Výchova chlapců… v Čechách?

12771469_1166435036707542_3602747927229123638_o
Podle tohoto „západního“ pohledu je muž mužem, když je válečníkem, když dokáže bojovat se světem kolem sebe. To se dá naučit.

***

685313_800
Podle tohoto „ruského“ pohledu je muž mužem, když dokáže ochraňovat svět kolem sebe. Dá se to také naučit?

Reklamy

91 comments

  1. Ondřej

    Všechno se dá naučit, jen je otázka, zda-li mám pro danou věc nějaké vlohy a hlavně zájem se to naučit. Obávám se, že je spousta věcí co se lidé (jedno jestli muži či ženy) učit moc nechtějí, částečně že jim to přijde „nemístné“ částečně že daná doba preferuje jiné „kategorické imperativy“ a tyto by mohly někomu připadat starosvětské či dokonce směšné…

  2. Janika

    Chci říct, že ten chlapec s psíkem mi připadá neskonale víc obdivuhodný a imponující, než nějaký ten ostřílený chlapec, který je „mistrem přežití“,

  3. Ondřej

    V moderní podobě státu je bojovník zaměstnanec státu a politici jsou zase našimi zaměstnanci. Takže bojovníky bychom měli nepřímo úkolovat my sami, jinak jsou „drženi na uzdě“ v kasárnách.

    Janika má pravdu v tom, že být schopen se postarat o své blízké (děti, nemocného člena rodiny, staré rodiče) stejně jako být ochráncem slabých obecně, je něco jiného než ten, kdo je cvičen a veden k boji. Odvahu může projevit neskonale větší takový kluk co se vrhne pro psíka do vody než „Rambo“ co má adekvátního soupeře zase jen v „Rambovi“ na protistraně a je mu jasné, že takových moc nebude.

    • Janika

      Ano, tak jsem to myslela, na co je kladen důraz, jakožto na prioritu. Učit dítě, aby se nedalo otloukat a umělo se bránit je jistě dobré. Ale říct mu, aby nenechal ubližovat slabším, to je o stupeň výš. Zahrnuje to v sobě vlastně i to první, ale jaksi mimochodem a jako samozřejmost, kterou není třeba zdůrazňovat.

  4. Antimon

    Myslím si, že se porovnávají dvě naprosto nesouměřitelné věci. Ten chlapec nemůže zachraňovat svého psíka, pokud jeho neochrání ten „Rambo“. Problém je v tom, že v současném světě je potřeba obojího. Jak toho „Ramba“ na ochranu celku, tak té empatie k ochraně slabších. Ovšem v tomto srovnání dělá ten „Rambo“ totéž, co ten chlapec. Ochraňuje slabší a zranitelnější. Ergo, myslím si, že stavět proti sobě takovéto věci je pouze nějaká zbytečná intelektuální hra.

    • Ondřej

      Ty věci ale svým způsobem stojí proti sobě. Zkusme alespoň na chvíli žít nadějí, že zde máme mírově uspořádaný svět, co nevede války, v Evropě to vydrželo docela dlouho, takže bojovník se stane ve svých preferencích nadbytečný. Nakonec stav evropských armád tomu nasvědčuje. Co pak má větší smysl? Společnost, kde lidé jako Velíšek prostě nehledí na své „rváčské“ schopnosti, a postaví se agresorovi, kdy kluk zachrání druhého ze studené vody při pádu do vody na zamrzlém rybníku, kdy se děda postaví partě výrostků co šikanují jednoho „šprta“, atd. Jde o to, že společnost potřebuje ty, co toto budou dělat dobrovolně a bezděčně, budou to mít zakódováno ve své mysli, ve své povaze. Vojáci jsou dnes dobře placení žoldáci, co ani tak nepřekypují láskou k vlasti (to by to projevovali jinak na dobrovolnické bázi) a celé divadlo s obrozejenými složkami je dnes jen divadlo, mající nabudit zdání opravdovosti, jinak je to celé kompars. Pár zvláštních jednotek co dokáží osvobodit unesené z rukou teroristů na tom nic nemění. Snad jediná armáda světa, která dokáže i přes svůj početní handicap bojovat doslova o holé přežití a která dokázala na bázi původně dobrovolnické podzemní armády byla Haganah, dnešní armáda Izraele, kam rukují i ženy a armáda vyrostla na občanskosti nikoli profesionalitě, kdy se nečinil rozdíl mezi silným a slabým, mužem a ženou, každý musel přiložit ruku k dílu k obraně. V kibucech to byly starší děti (měli výcvik už od 15 let, do aktivní služby na obranu kibuců mohli jít už od 17 let. Hoši i děvčata bez rozdílu.). Ale opět, dnes je jiný svět, armády už řídí profesionálové, používají se jednotky a zbraně, co je obsluhují vojáci-inženýři, co vypadají víc jako student Mazánek z „Cesta do hlubin študákovy duše“ než onen Rambo či Ivan Drago z Rockyho.

      Takže ten kontrast je zde namístě. Potřebujeme více Michalů Velíšků mezi námi nebo jen kluků co se zastanou slabšího ve škole, ne tolik zabijáky ze SEALS či Rangers. Naopak, těch bych se bál víc, když by se měla společnost militarizovat a začali by tady chodit uniformovaní náckové jako Kotlebovci anebo Jobbikovci a začít „zjednávat pořádek“.

