Holím se Barbusem a nelítám Airbusem

Napsal Baron Le Samedi

Tak by stručně mohlo znít mé krédo, neboli humorně znějící vyznání. Absolutně nevěřím skutečnosti, že Jakýsi Andreas L. coby druhý pilot nízkonákladové letecké společnosti Germanwings zešílel „na place“, zamknul pancéřové dveře před svým zjevně uremickým kapitánem, který si na hodinovém letu musel odskočit už po pár minutách, byť, coby velitel stroje, mohl na místnost s panáčkem kdykoli, vlastně, měl ji, v rámci předletové kontroly co do funkčnosti  i zkontrolovat.

Je nesmyslem, aby 28letý pilot ve dvaadvaceti vyhořel, „ale pak se k létání vrátil“. Šéf Lufthansy, pro kterého je pád letounu na trase Barcelona- Düsseldorf průšvihem, neví, co tvrdí. Andreas byl vybrán jako obětní beránek, protože jinak by se musela šetřit firma Airbus, mimochodem vojenská, a společnost Lufthansa, o níž v posledku  pouze slýcháme, že zase tehdy a tehdy vypustí x-set letů….

Airbus zaměstnává padesát tisíc lidí, a poté, co letecký průmysl Francie například přišel o zakázku několika set stíhaček pro Indii, a nosiče pro Rusy zbrojaři Francie nedodali, nemusí být v dobré kondici, pokud by se ukázalo, že A 320 spadla jinou než lidskou chybou. Embargo Ruské federace kupříkladu znamená, že prodeje západních vozů klesly v Rusku v průměru o třicet až čtyřicet procent. Německý Opel jde z Ruska, prý na Ukrajinu, kde si slibuje „lepší vyhlídky“.

V Rusku profitují jen drahé značky, Mercedes, BMW, kterým rostou tržby i prodeje, ovšem, za podivnou cenu. Infinity, jeden z východních vozů, který byl k mání bratru za tři miliony rublů, dostanete teď i za dva, a podobně je to i s ostatními značkami. Vrátíme-li se k nešťastné události, musíme asi konstatovat, že systém fly-by-wire není pohledný. Pilota odděluje od stroje, a jakýsi joystick stěží nahradí „pořádně se třesoucí-knipl.

Miloval jsem lety, v nichž mne obsluhovaly pohledné letušky v bílých rukavičkách, byla servírována teplá krmě, jelikož na palubě byl kuchař, a vzduchem se linula vůně dobrých cigaret s egyptským tabákem, které bylo lze na palubě koupit i kouřit. Dodatečná objednávka tří kopečků zmrzliny nikoho nepřekvapila, stejně jako normou bylo informování, nad čím se právě nacházíme. Pravda, svět z paluby turbovrtulového stroje je jiný, než z tryskového náklaďáku.

Spoje dneška mi připomínají spoje indických železnic. Hrozny lidí v hrozných podmínkách, byť logických. Bez oken (větrání), s lidmi pokojnými i nerváky. Známý Ind mne kdysi balamutil, že zlatý řetěz kolem pasu mu může sloužit třeba k uškrcení soupeře. A okno vlaku pak k útěku. Indické standardy nalezneme dnes i na letištích, které cestující zouvají a téměř svlékají. Ovšem, masa podvolených cestujících je masou podvolených i podváděných voličů.

Proto je letectví ikonou dneška, byť zhola není pravda, že letecká doprava má nejméně obětí. Teoreticky. Ale zatímco v autě o svém životě spolurozhodujete víceméně sami, v letadle tak za vás delegovaně činí jakýsi SW program v rukou přetaženého člověka.

Nevěřím, že německý mladík bezcílně osm minut funěl do mikrofonu, a vedl stroj do nadmořské výšky nula. Věřím v to, že si zase někdo v řádu minut a hodin pospíšil s mystifikací. A to je zlé, neboť to nevylučuje opakování chyby. Ale nikoli lidské.

