Pro babičku, která prodává jablka

 
https://i0.wp.com/ateo.cz/f/images/a/ANOgent007.jpg

„Napsala mi 89letá paní z Kladna, že má na sídlišti v garáži malý obchůdek. Nakupuje zeleninu a ovoce v supermarketech a prodává je ostatním důchodkyním, které už do supermarketu nedojdou. A že prý kvůli EET by musela skončit.“

Milá paní,
já přece nejsem žádný bezcitný lump, to nějak vymyslíme. Uděláme to tak, že se EET nebude vztahovat na ty nejmenší živnostníky, co mají obrat do 250000,- a mají povolenou paušální daň. Není to ale žádná výjimka ze zákona (jak mi nadává Sobotka), každý takový případ musí schválit a povolit finanční úřad.

Doufám, milá paní, že víte, co je to ta paušální daň podle §7a), a že si to nepletete s paušálními výdaji podle §7 odst.7 (tím Vás nechci urazit, ale někteří hlupáčci si to fakt pletou).

Prostudujte si pečlivě §7a. Je tam jedna zajímavá finta:

(5) Dosáhne-li poplatník v průběhu zdaňovacího období příjmů z prodeje věci, která byla zahrnuta do obchodního majetku nebo jiných příjmů podle § 6, § 7 odst. 1 písm. d), § 7 odst. 2, § 8 až 10 v úhrnné výši přesahující 15 000 Kč za zdaňovací období, kromě příjmů od daně osvobozených a příjmů, z nichž se daň vybírá zvláštní sazbou daně, než při stanovení daně paušální částkou předpokládal, je povinen po skončení zdaňovacího období podat řádné daňové přiznání a příjmy a výdaje z činností podle § 7 odst. 1 písm. a) až c) uplatní v přiznání ve výši, ze které správce daně vycházel při stanovení daně paušální částkou, a zaplacenou daň paušální částkou započte na výslednou daňovou povinnost. Podáním tohoto přiznání se rozhodnutí o dani stanovené paušální částkou ruší. Správce daně může daň paušální částkou stanovit i na více zdaňovacích období, nejdéle však na 3.

Jistě jste pochopila, ale pro všechny případy to napíšu ještě lidsky: když Vám FÚ povolí paušální daň, tak v tom roce můžete mít své příjmy z podnikání, na které Vám byla daň stanovena, JAKKOLI VYSOKÉ. Limit 15000 Kč se vztahuje pouze na různé příjmy jiné. Pokud byste v daném roce příjmy z podnikání převýšila, jste tento rok stejně v pohodě, zrušit povolení paušální daně Vám mohou až na rok následující.

Připomínám také, že na FU musíte podat žádost o stanovení paušální daně na daný rok do konce ledna toho roku.

Jak vidíte, je to jednoduché. Doufám, že jsem Vás potěšil a že máte radost, že se vyhnete EET.

S úctou Váš A.B.

P.S.: Nezapomeňte mi, prosím, dát ve volbách hlas.

Advertisements

107 comments

  1. taras2

    No vidíš, nakonec je ti ATEO dobrej. Také je to jeden z jeho výborných kousků. Jestlipak má také nějakou webovou stránku, kromě té s obrázkama?

    • Janika

      @teo je v tomhle dobrej a kupodivu občas se i názorově shodujeme :-). I když někdy ne, jasně. Pokud vím, tak má jen tu stránku s obrázky.

      • Nerevar

        Jmenovaný je mimo jiné chodícím důkazem toho, že militantní antikatolicismus se nikterak nevylučuje s militantním pravičáctvím. Když se do kohokoli strefují určití lidé, mé syptatie k němu rostou. I kdyby to byl Andrej Babiš s MIlošem Zemanem a Vladimírem V. Putinem dohromady.

        • Janika

          Nevylévejte s vaničkou dítě. Babiš zavádí šmírování všech všemi, bonzovací systém, kdy postupně a plíživě bude pod státním dohledem úplně všechno. Tomu se říká totalita, nebo taky fašismus.

          • Nerevar

            Šmírovací atmosféru si nevymyslel Andrej Babiš, ta tu existuje mnohem déle. A výborně se jí daří. Celý ten povyk kolem EET (Čapího hnízda, „oligarchizace“ tisku, předvolební koblihy, …) je jen zástupný problém, kouřová clona (vidět to Astr, určitě přidá nějakou vtipnou glasu).

            Andrej Babiš už z principu nemůže být můj přítel. Ale ti ňafající podvraťáci jsou v souhrnu o řád (možná i tři řády) odpornější než Babiš i Čapím hnízdem (nezapomenout ani na Miloše Zemana, fuj-fuj-fuj) dohromady.

            • Janika

              Mně to připadá děsný – dostanu pár korun za svou vlastní poctivou práci a musím to v ten okamžik oznámit státu. Hnus fialovej, a navíc šmírovací techniku si musím sama opatřit, zabezpečit, zaplatit.

              • Nerevar

                V tom s Vámi naprosto souhlasím; stejně jako si musí- můžete na vlastní náklady pořídit konto v bance, mobilní telefon či účet na držkoknize, Je jen na Vás, zda si jedno či druhé pořídíte, zbavit se jednoho nebo druhého je velmi obtížné, ale bez těchto vymožeností si ani neškrtnete, Hnus fialovej.

                  • Nerevar

                    Rozdíl v tom vidím. Asi jako u ponižujících kontrol na letištích, pro případ, že bych byl terorista. Vám to snad absurdní nepřipadá?

                    • Janika

                      Na letišti si nekupuji kontrolní zařízení.
                      A kontroly kvůli bezpečnosti mi nevadí, nejsem idiot.

                    • Nerevar

                      Ad Janika 28.11.2016 – 19.38:

                      Kontrole se lze vyhnout pouze tak, že přestanete létat. Tomu se nedá říkat „volba“.

                    • oh

                      Nerevare, nelétat pořád je volba. Do cíle své cesty se vždy můžete dostat i jinak, i když pomaleji, a hlavně, neexistuje zákon, který by vám nařizoval, že létat musíte.

                    • Ondřej

                      No, to se pak ohu, dá vztáhnout na všechno, protože musíte jen jíst, spát a chránit se proti nepřízni počasí. Tj. Vaše řešení je zpátky do prvobytně pospolné. To se ale, bojím, většina lidí nepřijme, ba co víc, vidíme-.li jak se proletáři k sobě chovají o „Black Friday“ v supermarketech, pak lze zcela jistě odtušit, že to bude vždy docela velká většina „lidu“ co půjde na ruku těm, co budou chtít stále větší dostupnost a nabídku po „pohodlí“ (konzumním, technologickém, přepravním, typem a místem bydlení) že zde bude mocným (politikům, výrobcům) procházet fízlování, ekologické znečištování nebo plundrování těžbou. Říci, že přeci ten kdo nechce vyhubit slony nemusí kupovat výrobky ze slonoviny by jistě životy těchto zvířat nezachránilo. Protože by se našlo pořád dost těch, kterým by to bylo jedno. Stejně jako to, jestli budeme muset cestovat v letadle až po odběru našeho DNA nebo s implantovaným čipem na základě rodného čísla každému jednomu z nás…

                    • oh

                      Elitní Ondřeji, laskavě si strčte ten váš prvobytně pospolný nesmysl i se zjevným pohrdáním „sprostými proletáři“ za klobouk a běžte se s tím vyfotit. Pokud v prohlášení „nepoužívejte službu, když vám nevyhovují její podmínky,“ vidíte návrh na společenský návrat do pravěku, pak je to jen váš problém. Ostatně si myslím, že prvobytně pospolnou společností byste si nijak nepomohl – i ta měla svá nepsaná pravidla a jejich nedodržování nutně mělo následky – až po nucený odchod z tlupy za „svobodou.“
                      A mimochodem, když chcete vážně zachraňovat třebas slony před vyhubením, pak sám nekupovat výrobky ze slonoviny je ten krok, kterým můžete začít. Sám o sobě nestačí, ale když ho neuděláte, pak všechna radikální ochranářská rétorika je jen na odiv stavěná módní póza.