      Společnost obvykle funguje tak, když se každý, pro většinu absolutně nepřirozeně, nesnaží adaptovat na agresivní prostředí kdy každý musí být ve střehu a být schopen se v jakoukoli denní či noční dobu rvát, ale měl by tuto schopnost v sobě najít v jinak zcela vyjimečných případech a spíše se divit, kde v sobě vzal tu odvahu a sílu než na to být cíleně připravován.

      • Janika

        To jste napsal pěkně, Ondřeji, až se divím, že nacházíme společnou řeč. Poslední odstavec je přesný.

        Říkal někdo, kdo přišel z války, že muži se snadno naučí bojovat a přizpůsobí se válečnickému životu. Potom ale mají problémy žít v míru. Už to jaksi nedokáží, žít normálně, tu válku potřebují. To je děsivé.

  5. Jirka

    …zfakt pozoruhodne, ze se tu zatim nikdo nezamyslel nad tim, co je u tech obrazku napsane

    • Antimon

      To nelze brát vážně, protože je to návodné a zavádějící ….

  6. Jirka

    a o co jineho by u nich a celeho vstupu tedy slo? o popraskance a kluka s pejskem? asi tezko, ze…tak melká Janika hádám nebude.

    • Jirka

      Dovolte mi kapišku nadsázky, co s obsahem obrázků podezřele koresponduje:
      Do toho prvního plakátu se jim -asi omylem- dostal obrázek nějakého popraskaného chlapa místo fotky nejslavnějšáho současného vikinga Anderse Breivika (který si stěžoval na nehumánní zacházení, kdyý mu povolili v cele JEN Playstation… :-)
      Ten východní fcuckbookovský obrázek je sice pěkná myslenka, ale nějak taky moc nesedí s klučinama na Ukrajině a v Rusku, co v tomhle věku nedělají nic jineho, než o106 „posilují“, boxují a řežou se na hristich panelakovych sidlist (je toho plny youtube apod.), ve 14ti pro ajfoun vraždí v podchodech, aby v 17ti vstoupili do nacisticke domobrany a mydlili se celej zbytek zivota krev nekrev.
      I ochraňovat se dá naučit a paradoxně to jde docela dobře i třeba v zemích, kde se dodnes bežně ženy bijí, ponižují a prodavají do otroctví, ale to byste musela pro inspiraci treba do Draramsaly(Indie) nebo do Para(Bhútán). Ale opakuju, ze tim vubec nerikam, ze je to tam nejak idealni a uz vubec nejde o „buddhstickou“ preferenci – na to zas staci mrknout do Barmy co tam delaji s muslimy. Jde tu samozřejmě o hloubku vhledu do souvislostí a o to, jak moc si která komunita ceni sve kulturní tradice před smrtonosnou komercí a krvežíznivým podnikavectvím (všeho tržního druhu). Vzdy ale lepsi hledat tam, kde maji skutecne aspon nejake vysledky(a tedy moudrejsi zpusoby a hlubsi duchovni zdroje), nez si delat si jakekoli totalne zcestne iluze o oblastech, kterym u nas říkáme západ (tím se asi obecně myslí faktický vliv imperialni, už dlouho de-fakto židovské, krvelačné „země svobody“, co vede po světě války nonstop pres 60let, nebo nedejbože východ (Rusko?…národ, jemuž mj. po staleti vládli vikingové -doloženo genetickym rozborem- a který formou genodcidy pripravil během své historie,vč.té moderni ne-carské, o život vic vlastních občanů, než kterýkoli jiný národ na zeměkouli zdecimoval „cizinců“-?-) … Nerkuli treba v obr. zmineny tak proflaknuty Vikingsky sever, nebo zde kchodlem opevovane Finsko(?); patri tam treba i slovanske Lotysko (kde se „breivikove“ dodnes hromadne cvici)… dal tu mame napr. na jihu na balkane -at nejdem daleko od te sparty- treba Chorvatsko, z kterychžto dvou naposled uvedenych slovanskych(!) zemi jak znamo pochazeli ti nejsadistictejsi koncentracnici resp.fasisti uz za II.svetove, kam se Němci hrabali)…hned za bukem jsou Albanci se svym krvavym podpisem nejen nedavno na Srbech, ale i kdekoli kam jejich mafie prijde). Vycet by nemel konce a nase uzemi by v nem paradoxne bylo az donedavna svym zpusobem skutecne jednou z pomerne cestnych (ikdyz take ne uplne cistych) vyjimek, takze bychom byli donedavna jeste meli na cem stavet, kdyby…(to sem uz nepatri).
      Nebylo by na miste spis trochu pootevrit oci, nebo je pozdvihnout od TV a cesky psanych internetovych sajtu podivne provenience a ptat se spis JAK se to da naucit a co se na nasem malem dvorku deje spatne, ze to nedovedeme ani odhalit, ani nepokusime realizovat neco tak jednoducheho, jako chranit se a blizke hlubsim porozumenim sami sobe a tim i svetu kolem a tomu jak funguje?
      Asi se budu uz opakovat, ze zalezi krz jake prizma se na svet hledi (a jak ucime sve deti se na svet divat, pokud je vubec neco ucime a redaji nepodnikame zatimco ony sedi v koute s dusi exportovanou do tv a ajfonu), ale neda mi to nezkusit vas čas od času (kdyz dlouho nectu zdejsi komentare:) maličko posunout – vlastne z litosti nad tou uzkou štěrbinkou českého netu a sdělovacích prostředků a hitlermarketů – tak mi to odpusťte.
      Myslím, že ikdyž se nepojedete na svět podivat očima a srdcem lidí odjinud, natož hledat, kde na to jdou od lesa, tak by Vás jako ženu a navíc evidentně srdcařku mohl z poloslepého „národnostniho“ a „fcuckbůkoveho“ hašteření (formou propagandisticky černobílých ač mnohdy i pestrobarevných obrázků z fotošopu, jaké ve skutečném světě nikde neuvidíte) o malý kousek dál možná posunout např. záznam povídání paní Věry Bickové, který najdete na ulozto(tecka)cz – link mi to sem asi nevezme, takže zadejte do vyhledavani na zmíněném serveru: „bezcenzury-50-5-12-2012-Vera-Bickova-Iran-Palestina-Izrael-na-vlastni-srdce“