Jeden komentář

  1. Janika

    Tentokrát mi mluvíte z duše, Barone. Opravdu bych tady nechtěla rozvíjet nějaké konspirační teorie, to určitě ně. Ale divný pocit z toho všeho mám. Především mě zarazila rychlost, s jakou se došlo k vysvětlení. To je v porovnání s jinými vyšetřováními podezřelé jako hrom.

    Samozřejmě jistě nemůžeme vědět nic. Za sebe bych to brala tak na padesát procent. Mladý pilot může být pachatelem, ale i obětním beránkem. Bránit se nemůže.

    • m

      a taky ta prý ztracená paměťová karta z „černé skříňky“

  2. Zoom

    „Ale zatímco v autě o svém životě spolurozhodujete víceméně sami.“ – no to je ovšem hluboce pomýlené tvrzení. 1. technika může v moderním autě selhat velice snadno také a především 2. jak můžete spolurozhodovat o tom, že nějaký šílenec vám život zmaří chybou nebo neuvěřitelnou bezohledností, to také nevím.

    • BARON LE SAMEDI

      Řekl bych, že v autě si mohu vybrat cestu, čas- dopravní sedlo, rychlost…..tento týden jsem valil do okresního města a zpět, a nepředjelo mne auto, potkal jsem jich asi osm. Čas mezi 10-11 dopoledne. Ovšem, v Praze dopravě neporučím…..:-((((

      • Ladislav Strnad

        Hezky se to rýmuje :-) Já se neholím vůbec a nelítám nikam, protože nemám kam. Těch 40 km denně do práce a potom zpět zvládnu po okreskách. A tam je občas nebezpečno. Obzvlášť když člověk narazí na „řidiče“ který neví že má např. blinkr. :-) Ale blog dobrej. Palec nahoru.

  3. embecko

    Vsechno se toci okolo cernych skrinek. Pry se ztratila datova karta, ale z ceho, kdyz druha skrinka nebyla doposavad nalezena?
    To je zprava stara 8 hodin:
    http://kurier.at/politik/weltchronik/germanwing-absturz-suche-nach-zweiter-blackbox-fortgesetzt/121.791.165
    (Pokracuje hledani druhe cerne skrinky)
    Pritom prede dvema dny uz hlasili jeji nalez:
    http://www.focus-fen.net/news/2015/03/25/367411/interfax-the-second-black-box-of-the-crashed-airbus-320-is-found.html

    Jeste prakticka poznamka k indickym vlaku: jejich okny se neda utect, protoze jsou vsechna zamrizovana:

    • BARON LE SAMEDI

      Proč sem dáváte vyšší třídu….:-))) a jídelňáky…….:-))))

  4. merlin

    http://www.hindustantimes.com/world-news/germanwings-crash-co-pilot-hid-illness-from-airline/article1-1331421.aspx
    nevím, kde vzali hindustan times informaci, že pilot se chlubil přítelkyni, že jednou všichni budou znát jeho jméno, ale v tom případě by to nebyl depresant /u kterého se může v těžké fázi deprese objevit bludná produkce/, ale psychopat, V téhle variantě – pokud by to pravda – je pak nejlépe jeho jméno zapomenout a vymazat. Důležitou otázkou by zůstalo, co dělal člověk s těžkou poruchou osobnosti u dopravních airbusů, když by ho psychotesty měly vyloučit, v tom jsou celkem spolehlivé – když se dělají.

    • Janika

      Co se týká té údajné přítelkyně, tak nějaká holka se chce zviditelnit, tak mi to připadá. Taková svědectví se dají čekat. Radši bych slyšela něco od chudáků rodičů, než je zpracují.

