Pud k nacismu

Usilovat o to, aby se národ, jakožto určité konkrétní společenství, sjednotil pod určitou sjednocující ideou, to je samo o sobě přirozenou a prastarou touhou lidských společností. Až potud je to v pořádku.

Pokud se sjednocující ideou stává VYVOLENOST vlastního národa, vzniká NACISMUS. Takovým nacismem byl sionismus, až po něm následoval nacismus Hitlerova Německa.

Za ideou vyvolenosti národa vlastního následuje vyloučení národů ostatních z nároku na rovnoprávné lidství. Nepřítomnost ideologie je vyplňována výčtem fiktivních vlastností někoho, spojeným s upřením lidskosti:

JSOU TO KOZOMRDI.

Což fakticky znamená:

NEJSOU TO LIDÉ.

Je to dobytek, jsou to zvířata, nejsou to lidé, a tudíž je možno s nimi jako se zvířaty zacházet, a to naprosto legitimně a s čistým svědomím.

***

Sax napsal někde ve stovkách komentářů u Tarase, že není možné nebýt na nějaké straně v době, kdy se schyluje k boji, protože bych mohla dopadnout jako komunisti v hitlerovském Německu. Napsala jsem to vlastními slovy, protože se mi to tam nechce hledat, přimělo mě to však k zamyšlení, co bych vlastně v tom tehdejším Německu zaujala za postoje, s kým bych byla a proti komu? Není to lehká otázka.

***

Představme si, že jsme v Německu třicátých let minulého století v době nástupu Hitlera k moci. Stát prospíval, okamžitě bylo po jakékoliv krizi, okamžitě bylo po extrémní bídě, okamžitě bylo po extrémním vykořisťování. Německo se během pár let změnilo z vysávaného lidského společenství v silný suverénní stát. Nacisté jako první na světě zavedli placenou dovolenou, nemocenskou, plné krytí zdravotní péče, garantovanou minimální mzdu, rekreaci pro těžce pracující. Není divu, že si podporu Němců udrželi po celou dobu trvání války…

Žít tam v té době – na kterou stranu bych se přidala?

Za sebe mám jasno – varovným, odpuzujícím momentem by pro mě jednoznačně byl hon na židy. Rozbíjení výloh židovských provozoven, jejich vypalování, brutalita, agresivita cílená na bezmocné oběti, povinnost nosit hvězdu jako symbol ne-lidství – tím vším bych za vlastní blahobyt zaplatit nechtěla.

Vím tedy s jistotou, že Heil Hitler bych ve svatém nadšení v zástupech nevolala. Vím s jistotou, že nikdy nebudu s nikým, kdo hlásá ideologii vyloučení jiných národů z nároku na rovnoprávné lidství.

UPD:
 A kdybych se narodil v (19)17 v Leidenstadt
na ruinach bojiště
byl bych lepší nebo horší než ti lidé
kdybych byl býval Němec ?
Kolébán ponížením, nenavistí a ignorancí
krmený sny o pomstě
byl bych z těch nepravděpodobných svědomí
slzami uprostřed bystřiny

Nikdy nebudeme znát co máme opravdu v ùtrobách
schované za naším vnějším vzhledem
duši statečného nebo komplice nebo kata
nebo nejhorší nebo nejkrásnějši ?
Byli bychom z těch, kteří vzdorují nebo ovcemi stáda
kdyby bylo potřeba víc než slova ?

Jean Jacques Goldmann, potomek židovských obětí, překlad MaB 

***

Polopatické upozornění: Tento článek NEPROPAGUJE neomezené přijímání imigrantů do Evropy. Komentáře, které mi to budou podsouvat, budu se vší úctou k jejich autorům mazat.

Advertisements

120 comments

  1. Janika

    A jeden citát: „nacismus vymyslel Adolf Hitler ve vězení, a pak ho v hypnotickém spánku nalil Němcům do hlavy a ti se vzápěti kolektivně zbláznili …. “ :-)

    • Hudec

      Kolektivně se občas zbláznit, to je takový německý národní rys.

  2. Ondřej

    Tak jako většina levicove smýšlejících lidí neomarxisticke z Frankfurtské školy, stejně jako jejich zarputili ideovi protivníci z Rakouské ekonomické školy, socialiste, křesťanští demokraté a liberálové našli v té době jasnou společnou řeč, kdy tak rozdílní lidé jako radikálně levicová socialista Hannah Arendt našla společnou řeč s filozofem západního pravicového liberalismu K.R. Popperem , tak i dnes dochází k jasnému konsensu demokratickych sil – křesťanských demokratů, liberalu, socialistů a Zelenych včetně progresivního křídla západních euromunistu, pak i já říkám, jsem na straně klidně i ideových nepřátel kteří cti zasady humanismu a demokracie. Proti nackum a východním postkomunistum, kteri jako jediní stojí na straně nacionálního sobectví a izolacionismu. Je potřeba aby se progresivní síly Západu spojili a odvodili ideove spory. Ve hře je naše lidská budoucnost jako jediného zivocisneho druhu na planetě schopného lidského soucitu a empatie
    Nestanme se nissim vývojovým druhém jen proto že odmítány to, čeho zvířata nejsou schopni.

    • Janika

      Když on ten západní pravicový liberalismus by mohl být horším nebezpečím, než nacismus. Viz Oregon. Nepředpokládám, že s tím budete souhlasit, Ondřeji, tak prosím kvantitativně omezte případné nesouhlasné reakce.

      • Ondřej

        To není liberalismus, ti farmáři měli k liberálním hodnotam asi tak daleko jako mají katolíci z Vatikanu. To jsou ortodoxní konzervativci. Liberálové se snaží v USA vyrovnávat diskriminace menšin, afirmativnimi akcemi vyvazují zastoupení žen v rozhodovacích orgánech velkých organizaci, těch politických nevyjímaje. Usilují o zavedení zdravotniho pojištění zdarma pro chudé, chtějí zvýšit dané velkým korporacím. Nevidím na tom nic nacistickeho. Hispánci a především ženy volí Demokraty proti Republikánům. To je důkaz toho, že chtějí citlivější sociální politiku a více práv tam, kde jim trh diktuje chovat se agresivně jako muži. To je vše co chci rici na Vasi repliku, Janiko.

      • hans

        Ondřej se kouzelně odkopal, když ho nenapadlo, že tím nebezpečným „západním pravicovým liberalismem“ myslíte oregonské policejní vrahy a jejich vládu. Evidentně v jeho očích policejní střelba do vzdávajících se lidí zezadu nemá chybu a (pravicově liberální) režim který ji připouští a schvaluje nemůže být nebezpečný lidským právům… když přece „vyrovnává usiluje a chce…“

        • Ondřej

          Předně jakýkoli režim trestá, ano v případě neuposlechnutí výzvy policie aby se vzdali i střelbou, ozbrojenou vzpouru již před tím trestaných lidí pro porušení zákona. Ten režim s adjektivem liberální vám navíc dává možnost řádného soudu, právo na obhajobu, přezkoumání výroku soudu opravnými prostředky jiných soudů s vyšší instancí, a když abych tak řekl, lidé v zemích s „Oberliberálním“ režimem sdruženým do jisté UNIE, mají ještě zastání u speciálního Soudu pro lidská práva ve Štrasburku, který může donutit stát který svým zásahem porušil lidské právo svého občana, aby ho poté zpětně odškodnil a podobné praktiky dále netoleroval.