          • Milan

            Nemáte pravdu, paní.
            Tomu se neříká ani totalita, ani fašismus. Odborné termíny se mají užívat odborně správně a ne jako nadávka.
            Tím netvrdím, že to není odporné, hnusné a do budoucna pro lidstvo více zničující než fašismus i než totalita (fašismus a totalita se navzájem vylučují: fašistický stát nemůže být státem totalitním právě proto, že je fašistický).

            Dotaz mimo téma: proč se změnily ikonky přiřazené k mailům? Míval jsem úplně jiný než teď, ale systém si můj ne/mail pamatuje a stále ho předvyplňuje, ovšem s jinou ikonkou. Proč? Tuším za tím čertovinu, ideologickou.

            • Janika

              Milane, nepoužila jsem ty termíny prioritně jako nadávky. Věcně – ovládání životů lidí v jejich každodenním životě, kontrola nad jejich soukromím i každodenní prací (to je přece ten pravý lidský život, jeho samotná dřeň) – to je určujícím znakem fašismu a totality.

              Na tu ikonku jsem Vám už odpovídala, asi jste si nevšiml – generování ikonek je zcela náhodné, vůbec nic za tím nehledejte. Pokud byste chtěl ikonku svou, jsou různé způsoby, jak si to zařídit. Třeba tady: http://cs.gravatar.com/

              • Milan

                S tou ikonkou určitě pravdu nemáte.
                Měl jsem zde ikonku. Stále mne náslodovala. A aniž bych cokoli změnil, změnila se ona. Náhodně to bylo vygenerováno poprvé a řadu let to bylo stejné a pak bez jakékoli změny z mé strany se ikonka změnila. Já jsem konzervativní a nesouhlasím s tím.
                A podotýkám, že takto se změnila ikonka mnohým a já je teď nemohu identifikovat. Vůbec se mi to nelíbí. Ne že bych Vás obviňoval, že jste to způsobila, a svého poskytovatele virtuálního prostoru byste se na to zeptat mohla.

                • Janika

                  Odpusťte, Milane, ale nevím, nač se ptát, když v administraci mám jasně psáno „automaticky generováno“. Mám na výběr ze čtyř typů (teď jsem typ na ukázku změnila).
                  O poskytovateli nic nevím, využívám jen nabízenou službu.

            • MaB

              Je důležité vědět, že fašismus a nacismus byly socialistické diktatury.
              Nacionální socialismus byl tradičně spíše levicový: revoluční, anti-elitářský, kolektivistický…

              • Janika

                Tak mě zase učili, že vzorem pro Hitlera byl Izrael. Je to paradox, dechberoucí, že genocida má kořeny u těch, kdo se stali později její obětí.

                • Ondřej

                  Nechci Vám za každou cenu oponovat ale do Hitlerovy smrti žádný Izrael neexistoval…Takže myslíte že mu byli inspirací židé?

                  • oldwomen

                    A co třeba chybně označený „Izrael“ nahradit historicky pravdivým výrazem „sionisté“.

                    • Janika

                      Chytrá holka, díky :-). Ano, musím si dávat pozor na slova, Ondřej se nepřesnosti hned chytne, i když smysl je jasný – samozřejmě jde o sionismus. Taky nevím, jestli se dá říct, že se od nich Hitler učil, do hlavy mu nevidím, ale úspěšně je následoval.

              • Seal

                A teď tu o červené karkulce. Jistě jste schopna vysvětlit, proč třeba nacismus hned na prvním místě zatočil s komunisty, sociálními demokraty a vůbec s dělnickými organizacemi. A taky nezapomeňte připsat, jak se to stalo, že sice zavedl direktivní řízení ekonomiky, ale přitom s výjimkou židovského majetku a okupovaných zemí zachoval původní vlastnické vztahy.

                • MaB

                  Ad Seal Nejsem schopna vysvětlit, takže odkazuji na povolanější zde:

                  Nacionální socialismus (zkráceně nacismus, německy: Nationalsozialismus) je krajně pravicová[ totalitní ideologie oficiálně uplatňovaná diktaturou v Německu v letech 1933–1945 (tzv. Třetí říše) prostřednictvím Národně socialistické německé dělnické strany
                  Nacistická ideologie dále čerpá z antikapitalistického socialismu, přivlastňuje si prvky kolektivismu či sociální demagogie (vyhovující nižším vrstvám), antibolševismu (vyhovující vyšším vrstvám), nacionalismu (umožňující získat podporu konzervativních sil) a antisemitismu.

                  Program národních socialistů z roku 1920 byl obsahoval řadu dvojznačných prvků jako, zrušení bezpracných příjmů, konfiskaci válečných zisků, znárodnění monopolů, rozdělení zisků z monopolů, rozsáhlou podporu ve stáří, znárodnění obchodních domů, konfiskace půdy pro veřejné účely bez náhrady, zrušení úroků za pozemkové půjčky, podpora nadaných dětí chudých rodičů, povinné cvičení a sport atp.

                  . Dle Hitlerova Mein Kampfu: „V rudé vidíme socialismus našeho hnutí, v bílé myšlenku nacionalismu a ve svastice poslání boje za vítězství árijského člověka.“ Hitler chtěl však zničit marxismus a tvrdil, že mezi marxismem a socialismem existují rozdíly. Sám však roku 1934 připustil, že: „Národní socialismus převzal od každého z obou táborů samotnou myšlenku, která ho charakterizuje – národní odhodlání z buržoazní tradice a vitální, tvůrčí socialismus z marxistického učení.“

                  • Seal

                    Přečtěte si raději anglickou verzi toho hesla na wiki, která není tak poznamenána těmi „alternativními názory na problematiku pravolevé klasifikace nacismu“.

                    • embecko

                      A nemuzete se dohodnout, ze levicova diktatura byla v Nemecku do konce cervna 1938 a od 1.7.38 slo o pravicovou diktaturu, protoze s tim dnem naridl Hitler, aby se v risi jezdilo vpravo?

                    • embecko

                      Tak mate smulu, Hitlerova diktatura byla pravicova uz od roku 1910, cervenec 1938 se tykal pouze Rakouska…omlouvam se…

                    • Seal

                      Mohli bychom se možná dohodnout na tom, že nástup nacismu byl hodně svinskou reakcí na krizi parlamentní demokracie. Ale v tom případě by z této případné dohody vypadli prakticky všichni ti, kteří nástup dnešních alternativních pravičáků vnímají jako příchod nového spasitele.

                    • embecko

                      Pokud to bylo na mne, tak „krize parlamentni demokracie“ je pro mne tak neuchopitelny termin, ze ho nedokazi brat vazne, spise bych za tim videl Versailleske dohody. Ze z jejich dusledku vznikla krize rizeni, pak urcite.
                      Kdyz reknete „krize parlamentni demokracie“ pak to evokuje poruchu prislou odkudsi zevnitr a to pripad Nemecka rozhodne nebyl.
                      Rozdil mezi dnesnimi alternativni pravickay a levicaky je mi take zatajen. Treba pokud je reakce zleva na velmi decentni vyjadreni Lucie Bile levicova, pak spanembohem:
                      http://www.parlamentnilisty.cz/arena/monitor/Lucie-Bila-je-blba-krava-Slunickovi-umelci-se-pustili-do-zpevacky-ktera-neodsoudila-Tomase-Ortela-464827
                      A to uz to zcenzurovali, na zacatku tam byly reakce mnohem vice vyznamnych cinitelu antinacisticke fronty, ti ale zrejme zapojili do prace korporatni korupci a tak je vymazali.

