Nohavica, sluníčkáři, xenofobové a my ostatní


Šabada bada, šabadabada šabadadádá,

Arab mi šahá na babu,

Já mu snad oči vydlabu,

Zabiju toho Barabu, toho Barabu, Alibabu,

Ze Sýrie.

Arab mi šahá na babu,

Já mu snad oči vydlabu,

Zabiju toho Barabu, toho Barabu, Alibabu,

Pokud mě nezabije.

***
Skvělý článek http://tomaspicl.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=545826

Nejsem ani sluníčkář, ani xenofob, takže nemusím následně řešit, jestli jsem hloupý nebo chytrý sluníčkář nebo xenofob, abych se zařadila do některé ze škatulek vtipného článku. A kam se tedy mám zařadit, když tam pro mě není místo? Nohavicova písnička mě prostě pobavila a okouzlila geniálně nastaveným zrcadlem – čemu vlastně? Myslím, že lidskému fanatismu, plynoucímu z hlouposti.
A váš dojem?

Reklamy

123 comments

  1. Ondřej

    Obávám se, že zatím úmysl vyznění remaku té písně není zdaleka jasný. Proto jako řada dalších „pražských vzteklých intošů“ jako i server Romea za který mluví Petr Kostlán, se kterým se znám, se dobrovolně řadím mezi hloupé sluníčkáře. Stejně jako zástupce HRW Stroehlein. Asi u této zdivočelé neziskovky ti anglosaští suchaři nemají smysl pro recesi. Asi jsem tím načichl po 30 letech života na Západě tou nedůvěrou a neschopností pochopit recesi taky, a přiznávám se, že nevěřím že by se z agenta StB stal najednou liberál. Zvlášť v dnešní době hledání silných vůdců a národních hodnot, které jsou ty nejlepší pro našince jedné krve.

    https://echo24.cz/a/imy8U/hon-na-nohavicu-za-araba

  2. MaB

    Dojem stejný :)
    Je zajímavé, že čím mizernější doba, tím odvážnější satira a kvalitnější humor.
    Jarek Nohavica si asi nevypůjčil jen melodii slavného „Šabadabada“, ale i metodu dnes ještě slavnějších satiriků:
    Chceš-li zvednout vlnu odporu a rozhořčení proti xenophobii, vystupuj v roli xenofoba.
    Pokud tomu tak opravdu je, pozor !
    Fanatici nemají smysl pro humor a satiru chápou prvoplánově.

    • PeeBee

      kolik tech fanatiku znate osobne, ze jste o tom tak presvedcena? realita byva plna necekanych prekvapeni.

      • MaB

        Víc než je mi milé a doufám, že k nim nepřibydou další.

    • tresen

      Tuhle metodu teď převzalo pár provokatérů na Echo24. Vydávají se za šílené vítače a tvrdí, že je nutné podrobit se islamistům.
      Ale mám dojem, že je každý prokoukne hned po druhém příspěvku.

  3. PeeBee

    je to vtipalek, no.

    p.s.: kurdske zeny zvysoka dlabou na vsechny kostlany, stroehleiny, ba i na pehe

  4. tresen

    Slyšela jsem tu písničku naživo někdy v červnu a vůbec mě nenapadlo, jaký poprask by se kolem ní mohl strhnout.
    Prostě v rámci toho koncertu úplně zapadla.

  5. Seal

    Je to jenom taková slovní hříčka. Úplně stejná jako když třeba Plíhal uprostřed koncertu zazpívá:
    Přijeli k nám zdálky,
    intelektuálky.
    Já měl dvě,
    Pepa tři,
    ale to sem nepatří.
    Chtít po Nohavicovi, aby ten text dodatečně vysvětloval, je fakt asi znamení doby :-( Pokud snad některým kritikům chybí jednoduchá satira (když rovnou vynechám Rejžka), která by si dělala srandu z dnešní „angažované tvorby“, tak si přce můžou pustit Kebaby: https://www.youtube.com/watch?v=2w-UszpFe60

    • Kamil Mudra

      Ach jo. Takových legrácek jsme při kytaře vytvářeli spontánně na tucty, ať už u ohňů a nebo při slezinách na Kampě či Karlově mostě, někdy více a jindy méně „aktuálních“. Občas nás nějaký policajt (pardon- příslušník VB) poslal spát, když už bylo moc hodin a my se mu zdáli moc hluční… Ale nikdy se ani mezi nimi nenašel pitomec který by tu naši amatérskou tvorbu nějak komentoval. A to leckdy v těch veršovánkách padala i jména, jako např. „Dám se do gala, pozvu Štrougala…“.
      To už aby se dneska i Hutka bál zahrát tuhle písničku aby za tím kdekdo neviděl kde co.

    • Janika

      To jste vystihl, Seale, slovní hříčka, přesně :-). Hlubší smysl dává až naše reakce. S podrážděnými, popuzenými, nebo naopak beroucími to smrtelně vážně jako málem povel do útoku :-) není něco v pořádku. Takže vlastně dobrý test.

  6. Asfalt

    Nějak mi uniká, co je vlastně na Nohavicově vystoupení humorného. Na rozdíl od kategorizace hloupých a chytrých sluníčkářů a xenofobů podle Pícla se domnívám, že by bylo chybou v rýmu jak od pětiletého s „ukradenou“ melodií hledat nějaké sdělení nebo smysl. Tím však nekritizuji samotný Píclův článek, který mi na rozdíl od Nohavici připadá vtipný.
    Když Bartoš (nebo kdo to byl) chtěl vyhazovat z okna politiky, Janika tu „bila na poplach“. Teď, když Nohavice propaguje vydlabávání očí, má to být sranda. Nechápu… I MaB již evidentně pookřála po útocích z Nice, kde se, pravda, nešahalo jen na baby, ale i na děti. I ona se prý již s Nohavicou dobře baví.
    Abysme věděli, čemu a komu se vlastně smějeme, zde je jedna z těch postižených:
    htttp://www.stalo-se.cz/wp-content/uploads/2015/05/Zn%C3%A1sil%C4%9Bn%C3%A1-ve-%C5%A1v%C3%A9dsku.jpg
    Znásilěná a zavražděná muslimy ve Švédsku z http://www.stalo-se.cz/?p=26381

    No, fakt nevím, kde je ta sranda, a vysmívat se takto vázným věcem (pokud by mělo jít opravdu o humor, jak to někdo chápe) považuji za nemravné.

    • MaB

      Asfalte, Už jsem zvyklá na to, že vám obcas neco uniká, nebo že rad podsouváte. Případně podle sebe soudíte druhé ?
      Také jsem vam už jednou vysvětlila, že nelze brát doslova, co je myšleno obrazně, a to třeba i v Bibli: „oko za oko “ (zub za zub).
      Rovněž se nejedná o „ukradenou melodii“, (v tom případě by byl asi největši zloděj Mistr Gott ).
      Pokud si myslíte, že satira je nutně sranda, tak jste také vedle.
      Nevím, jaký záměr J.N. sledoval, vy zřejmě také ne, ale dalo by se to chápat i tak, že chtěl upozornit, že se něco podobného děje a že by si to on nenechal líbit. Jiste jste si všiml, že říká „Arab“ a ne „Arabové“.
      Myslím, že jste opět nepochopil, co jsem napsala. A zásada: co tvrdím, to doložím, pro vás také neplatí.
      „MaB již evidentně pookřála po útocích z Nice, kde se, pravda, nešahalo jen na baby, ale i na děti. I ona se prý již s Nohavicou dobře baví.“ Na to jste přišel jak ?
      Janika si myslí, že Nohavica nastavuje zrcadlo lidskému fanatismu, plynoucímu z hlouposti a já s ní souhlasím.
      Píclův vtipný článek mne pobavil, v tom jediném se shoduji i s vámi.

    • Kamil Mudra

      „Nohavice propaguje vydlabávání očí…“
      A Kapitán Kid propaguje vraždění nevěrných žen:
      http://www.zpevnik.wz.cz/?id=15394
      Bože v jakém světě to žijeme! Člověk aby se už bál jen vylézt na ulici!!!
      Tedy Asfalte – trochu nadhledu (pokud jde o bardy) by fakt neuškodilo :-)

    • MaB

      „… vysmívat se takto vážným věcem (pokud by mělo jít opravdu o humor, jak to někdo chápe) považuji za nemravné.“
      Ne, Asfalte, ani Nohavica, ani nikdo zde, se nevysmívá „takto vážným věcem“. Jediný, kdo v tomto případě zašel za hranice slušnosti v nesmyslné snaze dokazovat, co vlastně a komu ?, jste vy sám.
      Neváhal jste při tom zcela bezohledně exhibovat mrtvé tělo té nešťastné divky. Podobné praktiky najdeme snad jen u barbarů z daech. Z piety k ní byste měl požádat Janiku o stažení snímku.