          Tento zákonný rámec se Vám jistě nemusí líbit, ale opět v zemích kde platí demokracie se zásadním determinantem výkonu práva s adejktivem „liberální“, máte pro Vás i takto nepřijatelné liberální praktiky měnit tak, že se budete účastnit voleb v rámci parlamentní demokracie volbou těch v subjektů u nichž budeme mít záruku, že veškerá Vám nepříjemná liberální pravidla zruší a nastaví ta Vám konvenující „neliberální“. Poslední liberální možností jak se jha liberalismu zbavit, je svobodný odchod ze země. Opět to není samozřejmost, existují dodnes režimy, a my máme nedávnou zkušenost s jedním z nich, které násilím drží své občany na teritoriu své země a jsou nuceni sdílet navýsost neliberální praktiky té dané země a jeho režimu. A to platí i tehdy, kdy by s těmi praktikami souhlasila většina občanů a ve volbách si je odsouhlasila.

          • hans

            …Předně jakýkoli režim trestá,…

            Nemáte pravdu. Režimy, které vy označujete za liberální, tvrdíli v případě ukrajinské krize, že demokratický režim nejenže netrestá a trestat nesmí, ale je povinen se vzdát.

            …Ten režim s adjektivem liberální vám navíc dává možnost řádného soudu, právo na obhajobu, přezkoumání výroku soudu opravnými prostředky jiných soudů…

            Nemáte pravdu. Liberálně demokratický režim v USA a jeho spojenci tato práva lidem běžně upírají.

            ..pro Vás i takto nepřijatelné liberální praktiky..

            Nemáte pravdu. pro mě jsou tyto praktiky (trestání ozbrojené vzpoury, řádný soud, právo na obhájce atd..) přijatelné. Vaše fantazírování o opaku je nesmyslné a neodůvodněné. Naopak vy vychvalujete režimy (typu USA), které tyto praktiky odmítají.

    • hans

      Kdyby ti, co je jmenujete, skutečně tehdy našli společnou řeč, nemohl se Hitler dostat k moci.

      …konsensu demokratickych sil… Pche. jak správně píše embéčko, ty vaše síly jsou principiálně protidemokratické, protože odmítají demokracii jako formu vlády a každému demokratickému politikovi nadávají do populistů.

  3. embecko

    „protože bych mohla dopadnout jako komunisti v hitlerovském Německu“

    Ne ze byste mohli dopadnout jako komunisti v hitlerovskem Nemecku, ale ze jste uz dopadli jako komunisti v DDR (slovy Bertolda Brechta z roku 53: „Vlada by si mela zvolit jiny lid“…vy take potrebujete jiny lid, takovy, ktery by byl schopen sve znasilnovani brat jako projev rovnopravneho lidstvi, s tim nechci mit nic spolecneho).

      • embecko

        To bych nerekl, jak jsi treba mohla dojit k tomu, ze pokud nekdo nekomu nadava, zaroven ho tim zbavuje lidstvi? Tohle preci cloveka, ktery s tim nema co spolecneho a stoji mimo, nemuze nikdy napadnout.

        • Janika

          Dobrý pokus, lišáku :-). Ty jsi dobrý kamarád, pro druha „ve zbrani“ využiješ své nemalé inteligence přichvátaje na pomoc :-).

          Záměrné lživé hanobení celé skupiny lidí (za účelem další agrese) není nadáváním, samozřejmě.

      • Tribun

        To není to nejhorší. Mnohem horší je, že se jako znásilněná necítíte a tím trháte partu a navíc nutíte ty „znásilnění“ pochybovat tom, jestli jsou skutečně znásilňováni, což jim děsně vadí, protože si v té roli oběti libuji.

        • Janika

          No, Tribune, ještě že se to vyjasnilo s tou 13letou dívenkou, že si znásilnění vymyslela, mně tady předhazovali, že jsem to snad zavinila, tedy málem…

  4. taras2

    Jo, to je dobrá otázka, co by člověk dělal v Německu třicátých let. Nedá se ale odpovědět s rozumnou přesností, protože ani vlastní chování v totalitním systému, který má (řekněme) devadesátiprocentní podporu všech občanů, nelze rozumně předvídat. Prostě u sebe neodhadnete, kdy, v jaké fázi útlaku se poserete a vzdáte to.

    Možná pro ty starší by bylo jisté vodítko to, jak se chovali za 40 let panování komunistického režimu. Není to úplně přesně srovnatelné, ten komunistický byl i přes excesy padesátých let mnohem lepší než ten nacistický, ale přece: můžeme se sami sebe ptát, jestli jsem občansky, charakterem, eticky obstáli v tomhle období. No, napovím, moc těch, kteří by se mohli podívat do zrcadla v národě není.

    Přátelská rada: přestaň prosím blbnout s mazáním komentářů, které ti něco podsouvají. To tak na světě chodí, že v případě odlišných názorů na věc zásadního významu se v diskuzi vzájemně něco podsouvá, jinak to nechodí.

    • Janika

      Dobré srovnání s tím komunismem, ukázalo se, že jsme předposraní víc, než bylo třeba.

      Podsouvání zabíjí komunikaci víc, než cokoli jiného. Očistit hovory jen od toho by byl pokrok a velký krok k vzájemnému porozumění.

      • hans

        To myslíte jako jak? Že (v 80. letech) stavět v akci Z tu sámošku, do které si chodím pro rohlíky, byla předposranost a správné bylo sedět na gauči a nadávat na režim, jak ubližuje lidem, když to umožňuje (obojí: i stavět i sedět)?

        PS. V německých 30. letech by kopie Janiky jako soucitný jedinec se zájmem o okolí pomáhala s zlepšováním Německa, třeba učila mladší generaci vyšívat, v Bund Deutscher Mädel. A na židy/Židy by německá kopie Janiky měla podobný názor jako skutečná Janika na ty lumpy, co umučili Kaddáfího..

        • Janika

          Hansi, myslela jsem to tak, že za komunistů se by dalo mnoho nešvarů odstranit, kdyby se lidé dopředu nebáli, že to nepůjde. Jinak se samozřejmě nic hrozného nedělo.

          Srovnávat židy s kým? – z jeho smrti neviním ty otrhance, co je potom postupně kdoví kdo stejným způsobem umučil. Vrahy jsou Sarkozy, Cameron, Clintonová a další.
          Dokážu si představit, že v Německu kladli oprávněnou vinu za krizi a represe mocnému židovstvu v USA i jinde. Ale nevinila bych z toho židovskou rodinu v naší ulici, obrazně řečeno. A kdyby jim náckové házeli kameny do oken, vždycky bych byla na straně těch terčů a ne házejících.

          • hans

            Někde se nebáli a odstranili, někde se báli a neodstranili. S komunismem to nemá nic společného.

            Navíc, kdyby to bylo za komunismu, tak by ty nešvary z definice nemohly existovat.

    • Janika

      Za většinu, logicky, viz výsledky voleb v procentech. Hrdinové povstali až v 89tém.

        • Janika

          To je myšlené ironicky, měly tam být uvozovky. Najednou všichni křičeli, jak bojovali dříve s režimem a nechodili k volbám a podobně. Komičtí byli všichni ti zlatí, stříbrní a bronzoví slavíci a další zasloužilí umělci, co je prý komunisti pronásledovali a nedovolovali jim se uplatnit.

          • PeeBee

            a s kterymi konkretnimi hruzami (ne)bojovali ti (ne)hrdinove? to je vzdy tak podivuhodne mlhave… a pritom to neni ani 30 let.

            bych si strasne rad vzpomnel jak odvlekli sousedy do koncentraku, znasilnili hromadne dcery nebo jim beze stopy zmizely po nejake palachiade deti nebo jim zapalili „stepanovi loajaliste“ dum nad hlavou nebo ho buldozerem srovnali se zemi, ale nemuzu si vzpomenout…

          • hans

            Hm, všichni.

            Máte zvláštní okolí.

            V mém okolí bylo a je takových maličko. Akorát v televizi a novinách halda.

            • dixi

              Taky se vyrojila spousta těch, kteří coby maličtí, chodili ministrovat do kostela, přesto, že církev byla tak krutě utiskovaná a oni poté nemohli studovat.