                    • MaB

                      Na tom se dohodneme zcela určitě.
                      Četla jsem francouzské prameny, které se také od českých trochu liší. Na ty odkaz pochopitelně nedávám.
                      Jinak : I politologové se dohodují, zda jsou současní francouzšti socialisté levicoví či pravicoví.
                      Jejich „nejlepší nepřátelé“, komunisté, (kteří se už nezmohou ani na vlastního kandidáta), je označují za pravičáky.
                      Sami socialisté svou levicovo-pravicovou politiku nazývají pragmatismem.
                      Nemůžete se proto divit, že orientace těch, kteří se také nazývali socialisté někdy před více než 80 lety, mi není o nic jasnější. Přiznávám ale, že se o její pochopení nijak zvlášť nesnažím.

                    • Seal

                      Embéčko, parlamentní demokracie a kdysi neustále skloňovaná buržoazní demokracie je fakticky jeden a ten samý termín. Spíš bych za tím společenským otřesem viděl tu známou velkou hospodářskou krizi, než přímo adresně ty známé Versailské dohody. Ale pro jistotu by stálo zato přeptat se Klause, zda s AfD předběžně neprojednával nějakou lepší dohodu o neplatnosti Mnichova, než jakou se podařilo sjednat Havlovi. Jinak nějakého Zlatého slavíka, Lucii Bílou, potažmo Taberyho a spol. nijak zvlášť neřeším. V případě toho Ortela mi stačí vědět, že kdysi hrával v kapele Conflict 88, což je asi tak nahodilý název jako ta lebka se skříženými hnáty. Pravda, na čele má namalového českého lva a podobný emblém snad už od napoleonské doby používaly elitní vojenské jednotky. Spíš mě proto zaujalo, jak rychle se na netu začala linkovat fotka jednoho čs. legionářského praporu, na kterém je ta smrtka taky k vidědní. No tak se v rámci politické korektnosti budeme tvářit, že všechno je OK, protože když na to někdo poukáže, tak přece akorát jenom blbě nálepkuje, aby omezil svobodnou diskusi. Tohle je samozřejmě mediálně vděčná kauza kvůli tzv. kavárně, ale nedávno jsme tu měli i případ, kdy při odhalovánídesky čs. letcům v Rakovníku držel čestnou stráž nějaký mladík v uniformě SS. Odehrávalo se to na den veterená, takže si možná myslel, že je to taková názorná ukázka praktického smíření mezi vojáky. Samoztřejmě, že i kolem toho vzniklo echo, protože protože používání určité symboliky zavání buď pitomostí, anebo naprostým ignorováním našich dějin (anebo v dnešní zmatečné doby spíš obojím).

                • tresen

                  Seale, komunisti přece zatočili se všemi svými oponenty z levice taky. Vzpomeňte, jak dopadli menševici a po nich i eseři.
                  Tohle není nejpřesvědčivější argument pro pravicovost nacismu. To už spíš ta zmiňovaná absence znárodňování. Ale ani to není stoprocentní důkaz. To byste musel na pravici poslat všechny poválečné sociálně demokratické a socialistické strany v Evropě.
                  Ale neberte mě zas tak vážně. Mě tyhlety půtky, jestli byli nacisti pravice nebo levice, nepřipadají důležité. Podstatnější je, že zničili demokracii, odvrhli lidskost, zabíjeli nevinné ve velkém.

                  • Seal

                    Třešeň, to by samozřejmě byla hodně dlouhá diskuse, do které bychom museli zamotat nejenom ty různé levicové proudy a jejich praktickou politiku, ale třeba i posametový antikomunistický diskurz, na kterém se do dneška rajtuje zprava především proto, že to en bloc poškozuje tzv. levicové myšlení. Ono se po 2. světové válce znárodňovalo i na Západě, i když samozřejmně ne do „posledního verpánku“, protože to, co se dělo v ČSR, nemělo bohužel obdobu ani v jiných „lidových demokraciích“. Třeba ve Francii šlo hlavně o energetický, dopravní a bankovní sektor. A netýkalo se to samozřejmě nějakých nevýznamných firmiček, ale znárodňoval se třeba Renault, Gnome-Rhône,. Crédit Lyonnais, Société Générale, předdchůdci Air France , Gaz de France atd. Před nástupem nacismu běžel v Německu klasický konflikt mezi levicí a pravicí, který bolševici využili k tomu, aby v Rusku nastolili svoji diktaturu. Kdežto Hitler ten tradiční konflikt pomocí rasové teorie a tradičního německého nacionalismu přepóloval stylem, který přece můžete vnímat i dneska. Každý druhý diskutér vám rád potvrdí, že dělení na pravici a levici už ztratilo svůj původní význam, takže „ideologické bitvy“ o tu známou hegemonii se teď viditelně vedou třeba třeba po linii liberalismus versus konzervatismus.

                    • tresen

                      Čistě teoreticky vzato by měl antikomunistický diskurs, který podle vás útočí na levici en bloc, vyvolat nalevo obrannou reakci, levicové myšlení posilovat a levici spojovat.
                      Jenže se to neděje.
                      Ale to je taky na delší diskusi a já se do ní vlastně míchat nemůžu, protože v „antikomunistickém diskurzu“ vidím pravdivé jádro.

                    • Seal

                      Takhle teoreticky by vám to mohlo fungovat jenom v případě, kdybyste tu měla politické strany s hodně silnou členskou základnou (třeba ještě po 2. světové válce to bylo normální). Nejde o to, jestli antikomunismus má nebo nemá pravdivé jádro. Ale o to, jakou roli sehrál v 90. letech při ekonomické transformaci, když se pod jeho vlajkou začaly budovat nové, teď už asi opravdu šťastné zítřky.

                    • MaB

                      Jen pro zajimavost:
                      Ke znárodnění régie Renault došlo v r.1945, v 1990 byla po 45 letech privatizována.
                      A kdo privatizuje nejvíce ? Překvapivě socialisté.
                      Jen za Lionela Jospina (1997-2002): aerospatiale-Matra, Usinor-Sacilors, France Telecom , CNP, EADS AXA-UAP, Total, Pechiney… V 1999, Les Echos kvalifikují socialistu Dominique Strauss-Kahna „le plus grand des privatiseurs“…

                    • Ondřej

                      MaB vám velmi dobře odpověděla na konkrétních francouzských příkladech, Seale. Takže porovnáme-li v jakém stavu byly státní podniky než byly zpětně privatizovány, zjistíme, že následná privatizace zachránila několik set tisíc pracovních míst a krach těchto firem v globální konkurenci. A jak vypadal státní sektor před nástupem Thatcherové v Británii také víme. K tomu Jospinovi ještě připomenu krach státní banky Crédit Lyonnais, kterou privatizoval právě až Jospin koncem 90.let. Za Chiraca byla několikrát sanována, ale on sám se k privatizaci neměl.

                      Jinak ohledně bank pod levicovými vládami by se dalo najít dalších x případů. Za všechny skandál ohledně odborářské banky BAWAG v Rakousku za vlády sociálnědemokratického kancléře Gusenbauera. Banka sice byla odborářská, ale napojena na stranické finance SPÖ.

                    • MaB

                      „ideologické bitvy“ o tu známou hegemonii se teď viditelně vedou třeba třeba po linii liberalismus versus konzervatismus.

                      Seale, nebo také nikoli „liberalismus versus konservatismus“, nýbrž liberalismus plus konservatismus versus „skok do neznáma „.
                      Obojí a navíc „ultra“, je spojeno v osobě F. Fillona, kandidáta Republikánů, který vyhrál primární volby pravice se 66,5%.

                      Le programme de François Fillon est „très conservateur“ et „très libéral“
                      http://www.francetvinfo.fr › Politique › Les Républicains › Primaire de la droite

  2. Janika

    Vidím, že tu není žádný živnostník s obratem do 250000, takže se nedozvím, co tomu nápadu s paušální daní říkají.
    Druhá věc: podnikatelů s paušální daní je prozatím v CR nějakých 40. Co sleduje Babiš jejich případným dramatickým nárůstem, to je mi záhadou.

