Zážitek s nesrovnalostmi

Je až neuvěřitelné, jak může člověk jako já – bez hlubšího akademického vzdělání daného zaměření a bez řádných laboratorních podmínek – experimentovat s přírodními zákony. Tuhle se mi stalo při domácí práci (ano, vím, je to překvapující, ba až neuvěřitelné, ale já také doma někdy něco dělám), že mi spadly dva šroubky – a na zemi byl viditelně pouze jeden.

Že by zvrat v zákonech zemské přitažlivosti? A pak jsem si uvědomil, že stojím jen krůček od velikého objevu disharmonie mezi zákonitostmi, podle nichž se šíří zvuk a gravitačním zákonem, protože jsem si zcela přesně vybavil, že jsem slyšel cinknout o dlažbu DVA šroubky, přestože na podlaze zjevně leží jen jeden. Nevěřím na kouzla a čáry, na proroctví, ani černou či bílou magii. Ba dokonce ani na černobílou. Stejně tak, jako se chci vyhnout černobílému vidění světa. A vyhnout se do sebe uzavřené společnosti, neboli Velikášskému Maloměstu. Chci dělat jen ty „správné chyby“ a nenechat se příliš vmanipulovat do „kdyby.“
Poznal jsem, že na této pouti je dobře vyhnout se lidem typu Nafuk Nadutovič Důležitov, Všeznal Samolibov Velikowski, Egov Neninademněvič Jedinov.

Život je přece jen koloběh výzev a oslovení. Pokud se nepodařilo na to někdejší oslovení zareagovat s uspokojivým výsledkem, dnešní reakce může být poučenější. Jenže jak dát dohromady zvuk a gravitaci? Ohne gravitace zvuk nebo zvuk gravitaci ozvučí?

Jak říkám, chybí mi několik experimentálních zařízení a nějaký ten tučný grant, abych mohl shora uvedený a bezesporu pozoruhodný paradox dvou šroubků, z nichž se jeden s největší pravděpodobností ocitl v jiné dimenzi, dopodrobna prozkoumat a popsat natolik pregnantně, abych se dostal do učebnic fyziky.

Tak to aspoň zatepla zveřejňuji. Snad nebude můj podíl objevitelských zásluh zcela zapomenut.

Váš

– skromnost stranou –

veliký objevitel L.S.

8 comments

  1. Janika

    A co když:
    1. Spadl šroubek jeden a odrazil se a cinknul tak dvakrát.
    2. Druhý šroubek se někam zakutálel.
    A přírodní zákony mohou platit dál :-).

  2. MaB

    To rozhodně stojí za hlubší zamyšlení !:)
    Ve fiktivním (?) příběhu se zápletkou, mimochodem velmi vtipně a rafinovaně napsaném,
    je skryta jedna ze základních filosofických otázek:
    Poznává člověk skutečnost samotnou nebo jen její „odraz“ ?
    Jak to rozlišit ? Jsme schopni to rozlišit ? Snažíme se o to ?

    • LS

      Příběh byl sepsán na základě skutečného osobního zážitku – a druhý šroubek dodnes nebyl nalezen! Nehledě na jeho prťavé vzezření, ztratil se patrně v temných zákoutích nesmírného vesmíru… :-)
      Možná, kdyby mě napadlo použít důsledně vlivu magnetismu… jenže moment včasné reakce už je pryč. (U nás se někdy i vysává.. :-))

      • MaB

        Domnívala jsem se, že dnes už snad nikdo soudný nepochybuje o tom, že jsou media čím dál nespolehlivějším zdrojem informací. Proto bylo pro mne nepochopitelné, že se jimi může někdo nechat oblafnout natolik, aby zcela „vypnul“ svůj zdravý rozum a vlastní ùsudek a zplodil nesmysl typu:
        „Rozdíl mezi atentátníkem a průměrným promacronovským Francouzem není vůbec žádný, oba tuto logiku používají proti lidem, atentátník na Brity, Macron na Araby, Rusy….“

        Ledaže….. by šlo o lidi jako „Nafuk Nadutovič Důležitov, Všeznal Samolibov Velikowski, Egov Neninademněvič Jedinov“, kterým na pravdivosti jejich tvrzení absolutně nezáleží …

        Tak tedy – zatímco vysvětlení té Vaší „nesrovnalosti“ se hledá, já jsem si z Vaší moudré ùvahy poučení odnesla:
        „Je dobré se jim vyhnout !“
        Moc děkuji :)

  3. Tribun

    Obyčejná ozvěna. Doufejme, protože jinak bude potřeba přepočítat všechny šroubky ve vesmíru.

  4. MaB

    Kdybyste nechal spadnout místo šroubku skleněný korálek, neslyšel byste cinknout o dlažbu DVA šroubky, ale alespoň DESET korálků. A zjistil byste, že se zvuky od sebe navzájem liší a časové intervaly mezi nimi se zkracují, takže máte dojem zrychlení.
    To mi něco, ale co ? připomíná…“házení perel…“ vylučuji, to se mi při otvírání ùstřic, což byl dnešní případ, vybaví pokaždé…Takže taky hledám, ale něco mi říká, že i najdu. Totéž přeji i Vám. Když ne věhlas objevitele, tak alespoň ten zakutálený druhý šroubek ? :)