  5. Astr

    Zpet k clanku
    Pohled „stredove“ Janiky

    JSOU TO KOZOMRDI.
    Což fakticky znamená:
    NEJSOU TO LIDÉ.
    Je to dobytek, jsou to zvířata, nejsou to lidé, a tudíž je možno s nimi jako se zvířaty zacházet, a to naprosto legitimně a s čistým svědomím.

    Pohled ctenare „nestredoveho“ ktery si precetl komentare kde se o vlne bezencu vyskytuje oznaceni „kozomrdi“
    a pochopil ho jinak.
    Jako oznaceni LIDI jine kultury, zvyku a navyku jen Janika u toho udelala mnoho povyku !
    Oznacila je za nelidi
    Bez podsouvani Janiko, rec je o „jinych“ lidech s nazvem ne lichotivym.
    Korektnejsi nazev by sice mohl znit „radostni znasilnovatele zen“ ale na vyznamu snazici se o upozorneni na jinakost by to nic nezmenilo.
    Jsou proste jini a Vas Janiko drazdi nevhodne oznaceni! Hanlive oznaceni nezpochybnuje jejich lidskou podobu jak Vy podsouvate ci se opravdu domnivate.
    . Pocet vstupnich a vystupnich otvoru je u nich stejny jako u kazdeho jineho homosapiense, rozdilne je to v horni polovine hlavy, tedy v mysleni kde jim to funguje jinak!
    Je to srovnatelne s predchozimi a dlouholetymi vyhradami vuci Cikanskemu ethniku. Take jim to mysli jinak a take se proto v nekterych smerech chovaji jinak. Od toho se pak nasledne odvozuji debaty o schopnosti ci neschopnosti se prizpusobit, integrovat, respektovat pravidla a zakony atd atd.
    Janika a nechutne oznaceni KOZOMRDI
    Lide z cizich pro nas kraju a cizich zvyku. je korektni oznaceni take od Astra ktery se neradi do „stredu“ jako Janika.
    I v roce 2016 se ocekava dalsi million lidi ! Lldi jinych mravu a zvyku o nich se nevi jaci jsou a bez ohledu zda si Evropane o nich mysli v jakem pomeru jsou dobri ci spatni, otazka zustava co s nimi ? Kam s nimi? Kde jsou pro ne byty, kde zamestnani a vse co s jejich „zaclenenim“ souvisi. Uz tak je vysoka nezamestnanost. Tedy bude jeste vyssi.
    Srdecne vitat a co potom ?
    Spravne Janiko nezaclenujte KOZOMRDY, ale lidi z jinych zemi jinych mravu a zvyku!
    Co dal ?

      • Astr

        Myslite tuto Vasi posledni vetu?

        Vím tedy s jistotou, že Heil Hitler bych ve svatém nadšení v zástupech nevolala. Vím s jistotou, že nikdy nebudu s nikým, kdo hlásá ideologii vyloučení jiných národů z nároku na rovnoprávné lidství.

        nebo varovani o smazani ?

        Oboum vetam rozumim, ale nechapu je, stejne jako nechapu mentalitu KOZOMRDU..

        Presneji tech kteri Vase „rovnoprávné lidství.“ otevrene povazuji a prohlasuji za odporujici zakonu saria a tedy pro ne neprijatelne.
        Jeste presneji pro takove kteri to dali na jevo v Koline, v Parizi, a na videu ktere Vy jste nazvala jako meeting „bradatych“.
        Jak si maji Evropane rozumet s nove prichozimi s jejich novou kulturou kdyz si nerozumi mezi sebou, jak je nejen na Vasem blogu k videni a ke cteni ?

        Priklad ktery dala MaB = 2 ministryne z Maroka dnes ve Francii ve vysoke politice a Rama Yade ze Senegalu ktera se vypracovala az do kresla ministra pro lidska prava ve Francii a byla vystizne prirovnana ke Kocabovi , to jsou vyjimky ale co je hlavni tihle uspesni multiculti odjinud biji na poplach predevsim kdyz jde o „rasismus“ Evropanu, rasismus pokud je u jinych nekomentuji
        Potomci kolonialu v navalu pocitu viny za sve predky se revanzuji az ministerskymi kresly :-)
        Takze pokud jde o lidskost v21 stoleti, vladni Fancie a Deutschland jsou v cele a prikladem zbytku Evropy a svetu.
        Uz ored casem Jozka Fischer v objeti s presidentem Frantiku mluvil o zdravem jadru Evropy!
        Na rozdil od Vas trochu jiny pohled na „rovnoprávné lidství.“ I kdyz take „stredovy“:-)
        Nutno zaverem dodat, ze naopak chapu Vase rozhorceni a znechuceni nad neslusnym vyrazem pro nektere nove prichozi..Vetsina z nich jsou I podle informci Fagana minimalne stredne a vyse vzdelanych, zadni pasaci koz !
        Ve svem boji vytrvejte:-)
        Drzim vam palce :-)

        • Seal

          Astře, možná mi něco z vašeho obsažného vyjádření uniklo, ale píšete v poslední době hodně dlouze a přitom tak nějak na jedno brdo, takže doslovnou četbu už vynechávám. Každý ten váš smajlík je akorát ironický škleb, kterým se strefujete do někoho, kdo vás přitom nechává na svém blogu diskutovat. Vy přece nejste žádný ten váš oblíbený kozomrd, tak se snad i přes rozdílnost názorů zkuste aspoň trochu víc kontrolovat. Což by se vám snad i mělo podařit, protože Janika si jasně přeje, aby to tu fungovalo jinak, než třeba na Silvestra v Kolíně nad Rýnem. Klidně se samozřejmě můžete rozčilovat, že ve vašem případě jde o omezování svobody slova, ale reálně se nacházíte na něčím teritoriu, takže byste na rozdíl od těch tradičně „nepřizpůsobivých“ měl být naopak zářným příkladem toho, že pro vyspělého jedince není problém respektovat něčí nastavená pravidla.

          • Astr

            Seal diky za vychovnou lekci :-)
            Smajlik je smajlik a nikoli skleb ( tot vychovna lekce pro Vas Seal :-) )
            Jeste pridejte pouceni jak debatovat a reagovat ci nereagovat kdy sama pani bloggu predlozila uzivatele koz k debate.
            Jiste opet ironie, samozrejme ze ne nove priichozi pro nez tak hanlive pojmeovani je fuj, ale slusi se a ocekava se odsouzeni hanobitelu !
            Dale Seal poucuje:
            Každý ten váš smajlík je akorát ironický škleb, kterým se strefujete do někoho, kdo vás přitom nechává na svém blogu diskutovat.
            Nemela by Seal ?

            PS
            Ne pro Seal (prilis dlouhe)
            presto si dovoluji rici ze nastavena pravidla jsem neporusil nebot jsem nikdy nemel problem pochopit ze pani blogu
            NEPROPAGUJE neomezené přijímání imigrantů do Evropy!!
            Ano asi komentar byl spatne napsan, mel byt pouze jen podivenim, ze se pani Janika ve sve vyvazenosti rozhodla napsat clanek o nevhodnem pojmenovani . Pokud tim myslela ze od nevhodneho pojmenovani je jen krucek k nevhodnemu chovani tedy k nasilnostem az obcanskou valkou koncici, pak jsem to opravdu nepochopil a muj komentar byl po pravu oSealovan :-)

            Moje omluva Janiko:-)

            Polopatické upozornění: Tento článek NEPROPAGUJE neomezené přijímání imigrantů do Evropy. Komentáře, které mi to budou podsouvat, budu se vší úctou k jejich autorům mazat.