    • oldwomen

      Pro mne je paušální daň kravina, protože mám tak nízké výdělky, že není co danit. Obrat mám letos od pětistovky do patnácti tisíc měsíčně. Obrat, nikoli zisk. Tak proč dobrovolně cpát do černé díry rozpočtu, stačí povinné odvody. Předpokládám, že náklady na EET a placená paušální daň budou tak nějak „šul nul“. Ale týká se mne až čtvrtá vlna a do té doby si to nějak sedne.

      • Janika

        Oldwomen, platila byste minimum 600 Kč. K předpokládaným příjmům se započítají předpokládané výdaje minimálně ve výši, která odpovídá výdajům procentem podle &7 dost.7.

        • oldwomen

          Pro letošek ( ŽL první rok, takže pořizování strojů a tak) jsem stejně v mínusu. Příští rok budu lízat nulu. Fakticky zcela jistě, co jsem si půjčila na stavy z úspor na novou střechu, vrátit musím. Pro první tři roky ani nepočítám s uplatněním daňového paušálu, detailně náklady i příjmy jsou pro mne výhodnější. Pak uvidím. Myslím, že tři roky jsou dostatečně dlouhá doba pro zjištění reálných příjmů i nutných nákladů.
          EET se mne týká až ve čtvrté vlně, to je červen 2018. Protože prodávám jak přes prodejní portál (Fler – vlastní eshop je pro mne zbytečnost), tak přímo na řemeslnických trzích (problémy s připojením, výdrží baterek u mobilního pojítka a pod.) budu se snažit o povolení posílat hlášení až po návratu domů. Odpadnou mi tak minimálně náklady na mobilní internet. Účtenku ke zboží stejně vypisuji – a to bych musela stejně. Vzhledem k tomu, že nezvládám víc jak dva dny přímého prodeje v měsíci, výjimka vánoční trh, ale tam se dělíme o stánek minimálně tři, si myslím, že bych povolení k hlášení ex post dostat mohla.
          Navíc kecy o narovnávání podnikatelského prostředí jsou konkrétně v mém současném oboru opravdu jen kecy. Dokud bude možnost mít ŽL bez povinných odvodů pro všechny držitele, tak o stejných podmínkách nemůže být ani řeč. A to vůbec nezmiňuji kurvárnu prodeje odpustků z dílen art terapie z ústavů a neziskovek.
          Jo, těch šest stovek měsíčně. EET plus internet na kartě vychází plus mínus halíř stejně. Protože zatím jede bez registračního pokladního systému. Který je mi opravdu, ale opravdu, nepotřebuji.
          Nicméně: do spuštění čtvrté vlny EET je fůra času. Si to ještě sedne.

          • Janika

            Tedy Vy to máte promyšlené, máte můj obdiv, oldwomen :-). Asi děláte nějaké moc hezké věci, docela by mě to zajímalo.

            (Ta dan 600 je za rok.)

            • oldwomen

              Náhled zde: https://www.fler.cz/shop/oldwomen
              Byznys plán mám postavený na hadrácích, značku ideál vidím v tom, že zákazník mi dá své nastříhané vyřazené textilie, počká cca týden a dostane utkané cosi v metrové či půl metrové šíři (dáno osnovou). To ostatní na Fleru je „hele-a-tohle-taky-umím“. Díky tamní provizi je to neprodejné. Ale třeba rukavičky dělám pro holky, co se snaží o rekonstrukce secesních oděvů a tak podobně staromilsky. Od února na stánku rozdávám sebepropagační slinty, snaha se cca od července vrací. Ráda bych i autorské tkaniny, třeba na „šanel sáčko“, ale zde není vhodný trh. Ale sem tam okouzlím plédem. Dělám z vlny a přírodních materiálů. Akrylové královny a oplétačky údů všelikých to moc nepobírají.
              Živě budu od devátého prosince (moje dílo dozajista, ve stánku se střídáme ob den) do osmnáctého v Brně v pavilonu F na výstavišti, pak až v březnu v Praze na Balabence na Fler Offline. Je to první sobota a neděle někde v zrekonstruované tovární hale. To bude zajímavý. Prahu jako řidič budu dávat poprvé. Asi Traktor. toho jména Druhý (ehm, Peugot 206 minivan) řádně omatlám hnojem a místo antény píchnu vidle, aby bylo jasný: who is who.
              Z volby slov a toho ostatního zde na blogu předpokládám, že jste zakotvila právě v Praze :-)

              • oh

                Oldwomen, na té Balabence bude pořadatel zajišťovat i nějakou plochu k odstavení traktoru? Balabenka a okolí je nově zamořena pražskou vymožeností, zvanou parkovací zóny a návštěva hlavního města by se vám mohla prodražit.

                • oldwomen

                  Jasně, oh, parkování zajištěno po celou dobu včetně noci. Parkovací zóny jsou celkem běžnou záležitostí i v městysích divoké Moravy :-) . Pravda, za ustájení Traktoru, toho jména Druhého, chce pořadatel slušný výpalný, ale mělo to by být někde v objektu, tak je šance, že se se svým povozem i druhý den večer shledám. Tato část výpravy ze Stepi do Matičky stověžaté je v pohodě. Trošku mám obavy z průjezdu Prahou. Už jsem zavrhla D1 kvůli nemožnosti odhadu potřebného času a taky průjezd prakticky celou Prahou (já vím po okruhu, ale i tak) mne děsí. Takže hurá na Hradec :-) Plus se spoléhám, že sobota mezi sedmou a osmou ranní bude klidná, stejně tak i nedělní pozdní večer – to vlastně pojedu proti proudu :-D
                  Spaní mám vyřešený ve Vokovicích, MHD to řeší.
                  Podrobnosti budu inzerovat v průběhu února u sebe na blogu. Na Balabence bude slet kreativců všelikých, přijďte se podívat :-)
                  Dík za starost. Potěšil jste mne.

  3. Ondřej

    Nápad je to dobrý, jen jaksi u takovéhoto obratu musí mít běžný živnostník třeba jen ma-li auto na leasing a plati-li za benzín, gumy, stejně takové náklady, že by neměl co danit..:-) A to Nemluvím o dalších běžných nákladech..Takže „milost“ typu, že že zisku pár tisíc korun se daň platit nebude je na úrovni jakoi když král podepíše ponocnemu právo na to vykonávat svoji živnost v nočních hodinách..:-)

    • Janika

      Já Vám vůbec nerozumím, Ondřeji. Paušální dan výhodná je (minimálně ve výši 600 Kč – to jde, a výdaje procentem). Problém je v tom, že právě mnoho těchto lidí se v tom neorientuje, je to zbytečně komplikované. Pro někoho možná víc, než samotná eet. Když už si chce Babiš brát na lidumila, tak ať prostě povolí všem s obratem do 250000 nemuset mít eet.

      • Ondřej

        Já tomu asi moc nerozumím, ale neumím si představit že bych i bez paušálu neměl k ročnímu obratu 250tis. i doložitelné náklady ve stejné výši…Takže na 250tis. by mi byl paušál nanic, protože bych při takto „vysokém“ obratu stejně žádné daně platit neměl…Jo právník, co má třeba 2 a více milionů, to je jiná, to se jiné auto než Mercedes těžko pronákladovává, aby nic ke zdanění jaksi nezbylo.,.

          • Ondřej

            já rozhodně nejsem příznivec eet potažmo politiky ANO en block…takže systém který pořádně nefungoval v jediném Chorvatsku (které by pro nás svoji politickou kulturou asi nemělo být tou nejvyšší metou, které se chceme přiblížit) bych nezaváděl, vystačil bych si s normálními registračními kasami obvyklými z barů a obchůdků na západě bez nutnosti on-line připojení.

            • oldwomen

              Ale registrační pokladny jsou v českých obchodech i hospodách naprosto běžnou záležitostí.

