O opatrnosti

Ať se každý stará sám o sebe.

"Šla jsem po ulici, nikde nikdo, jen kus přede mnou jedna starší žena. Štrachala se v tašce, a najednou koukám, že jí vypadla peněženka. Nevšimla si toho a šla dál", vyprávěla mi M. u kafe. M. mi byla vždycky sympatická, taková správná ženská, plná elánu, elegantní, uvolněná, příjemná.

"Tak to měla štěstí, žes tu peněženku viděla", povídám.

"Kdepak, nejdřív jsem ji chtěla taky zavolat, ale pak jsem si řekla, co když mě obviní, že se jí z té peněženky něco ztratilo. Nejsem přece blázen, člověk není nikdy dost opatrný. Šla jsem dál, jako bych nic neviděla, a tu peněženku jsem tam nechala ležet."

Káva mi zhořkla a sevřelo se mi srdce, možná i nad sebou, že jsem jí neřekla "Ty krávo"…

***

Asi bych sem tenhle svůj divný zážitek nepsala, protože nevyhledávám ojedinělé a výjímečné odchylky a úchylky. Neskutečně úchylné se mi tohle opravdu zdá. Jenže je to opravdu tak výjímečné jednání?

Vzpomněla jsem si na Saulovu pohádku (už to bohužel smazal) o slepci, který dostal zlatou minci a vyměnil ji za pouhý chleba, protože neviděl, že je zlatá. Řešilo se tam kdeco okolo, a když jsem napsala, že bych tomu slepci jednoduše řekla, že ta mince je zlatá, všichni byli proti. Že prý se nemá zasahovat do běhu věcí. Možná na každé jednání se dá najít "náboženství". A pak je člověk tak zblblej, že už ani neví, co je vlastně správně

37 comments

  1. Wu

    Nevysvětlí, protože to se vysvětlit nedá. Je to ne-lidské… zvrácené hodnoty.

  2. Jessie

    [3] Ne-lidské, jenže se toho dopouští lidé… Tohle je třeba krajní případ, ale jinak, ne tak "křiklavě", to zas tak neobvyklé není. Starat se o sebe a nevidět, neslyšet opravdu někteří považují za ctnost.

  3. Vivien

    věřím tomuže měla obavu, že by ji někdo při vracení peněženky majitelce mohl osočit z úbytku hotovosti. Proto si jistě dala dobrý pozor, aby ji při sbírání té peněženky nikdo neviděl. Řekněte, není tohle přece jen bližší realitě?

  4. Jessie

    Hehe, každý hádá podle sebe, Vivien :-)?Ale to nemá logiku, proč by mi to pak vyprávěla, že jo.

  5. Saul

    proboha to je logika!!Ta paní byla fakt úchylná.Já bych peněženku normálně zvedl a nechal si ji.Jo,jo…lidi pořád něco kombinují a pak to tak dopadá.

  6. Jessie

    Chacha, Saule, to se nám to pěkně ukazuje, co je kdo zač :-). Ještě by mě zajímala ratka, co by dělala, ta má vždycky něco šokujícího a extra :-).

  7. Saul

    8:Ratka by ji taky zdvihla a rozutíkala se za tou paní ji vrátit takovou rychlostí,že by sebou švihla,peněženka by jí zase z té ruky vypadla,Ratka s otřesem mozku,lidi volají záchranku,mezitím peněženku stejně někdo švihne a Ratku by v nemocnici odmítli ošetřit,protože neměla kartičku pojištěnce.Kdepak,moje 7 je nejelegantnější řeše

  8. Saul

    no pravda,ještě mne napadá ideálnější řešení.Oni důchodci v těch peněženkách většinou moc nemají,tak bych to nejdřív omrknul a kdyby to bylo tak do dvacky,tak ji vrátím.Ne ze soucitu,ale abych udělal dobrý skutek a mohl se s tím chlubit.To bych si asi aji obnovil blog a napsal o tom článek,jak jsem stařence vrátil šrajtofli.To by byly komenty!!To by byl hodnej Saul:-000

  9. Saul

    ad10 "To by byl hodnej Saul"to bys mne Jess možná i přestala cenzurovat,že???:-00

  10. Jessie

    Neber si to osobně, Saule, občas prostě uvízneš v sítu :-). Fakt je to kvůli jiným osobám, a jen občas, měním to nastavení každou chvíli, jak mi zrovna pracujou nervy :-).

