Rozhněvaný muž

„A teď mi dovolte, abych vám to vysvětlil, vy ignoranti. My tady čelíme velikýmu nebezpečí, to nevíte? Tyhlety lidi se totiž množí jako králíci, množejí se pětkrát rychlejc, než my. Taková je statistika – pětkrát! A přitom to jsou divoký zvířata. Stojej proti nám, nenávidějí nás, chtějí nás zničit, přesně tak. Hele nečumte na mě takovým způsobem. To je reálný nebezpečí. Pane Bože, žijeme v nebezpečné době, a když si nedáme pozor, když jim nedáme při každý příležitosti za vyučenou, tak nás prostě převálcujou. Rozmnožeji se tak, že nás prostě vymažou z mapy. Jen si to pořádně poslechněte, vy ujetý intošové, jsou to násilníci a je jim všechno jedno. Rozřežou nás na kousky, přesně to je jejich cíl. Já vás varuju!“

Tipnete si, kdopak asi tohle říká a o jakých lidech, alespoň přibližně a bez jmen? Doplním to zítra, protože jsem zvědavá, komu tato slova přisoudíte.

***

UPD – řešení (přibližně od 1:42:36), říká to (vlastně řve) jeden z porotců ve skvělé hře „Dvanáct rozhněvaných mužů“ Reginalda Rose.

https://www.youtube.com/watch?v=J5CAUjzxSs0

Když jsem slyšela tato slova, měla jsem pocit, jako bych slyšela dnešního českého zuřivého muslimobijce. Ale ne, tohle neříkal žádný fanatický odpůrce muslimů, ani to není výkřik směřující proti romské populaci. Takto se vyjádřil bílý muž proti bílým lidem z té samé země, ne tedy proti cizincům, ani proti lidem jiné barvy pleti. Proti bílým lidem, kteří jsou – chudí.

Že je to jen literární postava? A co na tom, dobrá literatura odráží skutečnost věrněji, než konkrétní extrémní příklady, kterými se často scestně argumentuje. Tady je shoda nápadná – střední třída se cítí ve své existenci ohrožena zoufalými chudáky prchajícími ze svých vlastí, Romy v ghettech a – vlastní chudinou. To jsou „nepřátelé“.

 

Reklamy

31 comments

  1. Ondřej

    Těžko říci, tak mohl mluvit v ne tak dávných dobách, ale.i dnes ledaskdo. Bohužel, vždy se jedná o určitou formu nenavistne obrany před někým, kdo má silnou potřebu žít ve velké rodině a tím pro dotyčného vytváří fiktivní hrozbu nejen početní převahy, ale přisuzuje mu i nelidske a necivilizovane formy žití. Dám se poddat.

  2. Nerevar

    Hitler je už po smrtí, kromě toho jsem ho neznal. Takže Miroslav Kalousek? Nebo někdo z okolí? Nějaké atisluníčkové komando?

    • Ondřej

      Miroslav Kalousek by asi řekl, že jsou někteří lidé „fiskálně neodpovědní“, ale ne že nás „vymažou z mapy“. Takhle se mluví na tzv. „alternativních webech“ a v okruhu broukologa Konvičky či snad Okamurových roninů. A ještě možná na Hradě, když tam není TV ani jiní šmíráci:-)

  3. MaB

    S 99,9999% jistotou bych vyloučila Papeže Františka, jehož přirovnání ke králíkůml si to hledané individuum možná vypůjčilo (?)

  4. Tribun

    Někdo, kdo si uchoval zdravý selský rozum a nezradil vlast. A nebo také Sládek o Cikánech (na toho Hitlera, který se samozřejmě nabízí jako první, je to málo patetické.)

  5. Janika

    Čekala jsem, že budete hádat vitttu a spol. :-). A taky jsem čekala, že tresen to uhádne.
    Musím teď pryč, napíšu to k večeru.

    • Kamil Mudra

      To „vymazání z mapy“, „nebezpečná doba“ a „rozřezávání na kousky“ je mi nějaké povědomé. Určitě jsem přesně tato slova v něčím projevu už zachytil. Myslím že jde o osobu veřejně známější než je vittta.

    • Nerevar

      Napadla mne také jména jako Ljaško, Tymošenková, a podobní anthropoidi. Ale tihle jsou přece bez hany a bázně, ne?

    • Ondřej

      Kdepak vitta se vyslovil „jen“ pro odstrašující střelbu do uprchlíků z děl a kulometů, tady bych to viděl možná na nějakého konzervativce poblíž Klause a ODS. Nebo možná i nějakej ukrajinskej nácek ve svatém, zápalu. Ale že by se zrovna Rusové nějak zvlášt množili, podle statistik docela rychle vymírají….