  6. MaB

    Janiko, naprosto stejnou otázku si klade potomek židovských obětí Jean Jacques Goldmann ve své písni :
    A kdybych se narodil v (19)17 v Leidenstadt
    na ruinach bojiště
    byl bych lepší nebo horší než ti lidé
    kdybych byl býval Němec ?
    Kolébán ponížením, nenavistí a ignorancí
    krmený sny o pomstě
    byl bych z těch nepravděpodobných svědomí
    slzami uprostřed bystřiny

    Nikdy nebudeme znát co máme opravdu v ùtrobách
    schované za naším vnějším vzhledem
    duši statečného nebo komplice nebo kata
    nebo nejhorší nebo nejkrásnějši ?
    Byli bychom z těch, kteří vzdorují nebo ovcemi stáda
    kdyby bylo potřeba víc než slova ?

    Et si j’étais né en 17 à Leidenstadt
    Sur les ruines d’un champ de bataille
    Aurais-je été meilleur ou pire que ces gens
    Si j’avais été allemand ?
    Bercé d’humiliation, de haine et d’ignorance
    Nourri de rêves de revanche
    Aurais-je été de ces improbables consciences
    Larmes au milieu d’un torrent

    On saura jamais c’qu’on a vraiment dans nos ventres
    Caché derrière nos apparences
    L’âme d’un brave ou d’un complice ou d’un bourreau?
    Ou le pire ou plus beau ?
    Serions-nous de ceux qui résistent ou bien les moutons d’un troupeau
    S’il fallait plus que des mots ?

    J J Goldman – Né En 17 a leindenstadt – vidéo Dailymotion
    Vidéo pour „né en 17 à leidenstadt vidéo“▶ 3:56
    http://www.dailymotion.com/video/x8r6p_j-j-goldman-ne...
    (snad pujde otevrit, kdyz ne, doporucuji najit si, opravdu nazorné.

    • Janika

      To je nádherné, MaB, až z toho mrazí. Dala jsem ty verše s dovolením do článku, děkuji.

      • MaB

        Janiko, děkuji ! Těší mne, že se Vám líbila.
        Ano, je to velmi působivá píseň, jako všechny od Goldmanna (ne nadarmo je opět Osobnost roku)
        Ti dva další, Michael Jones (původem Angličan), Carole Fredericks (Afro-Američanka )
        doplňují:
        Kdybych vyrůstal v docklandu v Belfastu
        voják jedné viry, jedné kasty
        měl bych sílu navzdory a proti vlastním
        zradit, podat ruku

        Kdybych se narodila bílá a bohatá v Johannesburgu
        mezi mocí a strachem
        byla bych slyšela ty vzlyky přinášené větrem
        nic nebude jako dřív

        A končí :
        Kéž jsme uchraněni ty a ja na velmi dlouho
        před nutností si vybrat na čí straně stát.

        Za tim videem je možné najít si jeho píseň o emigraci – Là-Bas (Tam)
        ta je obzvlášť aktuální

        • dixi

          Kéž jsme toho, na čí straně stát, uchráněni i dnes.

  7. Nerevar

    Dehumanizace jest na samém počátku procesu; označení a vyčlenění „schválených cílů“ je pak mnohem jednodušší. Až dojde na nějaké to konečné řešení, nebude to vykonavatelům připadat nějak zvlášť odporné.

    Jinak je však zmiňovaný „pud k nacismu“ jednoznačně součástí naší přirozenosti. Civilizovaný člověk se od pitekantropa odlišuje – až na další – tím, že se neustále snaží, své pudy kontrolovat. Stále. I toho nácka někde v genech i toho rednecka.

    • MaB

      S tou „stálou“ kontrolou pudů to není tak jednoduché. Jsou drženy na uzdě do té doby, dokud člověk o sobě nezačne vážně pochybovat : o svých schopnostech, možnostech, kvalitách….
      V takovém případě může dojít k tomu, že pudy kontrolovat přestane, protože si musi (agresivitou ve všech jejích podobách) pozvednout sebevědomí a dokázat sobě i druhým, že je stále „Někdo“.
      Podílí se na tom do značné miry instinkt sebezáchovy a platí to jak pro jednotlivce, tak i pro společnost.

  8. Nerevar

    Pak se dotyčný ovšem navrací na úroveň nebohého pitekantropa, a jako takového je potřeba ho podřídit nepřetržitému dohledu. Že pudy získávají (často) navrch, není důkazem toho, že to tak má být.

    • Janika

      Ano, pudy bychom měli ovládnout právě v tom okamžiku, kde se nacionalismus přeměňuje v nacismus.
      Díky Nerevaar a MaB za poznámky k věci.

        • Janika

          Asad mluvil i v české televizi, k údivu všech. Je jiný, než o něm říkala propaganda. Měli jsme mu od počátku vyjádřit podporu a svět vy dnes vypadal jinak.

          • Astr

            Souhlas Janiko ale presto pochybuji ze by to pomohlo.
            Nekdo rozhodl ze mucil a likvidoval se oponenty a tak to musi zustat.!!!
            Stejne jako nejvetsi zlo Vychodu je Rusko, diky Putinovi a nikdy jinak !
            Hlavne se o tom nesmi premyslet, jinak ovcan Zapadu plny svobody o svobodomyslnost prijde a skonci jako Dostojevskeho spoluobcan :-(

  9. Ondřej

    Už jsem se tu zmiňoval o knize německého sociologa Ralfa Dahrendorfa „Pokoušení nesvobody“, která právě na případech slavných intelektuálů ukazuje jak a kdo obstál či selhal v době pábení nacismu a kterému pro jeho domnělou sociální starostlivost o průměrného člověka, kterého semlela ekonomická krize a chaos v době Výmarské republiky, podlehli i významní intelektuálové levicového zaměření. Nicméně, v závěru Dahrendorf píše tuto úvahu, zda nám v tomto hrozí nějaká recidiva (napsáno v r. 2008) a dochází k názoru, že pokud ano, pak daleko spíše podlehneme vlastním fobiím než reálnému nebezpečí pro naši kulturu a systém liberální demokracie ohrožený zvenčí.

    „Poslední, dosti stručná kapitola Dahrendorfovy knihy zkoumá otázku, zda po 11. září nehrozí nové pokoušení nesvobody. Autor odmítá myšlenku, že taková hrozba může přijít ze strany militantního islámu – i kdyby celý islámský svět chtěl být nepřítelem Západu, není dostatečně silný. Nebezpečí však vychází zevnitř vlastní kultury, tkví v naší neochotě svobodu bránit, vzepřít se omezování svobody slova a habeas corpus act vlastními úřady, v ochotě tolerovat existenci mučení. Budoucí nebezpečí pro svobodu je spolu s Ianem Burumou spatřováno v autoritativní technokracii, „blahobytu bez politiky“ à la Singapur.

    Druhým nebezpečím je starý známý sklon jedinců vzdát se individuální identity ve prospěch zbožštěného celku. Tady jsou pohonnou hmotou zpravidla nejrůznější náboženství (včetně náhradních náboženství, jako například nacionalismus) produkující fundamentalistické, antiosvícenské verze odmítající individualismus a vědu.

    Když byl v 90. letech zveřejněn dopis ducemu z 8. července 1935, v němž se Norberto Bobbio verbálně přihlásil k fašismu, komentoval to šokovaný autor slovy: „Diktatura korumpuje duši člověka“ a prohlásil, že pro sebe nenalézá žádné ospravedlnění. A to přesto, že se až na tento jediný dopis ničeho nedopustil, jeho antifašistické názory byly lidem v okolí známy a na konci války působil v odboji.“

    Je dobré si připomínat, že moralisté i konjunkturalisté mívají často podobné slabosti – stát se ikonami v době, kdy jejich silnější konkurenti „odpadnou“ na „přílišnou charakternost“ a oni ucítí možnost je na jejich postech nahradit.