      • Antimon

        No myslím že nejsme v rozporu … U toho „popraskance“ je „….západní ….“ a u toho chlapce je “ …. ruský ….“. To už je samo o sobě naprosto zavádějící. Bezesporu půjde najít spoustu příkladů v opačném gardu. Navíc je to zevšeobecnění, proti kterému Janika bojuje.

  7. Gatta

    Nejprve je potřřeba přežít – pak lze i někoho zachraňovat.

  8. :-)))

    ochranovat svet kolem sebe znamena byt valecnik

    Věřit znamená vědět, že věřím, ale vědět, že věřím, znamená už nevěřit. Jean-Paul Sartre

  9. Hudec

    Já vidím jako podstatné, zda ta tři tvrzení na „popraskaném“ jsou v podstatě pravdivá či nikoliv, samozřejmě s pochopením, že jsou trochu generalizující nadsázkou, nejspíš za účelem zjednodušení.
    Myslím, že pravdivá jsou.
    A souhlasím s Gattou.
    Howgh!

  10. Janika

    „Nejprve je potřeba přežít – pak lze i někoho zachraňovat.“

    Jestli má někdo jako životní prioritu „přežít“, tak je to chudák.

      • Antimon

        merlin souhlasím s Vámi. Chci-li být například boháčem, musím přežít. Tedy přežít je životní priorita. Dokonce nám byla vtisknuta do genů. „Zachování jedince a zachování rodu“. Nějak toho „chudáka“ nechápu.

    • Kamil Mudra

      „Jestli má někdo jako životní prioritu „přežít“, tak je to chudák.“
      Nu ano… Takto od klávesnice se to snadno proklamuje.

      • Janika

        To není od klávesnice, to je ze života, a natvrdo, každodenně. Moje osobní přežití za každou cenu opravdu mou prvořadou prioritou není.

        • PeeBee

          kde jsi vzala to „za kazdou cenu“!? to tam zjevne gatta nikde nepise!

        • Saul

          A jak to víš,že pro tebe osobní přežití není prioitou?
          Jsi,nebo byla jsi snad někdy konfontována výběrem mezi svými prioritami a smrtí?
          Bez toho je to totiž jen prázdné a hloupé plácnutí.

          • Janika

            Není. A nechci o tom psát, každá matka, která se bojí o své děti, to pochopí.
            Nebo z jiného soudku – nenechala bych se v jistých případech „léčit“, rozuměj, zmrzačit naší lékařskou vědou, za cenu prodloužení života.
            Jinak je samozřejmě možné, že v okamžiku smrti bych si přála žít nadevšechno. Všichni se bojíme smrti. Jenže je rozdíl setkat se s tím až v tom okamžiku, nebo s tím žít neustále a podřídit tomu styl svého žití.

  11. Asfalt

    Válečník je soutěžitel v konkurenci fyzické síly a konkurence je východiskem individualismu. Po přechodném období práva na soukromou válku stát monopolizoval fyzickou sílu a zaniká tak i konkurence fyzické síly. V tomto socialismu fyzické síly pak již její užití není dovolenou soutěží, ale trestným činem (pro Ondřeje a jemu podobné zajisté nesvoboda, útisk a totalita). V kapitalismu soutěžíme jen v ekonomickém prostoru jak ti pračlověci fyzicky. Možná i proto někteří, co jsou frustrovaní z tohoto výdobytků civilizace, utíkají k virutuální realitě, když náhražky pravěké fyzické konkurence jako fotbal, hokej a jiné soutěživé hry nezabírají.
    Opozitním východiskem k individualismu je kolektivismus. Ten namísto konkurence upřednostňuje kooperaci, která se může projevit i altruismem při zachraňování štěňat v močálech, jak dozajista zcela promočená Janika obětavě vyfotografovala. Jistě, nic pro egocentriky, co ani to kolektivní veřejné vlastnictví neuzávaji.

    Oponoval bych pak názoru, že článek je o přílišné generalizaci. Národy jsou charakterizovány mnoha znaky, k nimž patří i kultura v širším smyslu. Mám zato, že do této kultury by mohl patřit i převládající stereotyp na individualisticko-kolektivistické ose.
    Janika pak žádá rozhodnutí plebiscitu k položené otázce, zda tento národ má být spíše idividualistický, nebo kolektivistický, aby úspěšně mohla výchovně působit v požadovaném směru. Zdržení se hlasování s odůvodněním, že problém je příliš generalizující, bych pak považoval za znevážení Janičiny demokratické snahy pro rozvoj národa. Styďte se, nehlasovači, kvůli vám teď odpovědná demokratka neví, co si počít a jak pak ve výchově naložit.

