„Ženská“ agresivita

Od pradávných dob je „mužská“ agresivita vnější, přirozeně a logicky zaměřena vně společenství proti cizímu. „Ženská“ agresivita je naopak vnitřní, vyvíjela se uvnitř společenství působením na jeho vlastní členy, počínaje rodinou. Přiměřená míra obou druhů agresivity zajišťovala společnosti fungování a přežití.

Postupem času se změnily podmínky pro mužskou a ženskou roli, proto uvozovky v označení druhů agresivity. I ženy se mohou chovat agresivně vůči cizímu a vnějšímu, například političky. I muži mohou mít za vlastní agresivitu uvnitř vlastního společenství, co jim také kolikrát k realizaci zbývá.

K přesnějšímu označení „ženská“ nebo „mužská“ agresivita je také třeba si uvědomit souvislost s tím, co je aktuálně považováno za „moje“, „naše“, a co je „cizí“, „vnější“ – není to vždy otázka prostorového umístění.

Jako ilustraci „ženské“ agresivity (a také návazně na předchozí zmínku o nemakačenkovi) uvádím odkaz na článek http://janprazak.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=554679, po jehož přečtení jsem zůstala zmateně a bezradně civět. Nevěděla jsem, co si mám myslet o chování ženy k jakémusi chudákovi bezdomovci, žebrajícímu před supermarketem o peníze.

Když já potkám podobné lidi, vzbudí u mě především soucit s nimi. Co ještě můžeme těmto lidem na dně společnosti, těmto troskám, udělat…? Alespoň se vlídně usměji a vylovím nějaké mince. Můj manžel sice nedává nic, ale moje chování, pokud je přítomen, mlčky toleruje. Ne tak žena z článku, ta se tím, jak toho chudáka rázně odbyla, jak s ním takříkajíc zametla, chlubí a je na to pyšná, v čemž ji utvrzují obdivné komentáře pod článkem.

11 comments

  1. Kamil Mudra

    Nerad bych se pana Pražáka dotkl, ale mám silný dojem že to „Maruščino vyprávění“ je účelová kompilace vytvořená s cílem mít podklad pro článek. Na to aby bylo skutečné se mi jeví příliš kontrastní.

    • Janika

      Bohužel je to až příliš reálné, myslím ten postoj „nedám ti ani korunu, máš si vydělat“. Případně zdánlivě o stupeň lepší „dala bych ti jídlo, ale ne na chlast“. To je takové ušlechtile dobročinně paničkovské. Panička si nedokáže představit, co takový člověk prožívá, a jakou útěchou může být flaška.

      • Kamil Mudra

        Postoj určitě. I sama Maruščina reakce. S takovou se mohl pan Pražák ve svém okolí i setkat naživo. Ale způsob jakým svůj zážitek Maruška servíruje mi přijde takový „čítankový“. Asi tak, jako kdyby někdo kritizoval páchnoucího bezdomovce a svůj komentář prokládal popisem své luxusně zařízené koupelny.

        • taras2

          Jistě, Kamile, z toho Pražákova díla fabulace čouhá jak sláma z hastroše (viz ty věrohodné detaily ze života moderní ženy). Co se obdarování žebrajících týká, je to věc individuální a nelze odsuzovat dobročinnost jako hloupost a odmítnutí jako necitlivost.

          Ve vedlejším městě jsem se – zcela neuváženě před vchodem do hypersuper – chtěl zeptat procházející paní, kde je tady nejblíž pošta. Stačil jsem říci jenom „Dobrý den, prosím vás…“ a madam ze sebe vydala zvuk něco mezi zamečením a odchrchláním a nasadila druhou kosmickou rychlost. Je fakt, že sice mám fousy, ale nesmrděl jsem.

            • Janika

              Koukám mínus – to asi někdo špatně pochopil, myslela jsem to tak, že nevěřím tomu, že před tebou ženy utíkají. Spíš naopak.

  2. tatko

    ..no,mne to nejak agresívne nepripadá.Hlúpe a neempatické,to áno.. tá pani sa zachovala jednoducho sprosto. Zato rozprávačovo prirovnanie o psoch a mačkách .. to je už iné kafe.Tam už je sprostosť povýšená na cnosť !