  5. Janika

    Po smrti Andrease Lubitze kdosi zrušil jeho facebookovou stránku. Jaké asi důkazy měly zmizet a kdo měl na tom zájem? Ten jeho Facebook by mě moc zajímal. Co když to byl normální pohodový kluk, co plánoval budoucnost. To by moc do obrázku necitelného psychopata nepasovalo. Prostě by se to nehodilo do krámu. A pokud naopak by se našly zmínky o tom, že je s ním něco špatně, tak kdo by měl zájem a hlavně možnost ty stránky zrušit? Hlavně tak rychle.
    Mám z toho čím dál tím víc hořký pocit o nevinně obětovaném…

    https://www.facebook.com/pages/Andreas-Lubitz/1565862750338783
    Zato vzniklo plno facebookových stránek se jménem A.L. nově, například tahle.

    • embecko

      Navic Lubitz neni Lubitz, ale jakysi Andreas Günter.
      Na tehle kauze je nejzajimavejsi, ze tem nahore zrejme doslo, ze si uz mohou delat co chteji a to bez jakych koliv dusledku.
      Podobne invaze v Jemenu, kterou Nemecko podporuje proto, ze haji princip, podle ktereho pry nelze dopustit svrzeni demokraticky zvoleneho prezidenta.
      Cteni tisku je uz jen tak pro zabavu, rozhodne ne pro pouceni. O Rusku uz nectu radsi vubec nic, to nenai uz ani zabava.

  6. BARON LE SAMEDI

    Pamatuji, jak se mobilovalo z letadel o jedenáctém září, když únosci prý převzali letoun a praštili s ním do trávy kdesi ve Virginii….no a tady, za deset minut ani hovor, i když mládež mobily měla, jelikož jim rodiče, prý, volali. Jak se ví, že kapitán šel na wc, když n e n í jediný svědek? Co když tam šel naopak Lubitz…..nebo vůbec nikdo….

    • bara

      Si myslim, že telefonování není v letadlech povoleno. Ale nevím, nemám žádnou zkušenost.
      Tohle je asi nejčerstvější čánek, který jsem v tuto chvíli našla, ze září 2014 a tam o telefonování píšou, že se to snad teprv bude realizovat.
      http://www.electropiknik.cz/it-novinky/technologicke-vychytavky/telefonovani-v-letadlech-jiz-bude-mozne/2014/09/

      Tam v tý prérii to bylo kdoví jak. Ono udávané telefonování je taky jeden z otazníků, jak to vlastně tenkrát doopravdy bylo.

      • bara

        Vlastně si ani nevybavuju, jestli z těch lidí tenkrát našli aspoň nějakej zub, si vybavuju akorát jakousi díru v zemi, ani ne moc velkou. Tady maj aspoň identifikovatelný kusy těl.

  7. Jarek*

    Nechápu, že vůbec může někdo věřit hlouposti o tom, že údajně nějaký pološílený pilot bude páchat sebevraždu s plným letadlem stylem klesání proti zemi pod cca 10 či 15 stupni, 8 či 10 minut, když je možnost stroj pustit do piky.To zaprvé. A pak to místo dopadu, kdy trosky byly údajně roztříštěny v okruhu tří kilometrů. Jen hlupák může něco takového zbaštit. Kdyby letadlo spadlo celé a navíc do takového útesu, tak trosky jsou v okruhu stovek metrů, a navíc nejsou rozsekané napadrť. No prostě vymyšlený blábol, stejně jako v Paříži, či se sestřeleným letadlem na Ukrajině ukrajinským bitevníkem. Lži, lži a lži.

    • Janika

      Děkuji za poznámku, Jarku. Také mě tyhle věci napadly, ale jakožto laik jsem se neodvažovala to zmínit. Divné a zdlouhavé klesání, no, to snad budiž, kdoví, co se nemocným děje v hlavě. Ale ty trosky v okruhu několika kilometrů? To si technicky vůbec nedokážu představit, pokud došlo prostě jen k nárazu, v sebevětší rychlosti.