    Já se tedy na nic nevymlouvám, stavím se k problému jako chlap a všemi 21 výčnělky hlasuji pro kolektivismus. Individualisty, co fyzickou silou, jež je pro ně tak významná, rozbombardují každou zem, a přitom ještě lžou, třeba považovat za ustrnulce v pravěku, zatímco světu by slušelo více civilizace.
    Jsem i pro kolektivismus ekoomický, z čehož pak posluhovači a jiné podržtašky Wallstreetu dostávají kopřivku. Nedivím se ale těmto pravičákům, jež je rovněž třeba považovat za pravěké ustrnulce svého druhu, vždyť ekonomická nerovnost je podstatně mladšího data než nerovnost fyzická. Asi proto ji pak nedostatečná vzletnost mysli člověka bojujícího se sobectvím nestačila dosud zcivilizovat. Až se tak stane a vedle státního monopolu „vlastnictví“ fyzické sily bude takto zdemokratizována i moc ekonomomická vyplývající z ekonomické nerovnosti, budeme naši civilizaci už konečně moci představit i vyspělým mimozemšťanům.

    • Ondřej

      Asi jste špatně četl mé předchozí výstupy, Asfalte, nebo si mně asi s někým pletete, protože já jsem spíše pacifista a tedy vaše věta….“ V tomto socialismu fyzické síly pak již její užití není dovolenou soutěží, ale trestným činem (pro Ondřeje a jemu podobné zajisté nesvoboda, útisk a totalita).“.

      opak je pravdou, státem resp. ústavou a zákony předepsaným způsobem užití síly proti zločinu, tedy kolektivně sdíleným způsobem strážení zákona a jeho vynucování silou, je to jediné co já uznávám. Hodně bych omezil soukromé držení zbraní. Už i jen lechtivá koketerie se zbraněmi jako jim „něžné“ vyznávání lásky jejich majiteli jak je dnes folklorem v diskusích u Bavora je mi odporné, resp. spíše směšné, protože lze předpokládat, že ten pre-seniorský tým si tak nahrazuje přirozený úbytek mužné síly a s příhodem mužského klimakteria si potřebují najít vhodnou substituci,

      Takže spíše infantilita a freudovský komplex z nedostatku sexuální apetence pak plodí silácké chování. Psychologie vám u každého najde masku nějaké potřeby zastřít slabou stránku, nesebevědomé chování světáctvím, submisivitu hrubiánstvím, uzavřenost strojeným bonvivánstvím a za vyhrožováním silou obvykle stojí stud za nějakou formu vlastního defétismu (v tom kapitalismu takové ty kchodlovské typy vyhrožující na všechny strany těm nejslabším obykle znamená, že sami dělají bohatým poslíčky a holky pro všechno, takže pak je logická frustrace ze vztahů, které vidí jako nereformovatelné, už proto, že latentní zbabělost či spíše zbabělá úlisnost, obvykle velí se před mocnými ponižovat a na oplátku si svoje ponížení vybíjet na těch, co jsou na tom ještě hůře než oni sami).

      Navíc je legrační jak zaměňujete individualismus za kolektivismus a opačně ve schematicky obsolentně ahistorickém stylu avantgardy, kdy vám uniká, že proletář se transformoval v postindustriálním věku někam, kde právě individualizace a projektové řízení dává prostor pro kooperativní pariticipaci. Onen participativní progres různých Mondragonů a dalších, byl vystaven obvykle na individiuálním rebelství otců zakladatelů, kteří projekt uvedli v život.

      Jsou doživotními managery svých družstev a nakonec přesvědčí své ovečky že konsensuálně si snížit platy o 20% či propustit 5% „nadbytečných“ je kolektivní zájem, jak proběhlo v Mondragonu ještě před krizí, když zjistili že čínští soudruzi co mají rétoriku plnou atavistických bibliofilií z marxismu-leninismu, ale přitom jsou ekonomickými neoliberály s konzervativním pojetím hodnoty práce jak v dobách pánů Pickwicků, že se jejich „progresivnímu altruismu“ činského skoku směrem ke středověkému vykořisťování stranou dosazenými managery, u nás ve staré dobré Evropě musí přizpůsobit tak, že si sami s pochopením sobě vlastnímu sníží platovou laťku.

      Zatiímco kapitalistický VW přidával 4,7% p.a. a Siemens 3.4%., tak tam to bylo pojato skutečně kooperativně kolektivně na několika kolech tripartity, u družstevníků to je obvykle „předseda“. No, znáte to z našeho fillmového triptychu u družstevníků Hoštic: „To je pořád, předsedóóó, chceme nový hajzlíky, předsedóóó zase vypadlo automatický dojení…“

      Ale měl bych inspiraci skutečné kooperace, moderní, kde není pošlapána svébytná individualita ani soutěž o inovace…

      http://oze.tzb-info.cz/13151-energeticka-druzstva-v-nemecku

      U nás by takové atomčíci a horníci společně s betonáři hnali, takhle si „hrabat na svém“ a co zájem státu? Pravda, někdo se bez státu ani neuprdne a další si myslí, že stát je tu od toho, aby vytviářel pracovní místa. Přitom jak řekl památnou větu v prvním porevolučním díle „Básníků“ když MUDr. Šafránek ptá svého kamaráda ze studií, jestli neví o nějaké práci, tak Kendy odpoví: „Mladý perspektivní muž o práci nežádá, ale svým aktivním přístupem naopak nová pracovní místa sám vytváří“.

  12. Asfalt

    Rád bych si postěžoval, že článek je genderově diskriminační. Mluví se tu nezdvoříle jen o chlapcích, ženský nikde. Přitom dobře víme, že kam ďábel nemůže, tam pošle ženskou a že ten kapitalista sem těch ženskejch taky poslal dost.

