Filosofie a schizofrenie

Specialisté z moskevského Výzkumného ústavu psychiatrie došli k závěru, že zájem o filosofii vede ke schizofrenii.

K tomu vyjádření S.Lopatnikova:

„Jediná oprava – falešná kauzalita. Ve skutečnosti je opak pravdou: to tendence ke schizofrenii znamená vášeň pro filozofii. Přitom sklon ke schizofrenii má 100% těch, kdo se zabývají filozofií, ale 90% z nich to skrývá a pouze 10% je diagnostikováno jako schizofrenici.“

***

Pokud filosofií rozumíme poznání, které se vymyká poznání našich smyslů, jde rozumný člověk od toho. Poznávám jen to, co vidím, slyším, hmatám. Vymyslet si vědu o tom, co nevidím, neslyším a nehmatám, může jen blázen. Přesto máme mnozí filosofii v oblibě, rádi používáme různé citace starých myslitelů – a blázni (zřejmě) všichni nejsme. Je to myslím tím, že ji vnímáme jako druh umění, jako kulturu, jako poezii, ale ne jako vědu.

Advertisements

23 comments

  1. MaB

    Pan Lopatnikov mi opět mluví z duše. Filosofii, tu kterou miluji, za vědu také nepovažuji.

    • Janika

      Trochu jsem to popletla, ten dodatek v textu je můj. Myslela jsem při tom na Vás, protože myslím, že máte filosofií v oblibě, tak jako i já, a bez toho dodatku by to přijatelné nebylo :-).

      • MaB

        Janiko, tím jste mne opravdu velice potěšila. :)

        Pan Lopatnikov říká, že tendence k schizofrenii vede k filosofii, ne filosofie k schizofrenii. (pro psychiatry je tomu naopak)
        Jestliže se ale schizofrenie projevuje narušeným vztahem k realitě, což brání sociální adaptaci, potom je pro mne právě filosofie, kterou chápu v původním významu „láska k moudrosti“, prevencí, ochranou proti schizofrenii. Považuji ji přímo za součást duševní hygieny a za podstatu „de l’art de vivre“

        Je jistě pravda, že filsofie přináší „nejistotu“, že pochybuje téměř o všem, včetně toho, co se zdá jasné pro většinu lidí. Tím rozbíjí intelektuální pseudojistoty, které nám dávají falešný pocit bezpečí.
        Nabízí jen velice málo definitivních odpovědi, protože je spíše uměním klást otázky, než naukou, která na ně odpovídá.
        Dává nám za to ale „návod“ na koherentní způsob myšlení, dovolující hledat smysl tam, kde zdánlivě není, občas vede i k pošetilým nápadům chtít „dělat pořádek“ v chaosu…
        Nechává nám přitom absolutní svobodu tuto její pomoc odmítnout. Pro toho, kdo si ji jednou zamiloval, je to ale vyloučené :))

        • Ondřej

          naprosto magnificentní, MaB. Filosofie je afrodisiakem myšlení (tedy pro ty, pro něž tato činnost není zbytečná a pro ty co pro to, aby o něčem přemýšleli co nedokáží očichat a ochutnat – pak neexistuje:-) a je sama o sobě imateriální a pozor (není to totéž) antimaterialistická.

