Libyjská legenda: Dilema dvou bratrů

manosnenas

Zaznamenala Leonor Massanet
Překlad Janika, převzato odtud.

Byli jednou dva bratři, jeden z nich měl sedm synů, druhý měl sedm dcer.

Ten, který měl sedm synů, říkával svému bratrovi, že má sedm starostí či škod.

Otec dcer byl velmi smutný, když slyšel svého bratra říkat tyto věci, protože i když vřele miloval své dcery, měl pocit, jako by mít dcery bylo jako nemít nic.

Sedm dcer zbožňovalo svého otce, a když ho viděly tak smutného, přemýšlely, jak najít nějaké řešení. Poradily mu, aby navrhl strýci zkoušku.

Sedm dívek navrhlo, aby otec a strýc utvořili ze svých dětí dvě skupiny, jednu dívek a druhou chlapců, a každá skupina dostala stejné množství peněz, se kterými půjde obchodovat a navrátí se s dosaženým ziskem. Skupina, které se podaří být úspěšnější a vrátí se s větším majetkem, bude vítězem.

Cestovali daleko, předaleko, šli do cizích zemí, aby splnili svůj úkol.

Za čas chlapci ztratili všechny své peníze, zatímco dívky dosáhly obrovských zisků.

Když dcery byly na cestě zpátky domů, uslyšely výhružný hlas, podobný hlasu vlka. Byli vyděšené a vylezly na strom.

Nejstarší sestra řekla, že si myslí, že hlas poznala, a domnívala se, že to byl jejich bratranec.

Hrozící hlas jim řekl, že sežere všech sedm dívek na stromě. Chtěl je vystrašit, aby se nevrátily do své země.

Starší sestra řekla ostatním, aby počkaly, protože věděla, kdo byl původcem hlasu. Počkala do soumraku, až všichni usnuli, i ten, kdo je chtěl vyděsit. Slezla, když všechny spaly, a viděla, že to opravdu byl jejich bratranec, jeden ze sedmi bratrů.

Starší sestra se vrátila a znovu promluvila se sestrami a řekla jim, že ona tam zůstane a bude čekat na bratrance, a sestry se vrátí domů.

Šest dcer se vrátilo ke svému otci se získaným majetkem. Ale když je strýc viděl, řekl jim, že je jich jen šest, a proto jejich otec prohrál sázku, protože jich mělo být sedm.

Mezitím nejstarší sestra slezla ze stromu dolů a nic netušícího bratrance ve spánku svázala, vzala ho zpátky domů za svým otcem a vyprávěla mu celý příběh.

Poté všichni viděli, že hůře je na tom otec synů, než otec dcer.

  1. Janika

    Staré legendy vyjadřují opravdovou podstatu národa, lidu, lidství, protože se po dlouhá léta předávaly jen ústním podáním, než byly zaznamenány. To, co by lidem bylo cizí, co by se jim nelíbilo, to by si neustálým vyprávěním z generace na generaci nepředávali.
    Tato legenda mě velmi překvapila – tohle že jsou islamisté, pro které žena je méně, než muž, a nemá žádná práva?

  2. MaB

    Islam a islamismus – nabozenstvi a integristicka ideologie.
    Ta legenda saha asi do doby predislamské, kdy narozeni dcer bylo pro otce nestestim a stavalo se, ze je pohrbivali za ziva.
    To s nastupem islamu a diky jemu skoncilo a zene se dostalo mnohych prav.
    Islam si napr. velmi vazi matek – „Raj se nachazi pod nohama matek“
    Takze odpoved’ na otazku : tohle ze jsou islamisté ? je jasne : ne !

    A Pohadky tisice a jedné noci ? Co moudrosti je v nich ! I ty se sirily snad uz od 3. stol. ustnim podanim.

    • Janika

      Ano, v pohádkách je mnoho moudrosti, i když někdy bývají podivné a kruté. Je zajímavé, že děti to nepoznamená a ke krutosti nepřivede.
      Jestli je tahle legenda před-islámská, to posoudit nedokážu, možné to je. Ale vždyť nakonec vyznívá ve prospěch žen, to by vypadalo na matriarchát. Nebo, nedej bože, na feminismus :-). Muži jsou tam nejen neschopní, ale také zákeřní a podlí. Otec synů ještě po příchodu dívek drze tvrdí, že prohrály i se získaným majetkem, když je jich jen šest, přitom jeho synáčkové přišli s prázdnou a taky jich bylo jen šest. A ne že někdo řekne, že je to jen pohádka, takovéhle „argumentování“, nad kterým zůstává rozum stát, vidíme často.

      No a pokud to není pohádka islámská, tak ji islám nezatratil.