      • Janika

        Děkuji za upozornění, MaB, proboha, ten snímek jsem neviděla, dívala jsem se v administraci blogu a tam se mi nezobrazují. Alespoň jsem upravila odkaz, takže zájemci, co se v tomto vyžívají, se mohou pokochat.
        Také nechápu, co sledoval Asfalt podpásovkou „MaB již evidentně pookřála po útocích z Nice“. To je opravdu nechutné a omluva by byla na místě.

        • PeeBee

          ano janiko, urcite z piety k te divce pozadej co nejdrive nejvyssiho pana internetu, aby zasahl a zcenzuroval… tak to bude pro jiste typy rozhodne lepsi… jeste by zahledli kousek „lidstvi“, na ktery se nechteji divat.

          pamatujes na aranzovani utonuleho maleho kurda? to byla panecku pieta, vid? nebo ty srackozni nesmysly stylu je suis charlie, fuj, takova hromada cynismu a pokrytectvi! a ty neuveritelne nechutne a nenavistne radobyvtipy tech uzitecnych idiotu z jejich redakce.

          • MaB

            Zde jedina otazka je:
            Byla by rada ta divka nebo jeji rodice, ze je jeji zohavené telo takto exhibovano ?
            V pripade pochybnosti je nejlepsi decentne (z respektu, piety, empatie….jak chcete) se zdrzet.

          • MaB

            Jinak, PeeBee, nazory mohou byt ruzné:
            „Dovolím si říci, že nejsem Charlie. Jsem ale český Honza, který po boku Charlieho stojí. Máme společné kredo: Ve jménu vyššího principu mravního nelze umlčovat jakkoli ostrou satiru. Člověk, který se neumí smát, přestal být člověkem. A Bůh, který se smíchu dokonce bojí, už vůbec není bohem,“ píše ve svém komentáři Jan Petránek.

            • PeeBee

              cesky honza stojici po boku charlieho – to me bavi!

              nechutnost z charlie hebdo je ostra satira? melo by to byt dokonce k smichu? ale treba se na tom daji susit houby nebo do toho zabalit krehci veci pri stehovani, pripadne neco ocistit.

              • MaB

                Myslet si to můžete, ale ti, co ho znají, a na rozdíl od vás nezprostredkovaně, si myslí opak.
                A jak vidite, je jich mnoho :)

                Black M Je suis Charlie REPRISE On s’fait du mal – YouTube

                • PeeBee

                  myslet si samozejme budu, co budu chtit. to mi nemusite davat na to povoleni. nebo proc takovu banalitu vubec sdilite?

                  „…Stoking Islamophobia, in particular, has proven to be a financially viable business model for Charlie Hebdo — a point the media has come to ignore. Prior to the killings, the magazine was veering toward bankruptcy, selling only half its printed quota each week. …“ ramona wadi

                  jemnost humoru a nezmernou inteligenci muzeme sledovat napr. i zde…

                  svoboda urazet jen pro nekoho (jeho vyhazov pochvalil i sam veliky filosof bhl)…
                  http://www.worldbulletin.net/news/152585/charlie-hebdo-fired-cartoonist-for-anti-semitism-in-2009

                  dalo by se pokracovat dlouho, cesky honzo.

                  • MaB

                    Je suis Charlie, l’Hommage – YouTube

                    Tady se podivejte na „Je suis Charlie – Depardieu“ a uvidíte, jak zdařilá karikatura to je. Jako první se ji smál právě GD. On má velký smysl pro humor, jako všichni Gaulois a sám hojně praktikuje gauloiseries, gaillardise, gaudriole, grivoiserie či paillardise. Tolik výrazů francouzština má.pro bujnou a zcela nevázanou veselost. Uznávám, pro prudérní chlapce to rozhodně není. Ti si ale mohou najit mezi 400 000 karikatur takovou, která jejich cudnost neuráží, případně si lisovat v Journalu de Mickey.

                    • PeeBee

                      tak lisovani prenecham vam, muzete treba vylisovat to kourici lejno – schvalne, co z vaseho intelektualniho lisu vypadne.

                      co mel asi depardieu delat, mel se nasirat? pro nej je urcite lepsi se tomu zasmat a mavnout nad tim rukou, ale o nic vkusnejsi to diky tomu neni.

                      jste smesna s tou prudernosti – jen bezduvodne fabulujete o nekom, koho neznate, klasicke strileni do prazdna, vase chybka.

                      pokud jste schopna smat se primitivismum a urazkam druhych, vypovida to neco o vasi vychove, ne smyslu pro humor. mam znameho, doslova studnice vtipu. ma to jen jednu vadu – 90% z nich je rasistickych… nejak mi do smichu vetsinou nebyva, spis se stydim… to asi preci jen ta prudernost, vidte?

                      a konecne – nejste schopna pochopit jednoduchy fakt – moje malickost absolutne nikomu nechce nic zakazovat. ale to neznamena, ze budu predstirat, ze trapnost je vesela, ne trapnost zustava trapnosti, i kdyz je nakreslena a otistena. ale pravda, nekteri idioti se smeji vsemu – maji snad vetsi smysl pro humor?

                    • MaB

                      Jak vidět, Gérarda Depardieu neznáte a jeho reakci jen předpokládáte (soudíte ho podle sebe ?) a mýlíte se. Jeho humor se humoru jeho přátel ze Charlie vyrovná a možná je i přetrumfne. To když se napije, což bývá často. Francouzi ho milují a jsou schopni mu odpustit jakýkoli jeho „ùlet“.

                      2 V těch „prudérních chlapcích “ jste se poznal ? Nikoho jsem nejmenovala.

                      K vašemu „mám znameho, doslova studnice vtipu. ma to jen jednu vadu – 90% z nich je rasistickych… nejak mi do smichu vetsinou nebyva, spis se stydim“.
                      Velká škoda, že neumíte francouzsky a unikají vám souvislosti. Viděl byste, že silně levicoví Charlies tvrdou a nelítostnou satirou (všechny prostředky jsou k tomu dobré) ùtoči práve na lidi typu vašeho známého – na fašisty a rasisty. A ne s cílem rozesmát, ale varovat před nimi.
                      O „vaší malickosti“, jak se sám nazýváte, jsem se nezmiňovala a je mi naprosto lhostejné, čemu se smějete nebo nesmějete vy.
                      Charlie Hebdo není časopis pro zasmání, to chápete špatně. Je to “ Journal satirique, laïque, politique et joyeux, proto ten, kdo se tam přišel jen smát, je na špatné adrese.

  7. Asfalt

    Kamil napsal:
    Bože v jakém světě to žijeme! Člověk aby se už bál jen vylézt na ulici!!!
    Tedy Asfalte – trochu nadhledu (pokud jde o bardy) by fakt neuškodilo :-)

    Bože v jakém světě to žijeme! Člověk aby se už bál jen něco napsat, natož použít slovo v méně obvyklém významu či extenzi!!! Tedy Kamile, Janiko, MaB – trochu nadhledu (pokud jde o Asfalta) by fakt neuškodilo. Mě to napadlo už minule, když, jinak vysvětlená, slovní zkratka „stát je nevěřící“, vzbudila takový rozruch a šťourání endoskopem.

    Zde je význam slova propagace podle internetového slovníku na http://slovnik-cizich-slov.abz.cz/web.php/slovo/propagace :

    Slovo:
    propagace

    Význam:
    • reklama

    • uvádění ve známost

    • rozšiřování, rozmnožování

    • záměrné množení mikroorganismů

    • opakující se kroky retězové reakce

    Ano, Nohavice uvádí ve známost či rozšiřuje či jen mluví (v extezivním významu) o vydlabávání očí stejně jako Kapitán Kid o záměrech s outlým krčkem zatracené.
    Jistě, ani jeden, ani druhý svá slova nemyslí vážně, ale proč pak byla Bartošovi (a dalším „xenofobům“) připisovaná vážná vůle (i za to, co vůbec nevyslovili), ale Nohavicovi se prý máme smát?

    Cituji z http://indruch.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=443328 :
    Když se podíváme na komiks Joea Sacca: karikatura černocha padajícího ze stromu je jednoznačně rasistická, protože někoho zesměšňuje na základě jeho původu a barvy pleti. Žádná jiná myšlenka v tom není. Nejedná se tedy o satiru, ale pouze o zesměšňování.
    Karikatura s Židem už tak jednoznačná není. U ní záleží na historickém kontextu. V dobách, kdy skutečně židovští lichváři existovali, by měla svou platnost (samozřejmě – je tady otázka toho, jak Židé vlastně k té lichvě přišli atd., ale to už by bylo mimo téma tohoto článku). Každopádně existenci židovských lichvářů v minulosti nikdo nezpochybňuje a nikdo se nesnaží zakazovat třeba Shakespearova Kupce benátského. Jinými slovy: pokud by karikatura s židovským lichvářem poukazovala na stále ještě aktuální problém, nebylo by na ní nic nepřijatelně antisemitského. Nepřijatelnou propagandou se stane v okamžiku, kdy se bude snažit vyvolat dojem, že se jedná o typické chování všech Židů, o jejich „vrozenou vlastnost“ atd. a tím podněcovat nenávist.