  11. Saul

    tak to jsem tu správně.Já jsem hotovej balzám na lidi,kterým pracují nervy:-))))

  12. Saul

    jo a k té mé pohádce.Nikdo nebyl proti.Prostě ten příběh se vyvíjel k nějaké pointě.Ty bys do něj zasáhla.Já nemám nic proti,ale ta pointa by byla úplně jiná.Tenkrát jsem ti prostě jen naznačil,že každý kdo do nějakých lidských příběhů nějak zasahuje,bere zodpovědnost za jejich pointu.To si musí uvědomit.A ani dobrá vůle nemusí být zárukou dobré pointy.To je samozřejmě mimo téma tvého článku,ale myslím,že to platí.

  13. Jessie

    No, ledaže tu slepotu budeme brát jako podobenství, pak by se dalo uvažovat o tom, že říkat "slepým" lidem o jednotlivostech, jak je vidět, to nic neřeší. Mimochodem, že si ten žebrák do té mince nekousl? Já tedy nevím, jak to podle toho zkousnutí poznávali, jestli je mince zlatá, ale být v té době, tak si to zjistím :-).

  14. Saul

    No,praktická ženská:-)Jenže co s praktickejma ženskejma v pohádkách Jess?Tam jste naprosto nepoužitelný.

  15. Saul

    pohádky jsou o hloupých Honzech.Oni pak postupně moudří,ale všimni si…ti pohádkáři to dál už nerozvádějí.Honza dostane půlku princezny,celý království:-) a finito.Pak už to dál neřeší,protože by museli psát nechutnosti,jak král blbej Honza povolává vojsko na vzpurné poddané,kteří mu nechtějí platit daně a podobná zvěrstva.Holt pohádka je pohádka.

  16. ratka

    podle me (95 procent) si to ta zenska vymylsela aby byla zajimava. treba aby videla jak se tvaris.

  17. ratka

    a ted jsem si precetla zpetne co jste o me psali :o))Urcite bych ji tu penezenku dala zpatky, normalka. nenapadlo by me ze bych se mela bat. je to absurdni pribeh i to zduvodneni je absurdni. je to podle me vymysl. jiz fakt ze to nekdo vyklada tomu druhemu je provokacka na entou:o)) proste chce byt zajimavy. nic jineho v tom neni.mozna by bylo zajimave tema, proc chce byt zajmavy zrovna pred Jessie a proc ji to rikala. Vetisnou tyhle provokacky maji duvod.

  18. Jessie

    [20] Myslím, že to je totální hovadina, proč by si někdo proboha vymýšlel, že je svině?

  19. Saul

    Tak ne no.ehm Jess…a jak je možný,že máš kamarádky svině?Ony si to prostě nějak zdůvodní,ale jaktože jsi to na nich nepoznala dřív?

  20. Jessie

    To je klientka, Saule, pracovní vztah. Je taková otevřená a ukecaná, ráda jsem si s ní vždycky popovídala a tohle mě fakt šokovalo.

  21. Jessie

    Ale myslím si, že kolikrát překvapí i člověk blízký, o kterém si myslíme, že ho známe. Lidi se mění a vyvíjejí, nikdy neznáme a nevidíme všechno. Proto se stává, že se lidé, kteří se hluboce milovali, najednou hluboce nenávidí. To je taky téma, které mě dost bere, když to vidím kolem sebe.

  22. Saul

    26:no jo,je to tak!A jsme zase u těch pohádek.Lidi jsou vychování na pohádkách a furt očekávají nějakou pohádku.Ve vztazích,ve všem…A zpět na začátek-má smysl zpochybňovat pohádky?Všichni víme,že realita je jiná.Nicméně neznám nikoho(reálně),kdo by žil bez pohádek.Takže "realita" kontra "pohádka".Kdo to vyřeší,kdo v tom dokáže a hlavně chce žít?Já osobně pohádky upřednostňuji,protože si myslím,že skrze nás,naši víru ovlivňují "realitu".