          Tady je dobré zkusit začít takový úvod do určité její části – němčině je to třeba publikace „Anti-Materialismus: Vorträge Aus Dem Gebiete Der Philosophie Mit Hauptrücksicht Auf Deren Berächter,“ od Ludwiga Weise. Dá se sehnat na na netu (pro ty co čtou Kurentem je i vydání takto psané), že přemýšlet především o jevech co nás obklopují a co mají na triku lidé, tak jaké jsou příčiny nejen lidského jednání, ale i objektivních skutečností, jestli je lze nějak kategorizovat a jestli jsou vůbec poznatelné a vysvětlitelné bez toho, že bychom pochybovali o schopnosti našich vjemů je zachytit nezkresleně anebo jsou na lidském poznání a jednání na nezávislé, a stačí je měřit a jejich vztah fyzikálně a matematicky vysvětlit. Nicméně filozofie jde dál než se zabývat „obyčejnou“ exaktní vědou, kde je jasný fyzikální vztah pro vždy jednou dán a basta fidli. To. co je nejkrásnější na filozofii, je člověk a jeho schopnost myslet a mít lidské city – to je nejzásadnější (ano, někdo nemusí evropské liberální pojetí hodnot na Zemi, kde je nejvyšší hodnota člověk ve své jedinečnosti a jeho bytí uznávat) a vysvětlení smyslu jeho existence (bytí), vztah k životu (žití) a co je společenskou podstatou jeho obou životních imperativů.

          • Ondřej

            ….a pak pro ty, co si automaticky nemyslí, že to co nedokáží očichat a ochutnat – pak neexistuje:-)

          • MaB

            Je příjemné potkat lidi, s kterými se názorově shodujeme.
            Diskuse s chytrými a intelektuálně poctivými lidmi je ale obohacující vždy, ať už s jejich názory souhlasíme nebo ne. Obojí nabízejí látku k zamyšlení, ti druzí o trochu víc stimulují :)

      • Kamil Mudra

        Jak filosofie tak i schizofrenie mají tak široký „záběr“, že se čas od času, v životě každého člověka, musí o sebe občas „otřít“.

    • Nerevar

      Nabízí se tedy otázka: Je schizo- filosofie vědou?

      (A co pak schopnost správně zařadit Platóna, Hegela nebo Camuse, vyjmenovat jejich publikovaná díla ve správném pořadí a získat si tak uznání jiných … filosofů?)

      • Janika

        Kdo stojí o nějaké zařazování (proboha, a ještě správné…) nebo biflování? Vybíráme si to, co nás oslovuje, čistě pro radost, potěšení, zamyšlení.

        • Nerevar

          Jen nechte na hlavě. Až Vás trefí šlak, nepřijde za Vámi lékař či duchovní ale filosof. Kdekdo si chce jméno ozdobit zkratkou „Ph. D.“ – filosofie se pořád nosí. Protože jde o vzdělání formální, systematická kategorizace je naprosto nezbytná.

          Představte si park, řekněme na Karláku (v Praze), a na každým stromě jeden samozvaný filosof, který si plete Adorna s Adenauerem.

  2. mistralius

    No ono by spíš místo „hurá legračního“ termínu schizofrenie bylo na místě rozumět psychiatrickému termínu „schizofrenie“, což v obecném povědomí je jakési „rozdvojení osobnosti“. I toto rozdvojení osobnosti je jistě zajímavé, s termínem „schizofrenie“ souvisí jen velmi okrajově.

    Tedy i pro „ODS soudruha Nerevara“, i když jistě ve své hospodské společnosti soutěží v disciplině „cituji ze Švejka“, psychiatrie je trochu složitější obor.

    • Janika

      Mistrale, tak mně to rozdvojení osobnosti na některé z filosofů pasuje. Jsou rozdvojení na část přirozenou, živoucí, žijící v smysly vnímaném světě – a na část transcendentní, metafyzickou :-).

      • mistralius

        Čau Janiko

        no to je jako když říkáš, že pan XY (to fakt není nic proti známému přispěvateli od Tribuna s tímto nickem) doma chodí v trenkách a do divadla si teda vezme oblek

        mmch lidé co se zajímají o psychiatrii, buď kvůli nemoci svoje nebo svých blízkých, prý pro postižené jsou často horší neurózy než psychózy. Legrační lidová diagnóza, že ona (on) je hysterka, skrývá často skutečné psychické onemocnění.

        Jistě, mnoho filozofů se zbláznilo, proto snad neopustíme základní lidské otázky, které natolik hýbou světem, že proti nim US ARMY mobilizuje svou ARMY.

