                    mohu kdykoliv odejit z te prace, kterou ted delam a necitim se tim byt zotroceny. s vysokou pravdepodobnosti bych si pouhym presunem smerem zapadneji v ramci evropy vyrazne financne polepsil, ale jsem zatim solidarni s ceskym prijemcem davek – stravil jsem tu leta na skolach, jako mali jsme meli pravidelne zubni a lekarske prohlidky, ockovani, skoly a tabory v prirode – to vse mj. z energie predchozi generace pracujicich lidi.

                    • Janika

                      Samozřejmě, že se máš dobře, to nezpochybňuji. Zřejmě jsi šikovný a chytneš se všude a za jakéhokoliv režimu. Můžeš být šťastný, spokojený. Ale svoboda bych tomu neříkala.

          • Kamil Mudra

            Pokud oddělíš ty co rovněž zapadli do systému kapitalismu jako pracovní a výkonné součástky a ty co jsou závislí na sociálních dávkách zůstanou ti pro tu volnost už jen ti co se živí kriminální činností. Pokud zrovna nesedí za mřížema tak sice volní jsou ale nic moc krásného na tom nevidím. Nic proti jejich písním a tancům (také se mi líbí) ale od té doby co se nezabývají koňmi, drátenictvím a broušením nožů už nejsou, ve vztahu ke společnosti, ničím jiným než tou muzikou nějak specifičtí. Ta jejich „volnost“ se nejčastěji projevuje coby bezohlednost vůči okolí.
            Ty tři možnosti (práce, sociálka, kriminalita) máme my stejně jako oni, nepřijdou mi tedy o nic svobodnější.

            • embecko

              Podle meho jsou svobodni v tom, ze neprijali kulturni a civilizacni nasili, jak pise Janika. Nesvobodni jsou diky tomu, ze se vykytuji na hranicich (uvnitr) nekompatibilni civilizace. Je samozrejme nase volba, jestli se take chceme stat svobodnymi (cikany). Pokud ne, jsme odsouzeni ke stretu. Proto nesdilim Janicinu predstavu o chrestysovi, ze ho mam rad, ale do bytu si ho neopustim- oni totiz v nasem bytu uz jsou. Tomu primeru o chrestysovi chybi pointa: sice ho dotycny traper mel rad, ale kdyz mu vlezel do sednice, tak mu ustrelil hlavu, to je v tehle moralite v ramci moralniho kyce zamlceno. Tohle je vsechno o volnych teritoriich, kdyz takova nejsou, dojde ke konfliktu a pak je treba volit. Tedy „treba“…samozrejme netreba, stale lze opakovat, ze je mam rad…ale to az do situace, nez se nastehuji k vam do baraku, pak se k moralnich kycaru stavaji drave bestie.
              Ani Cikani nejsou „cisti“, vetsina jejich snahy spociva v tom, prisvojit si vydobytky otroku okolo. Nakonec si vydupou i nejaky ten vodovod, davky ci zachranku, ktere vznikly z nesvobody druhych. Mozna to jakasi cistota je, ale moralni pravo obrany druhe strany tu je, pri vsim soucitu. Jak stoji v tom clanku francouzske o zdi, kde odpurci jeji vystavby argumentovali tim, zev“kluci si jen casto hraji s praky“. To vysvetlujte nekomu, kdo musi neustale tahat ke sklenari svoje okna, jejichz koupe a oprava ho stala nekolik dnu az tydnu tvrde prace „v systemu“.

              • Janika

                „moralni pravo obrany druhe strany tu je“ – ale samozřejmě! On ti ho snad někdo bere? Braň si svoje, ale pokud přitom dokážeš ne-nenávidět ty, před kterými bráníš, tak jsi nad věcí, vyhrál jsi.

        • MaB

          Proc jsou Gitans svobodni nebo alespon svobodnejsi nez my ?
          I pres vsechny racionalni namitky a omezeni stale jeste plati :
          Jejich zivot je cestovat a cestu, po které jdou, si vybrali.
          Nevedi, kam jdou, ale vedi, odkud vysli. jejich koreny jsou jejich trofej, jsou na ne hrdi.
          Jedna z jejich zakladnich hodnot je delit se, byt solidarni – gitan ma „své“ bratrance vsude.
          Nema co ztratit, protoze na nicem nelpi.
          Hudba, tanec v kruhu (siroké) rodiny mu staci ke stesti a o svou „radost ze zivota“ se ochotne deli.