                • oldwomen

                  To asi bude od kusu. Tedy majitele. Kde se o kasu dělí víc jak jeden člověk, tak si majitel sakra hlídá. Navíc přejímka zboží se dělá přímo „do kasy“ (skladové karty jsou součástí programu). Pokud ale cokoli berete mimo fakturu, tedy i mimo zápis do skladové karty, tak i prodej jde mimo kasu. Takže odkud asi toto zboží pochází?
                  Jsem si všimla, že tu poukazujete různé mechaniky a meloucháře. S účtenkou nebo bez… Mně osobně je to buřt, jestli si zákazník bere účtenku, nebo jí okamžitě odmítá. Cena za práci je stejná a pořizovací hodnota vstupní suroviny zanedbatelná. Takže neušetří. V servisu se odmítnutím účtu zříkám záruky na opravu. Práci si mechanik nechá zaplatit tak i tak v plné výši a na technických kapalinách či náhradních dílech také není pro zákazníka co k šetření. Pokud kdokoli nabízí rozdílnou cenu, je to přiznání se k okrádání především zákazníka. Melouchář buď prodává už minimálně jednou někomu naúčtovaný materiál, nebo tvrdě jede v čórka byznysu. Viz krádeže nářadí a materiálu na stavbách.
                  A u stánkového prodeje to s účtenkou nebo bez je taky vcelku zbytečný pokus o konspiraci ze strany zákazníka. Že odmítne doklad pro mne nic neřeší, protože stejně musím okamžitě někam prodané zboží zapsat. Za prvé kvůli sobě, že abych věděla a za druhé kvůli ČOIce. Ono to z pohledu zákazníka vypadá na tržišti děsně free prodej, jenže houby houby slavný soude. Kontroly chodí a jsou hustý.

                  • Janika

                    To jsou pravdivé postřehy, pokladna je dobrá kontrola pro zaměstnance, ale když je to tak říkajíc v rodině, dá se dělat leccos. A při malém obratu vás ani nenapadne šidit, proč byste to dělala.
                    Víte, mě jde taky o ty oblasti a druhy podnikání, ve kterých když se nešvindluje, tak to prostě nejde. Napsat o tom ale chce odvahu a stejně člověka roznesou na kopytech (viz blog u Bavora…).

    • oldwomen

      Problém je v tom, aby mohl odečítat cokoli co se auta týká, musí být plátcem silniční daně. A mít auto jen a pouze pro firemní účely a samozřejmě vést Knihu jízd a tak dále, nebo se na celý vopruz vykašlat, nehlídat kilometry firemní a soukromé a cenu paliva a amortizaci a opravy a tak dále platit ze svého zisku.

      • tresen

        Podle mne může palivo odečítat paušálem a přitom odpisy i další náklady účtovat normálně. Kniha jízd v takovém případě odpadá.

  4. tresen

    Nevím, do jaké míry jsou nářky na náročnost EET odůvodněné, a na druhou stranu taky nevím, jestli je dostatečně odůvodněný celý ten Babišův cirkus.
    Takže jsem neutrál a asi z té výhodné pozice ani nebudu ustupovat, neb se mne to nijak nedotýká.

    • Janika

      Na Babišově cirkusu je nejodpornější to, jak hraje na ty nejhorší lidské vlastnosti. I inteligentní lidé jsou zblblí závistí a nepřejícností a jsou připraveni udávat své sousedy.

      • MaB

        Socialismus stále přežívá ?
        „Pokud by žárlivost, závist a nenávist mohly být vyloučeny z vesmíru, socialismus by zmizel ve stejný den.“
        Otazníky kolem současné doby, Gustave Le Bon (sociální psycholog)

        Si la jalousie, l’envie et la haine pouvaient être éliminées de l’univers, le socialisme disparaîtrait le même jour.

          • MaB

            Charlie říká:
            „Kapitalismus je vykořisťování imbecilů inteligentními, socialismus je pravý opak.“
            a ptá se:
            Na čí straně vidíte spravedlnost ?

            Přesvědčili jsme se, že dnes není „socialismus“ (ani když vládnou socialisté), ale představy o něm i některé jeho průvodní jevy přežívají.
            Např. v USA je ideálem pracujícího stát se šéfem, zatímco naši pracující usilují o odstranění šéfů.
            My jsme přesvědčeni, že není nad náš životní styl se sociálními jistotami od kolébky do hrobu a zuby nehty ho bráníme, i když nás ruinuje..
            Američané staví nade vše svobodu, autonomii, flexibilitu, možnost materiálně si polepšit. Bez problému tolerují až horentní disproporce v příjmech. Závist u nich ustupuje obdivu k těm, kteří uspěli a kterým se chtějí vyrovnat.

            • Nerevar

              Velmi obratně řečeno. Můžete se trochu šířeji vyjádřit k té závisti? I ostatmí by zajímalo, kudy vede hranice mezi obdivem a závistí.

              • tresen

                Závist má tendenci zvrhávat se v nenávist, pro obdiv to neplatí.

                • Nerevar

                  A co třeba náš oblíbený Václav Havel? Kdo si s jeho jménem nespojoval na samém začátku let devadesátých nemalé naděje, ať první hodi kamenem (s výjimkou těch, co už dávno předtím nevěděli úplně všechno). Zklamané naděje mají stejný potenciál jako zrada, vyvolávají stejné pocity.

              • MaB

                Jaký je rozdíl ?
                Závistivec chce stáhnout svého ùspěšnějšího souseda na svou ùroveň.
                Ono známé: Soused má kozu, já ne, tak ať mu chcípne !
                Obdivovatel je schopen sousedovi poradit, aby dělal z kozího mléka sýr.

                • Nerevar

                  … nezištně a bez nároku na cokoli, abychom nezapomněli.

            • Janika

              „Kapitalismus je vykořisťování imbecilů inteligentními, socialismus je pravý opak.“

              Moc pěkné :-). Jen když se nad tím člověk zamýšlí, trochu se to může posunout. Charlie vlastně tvrdí, že inteligence znamená vykořistovat jiné, a to se mi nelíbí ani trochu. Takový závěr nikdy nepřijmu.
              Ale podnětný citát, stál by za diskuzi.

              • MaB

                Co je záměr Charliho ? Zamyslet se. Provokace je pro něho jeden z prostředků, jak toho docílit. :)

        • tatko

          ..ja neviem..živíte (nemyslím iba Vás osobne) toto klišé v sebaobrane,alebo na to existuje nejaký „patent“ ? Nechápem.. Súdim podľa seba , myslím že môžem byť považovaný za socialistu , ale ako dospelý muž si niesom vedomý,že by som komukoľvek čokoľvek závidel,tobôž niekoho nenávidel preto,že je iteligentnejší,šikovnejší či bohatší,ako som ja..Netúžim ani po krvi,ani po plienení palácov ..a mám za to,že veľa podobne ľavicovo zmýšľajúcich by namiesto krádeže a prerozdelenia majetku uprednostnila SKUTOČNÉ zrovnanie príležitostí.. Nie,že by som vo svojom okolí závisť nevnímal,isteže jej je dosť.. ale tam,kam sa ju snažia dosadiť šíritelia onoho klišé nepatrí – tam je to totiž,podľa mňa,skôr cit pre spravodlivosť .. a túžba ju dosiahnuť – čo sa ,pochopiteľne, niekomu nemusí páčiť…

          • MaB

            Klišé nemám ráda, proto je „neživím“ tím, že bych zevšeobecňovala.
            V jednom z průzkumů je možné se dozvědět, že z vlastností, které si Češi nejčastěji připisovali, bylo 76 % výrazně záporných – nejfrekventovanější byla závist (jako nejtypičtější vlastnost ji uvedlo 28 % respondentů), nepřiměřená konformita (15 %), vychytralost (15 %), sobectví (11 %), lenost (8 %). Z pozitivních vlastností uváděli respondenti nejčastěji pracovitost (17 %), zručnost a smysl pro humor (po 8 %).
            Kdybyste odpovídal jako Čech, patřil byste zcela určitě ke zbývajícím 72% nezávidějících. :)
            Samozřejmě ale chápu, kam míříte, tím spíše, že i já jsem volila pro socialisty z podobného důvodu – v naději, že se díky jim spravedlnosti alespoň přiblížíme. Problém je v tom, že se nepodařilo shodnout na její definici, na té bez závisti.
            Budou mít čas nad tím přemýšlet dalších 5 let v opozici, tak snad nabudùce ?

