Od doktorů dál

Ale vyléčím si sama zuby?

Odjakživa se spoléhám, co se týče zdraví, sama na sebe, nikoliv na někoho jiného. K lékařům chodím naprosto výjímečně a k jejich schopnostem a možnostem jsem skeptická. Je jen několik málo případů, kdy bych jejich pomoc vyhledala. Až dosud jsem si myslela, že takovým případem, kdy sama nic nezmůžu, je bolest zubu. S tím bych opravdu nevěděla, co si počít. Byla jsem přesvědčená, že pokud v zubu vznikne kaz, už tam prostě je a nikdy sám od sebe nezmizí. Takže když mě asi před dvěma týdny náhle postihla bolest zubu, zachvátilo mě zoufalství z neodvratného osudu navštívit zubního lékaře, asi tak po dvaceti letech& A moje zoufalství vzrostlo, když jsem zjistila, že ordinace je pro nemoc zavřená&

Jenže všechno zlé bývá pro něco dobré, a já jsem při hledání rad, jak se zbavit bolesti, narazila na tenhle článek.

Když jsem si přečetla tato slova, bylo to pro mě jako zjevení: Zkažený nebo poškozený zub má naštěstí schopnost se sám uzdravit. Zubní dřeň obsahuje buňky zvané odontoblasty, které jsou schopné vytvářet novou zubovinu, pokud je dieta dobrá.

***

Dieta na odstranění zubních kazů vypadá asi takto:

Bohatá na živočišné potraviny jako maso, orgány, ryby, kostní dřeň, plnotučné mléčné produkty (pokud jsou dobře snášeny) a vejce.

Pouze fermentované obilniny; žádné nefermentované obilniny jako ovesné vločky, cereálie, sušenky atd. Žádný chléb kromě kvašeného, protože obyčejně nejsou pečeny z čerstvé mouky.

Žádné ořechy (tak tohle je pecka – snědla jsem za poslední asi dva měsíce snad několik kilo loupaných mandlí a lískových oříšků!!!, co jsem nakupovala na vánoce a nespotřebovala); luštěniny pouze umírněně, a pouze pokud byly přes noc nebo déle máčeny v teplé vodě (kvůli obsahu kyseliny fytové).

Škrobnatá zelenina jako brambory nebo sladké brambory.

Přiměřené množství ovoce, ale žádné sladkosti.

Přiměřené množství dobře uvařené zeleniny.

Pohyb na slunci, olej z tresčích jater s vysokým obsahem vitamínů, nebo vitamín D.

Štědré množství másla pasoucích se krav.

Žádné průmyslově zpracované potraviny.

Tak jsem s tím hned začala.  Nasadila jsem vitamín D, zcela vynechala pokrmy z mouky, jím hodně ryby, tresčí játra, vařenou zeleninu a brambory, jablka (nakrájená a oloupaná) a podobně, podle výše uvedených rad. Navíc jím málo, protože na zubu nemůžu kousat a pořád si čistím zuby. Zhubla jsem přitom už o pár kilo, hurá! Cítím se skvěle a zub téměř nebolí. Zdravý ale není, kousat na něm nemůžu a bolí na studené.

Zubař tu možná za pár dní bude a já teď nevím, jestli ho mám navštívit, nechat si zub vyvrtat a až do konce života chodit s jedovatou výplní, nebo se mám odvážit pokračovat ve své léčbě a udělat ze sebe pokusného králíka?  Zjistit, že zuby mají opravdu schopnost se samy uzdravit při vhodné dietě, to by za to opravdu stálo.

Jeden komentář

  1. J.T.D.

    Nedoporučuji ošetření zubu odkládat:"Novotvorba dentinu po prořezání zubu může být potencována vznikajícím kazem nebo tlakovým opakovaným traumatem. Tento terciární dentin vzniká účelově v místech vystavených traumatu a chronickému dráždění a je také označován jako reaktivní, náhradní, obranný a atypický. Obsahuje více krystalků apatitu než dentin sekundární, má nepravidelnou strukturu a podílí se na postupném zužování a zmenšování dřeňové dutiny. Dentinové kanálky jsou nepravidelné, někdy i chybějí. Jindy dochází i k zabudování odontoblastů do matrix dentinu, kvůli čemuž pak tyto odontoblasty rychle odumírají."

  2. ratka

    nojo, ja ti moc neproadim :o) se zuby jsem mela problemy jako mlada a jako stara nemam.pecuju o ne a kupuju si kvalitni pasty.myslim ze pravdu ma J.T.D ze kazeni zubu se urychluje traumatem a pokud jsme v pohode a o zuby pecujeme, tak se nekazi.a kdyz uz se zub pokazi tak doporucuju urcite zubare :o) on opravi zub a pokud se o nej bude pecovat tak ta blobmba muze vydrzet vecnost. teda ja mam plomby stare pres tricet let bez jedineho problemu.

  3. Janika

    Díky, ratko, já doufala, že mi doporučíš meditaci, jógu a podobně :-). Ale i tak děkuju za odpověď.Tím traumatem myslel J.T.D. namáhání zubu, ale je určitě pravda, že psychika celkově hraje taky roli. Jinak to v [1] si laicky vysvětluju tak, že zub sice doroste (=kaz zmizí), ale ne tak kvalitně, jako byl původně.

  4. ratka

    no nevim, nespolehala bych na to. protoze predpokadam ze se jedna o to divne matne "neco", ze to neni zarivá cilná sklovina kterou se daji loupat orechy. a tak kdyz spatne kousnes, tak te to bude furt otravovat.kdyz je zub spraveny, tak neotravuje. zubar vsecky ty divne casti zubu odstrani a nahradi necim trvanlivym.nebojm se amalgamu i kdyz jsem si ho kdysi davno nechala v cele hube vymenit za drahe bile blomby. ted uz bych to nedelala. Kluk sel poprve s nechat spravit zub a ten amalgam jsem mu tam nechala dat. po mych zkusenostech vydrzi cely zivot.

  5. Janika

    Ořechy louskám zubama, jako správná Marfuška :-). Ale jo, jít k zubaři je určitě svým způsobem jednodušší cesta, asi ten boj vzdám…

  6. L.

    mozna ze to funguje – ale v okamziku, kdy bolesti zubu lezete po ctyrech je na takovehle kury pocitam uz pozde ;-)

  7. Janika

    [8] To je pravda, L., je to prý větší bolest, než při porodu, mohu dosvědčit :-).

  8. Maika

    Janiko, tak to je opravdu zajímavý článek :-) Nikdy mě nenapadlo, že by se požíváním určitých potravin zub sám vyléčil. I když bych to ráda uvítala. Nebo ještě lépe, proč nám nenarostou třetí zuby, když se nám ty staré kazí? :-)Uvítala bych, kdyby mi znova vyrostla šestka v pravo dole, co mi jí museli vytrhnout.

  9. Janika

    [10] Viď, Maiko, taky mě to hned zaujalo :-). No, třetí zub ti asi nenaroste :-)), ale jinak tomu vlivu potravin na zuby docela věřím, jako prevenci určitě.