    V analogii k výše uvedenému, buď tedy Arab šahá na baby, a potom nejde o satiru, ale o konstatování reálně aktuálního problému, nebo Arab nešahá na baby, a potom jde o satiru zesměšňující Araby, obdobně jako tomu je u černocha padajícího ze stromu či „vrozené vlastnosti“ Žida.
    Šahá tedy Arab na baby, nebo nešahá? Já doložil, že šahá, a zkonstatoval, že sám se tomu smát nemohu. Asi nemám tak silný žaludek jak někteří.
    Jistě, jsou mezi námi i tací, co údajnou „satiru“ pochopili přeně naopak, totiž, že nejsou zesměšňováni Arabové, ale „xenofobové“, zde nazývaní fanatiky. Tomu je potřeba prý se smát, zatímco zesměšňování Arabů, někdo říkal „kozomrdů“ (což Nohavica může objektivně činit bez ohledu na špatné pochopení některých), zde vždy bylo přemětem kritiky. Asi běda Nohavicovi, kdyby ho Janika pochopila právě takto.
    No a k tomu všemu se sluníčkářství zapírá. Tedy řeknu vám, já se směji, až se za břicho popadám. Nohavicou to ale není.

    • tresen

      Je tu ještě jedno kritérium hodné pozornosti, když opravdu nelze nikomu předepisovat, čemu se má smát:
      Je to účel naštvat, popudit lidi proti jiným lidem. Ten účel z mnohých dnešních projevů okázale čouhá.
      U Nohavici ho nepozoruju.

      • MaB

        Souhlasím.
        V jeho: „Arab mi šáh‘ na babu, já mu oči vydlabu“
        šáhnout = provést rukou pohyb, který vyvolá dotyk, nikoli provést ten nejhorší zločin.
        A to obrazné „očí vydlabu“ , je pouze hypotetické. Efekt je komicky a lidé se sm
        Ale jako opravdu nelze nikomu předepisovat, čemu se má smát, nelze mu předepisovat, čemu se smát nesmí. To platí jen v totalitě, protože každá totalita se smíchu bojí, proto ho tolik nenávidí.

        To byl důvod, proč ve „Jménu růže“ je vržena anathema na fragment Aristotelovy metafyziky, kde filosof píše o smíchu jako o „všeholéku“, o jednom z nejvznešenějších lidských projevů.
        Smích zbavuje lidi strachu z ďábla a když není strach z ďábla, není Bůh a není potřeba církev…

        Totéž platí v reaktujizované podobě, kvůli smíchu se vraždí i dnes….

        • MaB

          opravuji: reaktualizované –
          pro salafisty (fanatiky) je smich nemravny, stejne jako poslech hudby – trest: po smrti se takovi „hrisnici“ zmeni ve vepre nebo opice, (takto pojmenovavaji krest’any a zidy…)

        • Nerevar

          Onen ztracený fragment Aristotela je vznikl pouze za účelem napsání knihy „Jméno růže“. Stejně jako „Husitská trilogie“ nejsou dokumenty. S tímhle opatrně.

          • MaB

            Ano, „Jméno růže “ je fikcí, ale inspirace realitou středověké inkvizie je jasná.
            Umberto Eco, univerzitní profesor, specialista na toto obdobi, kterého Tomas d’Aquin „zázračně uzdravil z víry“ , jak říká, opravdu věděl, o čem píše.

            • Ondřej

              Jméno růže obecně reflektuje bigotní názory, dogmata a víru v neměnnost řádu – a k tomu používá totalitně násilné praktiky – je to tedy symbol odporu k liberalizujícím se názorům, touze po pluralitě neřkuli demokratickým principům obecně. Symbolem pro toto je zakazovat šířit (či jen číst) „nesprávné“ názory či informace. Tedy obecně se jedná o střet základních atributů lidské svobody, kterou dnes představuje liberálně demokratický systém.

            • Nerevar

              Dovolím si podotknout, že se film od své předlohy dost výrazně liší (ačkoli – velkého zlého inkvisitora zde ztvárnil stejný herec, který jinde sugestivně předvedl i odporného zlého Salieriho). Jinak ovšem – se zmíněným spisem měl největší problém jeden fanatik, který se nezastavil ani před vraždou. Rozhodovat za druhé, co smějí a co nesmějí číst, není zdaleka jen doménou středověku. A „realita inkvisice“? Už tohle spojení slov zavání (účelovou) manipulací.

              • Ondřej

                jistě ale podstata zůstává. Jinak Eco je jeden z nejvýraznějších autorů postmodernismu, který nejenže nejde pod pysky staromilským dogmatikům vidící černobíle – ale právě podstata románu odehrávající se v druhé polovině 14.století je natolik nadčasová, že pohled na jeho aktuálnost v mnoha úhlech pohledu je to, co překonává všechny ty „nezpochybnitelné jistoty“ tradicionalismu které nám mají být majákem našich hodnot. Přitom se nejedná o nic jiného než o schopnost adaptovat se na současnost, kde neexistuje žádná společenská unifikace, ale naopak pestrobarevnost a volnost v tom, jaké hodnoty přijmu za své a jaké ne. Dalo by se říci že se jedná o spor co právě právě přerodil modernitu do postmoderny a to mezi náhledem kolektivistickým (autoritativním) a individuálním (svobodným) oproštěným od zavedených společenských konvencí a poslušnosti se jimi řídit vynucovaných nějakou autoritou.

                • Nerevar

                  Přiznávám, jsem „staromilský dogmatik vidící černobíle“. A nahrazení skutečných problémů postmoderními pseudoproblémy ty problémy nevyřešilo. Snad jen problém, jak reagovat na každou nefotogenickou otázku.

                  Sám veliký Derrida by z celé této diskuse měl radost.

          • MaB

            ad Nerevar
            Inkvizice realita užito v opozici Inkvizice fikce. Co je na tom „manipulativního“ ?
            F. Murray Abraham je výborný herec, hrál v nejrozmanitějších rolích, v Dětech revoluce byl „strýček Jo“ (Stalin), v Arše Noemově Loth…
            Máte pravdu, rozhodovat za druhé, co smějí a co nesmějí číst, není zdaleka jen doménou středověku a se středověkem neskončilo.
            Jak píšě Ondřej, Ecův román je nadčasový.

            „Katolická církev že se bojí smíchu? Bylo to vyhlášeno formou nějakého oficiálního dokumentu snad? “
            Přesná formulace byla tato:
            Každá totalita se smíchu bojí, proto ho tolik nenávidí.

            • Nerevar

              Totalita že nenávidí humor? Je to jen oblíbený mýtus. Stačí se porozhlédnout po české filmové tvorbě z časů Protektorátu, Husákovy normalizace, nebo … dneška. V dobách nesvobody jsou zakázany naopak vážné otázky a pochybnosti. U takového „Kristiána“ nebo v „Ordinaci“ nehrozí, že bychom na ně narazili.

              • MaB

                Jiste, byl humor „bezzubý“, a pak ten, za který se zavíralo :

                Ptají se trestance v base: „Kolik jste dostal?”
                „Deset let!”
                „A za co?”
                „Že jsem byl pomalej.”
                „Jak je to možný?”
                „Seděli jsme s Pepikem v hospodě a vyprávěli jsme politické vtipy. V noci se mi to rozleželo a řekl jsem si, že musím ráno Pepu nahlásit… a představte si – on tam byl už večer!”

                • Nerevar

                  Vtip mne pobavil, avšak i ten staví na mýtu „nebezpečných“ vtipů a na realitě všeobecné nedůvěry všech ke všem. Ještěže se dnes nic takového u nás nemůže stát.

                  Přesto však stojí za zmínku jistá úroveň rovnováhy: za Protektorátu byla za nevhodnou otázku popravčí četa, za Husáka ztráta živobytí. V obou režimech se však našli lidé, kteří to byli ochotni riskovat. Hrozící ztráta živobytí však lidi hromadně připravila i o sebeúctu („radši jsem moc neprovokoval, děti by se přece nedostaly na školy“).

                  • MaB

                    V každé době se našli stateční a čestní lidé…naštěstí.
                    I’m Spartacus (Ext. Length) – YouTube

              • Ondřej

                Humor (obvykle ten brakovy) naopak podporuje, je to nahrazení bulváru, po kterem lidi touzi v jakychkoli casech, ale co nesnáší jakýkoli totalitní držím, je satira. V tom jsou si nakonec podobné všechny, jak bolševismus, tak fašismus nebo nějaka orientální despocie.