      • JAN.

        No já nevím zda jde o Babišúv cirkus, spíše mi připadá, že cirkus dělají spíše odpůrci EET. Uvědomují si odpůrci EET, že vlastně říkají, že důsledně vybírat daně je nemorální? Jsou země např.USA , kde neplacení daní není jen zločin ale i opovrženíhodný čin v očích ostatních, včetně těch nejbližších, rodiny a známých. U nás je spíše za blbce ten, kdo daně poctivě platí. Pro úplnost podotýkám, že patřím mezi ty blbce. Takže já osobně nemám problém s EET, ale s tím , jak se vybrané daně použijí. Bohužel jsem přesvědčen, že s lepším výběrem daní půjde ruku v ruce nacházení ještě lepších způsobů, jak stát „podojit“.

        • Janika

          Mýlíte se, Jane, odpor není proti daním. Ti nejmenší živnostníci žádné legálně neplatí, zrovna jako zaměstnanci s nejmenší mzdou. A nebudou je tudíž platit ani s EET. Jen je to bude stát pro ně hodně peněz, času, nervů, úsilí. Úplně nanic, jen že si to někdo nahoře vzpomněl. Člověka, co není ovce, to naštve.

          • Seal

            Janiko, není žádné tajemství, že EET se zavádí z toho důvodu, že došlo k strmému propadu inkasa daně z příjmů fyzických osob. Největší výběr byl v roce 2005, kdy rozpočet získal 26,5 mld. Kč. V letech 2005-2008 se to drželo na úrovni cca 17,5 mld., a pak nastal pád až na 1,1 mld. v roce 2014. I když s těmi nejmenšími příjmy je to u zaměstnaců a živnostníků pravda, tak v loňském roce činilo inkaso daně z příjmů fyzických osob 2 498 mil. Kč, kdežto u závislé činnnosti to bylo 136 125 mil. Kč. Tohle přece nemohlo fungovat do nekonečna, na což se upozorňovalo vždycky, když především ODS se snažila nadbíhat živnostníkům třeba paušálama. Zkuste si do toho promítnout i to, že zaměstnaců jsou necelé 4 milióny, zatímco počet živnostníků se odhaduje zhruba na milión. Samozřejmě, že to můžete vnímat jako závist, ale Babišovy volební preference snad dostatečně ukazují, že mnohem větší část lidí to naopak vnímá jako nespravedlnost. Stát by měl samozřejmě podporovat drobné podnikání, ale určitě transparentním a ještě lépe adresným způsobem, což ten dnešní chaos kolem výběru daní a vratek určitě nedělá. Ono je to totiž i tak, že kvalitu života mimo větší města určuje nejenom hospoda, o kterých se teď nejvíc mluví, ale i běžně dostupný koloniál, lékárna, zdravotní středisko atd. Ale k nějakému rozumnému stavu se určitě nedá dospět tak, že se lidi začnou hádat o to, která skupina občanů patří/nepatří mezi ovce nebo naopak mezi parazity. On totiž Babiš až tak moc nekecá, že je také dost živnostníků, kteří vnímají EET jako nutné zlo pro nastavení normálního podnikatelského prostředí. Asi jsem proto nejvíc zvědav na osud té čtvrtmiliónové výjimky, u které MF moc neriskuje, protože jde o rozpočtově hodně nezajímavé částky, a navíc si to jistí povolením té paušální daně. Zajímavé to bude i proto, že s návrhem na podobnou úlevu pro drobné živnostníky původně přišli lidovci, zatímco ČSSD je ostře proti (takže se asi dozvíme i něco o tom, jak to dneska vypadá ve vládě z hlediska rozložení sil; ale to je spíš z hlediska zajímavé jiné vládní agendy).

            • Janika

              Vůbec nerozporuju to, co píšete, Seale. Mluvím o těch s malými příjmy, kteří žádnou dan neplatí a platit nebudou. Pro ně je EET zbytečná buzerace. Nikomu nic neudělá, když budou aspoň oni z EET vyjmuti.

            • čtenář

              strmý propad inkasa daně z příjmů je ale také způsoben i tím strmým propadem počtu živnostníků jako osvč hlavních a nárustem osvč vedlejších,to že někdo pořád mluví o 1mio. živnostníků(Mládek a spol.) je manipulace,aby ten propad výběru na daních lépe vypadal a zaměstnanci byli více nas*aní na ty živnostníky.

              2009 hlavní:687 743 vedlejší:251 894

              2016 hlavní:572 126 vedlejší:397 723

              PS: nadbíhat paušálama nezačala ODS,ale ČSSD za Paroubka.

              • Seal

                Čtenáři, i když cca ten milión začnete rozdělovat na hlavní a vedlejší poměr, tak to nic neměšní na tom, že pláčete na nesprávném hrobě. Nevím, co s tím má společného Mládek, když tyhle věci se letitě připravují na MF (mám pocit, že jsem zrovna s váma o tom diskutoval kdysi na OM, když tomu ještě velel Kalousek). Manipulace by to samozřejmě byla, kdybych začal operovat tím, že tu máme v platnosti cca 2 mil. živnostenských oprávnění. Ten milión je zkrátka konstatní počet OSVČ (viz i vaše data) a ani vnitřní přesuny mezi hlavním a vedlejším pracovním poměrem nemohou odůvodnit takový propad inkasa. Navíc to ani nic nevypovídá o tom, jaká je u těch dvou skupin „platební morálka“, resp. jakou částkou do toho inkasa oba dva celky přispívají. Paušály jsou v principu správně (a správné bylo i jejich zvednutí při očekávání nárazu finační krize), jenom halt musí aspoň přibližně odrážet skutečné náklady. Momentálně si lámu hlavu s tím, proti komu dneska vlastně ti hospodští stávkují. Můj názor je třeba ten, že základní problém jim způsobuje rozdíl mezi cenou lahvového a točeného piva, které se snaží pivovary udržet i za cenu rozdávání „benefitů“, místo toho, aby si v různých segmentech trhu skutečně konkurovaly. No a obecný problém je v tom, že je tu už tolik nízkopříjmových zaměstnaců, že se to nutně projevuje i na změně životního stylu, resp. tržního chování. Dalo by se to doložit na změnách tzv. spotřebního koše, pokud by se lidem současně nevtloukalo do hlavy, že jenom socka kupuje falešné polské salámy, nakupuje hadry u Vietnamců, sosá lahvové pivo u televize atd. Vytváří se tím dokonale falešný svět, protože ať si to živnostníci uvědomují nebo ne, jsou v tomhle systému odkázáni především na to, jak na tom příjmově budou zaměstnanci.

                • čtenář

                  Seale,
                  jestliže se snižuje počet hlavních tak je logické,že klesá i výběr daně z příjmu.
                  Mládek a spol. s tím má společného to,že tento trend,snižující se počet hlavních a zvyšující se počet vedlejších,nebere na vědomí,no,on ho na vědomí pravděpodobně i bere,ale nepředpokládám,že by mu v hlavě nedocvakávalo to,že to má vliv i na ten výběr daně z příjmu,zdrav. a soc. pojistného,takže se dopouští manipulace,když ta čísla kdy byl výběr nejvyšší srovnává s rokem kdy byl výběr nejnižší.

                  opakuji znovu,to hlavní % zvýšení výdajových paušálů proběhlo za Paroubkovy vlády,za Paroubkovy vlády bylo do nějaké finanční krize ještě pár let,ta přišla až na podzim 2008.