  6. Ondřej

    OT: Jak vidno, jsou případy, kdy ke vzájemnému porozumění a péči o slabšího není jiná rasa překažkou. Někdy by i lidé mohli být více „zvířecí“ protože kalkuly, že vždy jedna skupina po nás bude něco chtít a nebude dávat – je jen primitivní účetní závěrkou, jako takový konstrukt nelidský a už vůbec nepřírodní….Zásluhovost v přírodě je sice zastoupena na přirozeném výběru ale neznamená to, že slabí jsou vždycky ti, co nedokázali přežít. Někteří to dokáží třeba i s pomocí silných anebo jen proto, že zvířata neměří užitek ekonomickou výsledovkou. Tedy jestli někdo přejímá Kalouskovy manýry, tak naši xenofobní spoluobčané jsou spíše ti, kdo vidí vždy účetní závěrku jako první. Tedy krom samotného fatalismu rasové, ergo náboženské zločinnosti islámu a explicitní hrozby vyhlazení bílých, samozřejmě…

    https://i.imedia.cz/clickthru?spotId=2161206&section=/novinky/koktejl&bhash=4034395740003982&r=3WgeI1UM6ycOhXpV37G2D1WlkVg-4-1&destination=http%3A//www.csa.cz/cs/portal/cz_ozz/cz_special_offers.htm%3Fnomobileweb%26ref_id%3Dd-display-cz-valentyn2017-seznam_videonew

      • embecko

        „ke vzájemnému porozumění a péči o slabšího není jiná rasa překažkou“
        Tim jste chtel rici, Ondreji, ze xenofob se pozna podle toho, ze nechova domaciho mazlicka?
        A jeste jedna nejasnost: Je opice psi rasou, anebo je pes rasou opic? V tom tapu.

        • Ondřej

          Dobrá pak zamente za rasu slovo „druh“ což ve finále znamená větší vzdálenost než jen rasu. Význam to pak ještě zvětší,.pripustime-li, že rasy jsou si podobnější. U té opice se nejedná o mazlení, ale o adopci. Se všemi aitributy co s tím souvisí, tj.pak se dostáváme k podstatě toho mého sdelení, že přijetí za sve starosti o slabšího a více bezbranného nemusí být nutně kompatibilní s nějakou kulturou a tradici. Myslím, že mi rozumíte..

          • embecko

            Myslim, ze vam opravdu rozumim: Doporucujete lidem, aby prejali kulturu a tradice opic.
            Vy to vzdycky tak vznosne vyjadrite, az se do toho zapletete. Puvodni myslenka neni spatna: I jine druhy si mohou vzajemne pomahat. Tady jde ale opravdu o onu kulturu a tradice, ktere u opic neexistuji a nelze je proto davat za priklad.
            Dalsi slozitost je v tom, co bude dale: Neni treba neni vubec jasne, co z toho poulicniho voriska vyroste. Treba mamince prokousne krk pri pratelske hre, treba z nej dominantni matka udela psychickeho kastrata, ovladaneho panikou z fen (pocitam, ze pred nimi bude vychovny vzor- adoptivni matka brat roha) atd..
            Doufam, ze i vy mi rozumite a vite, kde jse udelal metodologicke chyby a ze vase prihoda je coby priklad uplne k nicemu.

          • hans

            Význam ojedinělé příhody je samozřejmě minimální.

            V literatuře jsem se setkal s historkou, jak mladá šimpanzice „adoptovala“ kočku. V 70. letech v USA si pár bezdětných manželských párů vzalo šimpanze na výchovu. Jedna taková šimpanzice žila v domácnosti se svými lidskými „rodiči“ a kočkou a ke kočce se začala chovat jako k šimpanzímu mláďátku, opečovávala ji… Jenže milá šimpanzice s držela šimpanzí zásady, že miminko se vozí na hřbetě matky a nesmí se dostat na zem, kde mu hrozí nebezpečí. Pochopení že podlaha bytu je nebezpečná bylo proti přirozenosti kočky, která byla proto ze své „matky“ zoufalá a prchala, jak ji zahlédla…

            Co z toho plyne pro náš vztah k lidským migrantům podle ondřeje?

          • MaB

            Příběh opice a jemu podobné je sice pozoruhodný, (pro někoho dokonce příkladný), je však zároveň i zavádějící.
            Z toho prostého důvodu, že srovnáváme nesrovnatelné.
            Člověk, na rozdíl od zvířat, je schopen jednat racionálně, nikoli jen instinktivně.
            Člověk také nemá „náturou“, která ho předurčuje, tak jako je tomu u zvířat. Zatímco kočka zůstane vždy kočkou, člověk se přizpůsobí prostředí. Neboli: i když kočka žije celý život s člověkem, nikdy se nenaučí mluvit, člověk žijící jen mezi kočkami, bude mňoukat.
            Co z toho plyne pro náš vztah k lidským migrantům ? V první řadě bychom neměli zapomínat, že migrant není zvíře, ale člověk se schopnosti asimilovat se, tedy přijmout naši kulturu a tradice….