      • danaver

        Je to nápadné, žejo? Úplné smetiště. Jakoby někdo rozšrotoval letadlo, a jiným letadlem ho tady vysypal. Vždyť už jenom to že chybí jedno místo nárazu, a hlavně – oheň! copak už se létá bez paliva?
        Myslím že je to další akce která se nekonala, a kterou živí jen její mediální obraz, a naše „důvěra“ – oni řekli že spadlo, tak spadlo, tak si to rozeberem…
        Není to zvláštní? My víme že média průběžně lžou, že jedna každá aféra se časem vysvětlí jinak, a přesto znovu a znovu, v okamžiku kdy novináři řeknou…sedíme a panáčkujeme podle hlasu pána. Zakousneme se do toho co nám předhodí, skříňka, nebo pilot, jj, budeme pochváleni… Je to těžký nedůvěřovat, ale asi by se to mělo zkoušet :-)

        • Janika

          No právě, to smetiště je divné, když nedošlo k výbuchu. Když hodíme prudce sklenici proti zdi, tak se rozprskne a odrazí. Když hodíme plechovku, tak se zdeformuje. Nevím, jestli by se při nejprudším možném nárazu taky rozprskla.
          Že tam nic nehořelo je opravdu divné.

  8. ;-)))

    ono to ma vic komickych detailu, jako vzdy

    kapitan co tuka na dvere misto aby jako vzdy normalne pouzil palubni telefon

    V článku AP se uvádí, že francouzský prezident Holland uvedl, že vyšetřovatelům se podařilo najít letový záznamník, ovšem chybí v něm paměťová karta s údaji za posledních 25 hodin letu. Výtah z článku:

    „There’s work of understanding voices, sounds, alarms, attribution of different voices,“ the BEA chief said. Confusion surrounded the fate of the second black box. French President Francois Hollande said the casing of the flight data recorder had been found in the scattered debris, but was missing the memory card that captures 25 hours‘ worth of information on the position and condition of almost every major part in a plane. Jouty refused to confirm the discovery.

    za x dni nejsou v evrope schopni nalezt hlavni cernou skrinku ackoliv ma vysilac…
    otevrene vmesovani do vysetrovani politiku na nejvissi urovni, MH17 mel jasneho vynika behem 1hodiny, A320 za pul dne.

    hmm

    • bara

      A prej se snažili rozbít dveře sekerou :(
      To by mě zajímalo, jak by se na palubu letadla dostala sekera, tam se nedá pronést ani pilníček na nehty.

  9. ;-)))

    admin by rekl, nekdo se pripojil na iLo a udelal shutdown

  10. lída

    Má sousedka, Polka
    taková starší holka
    mohla se zbláznit když dopadlo
    s vládou to polský letadlo
    křičela: jasně! Rusáci!
    to byli vždycky …
    a já jí na to: první plány
    Jadwigo, berou jenom kmány
    Rus by musel bejt na hlavu
    kdyby si mydlil podlahu
    a mezi náma, Ukrajina
    v sestřelu taky není jiná
    a co ti chudáci nad Alpami?
    zas další lumpárna, nejsou sami

    • Janika

      „Ruské Ministerstvo obrany dnes oznámilo, že depeše od Severní flotily ukázaly, že včerejší pád německého letu Germanwings 4U 9525 v jižní Francii byl „přímým důsledkem“ nezdařeného testu Vysokoenergetického tekutého laserového obranného systému (HELLADS, High Energy Liquid Laser Area Defense System,) Amerického letectva, který se snažil sestřelit interkontinentální balistickou střelu (ICBM), ale místo toho zničil civilní letadlo a zabil 150 lidí na jeho palubě.“
      To vypadá pravděpodobně – prostě nějaký kiks ve zkoušení zbraní. Jestli se takové zbraně vyvíjejí a testují, tak by spíš bylo divné, kdyby nikdy k něčemu takovému nedošlo.