      • MaB

        Islam je velmi pritazlivé nabozenstvi. Muslimové si mysli, ze je „zdokonalenim christianismu a judaismu“, jejich nejvyssim stupnem.
        Od „islamismu“ se distancuji stejne, jako treba katolici od inkvizice.
        Islamisté (nazev az ze 70. let 20. stol.) jsou presvedceni, ze dnesni muslimové nejsou na urovni svého dokonalého nabozenstvi. Ze neziji v souladu s sarijou.
        Kdyby podle ni zili, ovladli by svet.
        Ovladnout svet je cilem islamistu a k tomu smeruje vsechno jejich usili.

        • Janika

          Aha, tak takhle rozlišujete „islám“ a „islamismus“. To neupřesnění pojmů je pramenem nedorozumění. Jak potom správně říkat člověku, vyznávajícímu islám, třeba ten nejumírněnější? Ne islamista, ale muslim?

          • MaB

            Presne tak, Janiko. Toto rozliseni je dulezité. Velmi dulezité. Verici jsou muslimové (zde „les musulman(e)s“). Dve hlavni vetve : sunniti a chiiti, kteri se zase dale a dale deli. (Velmi zajimavi jsou sufisti )

            Nedovedu si predstavit, jak by se asi tvarili moji muslimsti pratelé, kdybych je nazvala „islamisté“. Je jisté, ze by skoncilo spolecné popijeni matového caje s „gazelimi rohy“ a hlavne velmi prijemné debaty s nimi. Radeji to tedy zkouset nebudu:)

            V Libyi byla naprosta vetsina sunnitu (vyznavaji Mahommeda, chiiti jeho synovce Aliho). Vychazeji z tradice, charia je zaklad legislativy a fungujici systém byl neco jako „prima demokracie“.
            Mozna nevite, ze byl letos v léte syn Kadhafiho Saïf- al- Islam (43 let) odsouzen k smrti prave islamisty (milice), které obvinil z „komplotovani s Al-Quaïdou“. Nejradikalnejsi (ti, co dekapituji) jsou islamisté-djihadisté.

            • Janika

              Ve Francii vědí lidé o muslimech víc, než lidé u nás, především díky vlastním zkušenostem. O to je trapnější ta slepá nenávist u nás pramenící z nevědomosti.

              O Saifovi jsem slyšela, že byl odsouzen. Zprávy jsou ale nejasné, nikdo nic s jistotou neví, ani ruské weby, a co se týká skupin, které mezi sebou v Libyi bojují, tak se obávám, že se v tom nevyzná vůbec nikdo. Samozřejmě by mě to moc zajímalo, co se v Libyi děje.

      • Kamil Mudra

        Klasické pohádky vždy bývaly oslavou moudrosti, odvahy a čistého srdce. Tenhle příběh je oslavou kšeftu vymyšlený nějakou starověkou feministkou.

        • Janika

          Ale jdi ty. Velké množství pohádek je o získání bohatství. A moudrost, odvahu, čisté srdce a navíc důvtip máš v tomhle příběhu taky.

          • Kamil Mudra

            „Velké množství pohádek je o získání bohatství.“
            S tím souhlasím, Janiko, ale všimni si, že hrdinové kteří ho v nich získávají, musí téměř vždy prokázat nějaké své lidské kvality za patřičně zdůrazněných tvrdých podmínek. U pohádek slovanského původu pak bývá to bohatství jen jakýmsi „bonusem“ k tomu hlavnímu, což bývá že na trůn usedne moudrý a spravedlivý panovník, nebo je ze spárů zla osvobozena milovaná bytost, opravdová láska je naplněna svazkem a tak podobně.

            Hrdinky tohoto příběhu neprokazují jinou kvalitu než schopnost jak zacházet s penězi. Nejstarší sestra pak předvádí spíše hloupost než moudrost, protože namísto toho aby se vrátila společně se svými sestrami (nic jí v tom nebránilo) utrácí svůj čas a energii naprosto zbytečným svazováním spícího (tedy žádná odvaha ani statečnost) bratrance a vláčí se s ním domů. Zbytečným proto že tou akcí nijak nedokáže že si on hrál na vlka, takže když proti němu vznese obvinění, nedojde k žádnému potrestání zla ale pouze tím, jak se říká, „nadělá zlou krev“.

            Příběh určitě nevznikl v matriarchátu o čemž jasně svědčí první dvě věty:
            „Ten, který měl sedm synů, říkával svému bratrovi, že má sedm starostí či škod.
            Otec dcer byl velmi smutný, když slyšel svého bratra říkat tyto věci, protože i když vřele miloval své dcery, měl pocit, jako by mít dcery bylo jako nemít nic.“
            které popisují převládající společenský úzus. V matriarchátu by ani jedna z otcovských rolí neměla své opodstatnění a dívčiny by tedy ani neměly proč něco dokazovat.