  10. MaB

    Takto píše Dostojevský v legendě o velkém inkvizitorovi (rozhovor s Kristem) v románě Bratři Karamazovi o svobodě a strachu z ní :
    .“ Patnáct století jsme se mučili s Tvojí svobodou, ale teď je to skončeno. Věz, že až nyní jsou lidé úplně svobodní, když sami položili svoji svobodu k našim nohám.

    Moudrý duch se tě ptal: ,Vidíš tyto kameny? Proměň je v chléb a lidstvo za tebou poběží
    jako stádo, vděčné a poslušné, třebaže chvějící se, že jim chléb odejmeš.‘ Chtěl jsi jít do světa s holýma rukama, s jakýmsi slibem svobody, jíž ve své prostotě a přirozené neřestnosti nemohli lidé ani pochopiti, jíž se bojí a děsí, neboť nikdy nebylo pro člověka nic nesnesitelnějšího než svoboda

    Jen ten se zmocní svobody lidí, kdo uspokojí jejich svědomí. Na zemi existují jediné tři síly, které mohou na věky přemoci a zajmouti svědomí slabých buřičů pro jejich štěstí. Jsou to: zázrak, tajemství, autorita.

    Věz, že člověk je stvořen slabší a nižší, než sis myslel. Může-li vykonati to co Ty? Příliš mnoho si od něj požadoval. Opravili jsme Tvůj čin a založili ho na zázraku, záhadě a autoritě.

    A lidé se zaradovali, že jsou znovu vedeni jako stádo, a že z jejich srdcí byl konečně sňat ten strašný dar, který jim způsobil tolik muk.

    • Janika

      Krásné, MaB. Byl by to nádherný úvodník k pojednání o svobodě, kupříkladu. Vy jste nepřeberná zásobnice inspirace :-).
      Ti, co jsou přesvědčeni, že oni, jen oni, jsou svobodní, by protestovali. Většinou to bývají ti nej… jak to napsat… prostě ti, co úspěšně zapadli.

      • PeeBee

        uspokojil nekdy nekdo druhy tvoje svedomi? schvalne…

        • Janika

          Proto se lidi sdružují do houfů a vzájemně se utvrzují v tom, že jejich „boj“ je spravedlivý. Je to lákavé, když je už člověk unavený, tak to vzdává a s úlevou zapadne do party, kde ho vezmou.

    • Astr

      A Dostojevskeho lidé se zaradovali, že jsou znovu vedeni jako stádo, a že z jejich srdcí byl konečně sňat ten strašný dar, který jim způsobil tolik muk.!

      MaB nikde jste necetla jak nad tim FSICHNI anti Rusove jasaji?
      Ze to je opravdu vystizny popis nizsiho ducha obycejneho Rusa ktery na svobodu nema a kdyby ji nahodou ziskal nebude vedet co s ni ?
      Na rozdil od spravneho Zapadaka co se s ni probouzi a zase usina a nebyt toho svobodneho pocitu ani nenakoupi :-)

      Se studnici plne inspiraci souhlasim :-) V obou pripadech jak Dostojevsky tak MaB:-)

      • MaB

        Astře, jak známo, „velcí duchové“ (a Dostojevský je jedním z těch největších) se vyznačují tím, že jejich poselství je u n i v e r z á l n í a nadčasové. Obecně to tedy platí jak pro Rusy, tak pro Západ.

        Člověk, na rozdíl od zvířete, nemá předem danou „náturu“. Za to má Svobodu.
        A svoboda = zodpovědnost.

        To potvrzují i věřící. Na otázku :
        „Bože, proč jsi mne opustil ?
        „Bože, proč jsi to dopustil ?“
        O dpovídají co ? „Bůh nechává člověku svobodu.“…

        Nést tu svou „svobodu-zodpovědnost“ ale není vždy snadné. Občas se této povinnosti rádi vzdáme s svěříme ji jinému. Necháváme za sebe rozhodovat druhé. V tom má velký inkvizitor pravdu stále a všude.

        • Astr

          „Bůh nechává člověku svobodu.“…
          Dukazy nejsou sice prukazne ale kdyz pripustime ze ano, ze nechava tak to neni samozrejmost ale casto svoboda tezce vybojovana a za cenu mnoha obeti, takze ta Bozska svoboda je lidem platna jako zabe galose,
          Proc? Protoze svetavladci a ti co si na Bohy pozemske hraji vse pro to delaji
          az nakonec lide svobodu skoro zadnou nemaji !
          I v tech dnesnich demokraturach stale mene a mene!
          Velky duch Dostojevsky to odbyl malodusne kdyz to hodil na maleho cloveka, ktery si se svobodou pry nevi rady
          Proc ne na ty kteri lidem svobodu nedopreji a nici ji jak drive tak dnes a to v kazdem svetadile, proste vsady !

          • MaB

            Astře, souhlasim s Vami jako asi hodně nevěrců, které odpověď věřících neuspokojuje.
            Na svobodu se dívám ale z opačné strany než Vy.
            Dá se říci (schematicky), že původně měl člověk „přirozenou“ svobodu neomezenou. Té se ale dobrovolně postupně vzdal (případně byl nucen se vzdát) výměnou za bezpečnost : souhlasil, aby jeho svoboda končila tam, kde začíná svoboda druhého a naopak….
            Jistě si neuvědomoval, že se své svobody bude vzdávat čím dál vic..(myslel, že obětuje prst a je mu utržena ruka u ramene)
            Máte tedy pravdu – nakonec lidé prakticky žádnou svobodu mít nebudou. To by si meli vcas uvedomit – příklady jsou nesčetné !
            Takže nesouhlas : Dostojevský viděl jasně, rozhodne ne malodušně, vývoj mu dává za pravdu.
            Obavam se, aby to neplatilo i o Orwellovi , Huxleyovi …

            • Astr

              Opet genialni Dostojevsky protoze prisoudil svym vesnicanum strach ze svobody ?
              Jedni za ni bojuji pokladaji zivoty a Dostojevskeho lid si nevi se svobodou rady !
              Se pak nedivme ze vznikaji ideologie a dokonce az takove nelidske ze pry nadlidske.
              Neni se co divit kdyz jim genialni spisovatele serviruji podlidi co se nevi rady se svobodou,
              Bohuzel nejen se svobodou, nevi si rady s mnoha dalsimi vecmi, mnozi si nevi rady s zivotem obecne !
              Potreba vyssich duchu a jejich vyssiho duchovna pak je nevyhnutelna :-(
              Zminujete verici-neverici. Dovolim si pripomenout Stvoritele a jak malo mu stacilo k tomu ztvarnit svet do nynejsi podoby.
              Udelal to genialne . Vysledku se podivujeme kazdy jinak. MaB pripomina Dostojevskeho lid co si nevi rady, jini take lide naopak si vedi rady moc dobre.
              10 millionu lidi v Ceske kotline co clovek to jiny nazor protoze jine mysleni .
              Dnes 7 millard lidi na planete Zemi, a co jedinec to jiny nazor. !
              Na jedne strane vira na druhe nevira s vysledkem v souctu nespocitatelnych millionu zmarenych lidskych zivotu v dejinach homo sapiense to vsejen pro jiny pohled na vec pro jinou viru ! :-(
              Kdy uz tomuhle neradu bude jednou konec ?
              Na vysledek lid jen bezmocne zira
              jak „kdosi“ z valek a rozepri smetanku sbira

              • MaB

                Astře, nedeformujte, prosim, Dostojevského ani to, co píši já.
                V té připomínané legende z 15. stol. hovoří o „člověku“, „lidství“, „lidstvu“
                nikoli o „podlidu“ , jak to prezentujeteje Vy.
                Ale i přesto, Vy protiargumentujete :
                „10 millionu lidi v Ceske kotline co clovek to jiny nazor protoze jine mysleni “
                A vidíte, i takových 10 milionu rozdílně myslících lidi, každý s jiným názorem, se může někdy chovat jako stádo, např. když demonstrativně a téměř 100% volí (v ne tak dávné minulosti) pro jednu stranu.
                Myslím, že byste si měl Dostojevského přečist znova a snažit se ho lépe pochopit. :)
                Doporucil by Vam to i Einstein:
                „Dostojevský mi dal více, než jakýkoliv druhý myslitel, více než Gauss.“

