Горячий снег

 

„Slyšel jsem, jak hrají západní orchestry – kvalitní zvuk, komfortní, ale neexistuje žádný konflikt, utrpení, hloubka. Neexistuje proto, že je dirigent nebo hudebníci necítí. Myslím, že to nemají v genech. Jedná se o země nevystrašených lidí: žijí po staletí a nevědí, co je válka, devastace a co to znamená milovat člověka. Skutečné umění je to, které bylo v obleženém Leningradu, kde lidé chodili na filharmonické koncerty, přes bolest, hlad, ztrátu milovaných. V hudbě viděli osvobození od utrpení, jako v náboženství. V devadesátých letech, kdy došlo k devastaci, chodili lidé také na koncerty klasické hudby jako na náboženskou událost.“ Dmitrij Chvorostovskij

 

Reklamy

15 comments

    • Janika

      A to pořádné, zimomriavky :-). Ona ta píseň je sama o sobě působivá, a k tomu to podání. Vždycky si nacházím srovnání s jinými interprety, tady třeba tenhle pán https://www.youtube.com/watch?v=stmJLIoqhko . Taky dobré, ale zdaleka ne takový dojem.
      Díky za podívání a komentář :-).

  1. MaB

    Také toto je opravdu vynikající nahrávka věnovaná ruským písním z válečných let –
    Chants et Danses de La Mort (Songs & Dances Of Death)
    Chef d’orchestre: Yuri Temirkanov
    Compositeur: Sergei Rachmaninov, Modest Moussorgski
    CD (30 août 2005)
    Label: Warner Classics
    ASIN : B00094ASHC

    Je zbytečné dodávat, že Hvorostovskeho skvělý hlas má, jako vždy při interpretaci ruské hudby, očekávaný účinek. Je brilantní, dojemný, okouzlující, orchestr je špičkový, díla Musorgského a Rachmaninova jsou věrné odrazy ruské duše v celé její tragické kráse… to vše dohromady je nádhera !

    PS: Na Ebay je velké množství CD a DVD s DH, z jevištních oper ale asi jen Trouvère, E. Oněgin a na CD Rigoletto

    • Janika

      To je krásné album, audio je tady:

      A tady jedna z písní naživo:

      I když to už je na hranici s operou, s vážnou hudbou, takže některým, co mají rádi Hvorostovského vojenské a lidové písně to možná už tolik neřekne. Mě to fascinuje, je to nádherné.

  2. Marie

    Poslouchám tyto písně často a pokaždé jsem dojatá. Nejhorší pro mě je, když slyším své vnuky říkat co je učí ve škole. Holá fakta ještě ke všemu překroucená, vše bez srdce a dle toho co si máme o Rusku myslet. Nevím jestli by mě válečné písně tak oslovily, kdybych je slyšela v jiném podání, ale měla jsem, díky Janice, to štěstí, že jsem si tu první píseň poslechla. Tolik utrpení, stesku, naděje a lásky je v nich. Děkuju i ostatním za různá doporučení a vyjádření toho co sama neumím, protože nejsem v hudbě žádný znalec. Krásný hlas, upřímnost, opravdovost a lásku ke své zemi poznám.

    • Janika

      Moc mě těší, Marie, že jsem to byla já, kdo Vás přivedl k Dimitrijovi :-). Pořád doufám, že se „chytne“ i někdo další, člověk nikdy neví. Pravda je, že u nás v rodině jsem jediná, a poslouchám spíš když jsem sama. Opery už vůbec, to čekám, až všichni zalezou do svých pokojů ke svým počítačům a televizím, abych si nějakou operu vychutnala bez udivených poznámek, co že to poslouchám :-).

  3. MaB

    Dimovy krajanky (nebo skoro) a jeho časté pěvecké partnerky mají také světovou ùroveň. :)
    Flower duet – Anna Netrebko & Elina Garanca (Lakmé de Delibes )…

    • Janika

      Netrebko jsem měla v oblibě, když ještě byla štíhlá. Teď sice taky, ale přece jen, viděla jsem ji v Andrea Chéniér, a už to nebylo ono jako dřív.

      Jinak často myslím na to, jaká by měla být žena-zpěvačka, aby vyčnívala mezi ostatními tak, jako DH mezi muži. Jak jste sem dala to video „masterclass“, tak bylo zajímavé, jak hodně připomínek a rad měl pro muže. S napětím jsem čekala, co řekne dívce – ale nic, jen ji pochválil :-). Tak si říkám, jestli to ženy nemají přece jen lehčí. Čeká se od nich méně, stačí být krásná, půvabná, „ženská“. Kdežto muž musí mít v sobě daleko víc, aby zapůsobil.

      • Kamil Mudra

        Když byla Netrebko štíhlá tak měla lepší hlas nebo projev?

        • Janika

          Opera je i divadlo. Ono objímat metrákovou babu a přitom šílet láskou není nic moc hezkého na pohled.

          • MaB

            I Maria Callas vážila až 92 kg při 1,73 m:
            „Byla jsem tak těžká, že i můj hlasový projev se stal těžkým. Unavovalo mě to, potila jsem se a musela jsem tvrději pracovat. Ani zdravotně jsem se necítila dobře. A pak jsem už měla plné zuby hry na krásnou mladou ženu, ačkoliv jsem byla těžká a neměla pohodlí volného pohybu, bylo to nepříjemné.Celý život jsem studovala jak správně zpívat, tak proč bych neměla zvládnout i dietu a dostat se konečně do reprezentativního stavu? “

            Její kolega baryton Tito Gobbi se o ní vyjádřil:
            „Nyní je nejen výjimečně hudebně a dramaticky nadanou ženou, ale navíc i fyzicky nádhernou. Je si toho vědoma a do postav vnáší osvěžující kouzlo osobnosti. Jaký to bude mít dopad na její hlasový fond a nervovou stabilitu, si netroufám odhadnout. Tvrdím však, že tímto vykvetla do nádherné umělkyně, unikátní pro její generaci a vynikající v celé pěvecké historii. „

            • MaB

              Podobně Rudolf Bing, ředitel Metropolitan Opera v New Yorku:
              Jakmile někdo slyšel a viděl Callas – a to se nedá oddělit od sebe – bylo velmi těžké si vychutnat jiného umělce, bez ohledu na to, jak velkého, protože ona dokázala prodchnout každý kus, co zpívala a hrála, tak úžasnou osobitostí a životem. Jeden pohyb jejích rukou znamenal víc než by jiný umělec dokázal v celém dějství.

            • Janika

              Přesně tak jsem to myslela – když umělec pracuje a svém hlase, musí pracovat i na svém zevnějšku. Dopad na hlas a nervovou stabilitu, to nevím, ale jde přece o zdravý životní styl, to by mělo mít dopad příznivý.

              Callasová je opravdu nádherná osobnost. Už včera, jak jste se o ní zmínila, jsem se ponořila do hledání :-). Moc lituju, že ji neuvidím třeba ve své oblíbené scéně z Trubadůra s Lunou, abych porovnala s ostatními umělkyněmi. Poslech je, ale teprve při spojení s pohledem je prožitek úplný. Věčná škoda, že možnosti záznamů nebyly takové, jako v dnešní době.

              • Kamil Mudra

                Nu. Myslím že máš pravdu že v opeře jde i o pohled. Uvědomil jsem si že na mne působí dost divně i to když roli mladé dívenky zpívá pěvkyně, která by od prvního pohledu mohla být její matkou. U samostatného duelu nebo sóla před mikrofonem to člověk tak nevnímá. To se zaposlouchá do krásných tónů a obraz jde jaksi mimo.