            Soutěž mezi muži a ženami je přehnaně zpolarizovaná ve prospěch žen. Všichni bratři nejen že své peníze rozmařile neutratili, případně špatně neinvestovali – oni byli tak neschopní že je dokonce ztratili. Naopak, sestry nebyly jen tak „normálně úspěšné“. Ony dosáhly „obrovských zisků“ a to opět všechny. U žádného „soutěžního týmu“ se nevyskytla ani jediná osoba, která by se třeba jen mírně, v dobrém či špatném odlišovala od ostatních (u bratrance nevíme zda šlo o individuální akci nebo zda tak činil po dohodě s ostatními).
            No a právě ta silná polarizace a to že závěrečná scéna nemá jiný význam než zdůraznění toho „jak to ty ženský těm chlapům natřely“ mne vede k tomu že jde o dílo nějaké feministky, vytvořené ku podpoře společeností podceňovaných žen v její době.

            • Janika

              Ty zase překrucuješ, Kamile.
              „Hrdinky tohoto příběhu neprokazují jinou kvalitu než schopnost jak zacházet s penězi“ – jak to víš? Způsob, jakým majetek získaly, uveden není. Tak proč to píšeš?

              Dívka samozřejmě sváže spícího bratrance, kdyby nespal, tak by ho nesvázala, to je taky hloupá poznámka…

              Peníze ztratili – může znamenat i že je hloupě investovali, to je zase tvoje nesmyslná dedukce.

                  • Kamil Mudra

                    „…každá skupina dostala stejné množství peněz, se kterými půjde obchodovat a navrátí se s dosaženým ziskem“ … „Za čas chlapci ztratili všechny své peníze, zatímco dívky dosáhly obrovských zisků.“
                    A kde je napsáno že ten majetek získaly jinak než schopností zacházet s penězi?

        • Ondřej

          Kamile, Kamile, Hloupý Honza anebo Chytrá horákyně? Myslím, že i přes patriarchální útlak, oidipovské komplexy těch vesnických balíků co dostanou za jednu buchtu půl mocnářství a šlechtičnu, je naše lidová slovesnost až docela nabytá „národovecky nekompetentní“ dvojsmyslnou poetikou…Drdovy boje s klérem coby národně konzervativním podhoubím bázně života v hříchu (nikoli bázně ze strany „Strany“ a jejího cukru socialistického konzumerismu zaměřené na nejprimitivnější lidské pudy a biče v podobě lágrů nebo vyloučení ze společnosti na samotky do kotelen), Werichovy pohádky dělající si nepokrytě srandu z malosti „čecháčkovství“, ona již zmiňovaná „feministka“ Němcová nebo Karel Čapek adorující ve svých moderních pohádkách onu „střední třídu“ – základ to demokracie a státu. Každý z literátů takto projektoval do svých pohádek kus svého přesvědčení. Nikoli sám o sobě čistý příběh ve formě nějakého podobenství. Ale každý nějakou projekci sebe sama a to ponejvíce toho, kde se sami cítili být frustrováni naší echt, českou, společností.

          Je někdy silně znepokojující jak si vlastní kulturu mytizují a idealizují ti, co se její „čistotou“ a „autentičností“ nejvíce zašťiťují. V tomto by se bří Grimmové a takový H.C. Andersen, ačkoli každý ze zcela jiného těsta, jistě shodli.

          • Janika

            Dobré postřehy. Hledání v pohádkách se mi líbí :-).

            „Karel Čapek adorující ve svých moderních pohádkách onu „střední třídu“ – základ to demokracie a státu.“ Vida, tak konečně někdo pojmenoval, co mi na tomto velikánovi podvědomě nesedlo už od školních let. Díky.

            • Kamil Mudra

              Když už se k tomu tak hlásíš, Janiko, můžeš uvést nějaký příklad jeho díla kde tomu tak je?

          • Kamil Mudra

            Ondřeji, Ondřeji, vy si své teorie o „komplexech vesnických balíků“, „nejprimitivnějších lidských pudech“ a „čecháčkovství“ klidně probírejte se členy vašeho elitářského klubu.
            Já se o tom s vámi bavit nebudu.

            • MaB

              Kamile, jelikož je řeč o ženách a Vy jste tady již několikrat použil slovo „feministky“, položím Vám i všem ostatním, otázku z oblasti etiky :

              Předpokládejme, že znate ženu, která je po 9. v jiném stavu.
              – z jejích 8 dětí jsou 3 hluché, 2 slepé, 1 velmi mentálně opožděné
              – navíc má tato žena syphilis

              Otazka zní: Doporučil byste té ženě, aby šla na potrat ? Ano ? Ne ?