            • MaB

              Francouzsti Les Gitans, les Manouches et les Tziganes odmitaji nazev Roms, s kterymi nechteji byt zamenovani.

              Ja zde pisi o Gitans, o tech, které vidam a nekteré z nich i znam.
              A jsem strasne rada, ze si Francouzi v globalizacnim systému dovedou hajit a udrzet tradice, vcetne koridy, kterou zrovna nemusim. Ta kulturni pestrost a rozmanitost patri s gastronomii k jejim nejvetsim „trumfum“ :))

              • embecko

                Pokud je to jejich trumf, tak at si ho nechaji, ja o nej zajem nemam. A kdyz vidim co se deje v Calais, anebo v pravidelne nasilim vyklizenych ghettech, tak si muzu myslet kdeco. Prvni znamkou prusvihu a selhavani pristupu k nemu obvykle je, ze dotycni vychvaluji svuj pristup jak mustr hodny nasledovani. Viz ted treba Nemci…naprosto uzasne to delaji, jen kdyby jim ostatni tak trosku pomohli. Francouzi to take delaji vyborne, jen jim tam tak trochu bouchaji bomby a obcas jim vystrili nejakou tu svobnodomyslnou redakci, o pravidelne horicich predmestich ani nemluve. Proste parada, no nekup to.
                Nasili tam mate na kazdodennim poradku a mluvite o nem jako o trumfu, reknu vam, ze se skoro nestydite…
                Tohle je 2 mesice stare:

                • MaB

                  Ano, embécko, to jen potvrzuje, co pisi vyse:
                  rodina a solidarita je pro ne (v tomto pripade se nejedna o Gitans) svata a nedotknutelna.
                  Manifestovali tak proto, ze jeden z nich, tc. ve vezeni, nemohl jit na pohreb svého bratra.
                  V obou pripadech to bylo nasledne soudcem, ktery s pochopenim prihlédl k této jejich specificite, umozneno.

                  Spatne jste pochopil, co jsem myslela tim „trumfem“*, i kdyz je to jasné.
                  Proc byste se o to ale snazil, kdyz mate argumenty pripravené predem, ze ?

                  *) „Ta kulturni pestrost a rozmanitost patri s gastronomii k jejim nejvetsim „trumfum“ :))

              • Seal

                Raději bych se v tomto případě místo toho dnešního Les Gitans atd. vrátil naopak k tomu francouzsky historickému Les Bohémiens… Bohužel zrovna příklad toho etnika názorně ukazuje, jak málo český „inženýrink“ dokáže předvídat. Jasně, jak připomíná pan Mudra, kradli už za 1. republiky slepice. No tak aby přestali krást slepice, přinutili je přestat kočovat. Takže jim k těm „uřazeným kolům“ dali i práci, protože – pokud jde o obstárání slepice – tak bývala i doba, kdy kvůli ní člověk nemusel zrovna krást. No a pak jim tu práci sebrali, protože pokud chce někdo slepici, tak musí být v první řadě sám tak zajímavý, aby vůbec dostal šanci si na tu slepici vydělat. A to se přesně stalo: Většina Rómů v devadesátkách propadla na trhu práce, protože třeba na stavební práce se najednou dala ještě efektivněji najímat ukrajinská pracovní síla. No tak česká ekonomika sice ušetřila, jenom halt u toho vznikla nějaká ta sociální „externalita“. No a ta se už celých dvacet let nabaluje jako obludná, bílá sněhová koule. Protože jestli tenhle dnešní systém zvládá něco naprosto dokonale, tak je to především schopnost vyvolávat různé problémy, které se pak nechávají volně vznášet jako mlha nad bažinou, aby halt ten nový řád mohl vůbec fungovat.

                • PeeBee

                  pamatuji si spatne, ze se tehdy tak nejak rozhodovali, zda volit roi nebo har? veseleho, scuku, ginu, blizkost k ods, anebo socialni citeni a priklon k levici… nebo to zjednodusuji? pamatuji si spolecny anarchisticky prvni maj na strelaku s cikany… uz je to pryc.

          • Kamil Mudra

            MaB, možná že vám ve Francii ještě nějací takoví románoví Gitans zbyli, ale u nás takové jejich bratrance už najdete asi jen v literatuře nebo v Janičiných představách :-)

          • danaver

            Jistěže stačí, však proč by netančili a o svou radost se nedělili, však když jim tady vyplavily povodně baráky tak oni tančili, a naši jim uklízeli, protože oni se přece nebudou vracet do takové špíny :-))) Je úžasné že mají takovou radost ze života, ale my máme fakt problém, když za ně děláme i to co by si mohli udělat sami, a promíjíme jim násilí, i tolerance má mít určité hranice.