        • mistralius

          vím že tehdá se na OM stal populární patolog Koukolík, kteý (patology známe z populární kultury, že si při pitvě dávají chleba se salámem) razil názor, že co politik, to deprivant. Vrány z OM by mi vyklovaly oči, když jsem s tímto primitivismem vyjádřil nesouhlas.

  3. mistralius

    Jinak stručný příběh Jaroslava Haška je, že ho „masaříčkovská“ první republika jakožto „rudého komisaře“ zcela odmítla, tedy se uchlastal.

    • mistralius

      Velmi sporný projekt židovských soudruhů udělat ze „Švejka“ dílo světové literatury, které pro náš národ bohužel znamená, že Češi = Švejci. Méně chytří Nevarové si pak mohou u píva citovat ze „Švejka“, aby tito citující chytrolíni dokazovali….. no v podstatě velké…..NIC

  4. mistralius

    Vlastně přemýšlím, kdo z „umělců“ by si zamazal prsty s ODSpodvodníky, snad jen Hřebejk a srandista Ivan Mládek

  5. mistralius

    Jakýsi nekompetentní idiot jménem „Pavel Bret z úřadu pro vyšetřování zločinů komunismu“ producíroval se v TV, než byl odhalen jakožto hospodský povaleč. Takto by se dalo pokračovat dále, ale současná znormalizovaná TV toto nedovolí. Leda bychom rozvrátili jejich vratký plot na Kavčích horách :))

  6. mistralius

    opakovaně jsem upozorňoval na situaci v české psychiatrii, a to na základě upozornění pacientů. „Vekorysé“ odpovědi stresovaných zaměstnanců (jejichž zájmem je udržet si své zaměstnání) byly vskutku na nic. Letos dosáhla situace vrcholu, kdy sichozfrenní pacientka ubodala náhodnou zákaznici obchodu Tesco.

    Vina je jednoznačně na Psychiatrickém ústavu Bohnice. Opakovaně jsem upozorňoval na „zpronevěření se lékařské přísaze“ zaměstnaců v pozicicíh Lékařů Psychiatriického ústavu Bohnice. (Což musím zdůraznit, protože nejde o zaměstnance v úklidu či podobných pomocných zaměstnáních).

    Opakovaně jsem upozorňoval, že se Lékaři zpronevěřují svému poslání, když slouží „peněžnímu zisku svých chlebodárců“, aby (stručně řečeno nebyli vyhozeni z práce).

    Je jasné, že „ubodání zákaznice v Tescu“ se nedá „zamést pod koberec“.

  7. mistralius

    opakovaně jsem upozorňoval, že přenášet medicínskou odpovědnost v tomto oboru na tzv. psychoterapeuty, kteří s prominutím se dostali ke svému zařazení, „protože NEUMĚJÍ VŮBEC NIC“, je zhoubná

    takže nejdřív se musí stát obrovský průser, aby se začalo jednat

  8. pozemšťan

    Omylem je hned v prvopočátku tvrzení, že filosofie je o nehmatatelném, slepém a hluchém. Opak je pravdou a právě různé pohledy na vnímané v kontextu vědy, dobového klima, historie, současnosti a
    budoucnosti, tvoří filosofii samotnou. Patří do ní vše, co zahrnuje lidské životy. Tedy proč ne i schizofrenii. Hezky to komentoval: 6.9.2016 – 18.18 Kamil Mudra
    Pokud sledujeme u filosofie např: příčiny vzniku, její produkty, protagonisty a jejich produkty – jejich dopad na lidskou společnost a možné výhledy do budoucna, jde o vědu neboť to není pouhá výstavba vzdušných zámků a nereálných či fantasmagorických představ. Specialisté z moskevského výzkumáku zřejmě svým výzkumem chtěli umrtvit zájem občanů o filosofii samotnou, bývá totiž nebezpečná pro jakýkoli autoritativní režim. Psychiatrická zařízení mohou být za určitých okolností a podmínek přece jenom víc nástrojem moci než pomoci. :-)