                • Kamil Mudra

                  Já také, pokud jde o rozhodnutí. Jak jsou na tom zbývající dvě děti? A má všech osm se stejným partnerem?

              • MaB

                Janiko, Kamile, omlouvam se za toto mensi odboceni od tematu. To ty „feministky“ mi pripomnely otazku, ktera nam byla dnes polozena jednim kolegou.
                Odpovedela jsem na ni uplne stejne jako vy, jenomze pozadovana odpoved’ byla: ano nebo ne ? Takze: ne !
                Kdybychom byli odpovedeli „ano“, zabili bychom Beethovena a pripravili tim svet o genia.

                A hned jsme si rikali, kolik geniu ve vsech oborech i dobrych a slusnych lidi zabijeji vsechny ty bomby nebo zbrane v rukou silencu …

                • Janika

                  Jenže, MaB, já jsem nenapsala, že bych to té ženě poradila. Neradila bych jí nic. Respektovala bych její rozhodnutí, ať by bylo jakékoliv.

                  Jinak je to zajímavá otázka. Beethoven měl snad takovou rodinu?

                  • MaB

                    Janiko, to jsem pochopila a ani ja bych se neodvazila ji radit.
                    Jenomze ten „chytak“ tuto alternativu nenabizel, pouze ano – ne. :)
                    A podle toho, co jsem cetla, LVB skutecne vyrustal ve strasnych rodinnych pomerech.

                    • Kamil Mudra

                      No vidíte MaB. Kdyby jeho matce někdo doporučil aby šla na potrat (já bych to neudělal), přišli bychom sice o velikána ale LVB se mohl vyhnout tomu vyrůstání ve strašných rodinných poměrech. A, kdo ví, pokud existuje reinkarnace, možná bychom o toho velikána ani nepřišli, jen byl měl lepší dětství. Pokud reinkarnace neexistuje, také by se, z hlediska společnosti, nestalo nic tak hrozného, protože LVB není jediným velikánem svého druhu.

  3. Astr

    V nekterych zemich na to maji zle bratrance v pohadkach ,
    v Ceske kotline se traduje zase vypraveni o zlem muzi a jeho prani aby I sousedovi chcipla koza.
    Takze zadny to znak co nejnizsiho cechackovstvi ale dalsi dukaz ze se homosapiens Stvoriteli nepoved a to s platnosti celosvetovou :-(
    Asi byl tak naprogramovan ze ani nebude muset byt vyssi moci likvidovan ale pujde li nespravnou cestou zlikviduje se sam :-(
    Bozsky genialni, proto tak trivialni.

    • Janika

      Astře, a co když se nepovedli jen muži? A z žen takové, které se vecpaly do mužského světa, například političky. Možná matriarchát fungoval dobře.

      • Astr

        Cast I kdyz poctem mozna mala ale vlivem dostatecne velka na to aby rozesrali svet do dnesni podoby :-(

        Janika ma pravdu pokud jde o matriarchat.:-)
        Funfoval mnohem delsi dobu a mnohem lepe nez vsechny ismy za poslednich par stoleri
        a z neznameho duvodu se rozhodovani o tom kudy dal presunulo do tak darebnych mist jako Wolstryt a dalsich podobnych nedobrych.

        • MaB

          Astre, vsak také americky „Time“ zvolil osobnosti roku 2015 Angelu Merkel.
          Za jeji „zasluhy na reseni recké krize a krize uprchlické“.
          Od zalozeni Time v r. 1927 je to teprve 2. zena. V „soutezi“ byl i V. Putin…:)

          • Astr

            Samozrejme ze I nektere matriachalni predstavitelky nebyly a ani ty dnesni nejsou zadne mirumilovnice
            Humanitarni bombarderka Balkanu Madlenka A, jakoz I Hillary Clinton jasajici nad smrti Kadaffiho budiz brany jako vyjimky potvrzujici pravidlo:
            NDRacka svazacka Merkel vystudovana v Rusku to pak musi zachranovat za cenu ze zachrana bude mit podobu ocenenou uplne jinak.

  4. PeeBee

    dzinove nejsou jen v pohadkach tisice a jedne noci…

    „…Of course no reasonable person in their right mind would suggest there might be a link between Israeli military dealings with the ISIS and other anti-Assad terrorists in Syria, especially in the Golan Heights, and the oil find of Genie Energy in the same place, and with Netanyahu’s latest Golan Heights “rethink” appeal to Obama. That would smell too much like “conspiracy theory” and all reasonable people know conspiracies don’t exist, only coincidences. Or?…“ william engdahl

Odvaž se, potom se uvidí

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

Logo WordPress.com

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit /  Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit /  Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit /  Změnit )

Připojování k %s