            • Janika

              „když jim tady vyplavily povodně baráky tak oni tančili, a naši jim uklízeli, protože oni se přece nebudou vracet do takové špíny“

              Danaver, tohle Vás snad není hodno, takovou Vás neznám.

              • danaver

                Snažím se zastávat se slabších, a třeba islámu- ten sám o sobě nic nezmůže. Ale taky se snažím vidět jak věci skutečně jsou, pokud možno oboustranně, tedy ne jen nádherný zpěv a tanec, ale taky temperament až agresivitu a hromady odpadu a protože žiju mezi cikány tak vidím jací jsou herci, jak nádherně umí přehrávat jakoukoliv náladu a pocity, jen aby vyhrabali z našich srdcí tu největší dávku soucitu a lítosti a tak získali co největší prospěch. Obdivuju je za to, ale nebaštím jim to :-))
                Takže třeba z tohohle záznamu

                vy vidíte slzy a rozpláčete se s nima
                a já tam slyším že v době povodní, kdy se záchranáři brodí po kolena ve vodě, zachraňujou holé životy a přesunujou lidi narychlo někam do sucha, se cikánky urážejí že jim nikdo nedá nový byt! , přitom jsou zpátky v tom původním abojí se akorát že jimt am někde venku spadnou stromy!! :-)))) a na konci se cikán, který se po dvou dnech!! vrátil do bytu zatopeného až po prsa!! aniž by ho ukázal?? – tak se domluvil že mu přidjou lidi z bytového družstva ten byt opravit!! a hned!! no fakt, Janiko, komu se to tak rychle podaří :-)))
                Oni si opravdu se životem hrajou, a tančí, a je to krásné, ale netvařme se, že tím pádem nemusí nést zodpovědnost za své činy :-)

                • Janika

                  Danaver, já opravdu netuším, proč by bytové družstvo ihned opravilo byt Romovi a jiným lidem ne. Nevím, jak to doopravdy bylo a nemůžu to nijak posuzovat. Takhle zjednodušeně to napsat mi připadá… podivné a neuvěřitelné.
                  A nerozumím, proč píšete „netvařme se, že tím pádem nemusí nést zodpovědnost za své činy“ – on to tady snad někdo tvrdí? Samozřejmě, že odpovědnost nést musí.

                  • danaver

                    Buď zjednodušeně, nebo na román, nic mezi tím není. :-)
                    Pro ně je to hra, vytáhnout z vás mnohem víc, než na co mají nárok. Je to vlastnost jejich kmene. Nádherné divadlo. Další vlastností jejich kmene je nedodržovat dohody, nedbat o vzdělání, pořádek …v tom případě by ale měli nést i následky, tedy to, že pro jiné lidi to může být nepříjemné. Nikoliv proto že jsou cikáni. Ale proto že nedodržujou nějaká pravidla.
                    A stejné to je s každou národností.
                    Nedávno jsem jela ve vlaku s ukrajincem, který si tam v jednu chvíli nedal pozor na pusu a dost sprostě se tam rozkřikoval…všichni se odtáhli, a byli rádi když vystoupil. Rasismus? ne, jen nechuť být ve stejném prostou s někým, kdo je agresivní.
                    Radost a svoboda snad není v zapalování aut nebo házení odpadků.

  11. Janika

    Děkuji za komentáře především MaB a hansovi, i dalším. Načerpajíc z nich inspiraci, odpověděla jsem na OM cnemovi na jeho dotaz:

    „Kdo zapaluje ta auta, etničtí Francouzi nebo imigranti z neevropských kultur či jejich, k těmto kulturám se stále hlásící, potomci?
    Děkuji za jasnou odpověď, založenou pokud možno na faktech.“

    takto:

    Zkusím to ještě jednou, cnemo. Žádná fakta ve Francii totiž nezískáte a získat nemůžete. Tamější zákony nedovolují zjišťování národnosti, víry atd. pachatelů trestných činů. Zločin je jednou zločin a je jedno, kdo ho spáchal. A taky k čemu by takové statistiky byly, k vyvolávání nevraživosti mezi skupinami obyvatelstva? Připadá mi to rozumné a především etické.

    Víte, já chápu Vaši snahu se dopídit potvrzení, že to zapalují ti potomci imigrantů, abyste měl další „důkaz“, jak jsou špatní a jakým jsou nebezpečím. Ale je mi líto, nemůžu sloužit, tohle Vám seriózně nepotvrdí nikdo.