  11. Astr

    JIny zpochybnujici clanek: rika:

    Pořád nám lžou.Další září 2001 . Letadla padají a mizejí. Dělají z nás blbce
    SRN by snad mohla uvažovat o vstupu do uskupení zemí BRICS (Rusko, Čína,
    Indie, Brazílie, Jihoafrická republika). Mohou k tomu tlačit němečtí
    podnikatelé, aby měli lepší rozvojové příležitosti. Snad na některých
    německých burzách se začalo něco obchodovat nikoliv dolarech či eurech, ale
    v čínské měně a to před několika měsíci. Pak taky může jít o Snowdena, který
    v SRN snad dostal nějaké ocenění a snad by tam mohl pokračovat v azylu???
    Lidé si všímají, že se mlží a že se nevysvětlené pády letadel začínají
    množit. Aniž by se něco vyšetřilo, přitom technologie včetně bezpečnostních
    prvků máme na lepší úrovni, než třeba před 30 lety, kdy možná tolik letadel
    nepadalo.Skříňka je, skříňka je zničená, pak zase, že je, ale že její
    zkoumání si vyžádá delší čas. Přitom počasí dobré, pilot zkušený, stroj před
    letem zkontrolovaný. Údajně průběh klesání nenasvědčuje výbuchu.Přitom je
    rozmetán na malé kousky.Kdyby narazil, tak shoří.
    Německý Airbus 320 byl záměrně „sestřelen“ pomocí dálkového ovládání
    …další možnost…CERN…

    http://orgo-net.blogspot.cz/2015/03/nemecky-airbus-320-byl-zamerne.html
    =========================================================

    Za zavazne zjisteni povazuji informaci (pokud je pravdiva) ze:

    „Svědkové popsali, že slyšeli explozi „jako zvuk dynamitu“, a pak viděli proletět bojové letouny, což napovídá, že osobní letadlo mělo vojenskou eskortu.“
    Pak by neplatila informace ze se capitan marne snazil dostat zpet do kabiny !

    Sice zvuk ezploze muze byt vysvetlovan jak okamzik kdy letadlo havarovalo, ale pokud je informace o vojenskych strojich pravdiva, pak oficialni sdeleni o sebevrazednem 2 pilotovi dostava vaznou trhlinu !

    Stale druha skrinka neni? Kde je?

    Take nad Ukrajinou sestrelene letadlo zustava neobasneno a vysledky skrinek zatim nezverejnene..
    Jsou zkoumany v Evrope a Malajske aerolinky uvedly ze vysledek bude znam az po rocnim zkoumani !
    Kolik jeste dalsich „zahadnych“ nehod ?

    • Astr

      Do tretice :-(
      At jiz skutecnost je jakakoli, vysledek ma zcela jasnou podobu.
      Neduvera a strach je vysledkem!
      Pokud toto je zamer, pak slavi uspech .
      Pod nastolenym pocitem strachu LID bude I nadale souhlasit se stale vetsim omezovanim svobody
      Sice reci o miru ale o miru ohrozenem a sireni atmosfery strachu, to jsou otevre dvere k tomu aby si svetavladci delali s lidmi co chteji a to za souhlasu zmanipulovanych ovcanu :-(
      Vse probiha podle pripraveneho scenare ?

      • Janika

        Astře, mně to spíš připadá jako v těch detektivkách, co je komisař Moulin tlačen shora aby rychle předložil veřejnosti nějakého viníka. Jenže Moulin není žádný ustrašený moula, takže to neudělá. Na rozdíl od reálných vyšetřovatelů.

    • bara

      Zrovna jsem psala někde vedle. Tihle pojedou v další vlně a na družné hovory s místním obyvatelstvem už nebudou mít čas.

  12. vittta

    Mají mě v nějakém letadle vidět…to zrovna.
    Myslím si cosi podobného co většina zde-ale také mi na mysl přišlo vyjádření nějakého českého pilota, které jsem slyšel či četl před lety.
    Hovořil o nedostatečné až komické přípravě pilotů, kterým by nesvěřil k řízení ani náklaďák. Hovořil odborně, takže jsem to moc nemohl posoudit, co se dělá dnes, co byla třeba dříve….ale tvrdi, že se rozhodně někdo rozseká, protože zkušenost pilota kluzáku k řízení dopravního letadla prostě nestačí.
    Šlo tedy konkrétně o zvládání nečekaných, i banálních situací, jinak se letadlo řídí v podstatě samo.