  13. embecko

    Problematicka uz je sama otazka, tedy ze je vubec polozena. Na vyber pak mate dve nevabne moznosti…a zajimave je, ze LGTB pride Zapad dava za vzor testosteronoveho samce, zatimco konzervativni, nevyhranenou identitu trestajici vychod nabizi androgynniho andilka s plavymi vlasky, zachranujiciho stenatko. V tom se opravdu tezko vyznat.

    • Kamil Mudra

      „bojovat se světem okolo sebe“ přece není pouze boj s lidskými soupeři. Tvrdým soupeřem se stává i příroda sama (tornáda, tsunami, sněhové bouře…). Úspěšně čelit takovým situacím znamená mít v sobě toho bojovníka. U horské služby, záchranářů všeho druhu, hasičů… atd. nemohou pracovat nějaké měkoty. Proto jsem výše napsal že potřební jsou oba. Kdo chce topícího tahat z vody musí umět plavat a mít odvahu do té vody skočit i v případě že nejde o bazén s klidnou hladinou. Pouhý soucit a ochota ku pomoci nestačí.

    • Janika

      Vidíš, a přitom je to existencionální (?) problém úplně příkladný. Už si to moc nepamatuju, jak to bylo – „že“ žít, „co“ žít, „jak“ žít. Ten první obrázek má jako hodnotu samotný holý život, ten druhý způsob života.

      • embecko

        Ja si to pamatuji, taliban byl „proc zit“, takze ten prvy obrazek, my jsme „jak zit“ takze ten druhy obrazek.
        Tohle je docela slozite, protoze se to prolina a ruznym pozorovatelum se to muze stat presne naopak.
        Kdo byl na vojne, ten chape, ze jakmile ochranovatelske tema ztrati hracku, stane se z nej rychle tema valecne. To znaji vsichni osvobozeni civiliste, jiz v tylu, kdyz se ochranovatelske odrady zacnou nudit.
        Zacit nekoho adrenalinoveho prevychovavat na ochrance stenatek a osvoboditele prinese po case take opacny efekt.
        „Moudra“ spolecenstvi si primitivy nejen drzi pod kontrolou, ale dokonce si je pestuji, i kdyz maji na to, je vyhladit. Svym profesionalnim pristupem jsou nenahraditelni a udelat z typu ochranovatele zabijaka, to je sice mozne, ale velmi nebezpecne, protoze se vymnkne kontrole, nejsa vytrenovan.
        Zajimava je prednaska k tematu od Kozaka, lze najit na Trubce pod „Mgr. Jan Kozák – KULT HADA“.
        Co se jeste toho ruskeho pohledu tyce: nejvetsi dil prace v sovetske armade udelali zabijaci (trestanci) a jejich prapory, ci divize, ti zachranili Rusko tim, ze odvedli tu nejodpornejsi praci jak pri utoku, tak v obrane (spolu s neutralnim „Ivanem“, abych vzpomenul i tyhle bezne hrdiny). Takze fakt nevim.

    • tresen

      Je otázka, co dává za vzor západ a co východ v reálu a co je naproti tomu věc Janičina impulsu k diskusi.

      • Janika

        Impuls k diskuzi bývá provokativní, to je pravda :-).
        Nedá se tvrdit, že celý západ a celé Rusko jsou takoví. Na druhou stranu Rusové jsou blíž přirozenému lidství (s klady i zápory), proto některým tak lezou na nervy.

  14. MaB

    Válečník musí být připraven položit svůj život. Zpravidla také ví, pro co je ochoten zemřít.
    Dá se u něho jistě předpokládat, že by neváhal zachránit tonoucího, a to i psíka.
    Mohl by tedy být (a často i je) v roli člověka soucítícího, kterým se ten chlapec jistě stane.
    Otázka je, zda by tomu mohlo být i naopak. Byl by ten odrostlý chlapec schopen válčit a
    zabíjet ?

    • Janika

      Tak já myslím, MaB, že válečníci jsou různého druhu. Těžko se dokážu vžít do těch, co bombardovali Libyi. Do těch, co ji bránili, ano.

      • MaB

        Ano, Janiko, valecnici jsou ruzni.
        Ti, co bombardovali, jen poslusne plnili (za zold) neci rozkaz. A ti, co rozkazuji, své zivoty zpravidla neriskuji.
        Ti, co branili, to jsou ti pravi statecni !
        Proc se bombarduje ? Protoze bombardovani dela mocné jeste mocnejsimi a bohaté jeste bohatsimi.
        Pricemz nasili je vysvetlovano jako proti-nasili, „odpoved’“ na nasili druhého, cimz se ospravedlnuje….

      • MaB

        Janiko, a což teprve „vžít se do těch“, kteří se na přípravě toho bombardoivání výrazně podileli a jsou na to hrdi..

        BHL :“Politického dobrodružství v Libyi jsem se ùčastnil jako Žid (…) pod praporem věrnosti svému jménu a věrnosti sionismu a Izraeli“.
        přiznal 2.11.2011 před Reprezentativní radou židovských instituci ve Francii (CRIF)

        « C’est en tant que Juif que j’ai participé à l’aventure politique en Libye. (…) J’ai porté en étendard ma fidélité à mon nom et ma fidélité au sionisme et à Israël », avouait-il, le 20 novembre 2011, devant le Conseil Représentatif des Institutions Juives de France (le CRIF)

        Ve své knize „Esprit de Judaïsme“ BHL vysvětluje, proč se považuje, jako Jonáš, za božího posla a „obětního beránka (kozla)“.
        Jádrem judaismu je, jak píše, Kniha Jonáše. Bůh v ní žádá Jonáše, aby šel do Ninive, kde sídlí Zlo, které chce zničit Izrael. Chce mu tím dát poslední šanci k pokání předtím než bude zatraceno.