                  • Seal

                    Čtenáři, finační krizi jse dával jako příklad, kdy navýšení paušálů bylo oprávněné. Jinak mi je jedno, zda paušaly mimo skutečný účel používal ten či onen. Vy se mi možná snažíte říct, že by bylo rozumější snížit ty paušály a nezávadět EET. Jenže Babiš neřeší, jak se komu žije, nýbrž stejně jako před ním Kalousek akorát to, jak naplnit státní kasu; čili v tomhle případě krácení tržeb. O tom hlavním poměru asi nemá smysl se přít, protože ta křivka s vývojem inkasa stejně nekoreluje. Pokud byste s tím chtěl argumentovat, tak první námitka je ta, abyste si srovnal míru zdanění „čistých“ OSVČ a těch, kteří mají tzv. souběh. Přijde mi to ale zbytečné, resp. možná i riskantní, protože pak by se musel provést odpočet inkasa plátců, kteří nejsou „čistí“ OSVČ.

                    • čtenář

                      Seale,
                      nesnažím se říct,že by bylo rozumější vrátit % paušálů na úroveň roku 2004,jen se snažím říct,ža ani s tím eet se výběr daně z příjmu osvč už nezvýší,je to klesající trend,který nejde zastavit,v jednom roce bude více,v jednom méně,neexistuje lék,který na holé hlavě zajistí růst vlasů,pleš už zůstává navždy.

                      uvedu kolik jsem odvedl na dani z příjmu já,k těm rokům které jste srovnával,abych na konkrétních číslech zdokladoval jak se dívat jinýma očima na ten propad,a to jsem ještě osvč hlavní,prozatím.
                      2005:115.000,-
                      2014: – 70.000,-(ano,vidíte správně,vratka daně od FÚ v roce 2014 byla 70.000,-)

                      2015:14.000,-
                      okolo hranice 15.000,- se už budu pohybovat pravděpodobně navždy,i kdybych ty tržby,které mám v hotovosti zadával do té eet 2x,příjmy mi jdou z 99% na účet,za rok 2017 si ale snížím daňovou povinnost o 5tis. kvůli eet,takže zaplatím jenom 10tis.,možná ani to ne.

                      že budou paušály výrazně omezeny,možná i úplně zrušeny,tak to se stane realitou,i bych si na to vsadil,po příštích volbách,až bude po zdaňovacím období za r.2017 jasné,že ta eet přinesla na účet výběru daně z příjmu osvč nula nula nic,tak přijdou na řadu výdajové paušály.

                    • Seal

                      Čtenáři, mě je bohužel jasné, že je to důvod, proč zrovna ti nejmenší živnostníci budou chtít pověsit podnikání na hřebík. Asi nemá cenu líčit, co všechno v mém okolí během posledních let zaniklo, ale letos to byla třeba prodejna pečiva. Ten přínos EET se ale bude vykazovat jinak, než je samotná výše inkasa. Vůbec není náhoda, že hned v první etapě odstartovaly hospody, protože v nich zeje reálná černá díra. A tu prokáží navýšením tržeb, protože jejich dnešní vysoké krácení je zkrátka fakt. No a druhé zdůvodnění půjde přes tzv. daňovou mezeru, což je rozdíl mezi odhadovým a skutečným výběrem DPH. Taková je bohužel realita, od které se odvíjejí i ty různé návrhy na dílčí úpravy, které to vidí zase jenom plošně, a ne třeba jako rozdíl v podnikání ve městech a v nějakých menších lokalitách.

        • oldwomen

          Jane, pokud jste OSVČ, platíte každý měsíc, bez ohledu na příjem v daném měsíci minimální zálohu na sociální a zdravotní daň (vzletně nazývanou pojištění) ve výši necelých čtyř tisíc. Nezaplatíte, jste penalizován. Prozíravější si ještě platí nemocenské pojištění. Na konci roku si sčotnete výdaje a příjmy, vyjde vám cifra, od které si ještě odečtete nezdanitelné minimum na sebe, pokud už teď nejste v mínusu, tak i další odečitatelné položky, které se Vás týkají. A ve finále máte daňový nedoplatek záporný nebo nulový. Stejně jako většina zaměstnanců.
          Pokud jste šťastlivec a jste zaměstnán, ŽL máte jako vedlejší či sdílenou činnost, tak se Vás měsíční povinné odvody netýkají, to za Vás odvádí zaměstnavatel u kterého vykonáváte svůj hlavní pracovní poměr a týká se Vás jen daň z případného zisku.
          Jiný kafe je,když jste rentiér. Tedy nějaký důchodce. To jste státním pojištencem. Můžete být, současně s výplatou pravidelné měsíční renty, ještě za zvýhodněných podmínek zaměstnán a ještě vesele podnikat na ŽL a opět se Vás týkají jen daně z případného zisku.
          Současný stav je popsatelný brutální zkratkou: „na větší hromadu se lépe sere“.

          • Hudec

            Přesně, odlwomen ! Posledním odstavcem jste jasně popsala kýžený stav nás, OSVČ 60+. 1. Renta + 2. malý pracovní úvazek (při němž se neztrháte a pro nějž využíváte své dosavadní know -how) + 3. sem tam nějaký „kšeft“. Už žádné investice, skoro žádné náklady, žádné ambice. Postupný, neuspěchaný útlum činností ad 2. a 3.
            Jen slepý jedinec bez známky inteligence může neregistrovat trend k postupné likvidaci menšího podnikání ve prospěch podnikání velkého a ještě většího. S výjimkou nějakých specifických rukodělných až folklorních prací šup všichni do zaměstnaneckého poměru za plat….. nu, však víte sama jaký asi tak v porovnání se „starými zeměmi“. Zisk zaměstnavatele pokud možno vyvést do ráje.
            Podle Aleše Michla, externího poradce současného ministra financí, však 69 % korporací neplatilo v ČR v roce 2014 vůbec žádné daně. O tzv. pobídkách, například aktuálně pro Bosch přes 400 milionů, ani nemluvě – z daní těch kadeřnic a učitelek, jak napsal včera mladý Klaus.
            Nejsem si jist, zda proti tomu vůbec existuje obrana. Ostatně popisovaný stav a trend je asi jediným důvodem k radosti, že je člověk už stár.

            • Seal

              Michl mluví o příjmu z daní právnických osob, kterých je u nás více jak 400 tisíc. Už z toho čísla je snad dostatečně jasné, že se zdaleka nejedná o firmy typu Bosch, s jrejichž řádným zdaněním se potýkají i mnohewm významnější státy než je ČR. Mladý Klaus samozřejmě pobavil, protože v posledním čtvrtstoletí historicky nejnižší výnos tzv. korporátní daně byl na sklonku druhé Klausovy vlády (1997: 41 mld; a zatímco nejvyšší za Kalouska v r. 2008: 173,5 mld.). Samozřejmě, že na inkaso má vliv řada faktorů, ale v pravicovém vesmíru je samozřejmě nějaká obrana hodně složitou věcí. Na nadnárodní společnosti a daňové ráje by mohla nějakou páku vymyslet EU, ale v okamžiku, kdy se začne mluvit o nutném slaďování daňových předpisů, tak pravičáci začnou hned mluvit o tom, že EU má bolševické manýry. To samé se týká i podpory malého a středního podnikání, protože každý správný pravičák přece ví, že dotace jsou komunistický přežitek, který akorát křiví tu jedinou správnou věc – volný trh. Ale představa, že nebohé ženy kadeřnice a učitelky se skládají ze svých daní na montážní halu firmy Bosch je fakt mediálně vděčná, i když asi pořád ještě existují také učitelé a holiči. To fakt jeden rázem zapomene i na to, že tu máme cca 12 tisíc sdomácích firem, které si ty daně tak nějak optimalizují v zahraničí.

              • Hudec

                Všechno O.K., ale jen jeden dotaz: On byl mladý Klaus ve vládě, neřku-li její předseda?

                • Seal

                  Samozřejmě nebyl. Ale u dlouholetého člena ODS a navíc i spoluzakladatele Institutu Václava Klause tak nějak předpokládám, že ví, jaká politika se za vlády jeho otce dělala.