                • Nerevar

                  Je pravda, že kdyby se někde objevilo něco parodující politiku škrtů, Kalouska nebo putinobijce Putnu, koupím si lístek do první řady. Ale něco takového se těžko objeví, dokud herci (režiséři, kulisáci, šatnářky, …) nebudou mít chuť. Ale oni chuť mít nebudou, protože jsou to jen lidi.

              • tresen

                Totalita humor nenávidí, protože nechápe, čemu se lidi smějí. Obává se celkem logicky toho, čemu nerozumí.
                Totalita není totéž, co lidi, které postihla.

                • Nerevar

                  Musím trvat na tom, že je to oblíbený mýtus: lidé potřebují nepřítele nějakým způsobem podřadného, mentální podřadnost projevující se odporem k humoru (nebo nepochopením vtipu nebo obavami ze skrytého obsahu, …) je v případě utlačitele nejsnáze dostupná. Viz například Karel Havíček B. nebo Jaroslav Hašek. Nikdo rozumně uvažující přece nebude věřit, že c. a k. úředníci byli jen sbírka tupců. Obliba vtipů o policajtech z časů normalizace i z doby dnešní to jen potvrzuje.

                  • tresen

                    Radši to beru zpátky.
                    Totalita není něco, čemu se dají přisuzovat lidské vlastnosti.
                    Ale myslím, že je omyl tvrdit, že lidi si nedostatek smyslu pro humor na straně utlačitelů vysvětlují mentální podřadností.
                    Nemají je ve skutečnosti za hlupáky. Jen jim přisuzují jiný způsob myšlení.
                    Anebo je to jako s čerty. Když si večer budeme povídat pohádky o tom, jak chytrý chalupník přelstil čerta, nebude nám nedělní kázání o hrozbách pekla brát chuť k obědu.

                    • Nerevar

                      Při vší úctě, opravdu bych rád věděl, kde dneska servírují podobná kázání? (A v dobách chalupníků se lidé spíš báli, že v neděli žádný oběd nebude, než aby se báli plamenů pekelných, myslím.)

                    • tresen

                      Aha, moje chyba. Píšu o dobách totalitních v přítomném čase. Omlouvám se.

        • Janika

          „Smích zbavuje lidi strachu z ďábla a když není strach z ďábla, není Bůh a není potřeba církev…“
          Díky za tuhle zmínku, MaB. Tohle téma mě kdysi při četbě románu uchvátilo svou hlubokou pravdou. Smích, ano, je i prospěšný a zdravý, ne však zlý výsměch. A Nohavica je a vždycky byl laskavý.

          • dixi

            Souhlas, a k té písničce,upřímně jsem se zasmála, špatné svědomí kvůli tomu nemám.

        • Nerevar

          Katolická církev že se bojí smíchu? Bylo to vyhlášeno formou nějakého oficiálního dokumentu snad?

    • Kamil Mudra

      Máte pravdu, Asfalte. Jak napsala třešeň: „opravdu nelze nikomu předepisovat, čemu se má smát“ a moje poznámka vaším směrem vyznívá poněkud karatelsky. Omlouvám se – berte to prosím jen tak že jsem se zastal mého oblíbeného písničkáře apelem na vaši shovívavost.

      • PeeBee

        zdravim, vidim to stejne.

        moje prvni reakce byla totozna s tou vasi (trosku nadhledu, asfalte), ale pak jsem to nechtel zdvojovat a navic mam silny pocit, ze se tu na asfalta pro jeho pohledy na vec tlaci a nechci se k tomu pridavat.

        i kdyz j.n. nikdy mym oblibencem nebyl, je jasne, ze ten chlap ma hodne odzito a nemusi to nejak resit. text je pro me vtipny prave tou kouzelnou nejednoznacnosti, ktera provokuje vsechny okolo.

    • Seal

      Nohavicu jenom těžko můžete srovnávat s Adamem B. Bartošem, když Nohavica nesestavuje soupisy Židů, nevydává fašisoidní literaturu a veřejně nevyhrožuje věšením nepřátel. Možná by šlo ten song srovnat s nedávanou Konvičkovou perfomancí na Staromáku, anebo z druhé strany spektra s performerem Kohoutem, pokud by ovšem bylo možné Nohavicův text zařadit do kategorie, které se někdy říká agitační umění. Už z toho, jak se o ten text přeli fobíci a sluníčkaři ale vidíte, že to možné není. Zůstává tak akorát Nohavica a jeho textík (což nepřímo potvrdili všichni „Rejžkové“, kteří tu „kauzu“ využili k tomu, aby si s Nohavicou vyřizovali staré účty). No a tady tematicky nastupují poněkud jiné otázky, než jaké chce evokovat třeba ta vámi připojená fotografie Elin Krantz, která byla brutálně znásilna a zavražděna v roce 2010:
      1. Je Nohavicův popěvek kýčem? No asi nebude, když obecně nevyvolává nějakou druhou slzu dojetí (viz Kundera).
      2. Obsahuje Nohavicův text nějaké hlubší, adresné sdělení? No asi těžko, když se vedou spory, jak si ten popěvěk vůbec vysvětlit.
      3. Vzbuzuje Nohavicův text veřejné pohoršení? No podle reakcí ano, ale zase je to z velké části ovlivněno tím, že v něm není žádné přímočaré sdělení („Šmankote, na čí straně vlastně ten Nohavica stojí?“).
      Samozřejmě, že by šlo Šabadu formálně zařadit do satiry, ale ta když chce opravdu tepat, tak se musí pohybovat v poli srozumitelné kritiky. No a protože tohle evidentně nebylo Nohavicovým cílem, tak jeho text lze interpretovat buď třeba jako projev „latentního rasismu“ (viz typicky Fr. Kostlán), anebo reflexi toho, jak se tuzemsku (nikoli ve Švédsku!) diskutuje o arabských uprchlících. Pokud někdo aktivně patří k těm dvěma vyhraněným táborům, tak to samozřejmě nebude chtít slyšet. ale hodně lidí si myslí, že ta česká, politicky extrapolovaná debata o uprchlících už dávno nedává nějaký konkrétní smysl. No a při tomto úhlu pohledu je vskutku zbytečné se ptát, jestli je Nohavica sluníčkář nebo fobík. Třeba proto, že – pokud vím – nikdy nedal najevo nějaké konkrétní politické ambice. Nejvíc ze všeho mě proto napadá, že se v rámci dnešních českých poměrů pokusil zachytit nějakou obecnou atmosféru a svůj pocit, který si z ní odnáší. Zůstal zkrátka pozorovatelem, a to je asi ten hlavní důvod, který mu reprezentanti obou znepřátelených táborů pomocí různých zástupných argumentů kvůli té slovní hřičce vyčítají.

      • Ondřej

        Něco Vám tam možná chybí chybí, Kamile. Aby snad nedošlo k pochybení, že jsem na Asfaltově straně, tak v jeho argumentaci naopak je paušalizující vysvětlení, že ano je pravda že Arab šahá na babu – stejně paušálně dehonestující jako že Rus chlastá, Polák je bigotní katolík, Čech závistivý kverulant atd.a říká, že to co sděluje Nohavica má vlastně reálný základ. Jiná možnost ale je, že se jedná o klasické xenofobní sdělení k velmi antiromsky naloděnému publiku v jednom z nejxenofobnějších regionů země, tedy Slezsko-Ostravska (koncert byl konán v Hukvaldech, Janáček musí rotovat v hrobě).

        Že se jedná o populární zkratku, pro ně vysoce aktuálně sdílenou – podívejte se na Romy, ti kradou a dělají si děti pro sociální dávky – že v dnes jinak diskurzivně obecně sdíleném konsensu na zločinností islámu a zvrhlosti jejich kultury (PROTI ESTABLISHMENTU, tedy pokud je torzo Sobotkovy ČSSD ještě považováno za establishment, když je společně s TOP 09 a Zelenými a posthavlovskou pražskou kavárnou v obraně liberálních evropských hodnot proti rasismu a xenofobii v této zemi vlastně SAMA) takže je to majstrštyk pro něj a jeho vztah k publiku – jsem proti ESTABLISMENTU (držím si svůj imidž) a zároveň tím dávám najevo, že ti Romové tady nám sice na baby nešahají, ale nikdo s tím nic nedělá a my trpíme více, než když by to pár set uprchlíků bylo. Že hystericky řešíme věci které jsme si už vlastně (díky naší jasnozřivosti a strachu i toho Sobotky kývnout na solidární evropské řešení – tedy kvóty – vyřešili samy a řešíme blbosti, zatímco Romové tady dál tunelující systém sociálního zabezpečení) a my se zabýváme aktuálně pro nás BLBOSTMA. Takže ti Romové a jinak řečeno „nepřizpůsobiví“ to je pro nás Slezany a Ostravaky problém skutečný. Jenže politická korektnosti a blablabla to nedovolí a na protiromských náladách od dob Sládka ještě nikdo další volby nevyhrál. Na muslimské hrozbě, se podle všeho, politické body nasbírat dají.