                • Astr

                  Podle Vas deformator Dostojevskeho.
                  MaB ja nemam vyhrady k Dostojevskemu ale k nekterym lidem kteri si z nej vybrali jen cosi a jeste to interpretuji jinak :-(
                  Vase ukazka z Dostojevskeho mi pripomela co jsem cetl kdysi davno a proto jsem to „nelidsky“ zminil
                  Vy jste to nazvala pohledem z opacne strany. Ja to kdysi cetl z te opacne nez z te Vasi.
                  Byli to treba I nacisticti ideologove kteri se teto citace dovolavali jako jednoho z dukazu ze mluvit o svobode je pro nektere lidi neco jako hazet perly svinim abych to uvedl v primeru. Na pr. Alfred Baeumler se ve snaze ospravedlnit nacismus zabýval i Nietzscheho myslenkami, obvzlast jeho pojetim „vule k moci“. Kazda prilezitost ktera by vedla k rozliseni byla dobra nejen drive, je vhodna a pouzivana casto dnes kdy brainwashing je rozpracovan detailneji a hloubeji !.
                  Neschopnost rozlisit spravne barvy ci amputovana noha z cloveka nedela dusevne menecenneho, ale nevedet si rady se svobodou ci nechapat dokonce vyznam tohoto slova je ovsem neco zcela jineho. Zasadne a kvalitativne jineho ! Omlouvam se za az tak prilisny polopatismus, nejde o ironii, jde opravdu jen o to ze se jedna o priklad jak si lze neco vysvetlit I jinak :-)

                  • MaB

                    Astre, Napsala jsem:
                    „Takto píše Dostojevský v legendě o velkém inkvizitorovi (rozhovor s Kristem) v románě Bratři Karamazovi o svobodě a strachu z ní :“ – tedy bez jakéhokoli mého intrepretovani !

                    „Vase ukazka z Dostojevskeho mi pripomela co jsem cetl kdysi davno a proto jsem to „nelidsky“ zminil
                    Vy jste to nazvala pohledem z opacne strany.“ – opet nepresné,
                    Rekla jsem, (uz nezavisle na Dostojevském), ze se ja na svobodu divam z opacné strany nez Vy, aniz bych Vas pohled napadala. Totez zadate i Vy – „… jde opravdu jen o to ze se jedna o priklad jak si lze neco vysvetlit I jinak :-)“

                    Samozrejme, ze se da na vse nahlizet z ruznych uhlu, neco si vysvetlovat i jinak, o tom mne opravdu presvedcovat netreba.

                    Ale nutnou podminkou, aby se lidé opacnych nazoru mohli bavit a respektovat, je nazory protistrany netransformovat nebo ji dokonce podsouvat nazory, které nema.
                    S tim se tu, bohuzel, a to nejen v mém pripade, setkavame.

                    • Astr

                      Predposledni slovo o bezradnosti co se svobodou:-)
                      Pokud jste mela pocit ze podsouvam, tak nevedomky.
                      Posledni slovo budete mit Vy svym vysvetlenim, z jake to opacne strany nahlizite Vy.na svobodu, To me opravdu zajima.
                      Geograficky jste to jiste nemyslela (ze jsem hlavou dolu a ze se tak mohu divat zenam na severni polokouli pod sukne,) takovy smysl pro humor u Vas nepredpokladam :-)
                      Zijete v zemi ktera ma ke svobode primo „korenovy“ vztah.
                      Jak encyklopedie pravi:
                      Liberté, égalité, fraternité (česky svoboda, rovnost, bratrství) je motto Francouzské republiky. Původně bylo jedním z hesel Velké francouzské revoluce, ale prosadilo se až v 19. století během třetí republiky. Bylo začleněno do ústavy čtvrté republiky (1946) i páté republiky (1958). Heslo se nachází především na veřejných budovách (radnice, školy), také na mincích (bývalých francích i francouzských euromincích) nebo poštovních známkách.

                      Dokonce jsem potkal Amerikana ktery pravil ze s tim Francouzi budou jezdit kolem sveta a vyucovat co ta tri slova opravdu sravne znamenaji.
                      Mozna I proto clovek ktery si se svobodou nevi rady je u vas vniman jinak nez jinde:-)

                    • MaB

                      Astře, děkuji, galantnost potěší vždy :)
                      Stručně tedy na závěr : divám-li se na něco z opačné strany než Vy, neznamená to, že tím Váš pohled vyvracím. Naopak, snažím se o jeho doplnění (ony dvě strany jedné mince).
                      Humorem u mne absolutně nic nezkazíte – může být jakýkoli, hlavně že je ! Je smutné, když ho ubývá, protože jedině on nás někdy drží „nad vodou“.
                      Máte pravdu, na Svobodě Francouzi velmi lpějí, ale i pro ně platí to, co řekl Dostojevský, podobně i Sartre aj. A jsou dokonce schopni (nuceni) si to připustit. Možná ale vzdorují o něco déle a houževnatěji než jiní.

  11. Tribun

    Být v 30, letech Němcem v Německu, bylo by tíhnutí k nacismu přirozené a logické. Ale my nejsme Němci v 30. letech v Německu, my už víme, co je to nacismus, my nemusí opakovat stejné chyby. Nemusíme, ale chceme. Alespoň většina z nás.

    • Janika

      Snažila jsem se vysvětlit, Tribune, že z jistých důvodů bych netíhla k nacismu ani tehdy. Tedy aspoň myslím, že hlubokou nechuť k pronásledování kohokoliv bezbranného smečkou mám v sobě nedílně zakořeněnou a bez ní bych neexistovala :-).

        • Janika

          Tribune, asi bych nevěděla o koncentrácích, ale viděla bych například rozbíjení obchodů židům, nošení hvězdy a podobně. Určitě bych to velmi těžce prožívala.

          • Tribun

            Samozřejmě, že byste to věděla, otázka je, jestli by vám na tom přišlo něco divného? My prostě dnes víme něco, co tehdy nikdo nevěděl a vědět nemohl.

            • Janika

              Opakuji, Tribune, že tady se jedná o prostý instinkt, nebo jak to nazvat – odjakživa když se přesila vrhne na jednoho, nikdy nejsem s nimi. Teprve pak třeba zjistím, že je to pěkný zmetek :-). Ale ani tak bych se ke kolektivní štvanici nepřipojila.

      • hans

        No, jenže vtip situace je v tom, že nacisté tehdy dokázali spoustu jinak slušných lidí přesvědčit, že ta pronásledující smečka je smečka žido-blševicko-plutokratická a oni, nacisté, chtějí jen bránit bezbranné lidi (včetně vás). Takže otázka nestojí, zda byste se přidala k pronásledující smečce, ale zda byste se podpořila obránce lidí před smečkou.

      • dixi

        i tehdy byli takoví, museli být zticha, pokud chtěli přežít, ti, co zticha nebyli, skončili v koncentráku, nebo na popravišti. Kdo měl děti, staré rodiče, nebo se prostě jen bál, byl zticha, ta mašinerie byla strašná.

        • Janika

          Dixi, to určitě. Bát se o rodinu, o děti, to je nejhorší. Zatím si to představit nedokážeme, že by šlo opravdu o život. To je pak doopravdy, už nejde o slova.