                • tresen

                  Vy si nejste jistý, že se tak ptáte?
                  Že nedává do placu fakta o tatínkově vládě asi nebude tím, že v ní nebyl.

    • Janika

      Ano, to je dobré, díky.
      Taky se mi líbí výzvy ke zdražování – má to logiku. Být hostinský, tak zdražím taky. Už proto, že řada konkurence skončila, takže ke mně se pohrnou jejich zákazníci. A to bych akorát přibyla práce, za stejné peníze jako předtím. Takže zdražím, lidi ubydou, práce ubyde, zisk stejný. Nebo klidně menší, pokud jsem předtím krátila tržby. (Chacha, už vidím zase těch mínusů :-).

        • tresen

          Nějaké peníze jsem si před cestou do Švédska vyměnila, ale většinu jsem zase přivezla zpátky. Kartou jsem tam platila například i na parkovišti.

  5. embecko

    Stařenka, která napsala Babišovi a v 89 letech pohnula s EET, žije
    https://www.seznam.cz/zpravy/clanek/starenka-ktera-napsala-babisovi-a-v-89-letech-pohnula-s-eet-zije-7077
    Tyhle zpravy jsou nakonec emocne vzdycky tak napul, kdyz se clovek dopatra zdroje. Duchodkyne sice prodava, ale cestou sve zamestnankyne, coz zas o nejake krizi moc nevypovida. Pokud si neco takoveho muze jeji syn dovolit (pocitam, ze pani ho ma za manazera :o) pak tohle urcite vzorovy pripad trpiciho zivnostnika neni.

    • embecko

      EET jsou uplne stejne tema jako kdysi exekutori, ktere zavedla CSSD. Situace byla tehdy diky druhotne zadluzenosti tak kriticka, ze se nedalo delat nic jineho, nezli do toho riznout a za jakoukoliv cenu druhotnou zadluzenost zastavit/ vyresit.
      Ted je stat na hunte s vybery dani a krade se cim dal vic, takze tohle byl od Babise v zasade dobry napad.
      Ale bohuzel to dopadne jako vzdycky, zcela bezzuby stat, ze zakladu zalozeny na korupci, nedokaze v zivot smysluplne uvest zadna sva opatreni, nebot ta jsou okamzite zneuzita vsemi ucastniky procesu.
      http://regiony.impuls.cz/na-autovraky-na-ulicich-urady-nemohou-d8t-/praha.aspx?c=A161128_190048_imp-praha_kov
      Stat nezvladne ani vraky na ulicich, natoz systemova ekonomicka opatreni.

      • Janika

        Tak z toho mám úplně stejný pocit bezmoci, jako za komunistů. „Zterorizovat se tak demokraticky, že není na koho udělat atentát“, psal o takovém stavu společnosti Vaculík.

        • oldwomen

          Janiko, asi jsme na tom stejně. Kontaktovala mne cizokrajná děvčička studující UMPRUM. Nad skicami a čajem jsme se přes počasí dostali i k pocitům. Že je to tu nějaký divný. Řekla jsem jí, že jsem nepředpokládala, že by se to ke mne někdy vrátilo, ale že si připadám jako v časech nejtvrdší mormalizace.
          Průšvih je, že i tady na dědině, se prudce utlumil společenský život. Takový to normální sousedský zastavení se na kus řeči na návsi a tak. Jede jen organizovaná estráda, na kterou chodí stále ti samí. Zdechli pro nedostatek členů zahrádkáři, chovatelé, divadelníci, dospělej sokol. Hasiči jedou ze setrvačnosti, fotbalisty drží na hřišti neveřejný výčep. A není to jen tady, na konkrétním kousku Stepi. Byla jsem pozvána v létě (a jela jsem) předvádět řemeslo na celkem skvělý a líbivý akce, i dobře zapropagovaný a na zajímavých (a pohodlně dostupných) místech. Všechno bylo skvělý a skoro dokonalý. Včetně počasí. Jen se tak nějak zapomněli dostavit návštěvníci.

          • tresen

            Asi jak kde.
            Taky znám vesnice, kde chcíp pes. Ale jinde to zas vypadá úplně jinak.
            Moje známá maluje kulisy pro ochotníky, tak mě o každé premiéře barvitě informuje. Druhá kamarádka v té samé vesnici pořádá výstavy. Je tam spousta dalších akcí, co vím, a o mnoha určitě nevím.
            A mají tam opravdového klokana. To mi řekli vnuci. :-)

      • tresen

        Vraky může odklidit odtahovka, když se čistí ulice.
        Teoreticky by je měla vrátit na místo a majiteli naúčtovat náklady, ale dá se předpokládat, že nebude zájem. Taky už na tom místě nejspíš bude parkovat někdo jiný.

        • embecko

          Na to staci veticka v zakone „Nepojizdne auto na verejne komunkaci maximalne 24 hodin“ a jedna fotka prazdne pneumatiky.
          Vexlacke manyry (pneu jsem dofouknul, odjel a po navratu se zas vypustila) pak resi soudni rizeni s dukazy, coz si kazdy rozmysli. Tedy alespon v pravnim state.

  6. čtenář

    „Vidím, že tu není žádný živnostník s obratem do 250000, takže se nedozvím, co tomu nápadu s paušální daní říkají.
    „Druhá věc: podnikatelů s paušální daní je prozatím v CR nějakých 40. Co sleduje Babiš jejich případným dramatickým nárůstem, to je mi záhadou.“

    Janiko,Babiš tímto krokem sleduje tři věci.
    1. zvýšení oblíbenosti
    2. možnost kritizovat ČSSD,že jde proti „babičkám“
    3. a to je nejdůležitější,že ten kdo se přihlásí k paušální dani,tak zaplatí na dani z příjmu více,než kdyby si pořídil tu eet.

  7. Seal

    Ještě jsem chtěl pro pořádek odpověď Ondřejovi a MaB, ale protože se mi ho od včerejšího večera pověsit na příslušné místo, tak ho zkusím dát sem:
    Nechci tohle téma zbytečně natahovat, ale zlatá éra neoliberalismu měla samozřejmě vliv i na politiku parlamentních soc. dem. stran. Francouzské reálie moc neznám, ale když Ondřej zmiňuje Tchatcher, tak v GB posun představuje samozřejmě Blair a jeho program New Labour, který taky chtěl reprivatizaci, víc liberalismu, posun do středu atd. No a jak to dopadlo z hlediska stavu společnosti, ví snad každý, kdo vnímá, že u nás tehdy podobnou párovou dvojici tvořili Klaus a Zeman.
    Ad Fillon: To je přece ten pověstný třetí vzadu, který se nakonec u těch pravicových primárek smál. U nás se o podobný pravicově konzervativní program pokouší pan Robejšek, který se jistě ze skromnosti ocenil rovnou na to, že by mohl posbírat u voleb tak 20 % hlasů! Nevím, jak je to možné, ale z toho, co třeba už teď ve Francii věští v pořadí třetí dramatické volby, se u nás naopak rychle klube další fraška. Klidně do toho přimotám i Corbyna, jehož příjezd do Prahy část mladých socanů očekává s nadšením, zatímco liberálně pravicový tisk tvrdí, že tenhle pán ze staré labouristické školy je „neomarxista“. Samozřejmě, že ani tahle „promo“ návštěva nepohne se současnou ČSSD ani o píď, protože jde o partaj, která je v současném establishmentu naprosto jasně zakotvena. Víc to nemá cenu rozebírat. Jenom se halt nikdo nesmí divit, že v tuzemských ideologických šavlovačkách nakonec bezpečně vede ten pověstný Babišův stát coby firma, .protože většině lidí, kteří si nepouštějí politiku tak moc do svého pokoje, připadá jako jediný realistický program.

  8. Seal

    Janiko, mám jednu techinckou připomínku. Opakovaně semi od včerejška nedaří vložit jeden komentář. Zkuste se prosím podívat do spamů, protože hlavně MaB bych nerad dlužil odpověď.