        Má úvaha není vycucaná z prstu, Nohavica už „proslul“ svým pohledem na Romy se svoji kontroverzní písničkou o Romu Dežovi někdy v r. 2012. Dá se dohledat na netu když si zadáte tyto insignie. Omlouvám se, že sem dám link na politický bulvár, ale když se podle všeho jednalo v případě Nohavici o bulvární populismus, pak ten to docela dobře vystihuje, když srovnává Nohavicu s Čunkem. No, nemají to od sebe daleko, ten je ze Vsetína. Holt regionální „kůůltura“..

        http://www.parlamentnilisty.cz/zpravy/kauzy/Jarek-Nohavica-suverenne-odrazi-utok-za-pisnicku-o-Romu-Dezovi-231409

        • Seal

          Nejsem Kamil, ale pokud jste chtěl reagovat na mě a přihodit ještě teď znovu vytáhnutého Deža, tak odpověď je tahle: Jaký je rozdíl mezi Prahou a Ostravou? Teda konkrétně autorsky mezi Jaromírem Nohavicou a Ivanem Hlasem? Klidně si jako parametr zařaďte i tu „čunkiádu“ (nedobrovolné vystěhovávání Rómů z jejich původních lokalit) a srovnejte Nohavicova ostravského Deža s oficiálním klipem Karlín od Ivana Hlase: https://www.youtube.com/watch?v=iqgO1lZkqoo
          BTW: Pražákům, těm je hej! Karlín nedávno kvůli současné developerské architektuře velebil na svém blogu i Tribun, ale kam se asi a jakým způsobem dostalo pryč po té velké původni obyvatelstvo Karlína? Když teda Fila k Nohavicovi přidává toho Čunka a vy to sem jako nějakou „aktualitu“ kopírujete.

          • Ondřej

            Omlouvám se, myslel jsem Vás, Kamil mi tam spadl omylem…Jistě najdeme i v Praze ty, kteří jsou antiromsky naladěni, ale v současné době si myslím, že Praha obecně vyjadřuje větší toleranci k jinakosti než ostatní regiony. Lze to prokázat jak na podpoře stran a NGO které proti xenofobii bojují, tak i vzniku samotných „vítačských“ inciativ, které se aktivně zapojily do pomoci uprchlíkům (a nepřesvědčujte mne, že je to jen laciný pražský „antizemanismus“ protože s těmi iniciativami sám osobně spolupracuji, jsou to lidé okolo Kliniky, strany Zelených nebo Romea). Podobně ale i v Brně, spolupracujeme s Žít Brno.

            Hlas je na rozdíl od Nohavici umělec více spojený s establismentem a nepotřebuje na to aby se zalíbil svému publiku působit populisticky. Nicméně nevymezuji se apriori proti obyvatelům Beskyd a Ostravska, jako člověk preferující v názorech na uprchlickou krizi více onu „pražskou kavárnu“ a obecně intelektuální akademickou obec, ale spíše proti „lidové tvořivosti“ založené na populismu pro lidi co mu naslouchají, a k tomu má Nohavica daleko blíž než laureát Českého lva za hudbu pro film Šakalí léta. a člověk kterému vychází podle jeho diskografie daleko více CD než Nohavicovi, který se ani tím, že rád zpívá pro „SVÉ“ publikum (rozuměj lidem kteří s ním souzní) a nikoli pro masové publikum, nijak netají. Tady totiž nejde nejde o zisk, ale spíše o prestiž „mezi svými“.

            Já ačkoli Nohavicu nijak neznám, pak nemyslím, že bych s ním nějak souzněl a jak říkám, pochybuji, že by to myslel jako ironii s cílem dekonstruovat hloupost a iracionalitu xenofobů. Ale jistě se mohu mýlit.

            • Seal

              Nejde jenom o Hlase, ale třeba i o Dědečka („Strašně se tu bojím, když jdu večer domů a ze tmy se za mnou točí bělma Romů, nic proti těm očím, nic proti těm lidem, to mě děsí pouze Vysočany, Libeň.“) nebo Buty, kteří jsou sice z Ostravy, ale patří přece rovněž k tomu „establismentu“ (viz album Normale). Tak proč by měl být zrovna Nohavica podezříván z populismu a oni ne? Šlo mi ale i o ten tematický posun v čase, protože Praha má dneska jedinou větší romskou enklávu snad jenom na Černém mostě. O to, jak k tomu vlastně došlo, byste se měl taky zajímat, když už to berete z hlediska té tolerance k jinakostem. Třeba Karlín lze totiž považovat za ukázku etnického transferu: Problémoví Romové pryč, bonitní cizinci sem. Samozřejmě, že přepsání etnické mapy Prahy neproběhlo tak viditelně jako ve Vsetíně, ale to bylo především proto, že se o to tichou cestou postaral především „trh“ (majitelé domů, kupčení s obecními pozemky, developeři…). Ten se postaral o to samé, co udělal Čunek: Problém s romským etnikem byl z velké části z Prahy vyexpedován a prakticky ještě zvýšen, protože když někdo má kořeny třeba ve Vršovicích, tak asi těžko bude třeba ve Varnsdorfu hledat práci, ale asi se s tím maloměstským prostředím ani nesžije. Dneska Praha už zkrátka tak palčivý problém nemá, což se podle mě ukazuje i v těch písničkářských námětech. Jinak originalita vám určtě neschází, když se mě snažíte přesvědčit o tom, že Hlas na rozdíl od Nohavici určitě není populární umělec :-)

              • Ondřej

                Máte pravdu v tom, že já ta další díla a dílka neznám, protože autory písní s podobnými „librety“ nevyhledávám a když se jim nedostane větší publicity, pak k ním můj zrak (resp. v tomto případě sluch) nedolehne. Praha má zase jiný problém, tím jsou v poslední době sezonní dělníci, kteří daleko více než jindy tady dělají právě pro ty developery a na rozdíl od „Světáků“ co by se chodili učit do luxusních podniků vyšší společenskou etiketu, aby si užili sexuální románek s inteletuálkami (tady už je třídní rozdělení poněkud více autonomní a přepolované, že muži chtějí ke svému uspokojení ženy rozhodně méně nabyté intelektualismem než spíše čímkoli jiným a ženy dnes mají problém sehnat neburanského nebo „jen“ nesobeckého muže ale to bychom se dostali někam jinam), tak tady po večerech pijí a dělají v opilosti výtržnosti a nejsou to jen Ukrajinci jako dříve, ale daleko více „naši“ z různých koutů republiky, co jim Praha dává příležitosti k práci, protože dnes už v pražských firmách snad ani rodilí Pražáci nepracují resp. pražské firmy dostávají ve stavebních pracech od moravských:-). Pak tu tedy nedochází k domestikované koncentraci nějakých “ nepřizpůsobivých“ ale spíše v okolí developerských staveb (teď třeba na Pankráci v okolí stavby V-Towers) k temporálnímu výskytu „živlů“ které mají spíše společné sociální než nějaké „kulturní“ znaky a paradoxně by proti nim většinový občan neměl nic namítat. Klasický „post-socialistický“ živel, ateista, konzumerista, ventilující potřebu svého hedonismu v alkoholu, placeném sexu, hazardu nebo sportovnímu fanouškovství.

                Nicméně díky Seale za oponenturu, víte, těch dnešních pokusů o „recesi“ obvykle brnkající na ty nejnižší pudy je tolik a ironie na tyto primitivní manipulace tak málo, že nevěřím že by Nohavica zrovna měl být tím světlonošem odvahy jít čelem proti populismu. Možná jsem vážně vůči němu předpojatý.

                • Ondřej

                  resp. pražské firmy dostávají ve stavebních pracích pro nadnárodní developery od moravských těžce na frak co se subdodavatelských služeb týče:-).