    Daleko důležitější, než etnický původ pachatelů, mi připadá jejich sociální postavení. Ano, jsou to většinou mladí lidé z předměstí, tedy z chudších vrstev. Je to pro ně forma protestu proti společnosti. Ve Francii v tom mají tradici. Kdysi chudáci zapalovali bohatým paláce. Dnes jen ta auta :-). Prostě – je to problém třídní, ne národnostní.

    http://outsidermedia.cz/horici-auta-ve-francii/?show=comments#comment-52448

  12. MaB

    Janiko, napsala jste to přesně. Etnické statistiky prostě uveřejnovat nelze, protože to zakazuje přímo Ustava.
    Ta zna jen Francouze.
    A nikdo je nežádá, je to zbytečné.
    Opozice a novinari dělaji dobře svou praci a informuji slovem i obrazem, takze každý ví, o co kráčí.
    (s příchodem imigrantů se počet požárů nezvýšil.

    K ùvaze předkládám:
    Paříž má v r. 2015 2 243 833 obyvatel.
    „Velká“ Paříž 11.5 milionu.
    Muslimů na celém ùzemi Francie je 5 – 6 milonů, věřících polovina, pravidelne praktikujicich 600 000.

    V Paříži „intra muros“ bydli především ti, kteří na to mají (najemné velmi vysoké)
    V těch HLM (paneláky s nizkým nájemným) na periferii zdaleka neziji jen muslimové.
    Přidělují se podle pořadníku a všude je snaha o mixitu obyvatel.

    Existují různé znepřátelené bandy (nejruznejsi etnika), které spolu soupeří. A právě v tom pálení aut nebo v rodeech se předhánějí. Nudí se, největší podíl na tom má nezaměstnanost.
    Žháři jsou vetsinou neplnoletá mládež Když se pak ocitnou před soudcem, jsou to 15-17tileti vyrostci, kteří se za své „hrdinství“ obvykle stydí a litují svých činů. Zpravidla odcházejí jen s domluvou…

    PS: K tomu dotazu vyse:
    Kdo to je „etnicky Francouz“ ? S rodokmenem do kterého kolene ?

    • Kamil Mudra

      A kde hoří ta auta? A jaká auta to jsou? V „intra muros“ nebo v HLM? Drahá nebo levná? Myslím že to je pro jakékoli další úvahy dost podstatná informace.

      Pokud by hořela v „intra muros“ znamenalo by to že se ty bandy předhánějí v tom kdo nadělá větší škodu společnému nepříteli a dalo by se tomu říkat předhánění v záslužnosti. Šlo by o projev revolty proti systému který rozděluje lidi na bohaté a chudé, tedy o počínání vedené nějakou ideou.

      Pokud by hořela HLM a výběrově, t.j. žháři by věděli že ten či onen automobil patří „těm druhým“, šlo by o „normální“ boj o dominanci, tedy „klasický“ zákon džungle – nevítaný ale pochopitelný. Probíhal by ale jen mezi těmi, kteří se zapojili bandy kterou si zvolili, což by umožňovalo nezúčastněným zaujmout postoj: „Ať si ti pitomci mezi sebou dělají co chtěj!“

      Pokud by ovšem auta hořela stylem padni komu padni, bez jakékoli selekce, znamenalo by to že nejde o nic jiného než o primitivní vandalismus, nesměřující k ničemu jinému než k naplnění touhy po ničení, nezasluhující žádné ohledy ze strany poškozených a vyžadující naprosto nekompromisní přístup, provázený tvrdým postihem. Žhářství by totiž neprováděli žádní „zmatení jedinci“ s vymytými mozky, ale lidé špatní už svým naturelem, nezávisle na věku.

      Na upřímný stud a lítost u 15-17tiletých výrostků nevěřím. U soudu se chovají jak je od nich očekáváno aby odešli s co nejmenším postihem – mezi kamarády se určitě chlubí a nafukují jak holubi na báni. Každý z nich co odejde jen s domluvou posílí odvahu dalším k takovému chování a sám to už nese v sobě, coby frajeřinu, i do dospělosti. Na takový shovívavý přístup Francie dojede nejpozději během dvou generací – možná dříve.

    • Janika

      Děkuji, MaB, ale někdy mám pocit, že píšu čínsky, nikdo nereaguje na napsané.