    • Ondřej

      Ne, to mi vůbec nevadí, když se USA vymění v té „normologii“ adjektiv za název jiného státu, ani si nevšimnete že tím někdo míní zrovna je…jiní si totéž myslí o Rusku…a jiní třeba zase o EU. Ty důvody kdo je „veliký“ jestli ten, kdo měl ještě před 150 lety otroky anebo ten kdo před 70 lety proti tomuto na „obranu“ budoval plynové komory, je hodna „filozofa“.:-)

      • Janika

        Filosofa si strčte za klobouk, tohle je o růstu zla, o obludnosti od samých kořenů:

        Tam kdesi za oceánem totiž po celé devatenácté století a půl dalšího bobtná cosi „podivného“ — imperialista bez impéria. Zprvu podobný Rusku — s širokými pláněmi prérií a s láskou vybíjenými domorodci. Podivný imperialista založený na bubínkovém revolveru, přistěhovalectví, rozdávání půdy „na Západě“ a usměvavé genocidě. Podivný imperialista, který není svázán žádnými tradicemi a žádnou kulturou, pro kterého je od samotného počátku doslova všechno možné a který se s ničím „nemaže“ pod příkrovem jednoduché poučky: „To víš chlapče, to je život.“

        Oh ano Amerika — kvintesence toho nejradikálnějšího a také nejslabomyslnějšího, co slabomyslná Anglie vymyslela ve svých polovičatých, pokryteckých náboženských revolucích zkřížených s agresivitou a buranstvím dovezeným z celého světa sešité dohromady demokraty, kteří si doma na statku pěstovali otroky a nechali o sobě vyprávět, jak hodní to byli „páni“. Nene, to už není evropský kapitalismus starých dobrých impérií — to je něco zcela jiného — to je čistě technologická bezuzdnost mechaniky.

        Úzkost, která přepadala Martina Heideggera, byla „Made in U.S.A“

        • Ondřej

          Ja mu rozumím, připouští se jiný názor na „obludnost“ ve spojení s tím k čemu je prirovnavana ( resp. má být snad ještě „větší“) nebo ne?

    • Kamil Mudra

      Je to zvláštní – ale díky internetu mám pocit (i když vím že klamný) jako by ještě neodešel.

      • Janika

        Ano, hodně toho zůstává, u Tribuna, u Wua jsou skvělé věci.
        To hlavní mi ale nesmírně chybí, pocit, že přijde a osvítí situaci svou genialitou a my prozřeme v temnotě tápání. Už nikdy nepřijde. Nezbývá, než doufat v reinkarnaci :-). A spoléhat jen sama na sebe.

  12. hans

    Zásadní výhradu mám k větě „Pokud se sjednocující ideou stává VYVOLENOST vlastního národa, vzniká NACISMUS. Takovým nacismem byl sionismus, …“

    Protože sice autorka postřehla, že idea vyvolenosti vlastního národa je starší než nacismus, a že ji obsahuje i starší sionismus, ale už ne, že je dosti rozšířená a přinejmenším v 17.-20. století byla např. v anglosaských zemích samozřejmě mainstreamová.

    Například koncepce vyvolenosti amerického národa sahá minimálně k ideologům amerického povstání proti Anglii… a asi ztěží můžeme mluvit o nacistech v 18. století řídících americkou revoluci. O nadřazenosti svého národa byli dlouho svorně přesvědčeni i konzervativní, liberální i labourističtí budovatelé britského impéria.. Obojí (britové i Američané) za ni vděčí Kalvínovi.. a Starému zákonu..

    No, a Japonci, Turci, Číňani, Peršané, Arabové.. si taky nemysleli, že jsou jen jedni z mnoha národů.. a za nacisty je kvůli tomu nepovažujeme.

    Takže, pokud se sjednocující ideou stává VYVOLENOST vlastního národa, vznikl celý zástup nejrůznějších ideologií, a není z nich vypichovat nacismus více než třeba klasický britský liberalismus.

    • Janika

      Děkuji, hansi, a uznávám, že jsem to příliš účelově zjednodušila. S tímhle „nacismem“ jsou spojené ty vnější symboly, „holohlaví kluci“ a podobně, takže ta podobnost k tomu svádí.

      • PeeBee

        nackove snad nebyli dohola nebo mi neco uniklo? co redskins? vis vubec neco o holohlavych klucich? nebo ty myslis zdivocele „budhisty“ v myanmaru?

        • Janika

          PeeBee, snažila jsem se jen naznačit souvislost mé definice s přítomností a omluvit tím historické nepřesnosti.

          • PeeBee

            ja jen, ze to s temi „holohlavymi kluky“ a jejich historii je ponekud zamotanejsi a ten vnejsi symbol, ktery jsi pouzila asi ani nebyl symbolem nacka…

      • Antimon

        Už jsem zde jednou psal, že si vždy něco vyfabulujete a pak na základě toho ostouzíte ty, kteří Váš pohled nesdílí.
        A propos onen „disclaimer“ na konci Vašeho článku („Polopatické upozornění: Tento ……..“) považuji za naprosto arogantní a neuctivý vůči čtenářům. Má-li někdo jiný názor, je jedno jestli správný nebo špatný, tak ho prostě MÍT NEBUDE, TO JSEM ROZHODLA JÁ. Chce se mi dodat „Amen“ … :-(

        • Janika

          Antimone, Vy považujete podlý diskuzní faul = PODSOUVÁNÍ za JINÝ NÁZOR?
          Vymezila jsem se jen proti těmto diskuzním faulům, nikoliv proti jiným názorům. Většina přítomných to k mé velké radosti pochopila.

          • Antimon

            Jenom já ne, že ? :-) Institut mazání příspěvků, či jeho vyšší formu „ban“ považuji za vrchol arogance a Internetový nešvar, nemající jinde obdoby. V osobním rozhovoru by jste mně vyhnala bičem (=vymazání příspěvku), nebo rovnou zastřelila (=ban)? To je věc, která mi u všech „vlastníků“ blogů, kteří ji uplatňují, nesmírně vadí. Ať je jejich snaha jak chce bohulibá, tímto se v mých očích deklasují. Celá diskuze u nějakého tématu pak má úplně posunutý význam, když tam nejsou ty příspěvky, který „majitel dominia“ vymazal. Vzniká naprosto zkreslený dojem. Jistě, nemusím sem chodit. Ovšem pak se naskýtá otázka, zda to opravdu majitel „dominia“ takto chce?

            • Janika

              Antimone, lidi pro osobní rozhovory si pečlivě vybírám. Vy ne?
              A uvažte nesporný fakt, že přítomnost některých diskutujících odrazuje jiné diskutující. Buď tu budou jedni, nebo druzí.

              • Antimon

                Janiko, je zjevné, že si nerozumíme.
                Problém není v tom, zdali si lidi k osobním hovorům vybírám nebo ne (nota bene ne vždy to jde a můžeme se ocitnou v situacích kdy si vybírat nemůžeme), ale v manipulaci s realitou podle mé představy (pak už to ale není realita). To je předmětem a obsahem mého vyjádření.

  13. tresen

    Já doufám, že bych si zachovala smysl pro lidskou důstojnost, respektive že by mě od nadšeného hajlování odradilo, že většina někomu lidskou podstatu a důstojnost upírá.
    Věřím, že by mě něco v tomto smyslu včas trklo a že bych se z davového opojení probudila. Stejně jako to dokázala moje prateta. Vyprávěla mi, že
    jednoho krásného dne, kdy se světlé zítřky zdály být tak blízko, vyplnila přihlášku do KSČ a šla ji odevzdat. Ve výloze jednoho obchodu na náměstí viděla místo zboží sedět na židli člověka s cedulí kolem krku. Bylo tam napsáno JSEM KEŤAS či něco na ten způsob. Teta obešla srocený dav a vrátila se domů. Přihlášku zmačkala a zahodila a na světlé zítřky už ji nikdo nenachytal.