            • Ondřej

              Máte pravdu, je to úsměvné a jistě ojedinělé. Víte, jsou věci, které řešit ryze racionálně není příliš lidské a přílišný technokratismus se obvykle vymstí, víme jaké příklady se nabízí, jak „racionálně“ řešit problém stárnoucí populace, jak „racionálně“ řešit vyšší natalitu méně vzdělaných a produktivních, jak „racionálně“ řešit nedostatečné zdravotní dispozice obyvatelstva, jak „racionálně“ řešit neochotu pracovat pro svůj stát?…Vše „racionální“ v těchto případech by se = násilně a formou diktatury.

              • MaB

                Ondřeji, jen malá poznámka na okraj.
                I když si s pojmem „lidskost“ spojujeme především citlivost, neznamená to, že řešit některé věci ryze racionálně je nelidské.
                V našem konkrétním případě (vztah k migrantům) by spojení „cit-empatie-rozum“ bylo jistě nejlépe vyhovujíci kombinaci. Velmi špatným rádcem je zde zcela určitě instinktivní (iraconální) strach, obzvlášť když se změní ve fobii.

                „technokratický“ (= když názory technických poradců determinují rozhodnutí upřednostňující technické údaje před lidským a sociálním faktorem) není vždy synonymem k „racionální“ (= rozumný, vycházející z úvahy, rozumem odůvodněný)

    • dixi

      Myslím,že podobnou větu jsem četla v knize sciense fikšn, název knihy si už nepamatuji. Podobná slova se dají přičíst dnes leckomu.

  7. Janika

    Musím se vám všem tipujícím omluvit, měla jsem hned na začátku sdělit, že se jedná o literaturu. Nějak mě to nenapadlo :-).

    • Kamil Mudra

      Aby měl tvůj dovětek k článku nějaký smysl, měla bys také říci koho myslíš tou střední třídou a proč si myslíš že se ten pocit ohrožení týká jen střední třídy.

  8. tresen

    Měla jsem podezření na něco staršího, ale zmátl mě ten slang, hlavně „intošové“. Ti mě posílali do českého prostředí doby ne tak dávné. Že se ztrácím v překladu, mě pak taky napadlo, ale bylo mi to k ničemu.
    Dvanáct rozhněvaných mužů jsem kdysi viděla ve skvělém filmovém podání s Fondou. Ale je to už moc dávno, takže si už detaily nevybavuju. Ale pamatuju si, že jsem v těch předsudečných postojích necítila třídní osten, nebo aspoň ne dominantní. Ona ta chudina, ze které pocházel obžalovaný, byla zjevně hispánská chudina, vůči které měli odstup i mnozí obdobně situovaní Američané. Viz West Side Story. Nemluví se o „čmoudech“, ale obdoba toho postoje tam přítomná je.

    • Janika

      To jsem ani nepostřehla, že šlo o chudinu hispánskou. Chtěla jsem vyjádřit, že nařvaný hulvát se projevuje takřka shodně v různých dobách a různých situacích. Je to individuum odpudivé svou stupiditou a agresivitou, taková ta lynčující tupá sebranka.

      • Kamil Mudra

        Ale vyskytuje se také napříč třídami. Proč ho tedy uvádíš jako reprezentanta té střední?

      • MaB

        A vyjádřila jste to výstižně, Janiko.

        12 hommes en colère ( bande annonce VF )

        Dávám sem pro zajímavost , na konci jsou herci a Jiří Voskovec je juré no 11, hodinář
        Ed Begley juré no 10, správce 3 autoopraven, je ten prototyp rasisty
        (film je z r. 1957)

          • Janika

            Osobní tragédie je sice smutná věc, ale nepochopila jsem, proč vybírat peníze?

            • Kamil Mudra

              Zdá se že už netřeba.

              Pjakinovi v souvislosti se smrtí manželky vyvstal nějaký těžký problém s bydlením, který byl řešitelný finančně ale on ho svými financemi zřejmě nezvládal. Můžeme spekulovat zda šlo o hypotéku, nebo o služební byt manželky na jehož užívání ztratil nárok…
              Snad se to časem dovíme. Nevím jestli jsi viděla jeho předchozí video na toto téma – v něm říká že kolegové kteří prosbu o pomoc vyslali do éteru mu o tom řekli až když začaly chodit příspěvky od lidí ale o jaký problém přesně šlo neupřesnil.

              • Janika

                To video jsem viděla, je to samozřejmě sympaťák a srdce by se nad ním ustrnulo. Ale ty otázky zůstávají. Lidí v takové situaci je spousta. Když se žádají lidé o pomoc, musí to být transparentní. Osobně je mi víc líto babky v rozbombardovaném domku, všech těch lidí, co tam v Donbasu strádají.