      Tohle je taky moc dobrá otázka:
      „Kdo to je „etnicky Francouz“ ? S rodokmenem do kterého kolene ?“
      Jestli to začnou rozebírat příslušní lidé (třeba diskutující na OM), zavane na nás čistota rasy pátrající po židovských předcích do bůhvíkolikátého kolena.

      • MaB

        Kamile, ty dva posledni odstavce vystihuji naprosto presne situaci. Pokud jde o tresty, mladistvi „primodélinquants“ vezneni nejsou (vyvaznou s podminkou), navic preplnené veznice jsou „skolou zlocinu“ a radikalizace. Tam se vetsina z nich pozdeji ale stejne dostane.
        Tento laxismus je slabym clankem systému a zatim si s tim nedovedl poradit nikdo, pravice ani levice.
        Chybi mozna povinna vojenska sluzba (treba jen civilni), kde se preci jen ucili discipline. Uvazuje se o jejim znovuzavedeni.

        Janiko, ty vytky na nasi adresu jsou usmevné.
        Vite kolik „cistokrevnych“ Francouzu je mezi 10 nejoblibenejsimi osobnostmi roku ? 2 (slovy dva)
        Prvni tri : Zid – Senegalec – Zidovka (J.J. Goldmann -Omar Sy – Simone Veil) Ta posledni nosila hvezdu…
        „Tridenim“ by neprosel ani Jean Paul Belmondo. :)

    • PeeBee

      stejni jako ti, co palili v odese, stejne subkultury… army of frustrated lazy assholes ready for any action.

  13. taras2

    Tomuhle říkali komunisti v roce 1969 a 1970 „pomýlenost“, Janiko a MaB. U vás těžká. Ty vaše výmluvy na zákony, které neumožňují zjišťovat etnicitu pachatelů trestných činů, to je čiré pokrytectví, které má zakrýt fakta: kriminalita u imigrantů s arabským či severoafrickým původem, stejně jako u cikánů, je až sedmkrát větší, než je u domácího (bílého) obyvatelstva. Stejně tak čerpání sociálních dávek je v podstatě hlavní pobídkou a cílem pro devadesát procent migrantů.

    Politická korektnost, která už obecně budí posměch, stejně jako již opuštěný multikulturalismus, se v náporu přemnožených obyvatel třetího světa jeví jako tragické, patologické odpovědi na realitu. S vámi však cloumají naplno. Zřejmě jste nepolíbené praktickou politikou, pak stačí přidat kapku sentimentu, hysterických reakcí na věcná stanoviska, a máme tu věrný obrázek vašich diskuzních postojů. Zkuste se nad tím zamyslet a poopravit své náhledy na svět.

    • Janika

      Tarasi, a u nás policie zjišťuje a eviduje etnický původ pachatelů? A jak přesně, na jakých podkladech? V občance to není. Objasni mi to, prosím, ať se můžu polepšit.

      • taras2

        Oficiálně nezjišťuje, neoficiálně patrně ano, z toho pak občas něco prosákne, zřejmě úmyslnou indiskrecí úředníků, kteří toho už mají plné zuby. Je znám případ jednoho úřadu práce, kteří si uchazeče o zaměstnání zaznamenávali modrou propiskou, etnikum pak pojednávali černou. Měli z toho samozřejmě průser.

        V zaznamenávání etnicity pachatelů/žadatelů nevězí žádný esenciální rasizmus, je třeba říkat si pokud možno vždy a za všech okolností, to je samozřejmý požadavek, pravdu. A na ní pak stavět návrhy na řešení. Zatloukáním katastrofálních údajů se jednak oddaluje řešení, to bude v případě imigrantů a cikánů drahé, proto se to tímhle oddaluje, jednak se nasírá přizpůsobivé obyvatelstvo a zvyšují jeho rasistické tendence.

        • Janika

          To nemyslíš vážně. Co je to „neoficiální zjištování“? Jak to funguje, kdo to iniciuje? A jak se pozná Rom? Znám pár lidí, kteří jsou snědí, tmavovlasí a Romové to nejsou.

          • MaB

            terasi2, vase tvrzeni je neopodstatnené a zcela mimo..
            Francie je mezi evropskymi zememi unikat. Uz jsem to tu jednou vysvetlovala.
            Narodnost je jedina a spolecna pro vsechna etnika – francouzska. (statni prislusnost a narodnost splyvaji)
            A Ustava rika, ze vsichni francouzsti obcané jsou si rovni pred zakonem.
            Takze je uplne jedno, jestli za stejny zlocin soudite „puvodem“ nebo dokonce „prapuvodem“ Marokance, Inda, Senegalce, Vietnamce nebo Polaka (je jich ruznych pres 100 )
            A vsichni Francouzi z DOM a TOM jsou „cokoladovi“. Videl jste fr. fotbalovou jedenactku ?:)
            Dovedete si vubec predstavit, co zadate ?
            A pripust’me, ze by statistika veznenych mozna byla (figurovali by v ni i Cesi :), jaké zavery a opatreni by se z toho daly delat ?