    • lída

      Ten pilot psal, že si papíry hoši z bohatých rodin prostě zaplatí, letadlo se fakt řídí samo. Ale v tomhle případě by ten obětní beránek musel mít papíry na bombometčíka, aby v depresi dokázal letadlo takhle rozprsknout.

      • hauptmann

        Mám známého, pilota ultralajtů, a on mi jednou říkal, že si jeho klubový kamarád vyzkoušel (samozřejmě tajně a jen chviličku) některý z Airbusů. Prý malina. Člověk ani nemusí moc přemýšlet, když si zvykne na to, že letadlo se v podstatě řídí samo. Samozřejmě je tam ještě spousta dalších věcí, co musí člověk zvládnout, hlavně v oblasti komunikace, ale až taková nemožná věc to podle něj není. A k tomu pilotovi kluzáků: to je prý to pravé létání. Člověk se ocitne v pozici vzduchoplavce a tady se naučí chovat se v tomto prostředí. I když s lehkým bezmotorovým strojem s velkou vznosnou plochou se létá jinak, než s těžkým letadlem plným lidí, ale nejdůležitějším je tady umění létat. Což prý moderní stroje a speciálně f-b-w až tak nevyžadují.

        Možná to není přesně tak, ale tohle jsem si zapamatoval z rozhovoru zpřed několika let.

        • Astr

          Dovolim si upresnit.
          Zatim co drivejsi piloti sli klasickou cestou od letani na vetroni, pak jednomotorove stroje a tak pomalu stale k vetsim letadlum, kriticky clanek popisoval situaci kdy nekteri dnesni „komercni“ piloti touto cestou nedosli ke svym dnesnim pilotnim prukazum a proto se jiz nejednou stalo ze kdyz stroj a technika selze pilotovi schazi ta prvni schopnost umet letet bez motoru !
          To je velmi kratke a zjednodusene vysvetleni pomerne dlouheho kritickeho clanku ktery kdysi obihal I na internetu jako reakce na otazku proc tolik havarii v poslednich letech a stale jich pribyva.

          Jeste jedna informace o dnesni situaci v letani . Dnes je to jine nez drive. Dnes si nadsenci do letani mohou koupit ci dokonce jsou ke stazeni I programy zvane „flight simulator“ kde si muzete zkusit let od letadel nejmensich az po ty nejvetsi.
          Od vetronu ruznych typu, pres Cessnu172 az po 747 :-)
          Hlavne je to mnohonasobne levnejsi nez skutecny vycvik a opravdove letani :-)
          Ale zpet k havarii.
          Me prekvapuje jak urady po velmi kratke dobe prinasi pouze seberazednou variant jako jedinou spravnou. Pokud pro to maji dostatech dukazu vcetne druhe skrinky se vsemi detail letoveho rezimu pak ano.
          Ale zustavatu otazka.
          Nemohlo se stat I neco jineho v kabine pilotu co znemoznilo pilotovi otevrit dvere?
          Ztrata 150 lidskych zivotu by mela byt objasnena a vysvetlena pravdive.

          • hauptmann

            Ano, dřív muselo být něco nalétáno po klubech nebo u vojáků, jinak se pilot k dopravákům nedostal. U nás, mám dojem, byla služba u vojáků na přestup k dopravákům povinnou podmínkou. Taky jsem četl ten kritický článek, měl jsem ho od toho známého. Četl jsem ještě i nějaký další, kde se kritizovala cesta řízení fly-by-wire, protože tím se ten kontakt se strojem ztrácí úplně. Kritiku vznesl jeden specialista z USA. Samozřejmě Evropa to snesla z povrchu jako americkou reklamku pro domácí firmy. Nezkušenost pilotů se udávala taky jako jedna z dílčích příčin pádu A330-203, Air France 447 z Ria do Paříže r.2009.