      • Asfalt

        Nemám problém souhlasit. Dokonce i s tím, že srovnávat Nohavicu s Bartošem v mnohém nejde, ale nesrovnávám ty dva, nýbrž naše postoje k jejich jednání. Jistě, můžete namítnout, že jedno jde s druhým v ruce a že nelze posuzovat jen jednotlivé jednání bez širšího kontextu. Ani nevím, jak moc budete, nebo nebude mít pravdu. Cílem mé komparace ale bylo položit otázku, zda tu není dvojí metr (dlabání očí sranda, rétorické věšení vážnou vůlí dokonce s potřebou trestního postihu, satira k jedněm „dobrá zábava“, k druhým projev xenofobie), a proto neobjektivita některých lidí.
        Pokoušíte se zamyslet nad samotným vystoupením Nohavici. Ve svém závěru, že Nohavica zůstal pozorovatelem, se přes rozdílnost slov shodujete s mým názorem, že Nohavicovo vystoupení možná žádné sdělení nenese. Neměl bych ale problém souhlasit i s jiným výkladem, že Nohavica přece jen sděluje v kontrastu poklidné konejšivé hudby k textu hrubšího zrna kritiku poklidu vládnoucí elity nad „šaháním na babu“, zatímco ve společnosti to vře. Zdůrazněná slova: „ze Sýrie,“ lze pak chápat jako ironii k oficiální propagandě (ti násilní „arabové“ nepřichází asi zrovna ze Sýrie, byť propaganda pláče nad syrskými uprchlíky vyháněnými Putinem). Svůj právě uvedený jen a pouze pocit uvádím jen a pouze v reakci k Vašemu zamyšlení, jinak bych o tom ani nemluvil, neboť Nohavicu lze skutečně vyložit jakkoliv a nejvíce určující pro výklad se tak stává postoj interpreta domnělého Nohavicova sdělení. Ten postoj Janika a další předvedli v psychologické projekci (své motivy přisuzuji jiným, zde Nohavicovi) jednoznačně – jde o zesměšňování „xenofobů“, kteří jsou dokonce fanatiky.
        Jenže konkrétně tady je v jejich přístupu problém. Pokud jde u Nohavici jen o deskripci stavu, jak říkáte (říkáme), pak vpořádku. Pokud jde o projev „xenofoba“, co vyjadřuje kritiku nad násilnými činy a „klidem politické elity“, pak taky vpořádku, byť sluníčkáři budou ječet jak pominutí. Ale pokud někdo bere vystoupení tak, že si Nohavica dělá satirickou legraci z toho, že dochází k „šahání na baby“ (a důsledky pak pokrytci nechtějí ani vidět) a lidé na to reagují, pak je tu podle mě morální či etický problém, a to hned dvojí – necitlivost k těm obětem (jen si představte, že Janičin článek si přečte nějaká znásilněná – Janika de facto svým „pochopením“, nikoliv Nohavicovo vystoupení samotné, znevažuje, co se stalo, když se nad „šaháním na baby“ tak „dobře pobavila“) i zesměšńování přirozené reakce civilizovaného člověka na násilí. Zesměšňování Arabů ponechávám stranou.
        Ne, Nohavicu samotného z nějaké necitlivosti (někdo by napsal i silnější termín) nepodezírám, i když dnes už mě překvapí máloco, což i to má vztah k výkladu jeho vystoupení.

        • embecko

          Uz jen fakt, ze jeden vers se stane predmetem plosne debaty znamena, ze tu mame nezvladnuty celospolecensky problem, jehoz ucastniky (nepisi vinici ci obeti) jsou vsichni obcane.
          Ovsem zda se, ze vina opet spadne na „extremisty“ a vitezem se stane moudry obcan se smyslem pro humor a nadsazku= problem se opet zamete pod koberec.
          Nohavicu nechci podcenovat a nemyslim to nijak hanlive, ale podobny typ lidi nema analyticke mysleni (podobne Hutka). Tudiz povazuji za pravdepodobne, ze basnik v tomto pripade nic rici nechtel, jen empaticky vycitil krizovou linii a neco o ni rychle sesmolil. Proto mam oba rad a minulost obou mi nijak nevadi a nedovolim si jim cokoliv vycitat.

          Takze Nohavica je tu z obliga, situace je stale stejna, jak ji popisuje Robejsek: Nektere problemy lezi na ulici a politicke strany se je boji zvednout…ovsem casem se najde nekdo, o koho nestojime a kdo to udela.

          Nohavica mel jen tu „drzost“ ze problem zvednul…a jak vidno ceska spolecnost ma rada tabu a neresene problemy, protoze nema rada reseni. Ono to nejak dopadne, to chce jen klid a nohy v teple…jsem zvedav, jestli to vyjde i tentokrat :o)
          Nohavicova „vina“ spociva jen v tom, ze nadzvedl koberec a nereseny problem nasvitil. Zrejme se ztraci i povedomi o uloze spolecenskeho barda s tim, ze jejich uloha je momentalne odmitana. A jelikoz lide dokazi odmitnout i „svedomi naroda“, cimz se ztraci mozna posledni reflexivni vlakno, spojujici obcana a spolecnost, povazuji situaci za pomerne kritickou.

          • MaB

            Jarek Nohavica se „provinil“ na koncertě i jinak: )
            „Při vší úctě ke všem obětem v Paříži, Bruselu a teď i v Berlíně, prosím kolegu Kuśmierského, aby nám zahrál slavný francouzský valčík „Pod střechami Paříže – Sous les tors de Paris,“ abychom si připomněli, že Paříž je naše. Nenechejme si vzít Paříž…“

            Kdybychom se my Češi dokázali oprestit od svého stereotypního myšlení, mohli bychom klidně „nazývat kočku kočkou“, aniž by to kohokoli pohoršovalo.

            Všichni teroristé do jednoho se vydávali za muslimy. Klobouk dolů před Francouzi: všichni muslimové (Arabové) nejsou teroristé, tudíž je nestrčíme všechny do jednoho pytle.

            Není také důležité, co chtěl nebo nechtěl básník řici a zda vůbec chtěl něco řici. Důležité je, jak kdo jeho poselství chápe. A tady je možných interpretaci mnoho.

        • Seal

          Dvojí metr můžete samozřejmě najít ve spoustě věcí, protože sympatie/nesympatie patří k běžnému pocitovému vyjadřování postojů. Tady je třeba na místě debata o těch různých „ikonických“ fotkách, které se cíleně používají jako nástroj pro ovlivňování veřejného mínění. U Nohavici se ale všichni shodujeme v tom, že zkrátka do těch dnešních běžných šarvátek vůbec nezapadá. Mimochodem, už jenom to, že ta písnička byla vytažena až z odstupem, je věc docela netypická a řadí jí spíš někam do kategorie internetových událostí, než do reálného světa (kolik lidí si ji vůbec poslechlo, než ji kvůli nějaké doprovodné vysvětlice začalo lajkovat?). Nemám přitom důvod nevěřit třešni, že při samotném koncertu nějaký zvláštní rozruch nevyvolala. Fakt k tomu songu nedokáži připsat větěí relevanci než, že je to slovní hříčka. Za satiru se to určitě nedá považovat, což myslím dostatečně dokládá ten nalinkovaný komentář od Tomáše Pícla. Tím spíš se brzy do těch komentářů začalo montovat i to, jak moc má/nemá Nohavicu rád.

  8. MaB

    A ùplně za vším je:
    „Bezvýznamnost, příteli, to je podstata existence. Je s námi všude a vždy. Je přítomna i tam, kde ji nikdo nechce vidět: v hrůzách, v krvavých bojích, v nejhorších neštěstích. Vyžaduje to často odvahu poznat ji v podmínkách tak dramatických a nazvat ji jejím jménem. Ale nejde jen o to poznat ji, je nutno … naučit se ji milovat, příteli, dýchat tu bezvýznamnost, která nás obklopuje, ona je klíčem k moudrosti, ona je klíčem k dobré náladě….“
    Milan Kundera: „Fête de l’insignifiance“, vyšlo 29.10.2015
    Nedalo mi to a musela jsem k ùvaze přidat tuto moudrost, ( jednám ilegálně a navíc jsem za to placena …::(

    • Nerevar

      Tak trochu mi to připomíná údajnou indoktrinaci „jsem hříšník, jsem hříšník, jsem hříšník“ často právem připisovanou jednomu z významných monoteismů. Tím chci říct, že bez znalosti širšího kontextu se význam Vámi citovaného úryvku nedá správně odhadnout. Stejně jako výše uvedenou „mantru“.

      • MaB

        Celou knihu Svátek bezvýznamnosti do češtiny přeložit nelze, autor si to výslovně nepřeje a není to nutné.
        Čechům není určena. Bude to možná i tím, že:
        „…ici aussi que j’ai été compris plus tôt et mieux qu’ailleurs»….také zde (ve Francii) jsem byl pochopen dříve a lépe než jinde.“
        Podstatné v ní je :
        „Dávno jsme pochopili, že už není možné zvrátit tento svět ani ho nově uspořádat ani zastavit jeho nešťastný ùprk vpřed. Je jen jediný možný odpor: nebrat ho vážně.“

        • Janika

          To je moc zajímavé, MaB, takže tu knihu si v češtině nikdy nepřečteme? Díky alespoň za to, že jste umožnila takto nahlédnout.

          • Nerevar

            Zdá se, že Mistr má s povahou „smějících se bestií“ nejednu neblahou zkušenost. Mám se raději učit číst francouzsky nebo (pořádně – jako píše Mistr) psát anglicky?