  14. danaver

    No toje dobrá otázka, já tomu taky nrozumím, proč nás teda eu kritizuje za diskriminaci romů, když je nemáme, nezjišťujeme, v podstatě neexistují….jak těžkou práci potom mají ředitelé škol, kyteří msuí vykazovat podíl neexistujících žáků…http://www.ochrance.cz/fileadmin/user_upload/DISKRIMINACE/Vyzkum/Vyzkum_skoly-zprava.pdf …a na základě čeho se pak organizují všechny ty podpůrné spolky, když bvlastně nemůžou říkat pro koho jsou …nevím, ale fakt si někdy připadám jako šizofrenik… :-)

    • Janika

      Danaver, tohle přece nikdo neříká, že neexistují. Jsou situace, kdy se národnost, etnický původ, docela legálně zjišťuje. Například při sčítání obyvatelstva, ve školách, a další příklady určitě existují, ale já je neznám, proto jsem se Tarase ptala. Při spáchání trestného činu už to košer jaksi není, z pochopitelných důvodů.
      No a pak je tu otázka, že každý může tento údaj o sobě uvést dobrovolně, ale taky nemusí.

      • danaver

        Těmhle pochopitelným důvodům já osobně nerozumím. Proč to není košer ? Nevidím jediný důvod odmítat její uvádění jenom tehdy když se to někomu hodí, tedy v momentě, kdy dotyčný má nést následky svých činů.

        • PeeBee

          klasicke europokrytectvi. nemuzeme prece v nasem dokonale demokratickem a humanistickem europarku rozdmychavat rasisiticke nalady – treba by pak bylo vic videt, ze tu ten rasismus cela leta v poklidu a pohodlne zije a ma se dobre.

              • Janika

                No třeba bojůvky na ulicích, ozbrojené hlídky dobrovolníků, něco jako žluté hvězdy atd. Co pak následuje, nevyhnutelně!, není třeba popisovat…

                • PeeBee

                  na tom to je zalozeno – na vyskytu takove miry frustrace, ktera se da vyuzit v pripade potreby. co myslis, je i u nas malo mladych typku do 30, co maji prazdne kapsy, o rodine si mohou nechat jen zdat, jsou nasrani na cely svet a v hlave maji gulas… neni kazdy z prahy a nema kazdy pod cepici. pripomina mi to starsi vyraz lumpenproletariat.

                  a to nemluvim o protrelych naccich – ti starsi jsou dobre zajisteni, treba prodavaji hadry od steinara nebo paravojenskou zabavu, chovaji rotvajlery, chodi na strelnici, sedi na urade nebo u cajtu, co ja vim…

          • MaB

            „No a pak je tu otázka, že každý může tento údaj o sobě uvést dobrovolně, ale taky nemusí.“ (Janika)

            Ano, to je, alespon ve Francii, princip. Teoreticky nikdo nemusi znat puvod, pokud si to dotycna osoba sama nepreje.
            V dokladech se neuvadi.
            A usuzovat podle barvy pleti nebo jména se kvalifikuje jako „délit de faciès“ – Jsi podezrely, protoze nejsi „standard“ ?

            (to jmeno muze byt zavadejici, proc by se modrooky blond’ak nemohl jmenovat Mohamed a cernooky kudrnac Albin ?)

            V CR je to trochu jiné. Rozlisuje se stale narodnost a statni obcanstvi ?
            Napr. „registrované partnerstvi“ pouze pro homosexualy mozné je, ve Francii musel byt PACS, puvodne zamysleny také jen pro ne, rozsiren na „pro vsechny“, jinak by ho Ustavni rada zamitla. (To je ta Egalité :)

            A je moc dobre, ze se prisné dodrzovani Ustavy kontroluje, je to zaruka ochrany nas vsech pred jakoukoli libovuli.

          • danaver

            rasismus…ten je, když odděluju, ale ne když se někdo udržuje v oddělenosti sám, protože on je takový, a vy jste gadžove :-)

        • Janika

          Danaver, košer to není kvůli možnému ovlivnění posuzování spáchaného přestupku. Prostě tam tenhle údaj nemá žádné opodstatnění. Spravedlnost se tomu říká.