            Ta sebevražedná varianta v tak krátké době je skutečně zarážející. Pamatuju na Iran Air 665 sestřelený USS Vicennes r.1988, kdy Ejmís taky dlouho mlžili v tom duchu, že na VCR byl zcela nepochybně záznam odříkávání veršů smrti z Koránu a tedy sebevražedný počin posádky letadla. Uvidíme, jak se tohle vyšetřování nakonec vyvine.

  13. embecko

    Hanicka a Anicka se nam vratily…ty svine, at tahnou odkud prisly…
    Jak sleduji tuhle kauzu, tak se mi zveda kybl…

    • embecko

      Co jsem tim chtel vlastne rici? :o)
      Ze bychom se nemeli nechat oklamat tim, ze nesoulad uvnitr ceske spolecnosti bezi zdanlive a racionalne po ose USA/ Rusko, ci evropske hodnoty/ multikulti…linie zlomu je ulozena zjevne hloubeji, velmi hluboko a ani nema, dle meho, nejakou definovanou mez, nybrz se fluidne preleva podle potreby/ situace a sice okolo hrany „to ano“ a „to ne“.
      Jak Belohradsky trefne definoval „tekuty hnev“, tak se nam tu objevila „tekuta nenavist“…mozna je jen vyssim stadiem tekuteho hnevu.

      • Janika

        Nějak nerozumím, saxi :-). Připadá mi, že s těmi děvčaty většina prostě lidsky soucítí. Jediný kámen úrazu je zase, jako vždycky, Zeman. Logicky prohlásil, že dívky nepřijme, protože neučinily nic prospěšného pro republiku. Což pitomci vykládají jako jeho útok na ně, chudinky. Prostě jen antizemanovština na pochodu, nic víc.

      • hauptmann

        Tonička nebo Anička… osobně jsem docela rád, že jsou z toho venku a ostatním cestovatelům budiž jejich příběh dostatečným poučením. I když nejsou ani první a určitě ani poslední.

        Rád jsem kvůli dvěma věcem. Jednak jsou to mladé holky a tahle země si nemůže dovolit „plýtvat“ s mladými, a jak to vypadá, konsolidovanými ženami ze slušných rodin, jelikož jsou potřebné na udržení genofondu, pokud se stanou matkami, a také – nemyslím, že by cestovatelství mělo končit smrtí. Byť jely někam, kam holky běžně nejezdí.

        A za druhé, víte, ona to je tak trochu hanba, zostuzení země a národa, když kdokoliv může vztáhnout svoje špinavé pracky na vašeho občana. I ty demonstrativní popravy v oranžovém pytli a černou postavou s nožem v ruce. Jen bezmocně sledujete, jak někdo vám osobně sice neznámý, seč přesto váš krajan, řve před kamerami strachem a bolestí, když mu zabiják řeže krk a všichni tu jeho „potupu“ vidí. To už není jen někdo vám neznámý. To je jako by to někdo udělal mně, mojí rodině, potupil stát: „podívejte co my všechno vám můžeme“, a všichni to vaše ponížení vidí. Alespoň tak to cítím já.