        V této Jonasove touze mluvit s nepřítelem, jít „do jícnu Zla“, se BHL poznává, když jede do Bosny, Afghánistánu nebo do Libyie.

        Jonas je také postava par excellence obětního kozla (u starých Izraelitů „bouc émissaire“) Když je jeho loď v bouři obsazena, námořníky, je hozen do moře, (nechá se spolknout velrybou a po třech dnech je vyplivnut), aby byl uklidněn hněv nebes…

        • Janika

          Takoví lidé jsou pro mě naprosto nepochopitelní… Ale nejen oni. Pamatuju si, jak v době útoku na Libyi se lidé „kolem“ mě, na internetu, radovali… Stvůry, nebo blbci…?

          • Antimon

            Myslím si, že vůbec nejhorší je, sedět v pohodlí kanceláře a řídit dron, který někde ve vzdálenosti tisíců kilometrů střílí rakety na „teroristy“. Že se k tomu připletou ženy a děti jsou pouze kolaterární ztráty. A aby to nebylo pouze na „chlapce“, tyto drony v US Army ovládají i ženy.

          • Kamil Mudra

            „Stvůry, nebo blbci…?“
            Ani jedno ani druhé, Janiko. Prostě lidi s vypranými mozky a úspěšně „nainstalovaným softwarem“, kteří věřili tomu že zrovna „dostává na prdel zlý diktátor se svými pohůnky a domácí tomu tleskají“.
            Bohužel – ne každý je dostatečně imunní proti dobře udělané propagandě a lidi u nás ještě tehdy neměli zkušenost s pozdějším „informováním“ o Ukrajině, které mnohým otevřelo oči.

        • Kamil Mudra

          A takhle své „medailování za hrdinství“ vnímá Petr Pelikán:
          „Nějakej příbuznej náčelníka generálního štábu si zařídil výrobnu medajlí, plaket a pamětních mincí, my to teď musíme dávat každýmu, radši držte hubu… Takhle to prostě vypadá s hrdiny.“

  15. tresen

    K Rambovi, kterého tu někdo zmínil, bych chtěla podotknout, že to je obraz přeměny člověka v mašinu na zabíjení. V tvora, zbaveného veškerých přirozených zábran, které lidi normálně odrazují od usmrcení jiné živé bytosti.
    Nechci se přít, jestli je existence takového produktu cíleného výcviku odůvodněná či ne. Možná může v extrémní situaci zachránit mnoho životů. Možná jich naopak může mnoho zničit, je-li řízen k pochybným úkolům anebo vymkne-li se kontrole.
    Film Rambo 1 je v podstatě o odpovědnosti těch, kteří takto „upraveného“ tvora vypustí mezi lidi.

    • hans

      ..V tvora, zbaveného veškerých přirozených zábran, které lidi normálně odrazují od usmrcení jiné živé bytosti….

      O tom bych se rád něco dozvěděl. O těch „přirozených zábranách, které lidi normálně odrazují od usmrcení jiné živé bytosti“.

      Věda totiž ví spoustu o chování lidí/primátů/zvířat, ale existence těchto zábran je biologům (ostatně i historikům) utajena. Vy jste zjevně znalejší než celý milion akademiků. Tak bych byl rád, kdyby jste se podělila o své vědomosti.

  16. PeeBee

    jen jediny den pred timto textikem (jehoz smysl mi unika)… nekde daleko v neznamem hondurasu…
    byla zavrazdena bertha isabel caceres flores (copinh)

    rozlouceni
    „https://www.youtube.com/watch?v=-HtDvMcEQgU“
    „https://www.youtube.com/watch?v=vQ5OSDUPZ3M“

    to jsou ti, co nosi kuzi na trh – hrdinky kazdodenni nekonecne valky proti tomu odpornemu zlu
    „https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=zEZFNbSmnLI“

    • Janika

      To byla obdivuhodná žena. A promiň mi tu poznámku – celým svým životem dokazovala, že její vlastní přežití pro ni není prioritou.

      • Gatta

        Podoba té snahy přežít může být velmi různá. Nenecme se mýlit – i letní květnatá louka je tvrdý boj květinek o světlo, vodu a živiny.
        Přežití není prioritou, přežití je pro jakýkoliv život prvotní podmínkou pro cokoliv dalšího. A jako ve všem, je vždy otázkou míry, „co svým chováním získám a co ztratím“.
        Za co má cenu obětovat život. Pokud to co zachráním, má větší cenu, než to co ztratím – tedy především pokud zachráním svoje děti, jiné děti, plodné ženy nebo i jiné lidi – mladší a potřebnější.
        Krásně to řekl Antoine de Saint-Exupéry (přesnou citaci si nepamatuji): „Umřít se nedá z nenávisti, ale jen z lásky k životu“.

        No a k té fotce malého chlapce s psíkem nad hlavou:
        Jsem si jen říkal: „Zdali pak ten malý chlapec, po krk v kalné vodě, s psíkem nad hlavou – zdali pak umí plavat ? A zdali pak se udrží nad vodou když bude jednou rukou muset zachraňovat toho psíka?“
        No, třeba hoch nezakopl, třeba tam hlouběji už nebylo, a třeba by byl pohotový ten fotograf a zachránil by aspoň toho chlapce.