  9. PeeBee

    tak jsem nekde zahledl, ze pro nektere je pestovani predsudecne nenavisti vuci venezuele, kube severni koreji nebo rusku evropskou liberalni hodnotou… ale drobny obchudek se saudy nevadi, ze ne?

    takovy putna, to je panecku kovany evropsky liberal, ten nam tu svou svobodu vtluce do hlav, i kdyby nas spolu s rejzkem a pornojandou pulku meli pozavirat do lagru.

    ale samozrejme skutecnymi mistry v sireni techto „hodnot“ jsou americti osvoboditele sveta, meli dobre ucitele.

  10. taras2

    Humor nebo satira má samozřejmě největší účinek na čtenáře či posluchače, když se opírá o reálné problémy. To ví i Nohavica a drobným „rasistickým“ popěvkem o Arabovi se snaží získat přízeň diváků. Neboť se nemůže netrefit, přibližně 90 až 99 procentům občanů se islámská invaze do Evropy upřímně hnusí. To, co dodalo popěvku vyšší level je na konci: „Zabiju toho Barabu, toho Barabu, Alibabu. Pokud mě nezabije.“

    Takže sluníčkářská spekulace z nouze nejvyšší, že se chtěl posmívat xenofobům, je z paty vytažený nesmysl.

    • MaB

      Satirik využívá komičnosti, výsměchu, karikatury a ironie často i pouze k tomu, aby „píchl do vos“. Netvrdím, že je to případ JN, ale tak docela bych to nevylučovala :)

    • Ondřej

      Vida, totéž si myslím i já, jen jsem netušil že se k primitivnímu násilí může někdo i hrdě hlásit aniž by v lepším případě nechodil kanálama a mohl si jít nakoupit i někam jinam než na tržnici, v horším případě by se o něj zajímala policie za porušení § 356 Podněcování k nenávisti vůči skupině osob nebo k omezování jejich práv a svobod anebo případě za § 353 Nebezpečné vyhrožování – jak alespoň v civilizovaných státech i za menší prohřešky projevů rasismu či xenofobie (viz pan Čulíkovo oznámení a management britské public nemocnice okamžitě jednal) orgány činné v trestním řízení konají. Každý máme svoji úroveň, že se s tím identifikujete Vy mě nijak nepřekvapuje, ale u toho Nohavici pořád mám pochybnosti, i když se sůpíše přikláním k Vašemu, eh, „vysvětlení“..

    • Nerevar

      „.. přibližně 90 až 99 procentům občanů se islámská invaze do Evropy upřímně hnusí …“ Máte k disposici nějaké relevantní zdroje, o které jste se opíral?

      • mistralius

        dnes jsme jako obvykle sehrál s kamarádem na „kulaťáku“ pár her v šach (Merkelová sice na ČVUT údajně nedorazila), ale získal jsem neblahý dojem, když se vedle usadil ŽID J.XDoležal – zcela zrobotizovaný, nechci říct zfetovaný. Židi zase v Praze chystají nějakou kulišárnu, která by naplnila jejich „pokladnice“?

        Nemám žiďáky rád pro jejich semitský původ. Paradoxně arabové v ČR téměř nejsou, ale židovské svinstvo je zde velice rozlezlé.

        • PeeBee

          cannabis indica rozhodne neni zodpovedna za idiotstvi jxd, proc myslite, ze by mela byt? nemuze to byt vychova nebo nejake vrozene dispozice?

          • mistralius

            vlastně se mi zdá komická ta kombinace pan pravičák a tráva. Jistě můžeme dohledat podobně legrační kombinace typu cikán je skinhedem.

            Nejsem fanouškem pana Koukolíka a jeho teorie deprivace.

  11. tresen

    V neděli v pět deset
    sraz u Baníku
    desítka vleze se
    pak ještě jedna
    Co čumíš frajere
    chceš do ciferníku?
    Jestli mě dožereš
    hele jsem bedna.

    To jen na připomínku, že Nohavica si občas vypůjčí cizí slovník a že nikdo se zatím nezabýval otázkou, jak se to rýmuje s jeho dětsky hravými říkankami, jemně satirickými, poetickými či více nebo méně osobními, více nebo méně naléhavými výpověďmi o minulosti i přítomnosti.
    To jeho „Šabada bada, šabadabada šabadadádá, Arab mi šahá na babu, já mu snad oči vydlabu, zabiju toho barabu, toho barabu, Alibabu, ze Sýrie“ bych klidně zařadila k těm půjčeným slovům, tak jak mu to možná samo foneticky naskočilo, když si připomněl známou melodii. Hezky v kontrastu k ušlechtilým vztahům, krásné tváři Anouk Aimé a oduševnělému výrazu Jeana Louise Trintignanta v Lelouchově filmu. Pak si možná řekl: A teď jsem zvědavý, kdo mě bude lynčovat.

    • MaB

      To je zajímavý postřeh. Skutečně to vypadá, že si hrál a šlo mu víc o fonetíckou působivost, pokračování ve stejném stylu jako šabadabada s maximálním využitím aliterací, než o vlastní sdělení. Forma je důležitější než obsah.
      A pokud by si opravdu pomyslel, že by ho někdo mohl lynčovat, v žádném připadě by to nebyli ti dva zmínění vynikající herci i lidé, kteří vždy stáli na straně svobody projevu .

      Co ale toto jeho „neblahé tušení“ v Jakubovi ?
      Pejsek zaštěká a už mu na nos dají náhubek
      misku guláše mu podstrčí a zaryglují vrátka
      člověk zaštěká a už mu dají náhubek
      misku guláše mu podstrčí a zaryglují vrátka
      proč se nám směješ
      ty můj malý nerozumný Jakube
      že to snad vemeš jiným směrem
      vemeš hopem vemeš zkrátka
      (…)
      věř mi že už tu všecko kdysi bylo
      a zase bude.“

        • tresen

          Možná by stálo za to zeptat se dnes už dospělého Jakuba, jak to vidí.
          Tenkrát bylo těžké věřit, že se něco může změnit.

          • MaB

            „věř mi že už tu všecko kdysi bylo
            a zase bude.“
            (samo to nejak uteklo :)

            • tresen

              To vím, pochopila jsem to. Proto jsem dodala, že nejlíp by mohl posoudit syn, jestli měl táta pravdu.

              • MaB

                Jenomže Jakub nezná z vlastní zkušenosti nic jiného, nemá s čim porovnávat. A u otce vidí spiš deziluzi než nadšení –
                „Co se to stalo, bratříčku?
                Kam jsme to došli ruku v ruce? (…)
                „Někdo nás podved’, bratříčku,
                možná ten pán tam na náměstí,

                Ledaže by Jakub patřil mezi ty „zlatokopy“, toužící po rychlém zbohatnutí za každou cenu ?
                „teď přišli nový mladí a ti tu řádí, jak na klondajku. …“ (Pane prezidente)

                • tresen

                  Jakubovi je podle mne kolem čtyřicítky, bývalý režim zažil nejen coby bezzubé mimino, je redaktor sportovní rubriky v regionálních novinách.
                  Slova „že už tu všechno bylo a zase bude“ si každý může vykládat po svém. Proto píšu, že by mě zajímalo, jak si je vykládá autorův syn, protože ta dávná písnička je o něm.
                  Na rozdíl od těch dalších veršů. Ty si taky můžete vykládat různě. Třeba že jsou o Krylovi.

                  • MaB

                    Jeho soukromý život neznám, vycházím pouze z toho, co na sebe „prozradí“ v písničkách:
                    „ty můj malý nerozumný Jakube“
                    zpivá v roce 1990, z toho vyplývá, že období „pitomých let“ ještě malý syn příliš vědomě neprožíval.
                    Do souvislosti s Karlem Krylem jsem si samozřejmě dala a u obou cítím (sujektivní dojem) v letech pozdějších stejné rozčarováni. Netvrdím, že se nemýlím.
                    Moje oblíbená mezi mnoha dalšími je Pravda a lež. Bude to i tim, že miluji Vysockého. :)

                    • tresen

                      Chtěla jsem tím říct, že to je o Krylově rozčarování.

                • tresen

                  Ještě k té deziluzi: nikdy jsem od Nohavici neslyšela ani náznak, že by celkový pohyb od roku 89 nebyl pozitivní a že by dal přednost tomu, aby k té změně nedošlo. Přes všechny výhrady, které jistě má, stejně jako já.
                  Satirická písnička Pane prezidente mě pobavila, protože podle mne přesně vystihla hlas lidu, který pořád volá po tom, aby za něj někdo všechno řešil, nejlépe ten, kdo k tomu ve skutečnosti nemá možnost.
                  Neboli nebrala jsem to jako žalobu na vrchnost, ztělesněnou prezidentem, ale jako zrcadlo, ukazující lidi myslící jako děti, neschopné pochopit, že je to na nich.

                  • MaB

                    S tím souhlasím. Naopak má obavy, aby se to nevrátilo zpátky.
                    „věř mi že už tu všecko kdysi bylo
                    a zase bude.“

                    • MaB

                      To je možné. i kdyby tedy patnactiletý (post)puberťák, mění to něco na věci ?
                      A co toto ? Rebel KK byl důkazem toho, že mocní v „demokratuře“ o kritiky jeho typu nestojí. Ve srovnání obou se JN jeví spíš jako fatalista.