          • danaver

            Ovlivnění rozsudku?? soudce i veřejné mínění má svoji hlavu a oči a sluch, a všichni tito jsou ovlviňováni tím co vidí a slyší – co dostanou do kapsy – čím kdo vyhrožuje – kolik si kdo přivede příbuzenstva…
            Myslet si že takové věci vyřeším neuváděním národnosti je … řekněme pošetilé.
            Se spravedlností to má pramálo společného.
            Ve skutečnosti se to nezjišťuje a neuvádí jen proto, aby se neviděla skutečnost, aby se vylepšily statistiky, aby to nevypadalo blbě že ačkoliv se tolik let utrácejí na integraci obrovské peníze, tak jaksi furt nejsou výsledky…ve srovnání s jakoukoliv jinou národností.
            Jaksi jim přiznáváme jen dobré schopnosti, uznáváme jak svobdoně tančí a zpívají, úúúžasneme. Ale odmítáme jim přiznat i jiné vlastnosti. A protože jim nerozumíme, neumíme to vyřešit, tak o tom nebudeme mluvit.
            Smutné, smutné.
            Slabé.

            • Janika

              Danaver, a Vy to chcete uvádět proč? Aby se statisticky zjistilo, že Romové jsou zločinnější, než Češi, a k čemu – k rozpoutávání nenávisti, nebo co s tím chcete dělat?
              A taky by mě zajímalo, jak tu národnost zjistit – dotazem, pohledem, dojmem, odhadem? Co když budou Romové uvádět, že jsou Češi? Kde pak bude spolehlivost statistik?

              • PeeBee

                ale mozna prave by ty statistiky byly velmi zajimave – nebo myslis, ze by nejak prevysovali prumer? co treba metodika zalozena na odhadu financni skody pro spolecnost? jeden pitr, krejcir nebo rittig nadela vic skod nez vsichni romove dohromady za dvacet let pobiranim davek a „sbiranim“ medi.

                • Janika

                  No samozřejmě, co si kdo nahrabe bez práce je vždycky zlodějna (to je zase slovo do pranice, že :-).

              • danaver

                Spolehlivost statistik je zajímavá věc. V okamžiku kdy vzniká neziskovka na ochranu Romů a potřebuje peníze na provoz a integraci, tak kupodivu existují ?? a je jich mnoho a není problém je poznat a na spolehlivost statistik se jaksi myslí či ne? :-) Když jde o kriminalitu – nejsou…a přitom je fakt, že když jich někde bydlí víc, je to důvodem k posílení bezpečnosti – tak proč to zamalovávat?? Janiko, to tenhle rozpor vzbuzuje v lidech vztek, ne to že cikáni jsou živější :-)

                Budeme-li se bavit o tom, že nemáme uvádět etnikum – dobrá,
                jenže současně s tím se ve školních průzkumech uvádí definice : za Roma je brán ten, kdo se tak označuje, a koho za Roma považuje jeho okolí.
                A je důležitá, protože na základě jejího vyplnění nás eu šikanuje za romské děti ve zvláštních školách. Proč nebere do úvahy, že tyto děti tam jsou jen proto, že prostě normální školu nestíhají?
                Pořád je to Janiko otázka kolem dokola: proč etnikum jen když se to hodí pro získání peněz?

                • Janika

                  Danaver, neziskovkám nevěřím ani trochu a statistikám jakbysmet.

                  “ proč etnikum jen když se to hodí pro získání peněz?“ – já o tom nic nevím, tahle otázka mě zas až tak nepálí. Vidím to tak, že například učitelka ve škole ten údaj potřebuje ke zkvalitnění péče, tam to má opodstatnění. Jinak nevím, kdo a proč to potřebuje.

  15. tresen

    Poznámka k debatě o svobodě cikánského životního způsobu:
    Romantická představa o úniku z civilizačního otroctví má jednu zásadní vadu – předpokládá totiž možnost volby.
    Ti Romové, kteří by možná docela rádi přijali jho většinové společnosti se vším všudy, jsou touto většinou dnes a denně přesvědčováni, že nemají šanci. Útěk ze “svobodného“ ghetta se podaří jen mizivému procentu těch, kteří by měli na to, aby vychodili školu a našli si práci. Kdyby byli blond.

    • Janika

      Možnost volby jako taková svobodou není. Třeba jak dali možnost volby Angelice, jestli chce zemřít jedem nebo mečem (abych zůstala u té romantiky :-).