      • PeeBee

        vidim rozdil mezi: na prvnim miste a za kazdou cenu, ty vazne ne!?

        jedna vec je utopit nekoho druheho, abych se po nem vysapal vzhuru a zachranil sam sebe (za kazdou cenu), jina pak snazit se sam neutopit, co mi sily budou stacit (priorita) a kdyz jich bude dost, treba se pokusit i zachranit toho druheho tonouciho.

        ty jsi v takove situaci byla, ze jsi sama sebou tak jista? ovsem pokud ano a obstalas, pak klobou dolu.

        • Janika

          Nechci se hádat. Můžeš donekonečna „nerozumět“, když budeš chtít. „Na prvním místě“ a „za každou cenu“ je v tom smyslu, v jakém jsem to použila, skoro to samé. Je to o tom, jak člověk chce žít, jestli radostně a uvolněně, vstřícně k druhým, nebo naopak ve střehu a s připravenou zbraní, pořád nastražený, jestli mu někdo, proboha, ó hrůzo, nekřivdí a neubližuje. I ten první se dokáže bránit a udeřit útočníka, ale nežije s tou myšlenkou neustále.

          • PeeBee

            my se hadame? ja nemam o cem, rozdil chapu jasne. ty to ale delas kazdemu, kdyz nevis co rict – „nechci se hadat“ nebo „tak otocme list“, to slovo skoro – dabel je ukryt v detailu, zbytek jen mlzis.

            „celym svym zivotem“, „obdivuhodne vzdelany“, mab vyklada, kdo je valecnik – to je o typcich z cizinecke legie?

            mimochodem: France awards Legion d’Honneur to Saudi prince ‚for terror fight‘
            to je ale zabavne, ze? jakpak by nam to asi „zaramovala“?

            je to tvuj prostor, cim ho naplnis, to v nem bude pretrvavat (a nemyslim PRIORITNE pismenka)…

            • MaB

              Velky valecnik je pro mne napr. BB,
              Baysangur Beno (Байсангур Беноевский) small video …
              Vidéo pour „baysangur benovsky“▶ 1:44


              … was at The Caucasian war many years without a hand a leg and an eye. After the imam Shamil was taken in …

              ti „typci“ valci vetsinou z duvodu, které lze chapat, nikoli obdivovat (az na vyjimky)

              Jako nelze obdivovat vsechny ty, kteri maji Cestnou legii, nebot‘ tu ma podle diplomatické tradice témer kazdy host.

            • Janika

              No tak vidíš, k tomu, co jsem napsala, nic, ani náznak snahy o pochopení, místo toho řeší mě. V takových případech jdu zdvořile od toho.

              • Kamil Mudra

                No, nezlob se, Janiko, ale pokud uvedeš SEBE jako kontrast k těm „chudákům“ jejichž osobní prioritou je přežití na rozdíl od TEBE, tak se přece nemůžeš divit že jsi TY „řešena“. Tím si o to přece přímo říkáš.
                Já chápu že nemáš chuť nějak obnažovat své soukromí, ale v takovém případě nemůžeš sebe sama použít coby argument. To je jako bys řekla: „Já umím háčkovat dečky.“ a na otázku: „A jak to děláš?“ bys odpověděla: „Do toho ti nic není.“
                V takovém případě „jít zdvořile od toho“ není nic jiného než argumentační útěk.

                • Ondřej

                  Já si naopak myslím, Kamile, že hodnotové soudy jako „nežiju jen proto, abych přežil“ nepotřebují žádnou obhajobu, podobně jako „nebojím se nekrást“.:-). To se na mě nezlobte, jestli to někomu přijde jako nějaké elitářské sdělení, které potřebuje širší obhajobu, tak být to skutečně tak, to bychom na tom byli opravdu hodně špatně…Otázka je spíš, jestli to ti, co hledají pořád důvody proto jak zdůraznit, jak se mají špatně a jak je současný svět nespravedlivý, že je to spíš z jejich strany u nás už poněkud „tradiční“ snaha vykroutit se z odpovědnosti za vlastní neschopnost, lenost, nedůslednost, konformitu, pohodlnost a doplňte vše to, co obvykle člověka vede k tomu „přežívání“ než k žití i když to někdy více bolí a nepřináší jen samé radosti ale často(ěji) i strasti….

                  • Kamil Mudra

                    Hodnotové soudy nepotřebují obhajobu pokud je vyslovuji coby konstatování. Ale v případě že se jimi v diskusi vyhraním proti někomu jinému (jednotlivci či libovolně velké skupině), nemohu se divit tomu když jsem dotázán na důvod svého postoje, popřípadě i o doložení toho, zda se skutečně svými hodnotami řídím. Pokud se v takovém případě vyhnu konfrontaci stává se toto mé předchozí vyhranění jen oním „plácnutím do vody“.

                  • Kamil Mudra

                    Nejasné? Naopak, je mi jasné že jsi se nad svým výrokem nezamyslela, protože bys ho jinak nenapsala. „Na prvním místě“ a „za každou cenu“ nikdy nemůže být to samé a jde o záležitost kterou řešíme téměř každodenně, po celý život, ať už jde o maličkosti a nebo z našeho pohledu zásadní věci. Vždy když nám jde o dosažení/naplnění jakékoli naší priority, zvažujeme co nás to bude stát a samozřejmě to ani zdaleka není jen o penězích. Často se nám stává že prioritu oželíme, protože její „cena“ se nám jeví vyšší než jsme ochotni zaplatit, nebo naopak svou stávající prioritu naplníme protože se nám ta „cena“ jeví jako odpovídající. Ale nikdy to není totéž.