                      „Demokracie rozkvétá, byť s kosmetickou vadou.
                      Ti, kteří kradli po léta, dnes dvojnásobně kradou…
                      Král Václav jedna parta je se šmelinářským šmejdem…
                      Demokracie dozrává do žaludečních vředů.
                      Bez poctivosti bez práva – a hlavně bez ohledů…“

                      Přeháněl ? Další vývoj ho dementoval ?

                    • tresen

                      Proč patnáctiletý postpuberťák? Spíš poněkud opotřebovaný pětatřicátník.
                      Ale o to nejde.
                      Myslím, že jeho pohled není pohledem Krylovým. Snažil se do něj možná do jisté míry vžít, protože v něm ctil velkého básníka, ale jeho ublížený postoj nepřevzal. Má v sobě vlastní traumata.

                  • MaB

                    Patnact let zil v totalite. Je-li mu dnes kolem 40.
                    Proto také oba pohledy rozlisuji. :)

                    • tresen

                      Myslím, že dochází k záměně otce se synem. Já jsem o Jakubovi, synovi Jarka Nohavici, dnes dospělém sportovním novináři, psala jen v souvislosti s písničkou, kterou pro něj kdysi složil jeho táta. O něm, třiašedesátiletém písničkáři, jsem psala ve všech ostatních souvislostech, například o jeho vztahu ke Krylovi. Charakteristika „mírně opotřebovaný pětatřicátník“ se vztahuje k době, kdy napsal onu písničku O Jakubovi /jakož i mnoho dalších, ve kterých reflektoval předplyšákovou realitu/, tedy k době, kdy těžko mohl předvídat listopadový převrat.

                    • MaB

                      Ne, k záměně nedochází. je to naprosto jasné. Proto jsem také mluvila o jeho „neblahém tuseni“(otcově)
                      „Co ale toto jeho „neblahé tušení“ v Jakubovi ? “ (25.8. 19:04)

                      Měla jsem podobnou „předtuchu“, když se cely svět radoval z pádu berlinské zdi.
                      Mým obavám se tehdy mé okolí smálo. Dnes už se smějí méně.

                    • tresen

                      Má-li někdo neblahé tušení, stává se, že později dojde k přesvědčení, že se vyplnilo.
                      Jenom není úplně fér vkládat svá neblahá tušení do slov, která byla možná myšlena docela jinak. To jsem se vám pokoušela naznačit.
                      Nohavica je napsal v situaci, kdy naděje, že náš svět se v dohledné době vylepší, jakož i šance, že ho bude moci vylepšit jeho malý syn, zdála se mizivá.

                    • tresen

                      Aspoň takhle jsme tu písničku chápali, když jsme si ji poprvé pouštěli. Byl to, pokud si vzpomínám, amatérský záznam Nohavicova vystoupení v nějakém klubu. Ani my jsme neměli tušení, blahá ani neblahá, že dojde k velké společenské změně a co přinese.

                    • MaB

                      Není ani tak důležité, jak bylo něco myšleno, důležitější je, jak to bylo pochopeno.
                      Máte pravdu, slovo „tušení“ je nevhodné tam, kde je neco řečeno jasně.
                      Říkáte, „Nohavica ji napsal v situaci, (…), kdy se naděje zdála mizivá“, ale vyšla v r. 1990 (jak vidím), tedy v době nadějí největších.
                      Vy jste ji ale znala uz dříve, na rozdíl ode mne, což vysvětluje naše rozdílné chápání.

                      Možná to tak bylo myšleno, možná nebylo. Co Vy na to, pane Nohavico ! ? :)

                      Jak vidí JN K. Kryl ?
                      „Z generace pozdních třicátníků asi nejpronikavější talent mezi písničkáři. Velmi odvážný člověk, možná trpící nekonečným zdůrazňováním: Bůh, ten pro mě nikdy nebyl.* Tvrdý, angažovaný, jdoucí vždycky na věc.
                      (Karel Kryl v knize Půlkacíř)
                      *) To je zajímavé. Nepramení z toho jistý realismus, určitá nedůvěra v „jasné zítřky“?

                      A už jen závěrem: Jak jsem vytušila, Jarka Nohavicu máme velmi rády obě :))

    • mistralius

      koukám, že jsem přišel pozdě s trochou do mlýna. Film se mi tehdá zdál zvláštní (zvlášní filmy mám rád). Myslím že celý děj byl o tom, že nějaký závodník jezdí s formulí po závodním okruhu.

      • mistralius

        Režisér Jiří Strach měl kdysi nějaké nutkání ukázat na ČT2 laikům, jak se dělá film (nepřekračovat filmovou osu apod.) a skvěle ukázal, že film dělá hudba. HUSŤÁRNA to byla.

  12. PeeBee

    jeste neco malo „ostre satiry“… jelikoz MaB tvorbu ch.h. rada srovnava s V+W, tak pro srovnani:



    • MaB

      Mgr Vingt-trois nazval sňatek pro všechny „legalizováným spojením deviantů“.
      „Nevím dnes o způsobu, jak rodit děti kromě bisexuality“, pokračoval kardinál a arcibiskup pařížský (…). Jednalo by se o podvod, kdyby byly děti přesvědčovány o tom, že rodiče stejného pohlaví by je mohli zplodit “

      Charlie mu okamžitě odpověděli – po svém.

      Pan Werich je pro mne jedinečný, proto ho nesrovnávám s nikým. :)

      • PeeBee

        jste si naprosto jista svymi slovy!? v pripade zajmu neni tezke dohledat…

        • MaB

          Ty odkazy, že „ráda srovnávám, tedy jistě opakovaně, tvorbu Charlies s V+W, mne zajímají velice.
          Doložit každé tvrzení by mělo být automatické, jinak by to byla pomluva. ( případně křivé obvinění).

          PS: V létě se ráda koupu v mori, po návratu si se zájmem přečtu. :)

          • PeeBee

            takze „ty paralely se samy nabizeji“ plati nebo ne?
            „…Na W+V jsem si také okamzite vzpomnela. Meli k sobe s Charlie Hebdo hodne blizko. …“
            http://panirtenka.blogspot.cz/2015/01/ehm-asi-nejsem-charlie.html

            vy byste rada cely seznam odkazu? more tu nemam, ale venku je krasne a radeji stravim cas venku s prateli nez abych ho nadale ztracel s vami. treba nekdo jiny najde dalsi nebo si vzpomenete?

            • MaB

              Co rikate dole, povazuji za velmi rozumné. :)
              Děkuji, přečetla jsem si opravdu se zájmem. Na tom, co jsem tehdy napsala, bych ani s odstupem casu nic neměnila.
              Když už ale řeknete „A“, měl byste dokončit větu. Bude to tak poctivejsi.
              Ano, reagovala jsem na komentář, který citoval Voskovcovo:
              „Vše musí být napadnutelný“, slovy:
              Neprekvapuje mne, je to dalsi ze zasad Charlie Hebdo.
              Na W+V jsem si také okamzite vzpomnela. Meli k sobe s Charlie Hebdo hodne blizko.
              Ty paralely se samy nabizeji:
              „Neco se delat musi, musi se delat politicka satira.
              Neda se delat divadélko a srandicky srandicky.
              Budeme delat srandu dal, ale bude to politicky zamereny.“
              „Musi se kritizovat lidska hloupost, ktera je za podobu naseho sveta zodpovedna nejvice.“
              V+W, 30.leta.

              Charlie Hebdo o 90 let pozdeji:
              „…il faut faire la guerre à la connerie et aux cons“:

              Je potreba vést valku s blbosti a s blbci.

              Spolecné tedy maji, shrnuto:
              1. Vše musí být napadnutelný.
              2. Boj s hlouposti a s hlupaky

              Netušila bych ani ve snu, že jsem vami tak „ostře sledovaná“. Pokud ještě něco máte v archivu, (ja jsem nic jiného uz nenasla), mám zájem stále. Az bude venku osklivo…:)

              PS: Nejste vy byvaly agent rozvedky StB ?

  13. mistralius

    Je jedna záhada českého filmu, kterou zbývá dořešit (a to myslím fakt vážně, viz třeba CSFD), a to je film Karla Steklého, který se jmenuje Hroch. Nechť čtenář posoudí jeden z fragmentů, který se uchovává na youtube

    • mistralius

      „Hrocha“ lze údajně dnes vidět na specializovaných seminářích, můj dojem je, že se Steklého film „roznluvil příliš“ a v té změti frází můžeme vidět obecnou fornu politické propagandy. Takže říkám, HROCH byl příliš upovídaný. Nakonec je to nejnebezpečnější zvíře Afriky (překoná i krokodýli a jedovaté hady).