      • Kamil Mudra

        „Možnost volby jako taková svobodou není.“
        To platí pouze v případě kdy v sobě „nabídka“ nezahrnuje i možnost nevolby.

        • Janika

          To je pořád o výběru z nabídky, v tomhle případě je širší. Ale širší výběr není svoboda.
          (Mimochodem, četl jsi to u Blue?)

          • Kamil Mudra

            Širší být nemusí. Stačí aby možnost nevolit byla třeba jen jedna ze dvou, případně nabídkou jedinou.

          • Kamil Mudra

            Četl a komentoval, pokud myslíš to o svobodě.

              • Kamil Mudra

                A kdybych nečetl – tak co?
                GeoNovy texty nejsou jedinou studánkou moudrosti ze které lze pít a k mnoha poznatkům lze dojít i vlastním rozumem.

                • MaB

                  „Možnost volby jako taková svobodou není. Třeba jak dali možnost volby Angelice, jestli chce zemřít jedem nebo mečem “

                  To jeden rezimu nepohodlny mudrc zase dostal od krutého panovnika moznost vybrat si mezi „smrti“ a „smrti“, tedy de facto byl postaven pred nevolbu a preci si zachranil zivot. Jak to udelal ?

                    • MaB

                      Rada :)
                      Reseni – i jedna z verzi KM:

                      Onen despota byl nejen kruty, ale i proradny. Dal mudrcovi padesatiprocentni nadeji, nebot‘ si mohl vybrat mezi 2 slozenymi listky, na jednom melo byt napsano „zivot“, na druhém „smrt“.
                      Mudrc ho ale velmi dobre znal a vedel, ze je na obou listcich „smrt“.
                      Proto ten, ktery si vytahl, rychle zmuchlal a spolkl. Pak se zeptal panovnika, co je na listku, ktery zustal.
                      Bylo tam samozrejme „smrt“, coz znamena, ze si mudrc vytahl „zivot“.
                      (despota mu tedy dal, proti své vuli, stoprocentni sanci prezit.)
                      Pouceni : Rozum hraje pri volbe svou roli. tim spis, kdyz neseme za svuj vyber zodpovednost :)

                    • Janika

                      To je moc hezká pohádka, děkuji, MaB :-). (Píšu pohádka, protože to ještě myslím v žádné nebylo, a hodilo by se to)

                  • Kamil Mudra

                    Historek je více: Spolknutá kulička, volba smrti „sešlostí věkem“… určitě bych se rozpomenul i na další. Jaká je ta vaše?

  16. tresen

    Možnost volby sama o sobě svobodou není, ale bez možnosti volby není svoboda.
    Jinak byste klidně mohla svobodou nazvat i pobyt v cele. Jistě, někdo tam možná chtěl být strčen, jak třeba namítnete, ale to je dost mezní případ.

    • Kamil Mudra

      Svoboda je, když nás nic nenutí k jakékoli volbě.

        • Kamil Mudra

          Máte pravdu.
          Tedy, v případě že už po ní nic není. :-)

      • MaB

        Je prijemné mit pocit svobody, kdyz mame vyber.
        Ale jeste lepsi je mit svobodu vyberu.

    • Janika

      Tak to domyslete, tresen, a dostanete se k absurditě – neexistuje možnost volby mezi úplně všemi myslitelnými možnostmi. Vždycky jsou limity, a pro Roma je tím limitem to, co jste popsala. My všichni máme své limity, zase jiné. Takhle se svoboda definovat nedá.

      • tresen

        Samozřejmě, Janiko, tak to je. Všichni máme své limity, morální i materiální, absolutní svoboda neexistuje.
        Bavíme se vždycky o konkrétním člověku v konktrétní situaci, a taky o subjektivním vnímání té situace.

        • Janika

          Tak to se shodneme, absolutní svoboda neexistuje, nic takového.
          Přesto říkat svoboda stavu, kdy bytost není přetvořena do vykonavatele funkcí, se kterými se ztotožňuje, mi připadá hezké :-).

    • Janika

      To je pěkné, Astře, díky :-). Pobavilo mě to. A jak jsou ty Moskvanky luxusní, to zírám. Tedy ony byly takové vždycky, myslím.

    • MaB

      Pariz zvladne oboji – hori i pari :)

      Moulin Rouge French Can Can

      • MaB

        Je mozné videt, staci napsat toto:
        Moulin Rouge Can Can on French TV – YouTube

  17. Kamil Mudra

    Mnojo… Až budou amíci točit další díly Pobřežní hlídky – hurá do Moskvy. :-)