        • embecko

          „zostuzení země a národa, když kdokoliv může vztáhnout svoje špinavé pracky“

          To se stava, hauptmanne, i Pakistan je stat, navic 10x vetsi, nezli CR. Zapad si bude muset zvyknout, ze neni pupkem sveta. Dokud neprislo na vyvvoz demokracie, mohl jste se v tamejsich krajinach pohybovat velmi bezpecne, stacilo jen dodrzovat par kulturnich zasad, jako treba nelezt do mesity s kratkymi kalhotami apod.
          Cely ten slavny terorismus, ISIL a dalsi jsou jen obrannymi metodami muslimu, zde je vudcim a prvym agresorem Zapad. Ten to vsechno zacal, ten rozbil, na co sahl. Neni divu, ze nekteri muslimaci podrezavaji nase obcany, vzdy my jsme si to zacali, my jim tam zacali vybijet svatby, k smrti mucit jejich deti atd….jakou reakci byste ocekaval od „normalniho“ cloveka? Ze vam za to jeste podekuje, anebo ze zacne studovat brozurku o tom, kdo ze Zapadu je umirnenejsi, kdo bojoval jen protichemickymi jednotkami?
          Hanicka a Tonicka jsou medialni obeti nas samych, zrejme jim nedoslo, ze jim tam hazime bomby, anebo si myslely, ze ze cast muslimu pochopi, ze je to pro jejich dobro.
          Jinak samozrejme, ze je dobre, ze jsou doma. Vratily se jako cerne svedomi bojovniku za demokracii, za nase evropske hodnoty, proto takove „halo“.
          Zde slovy ruskeho klasika:
          „Zkazeni lide se snazi pospinit cudne a dustojne podiviny, jen aby ve sblizeni s nimi se osvezili od sve zkazy. Chteli by jinak, ale sami spinavi, nedokazi nez spiniti.“

          • vittta

            Proč bych nemohl do mešity v kraťasech?
            Já chci, abych byl respektován, jmenovitě moje kulturní odlišnosti.
            A bomby jim tam házíme a já s tím nikdy nesouhlasil, ale obávám se, že být silnější oni, házeli by je nám je sem také….

            • embecko

              Ony jsou ty pocty pomerne jednoduche, vittto.
              Valka prichazi tehdy, kdyz:
              – nastanou problemy s odberem zbozi na vlastnim uzemi
              – jakmile se do cesty exploataci zdroju postavi druha osoba
              – kdyz se objevi konkurence zpoza teritoria
              To plati i pro tzv. nabozenske valky, jako treba krizove vypravy a dalsi.

          • hauptmann

            Do mešity v kraťasech bych si netroufl, vittto, ono to nejde ani do mnoha chrámů tady v Evropě a samozřejmě to plně respektuju. Ale chápu lehké podrýpnutí tím rčením o „kulturní odlišnosti“. U nás taky platí nějaký dress code a jsme svědky, že naši „otherculti“ se tomu ne vždy ochotně přizpůsobují, naopak.

            Embečko: ruský klasik mi sice rezonuje, ale mohli bychom citovat i nějaké společné zásady ze všech náboženství a tím je v první řadě nedotknutelnost osoby, hosta, který přichází v míru. Haram. Platí to napříč kulturami a nejsem si vědom, že by Hanča nebo Tonča měly v báglu schovaného kalacha + plné zásobníky. Jednalo se o prachsprostý kriminální čin a ten je trestný všude. Souhlasím, že je děsná hloupost se vydat třeba někam do ghetta nebo válečné zóny a pak se divit, jak moc mi ublížili, ale stále to je zločin. Lze chápat naštvanost na nějaký americký dron v Jemeně, jenže silně pochybuju, že jakási revanš byla motivem jejich zajetí. Myslím, že se jednalo o jednoduchou věc, o výkupné. Dobře to skončilo, díky katarskému vyjednavači, měly by zapálit svíčku svému svatému patronovi a už nikam do podobných koutů nelézt. Bohužel, nejen v Pákistánu může člověk přijít k újmě rukou zločince.

  14. BARON LE SAMEDI

    V rámci závěru se divím, že ČSA nevystartuje s reklamou, že její piloti nemají z 30% odchlíplou sítnici, neskladují doma horu psychiatrik, neprobouzí se u žen s výkřikem „Padáme“, nejsou latentně homosexuální, jak píší Němci, a nemají divná sexuální přání.milé německé aerolinky: všichni vaši piloti něco skrývají? Máte i normální piloty?

    • ;-)))

      To jsem nepochopil, novy vitr? homosexualni piloti jsou bezpecnostni problem vcil? no kdo by to byl rekl?

      • vittta

        Dneska už ne, dneska jsou nebezpeční heterosexuálové a úplně nejnebezpečnější jsou ti, co se milují se svým partneterm, místo aby brutálně mr…. či pr…. s kurvama na extrémní způsoby, pokud možno BI.