  17. Tribun

    Tohle je hodně zásadní téma, které se úzce dotýká vztahu společnosti k agresivitě. Chceme agresi oslavovat (kult jestřába), nebo vytěsňovat (kult holubice)? Imponuje nám síla (ochránce), nebo násilí (válečník)? Všimněme si, že nejde o to, jestli nějaká společnost je nebo není agresivní, protože agresivní jedinci jsou všude, ale jde o to, jakou pozici bude agrese v dané společnosti mít. Já nemám nic proti síle, ale hnusí se mi násilí. Síla může být i vnitřní, ale násilí je vždy vnější. Společnosti, které pěstují kult jestřába (a ten jestřáb nemusí být jen válečník, může to být i podnikatel) jsou nemocné. Násilí je projev zoufalství a dezorientace.

  18. Kamil Mudra

    Ale, Tribune, to přece není o ničem jiném než o tom za koho ten konkrétní válečník „kope“. Když za nás (ať jsme kdokoli) – vnímáme ho jako ochránce a když proti nám (nebo jen za sebe) – vnímáme ho jako násilníka. Podle toho je námi oslavován nebo zatracován. Přitom v obou případech může (i agresivně) používat stejnou metodu boje (mečem, perem, příkladem…). Lékař který vám podá antibiotika je vůči mikroorganismům také agresivní. Předpokládám že byste ho pro jeho agresivitu nevytěsňoval.

      • Kamil Mudra

        No jistěže. Pokládáš je za agresory protože, dle tvého soudu, za tebe nekopou. Pro někoho jiného nejsou agresory protože je přesvědčen, že tam působí i v jeho zájmu. To je přece to, o čem Tribunovi píšu.

        A píšu vždycky za sebe. Copak jsem tu někdy vystupoval jako něčí mluvčí? :-)

        • Janika

          Ne. Pokládala bych je za agresory, i kdyby z toho moje země měla prospěch, i kdybych já sama z toho měla prospěch. Tuhle zlodějskou morálku nemám.

          • Kamil Mudra

            No protože za tebe (stejně tak i za mě) nekopou ani morálně. Ale pokud by to tak bylo – pěla bys na ně ódy. Kdyby zadržovali nepřítele na našich hranicích, vnímala bys je jinak a nějakou jejich případnou agresivitou bys se ani nezabývala.

            • Janika

              A co jiného říkám? Voják, který brání svou zem, je hrdina. Strážci hranic, to je ušlechtilé poslání (v lidském světě, ve kterém žijeme, dokázala bych si představit svět jiný, ale to neřešme). Kdo leze na území cizí, je agresor a vetřelec. S výjimkou, že sám žene vetřelce, jako Rusové Němce. Triviální…

              • Kamil Mudra

                „Kdo leze na území cizí, je agresor a vetřelec.“
                A co když budou ty naše hranice bránit proti imigrantům, kteří v Německu neuspěli a tak se rozhodnou přesunout k nám?

                  • Kamil Mudra

                    Zatím, naštěstí nehrne. Ale představit si, že by k tomu mohlo dojít, snad umíš. Nebo ne?

              • danaver

                „Kdo leze na území cizí, je agresor a vetřelec“…s tím asi opatrně, bez bližšího upřesnění by se to dalo vztáhnout i na imigranty, jsou-li to mladí muži v civilu, a projevují-li sílu hraničící s agresivitou, pak nelze zcela jednoduše rozlišit jestli jde nebo nejde o vojáky, docela se to může zamotat.

      • tresen

        Vždycky? Bez výjimky?
        Neschválila byste ani jednotky pod vlajkou OSN s úkolem oddělit od sebe válčící tlupy?

        • Janika

          To si děláte legraci, tresen, že ano :-). Neumím si představit, že by se zejména po Libyi na tohle někdo mohl ptát vážně.

          • tresen

            Nerozumím, co tím chcete říct.
            Já jsem myslela situaci, kdy jednotky OSN oddělují znepřátelené strany, aby zabránily pokračování konfliktu. Což je třeba případ tzv. Zelené linie na Kypru.

            • MaB

              Modré přílby OSN dostaly kolektivně Nobelovu cenu míru 1988, mají dokonce i svůj Mezinárodní den (29. květen).
              Jim se zásluhy o mír a bezpečnost ve světě opravdu upřit nedají, Jejich počet je ale nedostačující a možnosti omezené, takže mají spíš roli symbolickou.
              Něco jiného jsou ozbrojené intervence koalic s mandátem OSN jako v Libyi.

            • Janika

              Aha, to je ta turistická atrakce :-). To když se náhodou povede, že bohulibý úmysl nikomu z mocných nepřekáží a naopak je možná v něčím zájmu. Jinak by to nedělali.

  19. PeeBee

    „In order to facilitate the action of liberative [sic] forces… a special effort should be made to eliminate certain key individuals [and] to proceed with internal disturbances in Syria. CIA is prepared, and SIS (MI6) will attempt to mount minor sabotage and coup de main [sic] incidents within Syria, working through contacts with individuals… a necessary degree of fear… frontier and [staged] border clashes [will] provide a pretext for intervention… the CIA and SIS should use… capabilities in both psychological and action fields to augment tension.“

    rok? 1957

    a jeste jeden (dle meho zasadni) kousek z jako vzdy vyborneho johna pilgera:
    Only when „we“ recognise the war criminals in our midst and stop denying ourselves the truth will the blood begin to dry.

    „http://johnpilger.com/articles/from-pol-pot-to-isis-the-blood-never-dried“

    a na rozloucenou neco ke dni zen:
    „http://farc-epeace.org/index.php/communiques/communiques-central-high-command/item/1006-message-to-colombian-women.html“