  23. ratka

    23. nevim, mozna si myslela ze te to zaujme. pises ze je ukecana :o) to svine nebude. spise ukecana slepica

  24. Vivien

    Třeba to nepovažovalaza sviňárnu. I takové myšlení se u lidí vyskytuje. Já nevím, co bych udělala resp. kterou ze dvou možností (sebrat a nechat si/vrátit) bych si vybrala. Jestli to byla stará paní, šla bych ji nejspíš vrátit, ani bych do ní raděj nekoukla. Ale někdy, když mi leze celý svět na nervy, nevylučuju, že bych si ji nechala.Nechat ležet na chodníku – to bych nezvolila nikdy.

  25. mimiane

    Taky mě to připadá naprosto vymyšlený příběh. Nevěřím,že člověk vidící peněženku,ji automaticky nezvedne, to zda ji otevře, odevzdá, či si ji ponechá,je otázka jiná a z lidskýho hlediska logická…A teď jednu perličku..Na poštovní schránce ležela peněženka,po otevření jsem zjistila,že patří staré paní z vedlejšího vchodu. Paní,se kterou nemluví celý vchod , pro její zlobu.Když nebyla doma,projížděla jsem město autem, až jsem jí našla a peněženku s dvanácti stovkama a OP jí vrátila.Ještě ani netušila,že jí nemá a pak mi vyprávěla jak si ji položila na ten kaslík,aby mohla vyndat tužku a zapsat a nahlásit policajtům číslo auta, co stálo před poštou,tam,kde byl zákaz. Poděkovat jaksi zapoměla…..To auto, jak se později zjistilo,bylo mýho syna…..

  26. ratka

    Mimi, to je krasny pribeh :o) ze zivota. Jojo. Clovek vraci veci protoze mu to prijde samozrejme prirozene.A jiny hlasi "viniky" protoze mu to prijde samozrejme prirozene. To je fakt pekny pribeh :o))

  27. Jessie

    [28] Tak to je opravdu zajímavé, díky za navedení sem, Wu. Vychází mi z toho, že vlastně nejen já mám mezery ve znalostech oproti středověkému občanovi, ale že je asi máme všichni :-). Prostě tohle nikdo s jistotou neví.

  28. Jessie

    [27] Teď nevím, jestli ti rozumím, Saule. Těmi pohádkami myslíš, že druhého člověka vidíme ne takového, jaký je, ale jakého ho chceme vidět? Tak to je myslím špatně a když se těchto "pohádek" zbavíme, dost si pomůžeme.

  29. Jessie

    Myslím, že je to tak, jak píše Vivien: "I takové myšlení se u lidí vyskytuje." To, že já bych něco nikdy neudělala a myslím jinak, nevylučuje, že se najde někdo jiný, kdo to udělá. Já taky nepochopím myšlení masového vraha a přece to existuje :-).Moc hezký příběh, Mimi. Ale myslím, ratko, že to Mimi myslela trochu jinak, než ty, asi spíš trochu trpce.

  30. ratka

    Jessie, vsak ano. Myslela. Ale kdyz udela krok dal tak se zvedne nad uvazovani jak ty me tak ja tobe. A bude delat to co je ji prirozene. (vracet penezenky)Nebude zavisla ve svem jednani a mysleni na tom druhem. (zda podekuje nebo ne, zda je protivny nebo neni)Proste ten krok k nezavislosti je zaroven i krokem k vnitrnimu klidu.alespon ja to tak vnimam.

  31. mimiane

    Ano Ratko,máš naprostou pravdu, když vidím tu nerudnou babku,jak se marně snaží dostat svůj pojízdný nákupní košík do kolovny, vyběhnu a pomůžu jí.Nemám na ní zlost,je prostě taková,… já to nezměním a ani se nepokouším.Jsem v klidu.