    • Janika

      To je krásný příběh, tresen. Teta byla můj člověk, přesně tak bych to cítila i já.

    • Antimon

      Dojemné, leč zjevně nepravdivé. Takto se do KSČ, ani do jiných stran, nepřijímalo a ani dnes nepřijímá.

      • tresen

        Antimone, to teta nemohla zjistit, jak plyne z příběhu. Nedala jim šanci, aby jí to vysvětlili.
        Vy to asi znáte, jak to ve čtyřicátých letech u komunistů chodilo. Poučte nás.

          • Hamilbar

            Tu dostala na procházce v parku od neznámého kolemjdoucího. Jak vypadal si již nepamatuje a popsat ho nedokáže.

      • tresen

        Když je pro vás přijatelnější vysvětlení, že si to celé teta vymyslela, nic s tím nenadělám.:-)

  14. tresen

    Žila velmi skromně v jedné studené a tmavé cimře. Až do smrti /zemřela v roce 1971/ dávala soukromé hodiny němčiny a francouzštiny, tím si trochu pomohla, z prťavého důchodu by vyžila jen těžko.

      • Janika

        Těžko říct. Oni někteří poctiví komunisté byli chudí, na rozdíl od veksláků, zelinářů, řezníků a vůbec všech, co kradli. Být soudruh automaticky neneslo peníze, pokud si pamatuju, a lepší flek taky neznamenal horentní rozdíl v příjmech.

        • Astr

          Mate muj souhlas Janiko.
          Být soudruh automaticky neneslo peníze, pokud si pamatuju, a lepší flek taky neznamenal horentní rozdíl v příjmech.
          Pamatuji si to presne tak ! ,
          Byly I pripady kdy si soudruzi z kategorie „kadrovych rezerv“ zvolili jako predsedku ci predsedkyni prosteho naivniho a duveriveho „soudruha“ z lidu, kteri jim delali stycneho dustojnika se sekretatiaty okresnimi, krajskymi az nejvyse :-(
          Dnesni mlada generace ma velmi zkreslene predstavy o tom jak „realny socialismus“ fungoval v detailech a kazdodennim zivote.
          Dnesni navni a lidsti Merkeliste mi pripominaji tehdejsi naivni a lidske komunisty:-(

  15. tresen

    „… a kdyby tu prihlasku
    odevzdala, zila by lepe?“
    Ne. Teta byla hrdý a samostatně uvažující člověk, určitě by ji trápilo svědomí, že se členstvím ve straně na tom marasmu podílela.
    Peníze nebo nějaké výhody by jí to nevynahradily.

    • PeeBee

      porad nerozumim, chcete rict, ze lide, kteri byli cestni, zili chudobne? nebo proc mela tak maly duchod? byla systemem tlacena do chudoby?

      • tresen

        Všimla jsem si, že nerozumíte.
        Takže asi tak: mnozí čestní lidé žili v chudobě. Jakož i mnozí nečestní. Ti ovšem snáz nacházeli cesty, jak se z chudoby dostat. Ale protože nerada paušalizuju, tak vám klidně uznám, že k pohodlnému životu v dostatku se mohli dobabrat i ti čestní. Mohla rozhodovat např. jejich profese, respektive nedostatek odborníků v nějakém oboru a podobně.

        • PeeBee

          vite, moje babicka mela hodne nizky duchod – musela predcasne do invalidniho po tezke praci v hnusnem provozu (pater, pohyblivost), ale rozhodne nenuzovala – naopak pridavala vnoucatum, co to slo. je ovsem pravda, ze mela vedle sebe dedecka…

          • Janika

            Taky si vzpomínám, že babička měla za komunistů důchod nízký takřka k nepřežití. Možná se v tehdejší době počítalo s tím, že rodiny žijí spolu a jeden o druhého se postarají.

            • PeeBee

              ale moje babicka NEMELA NAPROSTO ZADNY problem s prezitim s duchodem neco malo pres 500 kcs v polovine 60. let., me by zajimala vyse duchodu te tety, nemam zadne statisticke tabulky pro ta leta, spotrebni kose, apod. – skoda.

    • Astr

      Albright odsoudily I feministky za uvedeny komentar!
      Za zlociny proti lidskosti se mnoho lidi domniva ze patri pred mezinarodni soud:
      .Lesley Stahl: “We have heard that a half million children have died. I mean, that’s more children than died in Hiroshima. And, you know, is the price worth it?”
      U.S. Ambassador to the UN Madeleine Albright: “I think this is a very hard choice, but the price–we think the price is worth it.”
      Slunickari smutnete !

    • tresen

      Čtěte ty stránky dál, PeeBee, pokud jsou pro vás směrodatné.
      Je tam např. i tohle:
      „We stand in solidarity with the refugees and the millions who are greeting them in train stations and in
      the streets of Europe with banners saying “Refugees welcome!”
      In the best traditions of international
      solidarity, they are rejecting the anti-
      immigrant tide and opening up their
      homes, schools and communities to the new arrivals—with or without government support.
      The truth is poor and working people lhave far more in common with each other than we do with the capitalist rulers of our own countries. We reject the false argument that refugees and
      migrants threaten the living standards
      of the countries to which they arrive.
      The banks and corporations have
      reaped billions from our collective labor and the super-exploitation of Asia, Africa and Latin America. A
      revolutionary struggle for power can redirect this wealth to the benefit of all. There are more than enough resources to go around, to provide every human being with food, clean water, clothing,
      shelter, education and health care.“
      To by vám mohlo připomenout, že jste bývalý levičák.

      • PeeBee

        je dobre, ze jste se na strankach rozhledla – mozna i budete mit cas a chut obcas z nich neco zajimaveho sem „pastnout“ jako jsem to udelal ja, mozna mate vice casu – informacni prostor to obohati. chcete jeste nejake linky pro inspiraci?

              • PeeBee

                predevsim jde o solidaritu s temi lidmi, jeste nez z nich nekdo ty uprchliky udela. podivej na archivni zabery demonstraci proti valce ve vietnamu a popremyslej, proc tomu dnes je uplne jinak. dady chery se pokousi na to odpovedet v tom linku, mimo jine.

      • Astr

        The banks and corporations have reaped billions from our collective labour and the super-exploitation of Asia, Africa and Latin America.
        A revolutionary struggle for power can redirect this wealth to the benefit of all. There are more than enough resources to go around, to provide every human being with food, clean water, clothing,
        shelter, education and health care.“

        Ktere stranky jsou smerodatne dnes pro Vas ?
        Coby „pravicak“ tyhle levicove revolucni reci jste musela copirovat s velkym sebezaprenim :-) ???
        Nebo snad drivejsi tresen uz neni co byvala ?
        Touto copy jste „levicaky“ od Tarase jiste potesila, :-)
        Prispechaji popreji
        radosti dopreji :-)

  16. PeeBee

    http://landdestroyer.blogspot.cz/2016/02/in-syria-if-you-cant-find-moderates.html

    stejne jako lzou o „moderate rebels“, lzou i o „potrebnych utecencich“ – je to neskutecne zaludne, stejne jako mezi „moderate rebels“ vyzbrojili desitky tisic vsehoschopnych smejdu, tak i pod rouskou „nestastnych uprchliku“ (z nichz bezpochyby takovych 80-90% nestastni uprchlici jsou) budou uklizet a konzervovat pro pristi prilezitost stovky, mozna tisice techto svych „assets“ – tech cennejsich a pouzitelnejsich z nich. tech, co pri ruznych prilezitostech „probouzeji“, kdyz chteji v eurokonzumentovi vybudit pocit ohrozeni a presvedceni o nevyhnutelnem stretu civilizaci nebo kdyz chteji zeme jako afghanistan, libyi nebo irak dostat do zcela nefunkcniho stavu (failed state tomu sami rikaji).